Dragon Ball

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Keis

Dragon Ball

Viesti Kirjoittaja Keis » Pe Tammi 09, 2004 10:22

Tänäänhän se Dragon Ballin viides kirja ilmestyi sitten. Haitko jo omasi? :D

puar

Viesti Kirjoittaja puar » Pe Tammi 09, 2004 17:43

ostin omani ja saamari kun sitä oli sensoroitu, omistan kyllä myös kyseisen kirjan ruotsiksi joten ei hätää...

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Pe Tammi 09, 2004 18:02

puar kirjoitti:ostin omani ja saamari kun sitä oli sensoroitu, omistan kyllä myös kyseisen kirjan ruotsiksi joten ei hätää...
Selvennä tarkemmin...

Makoto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Makoto » Pe Tammi 09, 2004 18:53

Mistä kirjasta asti näitä nyt kauppoihin laitetaan? Alkaako alusta (no tuskin) vai lähteekö siitä, mihin jäätiin?
MUOKS; Voi että olenpa tyhmä, jos otsikossakin lukee että Dragon ball 5, niin ehkä se lähtee siitä viidennestä kirjasta :roll:
Nimimerkillä -Hetkittäin sokea.-
Viimeksi muokannut Makoto, La Tammi 10, 2004 13:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cut off a wolf's head and it still has the power to bite.

Yesa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yesa » Pe Tammi 09, 2004 18:57

Onneksi hyllystä löytyy jo edelliset neljä. Pitää käydä lähiaikoina hakemassa se viideskin ^^ Itse asiassa tänään vasta sain tietää että Dragon Ballia jatketaan sen kaiken kohun jälkeen... Hyvä juttu.

puar

Viesti Kirjoittaja puar » Pe Tammi 09, 2004 18:58

no siin oli joitain kohtiin jois gokul näkys vähä kikkelia tai perset(ruotti versios) ja siin suomi versios niiden pääl oli kirjotettu vaan jotain hyvä goku anna mennä tai jottai vastaavaa.

ja sit siin puhuttiin ihan eri asioitamitä ruotti versios, esim. kamesennin kysy bulmalt et tuutteks meiään kaa syömään, suomi versios bulma vastas no voidaan me tulla ja ruotti versios bulma sano joo mut ei mittää pafpaffia...

ja sit se red ribbon army oli muutettu punaisen rusetin armeijakunta...

ja mul on myös 36 ja trunks kiroilee siin vaik kuin pal ja aivan varman sekin muutetaan et se puhuu kukist ja mehiläisist...

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Pe Tammi 09, 2004 19:10

No niin. Tulkitsen tuosta välistä ne pari pakollista kotimaan kielen ilmaisua.

Eli siellä ollaan varovaisia. Hyvähän se on kuten Kekkokin sanoi että jotain tulee pihalle, mutta koko asian naurettavuutta tämä ei millään muotoa vähennä. Pitää vain aina mielessä sen, että dragon ballia vastustaneilla ei ollut mitään dragon ballia vastaan, se vaan oli sopivan heikko uhri lähellä.

Dragon Ballin osalta tuo voi olla hyvä optio, että saa asian eteenpäin. Suurempi kysymys on, onko tämä nyt sitten malli tuleville julkaisuille, eli automaattisensuuri. Vai onko tämä nyt lähinnä yritys välttää saman toistumista.

Sinänsä, tuntien kuinka, suoraan sanoen äärettömän tyhmiä, tuota viime ruljanssia pyörittäneet ovat, tekisin varmaan ihan saman lailla jos olisin julkaisijan asemassa. Se on turha koittaa järkeillä tahojen kanssa, joita ei faktat kiinnosta. Eli siinä mielessä en voi moittia Sangatsu Mangaa kyllä millään muotoa oman selustansa suojaamisesta.

Moitteita tulee kun ja jos joka kustantaja ja joka teos käydään läpi samoin keinoin.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

Yesa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yesa » Pe Tammi 09, 2004 19:12

puar kirjoitti:no siin oli joitain kohtiin jois gokul näkys vähä kikkelia tai perset(ruotti versios) ja siin suomi versios niiden pääl oli kirjotettu vaan jotain hyvä goku anna mennä tai jottai vastaavaa.
No voi cacca. Viety kaikki hupi siitäkin mangasta. Mitä pahaa siinä on jos pikkupoikien pilit vähän vilahtelee sarjakuvissa :| Kai sentään kilpikonnavanhuksen nenästä vielä vuotaa verta? Vai onko sekin luokiteltu liian väkivaltaiseksi kun verta näkyy... *hmph*

Ja Kyuun kanssa olen samaa mieltä, parempi ainakin näin alussa tehdä niin kuin "hyväksi" katsotaan... Ehkä, minä toivon, EHKÄ sitten joskus kun vastarintaa ja valitusta on tullut tarpeeksi tällaista sensuuria kohtaan, niin muutkin, myös ne kukkatädit, tajuaisivat että joidenkin mangojen tyyliin kuuluu se kaikki irstailu ja niiden mangojen lukijat nimenomaan pitävät siitä.
Viimeksi muokannut Yesa, Pe Tammi 09, 2004 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

leonichan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja leonichan » Pe Tammi 09, 2004 19:17

Yesa kirjoitti:Viety kaikki hupi siitäkin mangasta. Mitä pahaa siinä on jos pikkupoikien pilit vähän vilahtelee sarjakuvissa :|
Näin henkilökohtaisesti en kyllä tunne menettäneeni mitään kun en näe "pikkupoikien pilejä"...

Kenties tätä voisi ihan uteliaisuudesta hankkia (haluan tietää miten se loppuu) ja lahjoittaa sitten jollekin... jollekin pienelle otukselle.
leonichan - Saradan... joku. Se kuka saa nakittaa muut tekemään kaikkea <3

"The Boy's High School Love Situation is Comparatively Often"

Oniichar

Viesti Kirjoittaja Oniichar » Pe Tammi 09, 2004 20:44

Jonkun mielestä täällä on sensurointi hyvä asia? YÖK. Itse kävin juuri ostamassa 5 kirjan ja kohta katsastan että miltä näyttää ^^
"I don`t want to admit it... The mistake caused by our youth."
-Akai suisei no Char Aznable

NybeKat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NybeKat » Pe Tammi 09, 2004 22:33

Yesa kirjoitti:Kai sentään kilpikonnavanhuksen nenästä vielä vuotaa verta? Vai onko sekin luokiteltu liian väkivaltaiseksi kun verta näkyy... *hmph*
Haha, niinpä..ehkä ne sensuroi jatkossa kaikki nosebleeditki..varsinki jos tajuu mitä se oikeesti tarkottaa monessa ^^;

Siinä miun nikissä on iso N ja iso K, grrr~

KuvaOekakiPoteto (suomi&english)

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Pe Tammi 09, 2004 23:27

P-Chan kirjoitti:Jonkun mielestä täällä on sensurointi hyvä asia? YÖK. Itse kävin juuri ostamassa 5 kirjan ja kohta katsastan että miltä näyttää ^^
Ei se ole hyvä asia, mutta näkisin optiot joko sensurointina tai sitten myynnistä kokonaan jättämisenä.

Ei tuo hyvä asia ole, ja tuon sensuroinnin tyyli on sitä tasoa että se enemmänkin yllyttää lisäliekityksiin ja -ongelmiin, mutta sen periaatteen voin kyllä ymmärtää.

Japabon Dolls

Viesti Kirjoittaja Japabon Dolls » La Tammi 10, 2004 02:37

kyuu kirjoitti:Ei se ole hyvä asia, mutta näkisin optiot joko sensurointina tai sitten myynnistä kokonaan jättämisenä.
Minä en. Ollaan sitten ilman jollei saada "aitoa kamaa", eli kaikki tai ei mitään. Antaisin tähän nyt hyvän vertailukohteen mutta olen tällä hetkellä liian tyhmä (=humalassa) tekemään sitä.
We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » La Tammi 10, 2004 16:21

Japabon Dolls kirjoitti:
kyuu kirjoitti:Ei se ole hyvä asia, mutta näkisin optiot joko sensurointina tai sitten myynnistä kokonaan jättämisenä.
Minä en. Ollaan sitten ilman jollei saada "aitoa kamaa", eli kaikki tai ei mitään. Antaisin tähän nyt hyvän vertailukohteen mutta olen tällä hetkellä liian tyhmä (=humalassa) tekemään sitä.
Tässä on minun mielestä pakko ajatella hieman julkaisijan näkökulmaa. On vaikea vähätellä sitä sontalastia joka heidän pihaan ajettiin aikaisemmin. Kyllä he tietävät etteivät mitään tehneet väärin, eikä tälläkään kertaa sensuroinnissa ole kyse "vääryyksien poistamisesta", ainoastaan otetaan pois mahdollisuuksia saman toistamisesta.

Toki, toinen optio olisi voinut olla odottaminen - vuoden päästä olisi voinut ehkä julkaista vapaammin tuon setin, mutta se olisi taas rahan seisottamista. Enkä minä ainakaan itse voi firmaa moittia siitä että haluavat rahat liikkumaan.

Eli olen tuossa välissä. Ei tämä ehkä erinomainen tilanne ole, mutta ymmärrettävä. Eikä nyt pahakaan.

Itseltä tuo voi jäädä ostamatta lähinnä siitä syystä, että DB ei teoksena kovin paljoa kiinnosta. Saatan sen kyllä tukimielessä ostaa hyllynkoristeeksi, kuten ensimmäisetkin.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

Yesa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yesa » La Tammi 10, 2004 16:45

Jos sensuuri on sitä mieltä että Dragon Ball ei sovi lasten sarjakuvaksi sellaisenaan, niin mielestäni paras ratkaisu olisi ollut poistaa koko sarjakuva marketti-/kioskilevityksestä ja jättää se myyntiin kirjakauppoihin, joissa sen voi helpommin luokitella nuorison ja aikuisten sarjakuvaksi. Eihän kaikki suomalaisetkaan sarjakuvat ihan nuorimmille sovellu, esimerkiksi Kati Kovácsin sarjakuvat joita on itse tullu luettua. Niissäkin vilahtelevat tissit hyvinkin usein ja hahmot heittelevät irstaita vitsejä. Hänen sarjakuvissaan esiintyy myös nuoria tyttölapsia ja saattaa olla viittauksia pedofiliaankin, mutta en uskalla kuitenkaan mennä mitään vannomaan sillä tunnen sen verran vähän Kovácsin töitä.

Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”