Digimonia tekstitettynä...

Animeuutisia, tiedotteita ja ajankohtaista Suomesta ja maailmalta. Tuoreimmat otsikot löydät myös Animeunionin kotisivulta osoitteesta http://www.animeunioni.org

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

axs
Viesti:

Viesti Kirjoittaja axs » Ma Joulu 15, 2003 18:34

Ketjusta päätellen tältä foorumilta taisi jäädä tämä uutinen huomaamatta silloin, kun ensimmäinen tiedotus asiasta tuli. Nelonen ilmoitti tästä jo huhtikuussa. Tämä tapaus ei siis ollut vielä Animeconin ansiota.

Kiitokset tästä kuuluvat suomalaisille Digimon-faneille, jotka keräsivät muutaman sadan nimen adressin, kun tieto Digimonin lopettamisesta tuli. Yllättäen tämä tehosi ja Nelonen päätti ostaa loputkin Digimon 02 -jaksot. Nelosen lähettämä viesti löytyy täältä. Aika mahtavaa toimintaa kyllä Neloselta, eipä usein ole adressit sarjoja pelastaneet.,
Viimeksi muokannut axs, Ma Joulu 15, 2003 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ma Joulu 15, 2003 18:55

Juu siis keskustelua tästä oli jo aikaisemmin, mutta vahvistusta ei vielä elokuussa ollut.

Tuo Digimon-fanien "tempaus" oli vähän kyseenalainen, huomioiden että kyseessä oli nettiadressi jonka järjestäminen ja sisällönvalvonta olivat hieman... värikkäästi toteutuneita.

Silti, idea hyvä, toteutus ei. Juteltiin tästäkin kyllä jonkin aikaa. Ja tottahan se on että kun tarpeeksi kovasti pyydetään jotain asiaa, kyllä se kuullaan vaikka ilmaisu olisikin vähän hiomaton.

Lmmz
Otaking
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lmmz » Ma Joulu 15, 2003 19:19

(Disclaimer: Oheinen on pääasiassa yleistä löpinää, eikä niinkään ko. Digimon-addressiin liittyvää, koska en sen yksityiskohtia tunne)

Harvinaista tosiaankin, että nettiaddressilla saatiin jotakin vaikutettua, yleensä noiden uskottavuusarvo on aika heikko, koska nettiaddressissa on esimerkiksi erittäin vaikea valvoa, ettei sinne täytellä keksittyjä nimiä tai samat henkilöt kirjoittele useampaan otteeseen. Lisäksi nettiaddresseja perinteisesti vaivaavia ongelma ovat olleet addressiin liittyvien introtekstien suuret palopuheet, addressin urlien spammaaminen joka paikkaan (irc-kanavat jne.) ja yleensäkin se fakta, että addressin allekirjoittaneiden lukumäärä on korkeintaan joitakin prosentteja siitä kohderyhmästä, jonka addressin kohteena oleva taho tarvitsisi, jotta addressissa ruinattu asia olisi taloudellisesti kannattavaa. Legendaarisena muistuu mieleen parin vuoden takainen "nettilakko".

Toisaalta organisoitu addressikin on parempi vaihtoehto, kuin n+1 vihaista fania ottamassa suoraan yhteyttä kohteeseen, tästä on ikäviä muistoja sarjassa MTV3 ja Star Trek (eräiden huhujen mukaan kolmenen lopetti sarjan näytön lopullisesti kostona faneille, jotka soittelivat jopa ohjelmapäällikön kotinumeroon keskellä yötä). Suositeltavampana vaihtoehtona on kuitenkin asiallisen dialogin avaaminen tuottavan tahon kanssa, eli toimitetaan faktoja, materiaaleja ja objektiivisia ehdotuksia, mielellään jonkinlaista uskottavuutta omaavan tahon toimesta. Referenssinä heitän jälleen Projekti Kumiankan, jolla Babylon 5:ttä aikanaan markkinoitiin YLElle.

Animeconin tapaus oli myös hyvä, koska saatiin asioista vastaavat kasvotusten kohdeyleisön edustajien kanssa rakentavaan paneeliin, tällaisia ei ole taidettu nähdä muiden "tätä telkkariin" -kampanjoiden kanssa. Joka tapauksessa samassa tilaisuudessa tuli myös varsin selväksi ainakin Nelosen ja SubTV:n osalta hankintojen ongelmat, joten mielettömiä kampanjoja ei ehkä jatkossa tarvikaan järjestää, kyse ei ole TV-kanavien vihjeettömyydestä tai haluttomuudesta, vaan ihan muista seikoista. Digimonin kohdalla alkuperäiskielisen materiaalin saamista todennäköisesti auttoi se, että sarja on varsin uusi ja globaalistikin erittäin suosittu. Luonnollisesti aktiivinen palautekeskustelu yleisön puolesta on ihan tervettä, eihän kanava muuten tiedä, millaista vastaanottoa sen ohjelmisto oikeasti saa.
Kosmos on laaja. | Tutturuu!

Moira
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Moira » Ti Joulu 16, 2003 16:59

No huhhuh, kai se on vanhan pessimistinkin uskottava että 'monia (sitä ainoaa josta kannattaa puhua :wink: ) pukkaa japaniksi! Muistan lukeneeni jostakin, että dubbaus oli nelosen mielestä liian kallista, ja siksi kakkoskausi lopetettiin kesken. Saisivat näyttää muitakin piirrettyjä alkuperäiskielellä, siinä nassikoiden kielitaidot karttuu. Itse katselin pentuna Super ja SKY Channeleita ja siinähän sitä oppi englantia kun ei tekstityksiä ollut.

SuperMoose

Viesti Kirjoittaja SuperMoose » Ti Joulu 16, 2003 17:22

Toisivat Digimon Tamersin (3. seasoni) tekstittämättömänä Suomeen, eikä lisää tuota karamellinväristä 1-2 kausien roskaa!

Tamersissa on aitoa animefiilistä.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ti Joulu 16, 2003 17:49

Toisaalta, hyvä tilaisuus aloitella rauhassa tuota katselua. Itsellä ainakin tuli korvista verta parin dubin osalta, ei liene tarpeen speksata mistä on kyse...

Daer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Daer » Ti Maalis 02, 2004 15:23

Vaan pakko myöntää, että kyllä suomen dubbauksen laatu on todella paljon noussu digimonissa...
"YAMEte yoshite sawaranaide BABY
IYAyo DAMEyo aseranaide BABY"

"Tonzura koite"

hrst

Digimon-adressi

Viesti Kirjoittaja hrst » Ti Maalis 23, 2004 14:28

Terve, rekisteröidyin foorumille vastatakseni tähän viestiin :).

Digimonhan tosiaan jatkuu ihan japanilaisella ääniraidalla. Silloin, kun Nelonen ilmoitti lopettavansa Digimonin kesken, siis noin vuosi sitten, kävin pitkähkön puhelinkeskustelun Annikki Viitalan, Nelosen lastenohjelmista vastaavan henkilön kanssa. Kävi ilmi, että pääsyy siihen, miksi jaksoja ei osteta lisää, on juuri dubbaamisen suuri hinta. Kun kysyin, miksi tekstitystä ei ole harkittukaan, syy oli japanin kielen erikoisuus esimerkiksi amerikkalaisten piirrettyjen englannin rinnalla. Perustelin asiaa puhelimitse jotenkin ja pyysin harkitsemaan asiaa.

Tämän jälkeen aloitin adressin keräämisen monien ihmisten avustuksella. En tiedä, onko adressiin liittynyt jonkin sortin "pakkomainontaa", johon täällä on viitattu - itse olen pyrkinyt mainostamaan sitä asiallisesti ja siten, että kenenkään ei tarvitsisi monta kertaa aiheeseen, josta ei ole kiinnostunut, törmätä. Suurimmat mainospaikat lienivät Digimon Finlandin Internet-sivusto sekä minun Digimon-sivustoni Digirst, joilla on yhteensä satoja vakiokävijöitä.

Minä järjestin nettiadressin ja vastasin myös sen sisällöstä. Olisin halukas tietämään, mitä kautta Kyuu on saanut käsiinsä adressin sisällön, koska hän näyttää olevan tietoinen sisällönvalvonnan laadusta. Minä olen lähettänyt nimet vain ja ainoastaan Neloselle. Kävin kaikki nimet tarkasti läpi jo esimerkiksi sen takia, että kykenin tekemään myös Neloselle lähettämäni diagrammit osallistujista (http://hrst.serveftp.net/adressi-ika.gif sekä tieto siitä, että (muistaakseni) 47 % adressiin osallistuneista oli naispuolisia ja 53 % miespuolisia). Lopullisessa adressissa oli 513 nimeä. Adressiin tuli ainoastaan muutama selvästi tekaistu nimi, jotka ilman muuta poistin. On ilmeistä, että nettiadressi kärsii tekaistujen nimien mahdollisuudesta, mutta nettiadressin vastaanottaja tietää tällaisen mahdollisuuden ja osaa yleensä ottaa tämän jotenkin huomioon. Adressin järjestämisessä olevista heikkouksista kuulisin mielelläni. En ole yhtään keskustelua kestävää argumenttia kuullut - moitteet ovat pääosin rajoittuneet siihen, että "se on vain huono" tai "sisällönvalvonta oli hieman... värikkäästi toteutunut". Oikeita argumentteja olen pohtinut myöhemmin tässä kirjoituksessa. Suurin osa saamastani palautteesta on kuitenkin tietysti ollut erittäin positiivista, ja useat ihmiset ovat kiittäneet minua Digimonin hankkimisesta japaniksi. Tästä ei tietenkään ole kyse - kiitos kuuluu 513 ihmiselle. Uskon kuitenkin, vaikka itse sanonkin, että sama nimimäärä vailla kunnon johdantoa tai kontrollia (ts. selviä tekonimiä paljon joukossa) ei olisi välttämättä johtanut haluttuun tulokseen.

Adressimme ei ollut pelkkä nimikasa. Minä kirjoitin kuusisivuisen (A4, fonttikoko 12) kirjelmän siitä, minkä takia Digimonia kannattaisi jatkaa ja minkä takia juuri japaniksi. Mainitsin siinä myös kilpailevan yhtiön, SubTV:n, japaniksi esittämän Sailor Moon -jakson, joten tälläkin saattaa olla vaikutusta. Kiitosta siis myös SubTV:lle. Lisäksi moska_ kirjoitti kaksisivuisen tekstin, jossa hän analysoi dubbauksen merkitystä sarjoissa. Tämän jälkeen seurasivat allekirjoitettava adressi (yksi sivu, siis se, joka oli nähtävissä netissä adressin allekirjoituspaikassa ja jonka nimensä antaneet allekirjoittivat), nimiluettelo (noin 20 sivua muistaakseni) ja diagrammit ikä- ja sukupuolijakaumasta. Tämän lisäksi tekstitimme (kiitokset eritoten Phoolle) Digimon Frontierin, siis Digimonin neljännen tuotantokauden, ensimmäisen jakson suomeksi (kiinnittäen huomiota myös oikeakielisyyteen :P) ja lähetimme tämän muun paketin mukana VHS-kasetilla.

25. 4. 2003 sain vastauksen Annikki Viitalalta. Se on luettavissa yhä osoitteessa http://www.digimoniasuomeen.cjb.net/ . Siitä ilmenee, että Digimonin uudet jaksot japanilaisella ääniraidalla hankittiin meidän adressimme johdosta.

Animeconissa herännyt keskustelu ei sikäli vaikuttanut asiaan, että päätös jaksojen esittämisestä japaniksi oli silloin jo tehty; Nelosen edustajalla oli vain hieman vanhentunutta tietoa, sillä päätöshän oli vasta äskettäin käsitelty. Silti asiasta käydyllä keskustelulla on varmasti etunsa mahdollisen muun animetarjonnan suhteen.

Olisin halukas kuulemaan, millä tavalla adressimme kerääminen oli kyseenalaista. Olen kuullut sanottavan, että kaikki nettiadressit olisivat automaattisesti pahoja ja niillä ei voisi olla mitään vaikutusta. Adressin keräysvaiheessa eräät tahot ilmoittivat minulle, että nettiadresseilla ei yksinkertaisesti voi olla mitään vaikutusta ja ne ovat täysin turhia täsmälleen 100 prosentin todennäköisyydellä. Tämä tapaus osoitti, että väitteet eivät pitäneet paikkaansa. On toki täysin selvää, että nettiadressissa on piirteitä, jotka tekevät siitä huonomman välineen kuin paperisesta. Kuitenkin minua kiinnostaisi tietää, kuinka monta nimeä olisi saatu kokoon perinteisellä menetelmällä. Perinteinen menetelmä toimii silloin, kun halutaan kerätä pienellä alueella nimiä esimerkiksi jotakin rakennushanketta vastaan tai jonkin hankkeen puolesta. Digimon-harrastajia on Suomessa kuitenkin sen verran vähän, että alueellisella nimienkeruulla päästään suurella työllä heikkoon tulokseen. Osaan jo veikata saavani tähän kehäpäätelmävastauksen: "Mitä hyötyä on saada paljon nimiä, jos ne ovat kerätty Väärällä Tavalla?"

Adressin kerääminen on hyvin verrattavissa yleiseen ihmisten sosiaaliseen toimintaan. Jos esimerkiksi jollakin kylällä kerätään paperinen adressi postitoimiston säilyttämisen vuoksi, saadaan siihen lähestulkoon kaikkien kyläläisten nimet, koska he ovat kontakteissa henkilökohtaisesti. Sen sijaan Digimonista puhuttaessa sen harrastajat ovat yleensä suuremmissa määrin yhteydessä toisiinsa vain ja ainoastaan Internetin välityksellä. En ymmärrä, minkä takia Internetiä pitää aliarvioida tällaisessa tilanteessa. Nettiadressin suurin heikkous on siinä, että sinne voi hyvin helposti antaa täysin väärät tiedot. Poistin adressista kaikki tekonimiltä vaikuttavat sekä perättäin tulleet epäluonnollisen oloiset nimikasat. Kävin tarkasti läpi listan, ettei siellä ole samoja tai hyvin samankaltaisia nimiä. Yleisesti sanoen käytin tervettä järkeä listan ylläpitämisessä. Mikään data ei siirtynyt automaattisesti lopulliseen listaan; lisäsin kaikki nimet adressiin käsin.

Nettiadresseja on syytetty myös siitä, että niihin on hirveän helppo lisätä nimensä, vaikka asia ei kiinnostaisikaan. Tässä väitteessä ei ole mitään järkipohjaa. Yhtä helposti samasta syystä nimensä voi laittaa myös perinteiseen, paperiseen adressiin - päin vastoin, useinhan näitä paperiadresseja kerätään jossakin ryhmässä (ryhmän aiheuttama paine) tai jopa ovelta ovelle -periaatteella ("kirjoitetaan nyt, että pääsee tuostakin eroon"), kun sen sijaan nettiadressin linkkiä ei tarvitse edes avata ja jos ryhmä aiheuttaa painetta, voi yksinkertaisesti valehdella kirjoittaneensa nimensä - pääsee vähemmällä näppäilylläkin.

Olen äärimmäisen iloinen siitä, että
1) Digimon jatkuu Suomessa ja että
2) saamme animea japaniksi puhuttuna ja suomeksi tekstitettynä. :)!

Mikäli adressimme mainostustavat ovat ärsyttäneet jotakuta, haluan pahoitella sitä. Haluan kuitenkin tietää, missä ärsyttävää mainostusta on tapahtunut, ja kuulla, minkä takia se on ollut ärsyttävää.

hrst
antti.alhonen (at) phnet.fi

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ti Maalis 23, 2004 14:57

Tämä asia on nyt SEN verran vanhentunut että eiköhän se siitä. Tuo tapa miten koko homma toteutettiin on aika lailla jotain ihan muuta kun mitä voi sietää. Siinä oli merkkejä jopa törkeästä tietoliikenteen häirinnästä, jos jotain olisi kiinnostanut nostaa haloota.

Seurasin kyllä tuota tapahtumaketjua itsekin sivusta, varmasti oli tärkeää että sinne otettiin yhteyksiä ja juteltiin. Adressilla ei sinänsä nyt ollut tuossa osaa tai arpaa muuta kun ihmisten suututtaminen ja adressin tekijöiden naurunalaiseksi saattaminen (viitaten siellä esiintyneisiin nimimerkkeihin).

Tuossa on pieni asiavirhe vain. Käytännössä tekstittäminen japanista suomeen ei ole yhtään sen vaikeampaa tai arvokkaampaa tv-yhtiöille kun mitä esimerkiksi englannista suomeen. Tähän tuli selväkielinen vastaus TV-yhtiöiden edustajilta viime Animeconissa.

Mutta kuitenkin, olihan tuo ihan kiva nähdä että jotkut viitsivät tehdä paljon työtä tämän asian eteen. Muutamat keinot olivat vähemmän toivottavia, mutta niin useinhan hyvä ajatus toteutuu huonosti.

hrst

Viesti Kirjoittaja hrst » Ti Maalis 23, 2004 15:50

kyuu kirjoitti:Tämä asia on nyt SEN verran vanhentunut että eiköhän se siitä. Tuo tapa miten koko homma toteutettiin on aika lailla jotain ihan muuta kun mitä voi sietää. Siinä oli merkkejä jopa törkeästä tietoliikenteen häirinnästä, jos jotain olisi kiinnostanut nostaa haloota.
Pyysin perustellussa mielipiteessäni kertomaan, missä on tapahtunut ärsyttävää toteutusta ja millä tavalla. Se oli kuitenkin viestissäni mitättömimmässä sivuosassa - olisit voinut jättää vastaamatta. Nyt kuitenkin pyydän vastausta kysymykseeni. Olet väittänyt nyt suoraan, että jonkinlaista häiritsevää toimintaa on tapahtunut. Et ole näyttänyt mitään aiheeseen liittyviä logitiedostoja tai kertonut edes omin sanoin, mitä on tapahtunut. Olet myös sanonut, että meidän käytöksessämme olisi ollut merkkejä törkeästä tietoliikenteen häirinnästä. Syytät jotakuta rikoksesta. Pyydän mahdollisimman pikaista selvitystä siitä, missä rikos on tapahtunut, milloin ja miten perustelet väitteesi. Väite rikoksesta on solvaava ja loukkaa muun muassa minun kunniaani.

Mikäli et toisen pyynnön jälkeen kykene kertomaan, miten häiriköivä toiminta on tapahtunut ja missä, jokainen voinee tahollaan tulkita, voiko väitteitä ollenkaan pitää tosina. Minun on mahdotonta esittää todisteita siitä, että en ole harrastanut häiriköivää toimintaa - näin ollen syytöksiä tekevä osapuoli joutuu todisteet esittämään. Mikäli "toteutus, jota ei voi sietää" viittaa #omake-kanavalla käytyyn keskusteluun nettiadressien piirteistä, minulla on tämän keskustelun logitiedosto koneellani. Sillä ei tosin ole mitään arvoa, koska minulla on voinut olla mahdollisuus muuttaa sitä (mitä en kyllä ole tehnyt).
kyuu kirjoitti:Seurasin kyllä tuota tapahtumaketjua itsekin sivusta, varmasti oli tärkeää että sinne otettiin yhteyksiä ja juteltiin. Adressilla ei sinänsä nyt ollut tuossa osaa tai arpaa muuta kun ihmisten suututtaminen ja adressin tekijöiden naurunalaiseksi saattaminen (viitaten siellä esiintyneisiin nimimerkkeihin).
Ilmeisesti tajusit viestini siten, että tarkoitukseni olisi ollut kerskailla tällä asialla - ei suinkaan. Kerroin siitä siksi, että keskustelussa monet olivat epävarmoja tapauksen historiasta ja keskustelussa pohdittiin myös sitä, mitä kieltä dubbaus tulee olemaan. Minulla sattui olemaan tieto, että kyseessä on japaninkielinen dubbaus, ja siksi ilmoitin tämän tiedon.

Asia, josta MINÄ kirjoitin, ei ole yhtään vanhentunut, koska uudet jaksot alkavat reilun viikon päästä. Ilmeisesti sinä tarkoitat jotakin tiettyä ikävää tapausta adressin keräysvaiheessa. Kollektiivista syyttelyä ja väärän tiedon levittämistä parempi tapa voisi olla ihan suoraan kertoa, mitä on tapahtunut ja missä. Mikäli jotain on oikeasti tapahtunut, asian käsittely voisi olla kaikille osapuolille helpompaa, jos kaikki olisivat tietoisia siitä, mistä on kyse - nyt vain sinä yksin tiedät muiden yrittäessä arvailla, mistä syytät meitä.

Nelonen on itse ilmoittanut, että Digimon hankittiin täsmälleen adressimme johdosta. ("Lämpimät terveiset kaikille fanilaisille ja tiedoksi että he voivat kiittää itseään tästä hankinnasta. Kiitos sanan levittämisestä!") En ole muokannut saamaani viestiä. Mikäli haluat uskoa toisin, tee niin. Minuun kohdistuvia asiattomia rikossyytteitä en kuitenkaan suvaitse, ja jos ne jatkuvat ja muuttuvat törkeämmiksi, tulen tekemään asiasta rikosilmoituksen (kyseessä saattaa ehkä olla kunnianloukkaus). Mikäli tulkitsit äskeisen viestini vain väärin - vannon, että siinä ei ollut mitään päätäaukovaa sävyä, halusin vain tuoda esille tätä yksittäistä tapausta koskevaa tietoa ja pohtia sekä nettiadressien etuja että haittoja - ymmärrän sen kyllä. Toivottavasti kyseessä on vain tällainen väärinkäsitys :). En ymmärrä, miksi sinulla pitäisi olla mitään minua tai muita Digimonin puolesta toimineita vastaan. Jos on, haluan tietää, miksi (logia tai selostusta tapahtumista, jos konkreettisia tapahtumia on).

Liitän oheen rikoslaista törkeän tietoliikenteen häirinnän määritelmän. Pyydän välitöntä selvitystä siitä, kuka on näitä toimia aiheuttanut, missä ja milloin. Jos olet sitä mieltä, että minä olen näin tehnyt, kiistän tämän ehdottomasti. Jos joku muu on näin tehnyt adressia mainostaakseen, minä haluan tietää, kuka, koska minä adressia olen järjestänyt. En kuitenkaan voi ottaa mitään vastuuta yksittäisten ihmisten omista teoista, joita kukaan ei ole ollut millään tavalla organisoimassa.

Rikoslain 38:6 (laissa 578/1995):
§ Törkeä tietoliikenteen häirintä. Jos tietoliikenteen häirinnässä
1. rikoksentekijä käyttää rikoksen tekemisessä hyväksi asemaansa teletoimintalaissa tarkoitetun yleistä teletoimintaa, kaapelilähetystoiminnasta annetun lain (307/87) mukaista kaapelilähetystoimintaa tai yleisradiotoimintaa harjoittavan laitoksen palveluksessa tai muuta erityistä luottamusasemaansa taikka
2. rikoksella estetään tai häiritään hätäkutsujen radioviestintää tai muuta sellaista tele- tai radioviestintää, jota harjoitetaan ihmishengen turvaamiseksi,
ja tietoliikenteen häirintä on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä tietoliikenteen häirinnästä vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.

5 § Tietoliikenteen häirintä. Joka puuttumalla postiliikenteessä taikka tele-tai radioviestinnässä käytettävän laitteen toimintaan, lähettämällä ilkivaltaisessa tarkoituksessa radiolaitteella tai televerkossa häiritseviä viestejä tai muulla vastaavalla tavalla oikeudettomasti estää tai häiritsee postiliikennettä taikka tele- tai radioviestintää, on tuomittava tietoliikenteen häirinnästä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ti Maalis 23, 2004 15:54

Kuten totesin, asia on vanhentunut ja silloin siitä asianomaisiin toimiin ryhdyttiin. Tällä foorumilla se tarkoitti niitä toimia mistä mainitaan moderaattorin oppaassa - eli viestit poistettiin ja niiden lähettäjälle ilmoitettiin.

Täällä lähettäjä pisti viestin jokaiselle viestialueelle ja tekstisisältö oli varsin loukkaavaa osilta.

Minun ei onneksi henkilökohtaisesti tarvinnut puuttua muihin tämän asian mainostuksiin, mutta tuli niitä tuossa porukalla surullisesti seurattua.

En yksinkertaisesti jaksa tätä asiaa enää puida. Se tuli, oli ja meni. Lopputulos hyvä, keinot ei. Ei minulla ole mitään valittamista aiheesta enää tai syitä sitä muistella.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

Lunael

Viesti Kirjoittaja Lunael » Ti Maalis 23, 2004 16:21

hrst:
Ei itselläni, noin #omakella pyörivänä, ottanut oikeastaan muu päähän kuin se, että jotkut addressia kannattavat ylireagoivat ja vetivät herneen nenään kun kanavan aktiivit kritisoivat ihan yleisellä tasolla nettiadresseja - ja niitä ainakin itse kritisoin edelleenkin, suurin osa niistä on ihan toteutuksen tasolla kuonaa. Jossain määrin pisti vituttamaan puhe tyyliin "Omake ei tee mitään animen hyväksi", koska sellainen puhe nyt on täyttä paskaa.

Huomaa, en syytä sinua tässä mistään. Olen melkein satavarma että ainakaan sinä et sitä ärsytystä aiheuttanut, addressia mainostamaan ilmestynyt suht tuntematon heppu oli joku muu. Logeja ei ole tallessa ja muistikuvat ovat heikot, tästä suht vähäpätöisestä asiasta on jo aikaa.

Hieman myös jäi kaivertamaan ilmestymisesi Nelosen vastauksen jälkeen kanavalle, pikkaisen jutuissasi oli sellainen "hähää, olinpas oikeassa ja te väärässä" -tyylin henkselinpaukuttelun sävy pelkän "vastaus saatiin, tämmöinen oli" -ilmoituksen sijaan. Mutta todennäköisesti tällainen sävy oli enemmänkin omissa silmissäni etkä mitään tuollaista tarkoittanut. Muistaakseni jotain queryssä poristiinkin jälkeenpäin asiasta?

Minusta on pelkästään positiivista että Digimon-addressi toimi, voinpahan merkata rastin seinään niiden muiden harvojen toimineiden tai asiallisten nettiaddressien joukkoon. Animeharrastus kulkee sen verta pienissä piireissä Suomessa, että oikeasti toivoisi sitä pystyttävän harrastamaan ilman keskinäistä kilpakusentaa ja typerää pikkuasioista kinastelua. Tämä noin kaikille asian osapuolille todeten.

Jäitä hattuun, samalla puolella ollaan.

-Juha

hrst

Viesti Kirjoittaja hrst » Ti Maalis 23, 2004 17:04

Kyuu: Ohhoh, vai että tuollaista on tapahtunut. On erittäin ikävää, että järjestämäni sivu, joka ladattiin tuolloin yli tuhat kertaa, aiheutti tällaista yksityistoimintaa. Korostin erillisellä "adressin auttaminen" -sivulla sitä, että jos haluaa kirjoittaa jollekin foorumille, on se selattava läpi siksi, ettei tule useampia mainostuksia samaan paikkaan. Lisäksi kirjoitin, että viestin on oltava asiallinen, foorumin aihepiiriin sopiva ja hyvin otsikoitu. Tämän lisäksi pyysin huomioimaan, millainen foorumin politiikka on tällaisen ei-kaupallisen mainostuksen suhteen. Mutta ilmeisesti tässä on sitten ollut kyse ihan tahallisesta häiriköinnistä, ei vain välinpitämättömyydestä: adressimme oli siis otettu tämän foorumin lisäksi toiseksi uhriksi, sillä tuollaisesta mainostuksesta ei hyödy kukaan. Hyvä, että tämä selvisi. Internetin luonne on sellainen: kun tarpeeksi moni ihminen näkee jonkin tekstin, se johtaa siihen, että joku heistä ei ymmärrä käytöstapoja eikä käytä järkeään vaan tekee jotain typerää. Älä siis tuomitse koko menettelytapaa yhden häirikön takia ;). Häiriköistä on kyllä ikävästi kokemusta, tässä melkein puolitoista vuotta kärsitty yhden tyypin takia (saattaa olla periaatteessa ehkä mahdollista, että hän olisi myös näiden foorumiviestien takana), tosin ISP:lle osoitetuilla abuse-ilmoituksilla on päästy ongelmista eroon lähes kokonaan, koska häiriköinti tapahtuu enää vain kirjastosta. Ja vielä kerran: tarkoitukseni ei ollut mitenkään leuhkia tuolla viestilläni asiaa, vain lähinnä muistella sitä ja täsmentää joitakin seikkoja sekä nostaa aihe ylös, jotta kiinnostuneet muistavat varmasti katsoa jo ensi viikolla alkavan uuden Digimonin :). Varmaan voimme keskustelun lopettaa, nyt kun jonkinasteinen yhteisymmärrys on löytynyt :). (Mainitsemani häirikön takia foorumin siivoaminen on minulle liiankin tuttua - olen poistanut noin _sata_ tämän yhden ihmisen tekemää käyttäjätunnusta ja myös noin sata viestiä. En siis missään tapauksessa halua tukea moista toimintaa.)

Lunael: Täytyy myöntää, että lievä tuollainen "olitte väärässä" -sävy saattoi tekstissäni olla, koska minulle oli jäänyt erityisen vahvasti mieleen se keskustelu, että nettiadressilla ei olisi edes pieniä onnistumismahdollisuuksia. Ei kuitenkaan mitään "Omake ei kannata animea" -sävyä. En kuitenkaan tarkoittanut mitään pahaa, lähinnä halusin tuoda esiin neutraalisti sen, että nettiadressillakin voi joskus olla tehoa - olisin saman sanonut, vaikka joku täysin kolmas osapuoli olisi järjestänyt tuota nettiadressia. Ja kyllä, mehän keskustelimme tuosta yksityisesti :). Ja olen samaa mieltä siitä, että suuri osa nettiadresseista on huonoja - en kuitenkaan halua sanoa, että se johtuisi siitä, että ne ovat Internetissä. Internetiin on vain helpompi tehdä adresseja, jolloin surkeasti toteutettujen adressien suhteellinen määrä voi olla aika suuri, pahimpana adressit, jotka keräävät vain nimiä ilman allekirjoitettavaa tekstiä. Jos olisin samassa tilanteessa nyt ja minun pitäisi tehdä uusi adressi, ottaisin ylös myös allekirjoittaneiden IP-osoitteet, jotta vielä paremmin voisi varmistaa, etteivät äänet tule moneen kertaan. Mahdollista häirikkömainostusta on käytännössä mahdoton estää mitenkään, sillä vaikka kuinka kirjoittaisi jopa "älkää mainostako adressia!", aina joku päättää niin tehdä. Suurin osa onneksi täysin asiallisesti, mutta meitä ihmisiä on niin monenlaisia... Ja olen samaa mieltä, on erittäin turhaa tehdä mitään kahtiajakoa tällaisen takia - pitää puhua asioista neutraalisti ilman suurempia negatiivisia tunteita toisia saman aiheen harrastajia kohtaan :).

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ti Maalis 23, 2004 19:49

Samaa itsekin aiemmin totesin, en voi tietää ketä nuo spammaajat aiheesta olivat, totesinpa vain että muutamat heidän käyttämät tavat olivat pahinta esimerkkiä.

Adressin tekijät olisivat voineet miettiä vähän kampanjointityylejään ja tehdä lisää ohjeistusta, mutta ei heitä voi tästä suoraan syyttää jos viestinviejät olivat kolmansia osapuolia.

Kuten todettu, tuli ja meni. Ei kellään ole tarvetta tai halua aiheesta enää etsiä vanhoja vihoja.

Lmmz
Otaking
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lmmz » Ma Maalis 29, 2004 01:18

Sinällään tässä kohtaa kannattaa miettiä, että kummalla oli enemmän vaikutusta, tuolla adressin viidelläsadalla nimellä vai noilla sen liitteeksi lähetetyillä saatekirjelmillä, jotka siis olivat ilmeisesti muutaman henkilön tekemiä. Väittäisin edelleen, että pelkällä nimilistalla ei välttämättä olisi vaikutettu juurikaan, mutta nuo asiallisesti tehdyt saatekirjeet ja suora yhteydenpito kanavan suuntaan keskitetysti parin tyypin taholta varmasti olivat ratkaisevassa asemassa. 500 kasvotonta nimeä toimivat tietysti avustavana tekijänä, mutta tuskin olisivat pelkästään asiaan vaikuttaneet.

Nettiadressien suurin ongelma on tosiaan tuo, että ihmiset (jotka eivät useinkaan itse ole niitä tehneet) lähtevät vähän turhankin innokkaasti ja ajattelematta mainostamaan niitä joka paikkaan.

Koska nuo subatut jaksot muuten alkavat, vai joko alkoivat? Ei sillä, että digimon kovin vahvasti iskisi, mutta pitäisi kai pari katsoa ihan sen vuoksi, että näkisi tai kuulisi sarjaa alkuperäisillä äänillä, tähän mennessä on tullut nähtyä vain suomeksi ja englanniksi.
Kosmos on laaja. | Tutturuu!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Uutiset”