Pusupiirit Coneissa – Loputon ongelma?

Yleistä, tiettyihin tapahtumiin liittymätöntä keskustelua kaikille coneissa käymisestä kiinnostuneille.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Tiituli83

Re: Pusupiirit Coneissa – Loputon ongelma?

Viesti Kirjoittaja Tiituli83 » Ke Huhti 29, 2009 21:53

Chiu-chan: Liikun kanssasi aika samoilla linjoilla... varsinkin noiden kyseenalaisten vitsien suhteen -.- Jokainen kuitenkin parhaiten tietää mitä itse voi tehdä, suostuu tekemään, haluaa tehdä oli paikka ja aika mikä tahansa. Joku haluaa hyppiä paikasta toiseen joku istuskella puun alla ja kirjoittaa runoja... meitä kun on niiiiiin monenlaisia ^_^

Sori mun piti laittaa tää viesti ehkä jossain viimeviikolla -.-'

sorry kaks viestii taas peräkkäin, mutta nyt kun kerran vedettiin "pikkulasten ymmärrys" tuolla mukaan...

1. Jos ne ei ymmärrä mitään, miten ne voi järkyttyä mistään -.- kummallista kun ensin nojataan ymmärtämättömyyteen ja sitten järkytykseen...

2. Kyllä ne 5v. hemmot muuten liikkuu yksikseen... yks coni riitti senkin näkemiseen xD no ehkä se ei ollu ihan 5 muttei siitä ollu kovinkaan paljon vanhempi.

3. Jos (huom. jos) ihmisellä on tervettä järkeä (toisin kuin festareilla, jossa on omat eväät mukana... juttua olen kuullut vaikken festareilla ole ollutkaan) hän ei tee mitään yliälytöntä. Ja sitten vielä, toistan itseäni koska en halua että nykyään niin "älykäs nuoriso" (nuorisoa itsekkin, mutta lapsellista tietä kulkeva) osaa puhua. Osaa sanat kuten ei ja joo mennään ostaa jäätelöö -.- hihihiikäkätikäkäti. Ja jokainen kai itse parhaiten tietää mitä huvittaa tehdä. Toki ainakin ujompien luonteiden ongelma on myös kaverien tekemiset yms. mutta tästä esimerkkinä, minä itse:
Hiljainen ujo hyssykkä joka vaan seurailee toisia päiväkodista viitosluokalle. Sitten muut ihmiset muuttuu minä ja pari muuta ei. Me kolme jatketaan omaa polkua. Nyt tyyliin kirotaan päivätpitkät autoilijoita kun eivät osaa ajaa (minähän ajaisin paremmmin x). Nyt kuljen omaapolkuani niinkuin kaikki muutkin, vaikka tehdään tietty koulussa paljon kaikenlaista yhdessä yms. Mutta vaikka ne kaksi muuta menisivätkin "pusupiiriin" conissa, en menisi ja voisin sanoa ei. En ehkä löytäisi seuraa, mutta saisimpahan syyn pitää mykkäkoulua muutaman viikon...
Joten pointti tässä jutussa nyt kuitenkin oli se, että pitää uskaltaa sanoa vastaan, jos mielessä sellainenkin ajatus käy. Sori sekava viesti ym. mutta ei voi mitään, en ole ainoa ^.^
Viimeksi muokannut Hoothoot, Ke Huhti 29, 2009 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Kaksi viestiä yhdistetty.

Roleplay

Viesti Kirjoittaja Roleplay » Ke Huhti 29, 2009 22:40

Tiituli83 kirjoitti:Chiu-chan: Liikun kanssasi aika samoilla linjoilla... varsinkin noiden kyseenalaisten vitsien suhteen -.- Jokainen kuitenkin parhaiten tietää mitä itse voi tehdä, suostuu tekemään, haluaa tehdä oli paikka ja aika mikä tahansa. Joku haluaa hyppiä paikasta toiseen joku istuskella puun alla ja kirjoittaa runoja... meitä kun on niiiiiin monenlaisia ^_^

Sori mun piti laittaa tää viesti ehkä jossain viimeviikolla -.-'

sorry kaks viestii taas peräkkäin, mutta nyt kun kerran vedettiin "pikkulasten ymmärrys" tuolla mukaan...

1. Jos ne ei ymmärrä mitään, miten ne voi järkyttyä mistään -.- kummallista kun ensin nojataan ymmärtämättömyyteen ja sitten järkytykseen...

2. Kyllä ne 5v. hemmot muuten liikkuu yksikseen... yks coni riitti senkin näkemiseen xD no ehkä se ei ollu ihan 5 muttei siitä ollu kovinkaan paljon vanhempi.

3. Jos (huom. jos) ihmisellä on tervettä järkeä (toisin kuin festareilla, jossa on omat eväät mukana... juttua olen kuullut vaikken festareilla ole ollutkaan) hän ei tee mitään yliälytöntä. Ja sitten vielä, toistan itseäni koska en halua että nykyään niin "älykäs nuoriso" (nuorisoa itsekkin, mutta lapsellista tietä kulkeva) osaa puhua. Osaa sanat kuten ei ja joo mennään ostaa jäätelöö -.- hihihiikäkätikäkäti. Ja jokainen kai itse parhaiten tietää mitä huvittaa tehdä. Toki ainakin ujompien luonteiden ongelma on myös kaverien tekemiset yms. mutta tästä esimerkkinä, minä itse:
Hiljainen ujo hyssykkä joka vaan seurailee toisia päiväkodista viitosluokalle. Sitten muut ihmiset muuttuu minä ja pari muuta ei. Me kolme jatketaan omaa polkua. Nyt tyyliin kirotaan päivätpitkät autoilijoita kun eivät osaa ajaa (minähän ajaisin paremmmin x). Nyt kuljen omaapolkuani niinkuin kaikki muutkin, vaikka tehdään tietty koulussa paljon kaikenlaista yhdessä yms. Mutta vaikka ne kaksi muuta menisivätkin "pusupiiriin" conissa, en menisi ja voisin sanoa ei. En ehkä löytäisi seuraa, mutta saisimpahan syyn pitää mykkäkoulua muutaman viikon...
Joten pointti tässä jutussa nyt kuitenkin oli se, että pitää uskaltaa sanoa vastaan, jos mielessä sellainenkin ajatus käy. Sori sekava viesti ym. mutta ei voi mitään, en ole ainoa ^.^
Luin viestisi nyt useampaan kertaan, uskon että suurimman osan ymmärsin siitä.

Olen melko varma, että sinäkään et joka tilanteessa uskaltaisi sanoa ei. Ja vaikka uskaltaisitkin, luuletko että se aina ymmärretään kieltona? Välillä tuntuu että tämä "nykynuoriso", varsinkin näissä "yaoi-fandom" piireissä on sekoittanut päänsä liiasta doujinshista, ja luulee että "EI" tarkoittaakin "sisimmässäni tahdon että minut raiskataan". Tuo video "Riku yritetään raiskata" ensimmäisessä viestissä ainakin on kovasti sen tuntuinen.

Ja niin hyvin kuin minä olen ymmärtänyt, anime-tapahtumien idea ei ole että sinne tullaan pussailemaan ventovieraiden ja puolituttujen kanssa, ei lähelläkään sitä. Ja jos tosiaan tuollaista haluaa harrastaa, voitte vaikka kotona "pusubileet" pitää ja jos ei muuten sytytä lyökää siellä kotona ne supereroottiset yaoi-parituspukunne päälle.

Ja on muuten melkoisen itsekästä sanoa että se on teidän mielestänne kivaa ja saatte sen takia sitä tehdä, eihän nämä "pusupiirien arkkivihollisetkaan" täällä saa teitä päähän potkia vaikka siitä pitäisivät.

Että pitäkäähän omat yaoi-private-partynne ja käyttäydytte asiallisesti julkisissa tapahtumissa, kiitos.

-Roleplay

Catorra

Viesti Kirjoittaja Catorra » To Huhti 30, 2009 10:16

olen ollut hiljaa, koska minusta tämä koko keskustelu on levinnyt osin käsistä ja pahasti. Toki ymmärrän että on nuoria jotka haluu pitää hauskaa ja tehdä kenties vähän typerämpiäkin (viittaan pusupiireihin) mutta niinhän me kaikki ollaan tehty! Myönnän olleeni joskus muinoin nuori ja pullonpyöritystä silloinkin harrastettiin. :P MUTTA. ei koskaan julkisilla paikoilla.
Sinulla ei sitten ole lapsia. Olettaisin. Minulla on. Lapsi ei ymmärrä. Lapsi opettelee vasta ymmärtämään ja käsittelemään asioita mielessään. Luonnostaan lapsi pelkää monia asioita, koska hänen aivonsa eivät oikeasti kykene vielä käsittelemään niitä ja pelko on varsin luonnollinen reaktio tuntematonta kohtaan. Tämä pusupiiri tapahtuma. Sinä näet sen hauskanpitona. Lapsi näkee sen vain leikkinä, jonka sisältö on epämääräinen. Ja koska kaikki epämääräinen pelottaa, niin tämä pieni ihminen järkyttyy. 5-vuotias on selvästi tietoinen siitä että on miehiä ja naisia. Ja kykenee hahmottamaan selkeästi sen että äiti ja isi antaa pusun poskelle toisilleen ja hänkin saa sen pusun hellyyden osoituksena poskelleen. Mutta se kasvojen nuoleminen onkin hieman eri asia. Kukaan vanhempi ei takuulla opeta 5-vuotiaalle lapselleen sitä että vieraiden pusuttelu on ok (karkkisetien kammo) Eikä kukaan vanhempi halua näyttää mitään intiimiä muksulleen. Joten kun mennään coniin, osutaan pusuringin kohdalle, Lapsi järkyttyy pelkkää ymmärtämättömyyttään siitä mitä näkee. koska hän ei osaa käsitellä pienessä päässään vielä sitä, eikä voi tulla mihinkään foorumille kertomaan. Ei hän osaa edes kotona välttämättä antaa sanoja sille.
En usko. Ellei kyseinen lapsi asu samassa talossa ja rakennus ole hänen ns. normaali leikkipaikkansa. Jos näit tuon ikäisen yksin, tulitko katsoneeksi olisiko hänen äitinsä ollut jossain esim. kahvilla tai syömässä. Itse ainakin näin lapsia tutkailemassa pukuja, mutta he kyllä juoksivat kiiruusti sinne missä tiesivät äitinsä olevan.

Itse kävin tosiaan 5-vuotiaan lapseni kanssa tuolla Traconissa käväisemässä lauantaina. Ja sitä jälkipyykkiä meillä pestiin 2 viikkoa sen jälkeen, koska "siellä oli paljon hassusti pukeutuneita ihmisiä ja siellä oli joku setä joka oli tosi pelottava." Tässä siis 5-vuotiaan lapsen tiivistelmä Traconista ennen simahtamistaan autoon. :)

~Catorra

Tiituli83

Viesti Kirjoittaja Tiituli83 » To Huhti 30, 2009 15:20

Catorra kirjoitti:Sinulla ei sitten ole lapsia. Olettaisin. Minulla on. Lapsi ei ymmärrä. Lapsi opettelee vasta ymmärtämään ja käsittelemään asioita mielessään. Luonnostaan lapsi pelkää monia asioita, koska hänen aivonsa eivät oikeasti kykene vielä käsittelemään niitä ja pelko on varsin luonnollinen reaktio tuntematonta kohtaan. Tämä pusupiiri tapahtuma. Sinä näet sen hauskanpitona. Lapsi näkee sen vain leikkinä, jonka sisältö on epämääräinen. Ja koska kaikki epämääräinen pelottaa, niin tämä pieni ihminen järkyttyy. [jne.]
En usko. Ellei kyseinen lapsi asu samassa talossa ja rakennus ole hänen ns. normaali leikkipaikkansa. Jos näit tuon ikäisen yksin, tulitko katsoneeksi olisiko hänen äitinsä ollut jossain esim. kahvilla tai syömässä. Itse ainakin näin lapsia tutkailemassa pukuja, mutta he kyllä juoksivat kiiruusti sinne missä tiesivät äitinsä olevan.
Kyllä se n. 5v. yksin siellä liikkus ainakin uskoisin niin, koska nähtiin se senverran monta kertaa yksikseen siellä niin lyhyessäkin ajassa mitä me traconissa hilluttiin ^.^ en nyt ihan 100% varma oo mutta aika varma.

Eipä noita lapsia juu ole ei... -.- Tuota oli kyllä aika mielenkiintoinen lukea :? sait pääni sekaisin kerralla :wink: Itse näen sen ehkä hauskanpitona juu mutte kovinkaan järkevänä sellaisena.. Itseäni tämmöisenä 13-16v kakarana (en ole ihan tavallinen, mutta kumminkin..) en menisi tuollaiseen rinkiin, mutta kaverien ja tuttujen kanssa istuskelu voi olla ihan hauskaa välillä. Vaikka sitten con alueellakin. Ja vaikka vain istuskelisimme maassa, joku aikavarmasti väittäisi sitä "pusupiiriksi". Huolenaihe? ehkä. Järjettömänsuuri huolenaihe? ei.
Roleplay kirjoitti:Olen melko varma, että sinäkään et joka tilanteessa uskaltaisi sanoa ei. Ja vaikka uskaltaisitkin, luuletko että se aina ymmärretään kieltona? Välillä tuntuu että tämä "nykynuoriso", varsinkin näissä "yaoi-fandom" piireissä on sekoittanut päänsä liiasta doujinshista, ja luulee että "EI" tarkoittaakin "sisimmässäni tahdon että minut raiskataan". Tuo video "Riku yritetään raiskata" ensimmäisessä viestissä ainakin on kovasti sen tuntuinen.
Se on sitten asia erikseen jos ei ymmärretä. minkäs sille sitten voi, mutten (siltikään) ymmärrä, etteivätkö sitten muka järjestuksenvalvojat (tai mitä lievätkään) puutu tähän asiaan, jos asia on niinkuin viestisi antaa ymmärtää? Ehkä puuttuvatkin joisain tapauksissa (sen verran tietämätön... ^_^)

Roleplay

Viesti Kirjoittaja Roleplay » To Huhti 30, 2009 16:03

Tiituli83 kirjoitti: Se on sitten asia erikseen jos ei ymmärretä. minkäs sille sitten voi, mutten (siltikään) ymmärrä, etteivätkö sitten muka järjestuksenvalvojat (tai mitä lievätkään) puutu tähän asiaan, jos asia on niinkuin viestisi antaa ymmärtää? Ehkä puuttuvatkin joisain tapauksissa (sen verran tietämätön... ^_^)
Sehän on ollut osana keskustelua täällä, saako siihen puuttua, ja onko siitä mitään hyötyä, ja miten siihen voisi puuttua. Vaikka tälläinen "yaoi-piiri" hajotettaisiinkin, en usko että heiltä kauaa menisi löytää uutta paikkaa ja uutta "uhria".

Ja mikä onkaan "pusupiiriläisten" reaktio, tietenkin se että järjestyksenvalvojat ovat ilkeitä ja tahallaan kiusaavat heitä kun he pitävät hauskaa ja mitään hauskaa ei saa koskaan tehdä.

Sen lisäksi että nämä "deittailu-ringit" ovat yleisölle epämiellyttäviä, ovat ne myös henkilökunnalle ja jopa näihin osallistuville välillä kiusallisia, mutta sehän ei näytä näitä "pusupiirien" järjestäjiä haittaavan.

-Roleplay

Tiituli83

Viesti Kirjoittaja Tiituli83 » To Huhti 30, 2009 20:55

Roleplay kirjoitti:Sehän on ollut osana keskustelua täällä, saako siihen puuttua, ja onko siitä mitään hyötyä, ja miten siihen voisi puuttua. Vaikka tälläinen "yaoi-piiri" hajotettaisiinkin, en usko että heiltä kauaa menisi löytää uutta paikkaa ja uutta "uhria".

Ja mikä onkaan "pusupiiriläisten" reaktio, tietenkin se että järjestyksenvalvojat ovat ilkeitä ja tahallaan kiusaavat heitä kun he pitävät hauskaa ja mitään hauskaa ei saa koskaan tehdä.

Sen lisäksi että nämä "deittailu-ringit" ovat yleisölle epämiellyttäviä, ovat ne myös henkilökunnalle ja jopa näihin osallistuville välillä kiusallisia, mutta sehän ei näytä näitä "pusupiirien" järjestäjiä haittaavan.

-Roleplay
Miten annatte jokakerta uutta ajateltavaa... Ehkä en vain ikinä ajattele tarpeeksi pitkälle :roll:
Jos minulta kysytään miten nämä voitaisiin oikeasti hajottaa, no en tiedä (Seuraava juttuni ei oikeastaan liity asiaan, mutta sovellettuna coniin voisi toimia) Eli meidän ala-asteen diskoissa toimi sellainen varoitus systeemi. 3 varoitusta ja ulos (kovia diskoja oli x). Varotuksen "merkkinä" toimi rastit kädessä. Toisin cossi varusteet saattais estää tämän systeemin, ja toisekseen, miten heität tyypin ulos vaikka animeconin alueelta -.- Mähän sanoin: hullu idea joka toimii vaan ala-asteen diskoissa :D Mielikuvitusta pitää olla jos tästä jotain yrittää kehittää... xP (sori paljon hymiöit =)

Chiina

Viesti Kirjoittaja Chiina » To Huhti 30, 2009 21:37

Miten annatte jokakerta uutta ajateltavaa... Ehkä en vain ikinä ajattele tarpeeksi pitkälle
Jos minulta kysytään miten nämä voitaisiin oikeasti hajottaa, no en tiedä (Seuraava juttuni ei oikeastaan liity asiaan, mutta sovellettuna coniin voisi toimia) Eli meidän ala-asteen diskoissa toimi sellainen varoitus systeemi. 3 varoitusta ja ulos (kovia diskoja oli x). Varotuksen "merkkinä" toimi rastit kädessä. Toisin cossi varusteet saattais estää tämän systeemin, ja toisekseen, miten heität tyypin ulos vaikka animeconin alueelta -.- Mähän sanoin: hullu idea joka toimii vaan ala-asteen diskoissa Mielikuvitusta pitää olla jos tästä jotain yrittää kehittää... xP (sori paljon hymiöit =)
Tuota, Tiituli. Voisin lisätä vielä yhden järjestäjien kannalta tärkeän pointin. Järjestyksenvalvojat eivät kasva puissa, eivätkä he sen puoleen ole kyborgeja, jotka jaksavat puurtaa aamusta iltaan. JV:n homma vaatii koulutuksen, joka maksaa ja jota ei ole niin paljoa tarjolla. Vaikka JV:tä on saatu nyt paljon lisää, ei niitä edelleenkään ole tarpeeksi valvomaan koko tapahtumaa kunnolla, hyvä jos lain vaatimat paikat tulevat täytetyiksi. Kiertäviksi JV:ksi ei jää kuin pari, jotka eivät kykene vahtimaan kaikkea. Kysyn siis, miten he kykenevät vahtimaan näitä pusurinkiläisiä esimerkiksi tapahtumassa, jonka koko on jo useampia tuhansia kävijöitä.

Koko keskustelun aikana on myös tullut esille monet pusurinkien lisäongelmat. Tilaavievyys, pakottaminen, yli-innostuminen, jotka kaikki jättävät pahan maun suuhun. Conit ovat tarkoitettu kaikille, joten eikö olisi mukavaa että kaikki voisivat nauttia olostaan siellä ilman, että joutuvat huolehtimaan omasta tai lastensa hyvinvoinnista. Osa näistä tapauksista, joita keskustelun aikana on esiintynyt, ovat kulkeneet vahvasti harmaalla alueella ja osa niistä sisälsi kuuleman mukaan myös pakottamista.

Kysyä toki saa, jos jokin on epäselvää.
Otaku, low-class nerd, convention arranger, a diplomat, raver, gamer, fan fiction-lover, tech geek and a student to name a few
Projects ATM:
Tracon 8: Infovastaava
Tampere Kuplii '13: Avustava cosplayvastaava

Tiituli83

Viesti Kirjoittaja Tiituli83 » To Huhti 30, 2009 22:03

Chiina kirjoitti:Tuota, Tiituli. jne jne jne
Totta kaikki. Myönnän sen. Kaikki vahtii kaikkia tyylikin on tässä tapauksessa surkea, mutta sanoinkin että sen soveltamisessa tarvitaan mielikuvitusta :D
Viimeksi muokannut Hoothoot, To Huhti 30, 2009 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Eipäs quoteta koko viestiä!

SouseisekiChan#

Viesti Kirjoittaja SouseisekiChan# » La Touko 02, 2009 21:58

Hmm... Itse ei ole tuollaista joutunut näkemään, mikä on siinä mielessä hyvä asia.
Videoiden perusteella tuo ei ole kovin soveliasta.
" Free Hugs " kyltit yms. menee mutta tuo jo vähän liikaa.
Toivottavasti nuoret tajuavat lopettaa tuommoisen :o
~ Fullmetal Alchemist ~

~ Lets Make Dreams Come True ~

sumppi

Viesti Kirjoittaja sumppi » Su Touko 03, 2009 17:54

On tullut seurattua tätä ketjua alusta asti ja kaikki kommentit luettua, joten pitänee nytten
viimeinkin tiivistää tähän oma mielipiteeni asiasta.

Olen vakaumuksellinen elitisti paska (ja erittäin ylpeä siitä), joten tämä on tietenkin vaikuttanut mielipiteeseeni. Ongelmana on se että pusupiirit eivät vain kuulu japanilaiseen populaarikulttuuriin. Tähän joku voi sanoa että:"Mitä väliä japanilaisilla tässä on? Nyt puhutaan Suomen otakukulttuurista.",mutta tämä ei mielestäni oikeuta asiaa. Conien tarkoitus Suomessa on suuremmissa määrin ollut suuremmissa määrin toimia otakujen tapauspaikkana, tarjota mahdollisuus mielenkiintoisten ostosten tekemiseen, tarjota kiinnostavia luentoja ja myös cosplay. Tähän on kuitenkin parina viime vuotena sekoittunut paljon ylimääräistä huttua ja tämä keljuttaa useita veteraaneja (ja miksei myös uusia tulokkaitakin). Sen jälkeen kun anime ja manga tulivat muotiin, mukaan on tullut paljon uutta väkeä. Tämä ei ole pahasta, mutta kun väen määrä kasvaa, myös sen sisäinen jakaantuminen kasvaa. Mukaan on tullut paljon nuorisoa jonka pusupiirit ja muut vastaavat ärsyttävät monia. En tietenkään väitä että kaikki uudet käviät olisivat tällaisia, vaan sitä että mukaan sattuu aina muutama joilla on eriäviä tavoitteita conia varten ja kun määräkin kasvaa, myös heidän määränsä kasvaa.

Conien sisältö on alkanut nojata yhä enemmän cosplayhin ja hauskan pitoon, eikä minulla ole mitään tätä muutosta vastaan. Silti samalla kun conien painopiste on alkanut nojata yhä enemmän hauskanpitoa kohti, on alkanut ilmetä muutosta josta en itse pidä. Monet ovat alkaneet pitää tätä ainoana oikeana conin sisältönä ja kaikkea muuta (luennot yms.) ylimääräisenä. Tämä kärjistyy aika pahasti sangatsu-mangan foorumeilla http://www.sangatsumanga.fi/keskustelu/ ... f=13&t=366 Coneja muutetaan joksikin mitä ne eivät alunpitäen olleet.

Meidän coni menomme ovat kuitenkin melko erillaiset aidoista isoista japanilaisista coneista. Meillä on pusupiirejä, Comiketissä taasen on reilu 500000 (lähemmäs kymmenys koko Suomen kansasta) hikoilevaa, ylipainoista ja pullonpohja lasista otakua vyörymässä valtavana massana myyntipöydältä toiselle. Siellä ei ihan tekisi mieli (saati saisi) istahtaa isoksi ryppääksi keskelle salia "rape me"-kylttien kanssa. Pienoinen ero, vai mitä? Anteeksi kuitenkin tämä Comiketin kärjistys.
Viimeksi muokannut Hoothoot, Su Touko 03, 2009 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Foorumilla on automaattinen rivitys. Jokaisen lauseen jälkeen ei tarvitse painaa enteriä.

zirro

Viesti Kirjoittaja zirro » Ti Touko 12, 2009 20:29

Huh, huh, kaiken näköistä ne nuoret keksii.
Itse olen pyrkinyt ignooraamaan äänekkään ärsyttävät ernu-porukat, eivätkä he siten ole päässeet conipäivääni pilaamaan. Henk.koht olen sitä mieltä, että niin kauan kuin ei vahingoita muita tai itseään, voi mennä ja olla miten huvittaa, käyttäen sitä maalaisjärkeä kuitenkin. Ja yleisillä paikoilla nyt tietenkin pitää vähän enemmän katsoa tekemisiään/sanomisiaan ja pukeutumistaa.
Esimerkiksi, minua on nyt kun kohta 20vuotta tulee itsellä täyteen, alkanut häiritsemään alaikäisten liian paljastava pukeutuminen, ja kyllä se yleinen riekkuminenkin, ja etenkin ne "rape me" kyltit ovat erittäin kyseenalaisia. Ensinnäkin raiskaus on rikos, ei läppä. Jos oikeudessa edelleenkin voi saada lievemmän tuomion (ja tuomiothan ovat nykyiselläänkin aivan naurettavia) vain siksi että toinen on pukeutunut "provosoivasti" niin entäs sitten kun teinillä lukee selvä pyyntö selässä? Ajatuskin puistattaa.

Itse otin osaa viime kesänä Animeconissa Pusupainiin, mikä nyt on eriasia kuin pusupiirit. Kyseessä on enemmänkin paini leikki, ei kuolanvaihto. Kävi vain mielessä, että kokeeko joku kenties Pusupaininkin tuomittavaksi? Kyseistä peliä leikittiin kuitenkin Tamperetalon puistossa, missä tilaa riitti, eikä ketään pakotettu mukaan. Tosin kun kävin kysymässä ympäri puistoa haluaisiko joku osallistua, ihan vain ilmoittaakseni että tällainen tilaisuus olisi käsillä, sain muutamalta porukalta todella tökeröitä ja asiattoman kiukkuisia vastauksia, vaikka olin esittänyt kysymykseni täysin asiallisesti. (Olisiko sitten johtunut crossi asustani?)
Yleensäkin minua eivät häiritse klikit ja porukat conialueella, koska niihin ei yksinkertaisesti ole pakko ottaa osaa jos ei kiinnosta. Enemmänkin minua häiritsevät conikävijät, jotka ilmeisesti tulevat paikalla dissaamaan conia, conittajia ja conittamista noin yleensä. Luulisi että kun on kyseessä vapaaehtoinen harrastetapahtuma, paikalle vaivaantuisi vain henkilöitä, jotka haluavat pitää hauskaa ja tehdä tapahtumasta muillekkin miellyttävämmän. Miksi tulla coniin näyttämään hapanta naamaa?
anti-hero, and proud of it.

Oriveden Opiston Sarjakuvalinjan (2008-09) improsarjakuvaa --> http://pilvessa.livejournal.com/

miwo

Viesti Kirjoittaja miwo » Ti Touko 19, 2009 13:39

Anteeksi jo etukäteen, jos olen kirjoittanut nämä samat asiat aiemmin tässä samassa topicissa, mutta muistaakseni se oli eri. Joka tapauksessa:

Pusupiirit ovat ongelma. Suomalaiseen con-kulttuuriin on muodostunut outo käsitys seksuaalisuudesta ja siitä, että pitäisi olla paljon fanserviceä ja halimista ja sen sellaista. En nyt kuitenkaan tarkoita, että pussailu ja fanservice pitäisi kieltää vaan, että miten sitä harrastetaan. Esim. kaveriporukassa pussailu ja muu seksuaalinen "häröily" on mielestäni ihan ok juttu, mutta erilaiset ns. järjestetyt jutut eivät mielestäni ole parasta mitä voimme tarjota 12 vuotiaalle pertille joka tulee ensimmäistä kertaa coniin.

Omasta näkökulmastani meillä vanhemmilla on vastuu siitä mitä tulevaisuudessa coneissa tapahtuu. Omat ensimmäiseni con kokemukset muistan vieläkin. Lämmin ja kotoisa tunnelma, jossa sait olla juuri sellainen kuin haluat ja jakaa harrastuksesi kaikkien muiden kanssa. Et enää ole yksin pimeän harrastuksesi kanssa. Jos kuitenkin jätämme Pertille ja Pertin kavereille conista kuvan siitä että vanhemmat nuoret nuoleskelee ja panee joka nurkassa niin mikä on loppu tulos?

Olen jo aiemmin paaponut siitä kuinka coneissa käyttäydyttiin ennen paljon paremmin. Nykyään hyviä esimerkkejä saamme jo anikin foorumeilta, joissa tapellaan cosplay-kilpailijoiden voittajista ja sitä, että mitä kukin on joskus sanonut. Kuitenkin kaikki meistä lähtee coneihin samalta lähtö kannalta, pitämään hauskaa.

Aiheesta pääsin hienosti ohitse, mutta taisi se jotenkin pysyä aiheessa :D anteeksi kirjoitusvirheistä<3 lukihärö.

EDIT: apua en tiedä mitä tein ja en osaa poistaa omia postauksiani :<<<
Viimeksi muokannut Mikarin, Ti Touko 19, 2009 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Tuplapostaus poistettu ;>

raidat

Viesti Kirjoittaja raidat » Su Touko 24, 2009 05:13

Mielestäni pusupiirit sun muut ovat ihan O.K siihen asti, että ne alkavat häiritä toisten ihmisten liikkumista tai olemista alueella. Oikeastaan on kuitenkin käytännössä täysin mahdotonta pitää pusupiiriä niin, ettei se häiritsisi jotakuta alueella olijaa. Ainahan on tosiaan näitä pikkulapsia, mutta pusut nyt tuskin haittaavat heitä kovin paljon, koska nehän ovat helposti selitettävissä vaikka "ystävyyden osoituksina". Jos tuo "hengailu" kuitenkin menee joksikin ihmeelliseksi yaoitouhuksi tai muuten hyvin.. seksuaaliseksi, se totta kai haittaa joitakin nuorempia ja miksei vanhempiakin ihmisiä. Kun pusupiireistä kiinnostuneita ihmisiä kuitenkin vaikuttaa coneissa liikkuvan ainakin suurehkojen ringillisten verran, niistä voisi minun mielestäni hyvin tehdä virallisen ohjelmanumeron ihan vaan siitä ilosta, että silloin pusupiirit saataisiin pois käytäviä tukkimasta niille varattuun tilaan, johon ei ko. aktiviteetteja kammoksuvien tapausten tietenkään tarvitsisi jalallaankaan astua. Moni varmasti ajattelee asiaa suunnilleen niin, että pusupiirit ovat keskenkasvuisten yaoi-fanaatikkojen vähäjärkistä ja animangaharrastuksen julkisuuskuvaa kaiken kansan silmissä synkentävää hihhulointia, mutta ihan oikeasti: kuka muka päättää, mikä on fiksua ohjelmaa ja mikä ei? Olisi hyvin elitististä ja monella tapaa väärin sanoa, ettei pusupiireistä voi tehdä virallista ohjelmaa, koska se ei ole "järkevää" tai "henkevää" tai "aikuismaista" puuhaa. En itse ole koskaan osallistunut pusupiireihin, mutta mitä nyt sivusta olen seuraillut, onhan se toki erittäin lapsellista ja, kuten äsken sanoin, monien mielestä varmasti "idioottimaista" viihdykettä. Pakko on kuitenkin hyväksyä se tosiasia, että ilmeisesti nämä eivät ole vähään aikaan lähdössä coneista minnekään.

Miizou
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miizou » Su Touko 24, 2009 20:17

raidat kirjoitti:Pakko on kuitenkin hyväksyä se tosiasia, että ilmeisesti nämä eivät ole vähään aikaan lähdössä coneista minnekään.
Eivätkä varmasti lähdekään, jos todetaan, ettei niistä voi päästä eroon.

Ikärajat coneihin, siis. Pääsy kielletty alle 18-vuotiailta ja alle 18-vuotiaat vain aikuisen, vähintään 25-vuotiaan, huoltajan seurassa. Korkeintaan kolme alaikäistä per yksi huoltaja.
Mikään ei lamaannuta lääppijöitä niin kuin tieto, että oma (tai kaverin) isukki tai äippä on samassa tapahtumassa mukana.

Terv. nimim. ärtyisä 29-vuotias, kirkuvien ihkuttaja-teinien vihaaja. >:P
- In a very tight spot -

TLein

Viesti Kirjoittaja TLein » Ma Touko 25, 2009 09:58

raidat kirjoitti: Kun pusupiireistä kiinnostuneita ihmisiä kuitenkin vaikuttaa coneissa liikkuvan ainakin suurehkojen ringillisten verran, niistä voisi minun mielestäni hyvin tehdä virallisen ohjelmanumeron ihan vaan siitä ilosta, että silloin pusupiirit saataisiin pois käytäviä tukkimasta niille varattuun tilaan, johon ei ko. aktiviteetteja kammoksuvien tapausten tietenkään tarvitsisi jalallaankaan astua.
Tässä on vain kolme isompaa ongelmaa.

1) Tiloja ei kuitenkaan ole Coneilla käytettävissä loputtomasti, ja niillä on kuitenkin paloturvallisuussyistä aina henkilörajat, joita myös valvotaan. Jos pusupiiriläisiä on se melkein satakin, niin se tarkoittaa yhden ison salin varaamista tähän.

2) Valvontahenkilöitä ei kasva puissa ja niitä, jotka haluaisivat ottaa tämän vastuulleen on vielä vähemmän. Lisäksi valvojan pitäisi olla sellainen, ettei itse halua osallistua tähän, jolloin halukkaita valvojia on vvielä vähemmän. (Ai miksei saa haluta osallistua? No, kuinkas se silloin valvoo, kun on keskellä sitä rinkiä itse mukana?)

3) Virallisena ohjelmanumerona on myös virallisesti vastuuta tapahtuman järjestäjillä. Eli jos Con hyväksyy pusupiirin viralliseksi ohjelmanumeroksi, niin vakuutusten ja valvonnan tulee silloin olla KAIKKI mahdolliset tilanteet huomiooonottavaa, KUN tilanne kuitenkin joskus karkaa käsistä.

- Tlein

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu tapahtumista”