Tracon VI - jälkipyykki

Keskustelu tulevista ja menneistä coneista, festareista ja muista valtakunnallisista animeharrastajien yleisötapahtumista.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Neko-musume

Re: Tracon VI - jälkipyykki

Viesti Kirjoittaja Neko-musume » Ma Syys 05, 2011 19:24

Ensinnäkin kiitän aivan älyttömän mahtavasta conista. Omani oli tarkoitus olla ohjelmien seurailua mutta se meni lähinnä ostosreissuksi ja hengaukseksi. Hämäännyin erittäin paljon tästä poliisivaltio taustaohjelmasta varsinkin siinä vaiheessa kun ihmisiä kyyditettiin ja kuulutukset vallattiin... kuulutuksista puheenollen jos se sydänkohtausplimplomplim-ääni ei ole pakollinen voidaanko se vaihtaa? Ihan vaan kysyn.

Vielä suuremmat kiitokset larpin järjestäjille. Öinen tamperetalo on paikkana erittäin hyvä(portaita moneen suuntaan), pikkuvinkki: älkää antako "mysteeriavainta" saman kerroksen "avainhaltijoille" jos ette halua sen löytyvän ensimmäisen 10 minuutin aikana xD
Toivottavasti emme ärsyttäneet puolia vänkäreistä ja järkkäreistä kysymällä miljoonaan kertaan ;
"Löytyykö Traconian muistitikkua?"

Ruuasta sen sanoisin että alkoi naurattaa ne jonot hesessä ja subissa kun syötiin iloisesti isoa lautasellista ranskalaisia torin grillillä.

Olin se hyypiö jolla oli brainslug päässä koko viikonlopun.
Vaihtoehtoinen loppu ei aina ole vaihtoehtoinen
Jäsenvastaava/Sihteeri Jinsei Ry

punpun

Viesti Kirjoittaja punpun » Ma Syys 05, 2011 19:40

Huh, takana pitkä yö ja raskas koulupäivä, mutta niin sitä selvisi conista vaikka vieläkin on tunnelma sekavanoloinen; kiitos ensinnäkin erittäin hienosta conista kaikille! :D Te mukavat ihmiset jotka tulitte juttelemaan, kiitos teille! Kommenttinne lämmittivät erittäin paljon sydäntäni <3 (myös suuremmalle voimalle kiitos hyvästä coni-ilmasta, oli kiva poseerata ulkonakin, varsinkin kun sisällä oli paikoitellen HYVIN lämmin). Ja sitten palautetta jakamaan!

Ensinnäkin plussat:
+ Alue Tampere-talo on coni-paikkana ihanteellinen, tilaa on levittäytyä vaikka mihin suuntaan ja saleissa on tilaa suuremmallekin yleisömäärälle :D Eikä tullut ahtaanpaikankammoa! Sen lisäksi juna-asema ja keskustan läheisyys oli suuri plussa.
+ Valokuvaajat Kiitos että kysyitte kuvien perään, vain harva otti salakuvia. Suuri kiiitos myös parille kuvaajalle jotka sunnuntaina jaksoivat odottaa että sain irronneet feikkikynteni taas jalkoihini xD Ja kiitos myös kommenteista, kuten ylhäällä mainittiin!
+ Hopeanuoli-musikaali Oltiin aluksi vähän skeptisiä tämän kanssa, mutta paljastuikin että teillä musikaalintekijöillä on aikas tosi paljon lahjakkuutta! Itkettiin ja naurettiin kyllä aika urakalla, oli todella hyvin tehty ja toteutettu esitys! Toivottavasti tämän pääsee vielä katsomaan jossain toisessa conissa, isommassa salissa että kaikki pääsee, kyllä mahdollisimman monen olisi nähtävä esitys livenä! Parasta, kiitos! <3
+ Cosplay Oli taas erittäin paljon laadukkaita pukuja ja karismaattisia pukuilijoita liikkeellä, oli ilo katsella hyvin tehtyjä pukuja, mutta harmittaa ettei kuvia leviävän ihomaalin takia voinut ottaa D: Onneksi löytyy netistä useampiakin kuvia.

Valitettavasti aina tulee myös miinuksia, mutta hei, ilman palautetta ei voisi parantaa conia! (aika moni näistä tosin tullut jo xD)
- Jonot tai siis olemattomat jonot... Eli sumput. Olisin toivonut parempaa järjestyksenpitoa ja jonkinlaista jonottamis-ohjeistusta; valvojat eivät tehneet asialle mitään, ainoastaan näyttivät tärkeiltä. Tosin ehkä tällaiseen ei oltu varauduttu?
- Takahashin signeeraustilaisuus Hieman oli sekavuutta infoamisessa tässäkin, ensinnäkin tuli yllätyksenä että lippuja tähän sai vain 200 ihmistä, vaikka varmasti useampikin olisi halunnut. Toiseksi yllätyksenä tuli lipunmyynnin aika; ulkona kerrottiin kyllä että lippuja sai toisesta kerroksesta, mutta ajaksi sanottiin klo 12; jo puoli 11 aikaan ilmeisesti ihmisiä sinne alkoi kerääntymään... Siinä kun sen ihmismäärän näki niin parempi oli luovuttaa. Sitten ajattelimme sunnuntaina että lippuja annetaan varmaankin samaan aikaan, mutta ne olivatkin menneet jo ennen kahtatoista... Mutta onneksi näki edes Takahashin <3 Suuri kiitos tästäi :)
- Cosplay-liput Liput ovat aina hyvä idea kisoihin yms. kunhan niistä ilmoitetaan selkeästi jossakin. Olisin toivonut että esim. ohjelmalehtisessä olisi ollut mainintaa, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta käydä juuri ennen conia netissä yms. Ja aikaisemmin en lipuista mainintaa löytänyt sivuilta; olisin toivonut että ohjelmakuvauksessa olisi vaikka mainittu siitä. Mutta ilmeisesti muutkaan eivät tätä tienneet ja siksi lippuja oli aikas mukavasti jäljellä, että pääsi kuitenkin esitykset katsomaan :D silti harmitti vähän niiden puolesta jotka ovelta käännytettiin, esim. esityskisasta vaikka paikkoja oli runsaasti vielä jäljellä.

Mutta muuten oli hyvä coni, ensivuonna uudestaan! Freya kiittää ja kuittaa :D
ps. jos kuvia otitte niin haluaisin mielelläni nähdä niitä, eli Freya Crescentiä FF9:stä cossailin :D
me @ dA.com
Allekirjoittaneen ja siskoni cosplay-blogi: Pun Cos

Daiki

Viesti Kirjoittaja Daiki » Ma Syys 05, 2011 21:12

Milloin mahtaa nettipukukisan äänestys ilmestyä? Jotain kuulin että viikon päästä mutta varma en ole.

Terveisin ko. kisaan raahattu Midna.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ma Syys 05, 2011 21:27

Daiki kirjoitti:Milloin mahtaa nettipukukisan äänestys ilmestyä? Jotain kuulin että viikon päästä mutta varma en ole.
Noin viikon sisään. Jahka kuvat on saatu paikoilleen, saan äänestyksen auki siitä suunnilleen seuraavana päivänä kun toimistolla olen. Aiempi arvio siis näillä näkymin pätee.

(Daikille +1 moraalipiste avatarista)

ato

Viesti Kirjoittaja ato » Ma Syys 05, 2011 22:23

Haluan omasta puolestani kiittää TS-vänkäreitä viikonlopun huhkimisista. Yhtenä TS-ylivänkärinä siis pyörin ja ihmettelin tämän Traconin. Muuta conista en tällä kertaa paljoa nähnytkään. :D

Upeasti piti porukan hermot vesipisteiden, yllärinakkien, ohjelmapöytien, puuttuvien työtovereiden, sekavahkon informaation, muiden puuttuvien työntekijöiden, tiimimuutosten, muiden muutosten ja muun mukavan kanssa ja hommat saatiin kaikenkaikkiaan hoidettua sujuvasti. Rautaista porukkaa olette!

Kysyntä ylitti tarjonnan kyllä ajoittain todella reilusti ja kiireisimmille tunneille tarvitaan selkeästi tiimi tai kaksi lisää, jotta kaiken tarpeellisen saisi tehtyä ilman tulenpalavaa kiirettä, eikä muutaman työntekijän peruutukset kutista tiimejä liikaa. Kiitokset hermoista ja jatkuvasta jaksamisesta tarttua tylsimpiinkin hommiin (ah, ne vesipisteet..) kuuliaisesti. Tykkään teistä kaikista ^__^<3

Tarkempaa palautetta kirjoittelen vielä itse conin työvoimatiimin suuntaan, kunhan pahimmasta väsystä on toivuttu.
Paula "_ato_" Åberg

Asagi

Viesti Kirjoittaja Asagi » Ma Syys 05, 2011 22:49

Ihan näin aluksi ennenkuin unohdan, en saanut/muistanut pyytää mistään conipaitaa mikä luvattiin työvoimille ilmottautuessa kun tekee tuntimäärän x. Mihinkäs tästä pitäisi laittaa viestiä?
edit: jaaha, tähän väliin tuli muualta tieto että ohjelmaihmiset ei sitä saisi? Ilmeisesti minulle on annettu sitten väärää tietoa että asia koskisi myös cosplay-ihmisiä?

Toiseksi, mikä oli takana siinä että badgelaisien piti näyttää myös ranneke sisään tultaessa? Tämä kuulemma riippui ihmisillä vähän siitä kuka oli ovella tarkastamassa, itsellä tuli kertaalleen vastaan "ei me muuten tiietä kuinka moneks päiväks oot maksanu ittes sisään ellei nähdä ranneke" (itseasiassa en edes maksanut koska sain ilmaisen sisäänpääsyn). Mutta jokatapauksessa... Ensimmäinen coni missä ei pelkkä badge riittänyt varmistukseksi joten vähän jäi ihmetyttämään.

Cosplay-tuomaristossa siis heiluin kumpanakin päivänä, voimat ja kaiken energian se kyllä vei mutta kivaa oli 8D Tosiaan mitään muuta ei oikeastaan tullut nähtyä kuin backstage joten en kommentoi itse tapahtumaa mitenkään koska kaikki muu aktiviteetti meni hyvin pitkälti ohi.
Blogissa (linkki signaturessa) on sitten vähän enemmän cossijuttua. Painotan sanaa vähän koska on niin herpderp hurrdurr-olo vieläkin. On se rankkaa käydä coneissa...

Garlock!Simon sanoo siis kiitos ja pistää vielä loppuun terveisiä Space!Yokolle ja Kaminalle o7
Viimeksi muokannut Asagi, Ma Syys 05, 2011 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

miwo

Viesti Kirjoittaja miwo » Ma Syys 05, 2011 22:50

Huh hui mikä Con. Tuli ihan omat alotus vuodet mielee, ku tapas nii paljo uusii hienoi tyyppei!

Lauantai meni pääasiallisesti omalta osalta Cosplay-päkkärillä ja lavalla ja summitin jälkeen lavalla ja päkkärillä kaksin kerroin. Jos joku sattui kohtaamaan kisan jälkeen hieman kärttyisän Hadeksen niin pahoittelen, jännitys päätti purkautua suht rajusti.

Sunnuntaina kerkesin katsomaan esityskisan ja omakin ohjelma tuli pidettyä, mikä ei loppujen lopuksi onnannut kävijämäärältään niin hyvin kuin toivottiin, mutta silti meni hyvin!

WSC Oli lavalta katsottuna kaunista. Kiitos yleisöllekkin, joka oli jo ennen aloitusta mukana meiningissä. :D Itsekin voisi välillä rauhoittua ja pyrkiä siihen että homma pysyis lapasessa. Ei pysyny.
Esityskisa Oli niin ikään kaunista katsottavaa. Hienoja esityksiä ja hyvät juonnot (muutamia kökköjä lukuunottamatta) saivat minutkin rentoutumaan, vaikka sympatia jännitin kaikkien puolesta.
Tamperetalo ei tule ikinä korvaamaan TTY:tä sydämestäni, koska se on vaan niin nostalginen, mutta paikka toimi vaikka sorsapuisto oli työmaana. Olen yllättynyt, että coniin saatiin niin paljon väkeä, koska näytti siltä että paikalla olisi ollut alle tuhat ihmistä.

Haluanpa vielä pyytää, että jos jollain on palautetta annettavaa WSC-juonnosta, niin odottelen sitä yksityisviestillä. Jokainen palaute on <3

strawberrytea

Viesti Kirjoittaja strawberrytea » Ti Syys 06, 2011 00:41

Piti ihan tunnus luoda hallitsematonta avautumista (tosin lähinnä positiivista!) varten. : D Kun on kerran raamatun verran asiaa niin ei kai sitä hiljaakaan halua olla!

Multa lähti nyt kertaheitolla cossineitsyys, traconneitsyys ja koulumajoitusneitsyys, joten ei ihmekään et olo on vähän hutera nyt conikuplan puhjettua ja Oikean Maailman vyöryttyä niskaan... mutta mun ensimmäiseksi full-blown conikokemukseksi tää oli aivan mahtava ja ennen kaikkea koukuttava! Kollektiivinen kiitos siis kaikille, järjestäjistä vänkäreihin ja muista vierailijoista juontajiin.

Miinukset eka:
Kojujen tarjonta ei oikein vakuuttanut. .__. Tosin Genrewearin tiskiltä olisi kelvannut myyntiartikkeli jos toinenkin!
Paikkalippujärjestelmä oli hämmentävä, kuten monet ovatkin jo sanoneet. Mun ei tosin tästä tarvinnut kärsiä, hyvät paikat sain joka kerta (liekö sitten ollut siksi että mulla oli pyssy ja häijyn näkönen arpi, mutta...), mutta harmitti tietty kuunnella miten muille oli käynyt ikävästi lippuhäslingin takia.
Aikataulut ohjelmistossa venyivät ja vanuivat, eikä kukaan tuntunut oikein tietävän mistään mitään. Tämäkään ei suuresti mua haitannut kun ei ollut mihkään kiire ja juontajat, vaikka varmasti olivat yhtä pihalla, paikkasivat puuttuvia numeroita. :_D
Koulumajoituksissa hämmensi informaation ja vaikutusmahdollisuuksien puute. Häijystä ulkonäöstäni huolimatta olin yksinäinen ja pelokas pieni nyyti kun jouduin vieraiden ihmisten armoille ilman seuruettani ;___; Ymmärrän toki että petipaikkojen järkkääminen oli varmasti sekavaa touhua ilman lisävaatimuksiakin ja että turvallisuussyistä nimilistoista on pidettävä kiinni, mutta mahdollisuus toivoa samaa majapaikkaa kamujen kanssa olisi yksi potentiaalinen kehityskohde.

Ja sitten plussat!
Juontajat olivat aivan kertakaikkisen kingejä! Kävin kattelemassa kaikki cosplay-aiheiset showt, ja vaikka aikataulut ja puuttuvat esiintyjät aiheuttivatkin hämminkiä, niin sujuvalla suomella ja hyvällä englannilla lentävä juontajaläppä, taukojumppa ja pari improvisoitua tanssinumeroa pitivät kyllä mut erittäin tyytyväisenä. Hades suorastaan sulatti sydämen, ja sen toisen sinitukkaisen juontajan lavaläppä ja kemia sekä juontajaparin että yleisön kanssa vain toimi. Kolmannen vuoden englanninopiskelijana pitää myös taputtaa sille, kuinka juontajat varsin mallikkaasti pyrkivät kääntämään myös vitsejä ja improttuja heittoja englanniksi - kielioppi ja lausunta ehkä takkusivat, mutta viesti meni perille, eikä vauhdissa kääntäminen todellakaan ole helppoa hommaa. Siis iso plussa vierailevien tähtien huomioimisesta!
Vänkärit ja muut yleishyödylliset aatut: ei varmasti ollut herkkua istua paikallaan narikassa tai ovella rannekekyttänä, saati sitten juosta siivoamassa kaatuneita puutereita tai täyttämässä vesiämpäreitä, mutta itse en kohdannut yhtäkään kitisevää tai kettuilevaa jokapaikanhöylää. Kiitos että piditte huolta kaikkien mukavuudesta!
Muut conivierailijat olivat iloisia, joustavia ja helposti lähestyttäviä - ja helposti lähestyviä! Huomiohuoraksi oon aika ujo, joten olin ihan onnessani kun mulle tultiin oma-aloitteisesti juttelemaan ja pyytämään kuvaan. Ehdottomasti paras palkinto ensimmäisen cossin aiheuttaman paniikkiahdistuksen vastapainoksi oli se, että mut tunnistettiin ja jopa haluttiin kuvata. ♥ Mua myös ilahdutti, miten kypsästi ja fiksusti ihmiset käyttäytyivät - ei vaeltavia laumoja tukkimassa suojateitä, roskavuoria pitkin Tamperetta, ja melutasokin pysyi sivistyneenä. Yhtään ei tarvinnut hävetä kuuluvansa tähän ryhmään.
Cossaajat, sekä on- että off-stage, olivat ulkoisesti upeita ja sisäisesti supercooleja! Osa cosseista, varsinkin ne jotka lavalle asti menivät, tuntuivat olevan niin toisesta maailmasta että ihan häkellyin, mutta kukaan ei ainakaan avoimesti katsonut vasta-alkajaa nenänvarttaan pitkin. Varsinkin molemmat esitysnumerot olivat todella inspiroivia!
Tilat olivat mun näkökulmasta lähes täydelliset. Mulla oli koko ajan juuri sopivan lämmin tai viileä, ilma kiersi, vessaan ei koskaan ollut jäätäviä jonoja vaikka luulisi että moisen pakkeli- ja hiuslakkaconin yhteydessä ei vessoja edes näkisi ihmismassojen takaa, salit olivat tilavia ja toimivia, ja kolme kerrosta ja pihapiiri takasivat sen, että aina mahtui jonnekin hetkeksi takamustaan lepuuttamaan.
WSC:n esitykset olivat yksinkertaisesti henkeäsalpaavia.
Cosplaydeitti oli mun conin ehdoton kohokohta! Kyyneleet silmissä sai nauraa sekä juontajien että osallistujien jutuille, ja homma sujui mukavasti vaikka joku heteronretku jättikin raahautumatta paikalle. Olin oikeastaan tullut cheerleadaamaan L:llemme miehen, mutta kun sitten joku esittikin ajatuksen yleisökierroksesta, huomasin yhtäkkiä olevani lavalla ihan henkilökohtaisesti, ja vaikka oonkin vielä vähän kujalla siitä, miten siihen päädyin, mulla oli mielettömän hauskaa ja toivon että muillakin oli!

Ja sitten! Otin loppujen lopuksi melko vähän kuvia, mutta ne vähät löytyvät täältä salasanalla shootme. Linssilude kun olen, minä ja moppini sekä kaksi hemaisevaa seuralaistani viedään varmaan puolet kansiosta, mutta muutama muukin kuva oli tarpeeksi terävä julkaistavaksi. Yritin toki kattoa ettei kukaan ole aivan sormi nenässä joutunut julkisuuteen, mutta pyytäkää vaan jos haluatte jonkun kuvan poistettavaksi! Ja kuvia saa tietysti omiin blogeihin jne laittaa jos niin haluaa, mielellään tietysti mun nimellä varustettuna. :3

Mikarin
Chibi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikarin » Ti Syys 06, 2011 01:11

Disclaimer: Käyn tapahtumissa melko yksipuolisesti ohjelman perässä ja millään muulla ei oikeastaan ole minulle väliä.

Lähdin selkeästi liian positiivisin mielin tapahtumaan kun petyin näin pahasti.

Lähdin tapahtumaan suhteellisen positiivisin mielin, muutama kiinostava ohjelmanumero löytyi ja Traconin järjestelytkin ovat aikaisemmin toimineet hyvinkin mallikkaasti.

Lauantai alkoi suhteellisen aktiivisesti velvollisuuksilla ja ensimmäinen ohjelma oli vasta kolmelta. Kuuden tunnin odottelun aikana tuli kumminkin ihan auttamattoman tylsää. Lounastuksella sai ihan hyvin tapettua aikaa ja sen jälkeen raahauduin Videopelielokuva-luennolle kun Kempin Koviin Koiraisiin oli vielä tunti aikaa.

Ohjelma meni aikalailla kategoriaan "ihan kiva". Harmi, että olin nähnyt elokuvista jokaisen paitsi Yakuzan ja Forbidden Sirenin, ohjelma ei sinänsään tarjonnut minulle mitään uutta.

Kesken ohjelma livahdin katsomaan Kempin Kovia Koiraita jota oikeasti odotin. Ohjelmakuvaus huijasi aika raskaasti, koska odotin näkeväni miten Kenshiro vetää tankkia turpaan ja miten Toriko halkaisee vuoren naulalyönnillään, mutta sainkin kertomuksia siitä miten japanilainen salaryman menee pomonsa ohi ja tämä on TOSI KOVA JUTTU.... Ehkä japanilaisten mielestä.

Luento tosiaan käsitteli lähinnä aiheita jotka avautuvat lähinnä japanilaisille tai syvemmin japanin kulttuuriin tutustuneille. Opein kyllä uutta, mutta luento oli Kempin vanhempaa materiaalia ja hänen animeharrastuksensa tuntuu kovasti jääneen jumiin sinne 70-90 luvulle. Tee niille luentokalvoille plx oikeasti jotain, Hagakuren lukeminen kalvoilta ja sinun kuuntelemisesi jakaa liikaa keskittymistä, niitä vitsejä saa kans heittää vähän enemmän kun sitä huumorintajua kumminkin löytyy.

Ja tässä oli koko Traconin tarjoama ohjelma minulle lauantaina, hopsumusikaalin skippasin suosiolla kun näin sen jonon ja moni ihminen halusi sinne enemmän kuin minä. Ainiin moe!Hootin Macrossia kävin myös seuraamassa, mutta en siihen hirveästi keskittynyt kun tiesin joutuvani poistumaan kesken ohjelman. Älä Hootti opettele tietotekniikan käyttöä kun olet yllättävän söpömoe sen parissa!

Tässä vaiheessa V-käyrä 12 tunnin derppauksesta leikkasi kiinni ja oli pakko siirtyä toisaalle nauttimaan mallaspohjaisia virvokkeita.

Sunnuntai alkoi vähän positiivisimmissa merkeissä kun heti kello 12 piti mennä voittamaan Suurin Pätijä, kiitokset tästä toki kuuluvat erityisesti Jaksulle! Jos sitä ensi vuonna saataisin jo joku oikea haastajatiimi vastaan, tämänvuotiset olivat selkeästi viettäneet enemmän aikaa peilin kuin tietokoneen ääressä ;>

Seuraavaksi olikin vuorossa Syoranin "Japanin animestudiot värikuvina". Veikkasin jo etukäteen, että 45min on luultavasti kolmen animaatiostudion läpikäymiseen vähän liian lyhyt aika. Ja olihan se. En saanut luennolta niin mitään irti kun ohjelman aikana käytiin läpi jokaisen studion perustamisvuosi, merkittäviä sarjoja ja niistä katsottiin sitten muutama videoklippi. Jos käyn animetapahtumassa ohjelmassa odotan, että saan sieltä jotain muutakin irti kuin Wikipediaa. Viimeiseksi kävin vilkaisemassa "Hopeanuoli on P*rseestä" ja olisin mielelläni jäänyt loppuun asti, koska huonolle animaatiolle nauraminen on aina yhtä hauskaa.

Sunnuntai oli muuten vähän parempi päivä kun hoksasimme SISSITOVERIEMME kanssa aloittaa oman faktion kasaamisen Traconian valtataistelun keskellä, saimmekin aimo joukon seuraajia, kiitokset kaikille jotka laitoitte nimenne paperiin, maksun aika tulee ensi viikolla!

Jotain yhteenvetoa? Ohjelma ei tarjonnut minulle sisällöllisesti mitään ajatuksia herättävää, Kempiltä toki tuli opittua uutta, mutta luentomateriaali ampui itseään aika hyvin jalkaan. En tiedä yrittääkö Tracon profiloitua ohjelmallaan vähän enemmän uusille harrastajille kun ohjelma oli ainakin animepuolella niin "entry level"-painotteista, Wikipediaesitelmät eivät kumminkaan ole hyvää "entry level"-kamaa. Ehkä en ole kohderyhmää, mutta se olisi kiva tietää ennenkuin tulee tapahtumaan.
Twitter | MAL | Last.fm | Livejournal |

23:53:50 @Furinji> Heterot jos mitkä on seksuaalivähemmistö otakuissa | When the seagulls cry, there are no survivors.

Lmmz
Otaking
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lmmz » Ti Syys 06, 2011 04:17

Conista alkaa itsekin pikkuhiljaa toipumaan. Ehkä se on lisääntynyt vastuu tai sitten vanha ei vain meinaa enää jaksaa, mutta oli kyllä henkisesti ja fyysisestikin aika kova koitos ajoittain - toisaalta yllätti että miten hyvin jaksoi monta päivää silti 3h yöunilla.

Suuret kiitokset meidän kaikille paikalle päässeille vänkäreillemme täälläkin, ilman teitä ei tätäkään tapahtumaa olisi ollut. Ylivänkäreille myös erityisen suuret kiitokset, homma toimi kuten pitikin eli paikkalitte mahdollisuuksien mukaan tietokatkoksia ja toisaalta conitealaisille jäi aikaa setviä isompia conianaikaisia ongelmia kun te hoiditte työntekijöiden käytännön opastamisen. Selkeä parannuskohde on jokaiselle tehtäväalueelle vastuuvuorojen jako, mikä käytännössä myös nostaa ylivänkärien määrää.

Työvoimaperuutuksia tuli conin aikana vielä jonkin verran, mutta mitään suurempia katastrofeja ei sen osalta tietääkseni kuitenkaan ollut, vaan hommat saatiin paikkailtua vaihtelemalla väkeä tehtävästä toiseen ja reserviläisten voimin. Jo ennen conia oli tiedossa, että animekaraokeen ei riitä väkeä koko ajalle, mutta toivottavasti siellä käyneet kuitenkin pääosin viihtyivät.

Itse ehdin conin aikana osallistua taas kunnolla vain sihen ohjelmaan, jonka itse pidin, eli Suurin Pätijä! -tietovisaan. Vähän paremminkin tuon olisi voinut vetää, mutta onneksi kovatasoiset kilpailijat paikkasivat lopputulosta. Tekniikkaongelmat viimeisen videoclipin kanssakin kääntyivät silkaksi voitoksi - animeteoksen tunnistaminen pelkän ääniraidan perusteella ilman kuvaa oli todellista pätemistä, ja siihen päälle vielä lähes täydellinen vastaus viimeiseen nippelitriviametakysymykseen takasi sen, että Desuconin joukkue uusi suvereenisti mestaruutensa viime vuodelta. Jos visailuja vielä tulee tehtyä, pitänee yrittää laajentaa vähän genrevalikoimaakin. Toivottavasti videoinnista saa jotain tolkkua, sillä ennakkoon sovitusta huolimatta ei kilpailjoiden pöytiin saatu mikrofoneja, enkä huomannut tuota enää ehtiä säätämään ohjelman alkaessa. Palkinnoista kiitokset Tammelle.

Mitään isompia havereita ei conin aikana tietääkseni sattunut, en kuullut että paikalla olisi kertaakaan tarvittu ambulanssia tai poliisia (poliisivaltiocon, heh heh). Työvoiman "salainen" conipeli onnistui yli odotusten ja lähti elämään hyvin omaa elämäänsä tapahtuman aikana, suuri kiitos kaikille siihen osallistuneille ja tietysti pelinjohdolle koko homman toteutuksesta.

Seuraavaksi sekalaisia kommentteja joihinkin aiemmin esitettyihin palautteisiin:
Huilisti kirjoitti:Sunnuntaina meinasi kyllä mennä hermot pahasti ristiinmenevien käskyjen ja huonon tiedonkulun vuoksi. Minut mm. lähetettiin Opus 2:een tarkistamaan jotain keskiaikasoittajia, käskettiin sitten heti perään sieltä pois ja täyttämään vesipisteitä ja sitten soitettiin vihaisena radiopuhelimeen että "Miksei infossa ole yhtään TS-1:tä?" Kenen käskyjä tässä sitten olisi pitänyt noudattaa?
Niin, ja olisiko ensi vuodeksi mahdollista saada porukka, joka hoitaa vain vesipisteiden täyttämistä?
Yleisvänkärien eli TS:ien homman luonteeseen kuuluu se, että välillä hommia saattaa iskeä aika monesta suunnasta yhtä aikaa. Selkeästi kuitenkin väkeä ja ryhmiä tarvitaan lisää, peruutuksiakin tuli ja välillä oli ehkä epäselvää se, että millä vahvuudella mitäkin hommaa kannattaa lähteä hoitamaan. Vesipisteiden täyttö oli pääasiassa TS-2 -ryhmän vastuulla, mutta heillekin tuli vähän väliä muutakin hommaa.
ato kirjoitti:Kysyntä ylitti tarjonnan kyllä ajoittain todella reilusti ja kiireisimmille tunneille tarvitaan selkeästi tiimi tai kaksi lisää, jotta kaiken tarpeellisen saisi tehtyä ilman tulenpalavaa kiirettä, eikä muutaman työntekijän peruutukset kutista tiimejä liikaa.
Ehdottomasti samaa mieltä. Ennen conia aikatauluja ja tehtäviä suunnitellessa pohdin, että näinköhän TS:t istuvat lähinnä juomassa kahvia tai infotiskin tukkeena, mutta oikeasti hommaa kyllä riitti enemmän kuin tarpeeksi. Etenkin silloin, kun asiat eivät mene suunnitelmien mukaan, pitää olla yleiskäyttöistä väkeä nopeasti ja helposti saatavilla. Onneksi nyt saatiin TS-ryhmille radiopuhelimet, jatkokehityksenä tosiaan sellainen myös TS-ylivänkärille ja muutenkin selkeät vastuuvuorot.
Asagi kirjoitti:Ihan näin aluksi ennenkuin unohdan, en saanut/muistanut pyytää mistään conipaitaa mikä luvattiin työvoimille ilmottautuessa kun tekee tuntimäärän x. Mihinkäs tästä pitäisi laittaa viestiä?
edit: jaaha, tähän väliin tuli muualta tieto että ohjelmaihmiset ei sitä saisi? Ilmeisesti minulle on annettu sitten väärää tietoa että asia koskisi myös cosplay-ihmisiä?

Toiseksi, mikä oli takana siinä että badgelaisien piti näyttää myös ranneke sisään tultaessa
Tässä oli nyt ennen conia pientä sekaannusta, että ovatko cosplaytuomarit ohjelmanpitäjiä vai työntekijöitä, eikä se tainnut conin aikanakaan ihan selvää kaikille olla. Minun tietääkseni teille kuitenkin piti lopulta olla työvoiman edut käytettävissä. T-paidat jaettiin green roomista, mutta sunnuntai-iltapäivästä ne paidat, joita ei oltu vielä kuitattu, jaettiin niiden halukkaiden kesken, jotka olivat ilmoittautuneet liian myöhään paidan alunperin saadakseen. Joitakin hajakokoja on vielä jäljellä tosin, pitää katsoa kun on saatu inventoitua että mitä löytyisi.

Rannekkeen näyttöön syynä on se, että irtonaisen badgen voi helposti antaa toiselle henkilölle ja niitä aina välillä löytyi myös löytötavaroina conin ulkoalueilta. Sen sijaan tapahtuman alussa ranteeseen kiinnitetty ranneke yleensä pysyy tasan sen henkilön kädessä, joka siitä on alunperin maksanut tai ilmaisrannekkeeseen oikeutettu. Lisäksi on helpompi ohjeistaa yhtenäinen käytäntö rannekkeiden tarkastamisesta ovilla, tämä myös nopeuttaa sisäänpääsyä.
Lullaby kirjoitti:roskiksia olis vaan voinu olla enemmän tai niitä harvoja olis voitu tyhjätä useammin.
Roskiksista ja vessoista huolehti tapahtuman ajan Tampere-talon siivousfirman ammattilaiset, mutta selvää oli että tällaisessa tapahtumassa ne välillä täyttyvät nopeammin kuin mitä niitä ehditään hoitaa. Koetimme siivous- ja yleisvänkärien voimin noita myös välillä hoitaa sikäli kun ehdittiin.
Logan kirjoitti:Cosplay-kisan liput: mitä on tämä toiminta?
Lauantaina samoille paikoille oli jaettu useampi lippuja. Siitä en nyt tässä meinannut nostaa suurempaa meteliä, virheitä sattuu. Sama säätö kuitenkin toistettiin sunnuntaina, mikä nyt ei ole enää mitenkään kovin esimerkillistä toimintaa, vaikka sitä voisi varmaan esmes työvoiman kiireisyydellä selittää.
Enimmäkseen cosplay-lippujen ideoijat ansaitsevat piiskasta siksi, että niistä ei tiedotettu. Tai jos tiedotettiin, se tehtiin jossain muualla kuin asianmukaisissa paikoissa.
Saattaa olla mahdollista, että lippujen teossa tai tulostuksessa on tosiaan käynyt jotain kämmiä tuplapaikkojen suhteen, mutta on tärkeää tosiaan huomata että Tampere-talon Ison Salin paikkanumeroinnissa jotkut paikat löytyvät salista parhaimmillaan neljään kertaan. Jos paikkanumerotietoon yhdistetään lippuihinkin merkityt kerros ja salin puoli (vasen/oikea) pitäisi kuitenkin löytyä yksikäsitteinen paikka. Tämä olisi pitänyt lippuihin selkeämmin toki merkitä. Ohjelmalehteen paikkalipuista ei saatu mainintaa siksi, että lopullinen päätös niiden käytöstä tehtiin vasta siinä kohtaa, kun lehden materiaalit oli jo toimitettu painoon. Tiedotus ja ohjeistus lipuista oli kyllä selkeä kämmi, tämä asia olisi voitu hoitaa paljon paremmin - ja tarkoitus toki näin olikin tehdä, mutta aina ei asiat mene niinkuin haaveillaan.
Elffin kirjoitti:Harmillista, että viereinen puisto oli remontissa. Kaikkina muina vuosina cossaajat ovat henganneet puistossa ja esitelleet asujaan, mutta tällä kertaa tilaa oli paljon vähemmän eikä maisemakaan ollut kauhean hemaiseva.
Puiston rempan eteneminen vähän yllätti järjestäpuolenkin. Vielä conia edeltävänä viikonloppuna työmaa-alue rajautui vain pienelle kaistaleelle lähempänä lampea, mutta viikon aikana olikin sitten valtaosa tuosta Tampere-talon edustasta aidattu ja kaivettu auki. Ilmeisesti kaupungin penojen aikatauluissa kesä oli jo ohi, ja nyt oli sopiva hetki repiä puisto auki. Toivottavasti lopputuloksena on kuitenkin ensi vuodelle vielä parempi ja viihtyisämpi Sorsapuisto.
Yeong kirjoitti:Valittamista lähinnä karaokesta, jossa vietin itse aika paljon aikaa. Oli nimittäin varsin surkea esitys. Biisilista oli ihastuttava, ei muihin coneihin nähden kovin suuri, mutta keskittyi vain ja ainoastaan aasilaiseen musiikkiin ja jätti länsimaisen ulos.

Ensinnäkin, vain yksi mikrofoni? Laulajia oli runsaasti, ja kolmen ihmisen oli hieman vaikea laulaa yhteen mikkiin. Varsinkin kun se yksi ja ainoa oli rikki. Lauantaina toimi vielä joten kuten, mutta sunnuntaina ääntä ei kuulunut. Ymmärrän että tekniikka kusee, mutta eikö muka mistään oltaisi saatu uutta?

Toisekseen, paikalla oli vänkäri luultavasti about viisi tuntia koko viikonloppuna. Lauantaina noin kahden aikaan joku vielä oli, ja kävi myöhemmin jossain vaiheessa tsekkaamassa, mutta lähti heti uudestaan pois.
Biisilistasta sen verran, että kyseessä oli kuitenkin ohjelmalehdenkin mukaan juurikin animekaraoke. Karaoken vänkärivajaus tosiaan oli ehkä pahin työvoimapuute conin aikana - ohjelma- ja salivänkäreiksi halukkaista ei saatu kasattua riittävästi väkeä vuoroihin koko conin ajalle, ja näitä sitten paikkailtiin vielä conin aikanakin. Puutteet vuoroissa ajoittuvat kuitenkin pääasiassa sille ajalle, jolloin conissa oli paljon muutakin ohjelmaa ja karaoken oletettiin olevan vähemmällä käytöllä. Tekniikka ilmeisesti petti pikkuhiljaa tapahtuman aikana, enkä tiedä kantautuiko tieto mikrofonin toimimattomuudesta koskaan järjestäjille asti, kun se ilmeisesti välillä taas saatiinkin kuntoon.
Mushi kirjoitti: Yksi minua ärsyttävistä asioista on vuosi vuodelta ollut se että näissä tapahtumissa on aina jokin tekninen häiriö jonka takia pitää istua ylimäääräinen puoli tuntia aina penkissään (tällä kertaa cosplay kisan videokuvaus) mikä siinä on ettei niitä osata käyttää?
Puolta tuntia tuskin tarvitsi tuon takia kenekään odottaa, tuossa oli videoinnista johtuvaa säätöä kuulemani mukaan korkeintaan pari minuuttia. Harjoittelullahan tällaiselta vältyttäisiin, mutta sellaiseen on varsin rajallisesti mahdollisuuksia tällaisessa kerran vuodessa pidettävässä yhden viikonlopun tapahtumassa.
Arbitor kirjoitti:Ei oikein toiminu toi, että asuu samalla paikkakunnalla kuin missä coni järjestetään, mukavaa kun ajetaan eka satakilsaa conikaupunkiin, niin tulee läppää kavereitte kaa ja sellasta alku tunnelmaa.
Järjestäjäporukalla mietitittiin tätä ongelmaa kovasti sunnuntai-iltana purkusaunalla. Jonkinlaiseksi ratkaisuksi ehdotettiin, että jokaiseen coniin riippumatta sen pitokaupungista tai omasta asuinpaikasta kannattaa ajaa Toijalan kautta - siellä ei coneja ole järjestetty ja tulee mukavasti lisämatkaa...

Terveisin,
Mikko "Lmmz" Lammi
Tracon VI työvoimavastaava
Kosmos on laaja. | Tutturuu!

Hoothoot
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hoothoot » Ti Syys 06, 2011 10:10

Omasta puolestani Tracon oli hyvin järjestetty ja viihdyttävä tapahtuma. Toisaalta en kuulu Hopeanuolen kohderyhmään eikä jonottaminen cosplaykisoihin ollut tällä kerralla tarpeellista, joten säästyin lippuruuhkilta ja muilta ohjelmanumeroihin kohdistuneilta harmeilta.

Lauantaipäivän tuomaroinneista sen verran, että yksilökisaan osallistuneet voivat lähettää minulle esim. täällä Anikissa viestiä, jos haluavat palautetta puvuistaan. Myös sähköpostilla voi palautetta pyytää. Palautepyynnössä kannattaa määritellä, millä tasolla palautteen haluaa, koska voin aloittaa ihan yksityiskohdista ja jatkaa siitä isompiin nipotuksen aiheisiin. Cosplaytuomaroinnista voi muutenkin antaa palautetta, jos sille tuntuu olevan tarvetta. Pyrin ainakin itse kehittymään myös tuomarina ja kehittyminen on helpompaa, kun tietää, mitä kisaajat odottavat. Traconin jälkeen kuulin, että tuomarit eivät saisi kehua tuomaroitavien pukuja ja näin nostaa kisaajien toiveita voitosta, mutta toisaalta vuoden 2010 Traconin tuomarointikaan ei ole se kaikkein paras tapa. Kommenttia aiheesta sopii heittää, annettua tietoa välitetään eteenpäin. Miralle kuitenkin iso kiitos hienon kisan tekemisestä!

Loppulauantai meni sitten panikoidessa Macross-luentoa varten, joka meni omasta mielestäni paremmin kuin debyyttiluentoni Desuconissa. Parantamisen varaa kuitenkin on vielä rutkasti, joka on hyvä juttu. Riman voi jo nyt asettaa korkeammalle mahdollisia tulevia luentoja ajatellessa. Tekniikkasekoilusta sen verran, että omalla koneellani on käytössä vain Open Office enkä oikein tunne Powerpointin, varsinkaan sen uudemman, ääniominaisuuksia. Musiikkien toisto-ongelmat johtuivat todennäköisesti sivusta, jolla leikkasin musiikkipätkäni (osoite oli .ru-päätteinen, eli selvästi virussivu). Lisää palautetta Macrossista saa tietysti antaa, jos sellaista löytyy.

Jos joku tahtoo vilkaista suhdekarttoja, joita luennolla näytin, löytyvät ne tästä alta. Ovat omaa tuotantoa ja tulkintaa, joten karttojen hauskuusarvo riippuu lukijasta.
Alastomuus animessa -luennon jälkeen (jonka luennoitsija kuulosti muuten mikkiongelmien vuoksi aivan Janne Kempiltä...) piti väsymyksen vuoksi poistua conipaikalta, vaikka olisin mielelläni katsonut cosplayelitistien elitistipaneelin, joka kuulosti näin jälkikäteen mielenkiintoiselta. Harmi, että se oli sijoitettu niin myöhäiseen hetkeen ja päivä oli ollut pitkä ja raskas.

Sunnuntaina tarkoituksena oli seurata kolmea ohjelmaa, mutta yhden ohjelman pääsin näkemään ja loppuaika meni hengailuksi. Cosplayjournalismi-paneeli oli mielenkiintoinen ja kaikki puhuivat hyvää englantia, jota on aina hauska kuunnella. Varsinaisesti mitään uutta ei faktaa ei tullut - toki Tanskan lehdestä en ollut kuullutkaan ja Casperin tavoitteet lehdelle olivat erinomaiset! - mutta käyntikortti-ideaa voisi kehittää. Cosplaysta on tulossa yhä enemmän kuvauskeskeinen harrastus myös meillä Suomessa, joten conimuistot eivät enää riitä, vaan siitä puvusta pitää saada todistemateriaaliakin.

Loppupäivän hengailun osalta kiitos ihkupihkulle Sound Horizon-ryhmälle, olitte mukavanpörröisiä ihmisiä ja toivottavasti otetaan joskus uudestaan. Traconiiteille isot kiitokset hyvästä conista, toivottavasti tulevaisuudessa kaikki menee yhtä hyvin ja joltain osin paremminkin!
Cosplay on tapa elää, koska ilman sitä ei ole elämää.

Orange and fuzzy is FOE!

Kioko_

Viesti Kirjoittaja Kioko_ » Ti Syys 06, 2011 13:14

Mäkin voin nyt tulla tänne jakamaan omia kokemuksia :D (jos joku vaan jaksaa lukea...)

Mun osaltani paras con kahteen vuoteen! Mulla oli kivaa seuraa ja ohjelmat oli hienoja joita seurasin. Sattui tuuri kun menin huvikseen penkomaan blippon cd koria ja sieltä osui kouraan Morning Musume Platinum 9 disc! Mun lemppari cd koko Morning Musumen ajalta jota en itelleni ole onnistunut vielä hankkimaan (allekirjoittanut oli pikkaisen pilvessä tämän jälkeen XD ).
No itse ohjelmista. Ensin taisin mennä katsomaan avajaisia. Okei, tämä oli ainoa ohjelma jossa ei niin naurattanut. Siis suoraan sanottuna huumoria yritettiin väkisin etsiä eikä ne lauseet naurattaneet joiden olisi pitänyt... (tai ehkä se olin vaan minä). Avajaisten jälkeen oli hieman aikaa tutkiskella conia kun sitten piti taas kiiruhtaa ohjelmaan nimeltä Morning Musumen lyhyt historia. Täytyy sanoa että oli ihan loistavasti tehty, koska itse en olisi keksinyt miten änkeä ryhmän historiaa vuodesta -97 tähän päivään noin tunnissa. Mutta hyvinhän siinä ohjelmanpitäjä onnistui. Itse tiesin melkein kaikki, mutta uutta tietoakin tuli vaikka luulin olevani maailman suurin Morning Musume tietäjä XD (joo, liioittelua). Sieltä suoraa taas ryntäsin cosplay wcs kisaa katsomaan. Asut oli hienoja mutta esitykset jotenkin toistensa kaltaisia. Ei millään pahalla mutta esitys joka voitti ei ollut lempparini (toki asut oli hienot).
Tämän ohjelmissa ravaamisen jälkeen mulla oli miitti vuorossa. Jossa ihmiset oli ihania<3 ja vietettiinkin sitten loppupäivä(yö) yhdessä : DD Mentiin karaokeen, sit tanssittiin ja taas karaokeen. Siis mehän oltiin ne yhet tyypit siel illalla/yöllä jotka veteli kpop biisejä ku viimestä päivää :,D (eikä toki yritetty aivopestä muita kpoppiin).
Vähän venähti ja lähdin sitten aika väsyneenä kello neljä aamulla hotellille nukkumaan...

Sunnuntaina heräsin siinä puoli 9, koska olin luvannut mennä katsomaan cosplay deittiä missä kaverini oli. Kolmen ja puolen tunnin yöunilla eikun kahvia naamariin ja toivottiin että auttaa XD
Cosplay deitti oli kyllä mahtava alkuongelmista huolimatta. Koko show riippuu täysin osallistujista ja sen takia siellä ilmoittautumisessa lukeekin että "ilmoittaudu jos olet 100% varma että pääset paikalle". Kiitos sinulle oi yksi kysyjä kun feidasit kaikki. Sinun takiasi kaikki joutuivat odottamaan ja viimeinen porukka soveltamaan. Olisit edes voinut ilmoittaa ettet saavu paikalle...
No anyway, mulla oli ainakin hauskaa ja varsinkin zoro eläytyi loistavasti roolihahmoonsa : DD aplodeja!
Cosplay deitin jälkeen oli kyllä hieman väsähtänyt olo ja meillä oli vielä toinen miitti lauantain ryhmän kanssa. Mentiin kuitenkin ulos vähän tanssimaan mutta aika pian kaikkien piti lähteä ja mä jäin yksin.
No kaikki katos ja tietty angstasin kun kukaan paikallaolleista kavereista ei vastannut puhelimeen. Lähin sitte yksin syömään ja kiiruhdin sitten cosplay ryhmäkisaa katsomaan kaverin kanssa (kun se viimein vastasi kännyyn).
Esityskisan bleach ryhmä oli aivan mahtava! Itse en olisi keksinyt tuollaista ideaa, annoitte päivän naurut!
Päättäjäiset oli samaa luokkaa kun avajaiset. Ei naurattanut. Sorry Sorry.

Kun piti lähteä niin oli kyllä vähän nyyh olo. Paras con vähään aikaan mutta kaiken pitää joskus loppua ja itsekin olin aika väsynyt että siinä vaiheessa halusinkin jo lähteä kohti kotia.

Plussat ja miinukset

+Hyvä tunnelma
+Ohjelmat oli tällä kertaa hyvin suunniteltuja eikä ollut sellaisia "awkward" tilanteita
+Kaverit jotka piti seuraa. Kiitos kaunis erityisesti ELFeille~
+Blippon myyntipöytä. Kiitos että myitte alella XD
+Pelipisteet. Aina oli joku neuvomassa miten käytetään.
+Narikka. Kivoja immeisiä ja ystävällistä toimintaa.
+Tilat. Sanon joka vuosi mut se pitää vaan sanoa. Traconissa oli TILAAA. Halleluja~

-Karaoke. Jos tiedätte että mikki on p*ska, älkää tuoko koko peliä edes paikalle. Aiheuttaa syvää hämmennystä, harmaita hiuksia ja suuttumisia.
-Jotkut conittajat. Enimmäkseen teini-ikäiset. Itse kun kävin coneissa 13-16 vuotiaana niin käyttäydyin ihan asiallisesti ja jos oli jotain inside vitsejä/pientä energistä riehumista niin se tehtiin kaukana ryysiksestä. Mikä ihme nykyään vaivaa kun jokaisella pitää olla "hug me/rape me" kyltit kädessä ja riehua käytävillä kuin joku idiootti? I don't understand....
-Myyntipöydät. Enimmäkseen samaa tavaraa pöydästä toiseen mutta eri hinnoilla. Poikkeuksena blippo joka myi myös esim. jpop cd:itä ja koruja sekä mangacafe ja pari muuta pöytää josta löytyi jotain erikoisempaa kuin naruto/bleach fanitavaraa.
-Automaatti jossain. Okei, ei sinänsä järjestäjien vika :, DD ärsytti vaan kun ei ollut käteistä ja sitten piti kävellä kilsan päähän sitä hakemaan. (tai olin sokea ja jossain lähempääkin olis löytyny).

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ti Syys 06, 2011 13:51

Cosplayn aikataulu lauantain osalta saattoi tuntua hämäävältä. Tarkennanpa tässä hieman suunnitelmaa.

Ennen lauantain cosplay-ohjelmaa oli juuri päättynyt kunniavieraan ohjelmanumero. Koska sali piti tyhjentää välissä, siivota lavan kalusteet ja tehdä muuta taustavalmistelua, oli selvää että olisi mahdotonta saada kisaa alkamaan heti tasalta. Tämän vuoksi tuotanto suositteli mallia, jossa sali on tyhjä tasaan mennessä, jonka jälkeen otetaan uusi yleisö sisään, ensin lipulliset ja sitten liputtomat ja kilpailu alkaisi noin puolelta. Kamerassa ilmenneen focus-vian vuoksi tuohon tuli vajaa viisi minuuttia lisäviivettä, joka oli toki ikävä juttu, mutta melko lähellä aikataulua mielestäni pysyttiin.

Kisan tarkka aloitusaika olisi voitu painaa myös vaikkapa paikkalippuihin, se olisi ollut avuksi. Nyt sitä lähinnä tiedotettiin mikrofonilla. Parannetaan siis ensi kerralla siitä.

Laitevioilta ei voi valitettavasti välttyä ja vaikka varalaitteita (lähes) kaikkeen löytyykin, vaihto kestää aina jonkun aikaa. Vaikka kuinka jokainen laite testataankin ennen tapahtumaa, Murphy tuntuu pitävän huolen että jotain aina myös hajoaa. Se on selkeästikin minun haasteeni pyrkiä etsimään vieläkin rankempia testausmenetelmiä jotta riski pienenisi.

muoks: cosplay-kilpailijat ja -vänkärit, käykääpä vilkaisemassa tämä ketju liittyen cosplay-bäkkärin kehitykseen - t/12547

Emmiliz

Viesti Kirjoittaja Emmiliz » Ti Syys 06, 2011 16:26

Oli kiva käydä Traconissa sunnuntaina, vaikka päästiinkin siskon kanssa paikalle vaan iltapäiväksi.
Itse olen huono tunnistamaan hahmoja, mutta oli hieno nähdä hyvin toteutettuja asuja :) Niiden pohjalta tulee kiinnostus tutustua sarjoihin, joista ei oo vielä perillä(loputon lista). Erityisesti pidin kaikista One Piece -hahmoista, jotka on jotenkin vaan niin lutuisia :D Kiitos heille! Olisin kaivannut Fairy Tail -cossaajia, mutta eipä kai ole niin suosittu sarja kun ei näkynyt...

Seniorina on kiva, kun sisko oli mukana selostamassa mitä kukakin esittää. Peleistä olen ihan pihalla, mutta niissä on visuaalisesti hienoja hahmoja. Ihailin myös Vocaloid-cossaajia ja joillakin pojilla oli tosi hienoja asuja ( tosin jotkut hoikat teinipojat voisi hiukan urheilla, niin asut näyttäisi ryhdikkäämmiltä päällä). Ilman piilareita sai kyllä muutaman hahmon kohdalla miettiä, että onko tuo oikeesti tyttö vai poika..heh.

Harmi vaan, että näissä tapahtumissa on vaikea tutustua ihmisiin. Olisi hauskaa, jos coneissa järjestettäisiin enemmän miittejä. Tai sitten tietystä ikäporukasta "kaikki tuntee kaikki" ja omat kaverit riittää. Olisi myös kiva, jos olisi mahdollista nähdä tapahtumassa listaus, että mitä cosplay-hahmoja on ns. "paikanpäällä". Sit voisi tavoitteellisesti koittaa bongata suosikkihahmoja :)

Ehkä ensi vuonna voisi tulla vetämään Traconiin jonkun manga-aiheisen ropen, saa nähdä kerkiäiskö...

T. yli-ikäinen coni-kävijä

Fukka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fukka » Ti Syys 06, 2011 16:59

Monet hyvät ja huonot puolet on keretty jo mainita, joten itse en niitä ala listaamaan sen suuremmin. Kuitenkin on pari asiaa, jotka ovat jääneet kaivelemaan ja joista haluan mainita.

Ensimmäisenä tietenkin tämä cosplay-kisojen lippusählinki. Joka ärsytti sinällään, että paikat oli määrätty valmiiksi ja se oli molempina päivinä niin monimutkaista. No, itse selvisin kuitenkin tilantaista lopulta ihan hyvillä mielin. Puskaradiosta minäkin sain kuulla, että ylipäätään pitää hakea liput.

Toisena asiana haluaisin hieman moittia cosplay-kisan juontajavalintoja lauantaille. Tämä, itsensä tulkiksi esitellyt herra, hoiti työnsä muuten todella hyvin, mutta välillä oli todella vaikea saada selvää hänen puheestaan, koska artikulaatio oli niin epäselvää. Kuitenkin enemmän tympii lauantain toinen juontaja, joka ei tuntunut tajuavan sitä, että kilpailijan ollessa lavalla, lava myös kuuluu kilpailijalle. Juontaja näytti vetävän jotain omaa pikku esitystään hyvin monen kilpailijan ollessa lavalla. Minusta se on suorastaan törkeää, koska tiedän esiintyjänä sen, miltä tuntuu, kun jonkun pitää koko ajan olla muka pääosassa. Cosplay-kisan kaltaisissa ohjelmanumerissa juontajan ei kuuluisi olla missään vaiheessa suoranaisessa pääosassa lavalla. Myöskin tämän juontajan artikulaatio oli aika heikko ja ylimääräinen naurujen kerjääminen otti päähän.

Kuinka olinkaan helpottunut, kun sunnuntaina lavalla olivatkin eri juontajat. Heitä en voi muuta, kun kehua.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Conit ja festarit”