Kengät

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Kokonhoray

Viesti Kirjoittaja Kokonhoray » Ti Huhti 15, 2008 22:30

Eikö olisi ollut helpompaa päällystää jo valmiit kengät, joissa on oikeanlainen pohja? Esimerkiksi kenkää voi muotoilla laittamalla päälle kerros polyuretaanivaahtoa ja sitten hioo ja vuolee ja täyttelee reikiä. Lopuksi kitataan ja hiotaan hyvin ja liimataan päälle oikeanlainen kangas. Kenkien päällystämisessä kannattaa myös käyttää vahvempaa kangasta. Pitää muotonsa paremmin ja usein myös näyttää paremmalta.
Pahvi hieman materiaalina pelottaa, sillä olen kuullut jo tarpeeksi paljon kauhutarinoita kuinka pahviset propit ovat muuttuneet mössöksi kastuessaan enkä uskalla ajatella, miten kengille käy.. Ellei osaa käsitellä niitä vesitiiviiksi.
Don't get worked up. Chill out and help me find a time machine.
- Gintoki

Elyse

Viesti Kirjoittaja Elyse » Ke Huhti 16, 2008 10:46

Iipon kirjoitti: Pahvi hieman materiaalina pelottaa, sillä olen kuullut jo tarpeeksi paljon kauhutarinoita kuinka pahviset propit ovat muuttuneet mössöksi kastuessaan enkä uskalla ajatella, miten kengille käy.. Ellei osaa käsitellä niitä vesitiiviiksi.
Itseasiassa muovitan ne vesitiiviksi, ennen kuin alan niitä ompelemaan ja välttelen vesilätäköitä :3 Oikea onglema on se, miten saisin kengälle alimman pohjan, joka olisi mieluiten kumia ja oikean muotoinen.

Viestissä aiemmin mainitsit uretaanin ja kitin. No näitähän meiltä löytyy, kun meidän taloa on rakennettu viimeiset viisi vuotta. Voi olla ihan hyvä idea yhdistää juuri noita kahta, mutta suurin ongelma varmasti löytyy enimmäkseen tuosta oikean pohjan löytämisestä, varsinkin jos ei kirpputorilla tärppää. Kiva, jotain 90-lukuisia popoja kympillä myydään, mutten taida olla ihan valmis ostamaan niin kalliita pelkkiä pohjia varten. Siksi käytän pahvia. Se ei maksanut minulle mitään, kun dyykkasin meidän kodin läheisen kierrätyskartonkiroskiksen.

Yugata Kyoshi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yugata Kyoshi » Ke Huhti 16, 2008 18:18

Ohhoh. Tuo pahvikenkäsysteemi on minulle entuudestaan ihan outo. Itse olen turvautunut enimmikseen vain ompelemaan kengänpäälliset.. Aina eivät nekään hyviltä näytä.
Sitten olen vain Huuto.netistä tai eBaysta katsellut sopivia, ja lisännyt päälle jotain, jos tarvii.
Yleensä en ota cossattavaksi hahmoja, joiden toteutus tuntuu aika... noh, omaperäiseltä tai vähintäänkin hankalan näköiseltä.
~Yugata Kyoshi~

Decility
Viesti:

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja Decility » Ke Touko 28, 2008 00:58

Ei kellään sattuisi olemaan tietoa millä/minkälaisella maalilla kannattaa värjätä kumisaappaita D:? Vai käykö ihan joku spray- tai pienoismallimaali? Vai pitääkö olla jotaan erikoisuuksia?

Tarkoituksena on värjäyttää siis ihan tavalliset kumisaappaat mutta maalin pitäisi pysyä hyvin kiinni ja kestää jonkunnäköstä kulutusta kun maali tulee kenkien pohjiin ja sinne alapuolelle muutenkin :)
Jamesilla ei oo ees omaa teemamusaa sen omassa pelissä ;__;

Kokonhoray

Viesti Kirjoittaja Kokonhoray » Ke Touko 28, 2008 02:55

Decility kirjoitti:Ei kellään sattuisi olemaan tietoa millä/minkälaisella maalilla kannattaa värjätä kumisaappaita D:?
Mm, itselläni on sama homma edessä. Perus Nokian kumisaappaat kun on loistava peruspohja melkein mille tahansa kenkäselle! .D
Spraymaalia en missään tapauksessa suosittele. Se lohkeilee ja kuluu helposti pois. Itse suosittelen akryylimaalia, joka joustaa sopivasti eikä lähde kuivuttuaan vedelläkään pois. Kulutusta sekään ei kyllä kestä liian hyvin. Mutta minulla taisi viimeksi olla ongelmana se, että sprayasin eka ja maalasin sen päälle, notta ei ihme, jos rapisi melko nopeasti pois. Mutta kaverini käytti myös akryylimaalia, mutta tälläkertaa ei sprayattujen kenkien pohjiin ja tietääkseni piti hyvin kun pelkästään sisätiloissa käveli.
Mutta pointti nyt lähinnä on, että mitä tahansa valitset, sen täytyy olla joustavaa.
Don't get worked up. Chill out and help me find a time machine.
- Gintoki

Kioko_

Viesti Kirjoittaja Kioko_ » Pe Touko 30, 2008 13:19

Yleensä ei ole ollut ongelmaa toteutuksessa, koska kaikki asuni ovat olleet lähinnäkin kouluasuja. Ensimmäinen probleema tuli kun teki kh:n org asun. Ei sellasia jumalattomia saappaita, jotka ovat tiukat ja jalkaa myötäilevät löydy mistään! Plus niissä piti vielä olla joku ihme kuviointi ylhäällä ja sellaiset "aukot" molemmilla sivuilla. Ratkaisin asian niin, että pistin mustat pitkävartiset kengät ja sai kelvata, onneksi kaavun alta ei sitten näkynytkään kuin kengän kärkiosa korkeintaan...
Joskus tulee koulupuvun kengissä ongelmaa kun mustia kenkiä saa mutta ruskeita ei meinaa löytyä sitten mistään (siis peruskoulupukukenkiä...)

Decility
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Decility » Ma Kesä 02, 2008 22:32

Kiitos Iiponille vastauksesta :D Pitää tuota akryylimaalia käydä ostamassa.

Tietääkö kukaan sitten miten pystyy irroittamaan kumisaappaasta sellaisen muovisen läpyskän joka on liimattu siihen? Siis tarkoituksena olisi saada se pois niin ettei siihen jää kauhean rumaa jälkeä, mielellään ei jäisi jälkeä ollenkaan. Kyseinen kumiläpyskä on ilmeisesti liimattu (tai sulatettu) todella hyvin kiinni kenkään koska se ei lähde irti ainakaan millään niistä konsteista mitä itse olen koittanut (repiminen, raapiminen, veitsi, jne) ja jos sitä repii irti niin että se lähtisi irti jää saappaaseen sellainen valkoinen kohta, jos nyt tajuatte mitä tarokoitan... Onko kellään mitään hyviä ehdotuksia miten sen saisi siististi irti saappaasta? Itse olen jälkikäteen miettinut hiekkapaperilla raaputtamista mutta tiedä sitten onko se hyvä idea :/

Ja koska tuo mun kuvaus ei mihinkään suuntaan ole kauhean valaiseva, täällä on kuva kengästä. Eli kyseinen liuska joka pitäisi saada irti on tuo kengän edessä oleva valkoisella koristeltu "Viking" läppä.

(And just for your information, itselläni on täsmälleen samanlainen kenkä (kaksikin), vain väri on eri :3)
Jamesilla ei oo ees omaa teemamusaa sen omassa pelissä ;__;

Narina

Viesti Kirjoittaja Narina » Ma Kesä 09, 2008 16:09

Kuinka tehdä 'töppökengät'? Itse minun ei tähän mennessä ikinä tarvinnut cosplay asuun erikseen niitä tehdä, mutta nyt tuli ongelma esiin.

Lolita-sohvi

Viesti Kirjoittaja Lolita-sohvi » To Kesä 19, 2008 17:39

Mimmoset kengät Tokyo Mew Mewin Mew berryllä on? Miten semmoset tehdään? :wink:

Modemuoks: Googlea sopii käyttää kuvan hakemiseen. Tämä koskee niin kysyjää, kuin vastaajaakin.
Animecon VII: Azumanga Daioh!/Chiyo-chan

Krautertee

Viesti Kirjoittaja Krautertee » Ti Kesä 24, 2008 17:32

---
Viimeksi muokannut Krautertee, La Marras 16, 2013 15:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ninzo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ninzo » Ma Heinä 21, 2008 23:17

Olisiko Ideoita miten toteuttaisi TODELLA suurinumeroiset kengät?
Suunnitteilla olisi One Piecen Gekko Moria ja kun herra on tavallista isokenkäisempi niin olisi apu tarpeen... Eli tavoitteena olisi saada väännettyä about 50cm:n kanta-kärkivälin lapikkaat.

Apuja...?
Thought you may forget the Review
-rest assured, it remembers you.

Limetti

Viesti Kirjoittaja Limetti » Ti Heinä 22, 2008 10:50

Ninzo kirjoitti:Olisiko Ideoita miten toteuttaisi TODELLA suurinumeroiset kengät?
Suunnitteilla olisi One Piecen Gekko Moria ja kun herra on tavallista isokenkäisempi niin olisi apu tarpeen... Eli tavoitteena olisi saada väännettyä about 50cm:n kanta-kärkivälin lapikkaat.

Apuja...?
Ninzo, yritäppä tehdä silleen että ompelet kahdesta kangaspalasta todella pitkän ja leveän sukan.Tässä vaiheessa kannattaa myös ommella kaikki koristeet mikäli tuohon "kenkään" siitä tulee.Sitten laitat vaikka jonkun pahvin palan pohjaksi.Sen jälkeen alat laittamaan sinne sisälle vaikka pumpulia täytteeksi, niin siihen alkaa tulla sitä kengän muotoa.Jos tuo ei käy, niin tuon "sukan" voi vetää jonkun kengän päälle ja täyttää sen sitten esim. pumpulilla.

Näin ainakin minä olen tenhnyt.
This, is what we are......

Senseless

Viesti Kirjoittaja Senseless » Ti Elo 05, 2008 17:44

Tarkoitus olisi nyt cosplayata jotakuta jäsentä Organisaatiosta (Kingdom Hearts). Ongelma: kengät. Kuva joka yrittää selventää asiaa
Eli tuollaiset pitkävartiset saappaat. Joyboots.fi tarjosi aika hyviä mutteivat nekään ole oikeita. Minulla on vanhat talvikengät jotka ulottuvat alle polven. Jos ne värjäisi mustaksi, auttaisiko se? Vai olisivatko kengät liian lyhyet?

Toki voin pitää sitä Organisaation asua niin ettei kenkien yläreuna näy mutta silti... Help?
Einspruch!

Malvien

Viesti Kirjoittaja Malvien » Ti Elo 05, 2008 20:14

Senseless: kannattaa kiertää kirppareita. Itselläni ainakin on usein käynyt melkoinen munkki nimenomaan kenkien kanssa, tuntuu että melkein joka kerta kun näytän nenääni millä tahansa kirpputorilla, löytyy jostain nurkasta keskimäärin kahdet hyvännäköiset kengät. :D Esmes meidän viiden hengen DGM-ryhmässä kaikkien kengät on peräisin kirppiksiltä: yhdet rantasandaalit joilla oli hintaa muistaakseni tyyliin euro, yhdet tyttöjen jonkunnäköiset kävely(tjsp)kengät joiden hinta oli pari euroa sekä kolme paria mustia polveen ulottuvia nahkasaappaita, joista kaksista maksettiin muistaakseni suunnilleen kymppi ja yksistä viisi euroa. Että ei edes kovin kallista. x3 Näissä meidän saappaissa on aika reippaat korot (7-10 cm ^^;), mutta jos haluat matalat, ni olen kyllä sellaisiakin monet nähnyt.

Ja sitten vielä, jos päädyt Roxasiin, niin haluaisin sanoa, että ainakin minun silmiini näyttäisi, että nuorellaherralla olisi kokopitkät housunlahkeet kenkien päällä (toisin kuin oikeastaan kaikilla muilla Organisaation hemmoilla), joten välttämättä siihen asuun ei tarvittaisi pitkiä saappaita. Saatan toki olla väärässäkin, mutta tutkin tätä asiaa kerran oikein suurennuslasin kanssa KHII-pelin Jiminyn journalista ja päädyin tähän tulokseen... :D

Yuure

Re:

Viesti Kirjoittaja Yuure » Pe Elo 29, 2008 22:31

Holly kirjoitti:Kysymys olisi Sakura Harunon ninjasandaaleista, sarjasta Naruto. Mistä sellaiset saa?? Olen katsonut Blipposta, sieltä löytyi, mutta jotkut ovat sanoneet, ettei kyseisillä kengillä voi kävellä kunnolla. Pitäisikö siis ostaa sandaalit Blipposta vai värkätä omat??? (Ulkomailta en käy tilaamaan)

Tässä erittäin hyödyllinen ohje kenkien tekemiseen. Itse onnistuin loistavasti nuiden ohjeiden avulla.
http://liz.spain.googlepages.com/narutosandaltutorial

Kuumaliima ei ole tarpeen, jos käsillä on puuliimaa tai yleisliimaa ja nastoja : D
"Did you seriously just stamp your foot? I thought girls only did that on TV"--Jacon Black

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”