Keskustelua osto-oppaasta

Vapaat kommentit, kokemukset, arvostelut ja kysymykset erilaisista alan kauppiaista kotimaassa ja maailmalla.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Keskustelua osto-oppaasta

Viesti Kirjoittaja kyuu » To Maalis 11, 2004 00:18

Uusi osto-opas avattiin äskettäin ja tämä viestiketju on varattu jatkuvalle keskustelulle, kommenteille ja ehdotuksille asiaa varten.

Huomatkaa, että kovia suunnanmuutoksia nykyiseen sisältöön ei tehdä yhden kokemuksen perusteella. Yritämme käyttää tuossa keskiarvoja, joten yksi viesti tietystä aiheesta ei välttämättä aikaansaa muutosta. Mitään viestiä ei kuitenkaan unohdeta ja jos mielipide ohjaa tiettyä aihetta suuntaan tai toiseen, sitten reagoidaan. Sama koskee uuden kaupan lisäystä, kaupan osalta odotetaan ainakin paria ostokokemusta ennen sen lisäystä.

Toivon, että keskustelu sujuu rakentavassa hengessä. Jokaiselle on omat mielipiteet ostamisesta, kaupoista ja kauppiaista. Osto-opas ei ole kiveen kirjoitettu, vaan koostelma useista mielipiteistä ja kokemuksista, jotka saattavat erota omistasi.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

vermes
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vermes » Su Maalis 21, 2004 12:18

http://www.fennicakeskus.fi/comindex.htm on väärä osoite FC sijaitsee nykyää osoiteessa:

Fennica Comics
Albertinkatu 35, 00180 Helsinki
Auki: ark. 11-18, la. 10-14.30
puh: (09) 645 161
and now for something completely different
http://infamyinfamy.tumblr.com/
http://axolotleatsouls.tumblr.com/
Törkeä, mutta tärkeä

starscream
Viesti:

Viesti Kirjoittaja starscream » Pe Kesä 25, 2004 00:32

JP Queenille ei näköjään käy enää PayPal. Olipa kiva huomata vasta siinä vaiheessa kun tilaus olisi jo muuten ollut kasassa.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Pe Kesä 25, 2004 15:15

starscream kirjoitti:JP Queenille ei näköjään käy enää PayPal. Olipa kiva huomata vasta siinä vaiheessa kun tilaus olisi jo muuten ollut kasassa.
Mukava kuulla välillä hyviäkin uutisia, aika moni epähuomiossa koitti sitä käyttää ja se kun on valitettavan altis ongelmille.

Kagi on näemmä edelleen käytössä, joten eipä pitäisi hätiä olla. Kannattaa huomioida, että Kagi hyväksyy erittäin laajan kategorian maksutapoja, luottokortit ovat näistä vain yksi. Huomaa myös muut maksutavat - Graphcard huolii Western Union -siirtoja, joita saa Suomessa Sampo-pankista.

(teen tarvittavia korjauksia kosto-oppaaseen)

starscream
Viesti:

Viesti Kirjoittaja starscream » Pe Kesä 25, 2004 18:42

Eiköhän tuo maksu onnistunut Kagillakin (vaikka FAQin lukeminen keskiyön jälkeen ei ole ihan parasta aikaa ymmärtämisen kannalta), noista muista en ollut kuullut niin en uskaltanut kokeilla.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Pe Kesä 25, 2004 19:03

Kagi on ehdottomasti suositeltavin näistä optioista, joten eiköhän sujunut. Toki jos ilmenee kokemuksia ongelmista niin hihkuilee sitten vaan itse kukin.

Zatoichi

Viesti Kirjoittaja Zatoichi » Ke Elo 04, 2004 16:42

Tuonne osto-oppaaseen voisi ainakin minun mielestäni lisätä Jyväskylän videodivarin(www.videodivari.fi). Valikoima on varsin laaja, ja hinnat ainakin omasta mielestäni kohtuulliset. Toimitusajat saattavat joidenkin tuotteiden kohdalla olla hieman pitkät, mutta niin se on kai muuallakin. Ainakaan itselläni ei ole (vielä) ollut valittamisen aihetta.
In Satan we trust.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ke Elo 04, 2004 17:52

Zatoichi kirjoitti:Tuonne osto-oppaaseen voisi ainakin minun mielestäni lisätä Jyväskylän videodivarin(www.videodivari.fi). Valikoima on varsin laaja, ja hinnat ainakin omasta mielestäni kohtuulliset. Toimitusajat saattavat joidenkin tuotteiden kohdalla olla hieman pitkät, mutta niin se on kai muuallakin. Ainakaan itselläni ei ole (vielä) ollut valittamisen aihetta.
Tämä kauppa on listalla "odottaa lisää infoa". Toistaiseksi on kaksi syytä miksei vielä löydy listalta, tärkein ensin:
1. Valikoimasta löytyy, tai on löytynyt piraattiteoksia. En tiedä paneudutaanko asiaan nykyään vakavammin
2. Tarpeellinen määrä kommentteja uupuu, tosin eipä ole paljosta kiinni

Ryokan

Viesti Kirjoittaja Ryokan » Ke Elo 04, 2004 18:35

kyuu kirjoitti:1. Valikoimasta löytyy, tai on löytynyt piraattiteoksia. En tiedä paneudutaanko asiaan nykyään vakavammin
Eikö tästä ollut jossain threadissa jo kädenvääntöä? Todisteet vaan jäi sillon mun mielestä aika olemattomiksi... Itse olen saanut Videodivarista vain hyvää&asiantuntevaa palvelua ja aivan aitoja tuotteita. Hinta on kyllä välillä kompastuskivenä, mutta Tsukiain kortilla saa sentään 5% alennuksen! Joy!

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ke Elo 04, 2004 18:59

Ryokan kirjoitti:
kyuu kirjoitti:1. Valikoimasta löytyy, tai on löytynyt piraattiteoksia. En tiedä paneudutaanko asiaan nykyään vakavammin
Eikö tästä ollut jossain threadissa jo kädenvääntöä? Todisteet vaan jäi sillon mun mielestä aika olemattomiksi... Itse olen saanut Videodivarista vain hyvää&asiantuntevaa palvelua ja aivan aitoja tuotteita. Hinta on kyllä välillä kompastuskivenä, mutta Tsukiain kortilla saa sentään 5% alennuksen! Joy!
Kyllä tästä on ollut monessakin mediassa viestintää. Ongelma on, että mitään vakavaa sitoutumista asian osalta ei ole.

Palvelua on (paria poikkeusta lukuunottamatta) kyllä kehuttu sinänsä, vaikka hintataso pelottaakin lähes kaikkien mielipiteiden mukaan heikommat pois. Tämä on sinänsä ymmärrettävää olosuhteisiin nähden.

Seuraan asiaa ja toivon, että epäselvyydet muuttuvat selvyyksiksi. Tämän myötä osto-opasta laajennetaan välittömästi.

Lmmz
Otaking
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lmmz » Pe Elo 06, 2004 11:54

Minusta tuntuu kyllä, että tässä on kyse lähinnä vanhoista epämääräisistä huhuista ja mutu-tuntumasta. Ei tässä maassa piraateja myyvä elokuvaliike kovin kauaa pysyisi toiminnassa, varsinkin kun Valtion Elokuvatarkastamokin tämän threadin mukaan ratsasi liikkeen, tosin lähinnä ikärajamerkintöjen ongelmallisuuden takia. Tuokin siis tämän vuoden helmikuussa, muistaakseni kaikki piraativäitteet kumottiin jo paljon viime vuoden puolella.

Itselläni ei ole liikkeestä muuta pahaa sanottavaa, kuin korkeahkot hinnat, mikä tietysti Suomessa toimivalla liikkeellä on ymmärrettävää. (Ja omalta osaltaan ehkäpä todistaa kuluttajan kannalta surullisella tavalla, että tuskin piraateja myyvät, tai sitten myyvät todella hyvällä voitolla... ;)

Eli nyt ihmiset voisivat kertoa omin sanoin, mielellään vähän pidemminkin kuin "tosi hyvä! suosittelen!" (tai "ihan paska! kallis!") kommenttejaan ko. liikkeestä, niin sekin ehkäpä saadaan tuohon osto-oppaaseen lopulta.
Kosmos on laaja. | Tutturuu!

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » La Elo 07, 2004 03:42

Aluksi, minä en ITSE ole visiteerannut koskaan ko. ketjun liikkeessä joten en osaa sanoa henkilökohtaiseen kokemukseen perustuen.

Mutta toisaalta, minun ei auta kun uskoa sekä positiivisiin että negatiivisiin kommentteihin mitä ihmiset sanovat. Toki joku voi keksiäkin tarinoita syystä tai toisesta, mutta väitän että ainakin pahimmat valheet erottuvat aika helposti. Osin tämän riskin takia en lisää liikettä oppaaseen vain yhden kertomuksen perusteella.

Minä en nauti yhtään tippaa siitä että joutuu negatiivisia kommenttejakin toistamaan, sehän olisi vain alalle eduksi että olisi enemmän kauppiaita jota voisi kehua. Sehän oli muuten Animeunionin tavoitekin, parantaa animen ja mangan tunnettavuutta ja saatavuutta Suomessa. Mutta joskus on hyvä myös varoitella.

Jottei epäselvyyksiä tästä aiheesta tulisi, kerronpa tilanteen tämän kaupan osalta. Viime vuoden puolella tuli tosiaan kommenttia, että liikkeestä ostettu levy oli piraatti. Tuntien henkilön jolta kommentti tuli, en usko tätä helpolla valheeksi. Ilmeisesti tapahtuneen jälkeen liike kuitenkin otti asiallisen palautteen vakavasti vastaan ja ryhdisti asennettaan. Tämä oli kuitenkin vain yksi palaute joten jätin asian hautumaan.

Uuden osto-oppaan avaamisen jälkeen, olen mailiini saanut palautteita:
- yksi vahvasti negaviitinen (em. aiheesta)
- yksi erittäin positiivinen
- yksi monipuolinen (plussia ja pari pientä miinusta)

Syy, miksi kyseinen liike ei ole osto-oppaassa, on molempien negatiivisten kommenttien sisältämä kertomus, että asiallista vastausta palautteeseen ei saa. Näin ollen tilanne on turhan avoin.

Minulla siis varsin epäselvä lopputulos tämän liikkeen osalta. Jokainen liike tekee virheitä, jokainen liike voi kärsiä huonosta sattumasta, säkästä, heidän tukkurin epähuomiosta yms. aika ajoin, joten olisi hirveän kiva tehdä sivistynyt arvaus joka suosisi tätä todennäköisyyttä. Aivan eri alalta nimimerkillä GNT Finland, tiedän mitä ovat tukkurit jotka pissivät silmään joka käänteessä...

Kuten on aiemmin todettu, mitään romaaneja ei tarvi kirjoitella. Esimerkki voisi olla "Menin kauppaan, palvelu oli asiallista vaikkei myyjä tiennyt mitä anime on. Ostin levyn X, hinta oli vähän kova mutta kaikki sujui hyvin. Menin kotiin ja join kahvia. Sekin oli hyvää."

Toki, kaikkein parasta palautetta irtoaa yleensä pienistä ongelmatilanteista - vaihdetaanko viallinen levy asiallisesti, osaako myyjä auttaa jos tulee kysymysmerkkiä vastaan, yms. Loppuviimeksi henkilökunnan psykologista profiilia ei kuitenkaan haeta, ainoastaan koostetta ostokokemuksista. Tällainen opas ei voi koskaan kuitenkaan olla 100% tarkka, ainoastaan realistisesti suuntaa antava.

Henkilökohtaisiin mielipiteisiin tässä ei ole varaa, eikä sinänsä olisi pohjiakaan, en tunne tai tiedä nimeltä/maineelta/yms. ketään ko. firman työntekijää. Jos joskus tuntuu siltä että hommaan pääsee jotain tällaisia henkilökohtaisuuksia, lyökää minua ja lujaa.

Videodivarin haluan listalle mahdollisimman pian.

vmv-81

Viesti Kirjoittaja vmv-81 » Pe Elo 13, 2004 09:57

kyuu kirjoitti:Aluksi, minä en ITSE ole visiteerannut koskaan ko. ketjun liikkeessä joten en osaa sanoa henkilökohtaiseen kokemukseen perustuen.

Mutta toisaalta, minun ei auta kun uskoa sekä positiivisiin että negatiivisiin kommentteihin mitä ihmiset sanovat. Toki joku voi keksiäkin tarinoita syystä tai toisesta, mutta väitän että ainakin pahimmat valheet erottuvat aika helposti. Osin tämän riskin takia en lisää liikettä oppaaseen vain yhden kertomuksen perusteella.

Minä en nauti yhtään tippaa siitä että joutuu negatiivisia kommenttejakin toistamaan, sehän olisi vain alalle eduksi että olisi enemmän kauppiaita jota voisi kehua. Sehän oli muuten Animeunionin tavoitekin, parantaa animen ja mangan tunnettavuutta ja saatavuutta Suomessa. Mutta joskus on hyvä myös varoitella.

Jottei epäselvyyksiä tästä aiheesta tulisi, kerronpa tilanteen tämän kaupan osalta. Viime vuoden puolella tuli tosiaan kommenttia, että liikkeestä ostettu levy oli piraatti. Tuntien henkilön jolta kommentti tuli, en usko tätä helpolla valheeksi. Ilmeisesti tapahtuneen jälkeen liike kuitenkin otti asiallisen palautteen vakavasti vastaan ja ryhdisti asennettaan. Tämä oli kuitenkin vain yksi palaute joten jätin asian hautumaan.

Uuden osto-oppaan avaamisen jälkeen, olen mailiini saanut palautteita:
- yksi vahvasti negaviitinen (em. aiheesta)
- yksi erittäin positiivinen
- yksi monipuolinen (plussia ja pari pientä miinusta)

Syy, miksi kyseinen liike ei ole osto-oppaassa, on molempien negatiivisten kommenttien sisältämä kertomus, että asiallista vastausta palautteeseen ei saa. Näin ollen tilanne on turhan avoin.

Minulla siis varsin epäselvä lopputulos tämän liikkeen osalta. Jokainen liike tekee virheitä, jokainen liike voi kärsiä huonosta sattumasta, säkästä, heidän tukkurin epähuomiosta yms. aika ajoin, joten olisi hirveän kiva tehdä sivistynyt arvaus joka suosisi tätä todennäköisyyttä. Aivan eri alalta nimimerkillä GNT Finland, tiedän mitä ovat tukkurit jotka pissivät silmään joka käänteessä...

Videodivarin haluan listalle mahdollisimman pian.
Harmi, kun et tullut ajatelleeksi (tai kukaan muukaan) tuota 'conien aikaan Jyväskylässä ollessasi, ja kun kyseisen firman edustajat olivat vielä itse tilaisuudessa. Olisitte silloin voineet puhua asiat selviksi kasvotusten. Vaan teillä kaikilla taisi olla AIVAN liian kiire, että olisi käynyt mielessä.
"Shimupuru isu besuto."
-- Xelloss, Slayers Next

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Pe Elo 13, 2004 15:51

vmv-81 kirjoitti:Harmi, kun et tullut ajatelleeksi (tai kukaan muukaan) tuota 'conien aikaan Jyväskylässä ollessasi, ja kun kyseisen firman edustajat olivat vielä itse tilaisuudessa. Olisitte silloin voineet puhua asiat selviksi kasvotusten. Vaan teillä kaikilla taisi olla AIVAN liian kiire, että olisi käynyt mielessä.
Itse asiassa tämä kävi kyllä mielessä, mutta kiire oli molemminpuolista.

Erinäisiä ideoita osto-oppaan yleiseksi parantamiseksi kuten tämänkin asian tarkastamiseksi on jo ilmoilla, eiköhän niitä pian toteuteta. Tosin edelleenkin kaipaisin vähän lisää mieluiten sähköpostitse niitä ostokokemuksia tästä firmasta niin saisin hiukan kokonaisemman kuvan. Melkein joka muusta firmasta pienellä pyynnöllä näitä ropisee, syystä tai toisesta videodivarista ei oikein. Niistä olisi paljon apua juuri nyt.

Mutta kuten toistuvasti todettu - jos näyttää siltä että on syytä varoittaa mahdollisesta ongelmatilanteesta, niin myös tehdään. Se on yksi tämän oppaan tärkeimmistä tarkoituksista. Ja vielä tärkeämmin, jos näyttää siltä että yritys on korjannut aiemmin esiintyneet ongelmatilanteet, siitäkin halutaan mainita, sillä se on yleensä hyvä merkki terveestä liiketoiminnasta.

vermes
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vermes » Ti Elo 31, 2004 20:14

kyuu kirjoitti:Aluksi, minä en ITSE ole visiteerannut koskaan ko. ketjun liikkeessä joten en osaa sanoa henkilökohtaiseen kokemukseen perustuen.
Onko se joku ketju? Tiedän, että videodivari nimeä käyttetään aika monessa paikassa, mutta luulin sen olevan vain geneerinen nimi.
[Fantasiapelit] Joistain heidän myymälöistä (esim. Tampere) on liikkeellä todella epämukavia kertomuksia, joistain ei taas ole oikeastaan mitään konkreettista ja joistain paljon hyvää.
Kui ni? Mulla ei ole ollut Tampereen Fantasiapeleissä mitään ongelmia... Paitsi (ilmeisesti) kaikkien Fantasiapelien käyttämät hintalaput ne hopeanväriset.
and now for something completely different
http://infamyinfamy.tumblr.com/
http://axolotleatsouls.tumblr.com/
Törkeä, mutta tärkeä

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ostokokemukset ja – vinkit”