Tracon II Cosplay - ideaketju

Yleistä keskustelua cosplaysta ja Cosplay Finlandin toiminnasta

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Cosplay Finland / Ylläpito

JF-

Re: Tracon II Cosplay - ideaketju

Viesti Kirjoittaja JF- » Ti Elo 22, 2006 00:31

Petri kirjoitti:
Skut kirjoitti: Studiolaatuisten kuvien pukkaaminen esitykseen pistää aika ison kiireen, kun siihen hommaan voi vierähtää tunti jos toinenkin, varsinkin jos ne pitää saada vielä diaesitykseen.
"Studiolaatuisella" tarkoitin lähinnä vähänkään osaavamman kuvaajan kohtuullisessa valaistuksessa ottamia kuvia (tasoa mangapäivät tai ropecon), vastakohtana itse kotona digipokkarilla napattu kuva.
Yleensä kaikki vähänkään osaavammat kuvaajat käyttävät myös tarpeeksi aikaa kuvien jälkikäsittelyyn, yleensä kun tietokoneen näytöllä ilmenee enemmän tarkennus ja värivirheitä kuin kameran 2" näytöllä. On tämä tietysti mahdollista ja pystyisin tämän ehkäpä tekemäänkin(juuri ja juuri), mutta helppoa se ei ole enkä yksin siitä selviäisi(tuskin kukaan).
Skut kirjoitti: Tilanne vähän sama kuin muotinäytöksillä, niissäkin on pressiä ja katsojia.
Niin, tässä voidaankin pohtia, kumpi on cosplaykisassa tärkeämpää: satunnaisen valokuvausharrastajan ottamat taltioinnit, vai se, että tuomarit ja yleisöjury voivat arvostella puvut ilman häiriöitä?

Yksittäisenä tekijänä tämä ei ole kovin suuri ongelma, mutta aiemmin mainitsemani asiat yhdessä saivat aikaan sen, että en yksinkertaisesti pystynyt arvostelemaan noin puolia puvuista täyspainoisesti yleisöjuryssä. Suosituksia kehtasin antaa vain niille, jotka olin nähnyt aiemmin conissa, ja joita osasin verrata alkuperäiseen esikuvaansa, ja joiden numerot satuin vielä muistamaan.
Totta on että cosplay kisan loppuvaiheessa eteen tunki luvaton määrä pokkarikuvaajia(minä ja suuri suuni) vaikka etupaikat varattiin(sovittin JViden ja myöhemmin kai conitealaistenkin kanssa) "ammatti"kuvaajille, joita itseni mukaanlukien laskin olevan 5. Itse ainakin pyrin olemaan mahdollisimman matalana, mutta aina toisinaan sitä piti nousta vähän ylemmäs nappaamaan kuvia, syyttäkää korkeaa lavaa. Lisäksi kuvaajilta puuttui täysin toimintaohjeet että missä rajoissa pitää pysyä. Ja ei, en ole satunnainen harrastaja vaan ihan kunnon valokuvausta jo pitempään harrastanut.
Kyuu kirjoitti:
Erillinen kuvaussessio siis järjestetään Traconissakin, mutta vain virallisille kuvaajille. Samassa tilassa on myös kisan opastus ja kisailijoille mahdollisuus rauhoittua. Viralliset kuvat ainakin CF Tourissa julkaistaan melko liberaalein ehdoin. Niitä saa käyttää yksinkertaisella sähköpostiluvalla myös kaupallisissa julkaisuissa. Joskus ennakkolupaa ei edes tarvita.
Tarkoittaako tässä virallinen kuvaaja ihan jonkun lehden tms. palkkalistoilla olevaa vai sallitaanko puoli-ammattimaiset "freelanceritkin" tähän? Ja vaatiiiko se jotakin ennakko-ilmoa asiasta tms.?

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Re: Tracon II Cosplay - ideaketju

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ti Elo 22, 2006 01:02

Skut kirjoitti:Tarkoittaako tässä virallinen kuvaaja ihan jonkun lehden tms. palkkalistoilla olevaa vai sallitaanko puoli-ammattimaiset "freelanceritkin" tähän? Ja vaatiiiko se jotakin ennakko-ilmoa asiasta tms.?
Virallinen tarkoittaa henkilöä joka pystyy auttamaan ja jolle coni tarjoaa kahvit ja mitä todennäköisimmin myös sämpylän, sekä hurrrjasti mainetta ja kunniaa.

Jos homma kiinnostaa, melkeinpä paras että tiputtaa minulle päin jotain viestiä. Traconista taas kokoustellaan tässä pian.

kerewin

Viesti Kirjoittaja kerewin » Ti Elo 22, 2006 11:06

suurin osa näistä on varmasti toistoa toiston perään, mutta ilmaisen sitten ainakin kannatukseni ko. ideoille

- koska paremmat tilat on luvattu ei siitä sitten enempää
- pukuhuoneisiin kokovartalopeili- kisaajat voivat sitten tehdä viime hetken säätöjä pukuunsa
- eri kategoriat aloittelijoille ja harrastaneille
- erilliset kategoriat animehahmoille, J-rockille/popille ja "muille"(originaalihahmot tms.)
välihuomautus: kategoriat toimivat tosin vain, jos on suuri määrä osanottajia: 3 ihmistä per kategoria olisi kohtuullisen pointless function.

-kunniamaininnat mukava lisä
There is always the Great Carrot Monster.

Kioko_

Viesti Kirjoittaja Kioko_ » Ti Elo 22, 2006 11:09

Mihin aikaan alkaa ilmoittautuminen? Kun minä ja kaverini ajateltiin osallistua parikilpailuun, mutta ei yksinkertaisesti olla keksitty mitä haluaisimme cossata...*help*

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ti Elo 22, 2006 12:27

Homma menee niin, että ensi viikolla koitetaan vissiin pitää jonkinlainen (avoin!) koontikokous, jossa käydään läpi näitä ideoita ja opittua, sitten pistetään vähän kiinni asioita, katsotaan missä mennään.

Luulisinpa että ilmo voisi aueta tuossa ensi kuun puolivälin ja lopun välillä joskus.

Kategoriat on tarkoitus tehdä, mutta pitää katsoa siinäkin miten ne tehdään. Kuitenkin oleellisinta on, että esimerkiksi animehahmot kisaavat nimenomaan keskenään.

Truthdel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Truthdel » Ti Elo 22, 2006 12:47

ansuku kirjoitti:Mikäli Traconiin ollaan järjestämässä kaksi erillistä kisaa (yksin ja pareittain), ehdotan että yksi henkilö saa osallistua vain toiseen näistä. Näin useampi henkilö voi saada sen riemukkaan voiton tunteen joka voittaneille on suodaan.
Itse olen tässäasiassa hieman eri mieltä, mielestäni olisi oikeus osallistua sekä yksin tai pari kilpailuun molempiin, tosin eri puvulla. Mutta se taas riippuu siitä pidetäänkö pari kilpailu yhdessä yksinkilpailun kanssa ja siitä kuinka helposti/nopeasti puvun voi vaihtaa toiseen.

Itse näet tahtoisin osallistua yksinkilpailuun ja sitten ystävän kanssa eripuvussa parikilpailuun. (mutta todennäköisesti parikilpailuun minulla on helppo puku joka on helppo sujauttaa päälle vaikka edellisen cossin päälle)
( ^ ,^) <( truthdel.deviantart.com)

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ti Elo 22, 2006 14:11

Tarkennus: Kisat oli tarkoitus pitää putkeen, jolloin puvun vaihdolle ei juuri olisi aikaa. Väliohjelmakin on olemassa, sen verran voin spoilata että se on eräänlainen esitys.

Jos tuosta ollaan kovasti eri mieltä, voihan asiaa muuttaa, mutta ajattelin että ehkäpä vaihteeksi näin. On kuitenkin jonkin verran kyselty mahdollisuutta yhdistää cosplay-ohjelmat yhteen.

Saa kommentoida.

Jfer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jfer » Ti Elo 22, 2006 14:18

Jos ei pysty tekemään Nekoconin tapaan livekuvan heittoa kankaalle, niin miksei kankaalle ihan powerpoint-esitystä jossa olisi peruspokkarilla nopsaan takahuoneessa otettuja kuvia? Samassa jos ottaa ns viralliset kuvat niin ottaisi myös esityksessä seinälle heitettävät kuvat. Jos kuvia ei käsittele niin ei ole iso homma purkaa kuvia kamerasta ja laittaa valmiiseen powerpoint-pohjaan. Ja mitä suotta käsittelemään, ihan riittävän laatuisia varmasti saa suorana kamerasta.
Jfer aka Jenni Lindqvist, Tsukiain sihteeri ja nettivastaava
Jennin.Ikioma.Org | POLOinen | Cosplaylab profile

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ti Elo 22, 2006 14:26

Jfer kirjoitti:Jos ei pysty tekemään Nekoconin tapaan livekuvan heittoa kankaalle, niin miksei kankaalle ihan powerpoint-esitystä jossa olisi peruspokkarilla nopsaan takahuoneessa otettuja kuvia? Samassa jos ottaa ns viralliset kuvat niin ottaisi myös esityksessä seinälle heitettävät kuvat. Jos kuvia ei käsittele niin ei ole iso homma purkaa kuvia kamerasta ja laittaa valmiiseen powerpoint-pohjaan. Ja mitä suotta käsittelemään, ihan riittävän laatuisia varmasti saa suorana kamerasta.
Kankaalle saa kyllä muistaakseni livekuvan salin edestä ihan ongelmitta, tätä käytettiin viime Traconin avajaisissa.

Tuo pokkarikuvien ideakin on ihan toteutuskelpoinen, jos sille vaan on toteuttaja.

Mietin myös yhtä optiota, jossa yksi kangas näyttäisi livekuvaa edestä ja toisella käytettäisiin ihan wanhanaikaisia kalvoja joilla olisi sitten tiedot ja mahdollisesti lähdekuva. Tuokin onnistuu jos on joku vaan vaihtelemassa kalvoja. Huono muistini sanoo että olisi ollut useampi kangas mutta vain yksi tykki.

JF-

Viesti Kirjoittaja JF- » Ti Elo 22, 2006 14:32

Livekuvan heitossa on monesti se ongelma että esiintymislavoja ei ole varattu sekä videokuvaan, että live-esiintymiseen yhtä aikaa. Ts. tarvittaisiin toinen kangas jonnekin muualle minne kuva heijastetaan, puhumattakaan siitä jos videokuva on esiintyjien takana se sotkee kuvaajien valotuksen.

Powerpoint-esityksen teko kuvilla ja tiedoilla ei ole mahdottomuus(itse arvioisin sen olevan ~tunnin homma), ihan toteutuskelpoinenhan se on. Jos on valmis pohja ja vain kuvat pitää liittää homma tod. näk. olisi ehkä 15-30min homma.(mukaan ei laskettu kuvien ottoon ja mahd. käsittelyyn kuluvaa aikaa). Itse tämmöisen ehkäpä pystyisinkin toteuttamaan.

Kioko_

Viesti Kirjoittaja Kioko_ » Ti Elo 22, 2006 14:43

Minusta olisi hyvä idea kyllä ainakin yksi kangas, josta näytetään etukuvaa.. ja sitten juuri sillälailla niinkuin kyuu ehdotti, eli jollain kalvoilla kuvia voisi näyttää ^^

Ree
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ree » Ti Elo 22, 2006 14:46

Ei oikeastaan koske itse kisaa, mutta ennemminkin kisaa edeltävää aikaa:

Laittakaa Traconissakin mahdolliseen infoon cosplay-kisan ilmoittautumispiste. Se on hyvä idea, sillä siitä ainakin minun mielestäni sen löytää parhaiten. Itse en tiedä, mitä mieltä kävijät olivat tästä animeconissa, itse olin siellä tiskin toisella puolella, mutta muuten aika toimiva systeemi se olisi. Mutta jos näin tulee taas käymään. Jos tehdään näin, kannattaa suunnitella täällä kertaa asiaa vähän paremmin.

Ensinnäkin, informaation on pelattava kunnolla. Ei hirveää puhelinruljanssia taas, kiitoksia. Aina tulee ihmisiä myöhässä ilmoittautumaan ja jo aikaisemmin ilmoittautuneita tulee aina ilmaantumaan tiskille, kun kisaajat ovat jo lähteneet kohti salia. Ja tähän pitää varautua.

Se info-kansio Animeconissa olisi toiminut paremmin, jos kaikki, minkä olisi pitänyt olla siellä, olisi ollut siellä. *köhköhse-helkutin-listaköh* Tulen siitä olemaan ainakin seuraavaan coniin asti erittäin katkera, ja huomauttelen siitä aina kun vain voin, että kaikille tulisi asia harvinaisen selvästi. Ainut, mikä sen systeemin pelasti oli sisäpuhelin, jolla sai soitettua edelliseen valittuun numeroon painamalla pelkkää Redial nappia (niinpä, kenellekköhän sitä soitettiin?). Jos ei saada tälläistä yhteyttä, soitetaan sitten omista puhelimista, joka repii rahaa ikävästi pois omasta lompakosta. Mahdollista vaihtoehtoa tähän?
Pörrölonkero.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ti Elo 22, 2006 15:16

Virhe Animeconissa oli, että kun cosplay-tarkistuslomakkeet vietiin pois, sinne ei kukaan jättänyt "ilmot ovat päättyneet tältä päivältä" -lappua.

Kopiokone olisi ollut toinen tapa pelastaa tilanne.

Ree
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ree » Ti Elo 22, 2006 15:18

kyuu kirjoitti: Kopiokone olisi ollut toinen tapa pelastaa tilanne.
Kopiokone pelastaa aina, mutta etkö se ollut juuri sinä joka sanoi minulle (koko kisaruljanssin jälkeen), että tuplalistat olisivat periaatteessa vaikeaa toteuttaa?
Pörrölonkero.

Sefie
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sefie » Ti Elo 22, 2006 15:38

Kannatetaan vahvasti esikarsintaa. Sanotaan vielä että "samalla tavalla ku aidolssissa!1!!" niin yaoifanien silmät loistaa.

Noei, ihan rehellisesti puhuttuna esikarsinta kierroksineen on muuallakin ollut Hyvä Idea monestakin syystä: helpottaa yleisölle esitettävän kisan järjestämistä, helpottaa tuomareiden tehtävää ja vaikka mitä. Tämä voisi myös auttaa itsetuntovammaista Suomen kansaa niissä kategorioi itsesi-ongelmissa.

Tai sitten voitaisiin esimerkiksi kysellä jo ilmoittautumisläpyskässä joitain juttuja (kuinka kauan harrastanut/monesko puku, kuinka hyvin omasta mielestä teknisesti onnistunut asteikolla 1-5, kuinka paljon omasta mielestäsi näyttää alkuperäiseltä puvulta asteikolla 1-5) joiden perusteella kisaajat nakataan ryhmään tai toiseen.

Ja sanon vielä vahvan mielipiteeni -- jota olen sanonut viimeiset kaksi vuotta -- jrock-henkinen-pukeutuminen ei ole cosplayta. Satunnainen kimono ei ole cosplayta. Satunnainen lolipuku ei ole cosplayta. Satunnainen ganguro/fruits-asu ei ole cosplayta. Nämä eivät kuulu cosplay-kisoihin. Cosplayn ja randomhörhöpukeutumisen erottaa sillä että cosplayssa pukeudutaan tietyn hahmon tiettyyn pukuun mahdollisimman tarkasti.

Ja sitten vielä ihmetellään miksei aktiiveja ole tarpeeksi -- ehkä siksi että heidän sanojaan ei koskaan kuunnella, vaan kaikki heidän ideansa ammutaan surutta alas.

Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Cosplay Finland”