Neon Genesis Evangelion

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Ukos

Neon Genesis Evangelion

Viesti Kirjoittaja Ukos » Ma Helmi 14, 2005 21:04

Pieni taustoitus. 26-vuotias, tunnen japanilaisen sarjakuvan ja piirretyn perusteet, olen pitänyt osasta lukemaani/näkemääni mechatuotantoa. Ja kysymykseeni...

Olisiko Neon Genesis Evangelionin pitänyt jo vetää mukaansa? Olen nyt odotellut, että alun käynnistysvaikeuksien jälkeen sarja alkaisi imaista mukaansa, mutta ei. Lähinnä ärsyynnyn mielestäni psykologisesti epäuskottavista henkilöhahmoista, tarpeettomasta paljaasta pinnasta, perustelemattomasta kristinuskon symbolien liittämisestä "Enkeleihin", sekä "jos olisin angstinen teini niin ehkä pitäisin tästä"-tunteesta, jota sarja minussa aiheuttaa.

Toisin sanoen, pitäisikö sarjalle antaa vielä aikaa, vai onko yksinkertaisesti niin etten kuulu sarjan kohderyhmään?

Varmistus vielä, en toivo spoilereita vaan lähinnä neuvoa-antavia mielipiteitä. :)

moderaattorin lisäys - teoksen perustiedot voit tarkastaa täältä:
http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... .php?id=49
http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... hp?id=2440

Kekko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekko » Ma Helmi 14, 2005 21:07

Odottamaasi materiaalia alkaa tulla jaksosta 14 eteenpäin. Nyt on menossa vielä viihteellinen ensimmäinen puolisko, joka omalla tavallaan toimii loistavasti, ja paranee vain kun Asuka tulee kohta mukaan.
Parantaako jälkipuoliskon raadolliseksi muokkautuva ihmiskuvaus tarinan uskottavuutta yhtään, se on ollut intohimoinen kiistelynaihe vasta kymmenen vuotta.
Viimeksi muokannut Kekko, Ma Helmi 14, 2005 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* -> Yokohama Kaidashi Kikou <- *

mojin

Viesti Kirjoittaja mojin » Ma Helmi 14, 2005 21:10

Kuinkahan mones jakso siinä on oikein menossa
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Janzki

Viesti Kirjoittaja Janzki » Ma Helmi 14, 2005 22:06

Seuraava taitaa olla kahdeksas, missä tutustumme Asukaan. 8)
Piroriparopirirora

Lallero

Viesti Kirjoittaja Lallero » Ti Helmi 15, 2005 12:37

Jos animea yhtään seuraa niin tämä sarja pitää jo katsoa loppuun siksi että se on klassikko ;)
Eva on siitä erikoinen tuotos että Anno on hieman eri kaliiberin ohjaaja kuin suurin osa muista anime-ohjaajista. Itse nostaisin ehkä vain Mamoru Oshiin yhtä ylös. Kummatkin herrat ovat tehtailleet animen ohella myös oikeata elokuvaa ja ehkäpä siksi heidän ohjaamansa anime ei ole vain pelkkää leppoisaa viihdettä kuten suurin osa muista sarjoista vaan mukaan on saatu paljon syvempää ainesta (joka Evassa on lievästi sanottuna sekavaa - mutta ehkäpä juuri siksi kiinnostavaa). Tämä saattaa jokseenkin vieroksuttaa ihmisiä sarjan parista.

En tiedä mitä tarkalleen odotat sarjalta mutta tuossa ei varsinaisesti tule mitään "eeppisiä" taisteluita tai vastaavia mukaan ja loppua kohti erilaiset uskonnolliset viittaukset kohoavat jo toiseen potenssiin. Psykologisesti epäuskottavat henkilöhahmot - nämä on tahallisesti luotu epäuskottaviksi, pitää vain katsoa hieman pintaa syvemmälle että saa hieman kiinni siitä mitä tuossa yritetään kertoa hahmojen avulla.

Jos ei muuten kiinnosta tuota seurata niin ainakin tuossa on hyvä ihailla Hideaki Annon erinomaista ohjaustyyliä jonka vertaista on turha hakea kovinkaan monesta nykyisestä animesarjasta. Kuvakulmat tukevat aivan eri tavalla tapahtumia kuin muissa sarjoissa (enkä nyt tarkoita näitä fanservice-shotteja).

Mecha

Viesti Kirjoittaja Mecha » Ti Helmi 15, 2005 21:30

Minun mielipiteeni (huom vain minun oma mielipiteeni) on, että kyllä NGE kannattaa katsoa kokonaan vaikka loppu tuleekin olemaan sekava.
"When you become a real fighter, we'll settle it"
- Zechs Merquise to Heero Yuy (Gundam Wing)

"Its time to duel!"
- Yami (Yu-Gi-Oh! Duel Monsters)

hippien touhua kyllä tämä hippitouhu
- Kyuu

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ti Helmi 15, 2005 22:00

Maku(u)asia tämä. Evangelionin katoin joskus lähinnä siksi koska se oli uutta ja erilaista. Ei se sinänsä vedä puoleensa tai houkuttele uudestaan katsomaan. Semmoista perus-keskitason viihdettä. Jos nyt sopivasti tyrkyn on, sanoisin että sen viitsii katsoa läpi.

Jos ei muuta syytä, Evangelion on kovin tunnettu teos. N+1 muuta teosta matkii sitä, tekee pilaa siitä ja esittää referenssejä siihen. Vastaava määrä keskusteluja ja kommentteja tekee vertailuja Evangelioniin.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

Acolyte

Viesti Kirjoittaja Acolyte » Ke Helmi 16, 2005 02:13

Kaikki odotus palkitaan End of Evangelionissa :twisted:
"It's a morally corrupt hypocrisy fuckfest of a world we live in" CorvusCorax

Ukos

Viesti Kirjoittaja Ukos » To Helmi 17, 2005 19:06

No, tuli seitsemäs jakso, jossa esitellään Mikason vakavampaa puolta, katsottua nauhalta. Ikävä sanoa, mutta ei tuo tunnu paranevan minun näkökulmastani katsoen. Jos hahmot ärsyttävät koko ajan, niin sinänsä miellyttävään ohjaukseen on hankalaa tykästyä. :p

02 EVA ja tämän pilotti esitellään luultavasti seuraavassa jaksossa. Taitaa olla viimeinen mahdollisuus sarjalle. Elokuvan voi katsoa läpi sen klassikkomaineen vuoksi, vaikkei hirveästi innostaisikaan. Sarjan kanssa on vähän eri juttu ellei satu tutuilta saamaan videolla/DVD:llä lainaan.

Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug » To Helmi 17, 2005 20:06

Hmm, hmm, onko joku oikeasti jossain elämänsä vaiheessa kokenut negatiivisena pitämäänsä [insert anything] positiivisena kokemuksena annettuaan sille viimeisen mahdollisuuden? ;)

Jos tiedän sarjasta jotain etukäteen ja odotan sitä, niin ei siitä yleensä mitään tajuntaa räjäyttävää ja kivaa tule. Pahin on se, jos sanotaan että jaksossa se ja se tapahtuu "jotain" yllättävää tai surullista. Tällaisia kokemksia EI pidä eikä kannata odottaa. Evan kahdeksas jakso jäänee viimeiseksi, vaikka Asuka onkin ihana ja ownaa koko sarjan.

Such is life, kaikea ei pidä eikä voi niellä. En minä ainakaan ketään pidä sen homompana jos ei Evangelionista tykkää.

Suosittelen kaiken katsomista sokkona ja muutenkin tiedottomana, ilman mitään ennakkohypeä, jos vain mahdollista. Omalla kohdallani on luonut parhaat katseluelämykset.

EDIT: Ai niin, ja se taitaapi olla Misato.

crimson_wolf

Viesti Kirjoittaja crimson_wolf » To Helmi 17, 2005 21:15

Paras (ja ensimmäinen) anime jonka olen koskaan nähnyt!!! :D Sisällöltäänhän se on *lähes* täydellisessä harmoniassa oleva sekoitus realismia, scifiä, iiiisoja mechoja, *vähän, ehkä jopa liikaa* angstisuuden tunnetta, jne... Mutta ehdottomasti katsomisen arvoinen loppuun saakka...

Henk koht mielihahmoni on ehdottomasti Kaworu (jos nimi kirjoitettu väärin, niin oikaiskaa ihmeessä! :) Olen nimittäin katsonut sarjan sen verran monena eri käännöstyönä että olen luovuttanut nimen oikenkirjoitus yritykseni....)

En varmaankaan ole yksin, jos sanon että NGE pisti minut aikoinaan oikeasti miettimään asioita....

Edited: Näin tosissaan ottaen, niin sarja on alussa enemmän hämmentävä kuin valaiseva, ja muuttuu osittain vielä hämmentävämmäksi loppua kohden. Itselläni oli hieman vaikeuksia ymmärtää yhtään mitään mitä sarjassa oikeastaan tapahtui, ennen kuin olin katsonut sen kahteen/kolmeen kertaan...

Elokuvasta (End of Evangelion) sen verran, että se kannattaa ehdottomasti jättää katsottavaksi sarjan jälkeen. Itse ainakin kuvittelisin että siitä ei ymmärrä alkuakaan ellei ole nähnyt sarjaa ennen sitä...
A man stands on the edge of a cliff.... A saint falls from the sky.... A warrior walks towards his doom.... Destiny is held by one....

avalkama
Sangatsu Manga

Evankeliumi

Viesti Kirjoittaja avalkama » To Helmi 17, 2005 21:54

Tervehdys.

Tuntojani NGE:sta.

"Keskiverto"japanilaisanimaatiosarjaan verrattuna (kokemukseni tosin valtaosin 80-luvulta) vähemmän kliseinen. Ei tiettyjä perustyyppejä, joita hahmoporukassa yleensä sankarin ympärillä pyörii. Hahmojen luonnetta, tapahtumien dramaattisuutta ja Suuria Mysteereitä ei alleviivata tavalliseen tapaan. Jännittäviä kohtauksia ei ylipitkitetä.

Kaikkiaan kivan oloinen, aion katsella jatkossakin. Alkulaulu on jäänyt päähän pyörimään. Muutamia osia olen (ihan vaan aatoksissa) yrittänyt käännelläkin, mutta ei siitä tolkullista saa millään...

Kristillisperäisestä termistöstä.

Olen ollut kuulevinani, että Enkeleiksi nimettyjä ökköjä kutsutaan nimellä "shito". Tämän lähin meikäläinen vastine olisi apostoli, joka johdetaan kreikan sanasta "lähettää". Enkelikään ei toki ole älytön veto, sillä sekin tulee kreikan "lähettilästä" tarkoittavasta sanasta. (Ja tuo evangelion on tietenkin myös kreikasta, "euangelion" eli "hyvä sanoma".)

"Neon Genesis" ei aukene minulle. "Shinseiki" meinaa uutta vuosisataa. Eli
nimi on koko lailla "Uuden vuosisadan hyvä sanoma", noin kankeasti kääntäen.

Antti-setä

MrBrown

Re: Evankeliumi

Viesti Kirjoittaja MrBrown » To Helmi 17, 2005 23:54

avalkama kirjoitti: Kristillisperäisestä termistöstä.

<SNIP>
Sekä termin "enkelit" käyttö että nimi "Neon Genesis Evangelion" ovat sarjan tehneen studion itse keksimiä, joita sitten maahantuojat ovat päättäneet (tai joutuneet) noudattamaan. Enkelien kohdalla siis alunperin englanniksi "Angels".

Kensuke

Viesti Kirjoittaja Kensuke » Pe Helmi 18, 2005 00:21

Evangelion on myös tutummin evankeliumi, eli nimi voidaan suomentaa myös Uuden Vuosisadan Evankeliumi. Neon Genesiksen voisi tulkita siten että, neo tarkoittaa uutta ja genesis on englannin kielisessä raamatussa ensimmäinen Mooseksen kirja, eli luomiskertomus.

Jokaisella animesarjalla on omat kannattajansa ja vastustajansa, ehkäpä monipuolisuus on yksi animen suosion syistä, jokainen löytää sarjoja joista pitää. Eva ei vain iske kaikille, vaikka sarjaa pidetäänkin yhtenä kolmesta "suuresta" animesta.
Löysin moeboardista jokin aika sitten tällaisen kuvasarjan, kai Evaan voi noinkin reagoida. :lol: Minä pidän sekä sarjan lopusta että End of Evasta, enkä voisi kuvitellakaan valitsevani niistä kahdesta paremman, ovat ne kuitenkin niin erilaisia.

Kaoru tai Kaworu sekaannus johtuu siitä että を voidaan romanisoida joko o tai wo, ainakin End of Evangelionissa "Kaworu" nimi vilahti tuossa muodossa meikäläisittäin kirjoitettuna.
Muutenkin nimistä se että ykkösmangan mukaan hahmojen etunimet Hideaki Anno lainaili kaikkialta, mm. ystäviensä nimistä ja mangoista.
Sukunimet taas ovat suurimmaksi osaksi toisen maailmansodan aikaisten japanilaisten sotalaivojen nimiä: Aoba, Katsuragi, Soryu, Ayanami, jne. (Langley on amerikkalainen sotalaiva samalta ajalta). Poikkeuksia ovat Ikari (ankkuri tai viha) ja Nagisa (merenranta)

Enää pari päivää ja sitten, Asuka... Asuka... Asuka... :D

Oami
Viesti:

Re: Evankeliumi

Viesti Kirjoittaja Oami » Pe Helmi 18, 2005 04:10

MrBrown kirjoitti: Sekä termin "enkelit" käyttö että nimi "Neon Genesis Evangelion" ovat sarjan tehneen studion itse keksimiä, joita sitten maahantuojat ovat päättäneet (tai joutuneet) noudattamaan. Enkelien kohdalla siis alunperin englanniksi "Angels".
Tuota. Sarjahan ei ole alunperin englanninkielinen.

Ja saa oikoa edelleenkin, mut mut... mun ymmärtääkseni tuo Angel-käännös tehtiin Yhdysvalloissa (väärin), mutta se sitten vain levisi fanien tietouteen ympäri maailman eikä sitä sittemmin enää jaksettu korjatakaan.
「生きて行こうと思えば、どこだって天国になるわよ」
碇ユイ

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”