Värikynät

Tietoa ja keskustelua erilaisista välineistä ja oppaista sekä hyvien vinkkien jakamista taiteilijoiden kesken.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Taidenurkkaus / aktiivit

Sasuko

Värikynät

Viesti Kirjoittaja Sasuko » Ma Tammi 06, 2014 00:02

Lyhyt ja ytimekäs otsikko aiheeseen. Elikäs, olen etsinyt itselleni laadukkaita värikyniä. Tykkään tehdä töitäni pääasiassa puuvärein (siis värikynin) ja tussien voimalla. Kuitenkin teen melko usein myös vesiväri/akvarelli töitä, joihin sekoitan milloin mitäkin kuten pastellia ja jopa tusseja.

Ongelmani on ollut, etten ole osannut päättää kaikista tarjolla olevista "pro"sarjan värikynistä, mitkä olisivat ns. parhaita. Kaipaan värikyniltäni voimakasta väriä ja intensiivisyyttä sekä peittävää pintaa, vaikka ymmärrän toki, etteivät värikynät välttämättä yllä tussien ja maalien intensiivisyyteen (mutta ainahan saa toivoa). Listailen tähän nyt kynäsarjoja, joita olen katsellut kynsiä purren ja miettinyt ostoslistalle, kun lastensarjan värikynät ovat alkaneet risoa...

Derwent-tuotesarjan värikynät
Itselläni on kokemusta vain Derwent Watercolour akvarellikynistä sekä pastels pötkyistä. Olen tähän mennessä pitänyt Derwentin väriominaisuuksista muuten, paitsi väriskaalassa on mielestäni toivomisen varaa.. (minulla on vain akvoissa 24 ja pastelseissa 12 setit)

Faber-Castell
Minulla ei ole kokemusta tämän tuotesarjan kynistä, joten toivoisin, että saisin kommentteja sarjan värikynistä, jos jollain on kokemuksia kyseisistä tuotteista.

Lyra
Sama ongelma kuin Faber-Castellin kanssa: ei omaa kokemusta, en oikein tiedä millaista jälkeä saavat aikaan.

Caran d'Ache
Caranilta olen katsellut Pablo kyniä. Näiden saatavuus vaikuttaisi olevan hyvä Suomessa kuten aiemmin luettelemienikin, mutta tämänkään tuoteperheen ammattikäyttöön tarkoitetuista kynistä ei ole kokemusta. Kauppojen sivuilla selaaminen ei ole mielestäni ollut kovin hedelmällistä, sillä suurin osa lupaa hyvää pigmenttiä, värin pehmeää leviämistä sekä muutenkin hyvää laatua.. Tosin Pablossa yksi superbonus olisi vedenpitävyys eli minunlaiselle mixaajalle ne saattaisivat sopiakin, jos oikeasti ovat niin permanentteja kuin miltä kuulostavat...

Prismacolor
Prismacoloreista ei ole omaa kokemusta ja niiden saatavuus näyttäisi olevan hankalaa halvilla postikuluilla, kun näitä taidetaan myydä vain jenkeissä. Prismacolorin väriskaalaan olen ihastunut ja selailtuani youtubea olen myös pitänyt niiden jättämästä jäljestä. Prismoissa kuitenkin huolettaa juuri tuo saatavuus kaikkein eniten.. Paras tapaus oli, että tuote maksoi 21 euroa ja postimaksuja sekä "veroja ja muita velvollisuuksia" tuli 33 euron verran lisäksi. Eli olisi maksanut yhteensä noin 54 euroa tilata kyseinen kynäsetti.
Prismalta olen ihastellut sekä 72 kynää sisältävää Premier Colored Pencils settiä, mutta toppuutellut itseäni ja todennut, että myös Premier Colored Pencils, Manga set 23 vaikuttaisi setiltä, joka sopisi hyvin minun käyttööni.

Näääin. Olen käynyt siis noita vaihtoehtoja katsastamassa hyviksi värikyniksi ja kaipaisin vertaistukea ja kokemuksia/arviointeja värikynistä. Ihanteellista tietysti olisi, että myös muita värikynä tuoteperheitä tulisi ilmi, varsinkin jos niiden saatavuus myös Suomeen on hyvä (ja tulliton..).
Löydyn myös Deviantartista. Sivulleni eksyminen jokaisen seikkailijan omalla vastuulla.

Palaa sivulle “Välineet ja oppaat”