Gundam ja muut mecha kitit

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

iyu
Viesti:

Gundam ja muut mecha kitit

Viesti Kirjoittaja iyu » Ti Heinä 22, 2003 13:25

Niin ajattelin kysäistä, että onko ketään tilannut esim. hobbylink japanista: http://www.hlj.com tai vastaavista mitään mecha kittejä.
Esimerkiksi tuolla hobbylinkissä suurin osa kiteistä on ihan naurettavan halpoja, mutta toinen asia on, että kuinkahan tuolta onnistuu tilaaminen.

Sivu kyllä lupailee kaiken onnistuvan, mutta onko jollakin kokemuksia tuosta? Ja kuinkhan paljon nuot tuotteet kiinnostavat tullia ja millainen verotus noissa mahtaa olla?

Elikkä tuossa on jotain näytettä valikoiman suuruudesta vaikkapa Gundamin puolelta: http://www.hlj.com/cgi-perl/category.cg ... mmenu.html

Niin tuli nyt vielä mieleen, että tälläinenkin sivu olisi ihan mahdollisuus, joskin tyyriimpi ja gundam valikoimaltaan niukempi, mutta joskin sitten vahvoilla joillakin tuotteillaan: http://www.gundamstoreandmore.com/

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ti Heinä 22, 2003 14:02

Eiköhän tulliriski ole sama siinä missä muutakin kalaa tilatessa. Käytännön tasolla siis jos menet rajan yli, varaa se 24-28% ylimääräistä.

Yozora
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yozora » La Heinä 26, 2003 11:12

w00t! Visual Works Of Anubis! Tuo pitää ehdottomasti saada! Mahtaako kukaan muuten tietää, että mikä noiden politiikka on Visa Electronin kohdalla? Vai pitääkö itse meilata ja kysäistä?

Ja voisiko joku ihan tällaiselle tietämättömälle talliaiselle selittää, että miten ne tullijutut tämmöisten tavaroiden kohdalla oikein menee? Itse kun en ole ennen Suomen ulkopuolelta tavaraa tilannut...

Hitto. Ei Jehuty tai Anubis kittejä. *kiroaa pitkään ja hartaasti*
Unfit to be a Gundam Meister.

MrBrown

Viesti Kirjoittaja MrBrown » Ma Elo 04, 2003 00:10

Yozora kirjoitti:Ja voisiko joku ihan tällaiselle tietämättömälle talliaiselle selittää, että miten ne tullijutut tämmöisten tavaroiden kohdalla oikein menee? Itse kun en ole ennen Suomen ulkopuolelta tavaraa tilannut...
Kun juttu tulee maahan, se menee tulliin, ja tulli lähettää saapumisilmoituksen. Kun haet, maksat alvit (22%) ja tavaran tyyppi kohtaisen veron (1%-3%, IIRC). Tulli arvioi tavaran hinnan. Näin siis kun tilaat kaupallisesti, yksityis henkilöltä on sitten vähän eri juttu.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ma Elo 04, 2003 00:13

Itse asiassa yksityisiltä aivan sama juttu. Koska yksityiselläkin on velvollisuus ilmoittaa tullausarvo paketin kyljessä.

Pienen arvon ilmoittaminen on optio toki. Sen huono puoli on, että vakutuusarvo katsotaan myös siitä. Tulli voi myös vetää herneen nenään jos he avaavat paketin ja ovat kohtuu varmoja sen suuremmasta arvosta.

Tai sitten ilmoittaa oikean arvon ja maksaa kiltisti.

Silti, vaikka on hullua koittaa esim. lähettää salkullista dvd-levyjä ja väittää arvoksi viisi dollaria, voi näissä yleensä aina huijata vähän alaspäin. Jos kaveria pyytää lähettämään jotain, hyvä vinkki on pyytää, että hän EI liitä kaupan kuittia mukaan, avaa paketointeja vähän ja merkkaa tullauslappuun ko. tavaran käytetyksi tuotteeksi. Tällöin arvoa voi tiputtaa.

Sitten vielä pieni huomautus, eli tulli todellakin ilmoittaa saapumisesta esim. postin tapauksessa. Mutta kuriirifirmat (DHL, UPS, Global Parcel yms.) hoitavat tullauksen itse, yleensä niin että lasku tulee perästä.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

MrBrown

Viesti Kirjoittaja MrBrown » Ma Elo 04, 2003 00:19

Oma käsitykseni ja (muutaman vuoden takainen) kokemus on että jos yksityinen lähettää, ja merkitsee paketin 'lahjaksi', siitä ei mene veroa ellei tuotteen arvo ylitä jotain tiettyä rajaa, joka taas riippuu tavarasta.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ma Elo 04, 2003 01:17

Ja tuo raja on käytännössä aivan sama, oli se sitten yritykseltä tai yksityiseltä lähetetetty, lahja tai kauppatavara. Periaatteessa tuossa summassa on pieni ero, mutta molemmat näistä rajoista ovat niin pieniä summia, että käytännön vaikuttava tekijä on tuo 10 euron perimisraja.

Eli - tulli ei vaivaudu käsittelemään tapausta, mikäli näyttää siltä että heidän tullauksesta ottama veloitus ei ylitä 10 euron summaa.

Joskus muinoin tuo lahjatemppu meni läpi aika hyvin, mutta kun puoli suomea käytti sitä, tulli rupesi tiukemmaksi. Käytännön kokemus kyllä osoittaa, että jos tullissa avataan paketti ja todetaan sisällöksi esim. henkilökohtainen kirje ja joku selvästi lahjatavara, eivät he ota rahoja kun toteavat että ei tulli tätä varten ole olemassa.

(ja mitä itse tein pikatutkimusta tuosta tullin toiminnasta, tullilta kuluu 20-30 euron verran kuluja vähintäänkin postipaketin tullaukseen, eli toisin sanoen pääosa meidän dvd-tuonneista tullin kautta kuluttaa vain valtion rahoja. ja usein tuo on 50+ euroa...hatuttaa koko tullin toiminta minua ku pientä oravaa)

Yozora
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yozora » Ti Elo 05, 2003 11:47

Eli arvioiko tulli itse tavaran hinnan, vaikka se oikeasti maksaisi mitä vaan? Tuo Visual Works Of Anubis maksaa oikeasti hieman alle 20€, mutta voiko tulli keksiä sille ihan oman hinnan, ja verottaa minua sen mukaan? *tietämätön*

Ja se jäi vielä epäselväksi, että pitääkö tavara itse hakea tullista (eli minun tapauksessani jostain hiivatin kaukaa) vai pistääkö ne sen eteenpäin paikalliseen postitoimistoon?

Kekko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekko » Ti Elo 05, 2003 12:01

Yozora kirjoitti:Eli arvioiko tulli itse tavaran hinnan, vaikka se oikeasti maksaisi mitä vaan? Tuo Visual Works Of Anubis maksaa oikeasti hieman alle 20€, mutta voiko tulli keksiä sille ihan oman hinnan, ja verottaa minua sen mukaan? *tietämätön*
Ei voi, eikä saa, eikä tullilla ole kokemusta visual worksien hinnoista, toisin kuin esimerkiksi maahan tuotavien moottoripyörien ja autojen kanssa. Jos paketissa on lasku/kuitti, sitä katsotaan. Jos ei ole, ja esimerkiksi Sailor Moonia Kanadasta tilaavan selittelijän selitys "öö kaksi dollaria per nauha, niin, Kanadan dollareita. He he." katsotaan uskottavaksi, niin siinä tapauksessa sitä uskotaan.
Ja se jäi vielä epäselväksi, että pitääkö tavara itse hakea tullista (eli minun tapauksessani jostain hiivatin kaukaa) vai pistääkö ne sen eteenpäin paikalliseen postitoimistoon?
Postitoimistosta haetaan paketit jotka on leimattu tullivapaiksi. Loput haetaan paikallisesta tullimakasiinista (Lahdessa rautatieaseman vieressä) ja paketit avataan siellä kellarikerroksessa valvovien silmien alla.
* -> Yokohama Kaidashi Kikou <- *

Yozora
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yozora » Ti Elo 05, 2003 12:59

Selma. Kiitos, että selvensit. ^_^

Eli periaatteessa jos nyt ko. tuotteen hinta on sellainen 20€, niin ottaako tulli siitä välttämättä ollenkaan veroa, muuta kuin ALVin (joka tässä tapauksessa sekin jäisi aika pieneksi)? Nimittäin jos ne muutaman prosentin siitä ottaa, ei tuosta todellakaan irtoa kymmentä euroa...

Nyt vaan sitten rahat kasaan, ja ottamaan selvää postituskuluista...

Petri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petri » Ti Elo 05, 2003 13:36

Yozora kirjoitti:Selma. Kiitos, että selvensit. ^_^

Eli periaatteessa jos nyt ko. tuotteen hinta on sellainen 20€, niin ottaako tulli siitä välttämättä ollenkaan veroa, muuta kuin ALVin (joka tässä tapauksessa sekin jäisi aika pieneksi)? Nimittäin jos ne muutaman prosentin siitä ottaa, ei tuosta todellakaan irtoa kymmentä euroa...
Esim: tuote 20 euroa, ALV 22%, tullimaksu 3,5% (riippuu tuotteesta)

(20 euroa * 1,22 * 1,035) - 20 euroa = 5,25 euroa, jää alle 10 euron, eli maksua ei peritä, ei edes ALVia.

Lisää infoa tullin sivuilla, esimerkkeineen:
http://www.tulli.fi/tietoa_ja_ohjeita/t ... auppa.html
Levyt tilataan USA:sta. Suomessa niistä kannetaan tullia ja arvonlisäveroa.

- tulli 3,5 % = 1,36 euroa

- arvonlisävero (arvonlisän peruste 39 euroa + 1,36 euroa) 22 % = 8,87 euroa

Tulli ja arvonlisävero yhteensä 10,23 euroa. Koska ne ylittävät 10 euroa, ne kannetaan.

Lähetyksistä, joista kannettavat verot jäävät alle 10 euron, ei kanneta tullia eikä arvonlisäveroa. Verottoman lähetyksen arvoraja on esimerkiksi musiikki- ja dvd-levyillä, vinyylilevyillä ja videokaseteilla 38,05 euroa, tietokoneohjelmilla 45,40 euroa, vaatteilla yleensä 26,80 euroa ja kirjoilla 124,90 euroa.

EDIT:
Unohtui vielä: kannattaa ottaa huomioon, että postimaksutkin otetaan huomioon veroja laskettaessa.
"You can't have egg, bacon, spam and sausage without the spam."

Yozora
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yozora » Ti Elo 05, 2003 14:25

Petri kirjoitti:(20 euroa * 1,22 * 1,035) - 20 euroa = 5,25 euroa, jää alle 10 euron, eli maksua ei peritä, ei edes ALVia.
--
EDIT:
Unohtui vielä: kannattaa ottaa huomioon, että postimaksutkin otetaan huomioon veroja laskettaessa.
Eli jos postikulut ei ole kauhean suuret, en välttämättä joudu maksamaan mitään "ylimääräistä"? Cool.

Ja kun postimaksuista tuli puhe, niin osaisiko joku äkkisiltään sanoa, paljonko on 980 jeniä? Sen tiedän, ettei se ole paljon mitään, mutta kuitenkin. Sellaiset postimaksut olisi minun tuotteessani, joten olisi kiinnostava tietää menisiko niitä tullimaksuja eli ei.

Sivis
Happiness officer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivis » Ti Elo 05, 2003 14:43

Yozora kirjoitti: Ja kun postimaksuista tuli puhe, niin osaisiko joku äkkisiltään sanoa, paljonko on 980 jeniä?
Vähän yli 7 Eur näyttäs olevan. http://www.oanda.com/convert/classic palkitsee ;)
"Äiti! Äiti! Tytöt boottaa mechaa!"

Yozora
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yozora » Ti Elo 05, 2003 14:55

Sivis kirjoitti:
Yozora kirjoitti: Ja kun postimaksuista tuli puhe, niin osaisiko joku äkkisiltään sanoa, paljonko on 980 jeniä?
Vähän yli 7 Eur näyttäs olevan.
Eli se ei siltikään mene yli kymmenen euron. Loistavaa! Ja eikun tilaamaan! ^_^

Kiitos avusta, minna-san!

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ti Elo 05, 2003 19:33

Itse olen huomannut "tuskarajaksi" noin 40 EUR DVD-levyissä, kirjoissa toki raja on suurempi koska ALV on pienempi, lähemmäs 100 EUR.

Tuskarajalla tarkoitan rajaa, mitä paketin arvo+postikulut voivat olla yhteensä, jolloin tullin rakkaalta kädeltä todennäköisesti välttyy.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”