Conikiusaaminen

Yleistä, tiettyihin tapahtumiin liittymätöntä keskustelua kaikille coneissa käymisestä kiinnostuneille.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Asagi

Re: Conikiusaaminen

Viesti Kirjoittaja Asagi » Ti Joulu 14, 2010 16:22

Entäs sitten jos joku conin staffeista käyttäytyy epäsopivalla tavalla? Enkä nyt puhu niistä järkkäreistä jotka ovat pahoittaneet useamman ihmisten mieliä eri coneissa kovan linjan kurilla, vaan ihan tätä "tavis-staffia". Eräässä conissa tiskillä jossa tarkistettiin kilpailijoiden nimilista, kyseinen henkilö nauroi sekä minulle että kaverilleni päin naamaa meidän oikeiden nimien takia ja vähän muustakin. Jälkimmäisen kanssa meni ihan väittelyksi että onko tämä nyt sinun nimi vai ei. En tiedä saiko kyseinen staffihenkilö ikinä tästä virallista palautetta, mutta eipä tainnut tulla ikinä mainintaa siitäkään että mille taholle ylipäätään pitäisi kertoa jos jollakin staffilaisella on vähän liikaa omaa kivaa ja kokee itse tulleensa loukatuksi.

misner

Viesti Kirjoittaja misner » Ke Joulu 15, 2010 00:31

Asagi kirjoitti:Entäs sitten jos joku conin staffeista käyttäytyy epäsopivalla tavalla? Enkä nyt puhu niistä järkkäreistä jotka ovat pahoittaneet useamman ihmisten mieliä eri coneissa kovan linjan kurilla, vaan ihan tätä "tavis-staffia". Eräässä conissa tiskillä jossa tarkistettiin kilpailijoiden nimilista, kyseinen henkilö nauroi sekä minulle että kaverilleni päin naamaa meidän oikeiden nimien takia ja vähän muustakin. Jälkimmäisen kanssa meni ihan väittelyksi että onko tämä nyt sinun nimi vai ei. En tiedä saiko kyseinen staffihenkilö ikinä tästä virallista palautetta, mutta eipä tainnut tulla ikinä mainintaa siitäkään että mille taholle ylipäätään pitäisi kertoa jos jollakin staffilaisella on vähän liikaa omaa kivaa ja kokee itse tulleensa loukatuksi.
Itse lähettäisin nettisivun kautta palautetta conitealla tästä idiootista. Minäkin olen saanut osakseni "tavis-staffin" raivon; olin ystäväni kanssa menossa johonkin K-16 luentoon eräässä conissa kun näimme salin ulkopuolella tämän TS:n. Kysyin häneltä "Anteeksi, vieläkö saliin mahtuu kaksi henkilöä?" ja hän räjähti päin naamaa "V*TTU EI KUULE MAHU LÄHES MENEEN SIITÄ." Jäätiin kyllä kaverin kanssa hoomoilasena katsomaan hänen jälkeensä. Asiakaspalvelu, onko se jotain syötävää?

Tuotakaan en tajua miksi niiden järkkäreiden pitää pitää kuria kuin Natsi-Saksassa ikään. Muutaman kerran olen tokaissut järkkäreille että kannattaisi ottaa chill-pill jos ei kestä jonkun ernun nauranpyrskähdyksiä tämän lukiessa ääneen mangaa kavereille. Voi kyllä sanoa ihan nätisti että "Alentaisitko voluumiasi, kiitos?" kuin mennä naama punaisena huutamaan ja sylki roiskuen.

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Ke Joulu 15, 2010 00:39

Se voi olla että ne palkatut järjestyksenvalvojat on tottuneet palvelemaan vähän erilaisia asiakkaita ja sitten niitä harmittaa kun kukaan ei ole edes humalassa.

No, kai se lopulta on vähän just tapahtumanjärjestäjän vastuuta selvittää millaista väkeä järjestystä olisi tulossa valvomaan ja mikäli jollain kerralla on huonoja kokemuksia niin yrittää ottaa niistä opikseen. "Alan" miehiä ja naisia ei taida valitettavasti riittää tarpeeksi vaan joutuu käyttämään ulkopuolista työvoimaakin.

greenwombat

Viesti Kirjoittaja greenwombat » To Helmi 24, 2011 20:20

Conikiusaamista?? Johan on... Itse taidan elää vielä niin pilvissä ja cosplayn hauskuuden sokaisemana etten ole moista koskaan huomannut, vaikkei se ehkä ihmekään ole kun kolmessa conissa olen vasta käynyt...

Itselleni ei ole koskaan tullut mieleeni mennä kenellekään huomauttamaan mitään ilkeää enemmän tai vähemmän vaivalla tehdystä puvusta. Olen varsin suvaitsevainen ihminen muutenkin, ja vaikkei Naruto satukaan nyt kuulumaan lempisarjoihini, olen silti mielenkiinnolla katsellut kyseisen sarjan cossaajia ja kuviakin pyytänyt.

Koko ajatus conikiusaamisesta on kyllä kammottava, conienhan kuuluisi olla täynnä yhteishenkeä ja hauskuutta ilman pelkoa siitä, että joku kyrsiintynyt kanssaeläjä tulee huomauttelemaan puvusta ilkeästi.

miwo

Viesti Kirjoittaja miwo » To Maalis 24, 2011 00:19

Mun mielestä tässä puhutaan kuitenkin jo vähän laajemmasta ilmiöstä kuin con-kiusaamisesta. Kiusaaminen alkaa jo anikissa, ja koska piirit ovat pienet jatkuu kiusaaminen coneihin (ainakin niissä tapauksissa mihin olen itse törmännyt.)

Faktana itse pidän sitä, että cosplayssa ei arvostelulta voi välttyä. Missä tahansa muussa harrastuksessa on katkeruutta ja kateutta paljonkin ihan julkisesti ilmassa, ei cosplay ole sinänsä poikkeus.

Kiusaaminen ei ole koskaan kenenkään omaa syytä, mutta haluan myös nostaa seuraavan asian
esille. Osa ihmisistä (, joita mm. minä ja oma ystäväpiirini olemme arvostelleet hyvinkin ilkeästi) tuntuvat kerjäävän arvostelua osakseen. Anikin ja muilla cosplay/con foorumeilla ja sosiaalisissaverkoissa (irc-galleria lähinnä) nämä henkilöt arvostelevat muita ja pönkittävät omaa egoaan. Suomenkielen parhaita sananlaskuja on ehdottamasti "ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön."

huomaathan kappalejaon. Kappaleet ovat täysin eri aiheista kaikki. :)

bottlemiku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bottlemiku » Ti Elo 02, 2011 21:17

Minähän ja ryhmämme täältä laipista cossaamme Vocaloideja vähällä budjetilla (tilatut asut!) Ja pelkäämme juuri tätä, koska meiltä puuttuu pari osaa asuista.. Kuulokkeet, ja kengät eivät ole täydelliset (Kuulokkeet puuttuu kokonaan, eikä ole tietoa miten ne tehdään) siispä olemme (tai ainakin itse olen) valmistautuneet tällaiseen haukkumiseen, mutta onhan se silti kovin ilkeää. Vaikuttaa ehkä hieman koulukiusaamiselta, mutta eri aiheesta vain.

Itselleni tällaisia conikiusaamisen aiheita päähän pälkähtää esim. jos cossaajalta puuttuu asusta jotain, tai sen on tilattu. Voisi myös olla, jos cossaaja on vähän tanakampi kuin muut, tai hän on crossaaja, ja hänellä on/ei ole tissejä.

momoiro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja momoiro » Ma Joulu 12, 2011 16:07

Mun mielestä on ikävää jos joku joutuu kohtaamaan tällästä mutta jos joku esim. tulis mulle valittaan että kangas on yhden viidessadasosa sävyn väärän väristä niin sais kyllä olla joku WCS-tuomari että hetkauttais. Toki se on hieman cossaajastakin kiinni miten ragoi sihen palautteeseen, jos tietää että joku osa feilaa niin sittenhän sen tietää. Mun mielestä on kyllä vähän tyhmää edes mennä valittaan toisen cossista,etenkään kun kukaan (ei edes mr. cosplayuros elffi) ole täydellinen.

Ja henk. koht. olen sitä mieltä että pahin conikiusaaminen tapahtuu näiden 11-16 vuotiaiden kakaroiden toimesta jotka pitävät sitä hervotonta kuivapano/nuolemis/pockygame rinkiä keskellä conia ja kiljuvat semeukeuguuta ja kun koetat päästä ohi oksentamatta kun näet 13 vuotiaat tytöt puolialasti tunkemassa kieltä toistensa kurkkuun niin joku tulee glomppaan sut ja kun tää sama jatkuu vielä anikissa/irc-gallerian coniyhteisöissä osastona PiKq3rnü01: nii ja sit cossin sebbyy ja semetän sua ahaihihaih ~~~^^^~~**::_:!#¤%%& ja toinen K4waiUgGu99: joo ja sit oot yhtäkkii sasukeee ja nuyyyyyyyyyyyyuuu hibariiiiiiii!!:3XC)()==^^^****^^~~~~

joo.
Nimi on Momo. The Boss.

Triture
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Triture » Ke Tammi 04, 2012 10:39

On kyllä aika törkeää puhetta. Näiden kiusaajien pitäisi tajuta pari asiaa. Itsekin olen ollut coneissa siitä lähtien kun jyväskylään tuli animecon v... Ei siinä muuta, mutta itse olen miettinyt, että ei cossin tarvitse olla upea tai edes onnistunut. Itse uskon, että cossi on tapa erota joukosta ja kertoa muille sarjan faneille, että "kuuluu" heihin. Itsekin olen aina pukeutunut joksikin hahmoksi ja siten päässyt juttuun muiden saman sarjan hahmojen kanssa, koska me kaikki tiedämme sen sarjan, joten meillä on jotain yhteistä. Ei siinä kiinnosta, onko cossi onnistunut vai ei, joten turha sitä on pilkata.

Itse en ole koskaan joutunut kiusatuksi enkä ole muita pilkannutkaan. Huvittaa melkein lukea, että joillekin on sanottu päin naamaa, että henkilö on niin kauhea, että tämän ei pitäisi cossata mitään, mutta sitten onkin tapauksia, joiden mielestä on vääryys tulla conipaikalle ilman cossipukua. O.o Siis häh? Hahmo ei saa cossata, mutta ei myöskään olla cossaamatta, mutta niinhän se on. Kaikkia ei voi miellyttää. Joten ihmiset, cossatkaa mitä haluatte ja vaikka cossi olisi hirveä, älkää välittäkö. Haters gonna hate.

Onhan se ilkeää, jos henkilö haluaa pukeutua edes joksikin, mutta yllättäen rahatilanne on ollut huono, joten pukua ei saatukaan tehtyä 140€ kankaalla vaan jollain halpistuotteella, puku on valmiiksi ostetut vaatteet pienillä muokkauksilla, koska ompelutaidot eivät ole hyvät tai aika ei yksinkertaisesti riittänyt tekemään niin hienoa pukua. Kaikki eivät ole täydellisiä, mutta pitääkö siitä valittaa päin naamaa. ei se ole conin tarkoitus. Se on tapahtuma, jossa tavataan alan harrastajia, pidetään hauskaa ja kuunnellaan luennoissa muiden kokemuksia ja mielipiteitä. Kiusaajat, olkaa hyvät ja painukaa jonnekin teinimassojen baariin haukkumaan muita. Moista ei coneissa kaivata.
"the "miracle" never happened. Meaby it was never meant to. Because the "miracle" is something that doesn't exist." ~Phoenix Wright

Vivi-chan

Viesti Kirjoittaja Vivi-chan » Pe Tammi 06, 2012 09:58

Sitä mieltä olen, et jos toista harmittaiski TOSI kovasti joku nii ei oo lupaa tulla haukkuu toisen cossii :evil:
Don't hurt me. I'm fragile

magical_unicorn

Viesti Kirjoittaja magical_unicorn » Pe Tammi 20, 2012 00:38

Ihan turhaa tälläinen conkiusaaminen.
Valitettavasti olen itsekin joutunut kuuntelemaan melko tyhmiä/turhia kommentteja esim. "peruukkis on suomilaatua" "lol, sun puvun selässä on koirankarva" "laukussas on koirankarvoja" "vähän sä oot läski" ja vastaavaa. Ja suurin osa kommenteista on juuri noita ulkonäköön liittyviä.
(painoindeksini on ihan normaaliluokissa, mistään ei esim lärpätä mitään ylimääräisiä jenkkakahvoja jne, joten en tajua ollenkaan nuita paino-kommentteja...)
Mutta onneksi coneistä löytyy näitä mukaviakin ihmisiä :3
~It's time to begin, isn't it?
I get a little bit bigger, but then I'll admit
I'm just the same as I was
Now don't you understand
I'm never changing who I am~

Fazi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fazi » Pe Tammi 20, 2012 16:01

Tämä nyt ei varsinaisesti ole conikiusaamista (vai onko?), mutta mielestäni tämä itselle sattunut oli vain huvittava juttu : DD

Olimme siis Frostbitessä kaverin kanssa jonottamassa Toshio Furukawan nimmareita, kun kuulin, että edessämme seisovat pari itseäni ehkä vuoden pari nuorempaa tyttöä (itsehän olen siis 18) alkoivat puhua ohjelmastani, eli siitä Pokémon-luennosta. Likat alkoivat siinä tarpeeksi kuuluvaan ääneen arvuutella, että luennon todennäköisesti tulee pitämään joku 30v äijä, joka vihaa Pokémonia ja käskee conikansan katsella jotakin muuta sarjaa. NOH, ei siinä mitään, piti siinä just eikä melkein heidän takanaan alkaa repeillä tällaiselle ideoinnille .DD Mutta sanon vaan, että olisivat tytöt voineet vähän ajatella ennenkö avaavat suutaan sellaisesta. Tällä kertaa sana nimittäin kulkeutui kuuleville korville.

Että jos te tytöt tämän joskus luette, niin ottakee opiksenne.
Tracon 8: Team Fortress 2 - Pyro // Ruttotohtori

Vannoutunut Gurren Lagann -elitisti.
Haters make me famous~

~ MyAnimeList deviantART Tumblr Blogi

Blueberry lady

Viesti Kirjoittaja Blueberry lady » Su Tammi 22, 2012 00:47

Mm... Conikiusaaminen.

Ihan heti alkuun myönnän, että on sitä itsekin tultu katseltua vääränvärisiä peruukkeja ja selvästikkin liian pieniä vaatteita, mutta niistä kommentointi tapahtuu lähinnä oman pään sisällä - ei tulisi koskaan mieleenkään huudella.

No on sitä sitten niin sivullisena, että kohteena kuunneltu tuota kiusantekoa.
Yhdessä conissa (en kuollaksenikaan muista mikä Animeconeista oli) oltiin kaveriporukan kanssa ulkona kun ohi kulki eräs Sasuken cossaaja. No tietenkin siinä etäämmällä istuvien tyttösten oli aivan välttämätöntä saada huudetuksi :"Ooksä niiku tyttö vai poika"?
Eihän se nyt niinkään kiusaamista ollut ainakaan välttämättä, mutta kyllä vaikutuksen heti huomasi cossaajassa.

Toinen tapaus kävi myös animeconissa (ei en yritä tahrata a-conin nimeä xD) kun minä tyttö olin pukeutunut koulupukuun! Oli myös toinen samaisen sarjan pukuun pukeutunut ja tietenkin siinä tuli pieni vertailu tilanne. Se oli ensimmäinen cosplay pukuni ikinä ja jännitin niin hirveästi, että yksityiskohdat oli tultu tarkistettua useammin kuin muutaman kerran ja osasin kertoa pukuaan ylistävälle, että hihojen viivat olivat väärin.
Tietenkin sitten mentiin tarkistamaan asia ja kun se huomattiin todeksi sain kuulla varmasti "kannustavimman" kommentin cossistani ikinä:"No sulla onki tollanen halpahallin halpa riepu". Viitaten tietysti asuni paitaan.

Onneksi olen sen verran V-mäinen henkilö, että osaan kyllä vastata moisiin.

Kuten 2011 Desuconin con-alueelta poistuttuani (päälläni oli siis Gloomybear kigurumi) sain kuulla jonkun huutelevan "KATOKKAA PINKKI SIKA"!
Ehkä minulla oli "pinkki sika" -puku, mutta hänpäs taisi olla ihan oikea pinkki sika. :D
A flat chest is a status symbol!!!

Tolkkiz

Viesti Kirjoittaja Tolkkiz » Ma Tammi 23, 2012 23:05

Vaikkakin toisten pukujen arvostelu on jotain säälittävää, ehkä max yläasteikäisten kakaroiden touhua, niin kannattaa toki suunnitella se asu omien rahkeidensa mukaan. Eli jos ei vielä taidot riitä, niin ehkä jotain yksinkertaisempaa ensi alkuun? Ja hyvä muistaa sekin, kuten about missä tahansa asiassa, omilta vanhemmilta on turha pyytää mitään rehellistä arviota omasta työstään.

DeepSpaceTurtle

Viesti Kirjoittaja DeepSpaceTurtle » Ti Helmi 07, 2012 15:54

@momoiro :''Ja henk. koht. olen sitä mieltä että pahin conikiusaaminen tapahtuu näiden 11-16 vuotiaiden kakaroiden toimesta jotka pitävät sitä hervotonta kuivapano/nuolemis/pockygame rinkiä keskellä conia ja kiljuvat semeukeuguuta ja kun koetat päästä ohi oksentamatta kun näet 13 vuotiaat tytöt puolialasti tunkemassa kieltä toistensa kurkkuun.''

Olen itse ihan samaa mieltä näistä ''pocky ringeistä'' ja conikiusauksista. Mua ja mun kavereita ei onneksi ole kiusattu, vaikka puvut eivät olekaan parhaimmasta päästä. Toivottavasti ei kiusatakkaan enkä tahdo että muita kiusattaisi.
(「゚ ヮ゚)「 Kalinka? Malinka? ☜(゚ヮ゚☜) Matryoshka <3

Horaaneko

Viesti Kirjoittaja Horaaneko » To Helmi 09, 2012 02:48

momoiro kirjoitti: Ja henk. koht. olen sitä mieltä että pahin conikiusaaminen tapahtuu näiden 11-16 vuotiaiden kakaroiden toimesta jotka pitävät sitä hervotonta kuivapano/nuolemis/pockygame rinkiä keskellä conia ja kiljuvat semeukeuguuta ja kun koetat päästä ohi oksentamatta kun näet 13 vuotiaat tytöt puolialasti tunkemassa kieltä toistensa kurkkuun niin joku tulee glomppaan sut ja kun tää sama jatkuu vielä anikissa/irc-gallerian coniyhteisöissä osastona PiKq3rnü01: nii ja sit cossin sebbyy ja semetän sua ahaihihaih ~~~^^^~~**::_:!#¤%%& ja toinen K4waiUgGu99: joo ja sit oot yhtäkkii sasukeee ja nuyyyyyyyyyyyyuuu hibariiiiiiii!!:3XC)()==^^^****^^~~~~
Ymmärrän suuttumuksesi hyvin ja olen itsekin usein samaa mieltä ettei noilla tyypeillä oo aivoja - mutta. Kun sanot 11-16-vuotiaita älyvapaiksi kakaroiksi, harrastat jo siinä itsessään conikiusaamista. :| Just tollasella asenteella että näitä teinejä sit aletaan kattoo nokka pystyssä, ne voi kohta hävitä coneista, ja kuitenkin conitulevaisuus on näiden 11-16-vuotiaiden käsissä, sitten kun konkarit jättää leikin. Tai ehkei ne rasittavat ihkupihkusasunarujeeyaoiollaanniiotakuja-tyypit häviä kun ne ei tunnu osaavan katsoa ympärilleen (tämä ei ole kiusaamista vaan vaikeaselkoista huumoria, dudes :D), mutta tällaisella mielipiteellä voidaan nuorempaa väkiluokkaa helposti alkaa yleistämään että kaikki on noita pumpuliaivoisia kakaroita. Itse olen 15-vuotias, ja pidän kyllä kunnolla hauskaa coneissa. En leiki mitään pockypusuyaoijee-leikkejä, nautin vaan olosta hyvässä porukassa. Ja sitten sieltä tuleekin joku kaiken nähnyt überparas cossaanparemminkunte-tyyppi ja katsoo meitä just sillä ilmeellä, tiiätte kyllä.
Tällasen välttämiseks pitää vaan oppii sietämään. Ne jotkut on ärsyttäviä, mutta ei ne pahaa tahdo, nekin tulee coniin samoissa aikeissa kuin toivottavasti me muutkin - pitämään hauskaa. Kyllä nekin siitä vielä aikuistuu. :) Mut tää ikärasismi on tosi inhottavaa ja sille pitäis kans tehdä jotain.

Tosta ite conikiusaamisesta. En oo ite ollu tämmöistä todistamassa, mutta yhessä conissa ehkä harrastin sellasta ite. En menny päin naamaa sanomaan, mut alko vaan oikeesti naurattaa (sen naurukohtauksen takana oli tosin myös liian korkea määrä nautittua sokeria kehossa että...) yhen tyypin aika omaperäinen cossi yhdestä tunnetusta hahmosta. Toivon tosiaan ettei hän huomannut nauramistani. Myöhemmin tuli tosi paha olo, kun se tyyppi oli ne kaks päivää koko ajan yksin ja istu vaan jossain nurkassa lukemassa kirjaa. Ehkä se oli saanu sit joltain muulta ikävää kommenttia tai joku muu veti masentuneeksi, en tiiä. Ois pitäny mennä juttelee ja ottaa porukkaan, mut hyvähän se on näin jälkeenpäin sit sanoo. :P Ton jälkeen pidän kyllä kaiken ihan pään sisällä.

Itse en oo cossanu koskaan näitä tunnettuja, eli siis perus Naruto-hahmoja, vocaloideja ja niin ees päin. Se on typerää jos hahmovalinnasta tullaan valittamaan. Itse kunnioitan Naruto-sarjaa enkä oo varsinaisesti mitään sarjaa vastaan muutenkaan, joten en vaan nää mitään järkeä että tullaan moittimaan miten huonon cossivalinnan on tehnyt. Helposti tulee näköjään semmosia mielipiteitä että ne Naruto-cossit (esim) on noobialoittelijoille tai just näille ihkujeesasunaru-tyypeille. Usein näin ei kuitenkaan ole. Yleistys on paskaa. : P

Yleensä conit on kuitenkin aina jotain niin ihanaa, että tollaset pikku jutut sit unohtuu siellä melskeessä. Jokainen kantaa kuitenkin niin osansa et miettii ite mitä sanoo ja puuttuu kiusaamistilanteisiin. Eiköhän hyvä henki niin säily. :)
There is no spoon.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu tapahtumista”