Conikäyttäytyminen

Yleistä, tiettyihin tapahtumiin liittymätöntä keskustelua kaikille coneissa käymisestä kiinnostuneille.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Nezumi-chan
Viesti:

Conikäyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja Nezumi-chan » Pe Tammi 23, 2009 22:16

Traconiin aikaa muutama viikko, cosplay-asusta puolet ompelematta ja peruukkikin puuttuu...

Silti on päässä vielä tilaa pohdiskella conikäyttäytymistä.

Olen itse hieman vanhemman kastin animefani, mutta aivan newbie alan ulospäin suuntautuvien harrastehaarojen kanssa. Vain pari suuremman luokan conia on takanapäin, mutta kaikissa niissä olen huomannut närkästyneenä ihmettelevän joidenkin conikäyttäytymistä. On tietenkin yksilöllistä, mikä äsyttää ketä [ja täällä olisikin tarkoitus nyt siis keskustella mikä _sinun_ mielestäsi on oikeaa conikäyttäytymistä], mutta omaan aivolohkooni osuvat kirveen kera eritoten cosplay-pukuihin sonnustautuneet yaoilijat. Keksin sata ja yksi henk.kohtaista syytä miksi tämä ärsyttää, mutta koska conit eivät ole tehtyä _minua_ varten, en aloita saarnaamistani niistä.

Suurinosa coneista on kuitenkin tarkoitettu kaikenikäisille. Mikä tarkoittaa että paikalla on myös _lapsia_. En ole sitä mieltä, että lapset pitäisi kasvattaa kuplamuovissa. En ole myöskään sitä mieltä, että 8v pikkuveljeni, joka rakastaa pelata Kingdom Heartseja, pitäisi nähdä animeconissa mustakaapu wannabeja pinnaamassa toisiaan hajareisin ruohikkoa vasten.

Kaveriporukassa kovaan ääneen sekoileminen ja omien kiinnostusten kovaan ääneen kuuluttaminen on varmasti mukavaa - mutta ajatellaan silti kanssaihmisiämme sen verran että käyttäytymisemme sopii kaikenikäisten katseltavaksi :)

Mikarin
Chibi
Viesti:

Re: Conikäyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja Mikarin » La Tammi 24, 2009 14:36

Erittäin hyvä aihe, pisteet siitä.

Coneilla ei pitäisi olla mitään vaikutusta laskea ihmisten älykkyysosamäärää kymmenekseen normaalista, kuten esimerkiksi Tallinnalla on vaikutus keski-ikäisille miehiin. Käyttäytyvätkö nämä idiootit samalla tavalla myös 'arkena' ja imevät toistensa naamaa Kampin yläkerrassa Organisaatio-kaavut päällään?

"Kohtele muita kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan" ja "Ole oma itsesi, mihin sitten menetkin" ovat aika hyviä heittoja joita jengin kannattaisi miettiä.
Twitter | MAL | Last.fm | Livejournal |

23:53:50 @Furinji> Heterot jos mitkä on seksuaalivähemmistö otakuissa | When the seagulls cry, there are no survivors.

Nezumi-chan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nezumi-chan » Su Tammi 25, 2009 20:36

Paranoidfox kirjoitti:"Ole oma itsesi, mihin sitten menetkin"
Tämän kun kaikki muistaisivatkin... surullisinta on että nämä taitavat oikeasti _luulla_ olevansa omia itsejään. Sehän heidän puolustuksensa onkin. Me olemme outoja, erikoisia jne jne... huutelemme kovaan ääneen ja muutenkin julistamme erikoisuuttamme, jotta kaikki varmasti katsoisivat meitä, kuin olisimme valkotakeilta karanneita; mikä todistaisi että olemme erityisiä.

Todellisuudessa tuollainen käyttäytyminen todistaa vain, että surullisen moni conikävijä on hukassa itsensä kanssa ja haluaa huomiota...

Ja tuo "kohtele muita kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan" on myös hyvä neuvo. Ja sen voi soveltaa "käyttäydy kuten haluaisit muiden käyttäytyvän". Tosin sitä ei saa ajatella liian laput silmillä. Sovellettakoon vaikka näin; Te ehkä haluatte nähdä nuolevia organisaatio poikia ympäriinsä. Mutta käännetään sukupuolet toisin päin. Miltä kuulostaisi jos joka kulman takana conissa eteen tupsahtaisi Sakura/Inoja toisiaan nuolemassa...

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ma Tammi 26, 2009 04:48

Ehdottaisin, että tässä on yksi asia joka pitäisi kenties nähdä kahtena.

Yksi kysymys on ihan yleinen julkinen siveellisyys. Tietääkseni suutelu ei ole sitä vastaan, mutta jotkut noista intensiivisimmistä "bonusesityksistä" saattavat mennä rajan sille puolelle, jota ei lapsillekin sopivassa tapahtumassa haluttaisi nähdä. Oman havaintoni perusteella tuossa puhutaan kuitenkin todella pienestä vähemmistöstä.

Toinen on sukupuolirajoittelut, joita ei tarvita lainkaan. Jos lähdetään siitä, että suutelu on ok, sitten sillä ei ole ketunkaan väliä mitä sukupuolta kumpikin osapuoli ovat. Tasa-arvoa ei ole "homot on ihq" vaan "ihmiset on ihq". Sukupuolirajoihin tuijottaminen ei edistä minkään osapuolen asiaa tässä kohtaa.

Tässä keskustelussa oleellisinta lienee kuitenkin aivan muut asiat kuin poliittinen korrektius. Eniten itseäni on apeuttanut yleisön joukosta huutelu lavalle. Kun on itsekin yleisön seassa istumassa tällaisten huutojen kuuluessa, sitä tuntuu kuin koko yleisön maine olisi mustattu kerralla. Vaikkapa cosplayssa tai tanssiesityksissä lavalle nouseminen vaatii jonkin verran henkistä valmistautumista, etenkin ujommilta persoonilta. Ei aplodeissa ole kyse siitä, onko puku mestariteos vai harjoittelukappale tai siitä onko tanssi koreografinen täydellisyys, vaan siitä että sitä uskaltaa esitellä suurelle yleisölle.

Valkoinenhai

Viesti Kirjoittaja Valkoinenhai » Ti Tammi 27, 2009 17:14

Luonnollisesti coneissa käyttäydytään samalla tavalla kuin missä tahansa julkisessa paikassa, missä on paljon ihmisiä.
Vaikka conit ovatkin ehkä suunniteltu nuorisolle, se ei tarkoita, että menon pitäisi olla kuin jostain über-heavymetal-rockrockrock-keikalta.

Tällä tarkoitan sitä, että yleinen järjestys on oltava.
Ei viuhahteluita tai muuta epäsovinnaista toimintaa, mikä voisi nuorempia, ja miksei vanhempiakin conikävijöitä, järkyttää.
Ylenpalttinen huutaminen, kiroilu ja muu huonokäytöksinen toiminta ei kuulu coneihin. Oli ilmapiiri kuinka rento tahansa, se ei tarkoita, että ihmiset välttämättä haluavat kuulla suorastaan törkeitä kommentteja tekemästään puvusta tai ulkonäöstään. Myös tuon fanservise ihQuttamisen voisi jättää vähemmälle, puhumattakaan glomppaajista.

Suomen lakeja olisi siis hyvä kunnioittaa. Toiseksi myös rauhallisuus on lisäksi kaikkikaikessa. Conit ovat kiireistä aikaa, ja ihmisiä on paljon, joten ihmismassassa pitää liikkua harkiten, mieluiten välttäen äkkinäisiä liikkeitä.

Luonnollisesti kaikenlainen "kiusaaminen", kuten lavalle huutelu, puheen keskeyttäminen tai vain yksinkertaisesti huutaminen väärässä paikassa, ei myöskään ole kovin korrektia. Antakaa esiintyjälle (ja miksei myös muillekin pukuilijoille) rauha esiintyä.

Itse toivoisin myös sitä, etteivät ihmiset toisi väkijuomia taikka tupakkaa conialueelle. Itseäni ei kiinnostaisi nähdä humaltunutta cossaajaa räyhäämässä, eikä myöskään tekisi mieli altistua tupakansavulle. Jos jätettäisiin ne päihteet muualle vapaa-ajalle, ja annettaisiin kaikenikäisten olentojen nauttia raikkaasta ilmasta.

Käyttäkää ihmiset maalaisjärkeä.
"Käyttäydy siten, että tekemästäsi voisi tulla yleinen laki."
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. -Murphyn laki

Nezumi-chan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nezumi-chan » La Tammi 31, 2009 14:10

Kyuu on oikeassa että tuota sukupuolirajaamista ei ehkä pitäisi olla... mutta toisaalta sille 10 v lapselle on huomattavasti helpompi selittää miksi kaivopuistossa käsi kädessä kävelevä nais- tai miespari suutelevat, kuin miksi tämän lempi tv-sarjan kaksi miespuolista hahmoa istivat sylikkäin ja suukottelevat.
Vaikka itse hard-core yaoifani olenkin ja toitotan aina "ole oma itsesi ja hyväksy myös muut sellaisina kuin olet", niin silti entiselle hoitotytölle pidin "kukkaset ja mehiläiset" keskustelun kun tämä oli 10 v ja vasta 12 vuotiaana mainitsin että ei ihmettele jos naruto kuvia netistä etsii ja löytääkin naruto/sasuke pusukuvia...

Tai sitten tuo kaikki on vain tekosyitä joilla yritän omaa mielipidettäni perustaa...

Mutta toiseen asiaan.

Cosplayaajat coneissa.

Mitä mieltä olette tylyistä "ei saa" vastauksista kun kysyy saisiko cossaajasta ottaa kuvan? Itse olen sen verran arka ihminen ollut, että jokainen "ei" vastaus-jonka olen saanut on jäänyt kaivelemaan. Ja tietty sitä ymmärtää, että kun on 3 tuntia poseerannut niin rupeaa tympimään jokainen "anteeks saaks kuvata". Mutta silti. Eivätkö innokkaat "fanit" ole kuitenkin se mikä cossaamis harrastuksen pitää pystyssä? Miksi muuten tulisi ihmisten ilmoille puvuissaan, kuin ihasteltavaksi. Minusta aivan esimerkillisiä cossaajia ovat olleet ne jotka poseeraavat, vaikka puku ei olisi edes kokonaan päällä ja ne jotka innolla jäävät keskustelmeaan hahmoistaan ja siitä miten puvut on tehty, kuvaajan niin haluessa.

Eli itse sanoisin cossaajille, että muistaakaa kohteliaisuus fanejanne kohtaan.

Kioko_

Viesti Kirjoittaja Kioko_ » La Tammi 31, 2009 15:39

Tiivistettynä kaikesta: omat aivot messiin ois ihan kiva juttu. Ja järkeä saa käyttää, se ei ole kiellettyä.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » La Tammi 31, 2009 18:34

Nezumi-chan kirjoitti:Mitä mieltä olette tylyistä "ei saa" vastauksista kun kysyy saisiko cossaajasta ottaa kuvan? Itse olen sen verran arka ihminen ollut, että jokainen "ei" vastaus-jonka olen saanut on jäänyt kaivelemaan. Ja tietty sitä ymmärtää, että kun on 3 tuntia poseerannut niin rupeaa tympimään jokainen "anteeks saaks kuvata". Mutta silti. Eivätkö innokkaat "fanit" ole kuitenkin se mikä cossaamis harrastuksen pitää pystyssä? Miksi muuten tulisi ihmisten ilmoille puvuissaan, kuin ihasteltavaksi. Minusta aivan esimerkillisiä cossaajia ovat olleet ne jotka poseeraavat, vaikka puku ei olisi edes kokonaan päällä ja ne jotka innolla jäävät keskustelmeaan hahmoistaan ja siitä miten puvut on tehty, kuvaajan niin haluessa.
En ole järjestyksenvalvoja, mutta olen tämän tehtävän omaavilta ymmärtänyt, että hätäiset käytäväposeeraukset ovat etenkin nykyisessä mittakaavassa aika ikävä ilmiö. Jotkut sanovat ei vain siksi, etteivät halua tukkia käytävää - ymmärrettävä peruste. Isoimmassakin conitalossa käytävät ahtautuvat.

Voisiko ratkaisu olla tuollainen hengailualue-malli. Sillä kun voisi olla se sielunsisäinen kaksoismerkitys "kun täällä pyörin, ymmärrän että minusta otetaan kuvia". Vai olisiko tuo jo liian ilkeää lokerointia?

Nezumi-chan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nezumi-chan » Su Helmi 01, 2009 01:19

^Mielestäni tilojen salliessa aivan mahtava ajatus. Tällä tavoin myös cossaajat saavat rauhassa tutustua conitarjontaan ilman jatkuvia hihasta vetoja... Ja tosiaan nuo käytävä kuvaamiset haittaavat normaaliliikkumista aikalailla. Mutta minkäs teet, kun harrastat cossausbongausta. Vaikka kyllä esim. Tsukiconissa viime syksynä tuli käveltyä toiseen päähän coni aluetta jonkin kivan puvun perässä vain jotta löytyi sopiva kolo kuvaamiseen.

Mutta mikäli coni alueella olisi tietty alue jossa kuvaus olisi sallittu (tai useampia "pisteitä" jonka lähistöllä sekä kuvaajat että kuvattavat voisivat hengata) pitäisi jo ovella olla isot kyltit, että cosplay-poseeraus sallittu vain merkityllä alueella... koska vain muutama prosentti lukee sen pienellä präntätyn conialueen järjestysssääntö-osion.

Wemppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wemppa » Ma Helmi 02, 2009 01:11

Aivojen mukana pitämiseen minulla ei oikeastaan ole kummemmin lisättävää, mutta haluaisin kommentoida tuota valokuvista kieltäytymistä. Itse olen pari kertaa kieltäytynyt ihan sen takia, ettei puku ole ollut vielä kokonaan päällä (siis olen ollut vasta matkalla conipaikalle/pukuhuoneeseen/jonnekin). Jos kuvaa kuitenkin tulee/tulisi pyytämään uudestaan myöhemmin kun asukin olisi täysin päällä, olisi vastaus myöntävämpi.
"Tylystä ei"stä en osaa sanoa kun ei ole kokemuksia, mutta minusta olisi ihan kohteliasta perustella kuvaajalle miksei halua kuvattavaksi, oli syynä sitten keskeneräinen puku/kiire/ruoka/ahdas käytävä/kamerakammo/mikälie. Kohteliaisuus ei kuitenkaan maksa mitään.
| writing | to | reach | you |

Daiki

Viesti Kirjoittaja Daiki » Ma Helmi 02, 2009 12:34

Itsekkin tullut pohdiskeltua tuota kuvista kieltäytymisestä. Ei siinä mielessä, että joku olisi minulle sanonut "ei", vaan itseasiassa olen itse kieltäytynyt.
En ole halunnut masentaa kuvaajaa vaikka olenkin kieltäynyt muutamaan otteeseen, yritän pahoittelevasti sanoa "sori, mutta ei nyt". Tietenkään en voi auttaa asiaa, jos kaikenlainen kieltäytyminen pahoittaa kuvaajan mielen. Pakko on osata elää sen asian kanssa että kaikki eivät vain yksinkertaisesti suostu poseeraamaan sinulle. Omat kieltäytymiseni johtuvat puhtaasti "en jaksa" - asenteesta. Kun on useamman kerran siinä kameran edessä ollut, niin ei välttämättä joka kerta jaksa samaa, ainakin jos pyydetään 5 minuutin välein kuvaan. Cossijat ovat ihmisiä hekin ja haluavat välillä omaakin rauhaa.
Toiseksi kieltäytymiseni ovat välillä silkkaa "turhamaisuutta"; en nimittäin halua toisten pällistelevän kuvia minusta, jotka on otettu hikisessä conirakennuksessa, taustalla lisää ihmisiä. Haluan kuvia, joita itsekkin kehtaa katsella. Typerästi kameran edessä jököttävät, ahtaissa sisätiloissa otetut kuvat eivät ole järin hemaisevia.

Mitä taas tuohon ylenpalttiseen fanserviceen coneissa tulee... Kohtuuden rajoissa menee mutta valitettavan usein rajan yli mennään. Kaikki se nuoleskelu ja lattiaan ahdistamiset eivät vain yksinkertaisesti ole säädyllisiä. Jotain rajaa siihen, ihmiset. Halailut, poskipusut, kädestäpitämiset etc. ovat tätä kohtuullista fanserviceä, mikä ei pienempää tai vanhempaakaa coniväkeä pitäisi järkyttää. Ei fanipalvelun pidä olla aina siitä kovimmasta päästä, jotta se olisi hyvää. Hoitakaa se edes jossain syrjässä, jos pakko on.
Ironista, miten kaikki se fanservice on juuri tätä yaoita.

//
Nezumi-chan kirjoitti:Jos cosplayaaminen tehtäisiin nimittäin vain ja ainoastaan siksi, että haluaa tehdä hienon puvun ja esittää hienoa hahmoa, eivät cossaajat coneihin tulisi muuta kuin kisaamaan.
Voinen todeta että sitä asuaan voi esitellä muutoinkin kuin poseeraamalla kameran edessä. Pelkkä läsnäolo conissa asu päällään on esiintymistä itsessään. Eikö juuri puhuttukkin "In character" olemisen tärkeydestä? Ei vain pelkästään siinä kameran edessä tarvitse olla täydellisimmillään. Tietenkään en tarkoita tällä että pitäisi 24/7 olla hahmonsa kaltainen ja oikea täydellisyys, mutta pointtini asiassa onkin ettei se kamera pelkästään luo niitä täydellisyyden fraameja cossaajalle. Kuvissa poseeraaminen tuntuu väkinäiseltä asialta minulle. Haluan vain tuoda asuni esille paikanpäälle ja sen asun esittäminen onnistuu muullakin kuin niiden ko. kuvien avulla.

Enkä ole muuten koskaan kisannut, enkä aiokkaan.

Period.
Viimeksi muokannut Daiki, Ma Helmi 02, 2009 19:47. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Lumilintu

Viesti Kirjoittaja Lumilintu » Ma Helmi 02, 2009 16:10

Tuli tuosta kuvista kieltäytymisestä mieleen ystäväni tilanne viime kesänä, kun hänen pukunsa aiheutti todella suurta fyysistä tuskaa ja hän yritti päästä kavereidensa luo ottamaan kenkiä pois, muttei päässyt koskaan kahta metriä eteen päin kun kaikki halusivat koko ajan kuvia. Kaverin tuskasta vääntynyttä naamaa katsellessa teki mieli oikeasti käydä huutamaan näille kuvaajille, että jättäkää toinen jo rauhaan. Joskus kuvista kieltäytyminen on täysin aiheellista jo oman fyysisen ja henkisen terveyden nimissä, eikä siitä pitäisi kenenkään ottaa itseensä. Vaikka sen sitten tekisi epäkohteliaasti. Anteeksi vain con-kuvaajat (jollainen itsekin olen), joskus olette oikea riesa. Vähän voisi siitäkin päästä tilannetta arvioida.

Käyttäytyminen coneissa on mielestäni jo kauan sitten muuttunut täysin käsittämättömäksi, mutten oikein muuta voi kuin pyöritellä silmiäni. Itseäni ärsyttävät eniten tällaiset "pidän itsestäni tajutonta meteliä enkä välitä mitä muut ajattelevat" -teinit. Olivat he sitten pukeutuneet miten tai miksi tahansa. Conit ovat kaikkien yhteisiä tilaisuuksia, ja jokaisen tulisi mielestäni ottaa tämä huomioon.

Tulipas kärttyinen postaus, muta ehkä se tässä topicissa sallitaan.

Nezumi-chan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nezumi-chan » Ma Helmi 02, 2009 17:46

En tiedä onko cossausbongaus harrastus ja tekevät muut sitä, mutta en voi uskoa, että olisin yksin tämän asian kanssa.

En siis voi puhua muitten puolesta, mutta mikäli joku ei tiedä mitä cossausbongaus on, valaisen tässä hieman asiaa animecon esimerkin avulla.

Tulen paikan päälle heti conin avauduttua ja kierrän puolessa tunnissa conialueen myyntipöydät. Sitten alkaa ahdistaa se tungos ja tuuppiminen ja siirryn pihan puolelle. Seuraavat 9 tuntia hengaan parhaiden ystävieni kanssa osoitellen anime/peli tms. hahmoja jotka tunnistamme ja pingomme cossajien perässä toistaen 546 kertaa, "anteeks, saaks susta ottaa kuva" ja aina silloin tällöin "anteeks, mistä sä oot" (mihin aika usein saa vastauksen, Kuopiosta tms. jolloin pitää korjata "ei kun siis mistä animesta"). Minulle ja ystävilleni tämä on conien sisältö. Kotiin tultuamme tyhjennämme kaikki viisi muistikorttia ja max. kerran vuodessa tulee jotain conikansiota selattua kun muistelemme, että missä conissa olikaan se Soi Fong jolla oli kissapehmolelu mukana.

Peruukki on vinossa, maskit poskilla ja asun helmakin on irronnut hieman jeesusteippi viritelmästään. Siellä hämärässä sitten ryntää tyttö kamera kädessä kysymään, että saisiko sinusta ottaa kuvan. Conissa on ollut 5000 henkeä ja nyt vasta hän näki asusi ja hänen kyytinsä tulee 10 minuutin päästä ja cossaamasi hahmo on hänen monivuotinen idoli. Hän haluaisi muiston conipäivästä ja todisteen, että cossaamasi hahmo todellakin oli paikalla. Mielestäni "turhamaisuuden" tässä kohtaan heittää pois.

Jos cosplayaaminen tehtäisiin nimittäin vain ja ainoastaan siksi, että haluaa tehdä hienon puvun ja esittää hienoa hahmoa, eivät cossaajat coneihin tulisi muuta kuin kisaamaan. Ja silloinkin asu pistettäisiin päälle vasta ennen H-hetkeä etteivät ne jeesusteippiviritelmät pääse irtoamaan. Omasta mielestäni ainoa järkevä syy pistää hahmocossi päälle coniin on tulla toisten töllättäväksi... ja jos ei, niin voisivatko cosplayaamista enemmän harrastavat kertoa miksi cosplayaavat coniin jos ei sitten muitten ilkosi ja conitunnelman luomiseksi?

*edit*
Ja siis en todellakaan sano, että kuvattavaksi pitäisi aina suostua. Mielestäni on kuitenkin fakta, ettei copslayaaminen tapahdu pelkästään itseään varten, ainakaan julkinen sellainen.
Only dead fish go with the flow

DeviantArt
Team108 - Suomen Suikoden Cosplayaajat
Conikuva galleria 2006-->

Biitti

Viesti Kirjoittaja Biitti » Ma Helmi 02, 2009 21:19

Omasta conikäyttäytymisestäni on hiukan vaikea sanoa, kun en ole itseäni ulkopuolisen silmin seurannut. Voin kyllä sanoa, että aikamoista sähköpupuna ympäriinsä juoksemista se taitaa olla. Joku tuossa aikaisemmin sanoi, että conienkin ajan pitäisi pitää se terve järki päässä. Noh, minulla toki pysyy sen verran tervejärki etten ala nuoleskelemaan toisten kanssa tai harrastamaan "junaleikkejä" keskellä käytävää, mutta hyperaktiivisuus taso kyllä tuppaa nousemaan siitä kolmestakymmenestä yli yhdeksäntuhanteen joissain tilanteissa. Tosin tuokin lienee laantunut kun on "tottunut" siihen conhulinaan.

Mielestäni conittajan kultainen sääntö on juuri se, että kaikki paikalla olijat eivät ole samanlaisia kuin sinä, vaikka samaa asiaa saatamme harrastaakkin. Kaikkien mielestä AkuRoku action ei ole maailman hotein asia ikinä ja kaikkien mielestä yaoifanityttöjen kustannuksella nauraminen ei ole maailman paras pila. Kohtuus kaikissa ääripäissä. En toki kiellä yksilöllisyyttä, mutta yksilöt eivät saisi häiritä toisia yksilöitä olemassaolollaan.

Kun säännöissä lukee, että proppeja ei tuoda sisätiloihin niin niitä ei tuoda. Jos käytävillä ei saa juosta niin niillä ei saa juosta. Jos käytävillä ei saa kuvata niin NIILLÄ EI SITTEN KUVATA. Yksinkertaiset säännöt, jotka conitea on antanut. Ainakin näillä hetkillä ilmaisiin tapahtumiin pääsee sillä odotuksella, että kävijät noudattavat näitä paria yksinkertaista sääntöä mitkä sivuilla asetetaan.

Mitä tulee tuohon cossaajiin ja kuvaajiin yhtälönä, on se minun mielestäni ihan tapauskohtaista. Minulle ei sellaista tilannetta ole tullut, että olisin ollut ylikuvattu, joten ilahdun vain jokaisesta joka pyytää kuvaa. Kuvaajien pitäisi kuitenkin muistaa odottaa se armaat 10 sekuntia että cossaaja ehtii asettautua posetukseensa. Niin ja cossaajan ehdoillahan sitä toisaalta kuvataan. Molemmilta siis joustavuutta. Propin puuttuminen ei mielestäni ole niin iso asia, että siitä pitäisi sanoa ei. Varsinkin kun siihen kuvaan ei mene kuin pieni hetki ja ollaan vielä ulkona kauniissa päivänvalossa. Puvusta ainakin tulee edustava kuva.

Morndulin

Viesti Kirjoittaja Morndulin » Ti Helmi 03, 2009 15:03

Kommentoin tässä nyt itsekin kun tuo tracon lähestyy uhkaavaa vauhtia.

Aika monia asioita tässä on jo käsitelty, mutta yhdestä en ole vielä huomannut monien puhuvan. Mistä siis johtuu, että siinä vaiheessa kun ihminen (vai pitäisikö sanoa otaku?) pääsee myyntipöydän luokse, kaikki vähäisetkin järjenhippeet tuntuvat katoavan ihmisen päästä? On tietysti ihan ymmärrettävää, että sieltä tahtoo päästä penkomaan ne omat suosikkisarjan figuurit/doujinshit/jne krääsät, mutta ei se tarkoita että vain sinulla on oikeus tehdä niin. Tavaroita revitään toisten käsistä, paketteja levitellään, tiputellaan, tungetaan, tönitään ja ei kiinnitetä kehenkään ympärillä olevaan mitään huomiota. Hei haloo! Meininki on vielä pahempaa kuin H&M:n alelaarissa joulun jälkeen.

Ja vielä tuosta conikuvaamisesta... Itse kyllä yritän aina poseerata jos joku sitä tulee pyytämään, tähän mennessä olen tainnut tasan kerran kieltäytyä (-08 Acon, kun olin raahaamassa matkalaukkuani narikkaan läpi conirakennuksen), koska en vain yksinkertaisisti pystynyt sillä hetkellä. On aina mieltä imartelevaa jos joku tulee pyytämään sitä valokuvaa ja kyllä siihen ihan mielellään suostuu. Yleensä saatan kuitenkin pyytää odottamaan hetken, jotta saa kaikki propit kohdalleen, hiukset hyvin jnejne tarkistettua, että kuvaajallekin jää mahdollisimman edustava kuva ko. puvusta. Kokemuksesta osaan sanoa, että conin jälkeen on huomattavasti mukavampaa katsoa hyviä kuvia cossaajista, sellaisten 10m päästä räpsittyjen salakuvien sijaan, joissa kaikki on vähän vinksallaan kun cossaaja ei osannut valmistautua. Eli muistakaa ensin pyytää se lupa ja sitten odottaa hetki että cossaaja ehtii valmistautua, ettekä vain räpsäise nopeasti ja sitten sprinttaa karkuun kuin jossain juoksukisassa. Vaikka kuinka kyseessä olisi lempihahmosi, sen kaiken maalin, kankaan jne alla on oikea ihminen, joka 99% varmuudella ihan mielellään halua tarjota sinulle hyvän poseerauksen ja kuvan.
Homoilla on hauskempaa.

DeviantArt

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu tapahtumista”