Animecon 2014 - jälkilöylyt

Keskustelu tulevista ja menneistä coneista, festareista ja muista valtakunnallisista animeharrastajien yleisötapahtumista.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Kkos

Re: Animecon 2014 - jälkilöylyt

Viesti Kirjoittaja Kkos » La Heinä 19, 2014 21:29

Arbitor kirjoitti:Konserttikikkailuun, muistelisin ihmisten pyytäneen alkuperäis säveltäjien jne. nimet ja/tai videota taustalle; itselläni mielestäni olisi tuo alkuperäis säveltäjien jne. alkuperä ollut paljon mielenkiintoisampi ja tärkeämpi laittaa vaikka taustalle kuin vaikeasta suunniteltavat videot juurikin tuosta syystä kun ei osaa tietää tarkalleen minkälainen orkesterin vetämän musiikin kesto on ja sen ajoitukset.
Staattisen kuvan tai diashown tuijottaminen on melko tympeää eteenkin kun mukana on kappaleita, joiden alkuperä on monelle kuulijalle hieman hämärän peitossa.
Kappaleiden nimet, säveltäjät yms. tiedot tulee ainakin myöhemmin nettiin ladattavaan konserttitaltioon.
Arbitor kirjoitti:- Bussi paikasta ja musiikkikeskuksen taka parkkipaikoista voisi etukäteen mm. ilmoittaa ja tiedottaa eri paikoissa että niihin ei saa mennä parkeeramaan. Tuntuu olevan hyvin epäselvää mihin saa parkeerata, joten tuohon voisi panostaa (ohjelmalehtee, ilmoittaa sivuillaan, facebook jne.)
Kuopionlahden bussiparkissa sekä musiikkikeskuksen ympärillä olevilla parkkipaikoilla on liikennemerkeillä selkeästi osoitettu kohderyhmä. Bussiparkkiin pysäköineet eivät voi syyttää sakoistaan muita kuin itseään.
What a horrible night to have a BO!

Whipper

Viesti Kirjoittaja Whipper » La Heinä 19, 2014 23:40

Sawnah.

Nyt kysymys.

"Sawnah
AMV-tiimin johtaja
Animecon"

Miten on mahdollista että sinulta oli myös video Kuopion Animecon kisassa?
Olen kuullut juttuja sisään kääntyneestä scenestä ja ehkä piakkoin alan niihin uskoa.

Sawnah

Viesti Kirjoittaja Sawnah » La Heinä 19, 2014 23:55

Whipper kirjoitti:Sawnah.

Nyt kysymys.

"Sawnah
AMV-tiimin johtaja
Animecon"

Olen kuullut juttuja sisään kääntyneestä scenestä ja ehkä piakkoin alan niihin uskoa.
AMVita oli animekonsertissa jonka organisoinnista, delegoinnista ja editoinnista olin vastuussa. Kyseiseen AMV-tiimiin kuului 7 ihmistä joille delegoin kappaleet ja videoiden valmistuttua toimitin ne Animeconin ohjelmavastaavalle.

AMV-KILPAILUA järjesti JonXa ja tuomareina oli Chikasole ja Degre. Kisa OLI alunperin minun vastuullani mutta luovuin siitä jo ennen kuin säännöt oli kirjoitettu, koska Animecon oli vain viikko Yukiconin rantajakson jälkeen ja tiesin, etten ehdi Animeconin AMV-kisaan panostaa koska olin kyseisen tapahtuman pääjärjestäjä. En halunnut, että Animeconin kilpailun kanssa käy samalla tavalla kuin Frostbiten, johon en Yukiconin takia ehtinyt panostaa tarpeeksi.

Faktat kuntoon ennen turhia syytöksiä tai vihjailuja, kiitos. :)

Whipper

Viesti Kirjoittaja Whipper » Su Heinä 20, 2014 00:20

Sawnah kirjoitti:

Nyt kysymys.

"Sawnah
AMV-tiimin johtaja
Animecon"

AMVita oli animekonsertissa jonka organisoinnista, delegoinnista ja editoinnista olin vastuussa. Kyseiseen AMV-tiimiin kuului 7 ihmistä joille delegoin kappaleet ja videoiden valmistuttua toimitin ne Animeconin ohjelmavastaavalle.

AMV-KILPAILUA järjesti JonXa ja tuomareina oli Chikasole ja Degre. Kisa OLI alunperin minun vastuullani mutta luovuin siitä jo ennen kuin säännöt oli kirjoitettu, koska Animecon oli vain viikko Yukiconin rantajakson jälkeen ja tiesin, etten ehdi Animeconin AMV-kisaan panostaa koska olin kyseisen tapahtuman pääjärjestäjä. Faktat kuntoon ennen turhia syytöksiä tai vihjailuja, kiitos. :)
Syytöksiä tuskin viestissäni laitoin, vihjailuja vain.
Ja toki jos jostain faktoja saisin, olisin kiitollinen.
Nyt vain tukeudun käsiini saamaan materiaaliin.

Laitanpas ihan muutaman esimerkin.

"bumba pitikin jo viimeisensä tuolla desussa ja tuo jonxa on ilmeisesti yksi sen perillisistä niin kuin se meinasi kirastakin tulevan frostin kisajärjestäjä..."

Ja koskien Kuopion AMV kisaa (jossa muuten videossa oli kielletty logo mukana).

"at:n jäsen on tehny sinne videon ja jos sinne ei tuu enempää osallistujia ni se todenäkösesti pääsee finaaliin mikä on väärin, mut kyl me varmaa tehää sit ite sinne videoita."

Eli nojaudun edelleen siihen scenen sisäänpäin kääntyneisyyteen (jollei muuta todisteta).

Sawnah

Viesti Kirjoittaja Sawnah » Su Heinä 20, 2014 00:43

Whipper kirjoitti:
Sawnah kirjoitti:

Nyt kysymys.

"Sawnah
AMV-tiimin johtaja
Animecon"

AMV-KILPAILUA järjesti JonXa ja tuomareina oli Chikasole ja Degre. Kisa OLI alunperin minun vastuullani mutta luovuin siitä jo ennen kuin säännöt oli kirjoitettu, koska Animecon oli vain viikko Yukiconin rantajakson jälkeen ja tiesin, etten ehdi Animeconin AMV-kisaan panostaa koska olin kyseisen tapahtuman pääjärjestäjä. Faktat kuntoon ennen turhia syytöksiä tai vihjailuja, kiitos. :)

"bumba pitikin jo viimeisensä tuolla desussa ja tuo jonxa on ilmeisesti yksi sen perillisistä niin kuin se meinasi kirastakin tulevan frostin kisajärjestäjä..."

"at:n jäsen on tehny sinne videon ja jos sinne ei tuu enempää osallistujia ni se todenäkösesti pääsee finaaliin mikä on väärin, mut kyl me varmaa tehää sit ite sinne videoita."

Eli nojaudun edelleen siihen scenen sisäänpäin kääntyneisyyteen (jollei muuta todisteta).
Voi jeesus, alkaako tämä nyt tässäkin ketjussa?
Animeconin AMV-kisan sisältö ei ollut minun vastuullani, joten sen sisällöstä ja mahdollisista sääntörikkomuksista voit kommentoida jollekin toiselle. Se ei kuulu minulle, en voi siihen mitenkään vaikuttaa, en tiedä kilpailuissa olleista videoista mitään, tai esikarsinnassa hylätyistä videoista mitään. En ollut edes paikalla koko conissa.

Mitä taas tulee esimerkkeihisi, minulla ei ole hajuakaan mistä ne ovat.

Luovuin kilpailusta, ja ehdotin Animeconille että ottaisivat tilalleni JonXan. Tässä sähköposti jonka lähetin helmikuussa Animeconin ohjelmavastaavalle. JonXa otti Jenniin yhteyttä ja sen jälkeen kisasta ei ole tullut minulle tietoa. Suosittelin JonXaa kilpailuun, koska hän selviää tuomaroinnista (Tracon 2012) ja hän on sijoittunut AMV-kisassa (Desucon 2011). Ja mielestäni JonXa suoriutui kisasta hyvin.

Olin vastuussa Frostbiten ja Desuconin AMV-kisoista, jonka jälkeen lopetin kisojen järjestämisen. Minulla oli näin ollen myös täysi oikeus osallistua Animeconin AMV-kisaan.

Ja mikäli joku epäilee, että kisa oli puolueellinen voin ilmoittaa että lähettämistäni viidestä videosta vain yksi valittiin finaaliin eikä kyseinen video edes sijoittunut kilpailussa. Joten tuomarien lahjontaa tai ystävyyden taikaa tässä ei todellakaan ole ollut.

Eiköhän tämä riitä taas tällä erää ennen kuin moderaattorin pitää tulla siivoamaan jälkiä taas. Faktoja saa kysymällä, ei olettamalla. Mikäli sinulla on jotain kysyttävää tai mitään epäselvyyksiä, kehotan ottamaan yhteyttä. Tämä ketju on tarkoitettu Animeconin palautteelle.

Pahapeikko

Viesti Kirjoittaja Pahapeikko » Su Heinä 20, 2014 01:22

Eli kontrastihässäkkä oli tekninen vika, homma sitä myöten klaari. En ole twitterissä, joten tuota(kaan) asiaa en voinut tietää, kiitos selvennyksestä. En mä tosiaan ole jälkikäteen videoita katsonut - enhän mä katso huonoa leffaakaan uudelleen vaan varmistaakseni että se todella oli huono. :wink: kuten sanottu, eipä tuo musiikkielämystä pilannut, istuin itse niin alhaalla että pystyin keskittymään soittajien pällistelyyn siinä vaiheessa kun alkoi ohimossa migreeninpoikanen tykyttää.

Elfen Lied-videosta vielä. Ensikertalaisen ensimmäinen AMV selittääkin hyvin paljon; tässä on sitten mennyt ylipäätään taustavideoita hallitsevalla taholla metsään. Joka ikisen tyypin ensimmäiset AMV-räpellykset on lähes poikkeuksetta kamalia (youtube on näitä pullollaan ja tekijät itsekin irvistelevät niille jälkeenpäin), koska kukaan ei ole seppä syntyessään. Siksi meillä on videonjakokanavia, että saadaan arvosteluja, että voidaan oppia. Ja ne arvostelut ei ole aina kivoja, saati rakentavia.* Elfen Lied on muutenkin vaikea anime tehdä video, saati sitten livekonserttiin (vielä tuon kokoisen tapahtuman todennäköisesti isoin juttu), joten oisko tässä nyt annettu pikkuisen liikaa paineita ensikertalaiselle?

Kuten aikaisemmassa viestissäni sanoin (joskin ilmeisesti ulosantini on shaibaa koska jäi ymmärtämättä), ajoitus ei konsertissa voikaan osua 1:1 kohdalleen, koska puhutaan livemusiikista. Se ei ollut Se Juttu.

Tuohon kuumaan kisa-aiheeseen: Jos Whipperin quottaus on validi (no, miksei olisi), ja oikeasti on totta, että AT on rajattu kisasta pois vaan perusteella "koska AT" niin siinä on kyllä kisajärjestäjät kusseet omaan nilkkaansa. Tässä jutussa on nyt niin monta kohtaa jotka ei mene läpi että alkaa vaakakuppi tosissaan painua sisäpiirin vitsin puolelle. Olen kuullut myös jutun, että kisavideot on näytetty ulkopuoliselle taholle vaiheessa jolloin niistä ei todellakaan pitäisi näkyä kellekään mitään. Tämäkin on tietysti vain satua. Tästä varmaan juttu jatkuu jossain muussa osastossa, koska jos järkkääjillä on järkeä, tähän tulee jonkinnäköinen selvitys. Tuo edellä paatostettu teksti tosin selittäisi monta asiaa, muun muassa AMV-kisan yleisen paskuuden. Moisilla meriiteillä ratsastelevan tyypin ei luulisi päästävän niin alkeellisia virheitä sisältäviä videoita finaaliin asti, vai liekkö ollut pula materiaalista? Hmm-m.

[Semi-OT-hässäkkää]
Tämän illan aikana, kun tässä koneella olen kököttänyt, on tullut aika paljon melko ikävää infoa koskien AMV-kisaa ja sen järjestäjiä. Muun muassa tieto siitä että eräs AMV-kisoja järjestellyt taho on uhkaillut toista AMV-pätkiä vääntävää tyyppiä "tuhoamisella", koska ei satu pitämään pärstästä.

*Joku AMV-henkilö on arvostellut videota mm. seuraavin sanoin: "Apinakin editoisi paremmin", joten hänenä en paljon aukoisi jos joku arvostelee hänen kaverinsa tekemää videota niinkin rankasti kuin sanomalla että videossa olleet usean sekunnin tyhjät pätkät olivat ärsyttäviä. :roll:

Sawnah

Viesti Kirjoittaja Sawnah » Su Heinä 20, 2014 02:02

Pahapeikko kirjoitti:Elfen Lied-videosta vielä. Ensikertalaisen ensimmäinen AMV selittääkin hyvin paljon; tässä on sitten mennyt ylipäätään taustavideoita hallitsevalla taholla metsään. Joka ikisen tyypin ensimmäiset AMV-räpellykset on lähes poikkeuksetta kamalia (youtube on näitä pullollaan ja tekijät itsekin irvistelevät niille jälkeenpäin), koska kukaan ei ole seppä syntyessään. Siksi meillä on videonjakokanavia, että saadaan arvosteluja, että voidaan oppia. Ja ne arvostelut ei ole aina kivoja, saati rakentavia. Elfen Lied on muutenkin vaikea anime tehdä video, saati sitten livekonserttiin (vielä tuon kokoisen tapahtuman todennäköisesti isoin juttu), joten oisko tässä nyt annettu pikkuisen liikaa paineita ensikertalaiselle?
Kyse oli konsertin taustavideoista, jossa pääpointtina kuitenkin on musiikki, ja videoita ohjeistettiin tasan tarkkaan simppeleiksi taustavideoiksi. Mustat kohdat käyvät paljon paremmin järkeen kun musiikki on ajoitettu kohdilleen. Millainen ihminen ottaa AMVn niin vakavasti, että siitä pitäisi ottaa paineita vaan koska video näytetään konsertin taustalla harrastustapahtumassa? Me emme saaneet videoista palkkaa, teimme ne silkasta ilosta ja pyynnöstä, kehitämme harrastustamme ja teemme sitä mitä rakastamme. Sattumoisin Bardiel oli ainoa editoija piirissäni joka oli katsonut Elfen Liedin, ja olen sanoinkuvailemattoman kiitollinen, että hän suostui auttamaan minua ja editoimaan kyseisen videon.

Sivumennen sanoen huomautan että Animecon XI:n isoin juttu oli kyllä Kaoru Mori. Joka muuten kehui konserttivideoita.
Pahapeikko kirjoitti:Kuten aikaisemmassa viestissäni sanoin (joskin ilmeisesti ulosantini on shaibaa koska jäi ymmärtämättä), ajoitus ei konsertissa voikaan osua 1:1 kohdalleen, koska puhutaan livemusiikista. Se ei ollut Se Juttu.
Ei niin, eikä kaikissa videoissa tosiaan osunutkaan kohdilleen. Ihme juttu kävi kuitenkin Pokémonin kohdalla, video alkoi myöhään mutta loppua kohden video oli täysin kohdillaan musiikin kanssa. Jännä juttu. : D
Pahapeikko kirjoitti:Tuohon kuumaan kisa-aiheeseen: Jos Whipperin quottaus on validi (no, miksei olisi), ja oikeasti on totta, että AT on rajattu kisasta pois vaan perusteella "koska AT" niin siinä on kyllä kisajärjestäjät kusseet omaan nilkkaansa. Tässä jutussa on nyt niin monta kohtaa jotka ei mene läpi että alkaa vaakakuppi tosissaan painua sisäpiirin vitsin puolelle. Olen kuullut myös jutun, että kisavideot on näytetty ulkopuoliselle taholle vaiheessa jolloin niistä ei todellakaan pitäisi näkyä kellekään mitään. Tämäkin on tietysti vain satua. Tästä varmaan juttu jatkuu jossain muussa osastossa, koska jos järkkääjillä on järkeä, tähän tulee jonkinnäköinen selvitys. Tuo edellä paatostettu teksti tosin selittäisi monta asiaa, muun muassa AMV-kisan yleisen paskuuden. Moisilla meriiteillä ratsastelevan tyypin ei luulisi päästävän niin alkeellisia virheitä sisältäviä videoita finaaliin asti, vai liekkö ollut pula materiaalista? Hmm-m.
Kyseinen quottaus on yhtä validi kuin seuraava
"Blaadeblaa olen peruna."
- Paavo Lipponen, 2011

Kuka vain voi kirjoittaa tähän kenttään minkä tahansa lainauksen. Just because it's on the Internet doesn't make it true. Mutta koska kyseinen quottaus ei ole minun, en kommentoi sitä sen enempää.

En ota kantaa edelleenkään esikarsintaan tai siinä tapahtuneeseen arvioon tai päätösten tekoon koska en ollut kyseisessä tiimissä mukana. Mikäli video x hylättiin "koska AT" ei ole minun ongelmani tai asiani.
Ja uskon että entiseen malliin lähes puolet kisavideoista (ennen ja jälkeen esikarsintaa) löytyy kaivamalla YouTubesta, eli varmasti moni on nähnyt kisavideoita ennen kuin finaali järjestettiin. Videoiden jakamista ei ole kielletty ennen kisaa.

Yksi tai kaksi virhettä ei suoraan tee videosta paskaa. Kukaan ei ole täydellinen, ja virheistä juuri oppii. Tosin, mielipideasioissa ja siitä mikä on hyvä video on vaikea kiistellä.

Henkilökohtaisesti olen kyllästynyt tähän vääntöön eri tahojen kanssa, faktat ei tunnu koskaan menevän perille asti. AMV-skene alkaa olla draamaisempi kuin cosplaypiirit Suomessa ja minä ainakin olen jo saanut osani koko jutusta. Koska suurin osa tästä on kuitenkin suunnattu AMV-kisan järjestäjälle ja olen kommentoinut osani konsertista, lopetan tähän. Kiitos keskustelusta.

chikasole

Viesti Kirjoittaja chikasole » Su Heinä 20, 2014 16:35

Kaikkea sitä sattuu ja tapahtuu sillä välin, kun olet poissa internetistä.

Tosiaan Sawnah oli vastuussa Animekonsertin videoista, mutta hänellä ei ollut osaa eikä arpaa AMV-kilpailuun, jolloin kisaamiselle ei tietenkään ole estettä. Kisaa hoidimme kolmestaan Degren ja JonXan kanssa.
Whipper kirjoitti:Ja toki jos jostain faktoja saisin, olisin kiitollinen.
Jos on epäselvyyksiä, faktoja saa kysymällä. Tämäkin asia olisi aikaisemmin selvinnyt, jos joku olisi esittänyt tarkentavan kysymyksiä aiheeseen liittyen. Tietysti "AMV-tiimin johtaja" on todella hämäävä nimitys ja tilalle olisi ehkä sopinut jokin toinen, jotta tiedetään kummasta tiimistä on kyse.
Whipper kirjoitti:"at:n jäsen on tehny sinne videon ja jos sinne ei tuu enempää osallistujia ni se todenäkösesti pääsee finaaliin mikä on väärin, mut kyl me varmaa tehää sit ite sinne videoita."
Tuo lainaus on jo huolestuttavaa. Tuomareiden suusta en ole tuota kuullut ja teimme kuitenkin tiiviisti yhteistyötä... Hieman hämmentävää, että mistä näitä puheitä tulee, mutta no jos teillä on validit lähteet niin mikäpäs siinä. o: Tuomarithan EIVÄT saa kisata ja tästä ei poiketa. Tällöin "tehään sit ite sinne videoita" kuulostaa todella hämmentävältä. o.o Kisaajia ei myöskään syrjitä nimen tai studion perusteella. Arvioinnissa keskityimme osaamiseen editoinnin saralla, jolloin kenen tahansa on hankala päästä jatkoon ensimmäisellä AMV:llään. Mahdotonta se ei ole, mutta hankalaa kylläkin. Pahapeikkoa on pakko lainata, koska hän sanoi asian aika hyvin:
Pahapeikko kirjoitti:Ensikertalaisen ensimmäinen AMV selittääkin hyvin paljon. Joka ikisen tyypin ensimmäiset AMV-räpellykset on lähes poikkeuksetta kamalia (youtube on näitä pullollaan ja tekijät itsekin irvistelevät niille jälkeenpäin), koska kukaan ei ole seppä syntyessään. Siksi meillä on videonjakokanavia, että saadaan arvosteluja, että voidaan oppia.
Kukaan meistä ei ole seppä syntyessään, mutta itse olen sitä mieltä, että kaikkien ensimmäiset AMV:t eivät ole kamalia. Esimerkiksi tämä kyseinen AT:n AMV ei todellakaan ollut sitä, mutta editoinnin saralla se ei yltänyt samalle tasolle kuin toiset finaali videot. En halua sen enempää aiheeseen puuttua tai antaa esimerkkejä, koska silloin se jo lähentelee palautteen antamista kisavideoista ja minusta palaute on henkilökohtaista eikä tuomarilla ole valtuutta jakaa tietoa julkisesti.
Pahapeikko kirjoitti:Olen kuullut myös jutun, että kisavideot on näytetty ulkopuoliselle taholle vaiheessa jolloin niistä ei todellakaan pitäisi näkyä kellekään mitään.
Kisaan lähetetyt kisavideot, ja kisavideoilla tarkoitan nyt kaikkia 46 videota, ovat nähneet vain tuomarit. Kyseiset videot kuuluvat vain tuomareille eikä muilla ole valtuuksia päästä käsiksi latauslinkkeihin. Videoiden lataamista mm. youtubeen tai amv.orgiin ei ole kielletty eli ne saattavat olla kaiken kansan nähtävillä jo ennen kisaa. Tällöin tuomarit eivät vaikuta siihen, näkeekö videon etukäteen kaikki 22 kisaajaa, 300 kävijää vai kenties ei kukaan. Tiedostaen ja tarkoituksella videoita ei kylläkään ole levitelty eteenpäin.
Pahapeikko kirjoitti: Tuo edellä paatostettu teksti tosin selittäisi monta asiaa, muun muassa AMV-kisan yleisen paskuuden.
Mielipiteitä on jokaisella ja niistä on hankala kiistellä. Esimerkki: Yksi Animeconin kisaan lähetetyistä videoista lähetettiin myös erääseen toiseen AMV-kisaan. Kyseisessä kisassa video ei päässyt jatkoon ja Animeconissa tuo video oli palkintosijoilla.

P.S. Lauseesi viimeisen sanan olisi ehkäpä voinut siistimmin muotoilla.
Viimeksi muokannut chikasole, Su Heinä 20, 2014 17:42. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Bardiel

Viesti Kirjoittaja Bardiel » Su Heinä 20, 2014 16:45

Elfen Lied-videosta vielä. Ensikertalaisen ensimmäinen AMV selittääkin hyvin paljon; tässä on sitten mennyt ylipäätään taustavideoita hallitsevalla taholla metsään. Joka ikisen tyypin ensimmäiset AMV-räpellykset on lähes poikkeuksetta kamalia (youtube on näitä pullollaan ja tekijät itsekin irvistelevät niille jälkeenpäin), koska kukaan ei ole seppä syntyessään. Siksi meillä on videonjakokanavia, että saadaan arvosteluja, että voidaan oppia. Ja ne arvostelut ei ole aina kivoja, saati rakentavia.* Elfen Lied on muutenkin vaikea anime tehdä video, saati sitten livekonserttiin (vielä tuon kokoisen tapahtuman todennäköisesti isoin juttu), joten oisko tässä nyt annettu pikkuisen liikaa paineita ensikertalaiselle?
Arvostan huolenpitoasi koskien ensikertalaisuuttani, mutta en näe sille mitään aihetta. Suostuin tekemään videon omasta tahdostani tietäen, että se tulisi olemaan vaikeaa. Varmistin useaan kertaan, saanko jättää mustia aukkoja videoon, vaikka tiedostin niiden olevan normaaleissa AMV:eissä turha elementti. Sain luvan jatkaa samalla mallilla, ja niin myös tein. Kyse kun kuitenkaan ei ollut normaalista AMV:stä, vaan pelkästä taustavideosta, joten en nähnyt syytä edes yrittää saada klippejä osumaan yhteen musiikin kanssa. Myöskin, kun tiedät oikein hyvin millainen anime Elfen Lied on ja selkeästi olet paljon parempi tekemään videoita, niin tee toki oma versiosi. Olisin äärimmäisen kiinnostunut näkemään tuotoksesi.

Koen myös hauskaksi sen, että puhut siitä, miten arvosteluja voi saada ja sitä kautta voi oppia. Minä kun en niitä kauheammin tässä skenessä (con-skenessä, johon kuuluu ala-skeneinä cosplay, amv, anime ja muut) näe annettavan. Yleensä porukka vain ulisee miten mikään ei ollut hyvin ja miten tälläistä ei enää ikinä haluta nähdä, mutta rakentavaa kritiikkiä ei saa välttämättä pyytämälläkään. Mikään ei kelpaa, mutta ei suostuta auttamaan vaikka tiedettäisiin parannuskeinoja. Tai sitten kyseisiä parannuksia ei osata sanoa nätisti ja kohteliaasti kuten normaaleihin käytöstapoihin kuuluu, ja homma hajoaa käsiin kun osapuolet eivät ymmärrä toisiaan.

Kiitän siitä, että vaivauduit puhumaan konsertin taustavideoista niinkin paljon kuin olet tehnyt, mutta suosittelisin ihan sinun itsesi takia, että harjoittelet puhumaan muita kunnioittaen. Ensimmäisen viestisi tyyli oli harmittavan aggressiivinen, eikä se todellakaan tehnyt mielipiteesi arvostamisesta helppoa. Jokaisen videon takana on aina joku tekijä, ja jokaisella tekijällä tunteet. Rähjääminen jostain, mihin joku on uhrannut aikaansa, ei todellakaan ole hyvien käytöstapojen mukaista eikä sillä myöskään saavuta mitään. Jos on parempia ideoita tai osaat paremmin, niin tee sitten itse.

Houndy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Houndy » Su Heinä 20, 2014 20:12

Sawnah kirjoitti:
Whipper kirjoitti:
Sawnah kirjoitti:

Nyt kysymys.

"Sawnah
AMV-tiimin johtaja
Animecon"

Voi jeesus, alkaako tämä nyt tässäkin ketjussa?
Animeconin AMV-kisan sisältö ei ollut minun vastuullani, joten sen sisällöstä ja mahdollisista sääntörikkomuksista voit kommentoida jollekin toiselle. Se ei kuulu minulle, en voi siihen mitenkään vaikuttaa, en tiedä kilpailuissa olleista videoista mitään, tai esikarsinnassa hylätyistä videoista mitään. En ollut edes paikalla koko conissa.

Mitä taas tulee esimerkkeihisi, minulla ei ole hajuakaan mistä ne ovat.

Luovuin kilpailusta, ja ehdotin Animeconille että ottaisivat tilalleni JonXan. Tässä sähköposti jonka lähetin helmikuussa Animeconin ohjelmavastaavalle. JonXa otti Jenniin yhteyttä ja sen jälkeen kisasta ei ole tullut minulle tietoa. Suosittelin JonXaa kilpailuun, koska hän selviää tuomaroinnista (Tracon 2012) ja hän on sijoittunut AMV-kisassa (Desucon 2011). Ja mielestäni JonXa suoriutui kisasta hyvin.

Olin vastuussa Frostbiten ja Desuconin AMV-kisoista, jonka jälkeen lopetin kisojen järjestämisen. Minulla oli näin ollen myös täysi oikeus osallistua Animeconin AMV-kisaan.
Avainsana tässä jutussa on mielikuva. Sinulla oli kyllä täysi oikeus osallistua tuohon kisaan, mutta se ei ollut viisasta asemastasi(AMV-tiimin johtaja) johtuen, sillä siitä syntyi ihmisille mielikuva puolueellisesta kisasta, mikä johti tähän draamaan. Onneksi et voittanut tuota kisaa, sillä siitä olisi tullut selvästi isompi draama.

Sawnah

Viesti Kirjoittaja Sawnah » Su Heinä 20, 2014 20:31

Houndy kirjoitti: Avainsana tässä jutussa on mielikuva. Sinulla oli kyllä täysi oikeus osallistua tuohon kisaan, mutta se ei ollut viisasta asemastasi(AMV-tiimin johtaja) johtuen, sillä siitä syntyi ihmisille mielikuva puolueellisesta kisasta, mikä johti tähän draamaan. Onneksi et voittanut tuota kisaa, sillä siitä olisi tullut selvästi isompi draama.
Faktahan on täysin toinen, ja ennen kuin vihjailuja ja valheita levittää voisi faktat tarkistaa, ettei näitä virheellisiä mielikuvia synny. Mikäli minulla olisi tuomaristoon valtaa olisi videoitani päässyt jatkoon 3 ja olisin voittanut. Videoita pääsi jatkoon 1, ja se ei sijoittunut.

AMV-tiimejä tässä conissa oli kaksi kappaletta. AMV-kilpailun tiimi ja AMV-konsertin tiimi ja tiimit olivat toisistaan erilliset. Onko se niin vaikea ymmärtää?

Sinu

Viesti Kirjoittaja Sinu » Su Heinä 20, 2014 22:29

Monta viestillistä turhaa draamaa... Virhettä ei sattunut, kyseessä oli väärinkäsitys ja se on inhimillistä.

Animeconista jäi oikein hyvä maku suuhun. Coni on kehittynyt hyvään suuntaan viime vuosina. Musiikkikeskuksen tilankäyttö oli tänä vuonna jo parempaa. Oli hyvä erottaa taidekuja muista myyntipöytätiloista, että molempien myyntipöydille saadaan tilaa. Samoin mangakirjasto oli tänä vuonna paremmalla paikalla. Tietysti kun sitä ehti jo tottua viime vuonna siihen että tietyt asiat löytyvät tietyistä paikoista, sitä oli aluksi vähän eksyksissä muutosten vuoksi. Tämän olisi voinut ehkäistä mm. painamalla tarkempia karttoja ohjelmalehtiseen ja vaikka julkaisemalla sen etukäteen.

Animeconiin kokee aina olevansa tervetullut oli sitten minkä tasoinen harrastaja tahansa. Ohjelmaa löytyy monenlaiselle harrastajalle ja se on todella positiivista. Koulu ei teemana ollut kovin houkutteleva, mutta onneksi tarjolla oli muutakin ohjelmaa. Itselleni jäi parhaiten mieleen Muumimetallia-ohjelma. : D Sen lisäksi että sovitukset olivat hyviä, itse esiintyjä oli kuin suoraan Muumilaaksosta repäisty, tarkemmin sanottuna Muumi-sarjiksista. Jos Muumilaaksossa olisi hevari, se olisi juuri hänen kaltaisensa. Todella sympaattinen tyyppi!

Esityskisa oli tasoltaan hyvä! Olin todella iloinen kun sain kuulla että Soulcalibur-ryhmä voitti, sillä he olivat oma suosikkini. Upeat puvut ja hyvin koottu esitys ääninauhaa myöten. ^^ Pidin myös Bride's Story-ryhmän eläytymisestä ja tietysti tässäkin tapauksessa upeista asuista. Onnea molemmille ryhmille! Ansaitsitte paikkanne top kolmosessa! ^^

Milloinkahan kuvauspalvelun loput kuvat olisivat tulossa katseltavaksi? Kävimme ryhmämme kanssa ottamassa kuvat ja olisi kiva tietää miten ne onnistuivat. Aiempaan vuoteen verrattuna, kuvauspalvelun väeltä sai aika niukasti vinkkejä tai palautetta. Hetken mietin, että meninkö nyt kysymään oikealta mieheltä kuvauspalvelua, kun en oikein saanut minkäänlaista reaktiota hänestä. Mutta pääasia oli, että kuvat saatiin otettua ja toivottavasti ne päätyvät galleriaankin vielä. ^^

Kiitos jälleen mainiosta conista!
Hides my true shape, like Dorian Gray.

yoshh

Viesti Kirjoittaja yoshh » Ma Heinä 21, 2014 00:54

AMV-konsertilla ja AMV-kisalla oli eri järjestäjät. Osa konserttiin videoita tehneistä henkilöistä osallistui myös kilpailuun kisaajina ja järjestäjinä, mutta ei molempina, eikä tässä ole minusta mitään väärää. Sannan tarkka titteli oli AMV-vastaava ja alunperin hänen piti hoitaa myös kilpailu, mutta hän jättäytyi tehtävästä pitkälti ennen kuin mitään järjestelyjä oli edes tehty muiden kiireiden vuoksi. Konsertti videoiden kontrastisuus johtui luultavasti konserttisalin tekniikasta, ensi vuonna osaamme ottaa tämän asian huomioon.

Omasta mielestäni videot ovat hyvä lisä konserttiin, sillä niiden avulla pääsee sarjan tai elokuvan tunnelmaan, vaikka se ei olisi ennestään tuttu. Lisäksi itse ainakin nautin siitä että pääsi nostalgioimaan joitakin elokuvia/sarjoja joita en ole nähnyt moneen vuoteen (esimerkiksi Totoro tai Pokemon leffa). Juontajan kuului mainita säveltäjät ja sovittajat, mutta se pääsi häneltä unohtumaan pitkän conipäivän jälkeen. Tiedot löytyivät kuitenkin ohjelmalehtisestä sekä nettisivuiltamme.

Kuopion kaupungin orkesterilla on paljon muita musiikki projekteja käynnissä, ja he alkavat treenaamaan animekonsertin biisejä vasta vajaan kuukauden ennen tapahtumaa. Jouduimme antamaan AMV-tiimille nauhat hyvin alkuvaiheen treeneistä, jotta heillä olisi tarpeeksi aikaa tehdä videot. Kapelimestari voi tehdä kappaleiseen muutoksia vielä kenraaliharjoituksissakin, joten täydellinen sekuntilleen menevä ajoittaminen ei ole yksinkertaisesti täysin mahdollista.

Jenni
Ohjelmavastaava
Animecon

Arbitor
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arbitor » Ti Heinä 22, 2014 07:41

Kkos kirjoitti:
Arbitor kirjoitti:Konserttikikkailuun, muistelisin ihmisten pyytäneen alkuperäis säveltäjien jne. nimet ja/tai videota taustalle; itselläni mielestäni olisi tuo alkuperäis säveltäjien jne. alkuperä ollut paljon mielenkiintoisampi ja tärkeämpi laittaa vaikka taustalle kuin vaikeasta suunniteltavat videot juurikin tuosta syystä kun ei osaa tietää tarkalleen minkälainen orkesterin vetämän musiikin kesto on ja sen ajoitukset.
Staattisen kuvan tai diashown tuijottaminen on melko tympeää eteenkin kun mukana on kappaleita, joiden alkuperä on monelle kuulijalle hieman hämärän peitossa.
Kappaleiden nimet, säveltäjät yms. tiedot tulee ainakin myöhemmin nettiin ladattavaan konserttitaltioon.

Pahoittelen, mutta itse olin siinä käsityksessä, että olin tullut kuuntelemaan orkesterin soittamaa konserttia enkä katsomaan AMV:ta. Ymmärtääkseni orkesterien esityksissä olisi tarkoitus kuunnella ja viihtyä musiikin parissa eikä jonkun tekemästä videosta joista erinäisten syitten takia ei saada täydellisesti synkattua orkesterin soittaman version kanssa.

Mutta jos ensikerralla on taas videot kehissä siellä niin toivottavasti olisi silti paremmin synkassa musiikin kanssa mikä on toki ymmärrettävästi hankalaa ellei orkesterin soittamaa versiota voi kuulla videota tehdessä sekä ilman mustia välikohtauksia.

Sawnah

Viesti Kirjoittaja Sawnah » Ti Heinä 22, 2014 12:43

Arbitor kirjoitti:Pahoittelen, mutta itse olin siinä käsityksessä, että olin tullut kuuntelemaan orkesterin soittamaa konserttia enkä katsomaan AMV:ta. Ymmärtääkseni orkesterien esityksissä olisi tarkoitus kuunnella ja viihtyä musiikin parissa eikä jonkun tekemästä videosta joista erinäisten syitten takia ei saada täydellisesti synkattua orkesterin soittaman version kanssa.

Mutta jos ensikerralla on taas videot kehissä siellä niin toivottavasti olisi silti paremmin synkassa musiikin kanssa mikä on toki ymmärrettävästi hankalaa ellei orkesterin soittamaa versiota voi kuulla videota tehdessä sekä ilman mustia välikohtauksia.
Näitkö konsertin esim. viime vuonna? Taustavideoitahan konsertissa on ollut jo aiemmin, tämän vuoden muokkaus oli ainoastaan että videot oikeasti tehtiin konserttiin, eikä haettu YouTubesta. Ja niin kuin yoshh tuossa juuri ennen sinua sanoi:
yoshh kirjoitti:Kuopion kaupungin orkesterilla on paljon muita musiikki projekteja käynnissä, ja he alkavat treenaamaan animekonsertin biisejä vasta vajaan kuukauden ennen tapahtumaa. Jouduimme antamaan AMV-tiimille nauhat hyvin alkuvaiheen treeneistä, jotta heillä olisi tarpeeksi aikaa tehdä videot. Kapelimestari voi tehdä kappaleiseen muutoksia vielä kenraaliharjoituksissakin, joten täydellinen sekuntilleen menevä ajoittaminen ei ole yksinkertaisesti täysin mahdollista.
Videoita ei kuitenkaan ihan edellisenä iltana ennen conia halua tehdä. Joten kyllä, synkkaaminen livemusiikkiin on oikeasti välillä hankalaa. Tietty osa videoista konsertissa yksinkertaisesti alkoi väärään aikaan (esim Gundam biisi oli samanlainen kuin meille annettu versio). Eli videoihin ja musiikkiin perehtyminen auttaa synkkaamiseen, mutta salin tekniikka tiimillä on conissa varmasti muutakin tekemistä jatkuvasti kuin katsoa 11 videota moneen kertaan, että varmasti menee oikein. Etenkin kun esim Madoka nauhotus oli n. 7 minuuttia ja siellä olevat tauot musiikeissa oli muistaakseni nauhotuksessa eri pituisia kuin liveversiossa = synkka rikkoutuu.

Mikäli videot häiritsevät, voit esimerkiksi sulkea silmäsi ja kuunnella musiikkia rauhassa. Jotkut tykkää, toiset ei.

No, ei tästä sen enempää, halusin vain todeta, että helpommin sanottu kuin tehty. Tietenkin, videota ensimmäistä kertaa katsellessa katsoja yleensä olettaa että videon kuuluukin olla näin ja vain editoijat itse huomaavat synkkavirheet ja itkevät verta. : D Kuten esim tässä ketjussa videoita sanottiin huonoksi synkan ja kontrastin takia tietämättä, että kumpikaan ei ollut alkuperäisten videoiden vika.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Conit ja festarit”