Mikä on Animeconin pääaihe?

Tälle alueelle voit tehdä äänestyksiä, alueella toimivat muuten samat perussäännöt kuin Yleinen Keskustelu -alueella.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Mikä on Animeconin pääaihe?

Japanilainen pop-kulttuuri
27
21%
Anime ja manga
39
30%
Japanilainen anime ja manga
48
37%
Cosplay
13
10%
Joku muu, mikä?
2
2%

Ääniä yhteensä: 129

Dyn

Re: Mikä on Animeconin pääaihe?

Viesti Kirjoittaja Dyn » Ke Elo 20, 2008 20:37

Minä olen aina ymmärtänyt, että manga on japanilainen tyyli tehdä sarjakuvaa. Kuten on olemassa amerikkalainen ja eurooppalainen tyyli ja mitä vielä. Mitä ihmeen väliä tekijän syntyperällä oikein on?
Ei mielellään tollaisia satunnaisheittoja, kiitos. Kyllä, animefanit on ihan hirveää porukkaa kun ne jaksaa nipottaa pseudosäädöstä ja tekee teidän coninjärjestämisestä kamalan vaikeaa, mutta jos kuitenkin pysytään asiallisuuksissa eikä lähdetä yleistämään ja heittämään elitistiläppää.
Sori. Mulle tuli vain vähän paha mieli MsMandun puolesta: tekevät oikeasti todella siistiä jälkeä, näin "maallikon" näkökulmasta ainakin ja mitä viime conin ansiosta tutustuin. Tämä animefandomin loanheitto tuntuu aika pahalta.

Darth Mauno
Wannabe

Viesti Kirjoittaja Darth Mauno » Ke Elo 20, 2008 22:00

the_imp kirjoitti:Pahoittelen jos kysely päätyi tältä osin olemaan harhaanjohtava; ellen jotenkin kämminyt niin äänen muuttaminen pitäsi tuossa olla mahdollista.
Aa, se toki muuttaa tilannetta, jos ihmiset voivat muuttaa vastaustaan, mikäli huomaavat tulkinneensa kysymyksen väärin. Itse en vielä ääntä antanut eikä kyseinen seikka näy äänestyksestä päälle.
the_imp kirjoitti:
Myös "japanilainen pop-kulttuuri" on turhan laaja ja moniselitteinen käsite, sen kun voi katsoa kattavansa alle niin jrockin, Hello Kittyn, yakuza- ja hirviöelokuvat kuin myös cosplaynkin, jotka välttämättä eivät kaikki kyseisen vaihtoehdon valitsevia kiinnosta.
Mutta mitäs muuta se voisi tarkoittaa kuin japanilaista populaarikulttuuria yleisesti?
Populaarikulttuuri on toki populaarikulttuuria, ei siinä mitään. Lähinnä siltä kannalta toin tuota seikkaa esiin, että käsite on tosiaankin armottoman laaja ja monitahoinen ja sisältää elementtejä, jotka eivät välttämättä kiinnosta kuin melko pientä osaa kävijöistä (itselleni toki kaikki mainitut kyllä kelpaavat). Vaikka tuo vaihtoehto nousisi ykköseksi, conia tuskin kannattanee silti ryhtyä järjestämään kaikkea kaikille -periaatteella? Kun tällä uudella foorumisoftalla on mahdollista luoda myös äänestyksiä, joissa voi valita useamman vaihtoehdon, voisi ehkä olla valaisevampaa kysellä ihmisiltä, mitä kaikkia erilaisia elementtejä he Animeconiin kaipasivat. Tässä voisi sitten vaihtoehtoina olla tarkemmin eriteltyinä japanilaisen popkulttuurin ja sen lieveilmiöiden kirjon eri lajeja (anime, manga, jrock, cosplay, japanilainen katumuoti jne.) ja sen kautta voisi hyvinkin saada selkeämpää osviittaa siitä, mihin kannattaa panostaa enemmän ja mihin vähemmän.
"Do not underestimate the power of the Dork Side"

zayah
Viesti:

Viesti Kirjoittaja zayah » Ke Elo 20, 2008 22:59

Darth Mauno kirjoitti:Populaarikulttuuri on toki populaarikulttuuria, ei siinä mitään. Lähinnä siltä kannalta toin tuota seikkaa esiin, että käsite on tosiaankin armottoman laaja ja monitahoinen ja sisältää elementtejä, jotka eivät välttämättä kiinnosta kuin melko pientä osaa kävijöistä (itselleni toki kaikki mainitut kyllä kelpaavat). Vaikka tuo vaihtoehto nousisi ykköseksi, conia tuskin kannattanee silti ryhtyä järjestämään kaikkea kaikille -periaatteella? Kun tällä uudella foorumisoftalla on mahdollista luoda myös äänestyksiä, joissa voi valita useamman vaihtoehdon, voisi ehkä olla valaisevampaa kysellä ihmisiltä, mitä kaikkia erilaisia elementtejä he Animeconiin kaipasivat. Tässä voisi sitten vaihtoehtoina olla tarkemmin eriteltyinä japanilaisen popkulttuurin ja sen lieveilmiöiden kirjon eri lajeja (anime, manga, jrock, cosplay, japanilainen katumuoti jne.) ja sen kautta voisi hyvinkin saada selkeämpää osviittaa siitä, mihin kannattaa panostaa enemmän ja mihin vähemmän.
Jepsis. Tämä kiinnostaisi minua ihan sen takia, että jos hirveän moni pitää juuri populaarikulttuuria pääaiheena ja conissa olisi monta monta uutta asiaa ja puolta esillä. Eli minä en haluaisi kaikkea kaikille -conia. Varsinkin kun ei minulla ole hajuakaan että mitä kaikkea se japanilainen popkulttuuri sisältää, jos se nyt ei ole tullut jo kaikille selväksi (kiitos selvennyksestä muuten). Eli minulle henkilökohtaisesti järjestäjänä iskee ahdistus tästä, kun on ihan tarpeeksi hommaa pysyä anime- ja mangajutuissa jotenkuten kärryillä ja niiden lisäksi moneen muuhun asiaan ja ohjelmalinjaan panostaminen vie mielestäni voimavaroja liian hajalleen. Loppuconitea voi toki olla eri mieltä ja suunnitella mitä huvittaa.
Tsubasa kirjoitti:Ja jos manga kerran on itäblokin scifiä ja kaikki muu sarjakuva länsiblokin, niin minä olen sitten kaiken maailman Heinleineille tuhahteleva Asimov-fani...
Minä olen kaikenmaailman Heinleineille tuhahteleva Asimov-fani, mutta ei minulla ole mitään sitä vastaan että Heinlein-ohjelmaa ois conissa.
madu kirjoitti:Kyllä, animefanit on ihan hirveää porukkaa kun ne jaksaa nipottaa pseudosäädöstä ja tekee teidän coninjärjestämisestä kamalan vaikeaa, mutta jos kuitenkin pysytään asiallisuuksissa eikä lähdetä yleistämään ja heittämään elitistiläppää.
Pitäis kai lainata tämä toive muihinkin keskusteluihin...
Mun korvaan juuri tuo "japani on ainoa oikea" kuulostaa elitistiseltä. Pikkuhiljaa olen kyllä saanut siihen ihan perustelujakin, että ehkä tämä tästä.

niidel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niidel » Ke Elo 20, 2008 23:36

rama: Joo, anteeksi tuo - tuli jälkeenpäin mieleen, että tuosta varmaan tosiaan sai käsityksen että väitän sinun piirtävän vaahto suussa "sitä IhQ aiToo MAGNAA ihQ xDD", vaikka lienee selvää, että olet jo sen vaiheen aika tehokkaasti ohittanut :) (Jos sinulla on sitä vaihetta koskaan ollutkaan :))

---

Kuitenkin se pointti (niin Ramaan kuin Ms Manduun (siis sisältäen sen toisenkin puolikkaan teistä :)) ja muihin vastaaviin liittyen), että Animeconin ydinaluetta pitäisi tosiaan olla japanilainen sarjakuva ja animaatio; niinpä suurimman osan ohjelmasta pitäisi käsitellä juuri sitä. Samoin kunniavieraan pitäisi olla nimenomaan japanilainen.

Ei etteikö mitään muuta voisi olla. Toki mukaan mahtuu vähän erilaisempiakin juttuja; ohjelmistoon voi pistää jotain J-pop- tai J-rock -juttuja, paraparaa tai japanilaisia TV-sarjoja - samoin kunniavieraisiin mahtuu vaikka joku korealainen/kiinalainen tai vaikka ruotsinsuomalainen artisti. Mutta siinä vaiheessa, kun Finnconin puolella on Jeff VanderMeeriä ja kumppaneita - nimiä, jotka jopa minunlaiseni scifistä mitään tietämätön tunnistaa - tulee vähän sellainen fiilis, että nyt eivät Animeconin kunniavieraat ole IHAN samassa sarjassa (Sori rama - en pidä sinua/teitä ihan vielä maailmanluokassa painivina, vaikka alku onkin ihan lupaava).

Tämä on minun mielestäni se ongelma.
Bubukuuti | niidelj@Twitter | jussikari.fi | Desuconin ex-pääjärjestäjä | lovers gonna love

the_imp
Viesti:

Viesti Kirjoittaja the_imp » Ke Elo 20, 2008 23:39

Tsubasa kirjoitti:Ja jos manga kerran on itäblokin scifiä ja kaikki muu sarjakuva länsiblokin, niin minä olen sitten kaiken maailman Heinleineille tuhahteleva Asimov-fani...
Kiitos, Tsubasa, ihan oikeasti. Jotenkin tuo kommentti antoi mun vihdoinkin ymmärtää ainakin yhden syyn tälle kuilulle scifi- ja animefandomien välillä.

Scifi yleisesti ja suomalainen scififandom erityisesti ovat todella inklusiivisia. Jos missään tuotoksessa on vähänkään scifistisiä tai fantastisia piirteitä niin se kuuluu siihen "meidän" juttuun hällä väliä mitä kirjailija, kustantaja tai kukaan muu väittää. Se ei mitenkään laimenna tätä harrastusta tai kirjallisuuden alaa että siihen kuuluu niin paljon kaikkea, Asimovista Heinleinin kautta suureen osaan kaikesta mangasta ja animesta. Eli esimerkiksi jos/kun Finncon järjestetään ilman Animeconia 2010 tai myöhemmin, ohjelmistosta varsin hyvällä todennäköisyydellä löytyy vielä animea ja mangaa käsittelevää materiaalia.

Se käsitys suomalaisesta animefandomista mikä mulle on muodostunut on luonteeltaan täysin erilainen, eksklusiivinen. Tässäkin keskustelussa on varsin huomattavana osana tullut esille rajojen piirtäminen, tämä on mangaa ja tämä ei. Ja se määrittävä tekijä ei tunnu olevan edes tuotoksen sisältö, vaan piirtäjän kulttuurihistoriallinen tausta. Näin ulkopuoliselle tämä on varsin hämmentävää. Olen hyvin tietoinen siitä että täällä kuten kaikkialla muuallakin eniten on äänessä ne joilla on vahvimmat mielipiteet, mutta silti.

Tarkoitukseni ei tässä ole väittää että yksi kulttuuri on parempi kuin toinen, totean vain itselleni että eroavuuksia löytyy aika syvältä tasolta.

Terminologiasta: mun piti erikseen pakottaa Google käyttämään sen amerikkalaisia sivuja jotta sain itselleni varmistettua että tämä halveksuvalta kuulostava sana "pseudomanga" on sen suomalaisella merkityksellä käytössä vain ja ainoastaan suomessa ja ruotsissa. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikö tähän voisi löytyä joku vähemmän vähättelevä termi?

Darth Mauno
Wannabe

Viesti Kirjoittaja Darth Mauno » To Elo 21, 2008 01:05

the_imp kirjoitti:Tässäkin keskustelussa on varsin huomattavana osana tullut esille rajojen piirtäminen, tämä on mangaa ja tämä ei. Ja se määrittävä tekijä ei tunnu olevan edes tuotoksen sisältö, vaan piirtäjän kulttuurihistoriallinen tausta.
Mutta tuolla kulttuurihistoriallisella taustalla on itse asiassa huomattavaa merkitystä tuotoksen sisällön kannalta. Muualla kuin Japanissa mangatyylisen sarjakuvan tekijät ovat muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta harrastajapiirtäjiä, jotka luovat sarjakuviaan työnsä tai opiskelunsa ohessa (eihän MsMandullekaan sarjakuva ole leipätyö). Japanissa sen sijaan kaupallisen julkaisukynnyksen ylittäneet mangapiirtäjät (ja etenkin ne, joiden teokset päätyvät länsimaihin) tekevät hommaa ammatikseen, heillä on usein joukko assistentteja avittamassa sarjakuvantekoa sekä ainakin kustannustoimittaja selän takana valvomassa tuotoksen laatua toisinaan hyvin tiukoinkin ottein. Lienee melko selvää, että tämä ero ei voi olla vaikuttamatta lopputuloksen tasoon.
the_imp kirjoitti:Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikö tähän voisi löytyä joku vähemmän vähättelevä termi?
Mangatyylinen sarjakuva, mangavaikutteinen sarjakuva, Suomi-manga, maailmanmanga, OEL-manga... (viimeinen tosin on käyttökelpoinen vain englantia puhuvissa maissa) - kyllähän näitä ehdotuksia on, mutta pseudomanga on noita vain kätevämpi ja vakiintuneempi, jopa siinä määrin, että olen kuullut tuota sanaa myös ko. materiaalia julkaisevien tahojen edustajien suusta.
"Do not underestimate the power of the Dork Side"

niidel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niidel » To Elo 21, 2008 01:06

the_imp: Joo - tosin suuremman kuilun ehkä muodostaa se, ettei animella ja scifillä oikeasti ole niin paljoa yhteistä ;) - paitsi se kuuluisa scifianime (tällä perusteella tietysti voitaisiin Suomen messuista niputtaa noin 95% yhteen Animeconin kanssa, koska onhan sitä kokkaus-, raviveikkaus- ja kilpa-ajo-animeakin...).

Mutta kyllä, anime- ja mangaharrastukset ja -fandomit - kuten useat muutenkin nuoret fandomit - ovat melko eksklusiivia. Sama juttu lähes kaikilla nuorilla suuntauksilla (vrt. islam on nuorempi uskonto kuin kristinusko sinällään; ja kummatkas ovatkaan fanaattisempia ;)).

Eksklusiivisuus - yllättäen - vähenee, mitä enemmän harrastamiselle tulee ikää. Itselläni ei ole mitään vaikeuksia napata käteen suomeksi käännettyä Marketti Mangaa, mutta nuoremmilla harrastajilla se tuntuu aiheuttavan samanlaisia reaktioita kuin koulun maksalaatikon ja hammaslääkärin epäpyhä liitto. Kun perusasiat ovat vakaalla pohjalla, ovat poikkeukset helpompia ymmärtää ja sulattaa. Poikkeuksissa ei ole mitään vikaa, mutta niiden pitää olla poikkeuksia - eivät pääasia.
Bubukuuti | niidelj@Twitter | jussikari.fi | Desuconin ex-pääjärjestäjä | lovers gonna love

Hachiroku

Viesti Kirjoittaja Hachiroku » To Elo 21, 2008 01:34

Hehee, huvitan itseäni joka ilta lukemalla tällaisia keskusteluita. Lähes samasta aiheesta taitaa löytyä lähes vastaavaa keskustelua jo kahden vanhemmankin otsikon alta.
niidel kirjoitti: 3) Animeconiin saadaan vieraaksi joku pseudomangaka.
4) Foorumilla ihmetellään, miksi taas oli pseudomangaka eikä koskaan saada niitä ihan oikeita japanilaisia.
5) Järjestäjät vetoavat siihen, että suurin osa on vastannut, että Animeconin keskiössä on "anime ja manga" (joka siis TÄSSÄ olevan määritelmän mukaisesti sisältää kaikenmaailman pseudomangan ja korealaisen piirretyn jne) eikä japanilainen anime ja manga.
Onneksi tuollaista vaaraa ei ole. Pseudomangakat voivat pitää välivuoden. Jos tämä kiista kuitenkin vielä tästä kiihtyy, täytyy alkaa painostaa osapuolia paneelikeskusteluun väittelemään aiheesta. Kyllähän se pseudohuttu sellaisessa muodossa voi olla osa conin ohjelmaa.
zayah kirjoitti:
Darth Mauno kirjoitti:Myös "japanilainen pop-kulttuuri" on turhan laaja ja moniselitteinen käsite, sen kun voi katsoa kattavansa alle niin jrockin, Hello Kittyn, yakuza- ja hirviöelokuvat kuin myös cosplaynkin, jotka välttämättä eivät kaikki kyseisen vaihtoehdon valitsevia kiinnosta.
Niin no, mua ainakin kiinnostaisi tämä määritelmä edelleen, kun en tiedä mitä siihen pitäisi rajata ja mitä ei.
Mitä on suomalainen pop-kulttuuri? Tai vielä parempi esimerkki: mitä on amerikkalainen pop-kulttuuri? Kaikki, mitä ei esitetä oopperatalossa. No joo, leikki leikkinä. Manga, anime, näytelmäelokuva, tv-sarjat, pop-musiikki, cosplay/muoti, idolikulttuuri, lelut/keräilyharrasteet, nykytaide (Murakami ja kumppanit)...

Tuossa on ainakin tiivistettynä mitä se tarkoittaa, kun minä sanon harrastavani japanilaista pop-kulttuuria (-cosplay, koska en harrasta sitä).
Dyn kirjoitti:Minä olen aina ymmärtänyt, että manga on japanilainen tyyli tehdä sarjakuvaa.
Jos haetaan kaksi teosta ääripäistä, ei niillä ole mitään yhdistäviä tyylipiirteitä, vaikka ovatkin molemmat mangaa.
Dyn kirjoitti: Sori. Mulle tuli vain vähän paha mieli MsMandun puolesta: tekevät oikeasti todella siistiä jälkeä, näin "maallikon" näkökulmasta ainakin ja mitä viime conin ansiosta tutustuin. Tämä animefandomin loanheitto tuntuu aika pahalta.
Itse en ainakaan hauku yhdenkään ns. "pseudomangakan" töitä, koska ne ovat "pseudomangaa". Arvostan niitä sarjakuvina ja käsityönä yhtä paljon kuin mitä tahansa sarjakuvaa. Sen sijaan haluan kysyä, miksi täytyy piirtää nimenomaan MANGAA, vaikka voisi sanoa piirtävänsä sarjakuvia. Kyllä se tyyli varmasti kertoo kaikille, mistä innoitus on löytynyt. Lähinnä haluan vastauksia, perusteluja ja käsitteiden selkeyttämistä.

niidel kirjoitti:Eksklusiivisuus - yllättäen - vähenee, mitä enemmän harrastamiselle tulee ikää.
Itse en ole koskaan tietoisesti nyrpistänyt nenääni jollekin määrätylle mangan alagenrelle vain siksi, että se on höpöhöpöä. Paljon kaikkea olen lukenut, mutta kyllä se sektori, jonka sisään todelliset suosikit rajautuvat, on kaventunut ajan kuluessa.

Lopuksi täytyy todeta, että tällaisia juttuja kirjoittelen lähinnä tällaisiin keskusteluihin, enkä niillä muuten päätäni vaivaa. Se tapa, jolla itse harrastan, on juuri oikea minulle, ja se riittää. Olen tyytyväinen. Ja olen tyytyväinen, jos muutkin ovat tyytyväisiä. Koskaan en sano toiselle harrastajalle, että tämä harrastaa väärin. Sen sijaan esitän kysymyksen ja asetan asioita kyseenalaisiksi. Ehkä siten herätän keskustelua, joka on aina mukavaa.

Tsubasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tsubasa » To Elo 21, 2008 01:37

Dyn kirjoitti:Eiköhän se pääaihe näkynyt vilkaisemalla Tampere-talolla ympärilleen. Mitä nettiin asti viitsiytyvät ajattelevat, lienee vain todella marginaalisen porukan mielipide. Massat istuivat Sorsapuistossa.
Juu - oireellista, eikö vain? Minustakin on nimittäin jo pitkään tuntunut siltä, että nimenomaan anime ja manga tässä ovat niitä vähemmän tunnettuja puolia japanilaisessa popkulttuurissa, joita sietäisi tuoda enemmän esiin - ainakin jos Animeconin ohjelmistoa katsoo.

Ja kuten niidel tuossa jo sanoikin... siinä vaiheessa kun Finncon-Animeconin 50 000 euron budjetista käytetään 3800 euroa Finnconin kunniavieraisiin ja 900 euroa Animeconin kunniavieraisiin alkaa täältä päin katsoen vähän näyttää siltä, että nallekarkit eivät mene ihan tasan. Eivätkä ilmeisesti järjestäjien intressitkään...
the_imp kirjoitti:Se käsitys suomalaisesta animefandomista mikä mulle on muodostunut on luonteeltaan täysin erilainen, eksklusiivinen. Tässäkin keskustelussa on varsin huomattavana osana tullut esille rajojen piirtäminen, tämä on mangaa ja tämä ei. Ja se määrittävä tekijä ei tunnu olevan edes tuotoksen sisältö, vaan piirtäjän kulttuurihistoriallinen tausta. Näin ulkopuoliselle tämä on varsin hämmentävää.
Hyvä sarjakuva on hyvää sarjakuvaa, ei siinä mitään. Mutta niin kauan kuin Animecon on fandomin järjestämä tapahtuma sen sopii käyttää aiheistaan fandomin käyttämiä määrittelyjä - toisin sanoen esimerkiksi manga on alkujaan Japanissa julkaistua ja ensisijaisesti japanilaiselle yleisölle suunnattua sarjakuvaa, ei mitä tahansa sarjakuvaa jonka tekijä on saanut vaikutteita mangasta (mitä määrittelyä Tokyopop on yrittänyt lobata kyseenalaisella menestyksellä viimeiset puolenkymmentä vuotta). Meille mikä tahansa japanilaisen kaltainen ei kelpaa harrastamisen pääsisällöksi, eikä sen silloin olisi hyvä olla coneissakaan sellaista.

Sanokaa eksklusivismia elitismiksi tai lapselliseksi preferenssiksi tai miksi ikinä haluattekin. Mutta se ei muuta sitä, että mangan 2000-luvulla lännessä saamasta räjähdysmäisestä suosionnoususta saa kiittää suurelta osin juuri mangan eksoottisuutta - sitä että se on tehty nimenomaan japanilaisella kulttuuritaustalla varustetun tekijän aivoista japanilaisella kulttuuritaustalla varustettuja lukijoita varten, ja länsimainen lukija joutuu näkemään hieman ylimääräistä vaivaa sen kaikki kulttuuripiirteet ja nyanssit ymmärtääkseen. Se vaatii harrastuneisuutta, ja juuri se on tätä meidän fandomiamme yhdistävä liima - kiinnostus Japania kohtaan.
Viimeksi muokannut Tsubasa, To Elo 21, 2008 14:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

zayah
Viesti:

Viesti Kirjoittaja zayah » To Elo 21, 2008 11:23

Tsubasa kirjoitti:Juu - oireellista, eikö vain? Minustakin on nimittäin jo pitkään tuntunut siltä, että nimenomaan anime ja manga tässä ovat niitä vähemmän tunnettuja puolia japanilaisessa popkulttuurissa, joita sietäisi tuoda enemmän esiin - ainakin jos Animeconin ohjelmistoa katsoo.
Ja kuten niidel tuossa jo sanoikin... siinä vaiheessa kun Finncon-Animeconin 50 000 euron budjetista käytetään 3800 euroa Finnconin kunniavieraisiin ja 900 euroa Animeconin kunniavieraisiin alkaa täältä päin katsoen vähän näyttää siltä, että nallekarkit eivät mene ihan tasan. Eivätkä ilmeisesti järjestäjien intressitkään...
Samaa mieltä tuosta cosplayn ja animen/mangan suhteesta ovat monet scifiharrastajatkin ihan vain conissa käynnin perusteella.

En osaa sanoa noista parista viime conista kovin paljon kun olen ollut vain etäisesti mukana järjestämisessä. Ei ole kuitenkaan vaikuttanut siltä, että haluista saada japanilainen kunniavieras, tai intresseistä, olisi kiinni ollut vieraan puute, varsinkin jos budjetti on ollut yhteinen. Saa korjata jos tietää paremmin, tai kertoa että mikä mätti (ajatus kalliista matkoista? kaikki kysytyt vieraat kieltäytyivät? ei keksitty enää ketään lyhyellä varoitusajalla kun tuli kieltäytymisiä? haluttiin vain joku jota oli julkaistu suomessa? animepuolen kautta saatiin niin vähän rahoitusta että piti karsia, jos budjetit oli vielä erikseen eikä yhteiset? auringonpilkut? ketään ei kiinnostanut? nyt minäkin olen utelias...)
Meillä oli 2004 vieraana ABe (ja Clements), Finnconin vieraisiin taisi kyllä silloinkin mennä enemmän matkarahaa (vaikka joidenkin matkat saatiin erinäisten hakemusten kautta muiden kustantamana). Jos muistan oikein niin oli kyllä työlästä se vieraan hankkiminen, vaikka ABen kanssa sattui niin hienosti että hän oli menossa Saksaan toiseen coniin joten Eurooppaan matkustaminen ei ollut hänelle enää ylimääräinen vaiva, hänellä oli aikaa siihen ja häntä huvitti matkustella kun sai pari kaveriaan mukaan reissuun, ja toki matkakuluissa säästimme sekä me että saksalaiset.
Hachiroku kirjoitti:Mitä on suomalainen pop-kulttuuri? Tai vielä parempi esimerkki: mitä on amerikkalainen pop-kulttuuri? Kaikki, mitä ei esitetä oopperatalossa. No joo, leikki leikkinä. Manga, anime, näytelmäelokuva, tv-sarjat, pop-musiikki, cosplay/muoti, idolikulttuuri, lelut/keräilyharrasteet, nykytaide (Murakami ja kumppanit)...
Ok, ihan kiva nähdä näitä listauksia, ei mulle olisi tullut mieleenkään että lelut/keräilyharrasteet on pop-kulttuuria, kun ei se tässä maassa tunnu olevan niin yleistä että olisi nimenomaan populaarikulttuuriin kuuluvaa (vaikka voihan se olla, en vaan tunne yhtään asian harrastajaa). Aiemmin mainitun Hello Kittyn oisin voinut arvata jos oisin oikein pinnistellyt :)
Hachiroku kirjoitti:Jos tämä kiista kuitenkin vielä tästä kiihtyy, täytyy alkaa painostaa osapuolia paneelikeskusteluun väittelemään aiheesta. Kyllähän se pseudohuttu sellaisessa muodossa voi olla osa conin ohjelmaa.
Pitää varoa mitä sanoo, kun ohjelmavastaava seuraa :D
niidel kirjoitti:the_imp: Joo - tosin suuremman kuilun ehkä muodostaa se, ettei animella ja scifillä oikeasti ole niin paljoa yhteistä ;) - paitsi se kuuluisa scifianime (tällä perusteella tietysti voitaisiin Suomen messuista niputtaa noin 95% yhteen Animeconin kanssa, koska onhan sitä kokkaus-, raviveikkaus- ja kilpa-ajo-animeakin...).
Ei saa antaa sille ideoita, sehän haluaa järkätä Suomen suurimmat scifi/fantasia/anime/manga/roolipeli/tiesmikä-messut jo muutenkin :)

Furinji
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Furinji » To Elo 21, 2008 12:49

Oletteko sattuneet huomaamaan, että tässäKÄÄN ketjussa ei kommentteja oikeastaan ole muilta kuin erilaisilta conijärjestäjiltä?

Uskaltaisiko joku coneissa ihan vaan käyväkin sanoa jotain? priti pliiiiiissss...
Tämä on häikäilemätön mainos: Jinsei ry, Porin anime- ja mangaklubi
[17:52] <@Sivis> "I'm becoming Jinsei.. Jinsei" .. :|

jtn

Viesti Kirjoittaja jtn » To Elo 21, 2008 13:44

zayah kirjoitti:Meillä oli 2004 vieraana ABe (ja Clements), Finnconin vieraisiin taisi kyllä silloinkin mennä enemmän matkarahaa (vaikka joidenkin matkat saatiin erinäisten hakemusten kautta muiden kustantamana). Jos muistan oikein niin oli kyllä työlästä se vieraan hankkiminen
Olen sanonyt tämän varmaan kiljoona kertaa, mutta sanonpa taas. Juu, kyllä oli työlästä, ja mukana oli aimo annos tuuria. Jonathan Clementsin mukaan ABe oli silloin aikoinaan ensimmäinen Eurooppalaiseen coniin saatu japanilainen kunniavieras, jota ei oltu järjestetty teollisuuskontaktien kautta.

Ja, jos en ihan väärin muista niitä neljän vuoden takaisia juttuja, niin japanilaisten kunniavieraiden kanssa homma meni Clementsin mukaan jotenkin näin:

Siinä missä jonkun scifikirjailijan, roolipelityypin, tai länsimaisen piirtäjänkin voi saada coniin kysymällä tältä asiaa sähköpostitse, on japanilaisten kanssa asia yleensä aika lailla monimutkaisempaa. Ei riitä se, että conin kunniavierasvastaava kirjoittaa kohteliaan japaninkielisen kutsukirjeen ja lähettää sen arvon artistille. Jos näin tehdään, ei yleensä kuulu mitään takaisin. Sen sijaan conin kunniavierasvastaavan pitäisi mennä paikallisen kustantajan puheille ja pyytää heiltä, josko he voisivat pyytää japanilaiselta kustantajalta coniin kunniavierasta. Sitten kustantajan edustajan pitäisi kysyä asiaa japanilaisilta, ja japanissa sitten päätettäisiin onko asia sen arvoinen, että arvon artistia kannattaa moisella häiritä. Ja, vaikka japanilainen vieras olisikin luvannut tulla, ei suinkaan ole kirkossa kuulutettu, että hän saapuu paikalle. Clementsin mukaan ei ollut laisinkaan tavatonta, että vieras ihan viime hetkellä "sairastuu", eikä siksi voi paikalle saapua.

Ilmeisesti asia on muuttumassa, kun ABe pääsi käymään, samoin kuin Keitaro Arima tuossa viime vuonna. Kumpikin on tätä vähän nuorempaa sukupolvea, joka ilmeisesti uskaltaa lähteä jopa tänne eksoottiseen Eurooppaan. Arimankin vierailusta tosin jäi minulle päälimmäisenä mieleen se, kuinka koko ajan muistettiin sanoa siitä kuinka kauhea KIIRE Arimalla oikeasti on töidensä kanssa, ja kuinka tänne tuloon ei ollut paljoa aikaa valmistautua, ja kuinka takaisin päästyään hänellä on kauheasti töitä rästissä. Eli vaikka halua löytyisi, ovat noi japanilaiset artistit ilmeisesti aika perhanan kiireisiä. Mikä on ymmärrettävää, jos pitää puskea tavaraa ulos useamman sivun päivävauhtia.

Eli ei riitä että tietää kenet haluaa vieraaksi. Ei riitä, että tietää kuinka häneen saadaan yhteys. Ei riitä, että kysyy. Pitää kysyä oikealta ihmiseltä, josko hän voisi kysyä oikealta ihmiseltä, josko hän voisi kysyä ehkä siltä potentiaaliselta vieraalta. Välissä useampi porras byrokratiaa ja varmaan useampi laskelma artistin lähettämisen taloudellisista eduista ja haitoista. Ja se on vähä eri juttu ku lähettää sähköpostia Neil Gaimanille - saatika ramalle.

Summa summarum: tässä on ilmeisesti vähän muutkin jutut takana kuin se, että kukaan ei jaksa hankkia paikalle japanilaista kunniavierasta.
zayah kirjoitti:
niidel kirjoitti:the_imp: Joo - tosin suuremman kuilun ehkä muodostaa se, ettei animella ja scifillä oikeasti ole niin paljoa yhteistä ;) - paitsi se kuuluisa scifianime (tällä perusteella tietysti voitaisiin Suomen messuista niputtaa noin 95% yhteen Animeconin kanssa, koska onhan sitä kokkaus-, raviveikkaus- ja kilpa-ajo-animeakin...).
Ei saa antaa sille ideoita, sehän haluaa järkätä Suomen suurimmat scifi/fantasia/anime/manga/roolipeli/tiesmikä-messut jo muutenkin :)
Mitä? Eix me muka saadakaan Worldconia Suomeen? Määälsäää!
Furinji kirjoitti:Oletteko sattuneet huomaamaan, että tässäKÄÄN ketjussa ei kommentteja oikeastaan ole muilta kuin erilaisilta conijärjestäjiltä?
Olen huomannut. Mutta mitäs tavallinen coninkävijä jaksaisi kommentoida tällaiseen smofistiseen kädenvääntöön, jossa lopultakin aika lailla halotaan hiuksia ja keskustellaan con-byrokratian filosofiasta ja päämääristä? Eihän tästä lopulta näy conkävijälle kuin ehkä se kunniavieras. Animefandomin järkkäämän conin ohjelma kun kuitenkin on jotenkin japaniin, ehkä jopa animeen ja mangaankin liittyvää, oli con mikä tahansa.
- Jussi Nikander

Mary Leathert

Viesti Kirjoittaja Mary Leathert » To Elo 21, 2008 14:58

Valitsin tuon "japanilainen pop-kulttuuri" -vaihtoehdon. Sisällytän siihen myös animen ja mangan ja niistä vaikutteita saaneet jutut muissakin maissa. Eli kaikki saattaa kiinnostaa, riippuu ihan aiheen käsittelytavasta jne. Mutta se todettakoon, että kunniavieraat ylipäänsä eivät niin hirveästi kiinnosta, ellei kyseessä ole sattumalta tyyppi, jonka töitä fanitan jo valmiiksi. Johtuu siitä, että minua eivät yleensäkään ihan hirveästi kiinnosta ne ihmiset, jotka kulttuuria tekevät, vaan se kulttuuri itsessään.
"I saw so many things/but like a dream/always losing me/in a cloud" "Heaven's Not Enough", Yoko Kanno

leathert.tumblr.com Random reblogging.

Tsubasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tsubasa » To Elo 21, 2008 17:07

Dyn kirjoitti:Mitä japanilaisuuteen tulee: tässähän pitää kohta alkaa ajattelemaan, että true-fanin täytyy myös ehdottomasti olla itse japanilainen. Älköön siinä eurooppalaiset lässyttäkö.

---

Minä olen aina ymmärtänyt, että manga on japanilainen tyyli tehdä sarjakuvaa. Kuten on olemassa amerikkalainen ja eurooppalainen tyyli ja mitä vielä. Mitä ihmeen väliä tekijän syntyperällä oikein on?
Jatkaakseni tästä aiheesta vielä... olennaista ei tosiaan ole mangan tyyli, vaan sen kulttuuritausta. Nämä mangat ovat kaikki aivan erityylisiä, eikä niitä yhdistä mikään muu kuin se että ne on kaikki tehty japanilaiselle yleisölle:

Kuva

Tekijän geeniperimälläkään ei sinällään ole väliä, koska eihän se vaikuta itse teokseen niin kauan kuin kulttuuripuoli on kunnossa; Michael Arias tulikin jo mainittua. Mutta tietysti teos voi myös ammentaa japanilaisesta kerrontatavasta ja kertoa sillä länsimaiseen kulttuuriin sijoittuvaa tarinaa; Svetlana Chmakovan Dramacon on loistelias esimerkki siitä miten tämän voi tehdä kunnolla ja hyvin niin, ettei lopputulos kalpene japanilaisille tuotoksille. Näitä helmiä vain on valitettavan harvassa.

Jos haluaa tietää tarkemmin miksi länsimaiset mangatyyliset sarjakuvat eivät yleensä herätä ihmisissä sen kummempaa kiinnostusta voi lähteä miettimään, miksi ihmiset ylipäätään ovat sarjakuvista kiinnostuneita. Kaikessa sarjakuvassa ulkoasu on vain se toinen puoli, ja sisältö on toinen - mutta pseudomangan suhteen tilanne on valitettavasti usein niin, että mangan muotoa fanitetaan ja matkitaan niin paljon (vaikkakin monesti vaihtelevalla menestyksellä) että syntyy teoksia vailla mitään kerrottavaa sisältöä. Tällaiset sarjakuvat ovat edellä mainitsemallani tavalla mangaderivatiivisia - faniuden tuotteita - koska niitä ei yksinkertaisesti olisi olemassa ilman mangaa; jos niiden tekijä ei olisi koskaan mangaan tutustunutkaan niiden tyyli ei olisi "länsimainen", vaan tekijä ei olisi todennäköisesti koskaan sarjakuvanteosta kiinnostunutkaan.

Minkä vuoksi ikävän suuri osa niistäkin pseudomangantekijöistä jotka hallitsevat ulkoasun ovat täysin tuuliajolla teoksiensa sisällön suhteen - heillä ei vain tunnu olevan mitään sen kummempaa sanottavaa. Esimerkiksi käy vaikkapa jo mainittu Liekehtivä Ruusu, joka voi olla nätin näköistä mutta juoneltaan kauheaa kuraa... ei kauheasti rohkaise fanittamaan. Tämän vuoksi Animeconin pääsisällön olisi hyvä olla nimenomaan japanilainen anime ja manga, jos te kerran sellaisen eron haluatte tehdä.
Viimeksi muokannut Tsubasa, Ti Syys 02, 2008 12:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Dyn

Viesti Kirjoittaja Dyn » To Elo 21, 2008 22:17

^ Kiitoksia selonteosta, auttoi. Ja löytyipä tässä sf-maailmastakin parempi vertaus kuin se fanficcailu (jota kai tehdään nimenomaan tiedostaen, että matkitaan), nimittäin ylipäätään kotimainen sf/f-kirjallisuus. Osittain syystä, mutta enimmäkseen täysin turhaan dissattu kirjallisuudenala. Onneksi sen tilanne on jo päässyt korjaantumaan, vaikka eihän se julkaisuluvuissa näy. Kuinka monta oikeasti hyvää kotimaista fantasiakirjailijaa tulee istumalta mieleen? Niinpä.

Joo-o, alan ymmärtää - perusteita, en ehkä ihan aggressiivisuutta, viittaan mm. Eemelin analyysiin fandomien luonteesta. Ja onhan se totta, että Aasian takaa rahdattu vieras kuulostaa sikasiistiltä sen rinnalla, että vaihtoehto olisi tuosta naapurimaasta. Vähän tätä kunniavierasasiaa pohtineena, olisiko käsittämätön ajatus jos Animeconissa toisinaan olisi "varsinaisemman" vieraan rinnalla myös kotimaisiakin tekijöitä (onko niitä?) vähän samaan tapaa kuin Finnconissa aina on kotimainenkin GoH? Siis suomeksi: useampi kuin yksi kunniavieras? Kaksi tai kolmekin kerralla? Finnconin puolellahan näitä on useampia.

edit// Ja loppuun vielä tarkennan minäkin, nämä ovat henkilökohtaista pohdintaani eivätkä edusta minkään conitean mitään kantaa. Henk.koht. olen scifin ja sen sellaisen harrastaja, animeen/mangaan olen tutustunut oikeastaan ihan vain Animeconin ja Kirjamessujen kautta. Mutta koska conit ja kulttuuri noin yleensä kiinnostavat... samoin sarjakuvatkin noin periaatteessa...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Gallupit ja kyselyt”