Propit (aseet, korut, korvat jne.) vol.2

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Biitti

Re: Propit (aseet, korut, korvat jne.) vol.2

Viesti Kirjoittaja Biitti » Ti Touko 17, 2011 22:31

Holly kirjoitti:Tarvitsisin apua Gurren Lagannin Yokon pyssyn kanssa!
Sen verran olen jo päässyt jyvälle, että teen varren muoviputkesta. Mutta entäs nuo muut osat? Mistä ne olisi parasta tehdä, ja miten kiinnittää parhaiten? En omista mitään kovin erikoisia työvälineitä, mitä nyt perus porat ja sahat iskän työkalupakista löytyy.
Minulle ehdotettiin materiaaliksi sellaista kuin Finfoam (tjsp). Onko se tarpeeksi kestävää pyssyn tekoon? Kevyttä se varmaan ainakin on...
Noihin laatikkomaisempiin osiin itse käyttäisin kenties ihan päällystettyä pahvia, mutta uskoisin finfoaminkin hoitavan asian. Omia kokemuksia ei aineesta ole, mutta on kehuttu kyllä. :-D Liipasimeen suosittelen vanhan leikkipyssyn teurastamista jos sen saa nätisti liitettyä kokonaisuuteen ja tähtäimeen ja muihin pyöreisiin osiin voisi harkita vanhojen muovipullojen ja putelien katsastamista. Tälleen omasta päästä heitettynä ensimmäisenä tulisi mieleen.

Kiinnityksestä en oikein osaa sanoa. Kuumaliima näin ensimmäisenä tulee toki mieleen, mutta olen omastakin takaa todennut että eipä se kaikkea pidä, ellei ole semmoista nimenomaan puutöihin ja vastaaviin tarkoitettua monsteripistoolia joka polttaa sormenpäät täysin.

Inami-sama
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Inami-sama » Pe Touko 20, 2011 11:32

No niin...

Ongelmana on tämän pikkuisen korvat... http://images2.wikia.nocookie.net/__cb2 ... Female.jpg
Kunnioittakaa neiti Presidenttiä! :mrgreen:
Of course not. Not... not at all. I was just admiring your , uh , appearence is all....not n-n-not any particular PART of your appearence , much- arrgh uhh....Leg cramp!
-Laguna

EgoLogical

Viesti Kirjoittaja EgoLogical » Pe Touko 20, 2011 21:28

KULTAINEN JAKARI!!
eli joo, teen Engineer cossia Team Fortress 2 pelistä, ja tarvitsisin vinkkausta jakarin tekoon :'D
en siis haluu ostaa ihan perus jakaria, vaan haluaisin rakentaa halvoista materiaaleista kyseisen jakarin (joka on about yht suuri kuin japanilainen Wakishashi)
elii yhtään neuvoja?
PINEAPPLE SURPRISE!

Hammeri

Roronoa Zoro cosplay

Viesti Kirjoittaja Hammeri » Su Touko 22, 2011 22:28

Hei!

Elikkä otsikosta huomaa jo varmaan, että suunnittelen Roronoa Zoro cosplayta. Muuten tässä ei ole suurempia ongelmia, mutta en keksi miten tekisin/mistä ostaisin Zoron 3 miekkaa. Budjetti sen verran pieni, että en mitään aitoja miekkoja pysty ostamaan.
Osaisitteko auttaa? :3

Juusto

Re: Roronoa Zoro cosplay

Viesti Kirjoittaja Juusto » Ma Touko 23, 2011 13:46

Hammeri kirjoitti:Hei!

Elikkä otsikosta huomaa jo varmaan, että suunnittelen Roronoa Zoro cosplayta. Muuten tässä ei ole suurempia ongelmia, mutta en keksi miten tekisin/mistä ostaisin Zoron 3 miekkaa. Budjetti sen verran pieni, että en mitään aitoja miekkoja pysty ostamaan.
Osaisitteko auttaa? :3
Eivätkös Zoron miekat olleet aika lailla perusmallisia katanoja? Itse olen käyttänyt tätä miekkatutoriaalia katanan tekemiseen, ja on onnistunut hyvin. Perusideana ehkäpä helpointa on sahata puusta miekan "siluetti" (eli kädensija ja terä samasta palasta), hioa terä muotoonsa ja lisätä sormisuoja. Sitten vain maalaus ja muut ekstrat.
cheesePLAY -cosplayblog

Neutraali

Viesti Kirjoittaja Neutraali » Su Touko 29, 2011 16:35

Holly kirjoitti: Sen verran olen jo päässyt jyvälle, että teen varren muoviputkesta. Mutta entäs nuo muut osat? Mistä ne olisi parasta tehdä, ja miten kiinnittää parhaiten? En omista mitään kovin erikoisia työvälineitä, mitä nyt perus porat ja sahat iskän työkalupakista löytyy.
Minulle ehdotettiin materiaaliksi sellaista kuin Finfoam (tjsp). Onko se tarpeeksi kestävää pyssyn tekoon? Kevyttä se varmaan ainakin on...
Aseen pituuden ja yleisen helppouden takia suosittelisin käyttämään puurimaa. Niitä käytetään verhotankoina ja pari metriä tankoa painaa jotain puolentoista kilon paikkeilla. Jyskillä näyttäisi olevan 22mm paksuja, 220cm pitkiä mäntytankoja 17 eurolla.

Finfoamia kannattaa välttää kovissa propeissa jos vain mitenkään mahdollista. Puusta ja muovista tekemällä saa aikaiseksi paljon kestävämpiä proppeja, joita voi käyttää useammankin kerran. Mänty on siitä hauska materiaali, ettei se paina paljon mitään, se kestää, sitä on helppo muokata yksinkertaisilla työkaluilla ja se ei vaadi kovinkaan pahoja myrkkyjä esim liimaukseen.

rororonoa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rororonoa » Ti Kesä 21, 2011 17:03

Ensimmäistä cosplaypukua suunnittelisin tekeväni, jos en Animeconiin ehdi, niin sitten Traconiin. Hahmo olisi Darker Than BLACK:in Hei. Hein puku on aika yksinkertainen, mutta "kaksiteräinen veitsi" tuottaa ongelmia.
Heillä on yleensä kaksi veistä, mutta minulle riittäisi ihan vain yksikin. Tässä kuva. Mikäs sitten olisi paras materiaali tähän?

Olisin onnellinen, jos joku auttaisi tälläistä untuvikkoa :D

Leonhart
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leonhart » Ke Kesä 22, 2011 11:44

[Roronoa] kirjoitti:Ensimmäistä cosplaypukua suunnittelisin tekeväni, jos en Animeconiin ehdi, niin sitten Traconiin. Hahmo olisi Darker Than BLACK:in Hei. Hein puku on aika yksinkertainen, mutta "kaksiteräinen veitsi" tuottaa ongelmia.
Heillä on yleensä kaksi veistä, mutta minulle riittäisi ihan vain yksikin. Tässä kuva. Mikäs sitten olisi paras materiaali tähän?

Olisin onnellinen, jos joku auttaisi tälläistä untuvikkoa :D
Itse tekisin tuon vanerista tai ohuesta puusta, kuviosahalla sahaisin sen muotoonsa.
Teräosaan voi jonkinlaisen tuen ympärille pingotetun hiekkapaperin (ensin mielellään karkean, kuten P 40-80) avulla luoda vaikutelman terävyydestä.
Lopuksi gessot päälle, sileäksi hionta ja mustaa esim. Mastonin spraymaalia päälle.
Visual Gay's FFFight Champion 2009
Visual Gay's FFFight Champion 2010
Kotisivuni: Renzokuken Cosplay
Cosplay.com-profiilini: Cosplay.com

I don't want to write just to have some critics analysing my work.
-I just want to tell people stories.

xCherry

Viesti Kirjoittaja xCherry » Ke Kesä 29, 2011 04:08

Noh niin, selasin nuo kummatkin topicit läpi enkä löytänyt kenenkään muun kysymystä tähän näin;
Elikkä olisin tekemässä cossia Guilty Gearin Bridgetistä, mutta ongelmaa tuottaa tuo käsiraudan palanen hahmon vyötäröllä
http://images.wikia.com/guilty-gear/ima ... et-acc.jpg

Elikkä miten tuon toteuttaisin niin ettei se olisi raskas ja pysyisi vyötäröllä? Ensi Desuun olisi tarkoitus tuo cossi saada valmiiksi jos mahdollista. Kyseessä on myös ensimmäinen probbini ^^;;

ah, melkein unohtui! Tarvitsisin myös ideoita tuon ison Yo-yon tekemiseen kuvassa.

Kiitoksia etukäteen :D

Senkou
Viesti:

Miekkojen/proppejen teko

Viesti Kirjoittaja Senkou » Ke Kesä 29, 2011 23:41

Itse tarvitsisin neuvoja Sephirothin miekan tekoon, Animeconiin 2011 pitäisi saada valmiiksi, eli kaksi viikkoa aikaa. Miekka on todella pitkä, ohut ja kärjestä hieman käyrä. Osaako kukaan kertoa, miten tämän miekan saisi tehtyä niin, että se olisi kuvailemani lainen ja sileäpintainen?
Viimeksi muokannut Hoothoot, To Kesä 30, 2011 00:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Siirretty paremmalle alueelle, apu löytyy täältä.
"Cosplay ilman tuskaa on teeskentelyä" <--ihan hemmetin totta

Leonhart
Viesti:

Re: Miekkojen/proppejen teko

Viesti Kirjoittaja Leonhart » Pe Heinä 01, 2011 13:14

Senkou kirjoitti:Itse tarvitsisin neuvoja Sephirothin miekan tekoon, Animeconiin 2011 pitäisi saada valmiiksi, eli kaksi viikkoa aikaa. Miekka on todella pitkä, ohut ja kärjestä hieman käyrä. Osaako kukaan kertoa, miten tämän miekan saisi tehtyä niin, että se olisi kuvailemani lainen ja sileäpintainen?
Sephirothin Masamune on itsellänikin työn alla, tällä hetkellä tutkin mahdollisuuksia tehdä sitä jonkinlaisesta teollisuusmuovista, kenties alumiinitukipäällysteisestä tai muusta vastaavasta.

Miekan pituus on aivan älytön, usein kantajaansa pidempi, muoto katanan terän kaltainen.
Jonkinlainen kevyt mutta erittäin taipumaton puu-/vanerilevy voisi toimia full tang -periaatteella tehtynä teräosana. (Lyhyesti full tang tarkoittaa sitä, että terä jatkuu kokonaan kahvan sisälle, jolloin kahvan puolikkaat on kiinnitetty sen molemmille puolille.)

Kaksi viikkoa on melko lyhyt aika, mikäli et kykene työskentelemään suunnilleen joka päivä.
Koita kysyä joltain itseäsi lähellä olevalta puulevy- tms. toimittajalta, millainen voisi sopia noin pitkän propin tekoon. Usein olen joutunut kokemaan, että puukauppiaat eivät ota nuoria näissä asioissa tosissaan, joten ilmoita vaikka tekeväsi teatterirekvisiittaa, jonka kuuluukin olla kevyttä ja kestävää.

Levystä tehty terä kannattaa (mielellään pohjavärin, kuten Gesson laittamisen jälkeen) hioa ensin karkealla hiomapaperilla (P 40-80), sitten hioa se uudelleen sileämmällä (P 120-150) ja lopuksi vielä kiillottaa oikein sileäksi jollain P 240-400 -paperilla. Mastonin kromispraymaali on oikein nätti väri terässä, sileällä pinnalla siitä voi jopa peilata. Lakka tosin vie hieman maalin kiiltoa, mutta terä näyttää silti oikein vaikuttavalta lakattunakin. Sitä paitsi lakka auttaa maalia pysymään puun pinnassa.

Mikäli olet itse kiinnostunut kokeilemaan erilaisia teollisuusmuoveja, Etra on itselläni syynin alla. Kalliiksi voi tulla (puhutaan jostain noin 50-100 euron hintaluokista), eikä toimitusajoista voi aina sanoa, että ehtiikö millään kahteen viikkoon.

Kahvaosan ympärille valikoitusta materiaalista, esim. jälleen vanerista, kovalevystä, puusta tai puristelevystä kummallekin puolelle sopivan muotoisiksi hiotut palat, jotka kannattaa kiinnittää terään liiman lisäksi lyhyillä ruuveilla/nauloilla. Tsukamakin (eli kahvan nyörityksen) tekemiseen saa ohjeita googlaamalla, mikäli haluaa niin tarkkaan miekan tehdä.

Tsuba eli väisti (kahvan ja terän välissä oleva suojaava levy) on helpointa tehdä polystyreenimuovista tai vaihtoehtoisesti jälleen jostain kovasta puulevystä, paksuus noin 5 mm. Tsuba on syytä kiinnittää kunnolla, esimerkiksi epoksiliimaa käyttäen.

Toivottavasti näistä ohjeista oli jotain apua! Masamune on nimittäin hemmetinmoinen proppi, joka on vaikea tehdä kunnolla.
Viimeinen vaihtoehto on tilata Teräasekeskuksesta hieman toistasataa euroa maksava metallinen Masamune, mutta sellaisen kanniskeleminen conialueella saati missään julkisessa tilassa onkin sitten ihan toinen tarina. ;)
Visual Gay's FFFight Champion 2009
Visual Gay's FFFight Champion 2010
Kotisivuni: Renzokuken Cosplay
Cosplay.com-profiilini: Cosplay.com

I don't want to write just to have some critics analysing my work.
-I just want to tell people stories.

Senkou
Viesti:

Re: Miekkojen/proppejen teko

Viesti Kirjoittaja Senkou » Pe Heinä 01, 2011 22:57

Leonhart kirjoitti:
Senkou kirjoitti:Itse tarvitsisin neuvoja Sephirothin miekan tekoon, Animeconiin 2011 pitäisi saada valmiiksi, eli kaksi viikkoa aikaa. Miekka on todella pitkä, ohut ja kärjestä hieman käyrä. Osaako kukaan kertoa, miten tämän miekan saisi tehtyä niin, että se olisi kuvailemani lainen ja sileäpintainen?
Sephirothin Masamune on itsellänikin työn alla, tällä hetkellä tutkin mahdollisuuksia tehdä sitä jonkinlaisesta teollisuusmuovista, kenties alumiinitukipäällysteisestä tai muusta vastaavasta.

Miekan pituus on aivan älytön, usein kantajaansa pidempi, muoto katanan terän kaltainen.
Jonkinlainen kevyt mutta erittäin taipumaton puu-/vanerilevy voisi toimia full tang -periaatteella tehtynä teräosana. (Lyhyesti full tang tarkoittaa sitä, että terä jatkuu kokonaan kahvan sisälle, jolloin kahvan puolikkaat on kiinnitetty sen molemmille puolille.)

Kaksi viikkoa on melko lyhyt aika, mikäli et kykene työskentelemään suunnilleen joka päivä.
Koita kysyä joltain itseäsi lähellä olevalta puulevy- tms. toimittajalta, millainen voisi sopia noin pitkän propin tekoon. Usein olen joutunut kokemaan, että puukauppiaat eivät ota nuoria näissä asioissa tosissaan, joten ilmoita vaikka tekeväsi teatterirekvisiittaa, jonka kuuluukin olla kevyttä ja kestävää.

Levystä tehty terä kannattaa (mielellään pohjavärin, kuten Gesson laittamisen jälkeen) hioa ensin karkealla hiomapaperilla (P 40-80), sitten hioa se uudelleen sileämmällä (P 120-150) ja lopuksi vielä kiillottaa oikein sileäksi jollain P 240-400 -paperilla. Mastonin kromispraymaali on oikein nätti väri terässä, sileällä pinnalla siitä voi jopa peilata. Lakka tosin vie hieman maalin kiiltoa, mutta terä näyttää silti oikein vaikuttavalta lakattunakin. Sitä paitsi lakka auttaa maalia pysymään puun pinnassa.

Mikäli olet itse kiinnostunut kokeilemaan erilaisia teollisuusmuoveja, Etra on itselläni syynin alla. Kalliiksi voi tulla (puhutaan jostain noin 50-100 euron hintaluokista), eikä toimitusajoista voi aina sanoa, että ehtiikö millään kahteen viikkoon.

Kahvaosan ympärille valikoitusta materiaalista, esim. jälleen vanerista, kovalevystä, puusta tai puristelevystä kummallekin puolelle sopivan muotoisiksi hiotut palat, jotka kannattaa kiinnittää terään liiman lisäksi lyhyillä ruuveilla/nauloilla. Tsukamakin (eli kahvan nyörityksen) tekemiseen saa ohjeita googlaamalla, mikäli haluaa niin tarkkaan miekan tehdä.

Tsuba eli väisti (kahvan ja terän välissä oleva suojaava levy) on helpointa tehdä polystyreenimuovista tai vaihtoehtoisesti jälleen jostain kovasta puulevystä, paksuus noin 5 mm. Tsuba on syytä kiinnittää kunnolla, esimerkiksi epoksiliimaa käyttäen.

Toivottavasti näistä ohjeista oli jotain apua! Masamune on nimittäin hemmetinmoinen proppi, joka on vaikea tehdä kunnolla.
Viimeinen vaihtoehto on tilata Teräasekeskuksesta hieman toistasataa euroa maksava metallinen Masamune, mutta sellaisen kanniskeleminen conialueella saati missään julkisessa tilassa onkin sitten ihan toinen tarina. ;)
Kiitos erittäin paljon neuvoistasi! Aikaa kyllä löytyy melkein joka päivä, joten ehkä minä jonkinlaisen Masamunen saan väsättyä coniin. Tilailemaan en ala mitään ja budjetti ei riitä minkäänlaiseen "valmiiseen". Mutta tarvikkeita itseltäni löytyy...puuta varastosta (ja sen tekoon tarvikkeet), gessoa, lakkaa ja hiomapapereita, sekä tietysti hopeaa spraymaalia jota ostin juuri olkapanssareiden maalaamista varten. Toivottavasti jotain saan väsättyä, sillä olisi mukavaa cosplayta Sephiä miekka kainalossa :) eri asia sitten, että mitä saan aikaseksi...Miksi meninkään valitsemaan kuukauden aikarajalla tälläisen cossin, jossa on mieletön proppi, jonka aikaansaaminen on haastava tehtävä...no syy tähänkin löytyy: Sephiroth on vain niin hieno hahmo :wink:
"Cosplay ilman tuskaa on teeskentelyä" <--ihan hemmetin totta

Nameless

Viesti Kirjoittaja Nameless » La Heinä 02, 2011 10:39

Okei, eli nyt olisi KH2 Rikun miekka vielä kasausta ja maalausta vailla, eli millä se kannattaisi maalata (mieluiten jotain halpaa maalia)?
itse ajattelin jonkin sortin öljymaalia.

comments please :D
daa daa daa dam di dei cows eat my school today!!

http://knockout612.deviantart.com/

Wemppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wemppa » La Heinä 02, 2011 15:54

Nameless kirjoitti:Okei, eli nyt olisi KH2 Rikun miekka vielä kasausta ja maalausta vailla, eli millä se kannattaisi maalata (mieluiten jotain halpaa maalia)?

Kuinka nopeasti pitäisi olla valmis? Öljymaali kuivuu pienen ikuisuuden (eikä kyllä ole sieltä halvimmasta päästäkään). Itse olen tykännyt maalata proppejani tyyliin pohjalle gesso + päälle akryylimaali, jos nyt puhut siitä mistä oletan sinun puhuvan niin spraymaalikaan ei varmaan olisi mikään hirveän hyvä vaihtoehto, kun yksityiskohtaa on sen verran paljon...
| writing | to | reach | you |

Nameless

Viesti Kirjoittaja Nameless » La Heinä 02, 2011 16:21

Wemppa kirjoitti:
Nameless kirjoitti:Okei, eli nyt olisi KH2 Rikun miekka vielä kasausta ja maalausta vailla, eli millä se kannattaisi maalata (mieluiten jotain halpaa maalia)?

Kuinka nopeasti pitäisi olla valmis? Öljymaali kuivuu pienen ikuisuuden (eikä kyllä ole sieltä halvimmasta päästäkään). Itse olen tykännyt maalata proppejani tyyliin pohjalle gesso + päälle akryylimaali, jos nyt puhut siitä mistä oletan sinun puhuvan niin spraymaalikaan ei varmaan olisi mikään hirveän hyvä vaihtoehto, kun yksityiskohtaa on sen verran paljon...
no tuota "gesso+akryyli" hommelia voisin koittaa. Spraymaalikin olisi ollut ok, sillä kaikki osat on leikattu erikseen. Muttakun kasaan sen miekan huomenna, niin en ehdi ostaa sitä.
daa daa daa dam di dei cows eat my school today!!

http://knockout612.deviantart.com/

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”