Millä tutustuttaa ihminen animeen?

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Lunael

Millä tutustuttaa ihminen animeen?

Viesti Kirjoittaja Lunael » Pe Maalis 19, 2004 00:35

Otetaanpa kuvitteellinen tilanne, sellainen joka saattaa monelle olla jo tuttu: tuttava, oli kyseessä sitten kaveri, sukulainen tai kylänmies, ilmaisee kiinnostuksensa animea kohtaan, ja nyt pitäisi ehdottaa sopivia sarjoja joilla tutustua sen ihmeelliseen maailmaan. Oletetaan että kaveri ei ole minkään alan erityinen harrastaja, esimerkiksi kova scifimies mikä vaikuttaisi siihen mitä sarjoja ehdotettaisiin, vaan niinsanottu Aivan Tavallinen Nuori Heppu.

Mitkä kolme sarjaa, elokuvaa tai OVA:a iskisitte kaverille käteen? Määritetään muutama kriteeri valintojen helpottamiseksi: ehdotuksen on löydyttävä suhteellisen helposti saatavana DVD-julkaisuna, sanotaanko että joko Euroopan R2, R1 tai R4 -levynä. Ehdotusten pitäisi olla helposti lähestyttäviä, ei sellaisia jotka vaativat ennakkotietoa animesta ja sen konventioista, mutta silti sellaisia joissa on jotain animelle tyypillistä, sellaista mikä kuvaa japanilaista animaatiota hyvin.

Toivoisin ettei vastauksena tähän kysymykseen ole pelkkä kolmen nimikkeen lista, sarjojen nimiä saa halutessaan näkyviin vaikka selailemalla nettikauppojen valikoimia. Perustelut ovat se oleellinen juttu.

-Juha

Lunael

Viesti Kirjoittaja Lunael » Pe Maalis 19, 2004 01:08

Mitähän sitä itse arpoisi...

Anime on älyttömän hieno asia:
Miyazakin Ghibli-ajan leffa
Fanitan Hayao Miyazakia yli kaiken, enkä varmasti ole ainoa. Ei ole huonoa tai edes keskinkertaista herran Ghibli-leffaa vielä vastaan tullut, ja Miyazakin leffoissa on jotain maagisen hienoa, oli aihe mikä tahansa. Ongelma ei olekaan tarjotako animeummikolle Miyazakia, vaan lähinnä mitä Miyazakia tarjota... Valitakko satumainen Henkien kätkemä? Vai aikuisempia sävyjä omaava Mononoke Hime? Jokaisen terveen ihmisen iloiseksi saava Tonari no Totoro? Vai joku muu?

Ehkä taipuisin Henkien kätkemään. Se on elokuva jossa on kaunista ja tenhoavaa kuvastoa niin nuorelle kuin vanhallekin, ja jotain mikä Disneyn olisi syytä oppia (uudestaan?) - ns. lastenelokuvastakin saadaan aivan uusia asioita irti, kun kaikkea ei tarjota nuorellekaan katsojalle valmiiksi pureskeltuna. Plus se on helposti saatavilla Suomessakin kaupasta.

Anime on vakava asia:
Patlabor 2

Animaatiohan on pelkkää pikkulasten viihdettä, kuten kaikki hyvin tiedämme... Patlabor 2 on elokuva joka varmasti tappaa heikommalla keskittymiskyvyllä varustetun katsojan tylsyyteen, mutta on myös jotain minkä voisi toteuttaa Hollywoodissa isolla budjetilla ja nimekkäillä näyttelijöillä puutumatta oikeastaan yhtään juoneen tai hahmoihin.

Mamoru Oshiin Patlabor 2 on perhanan hieno elokuva, ja mainio esimerkki siitä kuinka anime taipuu käsittelemään totaalisen vakavia ja synkkiä aihepiirejäkin, jotain mitä länsimainen mainstream-animaatio ei oikein uskalla tehdä, vaikka varmasti osaisikin. Poliittista valtapeliä. Runollista kuvastoa. Symboliikkaa. Patlabor 2 on mechaleffa ilman mechoja, henkilödraamaa ja hienoa sellaista.

Anime on monipuolinen asia:
Cowboy Bebop
Cowboy Bebop on edelleenkin ehkä se animesarja joka varastaa itsellä kärkipaikan, jos suosikkeja aletaan valita. Etenkin introsarjana se toimii minusta perhanan hyvin: se on hyvin maanläheinen, hyvin "epäanime" anime, kaiken voisi kuvata lavasteilla ja näyttelijöillä ilman mitään hirveitä ongelmia.

Bebop sopii etenkin monipuolisuutensa vuoksi mainiosti tutustumiseen. Siinä saadaan 26 jakson aikana peliin niin kreisikomediaa, ylistailia toimintaa, scifikauhua, parodiaa, trilleriä kuin jännäriäkin, ja silti hommaa toimii ja kokonaisuus on eheä. Mainiot hahmot, älyttömän hienot musat, visuaalisestikin kaikki kunnossa. Bebop on minulle 90-luvun Se animesarja - ja jos minulta kysytään mitä kannattaisi katsoa, Bebop tulee ulos ensimmäisten joukossa.

-Juha

Gema
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gema » Pe Maalis 19, 2004 02:08

Ainakin nuo 'perusjampat' ovat tuntuneet pitävän Hellsingistä, Trigunista ja Cowboy Bebopista, myös Berserk on monien mieleen. Näin ainakin viime vuoden keväällä, kun tein aiheesta empiiristä tutkimusta. Ai niin ja Ninja Scroll.

NybeKat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NybeKat » Pe Maalis 19, 2004 03:22

Grave of the Fireflies todistaa että vakavaakin aihetta osataan käsitellä. Jos tämä ei saa ihmistä herkistymään niin ..pitää varmaan miettiä uudelleen onko kyseinen henkilö ihminen ollenkaan..
Sanokaa vain että olen herkkis, mutta itse nyyhkin/itkin varmaan puolet elokuvasta, ja varmaan puoli tuntia sen päättymisen jälkeenkin, tuhlasin puolet nenäliina paketista.. Olen kiitollinen etten katsonut sitä isossa joukossa.
Tulikärpästen kanssa ei kai kertaakaan tullut naurettua, hymyiltyä ehkä pari kertaa.

Tiny Snow Fairy Sugar on täynnä söpöyttä jolle kaikki on jossain vaiheessa altistettava! Siihen jää koukkuun ja saa hymyn kasvoille. Sokerihumala on taattu!^__^
Piirtotyyli on (mielestäni) sieltä parhaasta päästä, niin pirteää, puhdasta ja söpöä. Mukava katsoa ja kuunnella, musiikkikin siis parempi kun OK ^^
Sugarin kanssa saa hymyillä/nauraa, mutta myös itkeä välillä.. (vai olenko todellakin ihan yliherkkis?)

Angel Sanctuary on kyllä ihan liian lyhyt, mutta kyllä se on pakko katsoa jos yhtään on kiinnostunut hiukan erilaisesta tarinasta enkeleistä ja sisarusten välisistä suhteista ^^; Tarina todellakin on kiinnostava, mutta itse satun rakastamaan jostain syystä myös piirtotyyliä aika paljon (haluaa taidekirjat!), varsinkin miten hiukset on tehty. Niin, ja soundtrack on myös mahtava! (haluaa senkin!)
Ensimmäisiä mistä kiinnostuin, oikeastaan, se joka sai minut vedettyä animen maailmaan kauniilla kuvillaan netissä ja tarinan kuvauksilla..

Ja jotain Miyazakin leffaa pakko kanssa mainostella.. mutta en nyt osaa valita ^^

Nämä nyt tuli tällä hetkellä äkkiseltä mieleen...
Enpä nyt tiedä onko noi niitä parhaita suosituksia aloittelijalle, mutta itse olen ainakin pitänyt kaikista, ja kaikki nuo olen aika alkuvaiheissa animeharrastustani nähnyt..er..paitsi tuon ensimmäisen, siitäkin toki olin kiinnostunut jo alussa, meinasi olla ensimmäisiä DVDeitäni, mutta sitten huomasin Totoron joten tulikärpäset sai jäädä vielä kaupan hyllyyn odottamaan ^^

Siinä miun nikissä on iso N ja iso K, grrr~

KuvaOekakiPoteto (suomi&english)

TL

Viesti Kirjoittaja TL » Pe Maalis 19, 2004 08:25

Mitään yleispätevää paras anime -listaa on aivan mahdotonta tehdä, koska mieltymykset ovat hyvin henkilökohtaiset kullakin. Ja niihin vaikuttaa varmasti ainakin sukupuoli, ikä ja harrastukset.

Ehkä yleispätevin tekemäni havainto on, että yli 25-vuotiaille on aika turhaa tarjota "lasten piirrettyjä".

Lunael

Viesti Kirjoittaja Lunael » Pe Maalis 19, 2004 08:37

TL kirjoitti:Mitään yleispätevää paras anime -listaa on aivan mahdotonta tehdä, koska mieltymykset ovat hyvin henkilökohtaiset kullakin. Ja niihin vaikuttaa varmasti ainakin sukupuoli, ikä ja harrastukset.
Mutta nyt ei haeta parhaita, vaan helposti lähestyttäviä ja aloittelijalle toimivia.

Kuten ekassa viestissäkin sanoin, ehdotusten hakija vaikuttaa oikeasti siihen mitä ehdotetaan. Scififriikilel opiskelijakaverille heittäisin samantien jonkun Serial Experiments Lainin tilalle, yläasteelaiselle pikkuserkulle en Patlaboria tai ehkä edes Cowboy Bebopia tarjoaisi.

-Juha

Daer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Daer » Pe Maalis 19, 2004 10:49

Ranma½ ainakin olisi ykkösvalintoja... Harvassa ovat ne jotka eivät tuosta pidä.
kenties sitten Henkien kätkemä voisi olla toinen vaihtoehto
Abenobashi mahou shoutengai tai slayers molemmat hyviä hauskoja ja sopii alkaville anime harrastajille!
"YAMEte yoshite sawaranaide BABY
IYAyo DAMEyo aseranaide BABY"

"Tonzura koite"

Gortef
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gortef » Pe Maalis 19, 2004 11:26

Spirited Away tai Mononoke Hime nyt ainakin vois näyttää, ja mikä ettei Tiny Snow Fairy Sugar vois esitellä sitä söpöilypuolta ja Cowboy Bebop sitten toimintaa. Siinäpä se melkein vois olla tosiaan se aika mukava paketti.
Habeeb it!

FoxJones

Viesti Kirjoittaja FoxJones » Pe Maalis 19, 2004 12:24

Abenobashia en kyllä pahaa aavistamattomalle Matti Meikäläiselle alkaisi tarjoamaan ^^' Patlabor 2 on loistava leffa, mutta minusta se vaatii sitä että hahmot on ennestään tuttuja. Ghibli-leffat nyt ovat selviö.
Escaflowne tuntuu iskevän aika hyvin aloituksena. Söpöanimesta varmaan Card Captor Sakura. Ihmissuhdehömpästä(tm) Oh! My Goddess ja Maison Ikkoku on luultavasti kovia vaihtoehtoja. Cowboy Bebop taasen on hyvä vaihteleva sarja josta löytyy draamaa ja komediaa. Muutenkin ulkoavaruuteen mennessä Nadesico ja Vandread. Fantsua etsiville kovaa kamaa on tarjolla Heroic Legend of Arislanista ja Berserkistä ja komediaa Slayersistä. Muitakin varmasti löytyy jos alkaa listoja sillä silmällä selaamaan.
[22:27:47] <@Kyuu> Sivis: sun tarvii kuvailla yleisölle amv:iden poikkitaiteellisuuden merkitystä
[22:29:18] <@Sivis> "amv:n teko on vähä ku ois .. taiteellista.. poikittain.. siellä"

_Tata

Viesti Kirjoittaja _Tata » Pe Maalis 19, 2004 16:48

Hyvä kysymys. Tietty tuohon vaikuttaa aika paljon ikäkysymyskin, mutta ainakin itse olen hyväksi havainnut Escan ja Rurouni Kenshin OVA:n. Toki tuo jälkimmäinen vaatii ikää jonkin verran. Sitten kolmanneksi voisi valita jonkun Miyzakin leffan, ne on tarpeeksi Disneymäisiä, joten ne menee aika kakistelematta perusjampaltakin.

whispering

Viesti Kirjoittaja whispering » Pe Maalis 19, 2004 17:36

Nadesico, koska ite alotin sillä ja oon vielä täällä :)
Sit Noir se kolahti itelle ainaki heti, ja on kuitenki hyvä näyttää et animessa on jotain vähän "totisempia" sarjojakin. Kolmas ois Cowboy Bebop The Movie koska sen saa suomi subeilla, englanti subien lukeminen on monelle iso kynnys.
No noi kaks ekaa on mun suosikki sarjat, ja on helpompi suositella jotain mistä ite tykkää ;)
Your just jealous because the voices talk to me.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Pe Maalis 19, 2004 18:33

Meilläpäin on kokeiltu Crest of the Starsia ja Kenshiniä. Ghiblit on toki ihan selvää pässinlihaa mutta niistä on vaikea laajentaa. Ghiblejä ei tosin niin hyvin saa - mutta jos kriteeriksi riittää japsi-R2 englantiteksteillä niin sitten Porco Rosso sieltä.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

Joudah
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joudah » La Maalis 20, 2004 17:04

Erään sain tutustutettua Henkien kätkemällä sekä Mononoke Himellä, mutta hän ei oikein kuulu annettuun kohderyhmään. Mecha-rymistelyt ja 'poplariin pukeutunut macho aseen kanssa(tm)' -sarjat ovat tuntuneet purevan ihan mukavasti miespuolisiin.

Jos ihan oikeasti tahtoisi tietää, mikä puree parhaiten, tarvitsisi olla mukavasti psykologin vikaa. Jos foorumeilla liikkuu joku alaa harrastava (tai mielellään jopa opiskeleva), voisi olla hyödyllistä tehdä aiheesta väitöskirja. Tässä voisi luetella n+1 kappaletta erilaisia luonnekuvauksia ihmisistä ja kertoa, mitkä tai minkä tyyppiset animet iskevät kuhunkin parhaiten. Tietysti ikäkin vaikuttaa.

Tietysti kuvauksissa saattaa esiintyä myös 'hörhö', joka ensiaskeleen saatuaan syö mitä tahansa kuinka paljon tahansa.

NybeKat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NybeKat » Su Maalis 21, 2004 17:16

kyuu kirjoitti:Meilläpäin on kokeiltu Crest of the Starsia ja Kenshiniä.
Jos minulla olisi Cresti ollut ensimmäisten joukossa niin saattaisi olla asiat ihan erilailla kun nykyään.. Tuossa jonkin aikaa sitten aloitettiin sitä katsomaan ja voisinpa sanoa että siinä meinaa melkein joka jaksossa nuokkumaan, vaikka siinä on paljon kiintoisiakin juttuja... Tosin siinä on sitä naiskauneuttakin josta pojat saattavat tykätä...
Noh, itse pidän sitä aika tylsänä, muista en tiedä.

Siinä miun nikissä on iso N ja iso K, grrr~

KuvaOekakiPoteto (suomi&english)

Lunael

Viesti Kirjoittaja Lunael » Su Maalis 21, 2004 18:59

NybeKat kirjoitti:Jos minulla olisi Cresti ollut ensimmäisten joukossa niin saattaisi olla asiat ihan erilailla kun nykyään.. Tuossa jonkin aikaa sitten aloitettiin sitä katsomaan ja voisinpa sanoa että siinä meinaa melkein joka jaksossa nuokkumaan, vaikka siinä on paljon kiintoisiakin juttuja... Tosin siinä on sitä naiskauneuttakin josta pojat saattavat tykätä...
Noh, itse pidän sitä aika tylsänä, muista en tiedä.
Itsellä on Crest of the Stars ihan hyllyssä, pidän siitä kyllä, mutta toki itsekin täytyy myöntää että se on melkoisen verkkainen sarja. Suurin osa kerronnasta etenee hyvin maltillista tahtia, tosin vastapainona onkin sitten niitä Battle of Gosrothin (antakaa armoa jos nimi meni väärin) kaltaisia jaksoja, esimerkiksi tuo on parasta animessa näkemääni avaruustaistelua, koskaan.

Toisaalta, CotS keräsi ainakin Omaken viime vuoden ohjelmistoäänestyksessä (löytyy tuolta Omaken laarista) hyvin äänestäjiä, joten sille löytyi kyllä pitäjiä. Epäilisin että scifin ystävälle Crest on hyvä tutustumissarja.

-Juha

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”