Wannabe Otakut...

Tälle alueelle voit tehdä äänestyksiä, alueella toimivat muuten samat perussäännöt kuin Yleinen Keskustelu -alueella.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Mitä mieltä wannabe Otakuista ?

Turhia
331
32%
Olen itse...
79
8%
ei kiinnosta
496
49%
Hyvä juttu
113
11%

Ääniä yhteensä: 1019

Goodman

Wannabe Otakut...

Viesti Kirjoittaja Goodman » Ke Syys 14, 2005 15:59

Eli mitä mieltä olette näistä wannabee otakuista jotka lisääntyvät Jakautumalla.... Niitä on alkanut ilmestymään hirveästi sen jälkeen kun manga on POP...
otin pois kommentin vihaan wnb-otakuja

moderaattorin editoima: päätimme yhteistuumin lisätä option "hyvä juttu" myös mukaan, koska juttu on hieman turhan yksipuolinen ilman positiivista vastausvaihtoehtoa. -Kyuu ja Darth Mauno
Viimeksi muokannut Goodman, Su Joulu 25, 2005 13:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I like to move it

Sunri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sunri » Ke Syys 14, 2005 16:20

Sen myötä kun mangasta on tullut helpompaa saada Suomen mailla, myös termi wannabe-otaku on tullut useammin käytetyksi. Minua kiinnostaisi tietää, mikä on varsinainen määrite wnb-otakulle. Ihminen, joka on kiinnostunut mangasta ja animesta viimeisen vuoden sisällä? Ihminen, joka hihkuttaa koko ajan "kawaii"ta ja pomppi ympäriinsä kissankorvat päässä? Ihminen, joka sanoo Naruton olevan best mecha-anime evö ja vakuuttaa hentain tarkoittavan porkkanaa?

Ymmärrän kumminkin ehkä jollain tasolla, mitä tarkoitat - edellisten esimerkkien pientä sekoitusta, joissa jokin "ilmiö" on enemmän ylhäällä kuin toinen. Ja silloin tällöin nämä ihmiset ovat sellaisia, jotka pitävät mangasta ja animesta, koska se on buumi - vai kiinnittävätkö he asiaan huomiota, koska pystyivät näkemään Hesarin artikkeleiden ansioista Ranmat Karvisten alta? Eivät aloittelijat voi kaikkea tietää, mutta kaikkien pelottavien trüü-otakujen keskellä on vain pakko yrittää nyökytellä hermostuneesti, kun arvostellaan CLAMPin tuotantoa. Olen HYVIN yllättynyt, jos joku mangaharrastaja on heti alusta asti tiennyt kaiken perusinfon ja pakkotilpehöörit mitä "harrastukseen" kuuluu tietää. Jokainen aloittaa jossain vaiheessa samalta viivalta. Ainakin minä myönnän, että on siinä shoujot ja shounenit mennyt joskus alkuaikoina sekaisin, samoin kuin minne -chanit ja -kunit tungetaan. :3

Okei, täytyy myöntää - minulle tulee hitonmoinen halu viilata pilkkua, kun herrarouva uutukaisotaku X tulee puhumaan luokseni ja kysyy ensin, piirränkö minä magnaa ja mitä mangoja minulla on kotona hyllyssä ja että TSK on tosi kawaii ja että toivottavasti ne tekevät Japanissa pian lisää mangoja että Suomeen saisi lisää juttua ja että Gackt on mualiman paras bändi. Ja viilaamisenhalu saa minut ärsyyntymään. Kumminkin yritän korjata mahdolliset virheet ja jatkaa keskustelua. Toisaalla odotan pelolla, että jos minun pitäisi kertoa oma pikku ilonaiheeni jollekulle, joka sitten joidenkin kuukausien oppimäärän päästä tappelee e-bayssa kanssani siitä viimeisestä doujinshista. Jotkut ihmiset lukevat esim. Ranmaa vain siksi, että se on kiva sarjakuva ajattelematta sen olevan kumminkaan mitään erikoista.. Tai että he itse olisivat kovin erikoisia.

No joo. Kertokaa minulle ensiksi wnb-otakun tarkka määritelmä, niin osaan vastata.
Viimeksi muokannut Sunri, Ke Syys 14, 2005 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hotsu

Viesti Kirjoittaja Hotsu » Ke Syys 14, 2005 16:29

En oikein ymmärrä kys. termiä. o,o Kun puhutaan esim. "wannabe-punkkareista", niin puhutaan 12-15-vuotiaista, yleensä tytöistä, jotka ovat ostaneet raitasukkahousut Seppälästä ja kuuntelee Green Dayta, ja sitten on tosi punk.

Mutta otakuhan on, siis Suomen mittakaavassa(ainakin oman käsityksen mukaan, Suomessa sana otaku ei ole yhtä huonossa valossa kuin Japanissa, mutta se on toinen tarina), ihminen, joka fanittaa animea ja mangaa. Joten, jos on ihminen, joka on nyt vaikkapa erittäin hyvän esimerkin, Naruton, kautta kiinnostunut animesta, ja ihkuttaa sitä täysillä, niin mielestäni hän ei ole "wannabe". Hän on vain vasta löytäny kys. asian, ja on siitä innoissaan.

Hieman offtopiccia, mutta entisenä ratsastajan voin kertoa, kuinka "vanhat ja kokeneet" tallilaiset syrjivät aloittelijoita. Ei tietenkään aina, mutta tälläistä näkee hyvin usein.

Joten, laitoin "ei kiinnosta", sillä en jaksa ruveta dissamaan ihmisiä, jotka ovat löytäneet jonkun jutun, ja pitävät siitä. Ei sitä tekijöitä olla syntyessään. "Gackt on seksy ja Naruto rlz!!1" tyypit eivät sen kummemin häiritse. En löydä syytä, miksi häiritsisi. Sitten on taas ne, jotka ovat yllättäen kiinnostuneet animesta ja mangasta Japanin muotiin tulemisen takia, mutta muoti on muotia. Se menee ohi.

Tosin asiana voi olla myös, että olen itse tietämättäni sellainen henkilö, ja salaisesti yritän puolustella itseäni. ;)

_Tata

Viesti Kirjoittaja _Tata » Ke Syys 14, 2005 16:43

Otaku on kyllä yksi pahimmista haukkumasanoista ainakin omalla kohdallani... hyi helkkari. Mieluummin profiloidun Japanilaisten lastenpiirrettyjen katselijaksi kuin alan kiistelemään jostain otakun määritelmästä ja kuinka paljon pitää fanittaa kaikkea Japanilaista ja halveksua muita ihmisryhmiä jotka eivät ole harrastaneet asiaa tarpeeksi kauan (vähintään 2-vuotiaasta kun näki Hopeanuolen ja tajusi sen olevan animea), fanittavat vääriä teoksia (eivät esim. pidä NGE:stä tai muusta maailman parhaasta sarjasta, mikä mielipide vaihtuu 4 kertaa vuodessa) ja eivät ole intoutuneet harrastukseen tarpeeksi syvällisesti. (näkyy ihmisryhmien dissaamisena)

Tetsumonkai
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tetsumonkai » Ke Syys 14, 2005 16:55

Jaa-a.. Mitähän Tetsu setä tähän voisi sanoa? Kuva

Nooh. Itse olen harrastukseni aloittanut tuossa 3 vuotta sitten ja olen vieläkin suht "nyyppä" asioiden suhteen, vaikkakin tietoa harrastuksen osa-alueista alkaakin jo kertyä. Itse tässä olen keskittyny pääsääntöisesti animeen, figuurien ja "taulujen" keräämiseen. Eli voisin sanoa tuota harrastustani melko rajoittuneeksi. Mutta mitäpä tuosta, jokaisella on tämän harrastuksen suhteen oma makunsa (Otakudiversiteetti :b ) ja mikäs sen parempaa?

Minulle ei sinänsä ole mitään väliä mitä kukin katsoo, lukee, kerää tai vaikka cosplayaa kunhan vain nauttii siitä mitä tekee.

Joten äänestin Ei Kiinnosta vaihtoehtoa.
Viimeksi muokannut Tetsumonkai, Ke Syys 14, 2005 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ryokan

Viesti Kirjoittaja Ryokan » Ke Syys 14, 2005 17:18

Ei tässä ole itsekään tullut harrastettua niin kauaa, että olisi varaa (tai halua) kritisoida muiden suhdetta animeen ja mangaan. Mielestäni über-otakun leima ei ole mitenkään tavoittelemisen arvoinen, jokainen ottakoon harrastuksensa niin tosissaan, kuin haluaa. Vasta-alkajien vähättelyä harjoittavien kannattaisi muistaa etteivät he itsekään aikanaan olleet kuulleet animesta...

Trilkk
Viesti:

Re: Wannabe Otakut...

Viesti Kirjoittaja Trilkk » Ke Syys 14, 2005 18:09

Hatake_Kakashi _sama kirjoitti:Eli mitä mieltä olette näistä wannabee otakuista jotka lisääntyvät Jakautumalla.... Niitä on alkanut ilmestymään hirveästi sen jälkeen ku manga on POP... Vihaan Wannabe Otakuja....
Tyhmin tämän boardin viesti toistaiseksi.

mansi

Re: Wannabe Otakut...

Viesti Kirjoittaja mansi » Ke Syys 14, 2005 18:21

Trilkk kirjoitti:
Hatake_Kakashi _sama kirjoitti:Eli mitä mieltä olette näistä wannabee otakuista jotka lisääntyvät Jakautumalla.... Niitä on alkanut ilmestymään hirveästi sen jälkeen ku manga on POP... Vihaan Wannabe Otakuja....
Tyhmin tämän boardin viesti toistaiseksi.
Yhdymme Trilkkin puheisiin.
Tosiaan, näistä wannabeotakuista on joskus ollut puhetta, mutta jätetty nämäkin keskustelut selän taakse ihan vain sen takia ettei niille ole yksinkertaisesti mitään katetta saatika kiinnostusta.
Vastasin ei kiinnosta.

Brake^^

Viesti Kirjoittaja Brake^^ » Ke Syys 14, 2005 18:25

Mitä muuta kuin hyötyä voisi harrastuksen popahtamisesta olla? Lisää wannabeja!
how is she when she doesn't surf?

Chie^

Viesti Kirjoittaja Chie^ » Ke Syys 14, 2005 18:43

Minun mielestäni on kyllä aika sama onko joku wannabe vai ei. Kunhan vain tykkää siitä mitä tekee. Vastasin Ei kiinnosta.
Viimeksi muokannut Chie^, Ke Syys 14, 2005 18:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Even if it's a sin, say that you love me with your forbidden lips

Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug » Ke Syys 14, 2005 18:52

"Wannabe" on sana, jota voi sivistyneessä yhteiskunnassa käyttää ainoastaan parodiana ihmisistä, jotka vakavissaan käyttävät sanaa "wannabe".

Laureloth

Viesti Kirjoittaja Laureloth » Ke Syys 14, 2005 19:27

Jaa. Joku varmaan voisi minuakin nimittää "wannabe-otakuksi" koska oikeastaan kiinnostuin kunnolla animesta ja mangasta vasta noin vuosi sitten. Mutten kyllä hurahtanut siihen siksi että se on muodikasta ja hienoa olla otaku, satuinpahan vaan tutustumaan oikeisiin ihmisiin ja muutenkin mangaan ja animeen on nykyään helpompi päästä käsiksi kuin muutama vuosi sitten. Huomasin että hei, tuohan onkin ihan kiinnostava ja kiva juttu, ja sille tielle jäin.
En tiedä miten luokitellaan wannabe-otakut. Eikä pahemmin kiinnostakaan. Ihan sama.

Hecatonchiros

Viesti Kirjoittaja Hecatonchiros » Ke Syys 14, 2005 20:32

Yleensä tyypit jotka käyttävät termiä "wannabe"-jotain tuppaavat olemaan sitä osaa harrastajakunnasta jotka ovat itsekkin aloittaneet harrastuksen viimeisen vuoden-kahden aikana, ja ovat lähes poikkeuksetta suht nuoria, ja näin ollen myöskin keskivertoa kiihkeämpiä noiden mielipiteidensä kanssa. Heille ehdottaisin kärsivällisyyttä, kaikkihan me olemme kerran olleet aloittelijoita, jotkut jopa "wannabeitä".

Äänestin että ei kiinnosta.

Darth Mauno
Wannabe

Viesti Kirjoittaja Darth Mauno » Ke Syys 14, 2005 21:45

Jäipä sitten puuttumaan vaihtoehdoista minun kantani, joka on 'Suhtaudun myönteisesti'. Uusien ihmisten saaminen harrastukseen pariin on kumminkin hyvä ja kannatettava asia ja jos nyt motivaationa sattuukin olemaan wannabe-henki, ei se mikään suuri synti ole. Ne, joita homma oikeastikin kiinnostaa, jatkavat harrastamista vielä uutudenviehätyksen karistua ja puhtaasti wannabe-henkiset ihmiset taasen putoavat ennemmin tai myöhemmin pois.

Väittäisinpä tässä yhteydessä sellaistakin, että juuri ne henkilöt, joilla on tarvetta jakaa harrastajia enemmän ja vähemmän asian tosissaan ottaviin ryhmiin, vaikuttavat ainakin allekirjoittaneen omasta näkökulmasta ehkä kaikkein eniten niiltä, jotka harrastavat tätä hommaa sen takia, että se on 'in'.
"Do not underestimate the power of the Dork Side"

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ke Syys 14, 2005 21:49

Kyllä kovin moni yhdistysaktiivi sanoi muutamia vuosia takaperin että tavoitteena on tuoda anime ja manga tunnetuksi Suomessa entistä paremmin. Itse asiassa, tämä on vieläkin monen yhdistyksen kirjattu tavoite - parantaa tunnettavuutta omalla toiminta-alueellaan.

Se meinaa uusia harrastajia. Niitä on nyt paljon lisää. Tavoitteessa on onnistuttu ja yhdistykset eivät varmasti ole pienin tekijä lopputuloksessa. Loistavaa että näitä on saatu lisää.

Se, miten animen harrastuksen tuo ilmi - lainaten alkuperäisen viestin kirjoittajan valitsemaa kirjoitustyyliä - minkälainen otaku haluaa olla, on ihan jokaisen oma juttu. Niin kauan kun ei muita loukkaa omalla toiminnallaan, oikeaa tai väärää tapaa ei ole.

Vastaukseni on "tervetuloa mukaan joukkoon".

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Gallupit ja kyselyt”