Oman figun teko

Tietoa ja keskustelua erilaisista välineistä ja oppaista sekä hyvien vinkkien jakamista taiteilijoiden kesken.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Taidenurkkaus / aktiivit

PikkuRotta
Viesti:

Oman figun teko

Viesti Kirjoittaja PikkuRotta » Ma Huhti 06, 2009 08:01

Muutama vuosi sitten aloin ihastella animehahmoista tehtyjä figuja ja haluasin kokeilla itsekin sellaisen tekoa. Yritykseni ovat kuitenkin jääneet puolivillaisiksi ja kysyisinkin neuvoa siitä mitä välineitä ja massoja kyseiseen hommaan voisi käyttää?

Tähän mennessä olen onnistunut saamaan aikaan hyviä animeoliohahmoja kuivahuovutuksella esim. Azumanga Daiohin kisu. Ihmishahmoja ei tuolla tavalla kuitenkaan kovin helposti saakaan aikaiseksi...

Sain vanhempani tuomaan minulle Sculpey-massaa, kun netin syövereistä löysin tiedon että sitä käytetään ja ylistetään figujen ja pienoismallien teossa. Valitettavasti sain Sculpey original-massaa mikä ei ole sama kuin kehuttu Super Sculpey. Testailujeni perusteella kyseinen polymeerisavi on tuskallisen vaikeaa muovattavaa, kun pienestäkin kosketuksesta pintaan/massaan tulee painaumia. Tämäkään ei kelvannut ihmishahmojen tekoon ellei halunnut pelkkiä karkeita hahmoja, jotka on sisältä tuettu rankemman puoleisesti rautalangalla... Tosin tällä massalla sai aikaan kivoja animen eläin hahmoja (: (Sain tehtyä itse haluamani Totoro-kehyksen)

Minulla on nyt Super Sculpey-polymeerisavea, mutten ole saanut aloitettua figun tekoa vieläkään. Kaipailisin välineitä pienten yksityiskohtien muokkaamiseen.

wice

Re: Oman figun teko

Viesti Kirjoittaja wice » La Huhti 11, 2009 20:33

Itse olen kokeillut Temperasta saatavaa Roma Plastinaa, joka on öljypohjaista savea, eikä siis kuivu. Sitä saa useampana eri kovuusasteena, pehmeästä aina sormia kurittavaan wannabe-kiveen asti. Kovia laatuja joutuu narukätinen taiteilijahippi pehmittämään lämmittämällä joko käsillä tai jonkinlaisella tarkoitukseen sopivalla virityksellä. Paloturvallisuutta unohtamatta!

Ymmärrykseni kuvanveistoprosessista on sellainen, että ensin luodaan figuurille esimerkiksi rautalangasta luuranko, joka taivutellaan haluttuun asentoon. Sitten tämän päälle mätetään anteliain käsi savea, etsien figuurille karkeahkon oikeanlaista muotoa. Sitten otetaan joko kaupasta ostettu tai itse tehty kaavinkokoelma saviseen käteen ja poistetaan savea, kunnes Tiffanian tissit ovat saavuttaneet halutun muodon. Eli ensin rankasti massaa runkoon ja sitten kuoritaan se muoto sieltä massan sisältä. Ja vaatteet sit siihen päälle. Jos vielä välillä lyöt keskeneräistä luomustasi ja kiljaiset "Mikset sinä puhu minulle!?", Michaelangelo-cosplaysi on täydellinen.

Jos haluat valaa veistoksestasi ihka oikeita muovileluja, tarvitset Jotain Juttua jolla teet muotin, ja sitten esimerkiksi pienoismalli- tmv. nörttiliikkeestä mahdollisesti löytyvää hartsia. Ja sen muotin tarttis sit kestää sen hartsin kovettumisreaktiossa syntyvä lämpö, lol.

Garage kitien ja action-figuurien tekeminen on sitten ihan oma lukunsa, figuurin valaminen tehdään tod. näk. osissa, eli ranka/figuuri pitää mahdollisesti rakentaa siten, että raajat, pään, hiukset, vaatteet ym. saa irti. Asiasta lisää jollakin toisella lepakkokanavalla.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Välineet ja oppaat”