Piirtämisen vaiheet - Mitä eri välineitä käytät

Tietoa ja keskustelua erilaisista välineistä ja oppaista sekä hyvien vinkkien jakamista taiteilijoiden kesken.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Taidenurkkaus / aktiivit

Avatar
Chiame
Viestit: 177
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 13:35
Paikkakunta: Espoo

Piirtämisen vaiheet - Mitä eri välineitä käytät

Viesti Kirjoittaja Chiame » La Huhti 18, 2009 13:32

Eli:

Nyt kysynkin, mitä eri välineitä käytät kokonaisen kuvan tekemiseen. Kokonainen kuva määritellään niin, että kuva on lopullinen, eli se ei ole enää keskeneräinen. Jos sinulla on tapana värittää kuvasi, niin väritys lasketaan mukaan. Pyydän painottamaan eritoten siihen, mitä välineitä kuvassa on käytetty, ja mihin kohtaan, koska olemme Välineet ja oppaat - palstalla. Annan toki itse esimerkin, mitä tarkoitan tällä:

1. Ensin valitset yhden itsellesi tyypillisen kuvan, jonka olet tehnyt itse. Sellainen, jonka pohjalta voit kertoa kuvan teosta.

http://riinapuri.deviantart.com/art/67- ... -101307938

2. Kerrot vaiheesta jonka olet tehnyt ensin. Minulla se oli hahmottelu!! :D Käytin siihen ihan tavallista lyijykynää.

3. Seuraavana tussasin kuvan. Hahmon, murattien ja etummaisen purkin tussaukseen käytin Copic Multiliner SP - tussia. Taaempana olevien purkkien tussaukseen käytin ruskeaa Winsor&Newtonin pullotussia, ja etikettien teksteihin saman valmistajan sinistä pullotussia. Käytin ruskeaa ihan siksi että purkit eivät korostuisi niin paljon kuin etummaisena oleva hahmo, jonka tussasin mustalla.

4. Aloitin värittämisen. Käytin mustalla tussatuiden kohtien väritykseen Copic Ciao-tusseja. Taaempana olevat hökötykset väritin vesiväreillä. Käytin kaikkia sokerisia ja kirkkaita värejä, koska kuvan oli ehdottomasti oltava iloinen!!

5. Käytin valkoista pullotussia highlight'en tekemiseen. Tämän jälkeen otin esille hammasharjani, kastoin sen raa'asti valkoiseen vesiväriin ja roiskin väriä kuvan kulmiin.

6.Tein seinälle kaakelit oranssilla puukynällä. Olin aiemmin värittänyt seinän keltaisella vesivärillä, mutta tein kaakeleiden rajat ja varjot puukynällä.

Ja tadaah kuva on valmis!! :D Näin siis toivon teidän kertovan jostain kuvasta, jossa on muillekin töillesi ominaiset työvaiheet. Tässä työssäni on muuten lähinnä samat vaiheet kuin muuten, mutta niitä on hieman enemmän. Valitsin tahallani :D
Never push the "Big Red"-button!! Never!!
http://riinapuri.deviantart.com

Avatar
rama
Viestit: 318
Liittynyt: Ke Loka 26, 2005 16:05
Paikkakunta: Stockholm
Viesti:

Re: Piirtämisen vaiheet - Mitä eri välineitä käytät

Viesti Kirjoittaja rama » Pe Loka 02, 2009 12:11

Mielenkiintoinen aihe joka näyttää jääneen huomiotta, ehkä osittain siksi että samantyyppistä löytyy myös luonnos-ketjua, joskin pääpainotus siellä on kuvan eri tekovaiheissa eikä niinkään välineissä. Työtapoja on yhtä monia kuin tekijöitä ja ainakin itseäni kiinnostaa aina lukea kuinka muut työskentelevät.
Omana esimerkkinä tyypillinen mustavalkoinen sarjakuvansivu.

- Työ alkaa kässärin lukemisen jälkeen pikaisella luonnostelulla jossa suunnittelen paneelit, puhekuplien paikat yms. Tämän teen lyijykynällä (yleensä 0.3 HB).

- Sen jälkeen avaan kyseisen sivun Photoshopissa ja teen paneelit sekä monteeraan tekstit suht koht paikoilleen. Tulostan sivun ja luonnostelen sen lyijärillä oikeaan kokoon (siis piirtokokoon joka on noin 140% painettua kokoa suurempi). Joskus tämän joutuu tekemään useampaan kertaan ennenkuin lopputulos miellyttää. Jos paperi ei ole tarpeeksi ohutta läpipiirtämiseen käytän valopöytää. Ison pyyhekumin lisäksi käytän tarkempaan kumittamiseen varrellista pyyhekumia. Jos käyttää digirastereiden sijaan rasteriarkkeja voi olla asiallista hankkia sähköinen pyyhekumi joka toimii hyvin esm pilviä raaputtaessa. Myös jonkinlainen harja pyyhekumin purujen poistamiseen on hyvä olla, kädenselkää käyttäessä tulee helposti sotattua työ :P

- Kun luonnos on valmis tussaan sen eri paperille valopöydällä käyttäen maru- ja G-teriä sekä Talensin Indian Ink-mustetta (jotkut tussaavat suoraan luonnoksen päälle, mutta itse haluan säilyttää luonnoksen siltä varalta että joudun muuttamaan jotain yksityiskohtaa). Kun sivu on kuivanut skannaan sen Photoshoppiin (pienennän sen samalla painokokoon) ja korjaan mahdollisesti tekstien paikkoja sekä pieniä tussausvirheitä.
Kuvassa näkyvä harmaa reuna on Photoshop-dokumentin päällisin layer jonka poistan valmiista sivusta. Se auttaa minua näkemään sivun oikean koon ja saumanvarojen välin (saumanvälejä tarvitaan painoteknisistä syistä jos joku kuvista yltää reunoille asti).

- Tämän jälkeen lisään mahdolliset isommat mustat alueet sekä valkoiset tehosteet, ja tietysti rasterit. Myös osa ääniefekteistä tulee mukaan vasta tässä vaiheessa.
Valmista tuli!

Lopuksi vielä ryhmäkuvat työvälineistäni ;D (kuvassa myös edesmennyt Wacom piirtolautani joka on sittemmin vaihtunut samankokoiseen Intuosiin)

Avatar
Aura
Viestit: 91
Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 13:56

Re: Piirtämisen vaiheet - Mitä eri välineitä käytät

Viesti Kirjoittaja Aura » Ti Loka 06, 2009 21:42

No kirjoitetaanpa tänne viesti... Valitsin tämän kuvan siksi, että siitä on jotain kerrottavaa, siis muutakin kuin "tussasin G-terällä ja pyyhin sitte lyijärijäljet pois". Kuvitukseen haluttiin da Vincin Vitruvian Man jäätyneenä versiona, se tuli muistaakseni juttuun joka käsitteli sitä miten ihminen sietää kylmää. Tai jotain.

Totesin ettei minun edes kannata yrittää piirtää kuvaa kokonaan itse, joten printtasin ulos Vitruvian Manin ja suurensin sen kopiokoneella. Taisin joutua muokkaamaan alkuperäistä kuvaa ennen printtaamista että sain siitä selkeän version. Luonnostelun tein lyijykynällä. Luonnostelin valopöydällä ukon asennon ja ympyrän, noin suurin piirtein, niin että se tuli oikeisiin mittasuhteisiin ja suunnilleen oikean näköiseksi. Tämän jälkeen näitä apuviivoja käyttäen piirsin päälle oman versioni ukosta. Vertailun vuoksi, alkuperäinen on täällä.

Tämän jälkeen tussasin kuvan G-terällä, tussina Talensin indian ink, jota yleensä käytän. Tussaan aina lyijykynäluonnosten päälle, vaikka lyijykynäjälkien kumittaminen on rassaavaa. Pyrin yleensä tekemään luonnoksista summittaiset, niin että tussaus ei menisi pelkäksi kopioinniksi vaan varsinainen piirtämistyö tapahtuisi vasta puhtaaksi piirrettäessä. Ja siksi, ettei olisi oloa että alkuperäinen luonnos onnistui paremmin. On kuitenkin kaksi syytä miksi tämä ei ole välttämättä järkevin tapa työskennellä. Joskus käy niin että kuva menee pilalle ja alkuperäinen luonnos tuhoutuu sitten siinä samalla. (Tosin sen voi silti piirtää uusiksi valopöydällä.) Toinen syy on se, että meikäläisen taidoilla luonnokset kannattaisi tehdä tarkemmin, usein viivat menevät vääriin paikkoihin kun en muista mitä sotkua piti seurata ja luonnoksista huolimatta piirrän ikään kuin vapaalla kädellä. (Tosin aika usein on käynyt niinkin, että huolellisesti väännetyt kasvot menevät kuitenkin mönkään tussausvaiheessa.)

Seuraavaksi skannasin ja käsittelin kuvan Photoshopissa. Eli siistin sen, lisäsin levelsillä tummuutta, en muistaakseni kuitenkaan tainnut muuttaa sitä thresholdilla mustavalkoiseksi kuten yleensä teen. Sitten väritin kuvan Photarissa ja vaihdoin viivojen värin sinertäväksi, mikä painettuna näytti liian haalealta.

Koska kuvan piti olla jäinen, yritin saada siihen jäistä fiilistä värivalinnoilla ja lisäämällä jollain brushilla läpikuultavaa lunta sinne tänne. Taustan yritin pitää mahdollisimman yksivärisenä. Myös pipon, lapasten ym pintojen pohjaväri on tasainen. No, olen vähän huono selittämään asioita enkä muista enää tarkkaan mitä kaikkea kuvalle tein, mutta osa sävyistä on tehty rajaamalla lassolla alueita jotka on täytetty. Puuterimainen lumi/huurre on kuvassa ainoa osa, joka on jollain lailla "maalausmainen", muut ovat niitä tasaisia pintoja.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Välineet ja oppaat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija