Koomisin/kamalin "normaalien" ihmisten reaktio

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

aduial

Re: Koomisin/kamalin "normaalien" ihmisten reaktio

Viesti Kirjoittaja aduial » Ti Loka 05, 2010 12:15

Koomisin tähän mennessä oli tässä viikonloppuna Chibiconissa Urumilta päin takaisin conpaikalle kävellessä... Kadun toista puolta käveli vastaan eräs vanhempi mieshenkilö joka jäi tuijottamaan todella pahasti (päälläni oli siis Rena-cossi Higurashi no Naku Koro ni:stä verisen kirveen kera) ja teki ristinmerkin. Repesin aika pahasti. :''D

Hamajo

Viesti Kirjoittaja Hamajo » Pe Tammi 21, 2011 19:56

Voi näitä on monta

Eka Animeconini, VI
Oltiin saatu puettua kavereiden kanssa puvut päälle, itse olin Haruhi. Käveltiin pois Anttilan vessasta ja ulos. Ja bäng.
Joku rouva tunnisti meidät "animehörhöksi" Selitti että lapsenlapsikin harrastaa pukeutumista yms. Halusi ottaa kuvan ja silleen. Äitinikin pääsi kuvaan.

Sitten on Animecon VII
Eksyin Helsingin metroon. Älkää kysykö, siinäkin voi onnistua. Lähdin väärään suuntaan, kun olisi pitänyt mennä Ruoholahteen. Hyppään pois metrosta ja panikoin laiturilla. Päälläni tosiaan on Hetalian Saksan puku, jossa näytän ihan aidolta. Sitten laupias samarialainen astuu kuvaan. Nuori äiti kahden poikansa kanssa kysyvät mikä on hätänä ja auttavat. Pojat tunnistavat, että olen cosplayari ja poikien äiti jopa sarjan. He olivat päivän kohokohta. Suur kiitos heille <3
I reject your reality and substitute my own!

Crimson
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Crimson » Su Tammi 23, 2011 22:41

Mieleen muistuu ensimmäinen Sakuracon ja perhetuttavamme joka ei tiedä harrastuksestani mitään. Hän oli sitten ollut lauantaina keskustassa ja tietenkin cospaajia siellä täällä. Isäni meni myöhemmin samana päivänä hänen ravintolaansa korjaustöihin ja tietenkin tämä nainen ihan kauhusta kankeana "kauhee, ooksää nähny mitä kummajaisii tuol keskustas kulkee? Luulis et ne häpeis silmät päästään! Emmää vaan antais mun lapsieni ryhtyy tollaseen, ihan häpesin noitten muksujen puolesta!". Isäni oli ollut vaan et "joo..." ja myöhemmin kertoi sitten nauraen tuosta minulle kun kyseinen perhetuttava on aina pitänyt minua kultaisena enkelinä joka ei kamalasti mitään pahaa ole kykenevä tekemään. Näköjään meikää sai hävetä kun cosplayta harrastan. :p
Mitään sinänsä negatiivista en ole koskaan kuullut cosplaysta mikä olisi kamalia henkisiä tuskia minulle aiheuttanut vaikka sinänsä tuokin on negatiivista, mutta koska tiedän millaisessa ympäristössä kyseinen nainen elää niin en voi ottaa sitä niin kamalan negatiivisesti.
@cosplay.com ° C² cosplay@tumblr °
あ! シチュ〜! シチュ〜!

Kissansilmä

Viesti Kirjoittaja Kissansilmä » Ti Helmi 01, 2011 20:32

Ei nyt ollut mitään erikoista tai maailmaa kaatavaa, mutta viime Desuconissa kun kävelin kaverini kanssa Sibbetalolta keskustaan Mäkkäriin (kaverini oli tavallisissa vaatteissa, itse olin cossiasussa), niin vastaan tulevat mummot ja muut ihmiset katteli hieman oudosti (cossasin Dragunovia Tekkenistä).
He takes on the world all in a stride, and your wounds will be his scars
So won't you remember when the night comes
He will need your open arms
For to be invincible, he needs your love

Suiggari-Tou
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suiggari-Tou » Ti Helmi 01, 2011 23:56

Vuoden 2010 Traconin aikaan rautatieaseman vieressä ollut mäkkäri oli ruokapaikkana ehdoton ykkönen minun ja koko Touhou-lössin mielestä (varsinkin kun kaikki Tampere-taloa 100 metrin säteellä lähentelevät ruokapaikat olivat täynnä, ah ja voih), ja sunnuntaina suuntasimme taas sinne. Siellä olikin muita pukuilijoita, mutta yllättävää kyllä, sieltä löytyi myös Ronald McDonald, ja mies ei suinkaan cossannut vaan oli töissä siellä lapsia viihdyttämässä! Tietenkin värikäs lolilössi ihmetytti ja jotain siinä tuli juteltuakin (lähinnä kerrottiin miksi ihmeessä nämä asut ja mistä tulemme), ja taitteli muutaman ilmapallon siinä iloksemme, ja totesi että voisi vaikka mennäkin sinne Tampere-talolle koska hei, asuhan OLI täydellinen ja hän sopisi massaan mukaan. xD Tällaisia ihmisiä lisää.
Without love, it cannot be seen.

CissyDella

Viesti Kirjoittaja CissyDella » Ma Helmi 21, 2011 18:11

Tässä ihan oltiin kolmen muun kaverin kanssa Kitacon III ja päätettiin lähteä käymään kaupassa välillä. Ihmiset tuijotteli ja joku mummo alkoi hymyilemaan meille ja aina ohi mennessään sanoi "Söpöä" tai "Ompa suloista" ym. tuollaista. :D Jatkettiin matkaa niin joku nuori tyttö jäi vahtaamaan meitä ja melkein käveli seinään pahki, kun huusin sille "Etkö ole ennen ihmistä nähnyt?". :D
Resident Evil <3

Jazzu

Viesti Kirjoittaja Jazzu » Ma Helmi 21, 2011 21:51

Animeconiin vuonna -08
Olin pukeutunut Riniksi Inuyashasta (myönnetään, puku oli kaverini tekemä ja hieno, mutta pilasin cossin omilla hiuksillani ja jne) ja olin ABC:n vessassa. Vessat olivat täynnä ja odotin vuoroani valkohapsinen mummo vieressäni, ja kun viimein yksi vessan ovi aukeaa suoraan edestäni ja ulos astuu pikkutyttö, hän katsoo minua silmät suurina ja minä vain virnistin hänelle huvittuneena. Tyttö lähtee nopeasti vessasta ja jään mummon kanssa hiljaa seisomaan. Lopulta tokaisen että hän voi mennä ennen minua, ja mummo sitten vienosti hymyillen sanoo, että on ne nykyajan nuoret kilttejä vaikka pukeutuminen onkin hiukan erikoista X'D

Chibicon 2010
Minulla oli An Cafe-toppi päällä ja kaverini oli Nyappy-pupu ja olimme kävelemässä autolle, pois conista, kun vanha pariskunta oli ohittanut meidät oudosti silmäillen. Me vähät välitimme vanhuksista, mutta sitten kaverini sisko ja hänen äitinsä kertoivat että ukko oli jupissut vaimolleen "Mistä lie nuokin karanneet". Sisko ja äiti olivat siis kävelleet hiukan meidän jäljessämme ja kertoivat meille mutinoista kun pääsimme tarpeeksi kauas parista. Noh, minä ja kaverini tietenki aloimme nauraa tälle, minkä päätteeksi ukko vilkaisi meitä varsin tuimasti, mikä vain aiheutti toisen naurukohtauksen meille. Että olenhan minä parin vuoden kuluttuakin kiltti nuori :'D

greenwombat

Viesti Kirjoittaja greenwombat » Ke Helmi 23, 2011 00:07

Ensimmäinen tällainen tapaus sattui vuoden 2010 kesän Traconissa. Olin juuri kävelemässä parin ystäväni kanssa läheiseen ramen-ravintolaan kun ohi pyöräilee tällainen massamuotiin pukeutuva neiti, näin yleisesti sanottuna pissis. Noh, kun hän sitten törvelsi ohi pyörällään niin neitokaisen naama vääntyi niin omituiseen inhon ja ihmetyksen sekaiseen irvistykseen että oli siinä naurussa pidättelemistä. Kavereiden kanssa naureskeltiin sitä sen jälkeen eli ei siitä huonoa muistoa sitten loppujenlopuksi jäänyt.

On sitten tuon lisäksi ollut sitä tavallista tuijotusta, moni on jäänyt perään katselemaan ja on muutaman kerran kysytty että mikäs päivä tänään on kun ihmiset pukeutuu oudosti. Muutamilta tutuilta olen kuullu tarinoita ilkeämmistäkin sattumista.

EgoLogical

Viesti Kirjoittaja EgoLogical » Pe Helmi 25, 2011 01:42

Mäkkärissä, kun Mariona olin, multa kysyi muuan henkilökunnan jäsen "Missäs Luigi on?", jolloin vastasin "Ihan tossa Tennarin putkistoissa luuraa, mutta saisinkos sen Bic Macin plussa-aterian?" :'DDDD
PINEAPPLE SURPRISE!

ABA

Viesti Kirjoittaja ABA » Pe Helmi 25, 2011 20:08

Cossasin Tsukicon 2009 Hatsune Mikua ja liikuin Kaiton ja muutaman kaverini kanssa. Olimme siinä menossa mäkkäriin syömään raitiovaunulla kun joku hieman huppelissa olevalta vaikuttava vanhempi naishenkilö sitten päätti kommentoida peruukkiani.
Hän kysyi onko minulla järki päässä kun minulla oli senväriset (turkoosit) hiukset ja sattuisiko sen perusteella vanhempani olemaan Latviasta tai Liettuasta?
Siinä oli nauramista.

Lisäksi olen (jälleen) Hatsune cossissani saanut mukavaa palautetta pienemmiltä lapsilta. Saan jatkuvasti alle mailan mittaisilta kuulla kuinka suloinen olen ja kuinka ihanat hiukset minulla on :D
Mielipiteet jakautuvat selkeästi vanhemmalla ja nuorella väellä X')

Leed

Viesti Kirjoittaja Leed » Pe Maalis 18, 2011 17:06

Chibicon 2010

Oltiin kolmestaan puistossa ja kannoin kaveria reppuselässä ja kolmas kuvasi. Sitten joku mies kävelee ohi ja huudahtaa "Tyttö kantaa tyttöä, tääkö on sitä taidetta?!"

;__; epäonnistuimme crossplayssa xD

Ja vielä kun kerran kirkon edessä oltiin niin muuan mies kysyi "ootteko paratiisiin vai helvettiin menossa?" Taisimme vastata että helvettiin, koska se sopi paremmin sarjaan josta cossasimme ^^''

paradesan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paradesan » Pe Maalis 18, 2011 21:06

Chibiconissa 2010 olin Enfant Terriblen miitissä. Olin porukan ainoa cossaaja (pukuna oli Son Goku DBZ:stä), yksi oli aristoasussa, yksi tavisvaatteissa ja loput olivat lolitoja. Oltiin kuvaamassa tuomiokirkon vieressä olevassa puistossa, kun siihen tuli joku ukko, muistaakseni aika vanha. Ukko kysyi: "Onko tää joku performanssi?"
I have no body and I feel no pain, for I am no longer here again

Princess of the insane

Pataatti

Viesti Kirjoittaja Pataatti » Ke Maalis 23, 2011 01:09

Tämä nyt ei ole täysin "normaalien ihmisten" reaktioita, muttah... Olin viime kesänä Japanissa parhaan kaverini ja yhteisen ystävämme kanssa.

Ihan ensiksi minun on kerrottava niille, jotka eivät jo tiedä, että Japanissa cosplay-kulttuuri on täysin erilainen. Cosseissa ei saa kulkea julkisesti sillä se koetaan noloksi ja hieman häpeälliseksi. Siitä syystä Japanin intohimoiset cossaajat ovatkin sitten entistäkin fanaattisempia ollessaan omiensa parissa.

ENIHÖÖ. En itse ehtinyt tehdä pukua, koska kestitsin ulkomaalaista ystävääni vielä päivää ennen lähtöä. Siispä bestikseni ja minun yhteinen ystävä ompeli minulle Hetalian Sealand-asun edellisenä iltana ennen lentoa, aika nainen. : D Tämä kyseinen leidi on ollut Japanissa vaihdossa, joten hän osasi kielen ja paikat. Lähdimme Japaniin Nordic familynä, bestikseni Ruotsina ja ystävämme Suomena.
Vietimme viikon Osakassa ja kävimme siellä Cosplay Jam Revolution-tapahtumassa kyseisissä cosseissa. Hostelli-isäntämme oli mukava vanha mies, joka oli tod.näk nähnyt cossaajia ennenkin ja halusi aamulla ennen lähtöämme ottaa kanssamme kuvan. <3

Vaikka coni oli pieni, (vain noin puolikkaan jumppasalin kokoinen "päähuone") cossaajia oli paljon ja kaikilla kamerat kourassa. Ihkutimme siinä sitten ensin sitä että EIKÄ ME OLLAAN JAPANISSA CONISSA OMG, kunnes kuulimma KORKEAA kiljuntaa takaamme.
Taaksemme oli linnoittautunut kourallinen muita Hetalia-cossajia, ja reaktiot olivat vielä volyymi-pitoisemmat, kun he saivat japania osaavalta kaveriltamme kuulla, että olemme suomesta ja olemme itse tehneet asut.
Bestikseni piti Ruotsin vakavaa roolia yllä, ja koko ajan ympärillämme kuului KAKKOII ja fanityttöhihitystä, kun taas innokkaat piirittivät kielitaitoista Suomeamme ja mitä TAHANSA minä teinkin, hengitin tai tökein bestistäni, se oli KAWAIIIIIIIIIIIIIII. Enkä nyt yhtään liioittele noiden vokaalien kanssa. : DDD
Se oli kumma kokemus, sillä ei minua ennen ole fanitettu.

Noh, lyöttäydyimme erään Hetalia-porukan seuraan, otimme rutosti kuvia, keskustelimme ja sekoilimme kaikki lössissä, kun tämä porukka alkoi posettamaan. Hahmot muodostivat jonkinlaisen jonon/junan ja otimme sitten kuvia. Ruotsini polvistui jotta saisi hienon kuvakulman, kunnes yhtäkkiä kuului humahdus ja suuri tömähdys.
Jonon etunenässä posennut tyttö Lichtensteinin asussa makasi lattialla rähmällään ja hengitti raskaasti, kysyttiin sitten että onko kaikki ookoo. Vastaus kuului:
"Suu-chan wa... KAKKOII."
Tyttö oli saanut hyperventilaatiokohtauksen koska bestikseni oli niin siisti. : DD

Tapasimme vielä kyseisessä conissa DA:stakin tutun Hetalia-ryhmän FullMetalFlowerin ja aiheutimme lisää hämmennystä Osakassa, kunnes siirryimme seuraavaksi viikoksi Tokioon. Siellä kävimme Cosplay Heaven-tapahtumassa.
Siellä me tutustutimme japanilaiset SALMIAKKIIN. Ja hienointa niiden mielestä oli, että A) salmiakki oli hyvää, B) me ollaan Suomesta/puhutaan suomea ja cossataan Nordicseja ja C) me ollaan pitkiä ja vaaleita.
Lisäksi suututettiin conivalvojat, jotka selitti, että meidän täytyy maksaa conista kymppi, että saadaan hengata conipaikan ulkopuolella, tai ne vie meidän kamerat. : D

ETTÄ NÄIN NIPPONISSA. <333
Kaappicosplayn kiistaton ruhtinas | Valitsen sinut! - pokemonmusikaali | Jinsei ry, Porin anime- ja mangaklubi

"Tomorrow comes without prayers."

Ren-

Viesti Kirjoittaja Ren- » Ke Maalis 23, 2011 22:14

Noh, aina välillä on tullut niitä hellyyttäviä mummeleita vastaan, jotka innoissaan kyselevät
ja ihmettelvät outoja pukuja ja juttuja.

Viime Desuconissa taasen saimme kaverini kanssa osaksemme hieman negatiivisempaa huomiota.
Coni oli juuri sulkeutunut, ja me lähdimme metsästämään ruokapaikkaa. Matkallamme meidät pysäytti
joukko nuoria miehiä. Istuskelivat siinä tuopilla (eivät olleet silti humalassa) ja ihmettelivät selvästi conin
aiheuttamaa "outojen tyyppien" ryntäystä Lahteen. Selitin pikaisesti mistä oli kysymys, mutta eivät he
silti näyttäneet oikein tajuavan. Meillä oli myös cossit päällämme, ja hahmolleni sattui kuulumaan siivet. Tovin päästä he alkoivat piikittelemään tätä
yksityiskohtaa. Tiedustelivat muunmuassa että, "Mistä satumetsästä olen lennähtänyt?", ja "Kasvaako kaikilla nörteillä tosiaan siivet?".
:'D Itse vain hörähtelin näille kyseisille kommenteille, mutta huomasin pian että kaveriani alkoi ahdistaa. Päätin siis keskustelun nopeasti
ja jatkoimme matkaamme.

Toinen juttu mikä tulee mieleen on serkkuni kommentti siitä kun hän kuuli minun käyneen Aconissa.
Hän oli ilmeisesti kävellyt tapahtumapaikan ohi, ja ihmetellyt menoa, sillä hän huudahti minulle heti kuultuaan " Eikä! Olitko säkin yksi niistä!?"

:--D

Eofte

Viesti Kirjoittaja Eofte » To Touko 19, 2011 18:22

Jaa'a, ittelleni ei ole kovin montaa ikimuistoista reaktiota vielä kertynyt, sen verran vähän on cossauskertoja, mutta muutama perin huvittavaa reaktiota on jäänyt mieleen:

Ensinnäkin vuoden 2009 Animeconissa cossasin ensimmäistä kertaa (Hyuga Neji, Narutosta) ja olin saanut coniporukalta ihan hyvää kommenttia asustani, vaikka se oli (tai on) aika hätäisesti kyhätty, enkä idiootti ollu ees bindannu (ei sillä et olis paljoa bindattavaa, mut olis silti pitäny). Joka tapauksessa aloimme sitten kaveriporukan kanssa ennen pitkään valua conialueelta mäkkärille päin, kun joku itseäni nuorempi Neji-fanityttö kysyi oikein innoissaan että saako halata. Vastasin myöntävästi ja tyttö sitten rutisti oikein kunnolla ja hoki samalla "Ihana asu! Ihana, ihana, ihana!" Vähän hämmentyneenä kiitin ja otin sitten kaverit kiinni. Hiukan kyllä jäi yli-innostunut reaktio naurattaamaan, mutta olin kyllä imarreltu.

Samalla reissulla kaverini, joka myös cossasi ekaa kertaa (Edward Elric, FMA:sta) sai aikaan huvittavan reaktion eräältä porukalta. Hänen takkinsa oli enemmän aniliinin- kuin tummanpunainen (äiti oli ollut ostamassa kankaan) ja kuultiin sitten puolella korvalla kun se porukka jotain siitä jutteli. Lopulta, kun olimme jo ohittaneet nämä tyypit, joku sieltä sitten huusi: "Se on pinkki se takki!" Tähän kaverini vastasi pyörähtämällä ympäri ja huutamalla takaisin: "Aniliininpunainen!" Oli sitten sekä meillä että toisella porukalla aiheutta nauruun.

Myös eräällä ikimuistoisella ostosreissulla Seinäjoella minä ja kaverini saimme tuijotuksia ja ihmettelyä osaksemme. Kaverini oli Demyx KH2:sta ja itse olin Squall FFVIII:stä. (Esimerkki tuijotuksista ;D)
Parasta oli kuitenkin se, kun istuimme aseman kahvilassa juttelemassa, kun sitten silmääni osui eräs bussikuski, joka asioi kyseisen kahvilan tiskillä. Tunnistin tämän erään serkkuni isäksi ja varsinkin koska lähisuku on niin tiivis, menin sitten ihan pokkana moikkaamaan häntä. (Tässä välissä mainittakoon ettei hänellä ollut aavistustakaan harrastuksestani ja minulla on about ristiselkään yltävät mustaksi/mustanruskeiksi värjätyt hiukset.) Siinä sitten lyhyessä ruskeassa peruukissa, bindeissä ja nopeasti maskeerattu arpi naamassani kyselin ihan pokkana kuulumisia. Oli sukulaiseni kyllä aikas hämmentynyt ja pari viikkoa myöhemmin sukujuhlassa serkkuni kertoi isänsä luulleen että minulla oli oikeasti jokin haava kasvojen poikki. Pitäisi kai olla imarreltu : D

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”