Mitä oppaita käytät?

Tietoa ja keskustelua erilaisista välineistä ja oppaista sekä hyvien vinkkien jakamista taiteilijoiden kesken.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Taidenurkkaus / aktiivit

NewMoon

Mitä oppaita käytät?

Viesti Kirjoittaja NewMoon » To Loka 15, 2009 19:15

Siis.
Haluaisin tietää mitä piirrustusoppaita käytät :P
Itse omistan Criss Hartin oppaat:
Chibit ja Furryt
Taikatytöt
Bishounen
Romanttinen manga
sekä: Tyttövoimaa

Ensimmäinen oppaani oli Jan Kjaer - Manga -piirtäjän opas.
Sittemmin olen myös hankkinut MegaMangan 1 osan. En pitänyt siitä yhtään. Siksi kirjoitin siihen tekstin: ''Näin EI pidä tehdä!'' :roll:
Joten haluaisin kysyä: Mitä manga-oppaita sinä omistat?
Toivottavasti sait selvää... :?

Allu--

Re: Mitä oppaita käytät?

Viesti Kirjoittaja Allu-- » To Loka 15, 2009 21:22

Hmm... Ensimmäinen manga oppaani oli kans toi Jan Kjaer - Manga -piirtäjän opas.... En oikein pitänyt siitä, mut menettelee... Lisäksi omistan vaan Christofer Hartin Bishojo oppaan, mut ajattelin tulevaisuudessa hankkia noita Hartin oppaita lisää, esim. Tyttövoimaa. Suosittelen noita HArtin oppaita, ne tosiaankin on hyviä, ja niistä oppii jotain. Olen lainannut kirjastosta joitakin, esim, Shonen oppaan.... Siinä mä ensin vaan selailin sitä ja törmäsin yhteen Samurai tyttö kuvaan, ja mun oli ihan pakko piirtää se kuva. Vilkasin sit kuvaa oikeastaan vaan kerran, mut olin käyttänyt sit tekniikkaa mitä siin opetettiin... Joten jos hyviä oppaita kysytään, niin käyttäkää Hartin oppaita!

PS. Täs on sen kuvan linkki ;D http://alumiinihusky.deviantart.com/art ... -137884745
Master fucking spark, bitch!

Suize

Viesti Kirjoittaja Suize » Pe Loka 16, 2009 22:49

Itse olen myös käyttänyt Hartin oppaita. Opin piirtämään paljon paremmin, kun luin 4 hänen tekemää teosta. :D

Aura

Viesti Kirjoittaja Aura » Ke Loka 28, 2009 21:00

Jos aikoo piirtää ihan tosissaan, kannattaa muistaa että parasta harjoitusta on elävästä mallista piirtäminen, siinä eivät mitkään oppaat auta. (Itse olen laiminlyönyt tämän ja kärsin asiasta edelleen.) Kannattaa katsella ympärilleen ja tutustua kaikkeen, silloin osaa piirtää esimerkiksi oikean käsin kosketeltavan metsän sen sijaan, että piirtäisi stereotyyppisen mielikuvan joka ei ole oikeaa metsää nähnytkään.

Tietenkin riippuu siitä kuinka realistista lopputulosta tavoittelee, mutta useimmat taitavista tekijöistä osaavat piirtää yksinkertaisia sarjakuvahahmoja hyvin juuri siksi, että he hallitsevat myös realistisen tyylin. Suurilla yhtiöilläkin hahmojen suunnittelu aloitetaan ruohonjuuritasolta: jokaisen animaatioleijonan takana on runsaasti taustatutkimusta oikeista leijonista. Sen perusteella sitten tehdään se yksinkertaistettu (ja usein osin epärealistinen) lopullinen hahmo.

Nyt moni varmasti sanoo että tämä on turhaa saarnausta huvikseen piirtäville, ja ettei mangaoppaiden käyttö ole niin kuolemanvakava asia, ja että tämä ei ole ajankohtaista läheskään kaikille...

Mutta koska mangapiirejä vaivaa tietynlainen taustatyön unohtaminen ym, ajattelin että asiasta muistuttaminen ei ole ainakaan pahasta...

Täytyy myöntää, etten ole mangaoppaisiin tutustunut viime aikoina muuten kuin selailun tasolla, mutta olen kuullut että pari hyvääkin on olemassa. Kannattaa katsoa, että oppaassa annetaan peruseväät piirtämiseen eikä pelkkää "näin piirrät mangasilmät" ja sen perään miljoona poseerauskuvaa joita voi kopioida.

Yksi opas, jonka pariin palaan itse aina on Scott McCloudin Making Comics, joka opastaa kaiken muun sarjakuvaan liittyvän ohella myös muistamaan TAUSTAT - asia, joka monelta unohtuu. Valitettavasti opasta ei saa vieläkään suomeksi (vaikka sen kannesta löytyy sana "manga".)

Toinen opas, jota itselle suositeltiin on Figure Drawing Without a Model, tekijänä Ron Tiner. Opastaa juuri nimensä mukaisesti piirtämään ihmisiä ilman mallia, sarjakuvantekijälle varsin hyödyllinen.

Allu--

Viesti Kirjoittaja Allu-- » To Loka 29, 2009 15:21

[quote="Aura"]Jos aikoo piirtää ihan tosissaan, kannattaa muistaa että parasta harjoitusta on elävästä mallista piirtäminen, siinä eivät mitkään oppaat auta. (Itse olen laiminlyönyt tämän ja kärsin asiasta edelleen.) Kannattaa katsella ympärilleen ja tutustua kaikkeen, silloin osaa piirtää esimerkiksi oikean käsin kosketeltavan metsän sen sijaan, että piirtäisi stereotyyppisen mielikuvan joka ei ole oikeaa metsää

Oho oho oho... Unodin kokonaan mainita, et se elävä malli on kuitenkin se paras vaihtoehto xD
Master fucking spark, bitch!

rama
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rama » Ke Marras 18, 2009 16:21

Juu, elävä malli on ehdottomasti paras, ja juuri sen vuoksi taidekouluissa piirretään niin sairaan paljon kroki'ta (croquis).
Oheisista oppaista on ollut itselleni paljon iloa:

- David Chelsea: Perpective! For Comic Book Artists (tekee ihmeitä taustojen piirtämisen taidoille!)
- Hitoyoshi Tsukamoto: MangaMatrix (kiva leikkikalu, ja sisältää paljon hyödyllistä ajateltavaa hahmojen luomiseen)
- Burne Hogarth: Dynamic Figure Drawing
- Reima Näkinen: Mangan harmaasävyt (erittäin laadukas opus, ja sitäpaitsi kotimainen)
- Akira Torayama: Piirrä mangaa (kertoo kaiken tarpeellisen sarjakuvan piirtämisestä, lukijan tarvitsee vain soveltaa neuvoja omaan tyyliinsä ja harjoitella)
- Glenn Kardy/Chihiro Hattori: Japanese Sound FX (ääniefektejä)
- Glenn Kardy/Chihiro Hattori: kana de manga (kuten nimikin kertoo, opettaa hira- ja katakana-aakkoset)

On totta että täysin aloittelijalle ei välttämättä sovi sama opas kuin jo pidemmälle ehtineelle, mutta KENELLEKÄÄN ei sovi huono opas, joita kaupanhyllyt ovat täynnä (lasken tähän kategoriaan Cooperit, Hartit ja suurimman osan oppaista joiden kannesta löytyy sana 'manga'. Onneksi muutama ihan toimivakin teos on eksynyt joukkoon, esm Studio Manga, mutta yleisesti ottaen näissä on pahasti rahastuksen maku).

Sanoisin että piirtämään ei kannata opetella pelkästään mangaoppaan avulla. Japanilaisen tyylin voi opetella sitten kun realistisen piirtämisen perusasiat ovat hallussa, ja siihen riittää yksinkertaisesti omien suosikkipiirtäjien pokkareiden tutkiminen :-)

Weetu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Weetu » Ti Maalis 09, 2010 10:05

En käytä mitään opasta, sillä mielestäni ne ovat turhia, koska nuo manga piirtäjänoppaat ovat monestikkin amerikkalaisten piirtämiä ja kaikkea muuta, kuin kunnon mangaa.

Olen piirtänyt aina kun jotain tarvitsen mallia tai apua ( jossain yksityiskohdassa ) niin katson mielestäni kivalla piirrostyylillä piirrettyjä sarjoja ja josko niistä löytyisi apua ongelmaani. Hyvin on toiminut kokoajan mitä olen piirtänyt mangaa.

Ja oman piirrostyylin luominen on aina piirtämisessä ollut ihailtavaa, sillä piirrotyyli kumminkin kuvastaa jollain tasolla sinua.

Aura

Viesti Kirjoittaja Aura » Ti Maalis 09, 2010 16:09

Wea92 kirjoitti:En käytä mitään opasta, sillä mielestäni ne ovat turhia, koska nuo manga piirtäjänoppaat ovat monestikkin amerikkalaisten piirtämiä ja kaikkea muuta, kuin kunnon mangaa.
Tätä samaa olen ihmetellyt liian monasti toisaallakin: pseudomanga ei kovinkaan monia kiinnosta, mutta kaikki haluavat piirtää omaa mangaa. Mangaoppaat ovat kysyttyjä vaikka monasti "epäaitoja" ovatkin. Kohta täällä on kamala lauma mangapiirtäjiä jotka haluavat työnsä julkaistua, mutta ei lukijakuntaa jotka niitä ostaisivat. :lol:

Siinä olen aivan samaa mieltä ettei markkinoilla ole kovinkaan montaa kunnollista mangaopasta ja sarjakuvanteko-oppaita vielä vähemmän. Suurin osa oppaista ei tosin olekaan markkinoilla hardcorepiirtäjiä varten, ja kellepä olisikaan hyötyä oppaasta jossa ei anneta kunnollisia vinkkejä. Muutama parempi mangaopas on kuulemma markkinoilla, mutta huomio kannattaa keskittää tässäkin ketjussa mainittuihin kirjoihin. Ja siihen mallista piirtämiseen ja gesture-piirtämiseen, josta on suuri apu asentoja harjoitellessa.

NuttyNuti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » Ke Maalis 10, 2010 22:55

Lainailen ja lueskelen sekalaisia kirjoja kirjastosta, ja olen saanut joululahjaksikin pari jenkkiopasta. Olen tutustunut mm. Akira Toriyaman mangaopasta hyödyntäen sarjakuvasivujen luomiseen, tussaamiseen ja rasterointiin, mutta nykyisin luen mangaoppaita lähinnä ideoiden ja "ai noinko saisi paremman vaikutelman"-juttujen perässä. En kopioi koskaan mangaoppaista kuvia, mutta saatan etsiä vihjeitä tyyliin "hahmo näyttää seksikkäämmältä hiukset auki ja vähän hulmuten", "haltian korvat voivat osoittaa myös alaspäin", "symmetrinen sommittelu voi sopia tällaisiin-ja-tällaisiin kohtauksiin" tai "sen-ja-sen asian voi mallintaa päässä näin-ja-näin". Vähän kuin Niksi-Pirkkaa lueskelisi.

Mielestäni (pseudo)mangaoppaat voisi jakaa karkeasti kahteen kategoriaan (osa oppaista sopii myös molempiin):

* Tekniikkaoppaat, siis oppaat jotka kertovat piirtämisen tekniikasta. Miten pallo-sylinteri-mallinnus toimii, miten tussataan, mikä on siistein tapa tehdä reunaviivat suttaamatta, mitä ovat rasterit, miten pistetään oma manga myyntiin ja niin edelleen. Mielestäni (pseudo)mangakoiksi haikailevien olisi syytä aloittaa näistä. Ne kertovat, mitä oikeasti pitäisi tehdä kun piirretään jotain.

* Tyylioppaat, joissa on niitä kuuluisia vaihe-vaiheelta-kuvia ja joissa kerrotaan mm. erikoistehosteiden tekemisestä. Monet, elleivät jopa kaikki, Christopher Hartin oppaat ovat tällaisia. Ellei piirtele vain ihan omaksi huvikseen haluamatta kehittyä, en suosittelisi koskemaan näihin ennen kuin jokin tekniikkaopas on pureskeltu. Näissä oppaissa ei nimittäin kerrota mitään, miten jokin kuva tussataan tai väritetään! Luonnosviivat vain katoavat ja värit leiskahtavat maagisesti sivuille. Olen surullisen usein nähnyt aloittelevien piirtäjien tekemiä (osa)kopioita Hartin oppaista raskaasti painetulla lyijykynällä ja värikynillä.

Nykyisin luen enemmän tyylioppaita kuin tekniikkaoppaita, sillä tekniikkaoppaiden asiat ovat jo kaluttu aika pitkälle. Tartun kuitenkin mielelläni erityisesti anatomiaa käsitteleviin tekniikkaoppaisiin, mutta tyylioppaat ovat mukavaa kevytlukemista.

Hartin oppaista minulla on kaksijakoiset mielipiteet. Toisaalta olen saanut lukuisia niksejä Hartin oppaista (esim. bishien piirtämiseen ja naisten naisellistamiseen), mutta toisaalta karsastan sen teknisen puolen puutetta ja sitä, miten sen kuvat houkuttelevat enemmän kopioimaan kuin mitä miettimään itse. Tragikoomista on myös se, että Hartin oppaiden takana hehkutetaan, miten jokaisesta voi tulla mangaka kirjojen neuvojen avulla. Hart, esittele minulle vielä jokin tekniikkaoppaasi ennen kuin sanot mitään!
"Maailmamme ei ole lahja vanhemmiltamme vaan lainassa lapsiltamme."
-- Intiaanien sananlasku

Pallokala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pallokala » Ke Maalis 10, 2010 23:08

Jännä juttu, mutta parhaimmat tutoriaalit löytyvät oikeasti netistä. Itse olen omistanu muutaman How to draw manga kirjasen (vieläkin taitaa olla jäljellä pari) mutta eipä ne ole kovin hyödyksi olleet. Ainoa mihin nämä "how to draw manga" kirjat ovat hyviä niin kopiointiin, ei niistä hirveästi uutta opi. Kenties saattaa oppia kuinka piirtää juuri tietynlainen silmä, mutta sitä taitoa on hankala soveltaa kuin vasta ajan kuluttua. Tosin jos anatomia on ihan hukassa eikä perusteet muutenkaan ole hallussa niin suosittelen oppaita lämmöllä. Nyt kaikille vinkiksi että deviantartista löytää aivan loistavia tutoriaaleja esimerkiksi digitaaliseen värittämiseen, josta voi oppia uusia tekniikoita.

Ja ihan oikeasti, kun opettelin piirtämään perspektiiviä ja katoin oppaita niin eihän siitä mitään tullut. Kyllä sitä oli vaan itse peilin eteen mentävä ja katsottava kuinka se oikein toimii. Tosin tämähän on vasta kehittyneempää piirtämistä, aloittelijan on helpompi piirtää ensin edestä/sivulta hahmojansa. Kyllä se elävä malli on paras, niin kuin joku taisi jo mainitakin.

Kara

Viesti Kirjoittaja Kara » Ma Maalis 15, 2010 00:15

En käytä oppaita, en ole koskaan käyttänyt, mutta omistan kyllä niitä 3.

Opin enemmän toisten tekemistä kuvista ja anatomian oppikirjasta kuin piirrustusoppaista. En pidä oikeiden ihmisten tai eläinten piirtämisestä. Enkä halua käyttää niitä mallina. Voin piirtää tai maalata realistisen ihmisen, josko joku kovasti haluaa. Mutta siitä ei saa samaa iloa kuin huijatessa sarjakuvatyylillä.

Sarjakuvatyylihän perustuu kokonaan oikean piirrustuksen helpotuksiin. Ehkä siksi olisi hyvä osata ensiksi piirtää oikea ihminen, siinä löytää monta ahaa elämystä. Esimerkiksi mittasuhteissa tai lihasten linjoissa.

Aura

Viesti Kirjoittaja Aura » To Maalis 25, 2010 14:09

Kara kirjoitti:Sarjakuvatyylihän perustuu kokonaan oikean piirrustuksen helpotuksiin. Ehkä siksi olisi hyvä osata ensiksi piirtää oikea ihminen, siinä löytää monta ahaa elämystä. Esimerkiksi mittasuhteissa tai lihasten linjoissa.
En sanoisi helpotuksiin vaan pelkistämiseen, ja se ei kaikille olekaan helppo juttu. Erityisesti mangatyyli tuntuu olevan vaikeaa sillä siinä yhdistyy pelkistetty sarjakuvatyyli ja realismi. Vaikka vartalon mittoja olisi liioiteltu on ne silti yleensä piirretty suht realistisiksi.

Monet mangaa inhoavat aina uhoavat että mangapiirtäminen on helppoa kun ei tarvitse edes osata piirtää, mutta kovin usein nämä "kyllä mäkin osaisin mangaa piirtää jos haluaisin"-yritykset eivät vakuuta.

Volframi

Viesti Kirjoittaja Volframi » To Elo 05, 2010 18:42

Minulla on yksi amerikkalaisten tekemä aivan järjetön tiiliskivi kirjahyllyssäni, saatu joululahjaksi. Olen selannut kerran läpi. Arvatkaa, yritinkö edes ottaa mallia? En.
Piirto-oppaista saattaa olla apua joille kuille, mutta minä olen ainakin kokenut tähän asti näkemäni oppaat vain tyylintappajiksi (tuskin esim. Asterixkaan olisi itsensä näköinen, jos hahmot olisivat suoria kopioita piirto-oppaista). Nämä oppaat ovat kuitenkin yleensä olleet huonolaatuisia, ja niissä on pakolla yritetty korostaa nimenomaan mangatyyliä: näin piirrät pienen lapsen isot silmät, näin ilkeän vanhan noidan silmät jne. Kunnon oppaissa saattaa olla enemmän anatomiaa ja vaatteiden varjostuksia/laskostuksia koskevia asioita, en tiedä varmaksi kun en ole nähnyt.
Piirrän hankalat asennot elävän mallin avulla, ja yleensä otan eläinhahmoja varten eläinkirjan kouraani.

Zach

Viesti Kirjoittaja Zach » Ti Marras 09, 2010 15:56

Itselläni on muutama Hartin tuotos ja tässä mainituista asioista muutama ponnahti mieleeni niihin perehtyessä. Esimerkiksi käsien piirtämisessä jätetään Shoujo-kirjassa pois hyvin tärkeä vinkki nivelten määrässä kun taas Bishoujossa se käsitellään huolellisemmin. Hyvin tyyliteltyjä kirjoja toisin sanoen ja kenties nämä puutteet saavat ihmiset hankkimaan useamman läpyskän. En itse häpeä sitä, jostain pitää aloittaa ja nämä vain olivat saatavilla.

Jos minulta kysytään avointa mielipidettä se miten aloittelija kehittyy ei itse asiassa ole kiinni itse oppaissa vaan siinä miten niistä löydettyjä tekniikoita osaa soveltaa oman näkemyksensä luomiseen. Kuten on jo sanottu, mikään opas ei missään nimessä saa vaikuttaa sitä lukevan taiteilijan omaan tyyliin ja yksilöllinen halu luoda onkin se kaikista tärkein asia mitä hyvien oppaiden tulisikin tehostaa ilman, että ne rajoittavat kyseistä luomista.

Olen itse vasta hurahtanut mangatyyliin, joten kykyni luoda hyvin mitoitettuja hahmoja ei ole läheskään niin täydellinen kuin toivon, mutta olen mielestäni tyytyväinen siihen mitä olen saanut alkumetreillä raapusteltua paperille. Manga on tyyli jonka koen sopivan itselleni hyvin. Tietenkin on paljon piirrostyylejä, mutta manga antaa minulle keinot alentaa epäuskoa ihmisaiheissa niiden fantastisuuden takia. Jos saa mielessään otteen hahmon perusmuodosta on jo hyvällä pohjalla. Kaikki liikkuvahan rakentuu perusmuodon päälle riippumatta sen yksityiskohdista. On sääli että monet turhaantuvat siksi etteivät he saa hahmosta irti haluamaansa sommittelua. Mutta kaikki onkin loppujen lopuksi vain dynaamisen perusmuodon koristelua. Ei saa nähdä metsää vain puilta. Tämä on oppaissa tärkeää, miten niitä osaa soveltaa riippumatta sisällön rajoista. Yhdestä kirjasta lukemani sanonnan mukaan 99% on harjoittelua, 1% teoriaa. :wink:

EpikFeil

Viesti Kirjoittaja EpikFeil » Su Marras 21, 2010 01:36

Minua totisesti harmittaa kun silloin joskus ostin Katy Coopen manganpiirto-oppaat. Vaikka ne herättivätkin kiinnostukseni niin... BWAH. Olisi vaan pitänyt käyttää oikeaa mallia. Nykyään tyylini on... No, kehittynyt ehkä pikkaisen, mutta silti se jumittaa siellä epärealistisessa "anatomia on syötävää"-linjassa, mikä näyttää kamalalta. Kai se siitä, kai se siitä, mutta ääh.
Hartin Chibit ja Furryt löytyy myös ja se on ihan kiva selailtava, tykkään joidenkin kuvien värityksestä. Sieltä tosin opin oudon tavan piirtää kissatyttöja ja siellä ne chibit eivät aina ole kovin chibejä, mutta ei ehkä ihan huonoin teos mitä maan päältä löytyy.
Kjaerin opuskin löytyy, mutta sitä en ole oikein mihinkään sitten käyttänyt.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Välineet ja oppaat”