Copic

Tietoa ja keskustelua erilaisista välineistä ja oppaista sekä hyvien vinkkien jakamista taiteilijoiden kesken.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Taidenurkkaus / aktiivit

Shorzzi

Copic

Viesti Kirjoittaja Shorzzi » Ma Heinä 13, 2009 00:21

En löytänyt aihetta väritys vehkeille, ja Copic on kuitenkin melko iso merkki, joten päätin sitten itse aloittaa uuden aiheen.

Aloitus viestini saattaa jäädä hieman suppeaksi, koska en ole ennen aloittanut aihetta (puhumattakaan huonosta kirjoitustaidostani) ja nyt on kuitenkin melko myöhä.
Kuitenkin tänne te vähän kokeneemmat ja kokemattomammat voisitte kysyä ja kirjoitella Copiceista kaikkea mitä tulee mieleen. Esim: käytöstä, montako teillä on, mitä diggaatte? ja niin edelleen.

Aloitan nyt kertomalla omia kokemuksia.
Minä en itse ole mikään veteraani. Ostin eilen ensimmäiset kynäni animeconista(seitsemän ciao kynää plus multilainer ja blenderi).Nyt kun olen niitä vähän aikaa testaillut, niin voin sanoa olevani tyytyväinen. Erittäin kalliita pirulaisia, mutta laadukkaita. Olenpa siis ajatellut rupeavani laajentamaan valikoimaani, mutta yksi kysymys askarruttaisi mitä. Mitä niistä nyt kannattaisi ostaa?
Mikä on kannattavin valinta jos tosissaan haluaa haistella copic kemikaaleja? Ciao? Sketch? Marker?
Tähän kysymykseen jos saisin vastauksen olisin kiitollinen. Olisi kyllä mukava kuulla omista tekniikoistannekin esim: väritätkö vaaleasta tummempaan vai toisin päin.

anteeksi jos nyt on vähän köykäistä tekstiä, on vähän huono olo.

Holly

Re: Copic

Viesti Kirjoittaja Holly » Ma Heinä 20, 2009 17:31

Kiva että tällainenkin aihe tuli. ^^

Itsekään en ole kovin kokenut copic-kynien kanssa. Omistan 11 copiccia (ciao), joista kaksi mustaa (toinen melkein loppu). Kovimmassa käytössä ovat armaan olleet punainen ja tummempi keltainen. Ensimmäisen kerran copicceja käytin joskus vuosi sitten, mutta en ole kovin aktiivisesti niitä käyttänyt (osaksi siksi, että pelkään, että ne kuluvat, ei rahat riitä ostella niitä jatkuvasti lisää...)

Muuten, onko tuo blenderi kovinkin hyödyllinen? Itselläni ei nimittäin sellaista ole.

En osaa värittää copikeilla kovinkaan hyvin, olisiko kenelläkään yleisiä vinkkejä?

Vielä niistä tekniikoista joita käytän: väritän tummemmasta vaaleampaan päin. Yritän olla keskeyttämättä väritystä kesken väritettävän alueen, ettei jää sellaisia "rajoja". Yleensä yritän myös värittää aika nopeasti, tosin tästä syystä jälki saattaa joskus olla vähän suttuista...

Olen kiinnostunut, miten copiceilla saa esim. tällaista jälkeä? (muuten, anteeksi jos muiden ihmisten tekemiä töitä ei saa linkittää tänne mistään. Joku minua viisaampi mode voi korjata virheeni, jos olen sellaisen tehnyt... ^^').
Onko siinä joku salaisuus, vai onko kyse harjoituksen puutteesta, jos ei saa noin hyvää jälkeä aikaan?

PikkuRotta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PikkuRotta » Ma Heinä 20, 2009 18:10

Itselläni on copicceja noin 50 kymmentä (muutamaa en ole koskaan edes käyttänyt, kun valmiissa setissä tuli sen verran hirveitä värejä mukana).
Itse väritän copicceilla vaalemmat värit ensin ja sitten vasta tummemmat, kun kerta kyseessä ei ole peittovärit ja entiset värit näkyvät alta. Tuleepahan välteltyä pahimmat varjostusmokat. Itsellä kun ei itseluottamus ja näkemys tulevan värityksen suhteen ole kovin korkealla. Copiccien kanssa tykkään käyttää viivojen piirtämiseen värillisiä tussikyniä sekä valkoista akryylimaalia.

Deviantartissa tuntuu olevan artistien tekemiä tutoriaaleja siitä miten he värittävät. Uskoisin teidän olevan kiinnostuneita esimerkiksi tästä esimerkistä. Muitakin on kuten tämä ja tuo.

Hérainia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hérainia » Ti Syys 15, 2009 18:59

Itse olen hankkinut jo satasien edestä näitä kalliita kyniä, mutta ne todellakin ovat hintansa väärttejä. En itse ole myöskään mikään ekspertti, mutta voin sanoa, että näillä tusseilla on sulava ja helppo piirtää/värittää. Olen itse oppinut niitä käyttämään lukuisten löytämieni tutoriaalien/vinkkien ja ennen kaikkea kokeilun avulla. Olen alkanut käyttämään copiceja yhä enemmän ja nyt niistä on tullut minun vakioväritystapani.
"Se, minkä taakseen jättää, sen edestään löytää"

Kitichan

Viesti Kirjoittaja Kitichan » Ke Joulu 08, 2010 09:51

Itselläni on parisen kymmentä ciaoa, ja tykkään aika kovastikkin. Yhtenä huonona puolena pidän sitä kun ne kuluu niin nopeaan, ja täyttöpakkaukset vasta kalliita onkin, tosin niistä voi sitten muutamankin kerran täytellä.

Osaako joku sanoa mitä eroa on Ciaolla ja Markerilla? Marker näkyy läpi?

Ja copicit ei ehkä ihan sovellu tähän, mutta eipä ollut muuta käden ulottuvilla. x')

Phantomhive

Viesti Kirjoittaja Phantomhive » To Loka 18, 2012 23:12

Hm, itse olen miettinyt hankkivani Copiceja, mutta mistäköhän (ehkä) suomalaisesta kaupasta irl:ssä/verkossa niitä olisi vai pitääkö ulkomailta vaivautua tilaamaan?

Crimson
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Crimson » Pe Loka 19, 2012 00:14

Kitichan kirjoitti:Itselläni on parisen kymmentä ciaoa, ja tykkään aika kovastikkin. Yhtenä huonona puolena pidän sitä kun ne kuluu niin nopeaan, ja täyttöpakkaukset vasta kalliita onkin, tosin niistä voi sitten muutamankin kerran täytellä.

Osaako joku sanoa mitä eroa on Ciaolla ja Markerilla? Marker näkyy läpi?

Ja copicit ei ehkä ihan sovellu tähän, mutta eipä ollut muuta käden ulottuvilla. x')

Ciaosta et pysty vaihtamaan päätä erilaisiin toisin kuin muissa Copicin kynissä (Marker, Comic, Sketch). Tuon pään irtiottaminen myös parantaa hieman täyttämistä koska täyttäminen kannattaa tehdä siitä päästä jolla ei piirretä että saa kaikessa rauhassa valua kynän päähän. Ainakin itse huomasin ettei enää täytön jälkeen tuntunut siltä että koko täyttöosuus olikin jo ekalla kosketuksella paperilla tai värjäys muuten märkää.

Itse tulee käytettyä tiuhaan tahtiin Sketchejä (ja mitä muutama wide ja marker löytyy kanssa) koska markerit ovat liian isoja pieniin käsiini, ciaot eivät tarjoa tuota pään poisottoa ja comiceja en ole vielä edes kokeillut kun näyttävät olevan identtiset sketcheihin?
Kynät ostin vuosina nakki ja papu Japanista ja nykyään kerta kun löytyy kynät niin ostelen lähinnä täyttöpulloja ja kyniin uusia päitä jos niitä on tarvis. Kaikki ostokset tapahtuu Japanin matkoillani koska siten se tulee halvimmaksi mutta harvemmin tarvitsee täyttöpulloja ostella kun ne ovat sen verran riittoisia.
Osaan käyttää niitä sen verran että itse olen tyytyväinen jälkeeni, mutten kuitenkaan mikään copicmastah ole. Ainut mikä oikeastaan tuottaa ongelmaa on itse copicpaperin käyttö joka murhaa ohuudellaan ja sillä että kaikkien vuosien jälkeen normaalin kopiopaperin käytön jälkeen en osaa enää värejä hallita copicpaperilla samalla tavalla kuin normipaperilla. En ole kuitenkaan sellainen nitpick että edes välitän siitä että "oo äm gee sä et käytä oikeeta paperia!!1!". Välillä vaan tulee kokeiltua ja todettua että ei edelleenkään näytä siltä miltä haluaa sen näyttävän ja kipittää takaisin kopiopaperin luokse.
@cosplay.com ° C² cosplay@tumblr °
あ! シチュ〜! シチュ〜!

marikadaa

Viesti Kirjoittaja marikadaa » Su Maalis 10, 2013 09:43

Minun mielestä copic kynät ovat tosi hyviä, itse omistan kuusi kynää!:)
Suosittelen kaikille !!:)
Marika:)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Välineet ja oppaat”