Keskustelua numerosta 26/2008

Anime-lehden virallinen keskustelualue. Keskustele tällä alueella Anime-lehdestä - sisällöstä, ehdotuksista ja muusta lehtiin liittyvästä. Asiakaspalveluasioissa pyydämme ottamaan yhteyttä H-Town Oy:n asiakaspalveluun. Yhteystiedot web-sivuilla http://www.animelehti.fi/

Valvojat: Tsubasa, Animeunionin Foorumiaktiivit

Waksu
Viesti:

Keskustelua numerosta 26/2008

Viesti Kirjoittaja Waksu » Ke Maalis 26, 2008 15:54

Hei taas kaikille,

ja lumimyräkästä huolimatta erinomaisia kevään ensimmäisiä päiviä!

Anime-lehden numero 26 on saapunut juuri tuoreena painosta toimitukseen, joten tilaajamme saavat oman lehtensä varmasti aivan lähipäivinä. Myyntiin lehtipisteisiin uusin numeromme tulee 28. maaliskuuta.

Tällä kertaa lehdessä käsitellään muun muassa kuvaromaani- eli visual novel -pelejä, Sangatsu Mangan uutta kotimaista mangasarjaa nimeltä Vartijat ja meillä täällä Suomessakin suosiotaan kasvattaneita japanilaisia pallonivelnukkeja eli niin sanottuja ball-jointed dollseja. Anime-lehti käy tunnelmoimassa myös Tracon III -tapahtumassa ja Girugämesh-yhtyeen keikalla. Mukana on myös omalakista ja äkkiväärää huumoriaan viljelevän japanilaisen sarjakuvataiteilija Tori "Mickey Bird" Mikin haastattelu.

Uuden numeron myötä alkaa myös tulevaa kesää vasten matkailuteema. Tässä lehdessä esittelemme muutaman värikkään ja räväkän matkaoppaan ja tarjoamme vinkkejä Japaniin lähtijöille. Tulevassa numerossa puolestaan paneudumme yksityiskohtaisemmin muun muassa majoitukseen, matkavalmisteluihin ja Japanissa paikan päällä olemiseen.

Arvosteltavina numerossa 26 ovat puolestaan Suomessa vuoden alussa vihdoinkin alkanut suosikkimangasarja Naruto, erittäin korkeatasoinen ja synkkä manga nimeltä Blame!, laadukkaat ja visuaalisesti upeat animesarjat Higurashi no Naku Koro ni ja Last Exile, mangasarja Trinity Bloodin ensimmäinen osa sekä Kenji Kawaiin musiikkia. Klassikko-palstalla käsitellään kolmen sivun mitalla To Terra -videoanimea, joka nähtiin meillä Suomessakin aikoinaan nimellä Taistelu maasta.

Toimitus ottaa jälleen enemmän kuin mielellään vastaan sekä kehuja että rukkasia. Aloitetaan siis palautekeskustelu Anime-lehden uudesta numerosta!

Ystävällisin terveisin,
Juha Wakonen
päätoimittaja,
Anime-lehti
.:the mirror which flatters not:.

madu
Viesti:

Re: Keskustelua numerosta 26/2008

Viesti Kirjoittaja madu » Ke Maalis 26, 2008 16:11

Waksu kirjoitti:laadukkaat ja visuaalisesti upeat animesarjat Higurashi no Naku Koro ni [...]
:roll:

Ei, ei todellakaan näin. Loistava sarja mutta laatua tai visuaalista upeutta en ainakaan minä muutaman katselukerran aikana löytänyt :wink:

Erittäin mielenkiintoisia aiheita! Pitää jossain vaiheessa hankkia lehti käsiini, kiinnostaa tietää mitä astetta suurempi media kertoo esimerkiksi nuista visual novelleista, niistä ei aiemmin olekaan taidettu hirveästi internetin ulkopuolella heittää läppää, ja eiköhän noista aiheista muutakin luettavaa löytyisi.

Bitten

Viesti Kirjoittaja Bitten » Ke Maalis 26, 2008 17:15

madu kirjoitti:
Waksu kirjoitti:laadukkaat ja visuaalisesti upeat animesarjat Higurashi no Naku Koro ni [...]

Ei, ei todellakaan näin. Loistava sarja mutta laatua tai visuaalista upeutta en ainakaan minä muutaman katselukerran aikana löytänyt :wink:
Heh, QFT.
madu kirjoitti:Erittäin mielenkiintoisia aiheita! Pitää jossain vaiheessa hankkia lehti käsiini, kiinnostaa tietää mitä astetta suurempi media kertoo esimerkiksi nuista visual novelleista, niistä ei aiemmin olekaan taidettu hirveästi internetin ulkopuolella heittää läppää, ja eiköhän noista aiheista muutakin luettavaa löytyisi.
Visual noveleista on ollut aiemminkin Anime-lehdessä. Niin on myös BJ Dollseista.

isokana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isokana » Ke Maalis 26, 2008 19:26

Waksu kirjoitti:Mukana on myös omalakista ja äkkiväärää huumoriaan viljelevän japanilaisen sarjakuvataiteilija Tori "Mickey Bird" Mikin haastattelu.
Tämä vasta hieno yllätys olikin. Anywhere But Heren jälkeen on todella kiinnostanut, mitä kyseisen yksilön päässä oikein liikkuu.
MyAnimeList
Friends? If you're talking about henchmen, I've got lots of those.
I wanted to mess with your mind a bit. Sorry.

yukito

Viesti Kirjoittaja yukito » To Maalis 27, 2008 05:15

madu kirjoitti:

Sama pisti minunkin silmääni. Higurashi no Naku Koro ni tuntuu ihan viihdyttävältä sarjalta, mutta ei sellaista viiden pennin animaatiota voi oikein visuaalisesti upeaksi sanoa.

K8Skies

Viesti Kirjoittaja K8Skies » To Maalis 27, 2008 17:43

Nro 26 on taas oikein hyvä. Milenkiintoista juttua lähes kannesta kanteen. Jälleen melkein kaikki jutut jaksoi lukea kunnolla. Arvostelut (tai kiinnostavat sellaiset) tuntuivat olevan kovin vähissä, mutta se kai oli vaan omaa kuvitteluani, kun kyllähän niitä reippaasti löytyy. BJD-juttu oli erittäin mielenkiintoinen, vaikkei siinä niin kauheasti asiaa sitten edes ollut. En pysty katsomaan Higurashi-arvostelua muusta kuin armottoman fanittajan näkökulmasta, mutta kutstuisin sitä parhaaksi arvosteluksi pitkiin aikoihin. Silti suurin mahdollinen miinus siitä, ettei koko arvostelusta löydy sitä punaista tavua... Hajoan.
Visual Novel-artikkeli oli erittäin luettava, mutta loppui liian nopeasti ja käsitteli liian vähän yleensäkään mitään. Japani kutsuu tuntui myös olevan aivan liian lyhyt. Tori Miki-juttu oli myöskin erityisen mielenkiintoinen, monilla tavoilla.

Kokonaisuutena kuitenkin erittäin hyvä numero, vaikka edelleen saisi olla enemmän uudempien mangojen ja animuiden arvosteluja. Enkä tarkoita suomi-julkaisuja.
yukito kirjoitti:
madu kirjoitti:
Sama pisti minunkin silmääni. Higurashi no Naku Koro ni tuntuu ihan viihdyttävältä sarjalta, mutta ei sellaista viiden pennin animaatiota voi oikein visuaalisesti upeaksi sanoa.
Hei hei hei. Eikö kukaan muista ekan kauden ykkösjakson animaatiolaatua? Sehän oli siinä parhaimmillaan lähes hyvää tasoa ja kannattaa myös vilkaista tarkemmin valoja ja varjoja. Kyllä niistä ainakin jollain tasolla saa irti ehkä jopa upean visuaalisuuden. Alkuvideo taas on visuaalisesti kaikilla mittareilla vähintään upea. Tosin Higurashi ei edes kai onnistunut missään vaiheessa olemaan oikeasti erityisen visuaalisesti upea, vaan se vahvuus tulee muualta, että siinä mielessä tosiaan "visuaalinen upeus" menee metsään. Itse tosin olen pitänyt ja pidän täst edeskin Higurashia visuaalisesti upeana. Jotenkin ne valo/varjoanimoinnit jäivät mieleen.
Oh, I didn't have to take everything off.
Kappa-sans fell asleep while basking in the sun.

|Nagasarete Airantou 4ever| |Life Is.|
|Bungaku Shojo^| |Kure-nai...| |Rurumo♥|

finnleo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja finnleo » To Maalis 27, 2008 17:56

K8Skies kirjoitti: Hei hei hei. Eikö kukaan muista ekan kauden ykkösjakson animaatiolaatua? Sehän oli siinä parhaimmillaan lähes hyvää tasoa ja kannattaa myös vilkaista tarkemmin valoja ja varjoja. Kyllä niistä ainakin jollain tasolla saa irti ehkä jopa upean visuaalisuuden. Alkuvideo taas on visuaalisesti kaikilla mittareilla vähintään upea. Tosin Higurashi ei edes kai onnistunut missään vaiheessa olemaan oikeasti erityisen visuaalisesti upea, vaan se vahvuus tulee muualta, että siinä mielessä tosiaan "visuaalinen upeus" menee metsään. Itse tosin olen pitänyt ja pidän täst edeskin Higurashia visuaalisesti upeana. Jotenkin ne valo/varjoanimoinnit jäivät mieleen.
*nyök-nyök*.. vähän offiksi kai menee, mutta quottina eräs tekstinriepale joka hyllytettiin muualle..

"Ongelmista puhuakseni animesovitusta onkin suuressa maailmassa kritisoitu koomisesta ulkoasusta, etenkin ensimmäisessä kaudessa kun meno muuttuu ultraväkivaltaiseksi. Ammattitaidon puute olisi helppo selitys. Tämä on voinut myös suurelti liittyä alkuperäisen pelin ulkonääköön, mutta se on voinut ehkä ollut myös tekijöitten keino suojella katsojaa. Vertaen esimerkiksi Black lagoon sarjan Bloodsport fairytale tarinaan, Higurashi olisi voinut olla liian rankkaa seurattavaa täysin vakavalla otteella."

oma mielipide.. noh, katsellaan ilmeisesti huomenna mitä on kirjoiteltu lehteen asti, kun tavalliset kuolevaiset sen saavat lehtipisteistä...
</offtopic>

Bitten

Viesti Kirjoittaja Bitten » La Maalis 29, 2008 17:47

Oikein tasokas numero, kuten Animen edellinenkin. Sisältö on suurinpiirtein kohdillaan lukuunottamatta Offisu Leidiä (joka ei vain ole hauska). Yksi asia kuitenkin vaivaa ainakin minua: Anime on turhan etäällä Japani-harrastajista. Suuri osa Animen entisestä toimituksesta (ja Japan popin nykyisestä) olivat ja ovat aktiivisia keskustelijoita mm. täällä Anikissa (muuallakin kuin Animen/Japan popin omalla osastolla!) ja IRCissä - toimi, joka osoittaa toimittajien olevan itsekin vain harrastajia. Suomen kolmen suurimman mangakustantamon pääjehutkin heiluvat Anikin foorumeilla, mikä luo sympaattisen ja katu-uskottavan kuvan heistä.

Animen nykyinen päätoimittaja, joka vain harvoin käy täällä foorumissa kommentoimassa, käyttäytyy ainakin minun silmissä enemmän kuin iso bisnesjehu kuin Japaniharrastaja. Toki päätoimittajan kuuluu säilyttää auktoriteettinsa, mutta turha etääntyminen harrastajista luo huonoa kuvaa Animesta. Markkinoinninkin kannalta lojaaleja lukijoita ei luoda vain tekemällä hyvää sisältöä, vaan pitää myös "laskeutua" lukijoiden joukkoon - myös muualla kuin omalla reviirillä. Internetissä on paljon suomalaisia japaniharrastajien yhteisöjä (Aniki, Kupoli, IRC), miksei niitä siis käytetä hyväksi?

Elyse

Viesti Kirjoittaja Elyse » Su Maalis 30, 2008 14:40

En keksinyt animelehden sivuilta, minne pistää palautetta tästä uusimmasta numerosta. Olin siis Tracon III puku-kisassa ja yhteensä kahdella sivulla mainittiin voittajia. Minä, eli Oogie Boogie Man, löydyin kahdesta kisakuvasta. Toisessa mainittiin palkintoni jne., mutta lehden alkupuolella palkintojenjako kuvasta mainittiin KAIKKI MUUT paitsi minut. Pieni virhe ei minua todellakaan haittaa, mutta ajattelinpa silti ilmoittaa.

Waksu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Waksu » Ma Maalis 31, 2008 15:08

Tervehdys kaikille,

ja kiitos lehteä jo kommentoineille.

Bitten: Esitit varsin asiallisen ja erittäin hyvän huomion. Minkäänlainen linnoittautuminen lehden päätoimittajan aseman pystyttämään norsunluutorniin ei todellakaan ole koskaan ollut oma tarkoitukseni. Vielä vähemmän miellän itseni minkäänlaiseksi "isoksi bisnesjehuksi" asenteeni ja silkan fyysisen kokonikin perusteella. ;) Tästä huolimatta myönnän olevani Japani-harrastajan ominaisuudessa hiljaisemmin liikkeellä kuin itsekin monesti toivon. Haluaisin kuitenkin mieltää oman lähestymiseni alaan olevan enemmänkin erilainen kuin reaktiivinen tai autoritäärinen.

En ole kuitenkaan valmis allekirjoittamaan väitettä, jonka mukaan Anime-lehti tai sen päätoimittaja ei olisi "laskeutunut" lukijoittensa joukkoon (jos se ylipäänsä on koskaan lukijoittensa joukosta jonnekin noussutkaan). Keskusteluyhteys toimitukseen, kaikkiin avustajiin ja erityisesti päätoimittajaan on aina auki, vaikka minä tai aktiivisesti lehteen kirjoittajat tekijät eivät päivittäin alan keskustelufoorumeilla näkyisikään. Itse pyrin aina mahdollisuuksien mukaan olemaan lehden mukana alan tapahtumissa, pitämään yllä keskustelua alan harrastamisesta muissakin viestimissä tai yhteyksissä sekä jatkuvasti edistämään Japani-harrastamisen ja uusien yhteisöjen kohtaamista. Ja kuten viime numerot ovat osoittaneet, lehteä ei uusien linjausten jälkeenkään tehdä vain viimeisten trendien aalloilla surffaten.

Toimitan itse Anime-lehteä tällä hetkellä päätoimisesti, toisin sanoen se on minulle täysin kokopäiväinen työ. Lehti ei siis enää ole muun harrastamisen ohella syntyvä julkaisu. Tästä syystä koen, että ensisijainen tehtäväni on toimittaa laadukasta ja sisällöllisesti monipuolista lehteä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita missään mielessä sitä, että haluaisin tai tekisin niin erillään muista harrastajista tai heidän yläpuolellaan.

Palautekeskustelujen aloituksiin liitetty sanailu siitä, että "toimitus ottaa aina mielellään vastaan kehuja ja rukkasia" ei siis ole vain sanahelinää. Erityisesti minä olen aina valmis käymään myös keskusteluja Japani-harrastamisesta, kabukista, japanilaisesta viskistä, fugu-kalan lihan miedosta mausta, länsimaisista elokuvista ja musiikista, teologiasta tai vaikka mistä. Valitettavan usein aikani ei vain yksinkertaisesti riitä kuin ympäripyöreiden päivien elämiseen täysin töiden merkeissä. Mutta nythän esimerkiksi olemme juuri saaneet mitä parhaimman ja mielekkäimmän keskustelun avatuksi! Jatketaan siis tästä...

Wax: Pahoitteluni siitä, että nimesi on jäänyt uuden numeron uutissivujen Tracon III -pukukisan kuvateksteistä uupumaan. Kyse on vain ja ainoastaan inhimillisestä erheestä.
.:the mirror which flatters not:.

reimei

Viesti Kirjoittaja reimei » Ti Huhti 08, 2008 10:03

Wax: Kyse on myös siitä, että uutissivulla mainittiin lähinnä niitä kunniamainittuja ja voittajia, joista ei ole kuvaa vars. Tracon raportissa. Kuvateksti on jo nyt tosi pitkä. ...Ja jos katsot tarkemmin, huomaat, että et suinkaan ollut ainoa kuvassa esiintyvä, jonka nimeä ei tässä yhteydessä mainittu. Toisaalta, sivulla 38 nimesi mainitaan kuvatekstissä jopa 2 kertaa :D

Elyse

Viesti Kirjoittaja Elyse » Ti Huhti 08, 2008 19:17

tiedän sen. x) mutta sanoin vain tuolleen ihan vain ilmoitusmielessä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime-lehti”