Muiden suhtautuminen

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Senseless

Re: Muiden suhtautuminen

Viesti Kirjoittaja Senseless » Ti Elo 05, 2008 14:33

Kovin moni tuttavistani ei tiedä että pidän cosplaysta.

Vanhempieni suhtautuminen on ihan.. outoa? Isäni reaktiota selville en ole saanut, mutta äiti valittaa aina että "ei ole rahaa, milläs sellaset ostetaan?" ja kun alan puhua että ehkä jouluna saan rahaa niin tämä vastaa kaikkea kieltävää.
Paras kaverini harrastaa cosplaytä ja hän suhtautuu asiaan todella hyvin, tottakai. Pari muuta tuttua sensijaan kaivelevat korviaan ja kysyvät "Niin siis mikä Önimecon ja dragon?" Niin en taidakkaan selittää niille mitään.
Einspruch!

Valkoinenhai

Viesti Kirjoittaja Valkoinenhai » Ke Joulu 31, 2008 18:29

Juu, itsekin unohdin mainita, että eteenkin äiti on vähän kriittinen tämän pukuiluharrastuksen kanssa. "Aina mä joudun sua auttamaan", "Taasko uusi puku, eikö edellinen kelpaa", "Ei ole rahaa" ja niin edelleen. Tämä virsi on varmaan monelle cossaajalle tuttu.
Isä maksaa puolet kankaista, ja on muutenkin aika neutraali. Ja no, kyllähän se äitikin on ihan positiivisesti mukana kaikessa aina loppujen lopuksi.
Ostihan se minulle joululahjaksi ompelukoneenkin.

Monet kaverini ovat pukuilu-harrastuksestani kuulleet, ja katsovat minua vähän varauksella (eteenkin ne, joilla ei ole japanilaiseen kulttuuriin osaa eikä arpaa). Hymyilevät vain kun rupean vaahtoamaan peruukeista ja kankaista.
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. -Murphyn laki

Rändöm

Viesti Kirjoittaja Rändöm » To Tammi 01, 2009 21:24

Öhöm, isäni ei... taida edes tietää mitä tarkoittaa "cosplay" Olen kyllä kertonut, mutta, se on kai jo unohtanut. ^^' Äitini oli ennen koko harrastustani vastaan (en edes tiedä miksi O.o). Toisin kuin äitini kaksoissisko: "Oi, semmoseen tapahtumaan olisi mukava päästä, minusta sellaiset ovat suloisia, ne kigu... kigurumit?"
Ja, itse päättelin, että tätini kai puhui äidilleni järkeä siitä, miten tärkeä tämä harrastus minulle kuitenkin on. :3 Ja olen huomenna menossa äidin kanssa leikkaamaan kaavoja äidin ystävän luo erääseen asuun (Heh, äiti sanoo, että on parempi, jos hän itse ei neuvo mtn, kun ei mielestään osaa... Mutta mukava kuitenkin että hän tulee huomenna mukaan, en minä yksinäni sinne uskaltaisi miennä x'D).
Ainiin, ja isosiskolle, kun näytin kuvan mikä on kigurumi, reaktio "... Et oo tosissas..."

Shinsei

Viesti Kirjoittaja Shinsei » La Tammi 03, 2009 20:47

Aika hyvinhän muut ovat siihen suhtautunut, ja kun siskokin on cosplayharrastaja itsekin, niin kyllä muut perheenjäsenet siihen on tottuneet. Eivätkä alun perinkään olleet sitä vastaan- päinvastoin, he haluavat katsoa tekemiä pukujani ja nähdä, kun niitä teen/suunnittelen, ja ovat suostuvaisia auttamaankin (Esim. isäpuoleni on saanut minulta kaavat Oblivion-keybladen tekoon.).
Kaverini eivät oikein piittaa... Taitavat olla enemmänkin taviksia, joita kiinnostaa enemmän jotkut muut asiat kuin cosplay tai conit. :(
Ja kaikki conit/tapahtumat... Niihin mennessä on hauskinta nähdä kaikkien ohikulkevien kääntyvät katseet. 8)

Wemppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wemppa » Su Tammi 04, 2009 04:23

Itselläni lähes koko kaveripiiri harrastaa cossaamista ja se pieni vähemmistö joka ei harrasta, hyväksyy asian mukisematta ja on toisinaan jopa kiinnostunut kuulemaan coneista ja projekteista (ja olen yhden näistäkin saanut nakitettua kerran mukaani puvussa, vaikkei henkilö sen jälkeen olekaan mitään asua työstänyt - puhetta on kyllä ollut).
Mitä sukuun tulee, äiti valitteli ennen rahan ja vaivan kulumista, mutta on rauhoittunut kun tätä nykyä maksan kaikki materiaalini ja työstän ne itse. Vissiin se on ihan tyytyväinen, että minulla on mielekäs harrastus, vaikka sanookin aina "ufolapseksi". 'D Ja usein joudun esittelemään tekeleitäni äidin työkavereille sun muille vieraille, kun äiti ensin innostuu näyttämään jotain satunnaista cossitakkia tai proppia tai jotain. Muu suku ei taida harrastuksesta pahemmin tietää.
Käsityöopettaja on myös antanut positiivista palautetta, saan jopa tenttiä yhden lukiokurssin Traconiin tarkoitetun puvun avulla.
| writing | to | reach | you |

Carmen LaVihta

Viesti Kirjoittaja Carmen LaVihta » Ma Tammi 05, 2009 13:16

Hih,olin viime heinäkuussa menossa Turun juna-asemalla odottelemaan junaa,että pääsisin Treelle Animeconiin. Päälläni oli punainen Ranma-tytön asu,jossa oli halkiot molemmilla sivuilla, jotka ylsivät todella korkealle. Kun ylitin juna-seman pihan, vastaan tuli mummeli,joka tuhahti selvästi halveksuvasti puvulleni. :D Toisaalta juna-aseman lipunmyynnissä oli mukava rouva, joka oli edellisenä päivänä ihmetellyt mitä Tampereella tapahtuu kun kaikki "oudosti" pukeutuvat on sinne menossa, ja piti sitten käydä näyttämässä hänelle pukuani ennen lähtöä coniin. Hän kehui pukua kauniiksi ja olisi halunnut itsekin käydä Tampereella katsomassa mistä on kyse. :)

Mulla ei kaveripiirissä ole kovin montaa alan harrastajaa, joten suurin osa varmaan kummaksuu kun kerron pukeutuvani siksi ja siksi ja että tarvitsen leikkimoottorisahan/siivet/just sen värisen peruukin. :P
"I like the idea of democracy. You have to have someone everyone distrusts. That way, everyone's happy".
--Brutha, Small Gods--

Kikucon III: oma itseni pinkeissä housuissa :3
Tracon '10: Sakata Gintoki(Gintama)/Sasori (Naruto)

hillemon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hillemon » Ti Maalis 10, 2009 10:51

No yleisesti ottaen ihmiset jotka eivät jaa samaa harrastusta ovat suhtautuneet ihan positiivisesti ja mielenkiinnolla asiaan. Toiset taas pitävät sitä juuri jollain tapaa outona ja varsinkin crossaaminen aiheuttaa hieman ihmetystä. Mä en itse ymmärrä mikä siinä on sitten niin kummallista :D ihana harrastushan tuo on. Tuntuu että aika monet on vähän liian tosikkoja nykyään :)
"demons to some, angels to others"

Catorra

Viesti Kirjoittaja Catorra » Ti Maalis 31, 2009 22:41

Ihan sanoisin vaan että kyllä se cossaus vie sitä rahaa, et jos vanhemmat siitä valittaa niin en yhtään ihmettele. Ne maksaa kuitenkin lapsiensa elämisen noin muutenkin, ja kun sitä rahaa syö asuminen, auto, ruoka, puhelinlaskut ja miljoona muuta peruselämistä koskevaa asiaa, niin yrittäkää ymmärtää.

Sinällään jos itse rahansa tienaa ja ne työntää cossaukseen niin valintahan se on sekin. Jättää sitten sen talvitakin ostamatta tai uudet housut ostamatta.

Itselläni tuo suhtautuminen on vähän kaksijakoista. Työkaverit on kiinnostuneita, mutta eivät ihan tajua miksi näen niin paljon vaivaa pukujen suhteen. Vanhempani ovat vähitellen hyväksyneet asian. No, olen ollut omillani jo pitkään, joten eipä se heidän rahapussistaan ole poissa. Sukulaiseni eivät tiedä, ja osa kavereista on yhä pimennossa. En ole varsinaisesti salannut asiaa, mutta en myöskään kuuluta sitä suureen ääneen.

~Catorra

Minorea
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minorea » Ke Huhti 01, 2009 15:58

En ole ite onneksi vielä liiemmälti kuullut kritiikkiä cosplayaamisesta.
Kommentit ylipäätänsä, mitä olen saanut:

"Pukeutuuhan tätikin sinne vaikka on aikuinen!"
- Kaverin pikkusisko, 6v.

"Saat tehdä kyllä puvun itse kerta tällaiseen hömpötykseen pitää mennä mukaan."
- Äiti 2006

Muita ei olekaan tullut, ihan hyvä niin.

Minusta ihan hyvä harrastus, ei nyt paljon esim, teatterista eroa. Sielläkin vedetään pukuja päälle ja esitetään hahmoa, samaa tehdään cossaamisessakin.

Raha, josta tuossa onkin ollut jo puhetta, on tietty ikuinen ongelma. Minusta vanhempien ei tulisi kustantaa penskansa harrastusta jos se maniaan menee - säästää rahat itse. Itse säästin silloin kun vanhempien luona asuin. Nyt sitten säästetään niistä opintotuista mitä saadaan :D

Mutta eipä minun harrastustani liiemmälti kukaan tiedosta. Äitini tietää, samoin kaksi läheisintä ystävääni ja osittain miesystävä. En vain tiedä, unohtaako hän asian välillä vai eikö vain tiedosta. En ole nähnyt järkeä asiaa levitellä, mutta en näe myös aihetta salatakaan sitä.
KasakuxKosupure - Kun cosplay vie voiton

Fukka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fukka » Ma Huhti 06, 2009 15:42

Omalla kohdallani en juuri ole saanut mitään negatiivista suhtautumista. Ihmettelyä lähinnä tietämättömien suunnalta, mutta pienoisen tarinatuokion jälkeen ihmiset on yleensä ollu: "Vähän siistiä!"

Äiti ja isä ei kyllä enää ihmettele yhtään mitään. Sen verran katellu mun ja siskojen hämrää menoa. Tykkää vaan, ku on mullakin tekemistä ja puuhastelua. Kankaat ja muut ompeluvermeet äiti yleensä mulle maksaa tai, jos rautakaupan puolelta tarvin jotain, mutta loput tilpehöörit makselenkin sitten ite.

Sukulaiset on ollu aika innostuneita kans. Haluavat nähä coni-kuvia sun muuta. Mummo ihan innoissaan ite otti kuvia, kun käytiin kuvailemassa joskus niitten tontilla.

Holly

Viesti Kirjoittaja Holly » Ma Touko 25, 2009 20:34

Varmasti kaikki meidänluokkalaiset tietää, että cossaan, eikä ne siihen jaksa kiinnittää huomiota. Onpahan pari nähnyt yhden cossini vilaukselta, tosin ei minun päälläni, mutta kumminkin. Jotkut luokkakaverit on kai ihan kiinnostuneitakin välillä asiasta, tänäänkin selitin niille vähän, että mitä vielä pitää cossiin tehdä.
Jotkut oppilaat mun koulusta kyllä huutelee ihan päivittäin, ja olen saanut iki-ihanan lempinimen "mangapeikko" :'DD
Mut ei ne huutelut paljoa haittaa.
Äiti ja iskä on hyväksynyt asian, joskus harvoin valittaa rahankäytöstä, ja siitäkin vain silleen, että "Ei joka coniin uutta pukua, on sen verran kallis harrastus". Sukulaisetkin on kai ihan neutraaleja asian suhteen.
Olisin kyllä pulassa, jos äiti vihaisi harrastustani, sillä tarvitsen hänen apuaan pukujen toteuttamisessa...

nukkelapsi

Viesti Kirjoittaja nukkelapsi » Pe Touko 29, 2009 14:33

Kaverit tietää että cossaan, jotkut opet tietää että cossaan, perheeni kärsii siitä että cossaan, sukulaiseni tietävät että cossaan, juu.
Kaverit on ihan okei asian kanssa, kyllä ne kestää kaikki meitsin hullutuksen, on jo kolme vuotta kestänyt.
Opet tykkää että on paljon erilaisia harrastuksia.
Perhe valittaa kun syö rahaa, mutta silti vie mut Lahteen Desuconiin ja varasivat hotellihuoneen ja kaikkea, vaikka olisi ollut lattiamajoitus, ja sitten vielä valittavat että maksaa paljon.
Sukulaiset tietää, koska äiti pakotti pikkusiskon synttäreillä pukautumaan KH:n Rikuksi.
Kaikki yllä mainitut ovat olleet myönteisiä cossaamista kohden, mutta kyllä niitä idioottejakin löytyy jotka haukkuvat heti kun kuulevatkin jonkin sanoista "manga, anime, cosplay, JRPG".
Cosplay-ryhmä Rintamasuunnan Youtube-kanava.

Fooku

Viesti Kirjoittaja Fooku » Ti Kesä 02, 2009 21:14

No, minunkin kohdolla ne peruskommentit vanhemmilta tulevat. "Eikö toi cosplay oo vähä tuhlausta? Tarvitseeko aina olla uus puku? Miksi toi edellinen ei kelpaa? Korjaa nyt toi ompelukone pois tosta keittiön pöydältä"

Äitini ei ota cosplaytä harrastuksenani kovin tosissaan. Ylensä hän vain naureskelee ja sanoo, että kyllä tuo vaihe menee ohi. Kyllähän hän on toisaalta oikeassa. En vain tiedä lopetanko cosplayn ensi vuonna, 10 vuoden kuluttua vai seuraavana aamuna. Se nähdään sitten.

Ystäväni suhtautuvat myös aika pilkallisesti. Yleisimmät mielipiteet ovat "noloo" ja "LOL!!!!1". Kyllä se mielipidekkin aika nopeasti muuttuu kun alan kavereillekkin väsäämään niitä pukuja.
Do I repulse you with my queasy smile?

Ashy-boy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ashy-boy » To Marras 04, 2010 19:48

Perheenjäseneni eivät juurikaan ymmärtäneet cosplayharrastustani ensimmäisen puolentoista vuoden ajan. Erityisesti vanhemmat sisarukseni naljailivat minulle jatkuvalla syötöllä, mistä onnistuttiinkin sitten kehittämään välillä kunnon riitoja. Olen temperamenttinen ihminen, erityisesti niiden asioiden suhteen, jotka ovat minulle tärkeitä - ja cosplay on sitä. Ylipäätään kaikenlainen japaniin liittyvä harrasteluni oli/on sisarusteni mielestä typerää.

Sitten osallistuin ensimmäistä kertaa cosplay-kilpailuun. Hämmästykseni oli suunnaton, kun isoveljeni suostui auttamaan cossikenkien teossa (kuvasarjan ensimmäinen vaihe, puiset korot). Olisi mielenkiintoista tietää, vaikuttiko tieto kilpailemisesta vai mikä oikein sai veljeni asenteen muuttumaan.

Kun sitten palasin Traconista ryhmäkilpailun jaetun ensimmäisen sijan kanssa, koko homma tuntui muuttuneen. Perhettäni alkoi yhtäkkiä kiinnostaa harrastukseni. Ensimmäistä kertaa perheenjäseneni kyselivät, mitä cosplay oikeastaan on, kuinka sitä tehdään, mitä kilpailuissa tehdään, mihin harrastuksessa tähdätään ja niin edelleen. Aiemmin he olivat lähinnä huitaisseet koko asian sivuun "jonain tuon pennun hörhöilynä". Tuntuu, että he tajusivat vasta silloin, että tämäkin on oikeasti harrastus, jossa voi pärjätä ja olla hyvä. Edelleen saan välillä kuulla naureskelua pukuilusta, mutta se ei tunnu enää niin henkilökohtaiselta ja halventavalta kuin joskus aiemmin.
("Ai photoshoot? No sehän on siis sitä että pari omituisesti pukeutunutta tyyppiä menee juoksemaan Puhakan pelloille ja yks melkein normaalin näkönen juoksee kameran kanssa perässä." -samainen aiemmin mainittu isoveljeni)

Paljon positiivisempaakin perheeni asennoituminen voisi olla. Vertaan usein isäni ja ystäväni isän suhtautumista; ystäväni isä auttaa pyydettäessä, on mm. tehnyt summittaisten piirrosten mukaan hyvinkin yksityiskohtaisen Yuuman taikasauvan. Jos kysyn omalta isältäni neuvoja jonkun osan työstämiseen, isäni - tyylilleen uskollisesti - lähinnä tyrmää koko asian vaivautumatta miettimään, voisiko hän sittenkin keksiä jonkun vaihtoehtoisen toteutustavan. Liian monimutkaista, menee vaikeaksi, ei ole tuollaisia materiaaleja, ei minulla ole aikaa tuollaiseen. Argh?

Tuontyyppistä tukea minä eniten perheeltäni kaipaisin; osallistumista ja vinkkejä asioihin, joista en itse niin paljoa ymmärrä, esimerkiksi metallin ja puun käsittely.

Äitini on suopeampi ja hyväksyy asian tärkeänä osana minua, jaksaen kuunnella intoiluani ja suunnitelmiani, vaikka ei ymmärräkään harrastuksesta juuri mitään. Se onkin mielestäni paras suhtautumistapa: ei tarvitse ymmärtää, vain hyväksyä.

Raha-asioita tuskin tarvitsee mainita. Tähän asti olen joutunut cossaamaan vanhempieni suoman budjetin mukaan, eikä perheessäni ole kukaan koskaan saanut rahaa tuosta noin vain. Olen yrittänyt tolkuttaa heille, että cosplayta voisi oikeasti tehdä kalliistikin, minä sentään suosin kirpparicossausta. Silti cossikustannuksista on ollut oikein mukavia riitoja. Isäni mielestä en ymmärrä raha-asioita. Minun mielestäni hän ei ymmärrä cosplayta.
Nyt olen onneksi alkanut tienata omaa rahaa.

Kaverit suhtautuvat cosplayyn osana minua, se on ookoo. Muiden mielipiteistä en juurikaan ole kiinnostunut. Kyseessä on asia, josta minä itse tykkään, piste. Enkä minä tunne mitään tarvetta häpeillä cosplayharrastustani - kulkevathan jääkiekkoilijatkin urheilukasseineen julkisilla paikoilla, miksi minun pitäisi pysyä kaapissa?

Haya
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haya » La Marras 06, 2010 18:21

Harrastusta aloittaessani vanhemmat pitivät cosplayta turhana huuhaana, mutta nyt muutaman vuoden jälkeen ovat ollet ihan jees koko harrastuksen kanssa. Ovat ensimmäisten pukujen kanssa vähän auttaneetkin, vaikkein rahallista tukea olekkaan saanut. Yleensä sukulaiset ovat olleet ihan kannustavia ja kehuneet, mutta löytyy tuttavapiiristä niitäkin vanhempia ihmisiä jotka suhtautuvat vähättelevästi kovalla työllä tehtyyn cossipukuun.

Kavereiden suhtautuminen riippuu taas kenestä heistä on kysymys. Kukaan ei varsinaisesti dissaa harrastusta päin näköä, mutta muutaman mielestä 20e on järkevämpää juoda kurkusta alas kuin sijoittaa peruukkiin. Tosin cosplayn (ja noin muutenkin j-pop kulttuurin) myötä kaveri piiri on vähän muuttunut, joten suurin osa on kuitenkin ymmärtää harrastuksen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”