Piirtopöydät

Tietoa ja keskustelua erilaisista välineistä ja oppaista sekä hyvien vinkkien jakamista taiteilijoiden kesken.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Taidenurkkaus / aktiivit

NuttyNuti
Viesti:

Piirtopöydät

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » To Loka 21, 2010 19:34

Tässä topicissa voi yleisesti puida asiaa piirtopöydistä. Aloitan röyhkeästi keskustelun nostamalla esille oman ongelmani.

Olen aikeissa pyytää vanhemmiltani joululahjaksi piirtopöytää, ja mallia olen tässä miettimässä. Ensimmäistä piirtopöytää olen siis ostamassa. Tähän mennessä olen kallistunut jonkin Wacom Bamboon suuntaan, ja paraikaa jännäilen että mikä koko/malli olisi paras. Monissa paikoissa on sanottu, että se riippuu ihan yksilöstä ja zoom toimii kivasti, mutta saisiko jotain eksaktimpaa suuntaviivaa? Piirrän yleensä lyijykynäpiirroksia, joiden pinta-ala on noin A5, joten isoja ranneliikkeitä en vetele. Siinä suhteessa jokin pieni malli taitaisi olla hyvä (plus, tietokonepöytäni ei ole mikään tilaihme).

Ja toisaalta, mitä tuumitte muista merkeistä kuin tuosta ah-niin ylistetystä Wacomista? Minun ei välttämättä kannata ostattaa hirvittävän kallista lättyä, sillä jos ei riitäkään into moiseen niin valuuttaahan siinä menee. Mitä suosittelisitte huvikseen piirrustelevalle opiskelijalle, joka haluaa aloittaa varovaisella budjetilla?

E: Tarkennus: Piirto-ohjelmana toimii GIMP.
"Maailmamme ei ole lahja vanhemmiltamme vaan lainassa lapsiltamme."
-- Intiaanien sananlasku

Tisku
Viesti:

Re: Piirtopöydät

Viesti Kirjoittaja Tisku » To Loka 21, 2010 19:53

Lähemmäksi neljä vuotta sitten sain ensimmäisen piirtopöytäni, jota käytän edelleen ja hyvin toimii, nimittäin Wacom Graphire 4, piirtoalue kokoa A6. Voi kuulostaa todella pieneltä, mutta hyvin on minulle kelvannut eikä valittamista ole. Taisi silloin maksaa sellaisen satasen. Piirtelen paljon tietokoneella, kovassa käytössä tuo on ollut ja toimii silti hyvin.

En ole muita merkkejä kokeillut kuin Wacomia, mutta ymmärrän miksi sitä suositellaan. Laadukkaita piirtopöytiä eivätkä hirveän kalliitakaan. Miksi juuri Wacomin hankin silloin aikoinaan taisi olla juuri tuo hinta, serkun Wacom, jota olin testannut, sekä se, että kynän toisessa päässä oli kumi (on muuten tosi kätevä asia). Bamboota en ole kokeillut, mutta mitä nyt olen sattunut näkemään niin sitä on suositeltu, hyvä vaikuttaisi olevan, eikä hirveän kalliskaan. Varmaan se A6 olisi sinulle paras koko, hinta ei olisi päätähuimaava ja vaikuttaisi olevan käyttötarkoitukseesi sopiva.

Aura

Viesti Kirjoittaja Aura » To Loka 21, 2010 20:16

En suosittelisi hankkimaan halvinta, ja aika yleinen mielipide on se että Wacom on paras ja jos mahdollista niin kannattaa hankkia Intuos. Kallishan se on, mutta se myös kestää. Ja käyttömukavuus on huomattava.

Itsellä on A6 kokoinen Intuos 3 ja se pelittää yhä hyvin, vaikka A6 saattaa olla piirtämiseen hiukan pieni. Värittämiseen se riittää aivan hyvin. Bamboota en ole testannut, se lienee parempaa laatua kuin vastaava vanha malli, mutta aika leluksi sitä on haukuttu. Paremmissa malleissa on se hyvä puoli että jos jostain syystä haluaa piirtopöydästä eroon löytyy sille varmasti halukkaita ostajia.

NuttyNuti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » To Loka 21, 2010 20:34

Kiitos kommenteista! Olen silloin tällöin nähnyt netissä huutokauppauksia sarjassamme "Ostin tällaisen mutta kyllästyin siihen", joten se voisi olla yksi vaihtoehto jos haluaa pitää kukkaronnyörit tiukalla. Mahdollisesti voisi myös kysellä edelliseltä omistajalta, miten tämä kapistus asennetaan tai miten se toimii, jos vaikka korkeakoulupiiristä tai muusta IRL-paikasta löytyisi kauppaaja.

Pääsin muuten kerran kokeilemaan pikaisesti piirtopöytää, ja sen pöydän omistaja sanoi, että piirtopöydän kuva-alueen voi säätää olemaan aktiivinen vain tietyssä kolkkaa ruutua. Sellainen sopisi minulle erityisen hyvin, sillä käytän GIMPiä, jossa on työkalupakit ruudun molemmin puolin ja keski-alueella piirrustellaan. Miten homma siis toimisi?
-- Intiaanien sananlasku

Aura

Viesti Kirjoittaja Aura » To Loka 21, 2010 20:41

NuttyNuti kirjoitti: Pääsin muuten kerran kokeilemaan pikaisesti piirtopöytää, ja sen pöydän omistaja sanoi, että piirtopöydän kuva-alueen voi säätää olemaan aktiivinen vain tietyssä kolkkaa ruutua. Sellainen sopisi minulle erityisen hyvin, sillä käytän GIMPiä, jossa on työkalupakit ruudun molemmin puolin ja keski-alueella piirrustellaan. Miten homma siis toimisi?
Mutta jos säädät vain piirustusalueen aktiiviseksi et pääse kynällä lainkaan käsiksi työkalupalkkeihin. Normaalissa piirustuskäytössä tuota ominaisuutta ei tarvitse, en tiedä ketään joka niin tekisi.

Kannattaa varmasti katsella jos Intuosia esimerkiksi saisi hyväkuntoisena käytettynä. Vanhoissa malleissa on noin 4:3 piirtoala ja uusissa laajakuva, mutta silläkään ei ole käytännössä mitään merkitystä. Vanha 4:3 toimii laajakuvanäytöllä ilman mitään ongelmia.

NuttyNuti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » To Loka 21, 2010 20:57

Aura kirjoitti:Mutta jos säädät vain piirustusalueen aktiiviseksi et pääse kynällä lainkaan käsiksi työkalupalkkeihin. Normaalissa piirustuskäytössä tuota ominaisuutta ei tarvitse, en tiedä ketään joka niin tekisi.
Ah, hyvä pointti, hyvä kun sanoit. Mikä muuten on piirtolaudoissa se "laajakuvanäyttö"? Oman läppärini näytön koko on 1280x800 pikseliä, onko se laajakuvanäyttö vai tavallinen? Kyllä se aika matalalta vaikuttaa leveyteen nähden...
-- Intiaanien sananlasku

Aura

Viesti Kirjoittaja Aura » To Loka 21, 2010 21:16

NuttyNuti kirjoitti:Mikä muuten on piirtolaudoissa se "laajakuvanäyttö"? Oman läppärini näytön koko on 1280x800 pikseliä, onko se laajakuvanäyttö vai tavallinen? Kyllä se aika matalalta vaikuttaa leveyteen nähden...
Laajakuvanäyttö kuten kaikissa koneissa nykyään tuppaa olemaan. Mutta ei ole siis mitään estettä käyttää vanhaa Wacomia matalamman näytön kanssa vaikka mittasuhteet ovatkin erilaiset. Vanha malli on siis tuon muotoinen ja uusi malli näyttää tältä.
edit: Uusissa malleissa siis small vastaa vanhaa A6-kokoista ja medium A5-kokoa.

NuttyNuti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » Pe Loka 22, 2010 11:06

Ahaa, kiitos tiedosta! Onko sitten se epälaajakuvanäyttölauta (jopas on sana) mahdollista säätää niin, että se piirtää samassa suhteessa näytölle kuin mitä laudalle piirretään? Siis ettei ympyröistä tule soikioita tai vastaavaa? Auttaako juuri sen "tietty aktiivinen alue näytössä" siihen?
-- Intiaanien sananlasku

Aura

Viesti Kirjoittaja Aura » Pe Loka 22, 2010 11:32

NuttyNuti kirjoitti:Ahaa, kiitos tiedosta! Onko sitten se epälaajakuvanäyttölauta (jopas on sana) mahdollista säätää niin, että se piirtää samassa suhteessa näytölle kuin mitä laudalle piirretään? Siis ettei ympyröistä tule soikioita tai vastaavaa? Auttaako juuri sen "tietty aktiivinen alue näytössä" siihen?
"Väärän muotoista" lautaa ei tarvitse erikseen säätää mitenkään, se vain... toimii. Piirtopöytä säätää itsensä automaattisesti niin että se kattaa koko tietokoneen näytön ja korjaa jotenkin väärät mittasuhteet. Ongelmia tulee lähinnä jos asetat laudalle piirroksen ja piirrät sen siitä läpi, silloin ympyrä muuttuu todella soikioksi. Mutta normaalisti näytöllä työskennellessä lautaa ei yleensä katsota, ja silloin aivot sopeutuvat tilanteeseen ja korjaavat vääristymän niin että piirrät ympyrän ympyräksi ongelmitta.

En ole koskaan päässyt kokeilemaan laajakuvalautaa, joten en osaa sanoa onko se jotenkin erilainen tai mukavampi käytössä. Itse kyllä muutenkin piirrän koneella harvoin, yleensä väritän, mutta en ole koskaan kuullut että piirtävilläkään ihmisillä olisi ollut ongelmia. Voi kyllä olla että vääriin mittasuhteisiin tarvitsee jotenkin tottua. En osaa sanoa kun kaikkialla on aina ollut noita "vääriä" lautoja. Jos vielä haluaa lisätietoja, Kvaakissa on piirtopöydistä pitkä ketju, ensimmäiset viestit ovat tosin varmasti vanhentuneita.

NuttyNuti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » Su Marras 21, 2010 00:49

Okei, nyt piirtisprojektini on edennyt sen verran eteenpäin, että sain A6-kokoisen vanhahkon Wacom Volito-piirtiksen lainaksi. Ihan hauskalta kapineelta tuntuu tämä. Mutta haluaisin nyt kysellä piirtopöytien pikanapeista, sellaisiakin kuulemma on vaikkei juuri tässä piirtiksessä olekaan. Mitä eri funktioita niillä on, entä missä piirtopöydissä on mitäkin? Jossain mainittiin myös jokinlaisesta rullauszoomista, ja se kuulostaa houkuttelevalta. Piän immeinen kaipaa siis tietoa moisista :3

E: Niin ja: Miten noin yleisesti Wacomin Intuos ja Bamboo eroavat toisistaan?
-- Intiaanien sananlasku

pikku ira

Viesti Kirjoittaja pikku ira » Ke Marras 24, 2010 00:35

Itseltäni löytyy Wacom Bamboo Pen & Touch A6, joten puhun sen näkökulmasta.

Minusta tämä on oikein tehokas piirtopöytä, enkä kaipaa Intuosia. Intuosissa on ainakin enemmän paineentunnistustasoja, kuin Bamboossa sekä muita toimintoja, minkä tosin huomaa hinnastakin.

Bamboossa Pen & Touch'ssa voi siis kynän lisäksi käyttää sormia kuten kannettavan kosketushiiressä. Bamboossa nuo aktiivisen alueen vieressä olevat nappulat ovat lähinnä apuvälineet, jos käyttää sormia. Alin nappula vastaa hiiren vasenta, toisiksi alin hiiren oikeaa. Ylin nappula kytkee kosketuksen pois tai päälle. Toisiksi ylimpään en ole edes vielä tutustunut, mutta ainakin sitä painamalla ohjautui edelliselle sivulle.
Pen&Touch'ssa myös kun vetää kahdella sormella lautaa pitkin, se scrollaa sivua alas. Jos kahta sormea vetää erilleen toisista, se zoomaa. Oli muistaakseni vielä jokin toiminto, millä kuvan sai kääntymään, mutta se ei toimi gimpissä : D

Bamboo on mielestäni ihan hyvä väline, jos ei tarvitse saada aikaan ihan ammattitason tuotoksia.

NuttyNuti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » Ke Marras 24, 2010 14:15

^ Kuulostaa kiinnostavalta! Itse olin aiemmin hyllyttänyt nuo Touch-vaihtoehdot, koska ajattelin että "kynäähän minä tässä tarvitsen", mutta tuo kuulostaa kiinnostavalta.

Listaan muuten tähän yleisesti ominaisuuksia, joita toivoisin pöytääni:

- Helppo zoom (nyt pikanapittomassa Volitossa joudun käyttämään GIMPin zoom-työkalua, siis käytännössä näpäyttämään ensiksi näppäimistön z-nappia ja sitten tököttelemään kynällä niin kauan kunnes sopivalla etäisyydellä ollaan. Ei vaivalloisin tapa mutta silti ärsyttävää.)
- Helppo scrollaus/vieritys (Volitossa kyllä säädin niin, että kun painaa kynän toisen napeista pohjaan, sillä voi vetää näkyvillä olevaa ruutua ja siis scrollata. Toinen nappi taas toimii kuin hiiren oikea näppäin, ja painelu hoitaa vasemman näppäimen hommat.)
- Siveltimen koon sujuva muuntaminen (GIMPissä se on aika kömpelöä... Photarissa oli näppärämpää, kun ei tarvinnut aina viilettää valikolle huithelehtimaan.)
- Perustyökalujen sujuva vaihto (lähinnä sivellin, kynä ja kumi)
- Kenties jotain muuta?
-- Intiaanien sananlasku

miae

Viesti Kirjoittaja miae » Ke Marras 24, 2010 15:20

Omana on Wacom Intuos4 Medium (piirtoalue vastaa suurinpiirtein A5-kokoista paperia), nyt vähän yli vuoden ja hyvin toimii. Kallishan se on, mutta uutta tuskin tarvitsee ihan lähiaikoina hankkia. Myös kaverin Bamboota (aika saman kokoinen kuin tämä minun, en tiedä sen tarkkaa mallia) olen kokeillut ja hyvin toimi sekin, ei kovin erilainen ainakaan lyhyellä kokeilulla. Pikkiriikkisen pienempi piirtoalue ja vähän erilaiselta kädessä tuntuva kynä olivat ehkä ainoat erot mitä havaitsin. Ja kun hintakin on ymmärtääkseni selvästi alempi, kannattaa ehkä ennemmin bambupiirtis kuin tämä intuos4, ellei ylimääräistä rahaa ole jaettavaksi asti.

Muttamutta, kysyttävääkin oli.
Intuosissani on noita nappeja ja sivun rullaamiseen tarkoitettu kosketusrinkula vasemmassa reunassa sievien sinisten valojen vieressä. Napeista ei vaan tapahdu mitään (vaikka osan vieressä lukeekin mm ctrl tai joku ihmeellinen kädenkuva) kun painelen, kenelläkään tietoa kuinka saan niihin jotain toimintoja? Itsekin kyllä yritän ottaa selvää kunhan aikaa ja jaksamusta siunaantuu, mutta ajattelin kysäistä jos joku tietää. Gracias de antemano.

NuttyNuti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » Ma Marras 29, 2010 09:14

Kiitokset tiedoista! Alan kallistua Bamboo Fun Pen&Touch Smallin suuntaan, mutta vielä yksi fataali kysymys! Kun ainakin itse piirrän, käteni syrjä lepää piirtoalustaa vasten. Vaikuttaako se mitenkään Touch-ominaisuuden käyttämiseen, eli reagoiko pöytä kämmensyrjääni mitenkään? En osaa piirtää käsi irti pöydästä...
-- Intiaanien sananlasku

Aura

Viesti Kirjoittaja Aura » Ma Marras 29, 2010 14:33

Pöytä reagoi kynään, eli ei pitäisi olla vaikutusta.

Kannattaa vielä kysellä Bamboota pitempään käyttäneiltä miten hyvin pöytä on kestänyt käytössä. En tiedä oliko Bamboota edeltävä Volito jotenkin merkittävästi huonompi, mutta se kului nopeasti käyttökelvottomaksi. Intuosit sen sijaan vain jaksavat porskuttaa vaikka olisivat vuosia vanhoja.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Välineet ja oppaat”