Pusupiirit Coneissa – Loputon ongelma?

Yleistä, tiettyihin tapahtumiin liittymätöntä keskustelua kaikille coneissa käymisestä kiinnostuneille.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Kaeru

Re: Pusupiirit Coneissa – Loputon ongelma?

Viesti Kirjoittaja Kaeru » To Helmi 23, 2012 22:58

Jos minäkin sitten tänne änkeytyisin oman mielipiteeni julki antamaan. Kun olen parissa conissa Hetaliahahmoja cossannut, on tullut lähes väkisin raahauduttua muutaman kaverin perässä noihin ns. ''pusupiireihin'' mukaan, vaikkakin ihan vain sivustakatsojana. Hetaliacossaajilla tosiaan on paha tapa kerääntyä joukoksi jonnekin, mistä nyt vain sattuvat tilaa löytämään. Mutta yleensä näissä ryhmissä mitä itse olen katsellut, on tosiaankin vain muutama ihminen, joka oikeasti alkaa nuoleskelemaan. Ja yleensä näissä on - siis oman kokemuksen perusteella - ollut kyse ihan seurustelevista pareista, ja ei mistään kauhean nuorista kuitenkaan. Yleensä näissä Hetaliaryppäissä kuitenkin on ennemminkin käytetty aikaa ihan ''viisaaseen'' jutteluun.

Pakko myöntää, että näitä nuorempia, ventovieraita pussaileviakin löytyy kuitenkin aina jostain nurkasta. Ja mikä tähän on syynä? Yleensä suuremmassa porukassa on aika joku, joka nimenomaan yllyttää tähän. Kun nuorempi cossaaja on siinä useamman ihmiset painostamana, niin kyllä sitä hyvin suurella todennäköisyydellä sortuu sitten niitä lempiparistushahmoja pussailemaan. Ja kyllä, minä olen oikeasti nähnyt vanhempia cossaajia yllyttämässä näitä 13-vuotiaita pussailemaan keskenään. Onko siinä sitten kauhean vastuullisia aikuisia ihmisiä?

Ja kun sitä katsoo, niin kukaan ei oikeasti huomauta näille pussailijoille mitään. Jos minulta kysytään, niin joku voisi oikeasti käydä huomauttamassa asiasta, se voisi jopa parantaa asiaa reilusti. Mutta ei. Aina vain ihmiset sitten jälkikäteen valittelevat, kuinka taas jonku massasarjan cossailijat tunkivat kieliään toistensa kurkkuun. Oikeasti. Joillekin ei välttämättä koskaan selviä muiden conikävijöiden mielipiteet. Jos ne niin paljon häiritsevät, niin huomauttakaa asiasta. Kyllä ne kuuntelevat, ihmisiä pusupiiriläisetkin ovat.

Gintoki

Viesti Kirjoittaja Gintoki » Pe Helmi 24, 2012 10:52

Jaaa....olenko sokea kun en huomannut Frostbitessä mitään pusupiirin kaltaistakaan toimintaa? Siellä tuntui muutenkin olevan aikalailla järki tallessa...tai no...ainakin riehujat hoksasivat kipittää ulos loikkimaan lumikasoihin ja tanssahtelemaan.

Itse myös allekirjoitan sen, että saisi nuoremmat vähän katsella mitä tekee ja missä. Ja vielä enemmän siloin, kun jotain anime/manga-ohjelmaa on koko perheen tapahtumissa. Otetaan nyt vaikka tämä Hesassa viimeksi 2009 keväällä järkätty Annantalon Japanipäivä. Annettiin taas lapsiperheille lähtemättömiä traumoja, kun teinitytöt kirkuivat jotain yaoi-juttuja tai kirkuivat muutenvaan. Toki kivaa saa olla ja pitääkin olla, mutta sen paikan ja hetken valinta on kanssa aika iso osa hommaa. Eipä tässä muuta...
Terveellisen fanituksen rajat ylittänyt OtakuOlento

TLein

Viesti Kirjoittaja TLein » Pe Helmi 24, 2012 15:09

Miksi pusupiirit on järkkyjä?
Kuva

Enemmän se on siinä, että aikaisemmin (jos hyvät lukijamme vilkaisivat, milloin ketju on aloitettu?) nämä erilaiset piirit kerääntyivät keskelle kulkuväyliä ja muutenkin haittasivat muiden conikävijöiden kulkemista.

Ja Gintokin mainitsema yleinen vaikutelma oli myöskin eräs tekijä keskustelun avaukseen. Tapahtumat, varsinkin AnimeCon, ovat olleet ajoittain sen verran isoja, että valtakunnallisetkin mediat ovat käyneet paikalla. Tuohon kun osuu sopivan sekavasti käyttäytyvä lauma, niin moraalisesti närkästyneet piirit olisivat taas saaneet nostettua asiaa kahvipöytiin, joissa erilaiset tahot päättävät, mitkä nuorisotapahtumat saavat esimerkiksi kulttuuriavustuksia.

Mutta suurimmaksi osaksi fanikunta näyttää kasvaneen ohi tästä vaiheesta, niin ehkäpä tätäkään keskustelua ei enää tarvitse pyörittää isompaan vauhtiin ennen joka conia?
-Setä_Gin
Don't drink and derive, because Alcohol and Calculus don't mix!

Halimonsteri

Viesti Kirjoittaja Halimonsteri » Ma Kesä 11, 2012 12:51

Vanha topic mutta kirjotellaanpas tänne nyt kuitenkin. Itse tosiaan ihan vasta-alkaja coni tapahtumissa, enkä ole vielä pusupiireihin törmännyt. Halikylttejä näkyi vaikka kuinka monella tytöllä tuolla Desuconissa, ja olihan siihen muutama poikakin sortunut, minä mukaanlukien. Se jos mikä oli mielestäni kivanhenkistä toimintaa, enkä ymmärrä mitä väärää siinä voi olla. Kunhan sitä ei tietenkään harrasta keskellä käytäviä tai muita kapeita tiloja.

Mihinkään nuoleskeluun tai pussailuun en siellä törmännyt, enkä kyllä näkisi sitä ollenkaan pahana asiana jos ihmiset pussailisivat julkisesti, kunhan se ei siis menisi imeskelyyn tai kuivapanoon. Pieni pusu poskelle tai huulille ei muutenkaan ole kovin outo näky kaupungilla, joten en näkisi sitä kovin outona juttuna coneissakaan. Tietenkin tässä se rajan vetäminen voisi olla haasteellista..
Jo omilla ripareilla oli aikanaan vastaavia pusu/halipiirejä (missä siis vaan pussailtiin poskille, ei todellakaan nuoleskeltu tai muutenkaan vedetty överiksi), eikä sitä sielläkään paheksuttu. Tietenkin isot piirit keskellä tiloja ovat sitten juttu erikseen. Minulle on aivan sama jos nuoret pitävät pusupiirejä jossakin piilossa, kunhan semmoista ei harrasteta kaikkien näkyvillä. Poissa silmistä, poissa mielestä.

Masahiro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Masahiro » Ke Helmi 20, 2013 01:07

Pakko nyt myös itse Frostista kotiutuneena ottaa osaa tähän ketjuun.

Vaikka kiertelin itse melko lailla, en nähnyt mielestäni ainottakaan pusurinkiä - ainakaan siinä mittasuhteessa jossa ne olivat aikoinaan, pahimmillaan. Conittamista olen harrastanut jo vuosia, joten jossain vaiheessa muistelisin, että ongelma oli todella aidosti paha. Ringit olivat metrejä leveitä halkaisijaltaan ja kymmenet alle 16-vuotiaatkin ihmiset antoivat toisilleen roisejakin suudelmia. Melko usein, uskoisin että cossiasun tuoman kasvottomuuden turvin ja hienosta fani-parituksesta villiintyneinä, saattoi viaton pusuttelu eskaloitua melkoiseksi nylkytykseksi. Kyllähän se näytti melko asiattomalta.

Ainakin omaan silmään on osunut nyt ainakin viime coneissa pelkkää tavallista, sivistynyttä kiintymyksenosoitusta. Pienet suudelmat, pusut, halaukset ja hipsuttelut tuskin ketään häiritsevät. Kunhan leikki ei mene jälleen siihen muotiin, että mitä enemmän touhu näyttää roomalaisilta orgioilta, sitä parempi meno. Eihän se nyt niin voi olla.

Mutta. En onneksi muista nähneeni enää nykyään yhtä pahoja tilanteita kuin vielä useampi vuosi sitten. Rauhoittuivatko nämä trendit?
共に唄い共に歩いた 道を照らす今宵の この月を

Luova Hullu

Viesti Kirjoittaja Luova Hullu » Ke Helmi 20, 2013 17:42

Mielestäni nämä raiskauspyynnöt kylteissä ja fanservice antavat vain väärän ja huonon kuvan anime/manga-harrastuksesta. Itse en menisi pusupiiriin antamaan kielareita samaa sukupuolta olevalle henkilölle (enkä edes vastakkaisen sukupuolen edustajalle) vaikka siitä maksettaisiin!
http://iEevee.deviantart.com

Tracon 2013 (hope so) - Amanecer (oma hahmo)
Tracon 2014 (again, Hope So) - Inuyasha

Masahiro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Masahiro » To Helmi 21, 2013 18:21

En ole sellaisiin kyltteihin itse ainakaan viimeaikoina törmännyt, mutta jos sellaisia tosiaan on ollut, niin huh... Kuka edes vitsillä kirjoittaisi ja kantaisi jotain tuollaista kylttiä mukanaan? Todellakin antaa väärän kuvan harrastuksesta ja conittajapiiristä jos noin on.
共に唄い共に歩いた 道を照らす今宵の この月を

Karvakäsi

Viesti Kirjoittaja Karvakäsi » La Helmi 23, 2013 16:57

Tosiaan, itsekin useamman vuoden conikävijänä olen päässyt näkemään pusurinkien nousun ja laskun(?) sillä en ole nähnyt ainuttakaan kesädesussa 2012, Tracon 2012, eikä frostissakaan näkynyt yhtään olevan, sivistyneen pullon pyörityksen kyllä bongasin lauantai iltana.
Mutta edelleen nuoremman sukupolven kielenkäytössä näyttää halaaminen tarkoittaa raiskaamista. Eräs vanhempi kaverini joka parin vuoden tauon jälkeen cossasi Nejiä Narutosta, sai olan takaa näitä raiskaus kommentteja vähän liiankin innokkailta ihailijoilta..

momelus

Viesti Kirjoittaja momelus » Ma Helmi 25, 2013 21:40

Kaveri valisti minua aikoinaan animeharrastukseni alkutaipaleella nuorempien animeihmisten epämääräisestä käytöksestä ja rape me -kylteistä yms yms. Ilmeisesti väki on kasvanut siitä yli, koska itse en ole nähnyt ikinä muita kuin (yleensä) asiallisia halikylttejä, mitä nyt Frostissa törmäsin yhteen free kisses -kylttiin. Myöhemmin sitten huomasin, kun kaveri kuulutti eräiden hahmojen fanservice-pussauskuvia Facebookissa, mutta itse en ole törmännyt pusupiireihin tms. epämääräisyyksiin coneissa. Kenties ilmiön kulta-aika on jo ohi - ja muiden juttuja kuunnellessa taitaa olla pelkästään hyvä asia.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu tapahtumista”