Autoharrastus animen/mangan pohjalta

Keskustelu paikallisista ja alueellisista harrastustapahtumista, larpeista, konserteista ja muista pienimuotoisemmista animeharrastajia kiinnostavista yleisötapahtumista. Huomaathan, että monista paikallisista tapahtumista ilmoitellaan ensisijaisesti animeyhdistysten omilla keskustelualueilla.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

paroni

Autoharrastus animen/mangan pohjalta

Viesti Kirjoittaja paroni » Ke Joulu 26, 2012 23:13

Suunnitelma D

Lähestyn nyt erikoisemmalla aiheella foorumia, jonka jäsenien ikä tänä päivänä taitaa olla lähempänä 15 ikävuotta, mutta meitä vanhoja partoja varmasti löytyy yhä paikalta.

Olen itse aloittanut japaniautoharrastukseni puhtaasti Initial D:n innoittama. Neljä kautta putkeen katsottuani, olin varma, että haluan alkaa katukisaajaksi.
Tänä päivänä omistan edelleen auton kyseisestä syystä ja pukataampa tästä rautaisesta sarjasta jo viidettä tuotantokauttakin, mikä todistaa että 90-luku elää edelleen vahvana meissä.

Etsinkin nyt vuosien yksinäisen ajeluni päätteeksi itselleni ajoseuraa ympäri suomea varmasti löytyvistä japaniautoharrastajista, jotka toivoisivat että tuo maaginen tunne yhteenkuuluvuudesta ja rakkaus kauniisiin autoihin olisi mahdollista jakaa muidenkin kanssa.

Älkää toki ymmärtkäkö väärin, en ole aikeissa järjestää laittomia vuoristotieajoja, vaan kyse on enemmänkin tapaamisista, laillisista rata-ajeluista, kesäajoista yms. aktiviteetista, jota voitaisiin toteuttaa Initial D:n herrasmieshengessä.

Mikäli tästä maasta vielä löytyy vanhan ajan romantikkoja, jotka uskovat kauniisiin ja nopeisiin autoihin, 90-luvun parhaisiin dancebiitteihin ja vauhdin hurmaan, niin ilmottautukaa.

Voimme jakaa tämän mahtavan animesta lähteneen innostuksemme keskenämme.
Älkääkä huoliko, vaikket omistaisi japanilaista urheiluautoa tai autoa lainkaan, olisi hienoa silti löytää edelleen sarjasta intoa ammentavia ihmisiä.

-paroni
Honda CRX 1.6 Vtec

Masahiro
Viesti:

Re: Autoharrastus animen/mangan pohjalta

Viesti Kirjoittaja Masahiro » Ke Helmi 20, 2013 00:50

Voi sentään, hyvä sielunveli, harrastaako joku muukin täällä autonsa arvostamista ja sillä ajelua? Mahtavaa, mahtavaa.

Oma autoharrastukseni alkoi kun näin aivan poikasena 1979-luvun version animesta Cyborg 009. Siinä ajettiin tosin Formulaa enemmän kuin katuautoja, mutta se riitti. Yhdistin autot siitä lähtien aikuisiän haaveisiini pysyvästi. Autot tuntuivat animen kautta saavan omanlaisensa persoonan, ja olenkin itseoppinut asfalttiteiden kumitassujen psykologian maisteri. Suomeksi, kenties juuri animen kautta iskostuin tunnustelemaan, että jokaisella autolla on omanlaisensa luonne. Koostunee pikkuvioista, persoonallisista nitinöistä ja kolinoista, ajo-ominaisuuksista ja käyttötarkoituksesta... Japanilaiset autot alkoivat kiinnostaa luonnollisesti, koska muukin Japanilaisuudessa kiinnosti.

Initial D taas on täysin vieras sarja minulle, mutta jo oma tarinasi inspiroi tutustumaan siihen. Puhut herrasmiesmäisestä hengestä, dancebiiteistä ja 90-luvusta, joten täytyyhän tämä sarja tutkia, aivan ehdottomasti!

Omasta autotallista löytyy ajan hengessä 90-luvun japanintuotanto Nissan. Malliltaan hän on 200SX, sukupolvea S13. Japanin, Saksan ja monen suomalaisenkin välikäden kautta päätyi minulle 3 vuotta sitten. Vaikka nyt itse on tullut jokin rauhoittumisen aika, ja ajelen mielummin tyynen rauhallisesti ja hermostumatta, pidän silti tietyn autopiirin tuomasta hengestä! Kun omistaa erikoisen japanilaisen auton, tuntuu, että uskollisimmat harrastajat jakavat animeista tutun veljellisyyden hengen, toistensa kunnioituksen ja autojen arvostamisen malliin katsomatta (kunhan on Nipponi). En ole törmännyt japanilaisten autojen harrastajapiirissä tarpeeseen arvostella, mustamaalata ja aliarvioida toisen harrastajan autoa. Kateuttakin tuntuu olevan vähemmän liikkeellä.

Olisi mahtavaa kyllä pitää jokin anime&japaniauto-harrastajien pieni kokoontuminen. Kannatan!
共に唄い共に歩いた 道を照らす今宵の この月を

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Su Helmi 24, 2013 11:29

Jeps, Initial D:stä lähti tuo innostus autoihin itsellänikin. Hachirokun innoittamana tuli silloin nuorempana hommattua vähän halvempi luukkulampullinen viistoperä, Mazda 323F ja vuosien kuluessa olen muutaman VTI-Civicin ja evomitsun kautta palannut taas Mazdan pariin ja nyt tallissa odottelee kevättä Japanista maahantuotu vm 1993 Roadster eli kotoisammin MX-5. Auto tuli Japanista vakiokuntoisena mutta olen rakennellut sitä aika paljon ja nyt löytyy BC Racing alusta, Enkei RPF-1-vanteet Toyo R888-renkailla, EBC:n ratajarrut, vähän sporttisempaa sisustaa, konehuoneessa Eatonin remmiahdin ja moottorinohjauksena Megasquirt.

Kuva

Kuvasta poiketen kuskinpenkkinä on nykysellään räikeänpunainen Sparcon kuppi :E

Siinä missä harrasteauto taitaa olla kappalemäärältään maailman myydyintä urheiluautomallia, käyttiksenä taas toimii ainakin täällä Suomessa hieman harvinaisempi laitos, Suzukin keicar-mallistosta se ärjyin eli Alto Works.

Kuva

Japanintuontia siis tämäkin, mopoautokokoa mutta pellin alla ärjyy yli 9000rpm kiertävä 0.6l 3-cyl turbomoottori ja voima jaetaan joka nurkalle. Nelivedon tarjoaman hauskuuskertoimen ja kuitenkin halpojen ylläpitokustannusten vuoksi aika ideaalinen talvi/käyttöauto.

Voishan sitä jotain tollasta renkaanpotkimissessiota autohenkisten kesken suunnitella vaikka jonkun conin yhteyteen? Useimmiten kyllä käyn tapahtumissa ilmastoidulla vähän kuluttavalla mukavammalla farmariautolla mutta Desuun voisi säiden salliessa tulla Roadsterilla, tuskin mulla ihan hirveästi roudattavaa tavaraa on.

ComSR

Viesti Kirjoittaja ComSR » Ti Helmi 26, 2013 19:32

madu kirjoitti:Voishan sitä jotain tollasta renkaanpotkimissessiota autohenkisten kesken suunnitella vaikka jonkun conin yhteyteen?
Onko koskaan näkynyt Suomessa itashoja? Vaatii hiukkasen kanttia :lol:
Time never betrays dreams. But on the flip side, dreams must not betray time.

Masahiro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Masahiro » Ti Helmi 26, 2013 23:44

En ole itse nähnyt montaa, mitä nyt parissa CarShow'ssa, mutta katukuvassa harvemmin. Teki jossain vaiheessa mieli hemmotella omaa autoa itasha-vinyylein, mutta ei ainakaan vielä... :)
共に唄い共に歩いた 道を照らす今宵の この月を

Hachiroku

Viesti Kirjoittaja Hachiroku » Ke Helmi 27, 2013 00:15

Tuskinpa täällä kukaan kehtaa itashaa tehdä. Joskus täytyy sekin asia korjata. Japanissa tilanne oli aivan toinen. Ainakin Tokiossa olen nähnyt niitä enemmänkin, jopa Porscheja ja Ferrareita.
Who Dares Wins!

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » To Helmi 28, 2013 09:18

Kyllä se yksi suomalainen MKIV Supra on koristeltu nanohatarroin :)

Kuva

Vaan näkishän noita mielellään enemmänkin!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut harrastustapahtumat”