Omat pukusuunnitelmat olemassa oleville hahmoille

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Wemppa
Viesti:

Omat pukusuunnitelmat olemassa oleville hahmoille

Viesti Kirjoittaja Wemppa » Pe Huhti 10, 2009 23:52

Etenkin näitä casual/street style -versioita hahmoista on alkanut näkyä yhä enemmän ja enemmän, mutta niiden lisäksi minua kiinnostaa tietää, mitä mieltä ihmiset ovat yleensäkin omien suunnitelmien tekemisestä hahmojen pukuihin? Paremman esimerkin puutteessa vaikkapa Kingdom Heartsissa päähenkilöllä on erilaisia asuja pelattavan maan tai formin mukaan, ja jotkut cossaajat suunnittelevat näiden pohjalta myös asuja sellaisille hahmoille, joilla ei niitä ole.
Entäpä kaiken maailman alternative universe -cosplayt, jotka harvemmin suoraan liittyvät lähdesarjaan/peliin ja joissa asut on mahdollisesti kyhätty kasaan vaatekaapin antimista? Ovatko tällaiset hyväksyttävämpiä, jos puku on suunniteltu ja tehty alusta alkaen itse kaapista onkimisen sijaan? Ja mitä mieltä olette olemassa olevien asujen muokkaamisesta? Aika paljon näkee yksityiskohtien poistamista ajanpuutteen/haastavuuden/jonkin takia, mutta silloin tällöin tulee vastaan myös tapauksia, joissa yksinkertaiseen pukuun on nimenomaan lisätty yksityiskohtia.

Siinä jotain pointteja jotka itseäni lähinnä kiinnostavat, mutta muukin pohdinta aiheesta on tervetullutta.

Itse olen lähinnä näiden puolesta. Etenkin silloin, kun cossattava hahmo on yleinen voi oma suunnitelma erottua edukseen joukosta, mutta vain jos asua on oikeasti suunniteltu ja cossaaja on miettinyt, millainen tyyli hahmolle sopii ja käyttänyt mahdollisesti joitain valmiita elementtejä alkuperäisestä puvusta uudestaan. Se, että cossaajalla on päässään peruukki ja hän pukee pillifarkut, niittivyön ja mustan paidan ei mielestäni vielä ihan täytä kriteereitä, ellei hahmo ole sellainen, että voisi todella käyttää tällaisia vaatteita. Itsekin myönnän vetäneeni pari kertaa casualin kaapista, mutta olen miettinyt värejä ja vaatekappaleiden tyyliä ja niiden sopivuutta hahmolle ja ne on kasattu jotain photoshootia varten. Coniin en välttämättä itse sellaisessa lähtisi.
Yksi mitä aika usein näkee myös on mieshahmojen pukeminen hameeseen. Tämäkin on minusta ihan okei (etenkin kaveriporukassa hassutellessa), jos sen hameen tyyliä on mietitty samaan tapaan kuin edellä mainitsin. Sen sijaan femme-versioista en kauheasti perusta, ellei se sovi lähteen tyyliin jollain tapaa (esim. Narutosta se mikä lie sexy no jutsu).
Valmiiden suunnitelmien ronkkimisesta en pidä, oli kyseessä sitten asun yksinkertaistaminen tai yksityiskohtien lisääminen. Jos ei jaksa tehdä yksityiskohtia, voisi minun puolestani valita helpomman asun ja vastaavasti jos haluaa haastetta, valita jonkin missä niitä yksityiskohtia riittää.
| writing | to | reach | you |

Lirlys

Re: Omat pukusuunnitelmat olemassa oleville hahmoille

Viesti Kirjoittaja Lirlys » La Huhti 11, 2009 00:35

Itselläni ei ole näitä casual yms. versioita vastaan mitään, mutta oma mielipiteeni on se, että niihin saisi oikeasti panostaakkin.
Kyseisiä omia muunnelmia minusta voi pukea photoshootteihin, kavereiden cosplay-partyihin etc, mutta ehkä en silti lähtisi coniin sellaisen puvun kanssa, sillä coniin pukeutuessa johonkin casual-versioon yms itselle tuppaa tulemaan sellainen kuva, että cossaaja on ollut liian laiska toteuttamaan hahmon varsinaista asua ja keksinyt sitten jotain omaa, vaikka eihän se näin todellakaan aina ole.

Itselläni on myös se mielipide, että jos niitä omia muunnelmia tekee niin voisi vähän oikeasti miettiä mitä siinä päällensä vetää ja ajatella, että tekisikö kyseinen hahmo oikeasti näin? Itseäni lähinnä nyt surettaa nähdä ties mitä Sephiroth-cossaajia hyppimässä ympäriinä pinkeissä naistenbikineissä kun ainakaan jotenkin omaan päähän ei mahdu se, että missä olosuhteissa kyseinen herra olisi oikeasti mennyt tekemään niin.

Ja näitä muita versioita tehdessä pitäisi hiusten todellakin olla kohdallaan, sillä suurinosahan tunnistettavuudesta lähtee asun myötä. Jos peruukki on miten sattuu, vaatekerta laitettu täyteen uudistukseen, ei voi olettaa, että hahmo olisi siinä vaiheessa kovinkaan tunnistettava.
Eli siis tarkoitan nyt, että näitä street, casual etc. versioita tehdessä pitäisi suoda erityistä huomiota hiuksia kohtaan (vaikka en nyt sano, että niitä pitäisi laiminlyödä siinä normipuvussakaan), sillä tosiseikka on, että hyvä peruukki pelastaa huonommankin puvun.
Thank you and have a terrible nice day.

http://lirlys.deviantart.com/

Unita

Viesti Kirjoittaja Unita » La Huhti 11, 2009 12:44

Itse olisin kiinnostunut näkemään casual asusteita joissa on otettu myös huomioon alkuperäisen suunnittelijan päähänpinttymät. Näin asu voisi paremmin ns sulautua muiden sarjassa esiintyvien asusteiden joukkoon. Eli Nomuran vetoketjufetissin mukaan asusta tulisi löytyä ainakin se yksi tai kaksi pakollista isoa vetoketjua ja Amanosta mallia otettaessa tulisi vaatetuksesta löytyä paljon yksityiskohtia, random huiveja ja helmiä.

Mutta itselläni ei ole mitään casual vaatteita vastaan, jos ne on oikeasti suunniteltu sekä toteutettu kunnolla. Olen myös samaa mieltä Lirlysin kanssa siitä että coniin nämä puvut ei ehkä ihan välttämättä kuulu, mutta esimerkiksi photoshooteissa nämä toimivat varsin hyvin.

Hoothoot
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hoothoot » Ma Huhti 13, 2009 16:14

Voin heti suoraan sanoa, että en arvosta itsekeksittyjä pukuja hahmoilla, joille puvut eivät sovi. Yleensä tällaiset puvut ovat silkkaa laiskuutta ja osoittavat huonoa urheiluhenkeä ja vielä huonompaa harrastuneisuutta. Miksi? Minulle cosplay on sitä, että tehdään mahdollisimman hyvä kopio tietyn hahmon puvusta eikä sitä, että kuvitellaan, että ollaan Axel/Roxas/L/Misa Misa tai joku muu hahmo, joille yleensä keksitään omia pukuja. Jälkimmäisenä mainittu ilmiö on Suomessa aika suuri. Kuvitellaan, että pukuilijat ovat niitä hahmoja ja luulen, että tämä ajattelumalli johtaa näihin omiin versioihin.

Suurin syy inhoamiseen on juuri se, että tällaiset pseudocosplayt yleensä toteutetaan aivan surkeasti eikä hahmon alkuperäistä pukua kunnioiteta millään tavalla. En voi ymmärtää esim. saksalaisten KHtardien suosiossa olevaa Kingdom Heartsin hyvikset ja pahikset meets decora-tyylin -konseptia. En ole koskaan pelannut KH:ita läpi (koska olen Nintendofag, ei siitä enempää), mutta sen verran nettiä lukeneena uskallan kyllä väittää, että Sora, Roxas, Axel ja Riku eivät hengailisi missään ostoskeskuksessa värikkäissä vaatteissa saati sitten pussailisi näissä kuvissa. Hahmojen harrastamat aktiviteetit käsittäisivät kai lähinnä tappelua pitkissä kaavuissa. Peruukki ei tarkoita sitä, että cosplayaa, vaikka ilmeisesti monilta fanitytöiltä unohtuu tämä.
Samaan sarjaan lasken myös nämä lolitaversiot eri hahmoista ja ties mitkä häämekko!Axelit tai steampunk!Laitit. Ne vaan eivät kuulu hahmoon, joka on MIES. Jos teette pseudocosplayn, teette sen niin, että kunnioitatte hahmon alkuperäistä designiä ja ettekä tee sitä saabisun takia tai siksi, että olette liian laiskoja tekemään parempaa pukua. Mieluummin coniin ilman pukua kuin puvussa, joka ei muistuta yhtään sellaista vaatetta, jota hahmo käyttää.

Kuten muutkin tässä ketjussa, olen sitä mieltä, että itsepuetuilla hahmoilla ei kisata. Ei varsinkaan sellaisilla, jotka on kaivettu kaapista ja heitetty niskaan ja siinä se. Nämä puvut vievät mahdollisuudet sellaisilta ihmisiltä, jotka ovat nähneet pukunsa eteen vähän enemmän vaivaa ja cosplaykisoissa kun yleensä kisataan nimenomaan sillä puvulla. Jos vaatekaapista päällepuettu puku joskus voittaisi, olen varma, että valittaisin vaikka en itse kisaisikaan. Tästä syystä en arvosta myöskään japanilaisilla katutyyleillä kisaamista. Se on epäreilua sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka edes yrittävät näyttää hahmoiltaan.

Olen myös sitä mieltä, että julkipseudocosplay on vähän öh. Ymmärrän periaattessa photoshootit, koska ne otetaan vain omaksi iloksi, mutta isompi levittäytyminen ympäri nettiä ja huomion kerääminen täysin aiheeseen liittymättömillä puvuilla on oikeastaan aika törkeää ja vie huomiota puvuilta, joihin on nähty aikaa ja vaivaa ja jotka ansaitsevat kiitosta. Saattaa liittyä ikääni, mutta olen ainakin itse kasvanut yli siitä vaiheesta, jossa pukujen kanssa on kiva kävellä ympäri kaupunkia. Tämä saattaa vaikuttaa näkemyksiini, mutta en enää viityisi kaupungilla jossain hassussa asussa (neutraalit peruukit ovat ookoo huonoina hiuspäivinä) joten hämmästelen luonnollisesti kaikki ihmisiä, jotka käyttävät pinkkiä peruukkia koulussa ja kerhossa.

Toisaalta sitten, on olemassa myös hahmoja, joiden pukuvariaatiot ymmärrän - varsinkin silloin, jos hahmoilla on casualvaatteita koko sarjan ajan. Otetaan vaikka Sailor Moon-cosplay. Jos seifuku on liian vaikea, voit toki hankkia peruukin ja pukeutua mauttomiin 90-luvun alun vaatteisiin ja vain niihin. Ei mitään 2000-luvun farkkuja tai toppeja vaan neonvärisiä ja yli-isoja paitoja ja tiukkoja housuja, koska sarja tapahtuu silloin. Myös moderneimmissa sarjoissa on hyviä arkiasuja (esim. Bleachissa, jonka piirtäjä on olisi parempi vaatesuunnittelija), joten niitäkin voi hyödyntää eikä tule leikittyä hahmon kustannuksella. Oikeastaan olisi ihan hauska nähdä retrompaa Sailor Moon-pukuilua ja niitä mauttomia asuja, mutta kukapa sellaista tekisi, kun yaoi on hotsimpaa kuin mahoushoojo.
Cosplay on tapa elää, koska ilman sitä ei ole elämää.

Orange and fuzzy is FOE!

Yuure

Viesti Kirjoittaja Yuure » To Touko 14, 2009 14:43

Minusta siinä on oma huumorinsa ja hauskuutensa, siinä saa toteuttaa omaa mielikuvitustaan ja fantasioitaan. En näe siinä mitään väärää, mutta olen myös sitä mieltä, että niihin saa panostaa. Minkä sille voi, jos samanlainen/samankaltainen vaatekappale tuppaa vastaan kaupassa ja älyääkin cossata omaa lempihahmoaan lyhyellä aikavälillä 8D.

Niin, en näe kyllä syytä osallistua cosplaykisoihin, jos pukua ei ole edes vähän itse tehnyt.

Cosplay eli pukuilu on pukuilua, se on yksi monista fanien ilmaisutavoista. Näen tämän myös cosplayna aivan samalla lailla mitä näen fanartin fanarttina animangahahmoista tekemässä jotakin itselleen sopimatonta ja kuulumatonta. Hassua, että vain sarjan tekijän itse piirtämät/suunnittelemat asut olisivat vain sallittua hänen luomalleen henkilölle.
"Did you seriously just stamp your foot? I thought girls only did that on TV"--Jacon Black

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”