Conikiusaaminen

Yleistä, tiettyihin tapahtumiin liittymätöntä keskustelua kaikille coneissa käymisestä kiinnostuneille.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Paha sotaherra
Viesti:

Re: Conikiusaaminen

Viesti Kirjoittaja Paha sotaherra » Ke Joulu 10, 2008 08:32

Vivilan kirjoitti:En kyllä ymmärrä, miksi kaikki harrastukset larppauksesta ja cossaamisesta
ratsastukseen ja shakinpeluuseen on pakko tehdä niin väli- ja paremmuuskilpailuiksi.
Kuka siinä voittaa?
Laihat, japanilaiset, hamettaan nostavat tytöt photoshopatuissa kuvissa. Ainakin jos uskoo tuon blogin tehneen linkkiä, jossa on "Cosplay Elite gallery". -___- En ole kuullut kenenkään sanovan yhtään pahaa sanaa noista hentai-henkisistä cosseista. Blogin pitäjä kutsuu sitä hyväksi cosplayksi.
Sisko: "Mitä sä teet?"
Minä: "Yritän tässä näyttää ruotsalaiselta kreiviltä."

Cosplayshogunaatti eli lyhyemmin Naatti

Vivilan

Viesti Kirjoittaja Vivilan » To Joulu 11, 2008 22:15

Tiger Claw kirjoitti:
Vivilan kirjoitti:En kyllä ymmärrä, miksi kaikki harrastukset larppauksesta ja cossaamisesta
ratsastukseen ja shakinpeluuseen on pakko tehdä niin väli- ja paremmuuskilpailuiksi.
Kuka siinä voittaa?
Laihat, japanilaiset, hamettaan nostavat tytöt photoshopatuissa kuvissa. Ainakin jos uskoo tuon blogin tehneen linkkiä, jossa on "Cosplay Elite gallery". -___- En ole kuullut kenenkään sanovan yhtään pahaa sanaa noista hentai-henkisistä cosseista. Blogin pitäjä kutsuu sitä hyväksi cosplayksi.
Kieltämättä ne ovat hienoja. Ne, joissa ei vielä vilautella kokopäiväisesti pantsuja. Mutta kyllä ihmisillä pitäisi olla sen vertaa älliä päässä, että ymmärtää tämän tosiseikan: monikaan ei ole barbi-nukke (joka oikeassa elämässä ei itse asiassa pysyisi edes pystyssä).

Ja vaikkei olisi tämän tyyppisiä kuvia nähnyt, niin miksi vain laihat japsutytöt (ja 3-kymppiset saksalaiscossaajat) voivat olla hyviä?
Ja tuskin kaikki suomalaiscossaajatkaan olivat heti aloittaessaan loistavia eivätkä tehneet yhtään hahmosta poikkeavaa pukuun.

[Modemuoks: Lainaus-tagit korjattu]

happycherry

Viesti Kirjoittaja happycherry » To Joulu 11, 2008 23:39

Minulla ei tuisi mieleenkään huomauttaa kenellekkään jonka cossi ei
ole juuri niin täydellinen kuin cossattavalla. Tai siis, ajatelkaa
nyt miten hirveää olisi kun olisit tehnyt kauhealla vaivalla
ensimmäisen pukusi, ja sitten kulman takaa ilmestyykin joku
joka sanoo sitä huonosti tehdyksi. Tuskin kukaan mitenkään
hinkumalla odottaa seuraavaa kertaa tuollaisen jälkeen. -.-'
life inside the musicbox aint easy

Kaneli

Viesti Kirjoittaja Kaneli » Pe Joulu 12, 2008 00:37

Vivilan kirjoitti:
People who could don not go to cons in Finland or have no interest in cosplay.
Personally, I’d only attend for the laughs. Makes me feel so good about myself.
- NovaJinx
Jossei ole todella huonoa läppää, niin sitten tuo on todella huonoa käytöstä ja osoitus tyhmyydestä.

En voi sanoa olleeni täysin saasteeton itsekkään. Olen saattanut sanoa hiljaisemmalla äänellä kaverilleni,
jos ohitse menneen cossaajan asussa on ollut jokin asia hieman huonosti. Ja tämän pariin kertaan tehdyn asian olen sanonut lähinnä huomautuksena, en loukatakseni kyseistä ihmistä.
Olen pitänyt valtaosan ajatuksistani ominani, olkoon se sitten repsottavat langanpäät tai ns. "narutardien" paljous. En haluaisi kuulla itse niitä asioita sitten, kun/jos aloitan cossaamaan. Ja mistä muuten pitäisi aloittaa tämänkaltainen harrastus, jos on esimerkiksi tykästynyt ja jumittunut Narutoon, eikä yksinkertaisesti halua cossata mitään muuta?
Ja muutenkaan. Miksi pitäisi käyttäytyä huonommin kuin tavallisesti? Enhän käy arvostelemassa j-rokkareita arkena, että "sun nenäsuojas on kyllä aika rätin näkönen, enkä kyl diggaa yhtään teiän housuista." Johan järkikin sanoo, ettei noin tehdä.

En kyllä ymmärrä, miksi kaikki harrastukset larppauksesta ja cossaamisesta
Kuka siinä voittaa?
Joo tosta selän takaa nauramisesta nii et oon huomannu sen olevan niin normaali ilmiö ettei sitä tarvii ite hävetä jos kaveriporukassa jollekin on joskus nauranut (niin että toinen ei tietysti ole huomannut). Lainatakseni Axel Foleyta Beverly Hills Cop ykkösessä, kun tämä käppäilee MJ-fanien (joilla on MJ:n tyyliset vaatteet) ohi: "Öhöhöhöhö..."

Ei toki että noille kuville voisi edes nauraa, tarkoitankin nyt sellaista jota olen joskus tainnu nähnyt suomalaisissa conikuvissa jos joku nyt tunnistaa itsensä, oli se Baccanon arpityttö ja oli joku tyttö vetänyt jotain oranssia mönjää (vai oliko vain oranssilla tussilla vedetty) oikeaan käteen ja niiden piti olla arpia. Ei siinä pokka pitänyt, kun katsoi lopputulosta. Anteeksi vain.

Nii sori toi pieni, mut siis en nähnyt yhtään kamalaa cossia tuolla kuvissa, mitä ny jotai pieniä hämmennyksiä siitä että mitä jotkut cossaa. Pahinta onkin kuvien laittaminen nettiin, se on halveerampaa kuin mudan heittäminen naamaan.
En ole minkään sanomani takana, mielipiteeni vaihtelee noin viikottain.

shiroi_

Viesti Kirjoittaja shiroi_ » Su Joulu 14, 2008 03:29

pakko oli ottaa kantaa tähänki aiheeseen..

Itse en ole conikiusaamista kokenut. Mulla on ollut tuuria tutustua semmoisiin ihmisiin jotka ei katso sitä miten hyvin on cossi tehty tai huomauttele mitenkään ilkeästi siitä miten jokin kohta puvussa on tehty väärin. Oma pukuni ei ollut täydellinen, enkä ollut täydellinen cossimaan sitä hahmoa ketä cossasin. Mutta silti ihmiset hyväksyivät minut..ja niin pitäisi kaikkien hyväksyä kaikki.

En tajua mitä iloa siitä on jollekkin mennä haukkumaan jonkun toisen pukua. Tottakai coneissa on aina pukuja jotka ovat hienompia kuin toiset, mutta conit ei kuitenkaan oo puvuista kiinni. Coneissa pitäisi olla hauskaa, ja tutustua uusiin ihmisiin niin ettei se mene toisen puvun haukkumiseen tai toisen nolaamiseen. Ei ole mitään järkeä mennä sanomaan toiselle mitä pahaa tämän puvussa on, vaikka puku olisikin kävelevä katastrofi on siinä silti aina jotain hyvää. Vaikka se olisi tosi tosi pieni yksityiskohta, niin silti jotain hyvää.

Omasta mielestäni on aika sairaan typerää tehdä noin...se oikeasti saattaa satuttaa toista jos menee sanomaan jotain tollasta. Vaikka ei oikeesti tarkottaiskaan sitä. Mutta ikävä kyllä on kans niitä jotka sanoo pahaa ihan tarkoituksella. Semmonen saattaa vaikuttaa toiseen silleine ettei se halua enää cossata tai tulla uudestaan coniin. Ihmisten pitäis todella miettiä mitä ne sanoo toisesta.
Under the vast night sky~

Rala =)

Viesti Kirjoittaja Rala =) » Su Tammi 04, 2009 01:51

Conikiusaamista en ole itse huomannut tai sitten olen ollut muissa maailmoissa...

Kyllä saatan hiljaa kaverilleni sanoa jotain joukkocossaamisesta tai siitä, jos jonkun cossi on jotenkin outo, mutta yleensä varmistan, ettei kohde ole kuuloetäisyydellä, koska se voi oikeasti satuttaa. Yleensä pidän nämä kommentit pienen pääni sisällä, koska omakaan cossaamiseni ole sen parempi kuitenkaan.

Jos vartalo ei nyt ihan vastaa cossattavan hahmon vartaloa, niin ei voi mitään. Valitettavasti minullakaan ei ole pitkiä, hoikkia jalkoja, hoikkaa vartaloa, isoja rintoja, suuria silmiä, pikkuruista nenää jne (olen niin "epätäydellinen" *huoh*....)

Mielestäni coneissa pidetään hauskaa ja tavataan toisia, joilla on samat kiinnostuksen kohteet, eikä mennä kiusaamaan toisia. Joillekin vaan tuottaa iloa toisten mollaaminen.

Yashura-chan

Viesti Kirjoittaja Yashura-chan » Su Tammi 04, 2009 14:27

Kieltämättä olen varsin järkyttynyt tästä kyseisestä aiheesta. Olen käynyt vasta kahdessa conissa, enkä ole kertaakaan törmännyt vielä conikiusaamiseen. Toisaalta, en ole itsekään vielä varsinaisesti cossannut, toisessa conissa olin tavallisissa vaatteissa ja toisessa olin lolita-henkinen kissatyttö. Mutta on mielestäni todella järkyttävää, että tällaista ilmenee. Eikö Suomen animekansa olekaan niin yhtenäinen ja ystävällinen kuin luulin? Vaikka harrastajakunta voisi vaikuttaa varsin suurelta, onhan meitä kuitenkin jo tuhansia, monet meistä ovat luokkansa tahi koulunsa tai vastaavan paikan ainoita otakuja ja monet ovat varmasti kokeneet kiusaamista harrastuksensa takia. Ainakin itselläni on siitä kokemusta ja uskon etten ole ainoa. Miksi siis coneissa, joissa kävijät ovat kuitenkin saman harrastuksen omaavia ihmisiä, esiintyy kiusaamista? Tähän pätisi erittäin hyvin "älä tee toiselle sitä, mitä et halua itsellesikään tehtävän".

Minusta on ihan sama kuka cossaa ketä ja mistä sarjasta. Jokaisella on mieltymyksensä eikä kaikkien todellakaan tarvitse pitää samoista sarjoista. Mutta cossaaja ei olekaan se inhoamasi sarja eikä myöskään inhoamasi hahmo, vaan tavallinen ihminen, aivan kuten sinä itsekin. Hän nyt vain on päättänyt pukeutua kyseiseksi hahmoksi, koska pitää siitä, ei siksi että haluaisi ärsyttää toisia. Eli pitäkää ne mölyt mahassanne ja kunnioittakaa muita coninkävijöitä, he ovat aivan yhtä arvokkaita ihmisiä kuin tekin.
On olemassa kolmenlaisia matemaatikkoja: niitä, jotka osaavat laskea ja niitä, jotka eivät.

Vivilan

Viesti Kirjoittaja Vivilan » Su Tammi 04, 2009 16:49

Yashura-chan kirjoitti:Eikö Suomen animekansa olekaan niin yhtenäinen ja ystävällinen kuin luulin? Vaikka harrastajakunta voisi vaikuttaa varsin suurelta, onhan meitä kuitenkin jo tuhansia, monet meistä ovat luokkansa tahi koulunsa tai vastaavan paikan ainoita otakuja ja monet ovat varmasti kokeneet kiusaamista harrastuksensa takia. Ainakin itselläni on siitä kokemusta ja uskon etten ole ainoa. Miksi siis coneissa, joissa kävijät ovat kuitenkin saman harrastuksen omaavia ihmisiä, esiintyy kiusaamista?
Samaa luulin joskus larppaajista. Eikä sielläkään kaikki ole toistensa ystäviä, vaikka harrastajakunta ei ole suunnattomasti suurempi.
Päinvastoin; sielläkin on niitä elitistejä, klikkiintymiä... Mitä isompi porukka, sitä suurempi mahdollisuus, että ikäviä ihmisiä on mukana. Tai ei läpeensä ikäviä, mutta joillekin mielialaa laskevia ja niitä, joille asiat on noussu päähän.

Valkoinenhai

Viesti Kirjoittaja Valkoinenhai » To Tammi 08, 2009 19:36

Harvemmin itse conipaikoilla kuulee haukkumista. Toki kaverit supisevat/nauravat keskenään, arvostelevat cossia ja niin edelleen. Tämä on mielestäni ihan oikeutettua, ja ehkä opettavaistakin (esim. miten ei saisi tehdä, miten itse voisi parantaa omaa cossiaan jne). Kunhan arvostelu ei kantaudu arvosteltavan korviin.

Mitä tarkoitin, "harvemmin itse conipaikoilla kuulee haukkumista" -virkkeellä, niin sitä, että ikävä kyllä coneissa on (toivottavasti kuitenkin vähän) salakuvaajia ja murhanhimoisia elitistejä. He saattavat helpostikin räpsäistä kuvan, ja laittaa sen, kyllä vain, internettiin kaikkien haukuttavaksi. Tämä on mielestäni hirvittävän väärin, sillä se loukkaa paitsi cossaajan vapauksia, myös villitsee muita ihmisiä olemaan niin hemmetin kriittisiä toisia cossaajia kohtaan.

Itse jos näen vähän noh, lähdekuvasta poikkeavan cossauksen, niin jätän sen omaan arvoonsa. Ei minua ole kasvatettu kilpailemaan, saati haukkumaan ja irvaamaan toisen kustannuksella. Jos puku on liian pieni/väärän mallinen/huonosti ommeltu niin samapa tuo. Ja mitä tulee iso/pienikokoisiin cossaajiin, niin olen vain ylpeä heistä, että uskaltavat cossata rohkeassa asussa. Ylipäätään cosplay vaatii hieman selkärankaa.

Mutta kuitenkin. Cosplayn pitäisi olla hauska pukuiluharrastus, missä saa kerrankin esittää jotakuta toista, irroitella ja pitää hauskaa. On hirvittävää, että tähänkin lajiin on ilmestynyt turhankin voimakas voittamisen -ja paremmuuden himo.

Jos tässä joitakin ihmisiä pitäisi halveksua, niin niitä itse "conikiusaajia" ja vinettäjä-elitistejä, joille mikään ei kelpaa.

EDIT: Tsekkasin tuon nettisivun. Minusta cossit olivat oikeasti hienoja, ei niissä mitään vikaa ollut! Jenkit nyt vain ihmettelevät ja vinettävät. Loppujen lopuksi he itse eivät osaa paljoakaan paremmin. Ja onhan se toki helpompaa, kun jenkeillä on rahaa pitää isoja cosplayputiikkeja pystyssä. Säälittävää muutenkin tuollainen oman itseluottamuksen pönkitys toisia mollaamalla.
Mutta hei, jos löydätte kuvanne tuolta, niin ihan oikeasti, niissä ei ole minun mielestäni mitään vikaa : )
Haistakoot amerikkalaiset vinettäjät vain ison... Joulutortun.

Ja oikeasti, tuollainen luvatta levittäminen nettiin, ja vielä otsikon alle fail, on äärettömän törkeätä (kun lisäksi heitetään vielä mollataan henkilökohtaisesti suomalaisia ym. kansallisuuksia (ihonväriä, asennetta, rahan puutetta))!Tästä voisi ilmoittaa vaikka poliisille. Varmasti rapsahtaisi jenkkienkin lompakossa mukavasti.
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. -Murphyn laki

rico

Viesti Kirjoittaja rico » Pe Tammi 09, 2009 12:58

Nuoska kirjoitti jo aiemmin "Ne jotka viime Nekoconissa olivat, muistanevat cossikisassakin mukana olleen pikkuisen Soran? Kertoo paljon, ettei ole ihan kaikki kotona, kun iso ihminen ja menee murjaisemaan 'v*tun säälittävä p*aska' niin pienelle. Ei niin pienelle, oli tilanne sitten mikä tahansa, cossipuku päällä tai ilman, sanota mitään tuollaista, jeesus soikoon."

Eipä voi kuin sanoa, että oikeassa olet. Jos itse sattuisin jotakin tuollaista sivusta kuulemaan, niin voin luvata että ensin se molopää pyytää anteeksi ja sitten poistuu tilaisuudesta, olkoon ihan kuka tahansa. :evil: Mikään ei ole sen ärsyttävämpää kuin pienten tai heikkojen kiusaaminen.

Fuyu

Viesti Kirjoittaja Fuyu » Ma Tammi 12, 2009 19:03

Conikiusaaminen...

Nyt kun tätä aihetta on tullut luetuksi, niin ei voi sanoa kyllä mitään positiivista sanoa tämmöisiä henkilöitä kohtaan, jotka haukkuvat, pilkkaavat, katsovat varpaista päähän..möläyttelevät asiamattomia puheita...eri herranjestas D8

Oletetaan näin, että ensikertalainen japanifani tulee coniin. Tällä on Cossi asu päällä, sovitaan näin että hän cossaa Oh! My Goddessin Bellbandya. Hän tulee paikalle, ensimmäiset katseet kohdistuvat tämän pukuun, joka on todellakin hieno, ilmeisesti teko on kestänyt todella kauan. Mutta mitä nämä puvun katselijat oikein mahtavat ajattella puvusta, kohta varmaan lentäisi jotain jotain ei hyvää kommenttia, jos lähellä sattuisi olemaan vaikka vesilätäköistä, voisihan joku porukasta mennä ja potkaista hieman vettä puvun päälle ''vahingossa''. No, sitten tämä cossaaja menee sisälle, siellä monet katsovat tätä asua kokonaisuudessaan, mutta myös henkilöä joka cossaa. Jotkut tulevat sanomaan, tosissaan, että puku on hieno ja kyselevät lisää puvuista, mutta katsotaan sitten sivummalle. Kaveriporukka, itserakasta porukkaa, jotka arvostelevat toisten pukuja, että myös ulkonäköä. Porukassa kaikki katsovat cossaajaa, sitten nämä lähtevät kävelemään, joku saattaa ohikulkiessaan cossaajan ohi heittää ''Tosi hieno asu..'', mutta kun porukka on vähän matkan päässä alkaa heti tirskunta ja silmien pyörittely, he kääntävät vielä sivusilmillään katseensa cossaajaan.
Siinä sitä ollaan, kuinka pienessä ajassa toisen mielen voi pahoittaa, kannattaisiko pikkuisen ajatella mitä suustaan päästää?

Cossaajaan, tai kenenkä tahansa ulkonäölläkään ei ole minun mielestäni ainakaan mitään vaikutusta. Olkoon henkilö pitkä, tukeva, lihava, lyhyt, laiha...onko sillä mitään väliä? Kaikki ovat millaisia ovat ulkoisesti, että sisäisesti. Ja jos haluaa cossata, niin antaa kenen tahansa cossata millaisessa asussa tahansa.

Tärkeintä on pitää hauskaa, tutustua toisiin ihmisiin...olla oma itsensä 8DDD

Tatl

Viesti Kirjoittaja Tatl » Ti Tammi 13, 2009 23:18

Uskomattoman pikkusieluista porukkaa tähänkin maahan mahtuu. Jos cossi on huono, sen voi ilmaista asiallisestikin. Tai jos ei osaa, niin mieluummin pitää sitten omana tietonaan kokonaan. Puhumattakaan jostain hahmovalintaan perustuvasta pään aukomisesta...jestas. Fiksu ihminen jättää henk.koht. kiinnostuksenkohteista parkumisen tarhaiän jälkeen. :roll:

Ei tuota "conikiusaamista" ole omalle kohdalle sattunut, vaikka olen tähän mennessä cossaillut lähes pelkästään narutohahmoja. Mitä nyt heitetty "...taas näitä narutohahmoja" Gaaralle ja "Mr. Gay Boy!" Sasukelle, mutta eipä tuo ole häirinnyt.
Viimeksi muokannut Tatl, Ma Loka 05, 2009 17:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Rianka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rianka » Ke Tammi 14, 2009 18:09

Ensinnäkin pahoittelen siitä, että käytän tätä topicia törkeästi mainostamiseen, mutta ajattelin tämän viestin tavoittavan siten kaikki aiheesta kiinnostuneet.

On hienoa nähdä, että conikiusaamisesta löytyy monenlaisia eri mielipiteitä ja tämän innoittaman olemme päättäneet muutaman muun aktiiviotakun avustuksellä järjestää conikiusaamista käsittelevän - paneelikeskustelun Traconiin. Toivoittaisin kaikki kiinnostuneet tervetulleeksi keskustelemaan ihan "livenä" conikiusaamisesta tai vain kuuntelemaan muiden kokemuksia paikan päälle.

Tarkemmat tiedot paneelista löytyvät Traconin ohjelmakartasta. Kiitos ja anteeksi edelleen mainostukseni. ^^
Jotkut osaa, Jotkut taas ei

Jalkaninja

Viesti Kirjoittaja Jalkaninja » Su Tammi 18, 2009 19:01

Itselleni ei tulisi mieleenkään mennä huomauttamaan jollekin tuntemattomalle cossaajalle mielipiteitäni hänen puvustaan. Kaverinkanssa saatan ehkä supista jotain hiljaa kun kyseinen henkilö on jo 10 metrin päässä minusta. Se ei minusta ole kiusaamista kuitenkaan. Muutenkin tosi hyvältä cossaajalta näyttäminen vaatii aika paljon.

Yleensä en kyllä ides katso koskaan "Ompas ruma puku" vaan lähinnä "Vähän hieno puku".

Rändöm

Viesti Kirjoittaja Rändöm » Su Tammi 18, 2009 19:12

Minä kun luulin otakuja ystävälliseksi porukaksi (nojaa, niin no ainahan poikkeuksia löytyy). Eihän se nyt ole mukavaa jos on pitkään tehnyt pukua, ja vaikkei se nyt olisi välttämättä onnsitunutkana, niin ei siitä tarvitse alkaaa kommentoimaan mitään. Tämä saattaa kuulostaa muiden tositamiselta, mutta siltihän tämä on tärkeä asia.
Voi miettiä miltä itsestään tuntuisi, jos joku tulisi sanomaan sinulle päin naamaa saman asian, tai jos kuulisit jonkun kulman takana kuiskivan puvustasi jotain pahaa.
Olen nyt tulossa helmikuussa Traconiin, ja voin kyllä melkein vannoa, että masennun, jos kuulen pientäkin valittamista puvustani. Olen aika, eh herkkä tyyppi. Rakentava palaute voi olla ihan hyvästä, jos toinen kysyy, olisiko jotain parannettavan varaa... Mutta jos nyt toinen vain haukkuu toisen pystyyn, niiin mitä sitten? Jääkö siitä kummallekkaan hyvä mieli?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu tapahtumista”