Conikiusaaminen

Yleistä, tiettyihin tapahtumiin liittymätöntä keskustelua kaikille coneissa käymisestä kiinnostuneille.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

yaci
Viesti:

Conikiusaaminen

Viesti Kirjoittaja yaci » La Marras 01, 2008 12:14

Oletan että tämä olisi ehkä sopiva puoli tällä keskustelulle, mutta siirtäkää jos ei ole sopiva puoli.

Eli conikiusaaminen. Tämä aihe on tullut jo monta kertaa omassa kaveriporukassa puheeksi ja esille conien jälkeen, joten sain viimein aikaiseksi laittaa tänne jotain asiasta.
Vaikka tämä kuulostaa ehkä hölmöltä, mutta tätä todennäköisesti ilmenee coneissa, toisen nimittelyä, cossin totaalista haukkumista päin naamaa tai jotain muuta saman tyyppistä kiusaamiseen liittyvää.

Onko siis oikein jos juuri ensimmäsitä kertaa cosplayta kokeileva tulee haukutuksi, siitä kuinka huono hänen valitsema sarjansa on ja siitä kuinka huonosti hän cosplaysta suoriutuu.
Varmasti jos tämä haukkuminen on tarpeeksi törkeää, kyseinen henkilö saattaa lopettaa cosplayn kokonaan, kiitos siis tämän x henkilön.
On varmasti myös muitakin conissa olevia henkilöitä jotka kokevat saman homman jollain muulla tavalla(?).

Mitä mieltä olette siis asiasta ja pitäisikö tähän asiaan puuttua jotenkin vai annetaanko olla, jos tällaista ilmenee?

[Moderaattorin suorittama toimenpide: Aihe siiretty paremmalle alueelle]

J

Re: Coni kiusaaminen

Viesti Kirjoittaja J » La Marras 01, 2008 14:39

Itse en sinänsä ole huomannut tai kokenut kyseistä sinänsä, vaikka minut onkin vedetty ryhmään jos toiseenkin ja heitetty nimeä jos toisenkinlaista. Mutta ihan itse olen tuon kokenut "hyvänä fiiliksenä", menee hiukan tosin asian vierestä mitä itse kuvailit.

Mutta joo, haluaisin sanoa että ymmärrän kumpiakin puolia ja toisaalta taas en, koska en tosiaankaan tiedä miten kummatkin puolet itsenään ajattelevat.
Myönnän että on hiukan väsyttävää nähdä kaksikymmentä samanlaista Naruto, Bleach, Kingdom Hearts tai One piece cossia, johon voi olla jotkut jo hiukan kyllästyneet ja myöskin näyttävät sen.
Sitten taas se on tyhmää ja mielestäni erittäin lapsellista mennä vinkumaan asiasta toisen selän takana varsinkin kun toinen on vielä kuuloetäisyydellä.

Sinänsä konfliktien välttely on hiukan mahdotonta niin tiiviissä tapahtumassa kuin conit ovat, joten on täysin mahdollista myös että cossaaja A on nukkunut erittäin huonosti viime yönä ja ei vain jaksa katsoa kuin viisi samanlaista Narutoa loikkii ympärillä hehkuttaen SasuNaru-paritusta.

Mutta tosiaan, itse en ole 'kiusaamista' kokenut ollenkaan, tai jos olen niin olen 'kiusaamisen' tulkinnut toisin.
Pitkäaikainen stalkkeri

yaci
Viesti:

Viesti Kirjoittaja yaci » La Marras 01, 2008 16:35

J kirjoitti:Itse en sinänsä ole huomannut tai kokenut kyseistä sinänsä, vaikka minut onkin vedetty ryhmään jos toiseenkin ja heitetty nimeä jos toisenkinlaista. Mutta ihan itse olen tuon kokenut "hyvänä fiiliksenä", menee hiukan tosin asian vierestä mitä itse kuvailit.
Siinä se aikalailla on, kun osa osaa suhtautua siihen eritavalla ja se on hyvä asia, mutta siinä on vaan se että kaikki eivät ota sitä huumorilla vaan ottavat siitä paljon itseesnä. Kuten myös aikasemmassa viestissä sanoin ensikertalainen sen saattaa ehkä kokea todella pahana.
J kirjoitti:Sitten taas se on tyhmää ja mielestäni erittäin lapsellista mennä vinkumaan asiasta toisen selän takana varsinkin kun toinen on vielä kuuloetäisyydellä.
Osa tosiaan näistä henkilöistä jättää sen onneksi siihen, mutta valitettavasti on myös näitä persoonia jotka käyvät asian ilmaisemassa toiselle mahdollisimman ilkeällä tavalla heittämällä kaikkea vattuilua joukkoon. Uskon myös että monia saattaa moinen pänniä että näitä esim.Narutoja pyörii kaikkialla, itseä se ei sinäällään haittaa vaan ennemminkin huvittaa ja jos haittaa niin annan asian olla. Olisi kuitenkin hyvä että porukka saisi pidettyä tunnelman kaikille mieluisana :D

Lirlys

Viesti Kirjoittaja Lirlys » La Marras 01, 2008 16:44

J kirjoitti:Sinänsä konfliktien välttely on hiukan mahdotonta niin tiiviissä tapahtumassa kuin conit ovat, joten on täysin mahdollista myös että cossaaja A on nukkunut erittäin huonosti viime yönä ja ei vain jaksa katsoa kuin viisi samanlaista Narutoa loikkii ympärillä hehkuttaen SasuNaru-paritusta.
Minusta se, että jollakin on huono päivä, ei silti oikeuta kenenkään mennä lappaamaan paskaa toisen cossaajan niskaan verukkeena juuri se 'kun nyt satuit niin ottamaan päähän'. Asiat voi aina pitää oman pienen päänsä sisällä ja antaa olla kokonaan. Saattaapa olla, että juuri tämä henkilö x:kin ottaa jotakuta toista hekilöä päähän ja mitä siitä syntyisi jos kaikki hyökkäilisivät toistensa kimppuun huutaen hävyttömyyksiä? Varmaankin mustia silmiä, kyyneliä ja revenneitä pukuja. Joten kaikkien edun mukaista on siis vain pysyä hiljaa jos uskoo, että ei asiaansa voi ilmoittaa asiallisesti.
Eri asia sitten on rakentava kritiikki, josta kenenkään ei pitäisi ottaa nokkiinsa. Jos henkilön x mielestä mekkosi sävy on liikaa liilaan kun sen pitäisi ollla enemmän siniseen, niin kiitä huomautuksesta, että voisit ensi kerralla korjata vian ja suoriutua puvusta paremmin.
Mutta siis asia pähkinänkuoressa: Jos jokin asia puvussa ärsyttää tms. voit mennä asiallisesti huomauttamaan asiasta ja jos taas tuntuu siltä, että asiasta huomauttaminen menisi pelkkään pään aukomiseen, niin voi aivan hyvin olla hiljaa.

Massacosseille ei taas mitään voi. Ihmiset vain sattuvat pitämään jonkin sarjan hahmoista ja cossimaan niitä, mutta myöskään toisen hahmo/sarja taikka mikään muu asuvalinta tms. ei myöskään oikeuta menemään sanomaan asioita, jotka saattavat pilata toisen henkilön päivän.
Eivätkö conit ole juuri sitä varten, että saat kerrankin olla se joku muu muutaman päivän ajan ja tuntea todellakin kuuluvansa johonkin? Ajatelkaa myös ihmiset näitä henkilöitä joiden ainoa mahdollisuutensa tavata ystäviään ja pitää heidän kanssaa hauskaa pitkän ajan jälkeen, voivat olla pelkästään conit? Ei viitsisi näiden ihmistenkään päivää pilata idioottimaisilla huomautuksilla.

Ja myös se, että vaikka olisi kyseessä kuinka mahtava, hieno ja suosittu cossaaja/tms muu conpiireissä kuuluisa henkilö, ei oikeuta ketään menemään ja tallomaan ensikertalaisia ja muita 'pienempiä cossaajia' jalkoihinsa. Älkää antako sen kusen lirahtaa päähän, kyllä näitäkin tapauksia valitettavasti on.
Viimeksi muokannut Lirlys, La Marras 01, 2008 20:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Thank you and have a terrible nice day.

http://lirlys.deviantart.com/

J

Viesti Kirjoittaja J » La Marras 01, 2008 19:57

Lirlys kirjoitti:
J kirjoitti:Sinänsä konfliktien välttely on hiukan mahdotonta niin tiiviissä tapahtumassa kuin conit ovat, joten on täysin mahdollista myös että cossaaja A on nukkunut erittäin huonosti viime yönä ja ei vain jaksa katsoa kuin viisi samanlaista Narutoa loikkii ympärillä hehkuttaen SasuNaru-paritusta.
Minusta se, että jollakin on huono päivä, ei silti oikeuta kenenkään mennä lappaamaan paskaa toisen cossaajan niskaan verukkeena juuri se 'kun nyt satuit niin ottamaan päähän'.
En siis todellakaan tarkoittanut että tuo olisi "sallittua" tai "hyväksyttävää", vaan lähinnäkin pientä esimerkkiä mistä moinen voi syntyä ja minkä takia sitä ei kannata heti ottaa itseensä jos satunnainen henkilö tulee vinkumaan puvustasi tai muusta olemuksestasi. Itse olen sietänyt paskaa syystä jos toisestakin kun on ollut toisella huonopäivä, myöhemmin ovat kuitenkin henkilöt tulleet ja pyytäneet anteeksi käytöstään. Harvemmin koen että tällainen käytös häiritsee tai annan sen pilata oman päiväni, koska en usko että kukaan on normaalisti täysi paskiainen joka tahtoo pilata päiväsi. Mutta joo, itse olen ehkä hiukan erikoinen.

Aika paljolti olen samoilla linjoilla kuin mitä itse tuossa loppuviestissä laitoit, turhaan en viitsi sitä lainata.
yaci kirjoitti:
J kirjoitti:Itse en sinänsä ole huomannut tai kokenut kyseistä sinänsä, vaikka minut onkin vedetty ryhmään jos toiseenkin ja heitetty nimeä jos toisenkinlaista. Mutta ihan itse olen tuon kokenut "hyvänä fiiliksenä", menee hiukan tosin asian vierestä mitä itse kuvailit.
Siinä se aikalailla on, kun osa osaa suhtautua siihen eritavalla ja se on hyvä asia, mutta siinä on vaan se että kaikki eivät ota sitä huumorilla vaan ottavat siitä paljon itseesnä. Kuten myös aikasemmassa viestissä sanoin ensikertalainen sen saattaa ehkä kokea todella pahana.
Kuitenkin pitäisi ihmisellä olla sen verran sitä 'paksuihoisuutta' että ei sitä kaikkea ota heti itseensä. Ainahan jos meno ei itseäsi miellytä voi feidata pois paikalta tai sanoa suoraan näille henkilöille jotka tätä 'kiusaamista' harrastavat että voisiko lopettaa. Ei kannata antaa niiden henkilöiden antaa pilata päivääsi. Harmillistahan se on jos joutuu siirtymään auringosta varjoon kun on niitä kakkapäitä pilaamassa tunnelmaa, mutta siinä on yleensä vain ne kaksi 'järkevää' vaihtoehtoa. Tosin se järkevin vaihtoehto olisi tulla toimeen ja hyväksyä että olemme erilaisia, emme kaikki osaa ommella yhtä hyvin kuin joku joka on ommellut kymmenen vuotta.
Yleensä se coni alue on iso, joten varmasti löytyy henkireikiä minne mennä. Hyökkääväksi ei kannata kuitenkaan ruveta, koska sehän vain provosoi vastapuolta entisestään ja ennen kuin huomaatkaan niin on kummankin cossipuku palasina ja kyyneleet silmissä. Asianhan pitäisi olla itsestään selvä, mutta tuli nyt kirjoitettua kuitenkin..

Niin vielä siitä ensikertalaisuudesta, siinähän kannattaa sitten mainita sille 'kiusaajalle' että olet ensimmäistä kertaa cossaamassa ja itse olet pukusi tehnyt ja ompelukoneeseen olet kerran tai kaksi peruskoulussa koskenut. Luulisi että tuossa vaiheessa tämä 'kiusaaja' ymmärtää pyytää anteeksi tai vähintäänkin feidata itse siitä paikalta.

Noh mutta, niitä 'kiusaajia' uskoisin kuitenkin olevan heteroitakin pienempi kanta täällä suomen 'animeskenessä'.
Pitkäaikainen stalkkeri

Lumilintu

Re: Conikiusaaminen

Viesti Kirjoittaja Lumilintu » Su Marras 02, 2008 02:41

Tämä aihe on aivan äärimmäisen mielenkiintoinen hieman vanhemman henkilön näkökulmasta. Itse siis olen jo 2-kymppinen, ja minulta menee moni nuorempien harrastajien mekastus ohi. En rehellisesti sanottuna koskaan ole törmännyt con-kiusaamiseen, vaikka olenkin kuullut cossia jos toista selän takana haukuttavan. Minusta on täysin eri asia todeta kaikessa hiljaisuudessa kaverilleen, että tuolla Sasukella on vaikka huono kaulus, kuin mennä aukomaan kyseiselle cossaajalle päätään. En tiedä elelenkö jossain vanhempien con-käviöiden maailmassa, mutten tiennyt tällaista tapahtuvan.

Itseasiassa aika lailla päin vastoin. Se ainoa kerta, kun olen kokenut itse joutuneeni "syrjinnän" kohteeksi tapahtui, kun kaikki kaverini cossasivat, mutta minä en. Miut siis aika lailla ignoroitiin siitä yksinkertaisesta syystä, että miulla ei ollut pukua. Kuin en olisi ollut paikalla. Rasittavaahan tuollainen on, mutta sellaisen yläpuolelle on vain osattava nousta.

Hankalaa tällaisesta asiasta tekee ehkä se, että monet aloittelijat ovat niin kovin nuoria ja helposti sen verran ujoja, että kun tuollaista sattuu kohdalle, niin ei yksinkertaisesti osaa puolustaa itseään. Muiden on helppoa sanoa, että käske kiusaajan lopettaa, mutta ujolle aloittelijalle se voi olla ylivoimaista. Se, että mukana on kaveriporukka, auttaisi varmasti tällaisissa tilanteissa.

Mahtavaa että joku nostaa näitä juttuja esille! Toivottavasti joku päätään syystä tai toisesta toisille aukova lukee tätä ketjua!

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Su Marras 02, 2008 15:42

Kiitokset vain hänelle (tiedät kuka olet) joka vinkkasi tästä ketjusta, kun ei selailu tällä kädellä suju.

Mutta asiaan. Tämä ilmiö on havaittu todeksi ainakin tietyssä määrin parissa pienemmässä tapahtumassa. Se, miten cosplay-järjestäjät asian ovat huomanneet on asiatonta huutelua yleisöstä lavalle päin. Erästä tällaista tapausta todistin itse yleisössä istuessani ja onneksi juontaja osasi pelata pelin silloin fiksusti. Se ei muuta sitä tosiasiaa, että joku yleisössä oli vain niin hiton tyhmä, että ilmeisesti kateudesta päätyi huutelemaan törkeyksiä.

Kenties asennekasvatusta tarvitaan. Kenties useampienkin conien järjestäjien tulee koittaa vihjata hyvistä coninkäyntitavoista. Tärkeää lienee myös muistaa reagoida tapauksiin. Hävyttömiä huutelevalle persoonalle olisi hyvä osoittaa heti alkuunsa, ettei moinen ole hyväksyttävää.

Toki, asiallista kritiikkiäkin annetaan. Itse asiassa moni cosplay-kisaaja toivomalla toivoo, että saisi fiksua kritiikkiä puvustaan, että osaisi kehittää taitojaan edelleen. En usko kuitenkaan tässä olevan siitä kyse, joskin on hyvä muistuttaa asian olemassaolosta.

Regrel

Viesti Kirjoittaja Regrel » Ma Marras 03, 2008 03:20

Conikiusaamisella jos tarkoitetaan aukomista conittajan käytöksestä - yleensä vesisodasta, kulkuväylien tukkimisesta tai jostain kirotusta elefanttimarssista - niin ymmärrän. Ketä tahansa käy pidemmän päälle kyrsimään kirkuvat, YAOI___SHOWta vetelevät narutot ja sasukelolitat, ja asiasta huomauttamista ei pitäisi kokea kiusaukseksi.

Cosseista kiusaaminen onkin sitten eri asia. Opin Acon 2008n ansiosta sen, että en enää ikinä pue päälleni yhdenkään vihatun hahmon pukua. Paskanmakuhan siitä suuhun jäi kun osallistuu ryhmään vain tajutakseen ollensa ei-toivottu pelkästään cossipuvun vuoksi. Kyllä siinä huumorintaju joutuu koetukselle, vaikka "kommenteilla" ei pahaa varsinaisesti tarkoitettaisi. Harmi, että ihmisillä toisinaan on hankala tajuta se kaunis ero todellisuuden ja fiktion välillä. Haruhi Suzumiya hahmona kuvastaa minulle kaikkea veemäistä, mutta mieleeni ei tosiaankaan tulisi mennä v...uilemaan että "OLIT MUUTEN AIVAN PASKA JAKSOSSA X, LEKALLA TUOLLAISIA TURPAAN".

Asennekasvatusta myös niille, jotka huutelevat katsomosta cossikisailijoille. Häiritsette esitystä ja esiintyjän keskittymistä, oli se sitten luokkaa "KIVA PERSE" tai "OOT SURKEE". Samoin kaikki nasevat "yaoi/yuri/hetero on paskaa"-kyltit voisi jättää kotiin suosiolla. Mitä muuta kuin ärsyyntymistä niillä muka yritetään saavuttaa?
>> Regzo @ Tumblr
>> Regzo @ Worldcosplay

When I step out of the phone booth, watch me shine

Desucon Frostbiten graafikko 2011 -> || Desuconin päägraafikko 2013 -> || NCC-edustaja 2015

Morndulin

Viesti Kirjoittaja Morndulin » Ma Marras 03, 2008 15:09

Pakko on nyt tännekin laittaa viestiä, sen verran kiinnostava tämä aihe.

On kaksi aivan eri asiaa huomauttaa conittajan käytöksestä, kuin alkaa vain yhtäkkiä vi..keljuilemaan päin naamaa. Itse cossasin Tsukiconissa Shippuudenin Uzumaki Narutoa ja on kyllä pakko sanoa suoraan, että en ole varmaan ikinä kokenut oloani yhtä vihatuksi. Ellen olisi kovanahkaisempi ihminen, varmasti olisin päätynyt jonnekin nurkkaan angstaamaan.

Minusta on täysin hyväksyttävää ja ymmärrettävää huomauttaa ihmiselle, jos hänen käytöksensä esimerkiksi ärsyttää tai häiritsee, niin kauan kun huomautuksen tekee asiallisesti ja perustellusti. Esimerkiksi jos joku ihminen huutaa kovaan ääneen käytävällä ihkuttaen jotain yaoi-paritusta, varmasti menisin itsekin pyytämään rauhoittumista.

Sama asia on myös puvusta huomauttaminen. On totta, että suurin osa cosplayaajista arvostaa, jos joku tulee kertomaan jos huomaa puvussa jonkin virheen. Mutta toisaalta tässäkin voi mennä liiallisuuksiin, jos joku on nähnyt suuren vaivan pukunsa eteen ja joka toinen vastaantulija huomauttaa, että hänen proppinsa X onkin sävyn väärää väriä tms. Minusta ei kuitenkaan missään nimessä ole oikeutettua arvostella ihmistä pelkästään cossinsa perusteella, vaikka ko. hahmosta et pitäisikään. Vaikka cossatessa on tarkoitus esittää/näyttää ko. hahmolta, se ei kuitenkaan tarkoita, että tämä ihminen on kyseinen hahmo ja häntä voi syyttää kaikesta mitä hahmo tekee sarjan aikana.

Cossaamisen ja coneissa käymisen on tarkoitus olla hauskaa, ihmisiä yhdistävää toimintaa, ei mikään koko ajan käynnissä oleva sotatantere, joka oikeuttaa kaikenlaisen käytöksen. Samat käytöstavat ja järki ne pätevät conissakin, kuin "ulkopuolisessa maailmassa."
Homoilla on hauskempaa.

DeviantArt

Rianka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rianka » Ke Marras 05, 2008 23:00

Oli pakko ottaa osaa keskusteluun, koska olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että tähän conikiusaamiseen ja conikäyttäytymiseen pitää saada muutoksia.

On hirveää joutua tuntemaan olonsa vihatuksi vain cossipukunsa takia, olen nimittäin päässyt kokemaan tämän niin monet kerrat. Omiin lempisarjoihini sattuu vain kuulumaan joitain näitä suositumpia ja pinnalla olevia sarjoja (kuten mm. Naruto ) ja jokaisen kerran kun olen kyseisen sarjan hahmoa conimaailmassa cossannut niin kyllä on tullut lokaa niskaan saaveittain. Parhaimpia kommentteja lienee vuosien saatossa "Teidät sarjan hahmot x pitäis kaikki ampua, saamarin idiootit" , "Etkö vaan keksi mitään parempaa cossattavaa?" ja "Opettelisit cossaamaan jotain oikeita hahmoja, etkä mitään noita h*lvetin ninjapellejä."

Kyllä on tälläinen käytös kaukana siitä, kun aloittelin itse cossaamisen tuossa kolmisen vuotta sitten ja voinkin kysyä nykyään: mikä IHME teitä joitain ihmisiä vaivaa? Morndulinia lainatakseni:
Morndulin kirjoitti: Cossaamisen ja coneissa käymisen on tarkoitus olla hauskaa, ihmisiä yhdistävää toimintaa, ei mikään koko ajan käynnissä oleva sotatantere, joka oikeuttaa kaikenlaisen käytöksen. Samat käytöstavat ja järki ne pätevät conissakin, kuin "ulkopuolisessa maailmassa."
En nyt uskoisi, että conin ulkopuolisessa tosimaailmassa kukaan lähtisi kettuilemaan jollekin täysin tuntemattomalle ihmiselle vain sen takia, että hänen asuvalintansa ei vaan satu miellyttämään omaa silmää. Conimaailmassa tietynlaisten käyttäytymissääntöjen raja jotenkin katoaa, eivätkä ystävällisyys tai toisten huomioon ottaminen välttämättä ole jokaisen conittajan mielessä. En muista kuka termiä käytti, mutta "coneissa eletään kun viimeistä päivää ja seurauksia ei mietitä" -lause osuu tietyltä osin hyvin kohdalleen.
Mutta muistakaa, maailma ei conin ajaksi muutu jollain tavalla erilaiseksi, eikä kenelläkään ole conissa oikeutta arvostella/kettuilla/haukkua toista conittajaa tämän asun/sarjavalinnan/mielipiteen yms perusteella.

En tarkoita, että kaikkea tulisi sietää, ei tietenkään. Mikäli ihminen käyttäytyy conissa, kun idiootti (huutaa, rikkoo tavaroita, häiritsee muita yleisesti omalla käytöksellään yms) niin on hänelle oikeus mielestäni huomauttaa asiasta oli hän pukeutunut narutoksi tai sailor mooniksi. Eikä kaikkien tietenkään tarvitse jatkossakaan pitää jokaisesta sarjasta mitä eteen sattuu, mutta täytyy myös muistaa, että jotain toista ei välttämättä kiinnosta yhtään se, mitä sinä olet mieltä hänen sarjavalinnastaan.

Olen nimittäin kuullut vuosien conittamisen aikana ties sun minkälaista juttua, osa on jopa järkyttänyt minut syvästi. Ihmisille on tultu suoraan sanomaan "olet kyllä harvinaisen ruma, eikä sinun pitäisi koskaan cossata mitään" (nm. itsekin kokenut), proppeja on rikottu, kansainvälisiä käsimerkkejä näytetty ja haistattelua harrastettu.
Tämmöinen käytös kyllä LOUKKAA ihmisiä, sillä monilta ihmisiltä menee välillä itsekunnioitus omaa työtään kohtaan, työtä jonka parissa on tehty hommia tuntitolkulla päivästä toiseen. Ja kyllä siitä sitten on ilo kaukana.
Tänä vuonna sitten itse kyllästyin tähän cossaajien v-mäiseen kritiikkiin niin paljon, että lopetin koko harrastuksen tähän paikkaan, sillä en vain jaksa enää kuunnella kettuilua joka ikisessä conissa.

Mutta on conimaailmassa ystävällisiäkin ihmisiä ja kiitos teille, olettekin ihania tapauksia. <3 Teidän takia sitä jaksaakin coneissa käydä. (vaikka ilman pukuakin)
Jotkut osaa, Jotkut taas ei

nuoska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuoska » To Marras 06, 2008 13:03

Rianka kirjoitti: Ihmisille on tultu suoraan sanomaan "olet kyllä harvinaisen ruma, eikä sinun pitäisi koskaan cossata mitään"
Siinä vaiheessa meni allekirjoittaneelta jo yli, kun joku tuli haukkumaan v*tun h*oraksi ja toivotti minut alimpaan helvettiin ilman mitään JÄRKEVIÄ perusteluja kettuilulleen. Kriitikin COSPLAYSTA ymmärrän, tuollaista en. Ja porukat voivat hoitaa ne henk.kohtaiset ongelmansa jossain muualla kuin conissa, joissa ihmiset yrittävät pitää hauskaa.

Ne jotka viime Nekoconissa olivat, muistanevat cossikisassakin mukana olleen pikkuisen Soran? Kertoo paljon, ettei ole ihan kaikki kotona, kun iso ihminen ja menee murjaisemaan 'v*tun säälittävä p*aska' niin pienelle. Ei niin pienelle, oli tilanne sitten mikä tahansa, cossipuku päällä tai ilman, sanota mitään tuollaista, jeesus soikoon.

Eniten itseä ärsyttää se, kun on aikaisemmin yrittänyt ottaa asiaa puheeksi, on kaikki syy pistetty haukutun niskaan. Vika onkin olevinaan haukutun korvien välissä, ei haukkujan. 'Mitäs otat niin ittees, mitäs cossasit just sitä hahmoa, mitäs olit sellanen'. Kai nyt vähemmästäkin riemu repeää, ja tuskin on olemassa hahmoa, jota kaikki rakastaisivat. Aina löytyy vihaajia ja tykkääjiä, mutta eiköhän se cossaaja cossaa kuitenkin hahmoa sarjasta, josta itse pitää. Ei hän ole coniin tullut SINUA miellyttämään.

Jotkut ovat herkempiä kuin toiset, jotkut eivät ole niin paksunahkaisia. Tiedän ihmisiä, joiden conittaminen tai cosplay-harrastus loppui siihen, kun joku idiootti oli tullut aukomaan päätään edellämainituilla tavoilla.

Porukka on mieltä ja toista Narutosta, Bleachista ja muista, tiedän.
En itse ole kovin posiitiivista mieltä juuri Narutosta, mutta eipä ole tullut pieneen mieleenkään mennä haukkumaan jokainen Naruto-cossaaja joka conista maan alle. Valitettavasti jotkut ovat ottaneet tällaisenkin käytännön elämäntehtäväkseen.

Kuten Morndulin jo mainitsi, vaikka ihminen tietenkin yrittää eläytyä hahmoonsa, ei tätä tarvitse tulla haukkumaan ja syyttelemään esim. siitä mitä tämä sarjassa tekee/ei tee. Cossaaja on (useimmiten) IHMINEN, jolla (useimmiten) on TUNTEET ja (useimmiten) tuollainen veemäinen käytös ärsyttää.
Rianka kirjoitti:Mikäli ihminen käyttäytyy conissa, kun idiootti (huutaa, rikkoo tavaroita, häiritsee muita yleisesti omalla käytöksellään yms) niin on hänelle oikeus mielestäni huomauttaa asiasta oli hän pukeutunut narutoksi tai sailor mooniksi. Eikä kaikkien tietenkään tarvitse jatkossakaan pitää jokaisesta sarjasta mitä eteen sattuu, mutta täytyy myös muistaa, että jotain toista ei välttämättä kiinnosta yhtään se, mitä sinä olet mieltä hänen sarjavalinnastaan.
Tämänkin kun ihmiset tajuaisivat/oppisivat niin coneissa saattaisi jopa olla kaikilla hauskaa jatkossa.

k.o. asiaan kettuuntunut kiittää.
Viimeksi muokannut nuoska, Ma Maalis 09, 2009 14:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hey I just met you and this is crazy but my face goes red and I IIIIIEEEEEEEYYAAAAAASSSSSSSUUUUUUUUUUU

^mirugashi

Viesti Kirjoittaja ^mirugashi » To Marras 06, 2008 19:17

Itse kun aloittelija olen, kritiikin saanti taitaa olla vielä heikko kohtani.. Ainakin negatiiviset huutelut jäävät mieleen kaikumaan. Mutta toisaalta, kirjamesut olivat erittäin positiivinen kokemus -kiitokset juontajalle!- . Kiusaamista en ole kokenut onnekseni.
Osaan kuitenkin kuvitella, miltä siellä Nekoconissa olleelta, pieneltä henkilöstä oli tuntunut.
NYA? It's can't end like that...

nikiyo

Viesti Kirjoittaja nikiyo » To Marras 06, 2008 20:23

Harmittavinta tässä asiassa on, kun nykyään coniväki alkaa olla tosi nuorta, niin lasten itsetunto pilataan jo alkuvaiheessa kun joku tuntematon tulee törkeästi huomauttamaan jotain täysin asiatonta. Cosplayn kuuluisi olla kiva ja rento harrastus, mutta se ilo on helposti pilattu. Ja omasta mielestäni myöskään asiallista kritiikkiä ei pidä antaa sellaiselle joka ei sitä pyydä, siitäkin voi helposti pahoittaa mielensä. Minä en ainakaan haluaisi kuulla keneltäkään tuntemattomalta "vähän huonosti oot tainnu saumuroida pukus". Minua kiusattiin yläasteella, joten on kamalaa ajatella että coneissakin tällaista esiintyy. Itselleni ei tulisi mieleenikään sanoa jotain negatiivista kenellekkään conissa, ellei toinen olisi törkeä tai häiritsisi tai muuta vastaavaa.

Ja tähän Naruto-asiaan. Itse olen katsonut tasan yhden jakson ja lukenut tasan yhden pokkarin kyseistä sarjaa, mutta en silti tajua, miksi joittenkin täytyy järjestää niin suuri haloo yhdestä sarjasta, oli sitten hyvä tai ei. Mitä väliä, jos koko coni on täynnä Narutoja? Tuskin se on keneltäkään pois. Jos on niin minä en voi sille mitään.

Kioko_

Viesti Kirjoittaja Kioko_ » To Marras 06, 2008 23:19

Olen samoilla linjoilla täällä kommentoineiden ihmisten kanssa. Conienhan pitäisi olla hauska tapahtuma jossa kaikki omaavat yhteisen harrastuksen ja tapaavat sen pohjalta uusia ihmisiä. Mutta arvata saattaa että jos ensikertalainen cossinsa kanssa teilataan heti alkumetreillä törkeästi puvustaan niin voitte olla varmoja ettei sellainen uskalla mennä juttelemaan uusille ihmisille, siinä saattaisi hyvinkin jo tuntea, että voisi lähteä pois saman tien. Ihmettelen niitä, jotka huutelevat törkeyksiä ja niitä, joilla on kylttejä tyyliin "tapetaan naruto hahmot" jne. Ei, ei, ei sellainen kuulu coneihin ja se vain alentaa tunnelmaa.
Itselleni on joskus saatettu huomauttaa, että sulla ei ole ihan propit kunnossa, mutta ne on tehty kyllä hyvin asiallisesti. Toisaalta olen ollut todistamassa joitakin tapahtumia vierestä esim.kun joku on sanonut kaverilleen että "v**tu kun ton cossi on sairaan ruma" ja henkilö joka haukuttiin oli kuuloetäisyydellä. Ei voi muuta sanoa kuin että ihmettelen. Siis eikö joillekkin juolahda kerta kaikkiaan päähän millainen tapahtuma coni on...
Mutta antaisin neuvon ihmisille, että antakaa kritiikkiä vain jos toinen antaa luvan, voi mennä sanomaankin ihan että "saanko mä antaa kritiikkiä sun puvusta". Jotkut saattavat nimittäin olla vähän herkkänahkaisempia ja loukkaantua sen verran että seuraavalla kerralla cossi jää kotiin jos joku suoraan paukauttaa että hei sori vaan, sun hame on väärän värinen..
Either way, kiusaaminen on ehdottomasti väärin, vaikka kuinka ottaa päähän että siellä conissa on 100 Narutoa niin mielummin pitää puheet itsellään kun laukoo niitä ääneen keskellä vilkkainta conialuetta.

neo-shaman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja neo-shaman » Pe Marras 07, 2008 22:48

Hyvä aihe, varmasti hyvin ajankohtainenkin kun coneja alkaa olla siellä sun täällä ja fanejakin suuria määriä.

En ole kyllä ikinä käyttänyt termiä conikiusaaminen, vaikka sellaiseen olenkin törmännyt. Itse en ole cossannut ikinä, joten ei ole tultu laukomaan kommentteja päin naamaa, mutta kyllähän sitä kuulee ja itsekin välillä riipaisee, kun näkee jonkun järkyttävän cossin/tms. Välillä, täytyy myöntää, on minullakin huono päivä ja ärsyynnyn helpommin kiljuvista faneista ja ryysimisestä ja tuhansista Kindom Hearts/Naruto/Bleach/insert-nimike cosseista, mutta minulla ei silti ole pakonomaista tarvetta mennä sanomaan siitä kaikille. Mielummin pidän napinat itselläni ja lähden paikalta pois, jos ärsyttää.
En tarkoita pahaa ilkeällä tuijottelulla tai muulla uhkaavan/ivallisen/vihaisen tuntuisella toiminnalla, on ikävää jos muille on jäänyt siitä sitten sellaiset fiilikset. Koska minä en ainakaan nauti, enkä usko kenenkään muunkaan nauttivan, toisten itsetunnon murskaamisesta tai vaivalla tehdyn puvun haukkumisesta.

Uskoisin, että ainakin joidenkin kohdalla muiden ilkkuminen ja mollaaminen on oman egon pönkittämistä tai oman elitismin/tr00iuden tai aseman pönkittämistä, ja sillä peitellään omaa epävarmuutta. Tai sitten vain halutaan osoittaa olevansa parempia kuin muut. Ikävää tälläinen. :/

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu tapahtumista”