Piilolinssit!

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Piilarit cosplayssä...

ovat turhat
5
1%
ovat tarpeeliset, jos on itsellä huono näkö
108
27%
ovat tarpeeliset, jos hahmolla on hiukankin eriväriset silmät
95
24%
eivät ole tarpeelliset, jos oma silmien väri lähentelee hahmon väriä
138
35%
ovat liian kalliit
29
7%
muu (viestitä ja kerro lisää)
25
6%

Ääniä yhteensä: 400

Elyse

Piilolinssit!

Viesti Kirjoittaja Elyse » Ti Maalis 11, 2008 22:44

Piilolinssit, eli piilarit, ovat hyvin yleisiä cosplayssa. Tämä ketju on tarkoitettu kysymyksille ja omien kokemuksien jakamiseen piilolinsseistä. Minullakin olisi yksi neuvon pyyntö, vaikka tiedänkin piilareista jonkin verran ja olen niiden aktiivinen käyttäjä. Voin myös itse vastata muiden esittämiin kysymyksiin.

Etsin punaisia piilolinssejä, joissa on vahvuudet (mieluiten vain yhtä kpl) Sousei Seki-cossiini. Olen etsiskellyt sellaisia pohjoismaisilta ja luotettavilta nettisivustoilta, mutta etsintäni eivät ole tuottaneet tulosta. Siispä jos tiedät jotain punaisista piilolinsseistä, joihin saa vahvuudet, kerroppa niistä minulle (ja kaikille muillekkin) hiukan lisää. Asia on kiireinen!
Viimeksi muokannut Elyse, Ke Maalis 12, 2008 19:43. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Mary Leathert

Viesti Kirjoittaja Mary Leathert » Ti Maalis 11, 2008 23:13

Laitoin muu, koska mielestäni asia riippuu osittain siitä, onko hahmon silmien värillä merkitystä. Eli jos erikoisen väriset silmät ovat yksi niistä asioista, jotka ovat tavallaan hahmon "tunnusmerkkejä", kannattaa piilarit olla. Jos taas esim. piirrostyylin vuoksi silmien väri ei edes erotu kunnolla jatkuvasti, en katso piilolinssejä tarpeellisiksi.
Erityisesti piilarit olisivat varmaan hienot, jos hahmon silmät ovat erikoiset muutenkin kuin väriltään, esim. Naruton sharinganit tms. Tällaisia linssejä voi tietysti olla vaikea hankkia, mutta jos ne saa, niin cossin uskottavuus kyllä kohoaa huimasti.

Jos ajattelee asiaa cossaajan kannalta, niin on kyllä ikävää, jos itsellä on lasit, muttei esim. pysty piilareita käyttämään jostain syystä. (Rahanpuute tai herkät silmät tms.) Kuitenkin juuri silmälaseja tarvitseville piilareista on cossatessa jopa hyötyäkin, jos ne vahvuuksilla hankkii, kunei tarvitse törmäillä esineisiin ja ihmisiin, saati saada päänsärkyä. Harvemmalla hahmolla kuitenkaan on lasit, ainakaan juuri sellaiset kuin sinulla, joten vaihtoehdot ovat juuri piilarit tai törmäily. Mielestäni aiempaan vedoten ei silloinkaan tarvitse sitä väriä lähteä muuttaman, jos sillä ei ole merkitystä.

Lähinnä (värillisten) piilolinssien käytössä päätös riippuu siitä, kuinka huoliteltu cossaaja haluaa asunsa olevan. Kilpailuihin tms. osallistuessa on varmaan olennaisempaa, että ihan kaikki on kohdallaan, kuin jos on tullut pitämään kavereiden kanssa hauskaa. Silmät ovat kuitenkin yleensä niin pieni osa hahmoa, että niiden kanssa ei mielestäni tarvitse stressata, jos ei välttämättä halua.
Eli kyseessä on täysin tilannekohtainen asia.
"I saw so many things/but like a dream/always losing me/in a cloud" "Heaven's Not Enough", Yoko Kanno

leathert.tumblr.com Random reblogging.

Rimppu
Viesti:

Re: Piilolinssit!

Viesti Kirjoittaja Rimppu » Ke Maalis 12, 2008 10:37

Wax kirjoitti:Etsin punaisia piilolinssejä, joissa on vahvuudet (mieluiten vain yhtä kpl) Sousei Seki-cossiini. Olen etsiskellyt sellaisia pohjoismaisilta ja luotettavilta nettisivustoilta, mutta etsintäni eivät ole tuottaneet tulosta. Siispä jos tiedät jotain punaisista piilolinsseistä, joihin saa vahvuudet, kerroppa niistä minulle (ja kaikille muillekkin) hiukan lisää. Asia on kiireinen!
Samalla asialla olen minäkin, mutten niin kiireisellä aikataululla. Suosittelen kipaisemaan lähimpään optikkoliikkeeseen (tai vaikka kiertämään ne kaikki) ja kysäisemään sieltä. Tulee toki kalliimmaksi kuin netistä tilattuna, mutta netistä näyttää tosiaan olevan järjettömän vaikeaa löytää punaisia linssejä vahvuuksilla.

Daiki

Viesti Kirjoittaja Daiki » Ke Maalis 12, 2008 11:24

Asia on minun kohdallani vähän niin ja näin: totta kai piilarit olisivat hyvät, jos hahmolla on vähän erikoisemman väriset silmät [=punaiset, keltaiset, eri väriset jne.] mutta itseni kohdalla ei esteenä ole raha vaan... niiden käyttäminen. <__<

Omistan huonon näön ja omistan näin ollen lasitkin [käytän tosin vain kun on tarpeellista]. Piilareista olisi siis vain hyötyä mutta niiden laittaminen silmiin on minun kohdallani niin... ylitse pääsemätön asia. >__< Tiedän, nyt saatatte ihmetellä "sehän on vain pieni muoviläpyskä, ei se niin kamalaa voi olla", mutta minun kohdallani on. Pysyn piilarittomalla linjalla, piste. [Ja erään nimellä mainitsemattoman henkilön kokemukset saivat minut järkyttymään lisää, kiitos.]

Mutta takaisin asiaan.
Kuten sanoin, olisi piilarit ihan hyvä olla erikoisempia silmiä omaavia hahmoja varten mutten kuitenkaan väitä, että ne olisivat pakolliset. Jotkut käyttävät piilareitaan vain kyseisessä cosplayssaan jotenka kukkaro voi huutaa armoa. Jos hahmolla on siniset silmät ja itselläsi ruskeat, niin antaa sitten olla. Omalla kohdallani voin sanoa etten tuijottele ihmisten silmiä, pukuhan [ja hiukset] on tässä pääasia. [Jaa, aloitetaanko väittely tästäkin asiasta?]

Yuffie

Viesti Kirjoittaja Yuffie » Ke Maalis 12, 2008 17:36

Nykyään käytän cosplayatessa piilareita, koska olen jonkin sortin perfektionisti. Omistan mustaa lähentelevän silmienvärin, ja jos hahmo on sinisilmäinen, huomaa heti että joku mättää :p Silmäni ovat niin tummat, että sävyttävien piilarien (ainakin sinisten) väri ei edes muuta silmieni väriä paljoa... Kameran salamavalo ja auringonvalo kuitenkin saavat värin näkymään, jes. Hyvää piilareissa on se, että niitä ei edes muista~

Piilarien plussia ja miinuksia
+ Näytät enemmän hahmolta jota cossaat
+ jos ostat vahvuuksilla, voit olla ilman silmälaseja

- Kallista puuhaa
- Heräät aikaisin aamulla laittamaan ne silmiin (ei sitä koskaan tiedä miten kauan kestää kunnes onnistuu saamaan ne paikoilleen)
- ...jos edes saat ne silmiin :D Sörkkiminen EI ole kivaa.
- Viimeistään illalla alkaa näkö hetkittäin hiukan sumentua kun silmät väsyy, mutta siis vain hiukan.
Tätä minäkin kannatan.

adreena

Viesti Kirjoittaja adreena » Ke Maalis 12, 2008 20:52

Ymmärrän ja kannustan piilarien käyttöön, koska ne tuovat aina oman lisänsä pukuun. Sen ekstra oomphin. Erityisesti hahmoilla, joilla on jokin todella poikkeava ja erottuva 'juttu' silmissä.

That said, itse en käytä piilareita. Ihan siksi, että silmäni eivät niistä erityisesti innostuisi. Ja jos jonkun mielestä pukuni ovat paskoja koska silmienväri ei täsmää, niin hyvää joulua vaan hänelle. En kyllä edes lähtisi cosplayaamaan hahmoja, joilla silmät ovat 'juttu'. Näillä luonnon antamilla harmailla potkii ihan riittävän pitkälle.

salsacat

Viesti Kirjoittaja salsacat » To Maalis 13, 2008 04:53

Piilarien käyttö ei itselleni ole cossatessa mikään ongelma, sillä käytän niitä joka tapauksessa oikeastaan päivittäin (minähän EN laseja suostu käyttämään!!!!!11 xD).
Tosin cosplayn myötä olen alkanut käyttämään värillisiä linssejä, koska olen, samaan tapaan kuin Yuffie viestissään kertoo, melko lailla perfektionisti, ja niin olen myös tässä asiassa.
Kallista touhuahan se on niitä koko ajan ostella, mutta kun cossaan hahmoa jota niin kovasti fanitan, niin teen sen sitten myös mahdollisimman tarkasti ^^.

Krautertee

Viesti Kirjoittaja Krautertee » To Maalis 13, 2008 05:28

Miulle on aika sama käyttääkö muut niitä, mutta itse olen kyllä aina anaalinen siitä että onko oikeanväriset silmät vai ei. Riippuu vähän toki väristäkin, Traconiin en jaksanut hommata piilolinssejä mutta kupliin ja finnconiin hommaan (käytän samoja), koska hahmolla on vaaleanruskeat ja itsellä aika tummanvihreät. Samoin kun toinen cosplay finnconiin tarttee punaiset silmät, pakkohan ne olisi hankkia. Rahaahan tämä vie mutta kiristänpähän sitten vaikka ruokarahasta. :D

Ainahan se on hienompaa jos yksityiskohdat saa oikein.

Elyse

Viesti Kirjoittaja Elyse » Ti Maalis 18, 2008 20:22

Rimppu kirjoitti:
Wax kirjoitti:Etsin punaisia piilolinssejä, joissa on vahvuudet (mieluiten vain yhtä kpl) Sousei Seki-cossiini. Olen etsiskellyt sellaisia pohjoismaisilta ja luotettavilta nettisivustoilta, mutta etsintäni eivät ole tuottaneet tulosta. Siispä jos tiedät jotain punaisista piilolinsseistä, joihin saa vahvuudet, kerroppa niistä minulle (ja kaikille muillekkin) hiukan lisää. Asia on kiireinen!
Samalla asialla olen minäkin, mutten niin kiireisellä aikataululla. Suosittelen kipaisemaan lähimpään optikkoliikkeeseen (tai vaikka kiertämään ne kaikki) ja kysäisemään sieltä. Tulee toki kalliimmaksi kuin netistä tilattuna, mutta netistä näyttää tosiaan olevan järjettömän vaikeaa löytää punaisia linssejä vahvuuksilla.
Löysin ongelmaani vastauksen! Täältä löytyy punaiset piilolinssit suhteellisen halpaan hintaan ja lyhyellä toimitusajalla yhden ja kahden kappaleen paketeissa myös vahvuuksilla. Nämä ovat siis kuukausi linssit. Minun kannaltani SUURI HUOKAUS.

Krautertee

Viesti Kirjoittaja Krautertee » Ti Maalis 18, 2008 22:03

Wax kirjoitti: Löysin ongelmaani vastauksen! Täältä löytyy punaiset piilolinssit suhteellisen halpaan hintaan ja lyhyellä toimitusajalla yhden ja kahden kappaleen paketeissa myös vahvuuksilla. Nämä ovat siis kuukausi linssit. Minun kannaltani SUURI HUOKAUS.
Eivät muuten ole sellaiset punaiset mitä monet tarttee varmastikaan. Kaikki punaise, joita saa, näyttää niin feikeiltä. Tarttisin itsekkin luonnollisen näköiset punaiset piilolinssit.

Rianka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rianka » Ke Maalis 19, 2008 15:53

Aatos kirjoitti: Eivät muuten ole sellaiset punaiset mitä monet tarttee varmastikaan. Kaikki punaise, joita saa, näyttää niin feikeiltä. Tarttisin itsekkin luonnollisen näköiset punaiset piilolinssit.
Punaisia piilolinssejä ei tosiaan voi saada luonnollisen näköisenä, joka johtuu yksinkertaisesti siitä, että punainen väri ei vain ole luonnollisen näköinen, teki sitten mitä. Angelic red linssit taitavat olla lähempänä "luonnollista" mitä punainen nyt vaan olla ja voi. Noita linssejä ei saa kyllä vahvuuksilla, valitettavasti.

Sitten omakohtaista kokemusta piilolinssien käytöstä vähän. Pyrin kyllä hankkimaan hahmolle piilolinssit, mikäli ne tosiaan ovat näkyvä osa hahmoa. Itselläni kuitenkin on lasit ja hajataittoa sen verran, että halvaksi ei tule piilolinssien ostaminen ei sitten millään. (Puolen vuoden satsi peruspiilareita sen 150euroa + näöntarkastus ja nesteet.) Ja tietenkin värilliset linssit normaalisti sen 30-40 euroa/pari. Ymmärrän todellakin miksi joku ei välttämättä halua ostaa piilolinssejä hahmolle X, mikäli se ei ole pakollista. Itse olen omilla silmilläni (vaaleansinisenä) tehnyt muutaman ruskeasilmäisen hahmon vain sen takia, että se ei ole ollut pakollista, eikä se tosiaan ole ollut näkyvä osa hahmoa.

Hajataittoa omaaville ihmisille piilolinssejä ei muuten saa värillisenä mistään, sillä niitä ei valmisteta. Jos olisi pelkät vahvuudet, sitten kyllä, mutta jos on vähänkin liikaa hajataittoa, ei linsseillä pysty näkemään. Sitten on kaksi vaihtoehtoa: kompuroida näkemättä mitään conissa tai pitää silmälaseja väliajoin ja ottaa ne kuvaan pois. Valitettavasti kuitenkin aina johonkin piilokuvaajan nappaamaan kuvaan päätyy silmälasit päässä, sille ei voi mitään.
Jotkut osaa, Jotkut taas ei

Rimppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rimppu » Ke Maalis 19, 2008 19:59

Wax kirjoitti:Löysin ongelmaani vastauksen! Täältä löytyy punaiset piilolinssit suhteellisen halpaan hintaan ja lyhyellä toimitusajalla yhden ja kahden kappaleen paketeissa myös vahvuuksilla. Nämä ovat siis kuukausi linssit. Minun kannaltani SUURI HUOKAUS.
Ah, tuosta olisi onneksi edes hitusen apua. Valitettavasti noiden vahvuudet eivät yllä lähellekään omiani (moi vaan, olen sokea), mutta on -4.00 nyt parempi kuin ei mitään. Hyvin potentiaalinen vaihtoehto, jos ei muuta löydy.

.tikli.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja .tikli. » Ti Touko 06, 2008 13:23

Nykyisin enää harvemmin vaivaudun hankkimaan piilareita, cosplay on muutenkin jo tarpeeksi epämukava harrastus; puristavat kengät/korkeat korot/puvun materiaali ei hengitä/peruukki takkuuntuu ja puristaa/propit painavat julmetusti/jne. Tähän lisäksi vielä vapaaehtoinen silmien kirvely/sokeutuminen. :`D
Jeps, cosplayn tuska ja sitä rataa, mutta rajansa kaikella. Voin tietysti olla joku tyhmä poikkeustapaus, mutta piilarit tuntuvat itsellä aina epämukavilta. Näköni on +-0, joten en normaalisti tarvitsisi mitään laseihin viittaavaakaan. Ihan optikkoliikkeessä kävin harjoittelemassa ekojen piilarien kanssa, mutta siltikin ne tuntuvat ikäviltä. En vaan osaa.

Aikaisemmin hankin melkein jokaiseen pukuun erikseen vielä piilarit, mutta jossain vaiheessa kyllästyin siihen sähläämiseen. Eivät ne kuitenkaan niin oleellinen osa cosplayta ole. Jos puku on muuten tehty hyvin, hiuksiin, kenkiin ja proppeihin on panostettu, niin tuskin sitä enää paljoa kiinnittää silmiin huomiota.

Poikkeuksena sitten nämä yksinkertaiset puvut, joissa silmiinpistävin osa on nimenomaan erikoiset piilarit (Sasuken Sharingan, vaikkapa.) Tietysti jos oikein olan takaa haluaa johonkin tiettyyn pukuun panostaa, niin piilarit on ihan kiva lisä. En kuitenkaan hahmon kohdalla lähtisi ensimmäiseksi miettimään silmien väriä.

Bali
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bali » Ma Kesä 02, 2008 22:58

Mulla on todella pienet silmät, mutta löysin piilolinssit jotka saavat silmäni näyttämään paljon isommilta. On kyllä nolostuttavaa kun kaikki kokoajan katsovat suoraan silmiin :lol: ... Mua ei haittaa, vaikka joutuisi taistelemaan todella kauan ennenkuin ne menee silmiin, vaikka se onkin ihan tosi vaikeaa kun on niin pikkuiset silmät! :)

Amirattus

Viesti Kirjoittaja Amirattus » Ti Kesä 10, 2008 23:23

Vastasin kohtaan "muu". Itselläni on silmälasit ja jos hahmolla on normaalin/luonnollisen väriset silmät, käytän läpinäkyviä "normi" piilareita. Suosittelen kertakäyttöpiilareita, jotka käyttävät piilareita vain cossauksessa, tulee halvaksi ja helpoksi, kun ei tarvitse linssinesteillä sotkea.

Ja sitten on nämä erikoiset silmät omaavat cossit. Hyvä esimerkki on Zetsu, jota cossasin Tracon III:ssa. Minulla oli keltaiset piilarit ja sain monia kehuja siitä, että ne tosiaan olivat päässä. Itsekin ekaa kertaa hieman säikähdin, kun olin koko cossissani ja lätkäisin vielä "uudet silmät" itselleni. Syvensi suuresti cossia. ^^

Yhteenveto siis: ei tarvitse piilareita, jos normiväriset silmät hahmolla. Mutta jos erikoiset (kissanviirut, punaiset, pinkit, keltaiset, valkeat, mustat yms.) niin sitten erittäin suotavaa. Tietenkin riippuu ihan siitä, miten paljon olet panostanut cossiisi. ^^

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”