Panssarointi

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Senkou
Viesti:

Re: Panssarointi

Viesti Kirjoittaja Senkou » Ti Heinä 05, 2011 14:12

Logan kirjoitti:Itse värkkäisin jostain softista paksummasta muovista, esim. telttapatjasta. Kyllä softiksestakin varmaan saa, mutta epäilen aina softisproppien kestävyyttä. Telttapatjoissa on sekin hyvä puoli, että niitä saa marketeista parhaimmillaan parilla eurolla ja materiaalia riittää muuhunkin kuin yksiin olkapanssareihin.
Ota patjasta sen kokoinen pala kuin kuvittelet tarvitsevasi yhteen panssariin [tai no, mieluummin hiukan isompi] ja lämmitä se kuuman hellan yläpuolella toiselta puolelta. Perusmuodon saamiseen on hyvä käyttää esmes jonkinlaista pallo/kulhoa, jossa on suunnilleen oikeanlainen kaarevuus [vaikka sitäkin voi jälkeenpäin tietysti muokata] - otat kuumentuneen muovin, isket sen pallon päälle kuumennettu puoli alaspäin ja painat jonkin aikaa, että se jämähtää muotoonsa. Tämän jälkeen muovia voi lämmittää uudestaan ja tehdä muotoa paremmaksi ihan vain venyttelemällä ja muuten muokkaamalla sitä hellan lämmössä. Henkilökohtaisten kokemusten mukaan vain peruskaarevuus on helpompi saada aikaan pallon avulla kuin käsin.
Homma voi olla aluksi vähän hankalaa ja kaikenlaisia epämääräisiä ryppyvirityksiä voi syntyä, mutta kyllä siihen parin kokeilun jälkeen oppii ja aikaa voi saada oikein komeita panssareita. Itse olen väsännyt tällä metodilla kokonaisen haarniskan tässä parin viime viikon aikana.
Apua kauhean hankalalta kuulostaa...mutta kiitos vinkistä erittäin paljon. Kriisi iskee, kun coni lähestyy ja cossi on vasta puolitiessä. Pitää jostain softiksesta/telttapatjasta varmaan väsäillä
"Cosplay ilman tuskaa on teeskentelyä" <--ihan hemmetin totta

Jokirapu

Viesti Kirjoittaja Jokirapu » To Syys 08, 2011 15:37

Tarvitsisin hieman jotain vinkkiä tämän asun tekemisessä. Itselläni ei juurikaan armoreiden tekemisestä ole kokemusta, joten mistä materiaalista kannaittaisi tuollaista alkaa väsäämään? Itselläni oli mielessä tuo softis, mutta sopiiko tuohon asuun? Ja sitten toinen ongelma: miten saisin nuo hartiat ja jalat tehtyä siten, että asulla pystyisi liikkumaankin? En itse siis todellakaan osaa näiden panssareiden kanssa...

EgoLogical

Viesti Kirjoittaja EgoLogical » Su Syys 18, 2011 00:08

Elikkäs, aattelin tehdä tämmösen ei-niin tunnetun cossihahmon kuin Absolution (aka John Dusk) ja ihmettelin seuraavaa: mistä materiaalista tuo kannattais tehä?
Itse harkitsin mm. pahvin, sanomalehen ja liisterin risteytystä.
Kuulin myös semmosta huhua että vaahtomuovi olisi hyvä mutta en ole varma. Mites tän vois vetää? c:
PINEAPPLE SURPRISE!

TarteTatin

Viesti Kirjoittaja TarteTatin » To Helmi 23, 2012 15:22

Itse olen tekemässä Edwardin kättä, ja tuo materiaali vähän mietityttää. Mitä materiaalia kannattaisi käyttää? Kesällä on kuitenkin lämmin enkä halua kauheen hiostavaa... http://www.zerochan.net/841150
Olet nuori ja minä rakastan vain sinua.
Vanhenet ja minä vain rakastan sinua.
Olet vanha ja vain minä rakastan sinua.

Hansku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hansku » To Helmi 23, 2012 15:37

Apila kirjoitti:Itse olen tekemässä Edwardin kättä, ja tuo materiaali vähän mietityttää. Mitä materiaalia kannattaisi käyttää? Kesällä on kuitenkin lämmin enkä halua kauheen hiostavaa... http://www.zerochan.net/841150
Kyl itse lähtisin softiksessa rakentamaan. Tässäpä kuva kun rakentelin armoria softiksesta. Eli iso armorin muotoinen pala pohjaksi, sitten kaikki 3D efektit eri softikselle ja liimalla (kuumaliimaa itse käytin) kiinni siihen isoon palaseen.

Hitsi mitä mainostussa mutta tästä blogipostauksesta löytyy vähän work in progress kuvia itse rakentamisesta ja maalaamisesta.

TarteTatin

Viesti Kirjoittaja TarteTatin » Su Helmi 26, 2012 13:43

Näyttää kyllä hyviltä sun tekeleet, mutta mun taidoilla ei ihan ylletä tolle tasolle. :D Varsinkin kun se koko käsi pitää tehä, ja onkelmia tuottaa noi taitos vaiheet... Varmaa paras vaa sitte maalata iho, nii ettei näy taitteiden alta... Muuten menee liian vaikeeks. Kaavojen tekeminen mahtaa tuottaa sen suurimman haasteen, niitä en netistä valmiina löydä.
Olet nuori ja minä rakastan vain sinua.
Vanhenet ja minä vain rakastan sinua.
Olet vanha ja vain minä rakastan sinua.

PIXXU~ <3

Viesti Kirjoittaja PIXXU~ <3 » Pe Huhti 06, 2012 20:50

Voisiko joku ihana ihminen auttaa? Tarvitsen apua erään cossin (Deadman Wonderlanin punainen mies)
haarniskan materiaalin valintaan. Haarniskassa on paljon ruumista myötäileviä kohtia, ja moni haarniskan osa on myös paikassa joka liikkuu...Tässä keskustelussa on ollut paljon puhetta softiksesta, craft foamista etc..... itse olen kokeillut eräänlaisen pellin käyttöä, mutta se osottautui liian vaikeaksi muotoilla......Eli voisiko joku kertoa mitä materiaali kannattaisi käyttää? Olisin ikuisessa kiitollinen <3
tuossa linkki rakkaan lapsen kuvaan ^^

http://images2.wikia.nocookie.net/__cb2 ... ed_Man.png
Swim or Sink...

Shiro Samurai
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shiro Samurai » Ma Huhti 23, 2012 14:57

Morjens tyypit!

Elikkäs elikkäs, ens vuodeks olen lupautunut jo mukaan yhteen Sengoku Basara cossiryhmään ja itse olisin sitten cossimassa Masamune Datea. Nyt en ole kyllä aiemmin mitään armoria tehnyt mutta mitä luin tätä topaa niin solumuovia mainittiin. Tosiaan kyseilisin että pystyykö Daten panssareja tekemään siitä? Ja muuten mitä materiaalia se solumuovi oikein on (onks jotain craft foamin tyyppistä?) ja mistä sitä oikein saa, K-raudasta? Pitääkö solumuovin pintaa käsitellä jollaki että siitä tulee semmoinen enemmän 'metallisen' näköinen?

Kiitos!
★|| Facebook ||★
★|| Cosplay blog ||★
★|| World Cosplay||★

Logan

Viesti Kirjoittaja Logan » Ti Huhti 24, 2012 09:00

Tein itse aikonaan Masamunen panssarit mustalla nahalla päällystetystä solumuovista, koska ne eivät mielestäni näyttäneet metallisilta, mutta makuasia. Joka tapauksessa ne on varsin helppo tehdä kyseisestä materiaalista. Se on ehkä vähän craft foamin tyyppistä, mutta huomattavasti huokoisempaa ja pinnaltaan epätasaisempaa, ja siitä löytyy aika paljon erilaisia variaatioita paksuuden ja jäykkyyden/tukevuuden osalta. En tiedä, saako muovia K-raudasta, mutta suosittelisin menemään paremaan valikoiman perässä esim. Etolaan jos vain mahdollista. Tuohon tilanteeseen sopii tosin ihan hyvin joku perus ~5mm solumuovi, jota saa varmaan useammasta paikasta [mm. marketeista muutaman euron telttapatjojen muodossa jos ei muuten löydy].
Muovin pinnassa on tekstuuria, joka tulee esille etenkin jos sitä maalaa metallinhohtoisilla maaleilla ja voi näyttää harvinaisen rumalta, joten pintakäsittely kannattaa. Lisäksi jotkut spraymaalit [myös muoville tarkoitetut] lähtevät muuten helposti irti. Itse olen käyttänyt elastista akryylimassaa [oikea käyttötarkoitus tässä tapauksessa ikkunoiden ja ovien tiivistäminen], jota saa ainakin Motonetistä muutamalla eurolla pullo [vastaavia tuotteita tosin on monessa kaupassa monenlaisiin hintoihin]. Sitä kun iskee pintaan lastalla muutaman kerroksen, muovi rupeaa näyttämään huomattavasti paremmalta. Masamunen panssarit ovat sen verran yksinkertaiset, että niissä voisi myös käyttää pintana softista ja pohjana solumuovia, jolloin ei tarvitse massan kanssa ruveta leikkimään.
When in doubt, hold on to your altitude. No-one has ever collided with the sky.

Mary Leathert

Viesti Kirjoittaja Mary Leathert » To Huhti 26, 2012 16:30

White Samurai kirjoitti:Ja muuten mitä materiaalia se solumuovi oikein on (onks jotain craft foamin tyyppistä?)
Solumuovi on sitä tavaraa, josta esim. makuualustat tehdään. Se, mistä sitä saa riippuu sitten siitä, missä asut. Yleisesti ottaen Loganin mainitsemat Etolan tyyppiset paikat voi toimia. (Täällä Tampereella olen tykännyt Yliopistonkadun Tampereen vaahtomuovista, niillä on aika laaja valikoima).
"I saw so many things/but like a dream/always losing me/in a cloud" "Heaven's Not Enough", Yoko Kanno

leathert.tumblr.com Random reblogging.

Shiro Samurai
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shiro Samurai » La Huhti 28, 2012 00:59

Kiitoksia tosi paljon Logan ja Mary Leathert! Ja eikun solumuovia metsästämään ja cossin tekoon hyvissä ajoin! Kiitos vielä kerran!
★|| Facebook ||★
★|| Cosplay blog ||★
★|| World Cosplay||★

Shiro Samurai
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shiro Samurai » Ma Elo 27, 2012 14:07

Tietääkö joku pystyykö solumuovia muotoilemaan kuten craft foamia pystyy lämmössä?
★|| Facebook ||★
★|| Cosplay blog ||★
★|| World Cosplay||★

Hansku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hansku » Ma Elo 27, 2012 14:47

White Samurai kirjoitti:Tietääkö joku pystyykö solumuovia muotoilemaan kuten craft foamia pystyy lämmössä?
En ole ainakaan itse huomannut että se reagoi lämpöön mitenkään. Craft foam (eli siis softis) kyllä reagoi jonkin verran lämpöön, mutta ei pysy muodossaan kovin hyvin. Jos haluat lämpöön reagoivia panssarimatskuja niin suosittelen Wonderflexiä tai Worblas finest arttia!

Crimson
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Crimson » Ma Elo 27, 2012 17:28

Apila kirjoitti:Itse olen tekemässä Edwardin kättä, ja tuo materiaali vähän mietityttää. Mitä materiaalia kannattaisi käyttää? Kesällä on kuitenkin lämmin enkä halua kauheen hiostavaa... http://www.zerochan.net/841150
Itse lähdin tekemään Edin kättä softiksesta ja päälle muovia (styreeniä).
Softis muotoutuu hyvin ja luonnollisella tavalla kunhan muistaa muovin liimata muotoon (eli pyöreät osat täytyy liimata niin että softis on siinä lopullisessa asennossa ja sen jälkeen muovin liimaa päälle.
Ei ole kuuma kesällä ja kevyt pitää. Tuo kestää hemmetin hyvin kulutusta ja käyttöä, sekä mahtuipa myös univormuni sisään ilman että sitä huomasi että siellä mitään kättä on.
Kuva kädestä, tai ainakin jonkinsortin, löytyy tästä.
@cosplay.com ° C² cosplay@tumblr °
あ! シチュ〜! シチュ〜!

AG

Viesti Kirjoittaja AG » Ke Elo 29, 2012 16:53

Hansku kirjoitti:
White Samurai kirjoitti:Tietääkö joku pystyykö solumuovia muotoilemaan kuten craft foamia pystyy lämmössä?
En ole ainakaan itse huomannut että se reagoi lämpöön mitenkään. Craft foam (eli siis softis) kyllä reagoi jonkin verran lämpöön, mutta ei pysy muodossaan kovin hyvin. Jos haluat lämpöön reagoivia panssarimatskuja niin suosittelen Wonderflexiä tai Worblas finest arttia!
Softis reagoi lämpöön siinä missä wonderflex ja worblastikin, jos käyttää kuumailmapuhallinta.
Solumuoviin ei ole kuumailmapuhallinta vielä tullut koetettua, mutta uskoisin, että voimakkaimmat lämpötilat muokkaisivat sitäkin jonkun verran.
Tohtorit ne vaan on sitä jotain.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”