Etsin laadukkaita kauhu- ja scifimangoja

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

isokana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isokana » Ma Joulu 18, 2006 19:22

Trilkk kirjoitti:Lukaisin Blame!:n tuossa kesällä ja tunnelmat olivat vähän ristiriitaisia.
...
Positiivinen jälkimaku jäi sinänsä, ja jotakin maagista siinä oli, mutta ei oikein minun juttuni.
Blamen hyviä puolia on se, että se saa minun pääni täyteen ajatuksia sen maailmasta ja siitä, kuinka tilanne on päässyt kehittymään sellaiseksi kuin se on. Minkänäköisiä paikat olivat joskus menneisyydessä kaikessa loistossaan, mistä kaikenmaailman silikoniotukset ovat peräisin, onko siellä ketään, joka oikeasti tietää mitä koko superstruktuurissa on meneillään jne. Osa magiasta tulee siitä. Toinen hyvä puoli on sen mahdollisuuksien rajattomuus. Koskaan ei tiedä, mitä Killy ja Cibo kohtaavat. Äärimmäisen hienoja ovat kohdat, joissa he vaeltavat pitkän aikaa sanattomasti jylhien maisemien läpi ja minä ihastelen niitä ja samalla odotan mitä kulman takaa tulee. Tunnelma on niissä kohtia fantastinen. Lisätään vielä magiaan mielenkiintoiset persoonat, joita matkan aikana tavataan ja Timo Taikurikin olisi kateellinen. Ainoastaan nuo toimintakohtaukset rikkovat tunnelman ja aiheuttavat päänsärkyä. Puolet hyvää, puolet pahaa, mutta kyllä minä innolla odotan uusia Blamen pokkareita ja tutkimattomia tantereita.
Trilkk kirjoitti:Kesällä löysin netistä ja humautin kymmenen kirjaa käytännössä kahden illan aikana. Eden on paras sarj... paras kirjallinen teos mitä olin lukenut vuoteen (nyt kohta puoleentoista).
Kumarruksia siihen suuntaan. Eden nousi tuon perusteella hankintalistan sijalle 2, edellä ainoastaan Cromartie.
Trilkk kirjoitti:Shadow Staria ei oikeastaan kannata ihmeemmin spoilata, kunhan vain sanon että vaikka lukisit vain 'aikuisten' sarjakuvia ja Narutarussa näyttäisi olevan pikkutyttöjä joilla on mystisiä voimia omaavia muukalaislemmikkejä niin... no, luota minuun. Ikävä kyllä vaikka sarjakuvan kaikki 12 osaa ovat jo ilmestyneet Japanissa, vasta 7 on ehtinyt rapakon tuolle puolen.
Narutarun loppu jäi vähän harmittamaan. Vaikka se kaikessa evangelionmaisessa pimeydessään oli sarjalle hyvin sopiva, jäi väkisinkin tunne, että tekijälle tuli turhan kiire pistää homma pakettiin. Jotain melko dramaattisia vaiheita ohitettiin aivan liian nopeasti ja lopussa ei voinut todeta muuta kuin, että mitä hittoa siinä oikein tapahtui. Mutta kokonaisuutena on kyllä maan mainio scifi-kauhu-paketti. Saksaksi sai onneksi kaikki osat, en tuohon Dark Horse vauhtiin olisi millään pystynyt sopeutumaan.
MyAnimeList
Friends? If you're talking about henchmen, I've got lots of those.
I wanted to mess with your mind a bit. Sorry.

Trilkk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trilkk » Ma Joulu 18, 2006 23:37

Trilkk kirjoitti:Kesällä löysin netistä ja humautin kymmenen kirjaa käytännössä kahden illan aikana. Eden on paras sarj... paras kirjallinen teos mitä olin lukenut vuoteen (nyt kohta puoleentoista).
isokana kirjoitti:Kumarruksia siihen suuntaan. Eden nousi tuon perusteella hankintalistan sijalle 2, edellä ainoastaan Cromartie.
Älä sitten pety kovin jos Eden ei lunastakaan odotuksia, tämä on subjektiivinen mielipide, mutta minuun se vain kolahti poikkeuksellisen lujaa. Jos haluat olla varma, kannattaa lukaista albumi tai pari etukäteen (niin minä yleensä teen).

Asut näköjään Espoossa, jotta voisin lainata paperiversiot vaikka henkilökohtaisesti mikäli kiinnostaa (eikä ole isompia logistiikkaongelmia).
Isokana kirjoitti:Narutarun loppu jäi vähän harmittamaan. Vaikka se kaikessa evangelionmaisessa pimeydessään oli sarjalle hyvin sopiva, jäi väkisinkin tunne, että tekijälle tuli turhan kiire pistää homma pakettiin. Jotain melko dramaattisia vaiheita ohitettiin aivan liian nopeasti ja lopussa ei voinut todeta muuta kuin, että mitä hittoa siinä oikein tapahtui.
Minua harmittaa, että olen puolittain spoilautunut Narutarusta, mutta koetan sulkea silmäni ja korvani ja odottaa kärsivällisesti loppuja osia. En osaa saksaa, joten olen nyt lukenut sen 7 osaa mitä englanniksi saa. Ostin ne jopa viime viikolla kirjahyllyynkin asti, kun koitti heikko hetki fantasiapeleissä.

Edit: olen löpissyt tässä säikeessä jo aikalailla, joten lisään eripurani tämän viestin loppuun.
Rontti kirjoitti:Laadukasta scifi-kauhua ja mustaa huumoria tarjoilee Gantz.Animeversiointi kannattaa jättää kaupan hyllyyn,mutta manga on erinomainen,ja sitähän tässä viestiketjussa kai kyseltiinkin
Minusta Gantz oli ärsyttävä, ja nimenomaan paljon vähemmän 'aikuisille' tarkoitettua viihdettä (jos siitä nyt kukaan oikeasti välittää) kuin vaikkapa Princess Tutun ballerinaprinsessa-ankat. TV-sarja oli hemmetin junnaava, ja hidas. Vaikka sarjakuva toimisikin paremmin, on se kuitenkin niin hemmetin täynnä sitä 12-16 -vuotiaille pojille suunnattua alastomuuden ja suolenpätkien ylikuormitusta, että tuttua lainaten "kohdeyleisöön kuulumatonta lähinnä nolottaa".

Tämän voi toki lukea niin, etten tykkää splatterista tai tisseistä, mutta se ei olisi totta. Gantz vain oli tyhjänpäiväinen.
Viimeksi muokannut Trilkk, Ti Joulu 19, 2006 00:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sleepy Dancer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sleepy Dancer » Ma Joulu 18, 2006 23:48

Monster! se kannattaa katsoa ehdottomasti!
"Jättäkää minun Slaine rauhaan!
t: ruma läski akka"

Pavez
Viesti:

Re: Etsin laadukkaita kauhu- ja scifimangoja

Viesti Kirjoittaja Pavez » Ti Joulu 19, 2006 01:21

Soeur Odeline kirjoitti:...eksistentiaalisesta ahdistuksesta.

Kauhulla en muuten tarkoita splatteria...

Pikemminkin psykologista osastoa.
Tsekkaa Elfen Lied. Toiset vihaa, toiset rakastaa. Splatteria on, mutta psykologinen väkivalta on läsnä aivan yhtä paljon, ellei enemmänkin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Elfen_Lied#Humanity
http://anidb.info/perl-bin/animedb.pl?s ... e&aid=1544

Animereactorin porukka ainakin näyttää tykänneen(toka linkki), palkitsivat mm. vuoden 2004 parhaaksi draamaksi, trilleriksi ja Lucyn parhaaksi naispäähenkilöksi. Älä helvetissä anna juoniselostuksen tai söpöjen kuvien hämätä, vaan katso.

dead flesh penalty

Viesti Kirjoittaja dead flesh penalty » To Joulu 21, 2006 17:58

Käytän tätä topikkia tekosyynä metsästääkseni erästä kauhusarjaa jonka nimeä en muista.

Joku vuosi sitten olin Matti Hagelbergin sarjakuvakurssilla Helsingin kesäyliopistolla. Herra Hagelberg esitteli jossain vaiheessa oman kirjahyllynsä helmiä, yleissivistyksen nimissä. Joukossa oli eräs uudehko(?) japanilainen mustavalkosarjakuva, joka vaikutti mielenkiintoiselta mutta syvempi perehtyminen jäi. Valitettavasti ajan myötä myös nimi katosi muistista.

Ensimmäinen albumi alkoi tarinalla jossa ilmeiset päähenkilöt (vaikutelmaksi jäi että veli ja sisko) joutuivat öisen tappajamadon hyökkäysten uhriksi. Tappajamato oli kauhea pötkylä valtavilla torahampailla. Verta heiteltiin aika reippaasti.
Piirrosjälki sarjassa oli äärimmäisen karrikoitua, hahmot olivat pitkälle varhaisten muumisarjakuvien traagisen siivoojan näköisiä, huvittavaa kyllä. Todella synkkä kuvamaailma, mutta aivan absurdia menoa.

Jos joku tietää mistä on kyse, niin arvostaisin suunnattomasti tietoa.
Oman elämänsä tragedia.

Trilkk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trilkk » To Joulu 21, 2006 21:12

dead flesh penalty kirjoitti:Tappajamato oli kauhea pötkylä valtavilla torahampailla. Verta heiteltiin aika reippaasti.
Piirrosjälki sarjassa oli äärimmäisen karrikoitua, hahmot olivat pitkälle varhaisten muumisarjakuvien traagisen siivoojan näköisiä, huvittavaa kyllä. Todella synkkä kuvamaailma, mutta aivan absurdia menoa.
En ole varma onko tämä se sama, mutta Hideshi Hino on tehnyt The Bug Boy -nimellä käännetyn sarjiksen joka lainaa peruskonseptinsa Kafkan Metamorfoosi -novellista, joskin ottaen aika erilaisen suunnan alun jälkeen. Siinä oli iso toukka ja erittäin karikatyrisoidut hahmot vaikkei muuten osuisikaan. Lisäksi se oli samaan aikaan sekä hupaisa, että hieman surullinen, voin suositella.

Jotta tarkista ainakin Hinon tuotanto.

dead flesh penalty

Viesti Kirjoittaja dead flesh penalty » To Joulu 21, 2006 23:32

Hep, kyllä tuo näyttää aika pitkälle samalta, ainakin tyylin suhteen. Jos näin ei olisikaan niin nuo Hinon sarjat varmaan tulee ihan muuten vain ilmestymään kirjahyllyyn. Sen verta hienolta tavaralta näyttää.
Kiitos.
Oman elämänsä tragedia.

Rachel

Viesti Kirjoittaja Rachel » Pe Joulu 22, 2006 02:20

Minä olen kauan miettinyt pitäisikö ostaa Hideshi Hinon mangaa vai ei. Tänä vuonna sitten hankin Dark Horsen julkaiseman Lullabies from Hellin, jossa on neljä Hinon lyhyttarinaa ja siinä pidin erityisesti Train of Terrorista. Kirjan esimmäinen tarina, A Lullaby from Hell ei kuitenkaan ollut ihan minun tyyliäni ja mietin edelleen että kannattaisiko minun laittaa rahaa muihin Hinon mangoihin vai ei. Ja vaikka päättäisinkin ostaa niitä, niin valikoima on niin laaja, etten tietäisi mikä niistä kirjoista sopisi parhaiten minun makuuni. Osaisiko kukaan kertoa, minkä tyyppisiä tarinoita Hino Horror sarjassa on ja mitkä mahdollisesti olisivat mielenkiintoisinta luettavaa? Olen kiinnostunut kauhusta, mutta silti epäilyttää onko Hinon tyyli liian omituista minulle.

isokana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isokana » Pe Tammi 05, 2007 22:37

Ystävällismielisen tahon ansiosta olen nyt tutustunut Edenin viiteen ensimmäiseen osaan ja kehuihin on pakko yhtyä. Se imee mukaansa. Jotenkin hienoa, että lukiessa tulee mieleen neljä itsekin hienoa mangaa/animea eli Nausicaa, Ghost in the Shell, Narutaru ja Now and Then, Here and There. Nausicaa selkeästä ruutujaosta ja hallitusta kerronnasta, GitS kyborgeistä, Narutaru karusta väkivallasta ja NTHT välillä hyvin lohduttomasta tulevaisuudesta. Kun vaikutteet noista yhdistää varsin mielenkiintoiseen tarinaan, jonka kaikki puolet eivät vielä ehtineet paljastua, tiukkaan toimintaan ja äärimmäisen mukaviin henkilöihin, niin on kasassa maistuva paketti. On varsin hämmästyttävää, kuinka uudet hahmot tuntuvat jo parin sivun jälkeen sellaisilta, että heitä haluaa seurata pidemmänkin aikaa.

Endon tarkkaa kuvitus vastaa myös mieltymyksiäni. Varsin pienillä graafisilla jipoilla hahmojen asenteet vaihtuvat kuin yö ja päivä. Ei tarvita chibejä tai vastaavia radikaaleja keinoja huumorin luomiseen. Tietty "ulosterealistisuus" tuo myös oman makunsa (ja hajunsa) mukanaan. Täyshalvauspotilaan pyörätuolissa on reikä tarvittavassa kohdassa ja kun porukka lähtee taistelemaan, käsiraudoitetulle vangille annetaan kanisteri vessaksi. Nuo eivät ole isoja asioita, mutta ne ja monet muut yksityiskohdat pistävät helposti silmään ("oho, tuota ei yleensä huomioida") ja saavat hahmot vaikuttamaan paljon ihmismäisemmiltä ja maailman toimivalta.

Ja lisätään vielä OH SHI- kerroin eli hommat eivät läheskään aina mene niin kuin niiden toivoisi menevän, vaan Endo pistää porukkaa jauhelihaksi ja jäljelle jäävät joutuvat tekemään ikäviä mutta tarpeellisia päätöksiä.

Hyvää settiä siis, suosittelen. Kunhan pokkarit eivät päättyisi niin pahoihin cliffhangereihin kuin esimerkiksi tuo viitososa jää. Ugh...
MyAnimeList
Friends? If you're talking about henchmen, I've got lots of those.
I wanted to mess with your mind a bit. Sorry.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”