Kengät

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

madu
Viesti:

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja madu » La Joulu 06, 2008 15:46

Se nyt on vähän niin ja näin, kuvittelisin japanilaisten suosivan noita korkeakorkoisia kenkiä siksi, koska väki siellä on aika vertikaalirajoitteista suurimpaan osaan animehahmoja verrattuna, ja oikealla pituudella on kuitenkin isompi rooli yleisvaikutelman kannalta kuin sillä, mitä kengänpohjien alta löytyy. Mutta jos pituus on muuten kunnossa, tuskin on mitään syytä lähteä käyttämään vielä korkeampia korkoja koska se pilaa pituusvaikutelman ja sen jälkeen hahmolla on vääränlaiset kengät. Mutta tuossa Strawberry Panic-esimerkissä noi korkeakorkoisemmatkin kengät on kuitenkin hyvin saman näköiset, niin en osaa kuvitella niiden olevan mikään maailmankaatava juttu.

Krautertee

Viesti Kirjoittaja Krautertee » La Joulu 06, 2008 16:06

Ryhmässä ollessa se on ymmärrettävää että pitää hulluja bitchbootseja ja plattareita jotta kaikki olisi mahdollisimman hahmojen mittasia, tai edes sopusuhtasen pitusia toisiinsa verrattuna. Itekseen jos cossaa niin se on kyllä aika turhaa tunkea kamalasti korkoa. Mie olen yksi niistä jotka kiinnittää huomiota siihen paljon onko cossaajalla samallaiset kengät kun hahmolla ja rageen tolppakoroista lähes aina.

.tikli.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja .tikli. » Su Joulu 07, 2008 22:15

LadyNancy kirjoitti:Mites ootte mieltä tämmöisestä?

Jos hahmolla on perus avokkaat, mutta itse en sellaisista hirveästi välitä. Olisiko outoa jos kengät olisivat platform avokkaat? En löytänyt oikeen kuvia kengistä mutta Koulupuku on se musta, sarjasta Strawberry Panic!. Hahmona Sizuma. Tässä kuva hahmosta http://www.absoluteanime.com/strawberry ... 5B3%5D.jpg

Muoks: niin, muistui mieleen että mulla on jo tämöset kengät. Sopisko ne tuolle hahmolle? http://lahtivaara.pp.fi/kuvia/usa/charade-05-bpu.jpg
Tarvitsetko muuten lisäpituutta hahmoa varten? Jos vastaus on kyllä, niin siitä vain. Kenkien niitit eivät kyllä oikein istu, joten jos peität ne jotenkin, niin uskoisin olevan ok. Ja minähän nyt kommentoin hyvinkin vertikaalirajoitteisena, enkä siviilissäkään koskaan kulje ilman korkoja, joten en myöskään cosplayssa. (Ja nyt ei puhuta mistään 160-senttisten pituusininästä.) Usein cosplayt näyttävät jopa paremmilta, kun laittaa alle hieman korkoa, ottaen huomioon perusanimuhahmojen ruumiinrakenteen. Liika on tietysti aina liikaa, ei sitä aina tarvita 15cm:n platformeja.

Morndulin

Viesti Kirjoittaja Morndulin » Ma Joulu 29, 2008 21:18

Elikkäs kyselisin apua "rocking horse"-kenkien tekoon. Kuva 1 Kuva 2

Eli kyseessähän on tuollaiset puupohjaiset kengät, missä on nahkainen/tekonahkainen kenkäosa. Näitä saa kyllä ostettua ebaysta 35+$ hintaan, mutta koska haluan aina kokeilla tehdä asioita itse, kyselisin nyt vinkkejä miten tuollaisia kannattaisi lähteä tekemään ja esimerkiksi mistä puusta pohja kannattaisi tehdä?

Mieleen tullut vaihtoehto tuon kenkäosan kanssa oli, että ostaisin kirpparilta halvalla jotkut vanhat, nahkaiset kävelykengät ja kiinnittäisin ne sitten pohjaan (tietysti ensin poistaisin alkuperäisen pohjan vanhasta kengästä.) Olisiko vinkkejä millä materiaalit kannattaisi kiinnittää yhteen ja ennen kaikkea onko tällainen viritelmä edes mahdollista saada toimimaan?
Homoilla on hauskempaa.

DeviantArt

nukkelapsi

Viesti Kirjoittaja nukkelapsi » Su Tammi 04, 2009 11:34

Morndulin kirjoitti:Elikkäs kyselisin apua "rocking horse"-kenkien tekoon. Kuva 1 Kuva 2

Eli kyseessähän on tuollaiset puupohjaiset kengät, missä on nahkainen/tekonahkainen kenkäosa. Näitä saa kyllä ostettua ebaysta 35+$ hintaan, mutta koska haluan aina kokeilla tehdä asioita itse, kyselisin nyt vinkkejä miten tuollaisia kannattaisi lähteä tekemään ja esimerkiksi mistä puusta pohja kannattaisi tehdä?
Haluaisin nyt tarkentaa, että Huuto.netistä löysin samantapaiset kengät (pohja samalainen), ja kuvauksessa sanottiin että pohja vain näyttää puulta, oikeasti se on jotain muovia jota yleisesti käytetään kengänpohjissa.
Cosplay-ryhmä Rintamasuunnan Youtube-kanava.

Morndulin

Viesti Kirjoittaja Morndulin » Su Tammi 04, 2009 19:11

nukkelapsi kirjoitti:
Morndulin kirjoitti:Elikkäs kyselisin apua "rocking horse"-kenkien tekoon. Kuva 1 Kuva 2

Haluaisin nyt tarkentaa, että Huuto.netistä löysin samantapaiset kengät (pohja samalainen), ja kuvauksessa sanottiin että pohja vain näyttää puulta, oikeasti se on jotain muovia jota yleisesti käytetään kengänpohjissa.
Alkuperäiset (Vivienne Westwoodin kehittämät) olivat puupohjaiset, joskin sen jälkeen on myyntiin ilmestynyt erinäisiä kopioita,joista osassa on tosiaan tämä muovipohja. Mutta itseä kiinnostaisi enemmän tehdä nämä "aidommat" puuversiot.
Homoilla on hauskempaa.

DeviantArt

Jfer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jfer » To Tammi 15, 2009 13:33

Olen ekaa kerta päällystämässä kenkiä joten kaipaisin ihan pientä vinkkiä. Mulla on tennarit, jotka päällystän punaisella kankaalla Yotsuban lenkkareiksi. Ketjun alussa oli loistavat ohjeet kankaan mallintamiseen ja silleen. Meinasin liimata kankaan tennariin (adidas superstarin tyyliset) kuumaliimalla. En ole kuitenkaan koskaan käyttänyt kuumaliimaa enkä edes omista kyseistä vehjettä, joten haluaisiko joku antaa vinkkejä sen käytöstä?

- Miten tehokas kuumaliimapistooli kannattaa hankkia? Noita näyttää olevan eri wattisia niin riittäisikö pieneen askarteluun pienin (olikohan 10 vai 20 w)?
- Kuivuuko liima miten nopeasti?
- Tuleeko liima läpi kankaasta yhtä innokkaasti kuin tavallinen erikeeper? Eli toisin sanoen miten liimaan kankaan (mulla on enstexiä jonka laitan nurinpäin) nini ettei siinä näy liimasta tahroja?

(Pitäisikö olla erillinen tekniikat ja työvälineet -ketju? Koska kuumaliimaakin tarttee useammissa paikoisa kuin vain kengissä.)
Jfer aka Jenni Lindqvist, Tsukiain sihteeri ja nettivastaava
Jennin.Ikioma.Org | POLOinen | Cosplaylab profile

Lirlys

Viesti Kirjoittaja Lirlys » To Tammi 15, 2009 15:56

Jfer kirjoitti:- Miten tehokas kuumaliimapistooli kannattaa hankkia? Noita näyttää olevan eri wattisia niin riittäisikö pieneen askarteluun pienin (olikohan 10 vai 20 w)?
- Kuivuuko liima miten nopeasti?
- Tuleeko liima läpi kankaasta yhtä innokkaasti kuin tavallinen erikeeper? Eli toisin sanoen miten liimaan kankaan (mulla on enstexiä jonka laitan nurinpäin) nini ettei siinä näy liimasta tahroja?
No itsellä on ainakin se pieni, mutta toki sellainen isokin olisi ihan käytännöllinen. Ei niissä nyt ole muuta eroa kuin se, että isosta tulee enemmän liimaa kerralla, mutta pieni on mielestäni ehkä kuitenkin kätevämpi juuri siitä syystä koska on pieni.
Pystyy ottamaan mukaan coniinkin ja näin.

Kuumaliima kuivuu todella nopeasti, joten sitä työstäessä pitää olla todella nopea, että liima ei ehdi kuivua ennen kuin olet ehtinyt liimata kappaleen x, kappaleeseen y.
Ja liimanhan nimi tosiaankin tulee siitä, että se on kuumaa, eli se pysyy pehmeänä tasan niin kauan kun se pysyy kuumana. Eli ei kovinkaan kauan.
Kannattaa myös varoa näppejänsä sen kanssa, että ei ole sormet rakoilla kenkien tekemisen jälkeen.

Se tuleeko kuumaliima läpi kankaasta riippuu ihan siitä kuinka tiheää ja paksua kangas muutenkin on, mutta ei se mielestäni kuitenkaan tule ainakaan niin paljon kuin erikeepper tulee.
Ja jos sitä liimaa menee siihen kankaalle niin ei kannata heti pyyhkäistä sitä länttiä pois vaan odottaa, että se kuivuu siihen. Nimittäin sellaista kokonaista pisaraa on paljon helpompi lähteä raaputtamaan pois kuin sellaista levinnyttä länttiä. Ja se liimahan aina leviää siihen kun yritätä pyyhkiä sitä pois.
Tietty kannattaa kokeilla vaikka jollekkin erilliselle kangastilkulle vähän tuota, että miten liimaa meneekö kyseisestä kankaasta läpi jne.
Thank you and have a terrible nice day.

http://lirlys.deviantart.com/

Jfer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jfer » Pe Tammi 16, 2009 09:13

Kiitos erittäin kattavasta vastauksesta!

Jatkokysymykseksi on nyt laitettava että kannattaisiko sittenkin liimata kangas kenkään jollain muulla kuin kuumaliimalla? Tuo nopea kuivuminen alkoi vähän huolestuttaa... Minulla kun on tapana säätää(TM) askarteluissani ja säätö tunnetusti ei ole maailman nopeinta touhua.
Jfer aka Jenni Lindqvist, Tsukiain sihteeri ja nettivastaava
Jennin.Ikioma.Org | POLOinen | Cosplaylab profile

Rimppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rimppu » Pe Tammi 16, 2009 10:15

Jfer kirjoitti:Jatkokysymykseksi on nyt laitettava että kannattaisiko sittenkin liimata kangas kenkään jollain muulla kuin kuumaliimalla? Tuo nopea kuivuminen alkoi vähän huolestuttaa... Minulla kun on tapana säätää(TM) askarteluissani ja säätö tunnetusti ei ole maailman nopeinta touhua.
UHU-yleisliima (saa Suomalaisista kirjakaupoista ja luultavasti monesta muustakin paikasta) on ollut oma patenttiratkaisuni. Kuivuminen ottaa aikansa, mutta säätää ehtii oikein mainiosti. Ainoana haittapuolena se, että mikäli liimaa eksyy vääriin paikkoihin, sitä on kohtuullisen hankalaa saada enää irti.

Thaki

Viesti Kirjoittaja Thaki » La Tammi 17, 2009 19:39

Elikkäs kysyisin Bleach - Ichigo Shinigami kenkien teko ohjeita. Mahdollisen helpot ja halvat ohjeet ;DD

Kameko

Viesti Kirjoittaja Kameko » Su Tammi 25, 2009 22:07

Mistäköhän saisin edulliseen hintaan jotkin tämäntapaiset kengät mustana? Tokyokanissa oli jotain, mutta 30 euroa on ainakin vielä minun rahapussilleni liikaa vaikkei vielä aivan kauhean suolainen hinta olekaan.

Myös helppoja ohjeita vastaavien kenkien tekoon itse otetaan vastaan, ehtona tosiaan se, että ovat helpot tehdä, ja että niiden kanssa pystyy sitten kävelemään pidempään kuin muutaman metrin eikä heti ole jalat rakoilla ja kipeät. Olen mukavuudenhaluinen cosplay-harrastaja. :lol:
"This duel is one-on-one. No aiding hands."
"Yes. That's why it was mouth only."

Shancus

Viesti Kirjoittaja Shancus » Ma Helmi 09, 2009 23:24

Kertokaa ihmiset, mistä ihmeestä niitä naurettavan halpoja flipfloppeja (aka varvassandaaleita) saa ostettua? Jotenkin en innostu ajatuksesta että käytän paljon rahaa johonkin jonka hajotan kuitenkin.

Olisi tarkoitus väsätä narutosandaalit ja niihin tarvitaan pohjiksi flipflopit (siis ainakin sen yhden ohjeen mukaan, minkä lopputulos eniten omaa silmää miellytti) ja nyt yhtäkkiä niitä ei tunnu löytyvän mistään >:C. Tai siis löytyisi mutta jotain sikahyviä ja kalliita (kotona olisi kyllä yhdet Roskilde-festareilta ostetut, mutta niitähän EN hajota!).

Liekö johtuu vuodenajasta ettei niitä löydy... Sinänsä ei väliä koska en ole ihan piakkoin tarvitsemassa näitä (vasta kesäksi itseasiassa, mutta tahdon vain että minulla on paljon aikaa kaikkea epämääräistä säätämistä varten : D). Mutta vaikka odottaisin kesäänkin, jolloin niitä kai on enemmän tarjolla, niin mistä ihmeestä niitä löytää? Ei ainakaan meiltäpäin kenkäkaupoista... (Ei olisi kivoja halpoja nettikauppoja, jotka myy?)

//Ah, oki kiitus ^__^ Pitääpä käydä kurkkimassa seuraavan kerran kun kaupunkiin pääsen.
Viimeksi muokannut Shancus, Ti Helmi 10, 2009 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Wemppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wemppa » Ma Helmi 09, 2009 23:42

Shancus kirjoitti:Kertokaa ihmiset, mistä ihmeestä niitä naurettavan halpoja flipfloppeja (aka varvassandaaleita) saa ostettua?
Kannattaa vilkaista vaikka jonkun supermarketin kenkäpuolelta. Itse olen löytänyt jotain parin euron vastaavia ihan Prismasta (ja kyllä, keskellä talvea).
| writing | to | reach | you |

Morndulin

Viesti Kirjoittaja Morndulin » Ke Helmi 18, 2009 09:44

Voisin heittää tänne nyt ihan tällaisen mielipidekysymyksen.

Tarkoituksena olisi tosiaan cossata Shinia Tampere Kupliissa ja en nyt osaa päättää haluanko olla saman pituinen vai autenttinen.

Eli ko. hahmo on minua 2cm lyhyempi, mutta hänen kengissään on 2cm paksumpi pohja. Kannattaisiko minun siis tyytyä noihin pohjiin mitkä minulla on ja olla saman pituinen vai tehdä 2cm jatkopohja ja siten olla saman paksuiset kengät, mutta vähän liian pitkä?

(mitä.. perfektionismia? äh, mitään sellaista...)
Homoilla on hauskempaa.

DeviantArt

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”