Mitä oppaita käytät?

Tietoa ja keskustelua erilaisista välineistä ja oppaista sekä hyvien vinkkien jakamista taiteilijoiden kesken.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Taidenurkkaus / aktiivit

SMILE2ME

Re: Mitä oppaita käytät?

Viesti Kirjoittaja SMILE2ME » Ma Maalis 28, 2011 19:39

Itse omistan vain:
* Jan Kjærin Mangan Taikaa
&
* Akira Toriyaman Piirrä Mangaa

Mutta ne riittävät minulle ! -^w^-
DESUCON 18.06.2011 Cossi : Sasori No Danna

ANIMECON 15.-17.07.2011 Cossi : Eka pv. Hopeanuoli kigurumi , toka pv. lolita , kolmas pv. Sasori No Danna

DESUCON FROSTBITE 14.-15.01.2012 Cossi : Eka pv. Gunji , toka pv. Sasori No Danna

TAMPERE KUPLII 05.05.2012 Cossi : Omana emona itsenäni . :3

JemppuJr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JemppuJr » Ti Marras 01, 2011 22:07

Kaikenlaisia piirto-oppaita olen itse käyttänyt (Katy Coopen ja kaiken muunlaiset). Ajan myötä ja oppiessani olen kuitenkin jättänyt vain yhden hyllylle, Akira Toriyaman Piirrä Mangaa. Se on oikeasti hyvä opas ja piirtäjältä joka on oikeasti saanutkin jotain aikaan ja jolla on kokemusta, eikä vaan sinnepäin. Itse olen kylläkin oppainani käyttänyt mallista piirtoa (mm. vanhat marvel sarjakuvat) ja elävästä mallista koulussa. Elävä alastonmalli on kyllä haastava piirtää. Kuitenkin on myönnettävä, että nainen on huomattavasti helpompi piirtää kuin mies.

Shoe

Viesti Kirjoittaja Shoe » Ke Marras 02, 2011 00:07

En harrasta oppaita, mutta silti olen ostanut kaksi Studio Manga -opasta, koska niitä oli kehuttu ja niiden sanottiin olevan japanilaisen tekemiä. No olivathan kuvat hienoja, mutta kuten Anime-lehdessä joskus oli tämä arvostelussa, sanottiin siinä erittäin paikkaansa pitävä totuus: lukijaa pidetään yksinkertaisena; "puhekupla osoittaa puhujaa". No shit. Kyllähän ne kuitenkin ovat parempia kuin ne Hartin tekemät oppaat, mutta en vain pidä oppaista.

En käytä juurikaan minkäänlaista mallia, paitsi joskus joitain kuvia lehdistä ja harvemmin valokuvista. Tykkään piirtää ilman mallia siksi, koska se tuntuu tyhmältä kopioinnilta, jos piirtää mallista. Toisaalta joskus mallistakin piirtäminen on ihan mukavaa etc. mutten harrasta sitä siis useinkaan, sekin riippuu siitä mitä piirrän. Piirtotyylini on kyllä sen näköinen, että joskus on mallia katsottu, sillä itse huomaan siinä Kuroshitsuji-vivahteita ja jotain muuta random sälää, mutta tyylini on silti omani, vaikka olenkin omaksunut muiden piirtotyylejä.

Fazi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fazi » Ke Marras 02, 2011 14:29

Itsellä on noita Christopher Hartin tekemiä oppaita pari kipaletta (Piirrä Lohikäärmeitä, Piirrä Mangaa: Kauhu ja Gootti), Katy Coopen "Mangahahmojen suunnitteluopas", tuntemattomalta taholta "Manga: Ninjasoturit" sekä Hikaru Hayashi & Go Officen "Studio Manga: Sarjakuvantekijän tehokurssi osa 2", MUTTA en käytä niitä juuri yhtään. Ninjasoturit ja Katy Coopen oppaat ovat mielestäni naurettavia, mutta kolmessa muussa oppaassa on ihan hyvääkin piirtojälkeä ja tykkään välillä niitä selailla, mutten voi sanoa, että olisin niistä oppia ottanut :c Uskon vakaasti oman taidon itsenäiseen kehittymiseen, en kopioimiseen tai jäljentämiseen.
Tracon 8: Team Fortress 2 - Pyro // Ruttotohtori

Vannoutunut Gurren Lagann -elitisti.
Haters make me famous~

~ MyAnimeList deviantART Tumblr Blogi

Sei

Viesti Kirjoittaja Sei » Pe Maalis 23, 2012 00:37

Fazi kirjoitti:Uskon vakaasti oman taidon itsenäiseen kehittymiseen, en kopioimiseen tai jäljentämiseen.
Sataprosenttisen samaa mieltä! Piirto-oppaissa annetaan usein melko ehdoton vaikutelma osoittamalla mikä on oikein ja mikä taas ehdottoman täydellisen väärin. Luovuushan siinä kuolee. D: Omasta hyllystä löytyy aiemmin mainitun Christopher Hartin opas "Piirrä Mangaa: Shoujo". Muistaakseen vuonna 2009 joululahjaksi saatu. Joskus olen löytänyt siitä ihan hyviä malleja esim. käsien piirtämiseen, mutta nykyään en tarvitse sitäkään vähää. Hartin oppaat ovat varmasti mielenkiintoisia joillekkin mangasta innostuneille, mutta itse sain siitä myöhemmin vain hyvät naurut. :D Kirja tuntuu välillä vähän väkinäiseltä ja mustavalkoiselta. Kuvatekstit herättivät mielenkiintoisia kommentteja, etenkin lukiessa tuota Kauhu ja Gootti-opasta. Enkä erityisemmin pidä Hartin omasta piirtojäljestä, vaikka kirjoissa on toki todella hienojakin kuvia. Suurin hyöty kirjoista on ollut, kun olen ollut jumissa kuvakulman tai ruutujaon kanssa.

Horaaneko

Viesti Kirjoittaja Horaaneko » Pe Maalis 23, 2012 01:32

Oma, ja ainoa oppaani on elävä ihminen, ei mikään amerikkalaisen amatööritaiteilijan "tämä on nyt sitä mangaa!" -valistus. Ei pahalla. Nuo oppaat on aika shaissea, kun opetetaan millä tyylillä silmät, vaatteet, hiukset ja muut piirretään. Siis eikö nykyään ole ihmisillä enää mielikuvitusta, kai sitä voi itsekin miettiä miten hahmolle piirretään silmät ja korvat ja kissanhännät. :D Ja kuten on täälläkin jo hyvin sanottu, nuo oppaat on todella rajoittavia.
Suosittelen yhtä kirjallistakin opasta jonka omistan: ihmisen anatomia. (mukana saattaa olla myös eläimen anatomiasta pikakurssi)
Olen oppinut piirtämään esim kädet täysin omia käsiäni käyttäen, ja mittasuhteet pienenpänä valokuvista ja sitten tuosta anatomia-oppaasta. Oon käynyt myös siskon koululla piirtämässä alastonmallia, mitä todellakin suosittelen, huomasin heti kehityksen kolme tuntia mallia piirrettyäni. :D
Toki oppaita saa harrastaa ja ei ne kiellettyjä ole, mutta älkää hei pitäkö niitä minään raamattuina.
Anteeksi valistusviesti. Nuorta taiteilijaa potuttaa. :D
Ps: oikeastaan tuo anatomia -opas on melkeinpä pakollinen jos haluatte piirtää sitä niin sanottua mangaa. Jokainen itseään kunnioittava mangaka on opetellut ensin ihmisen anatomian jokaista lihasta ja luuta myöten ennen kuin on soveltanut sitä omaan tyyliinsä. Myös (toivottavasti) näiden mangaoppaiden tekijät. Hyvää jälkeä ei voi saada piirtämällä vaan ne "ihqut glitter-silmät"!

Ainoa tollanen kirja josta pidin oli joskus näkemäni lohikäärmeiden piirto-opas. Koska lohikäärmeet on fiktiivisiä olentoja, niitä ei voi oikein opetella mistään anatomiaoppaista. (no ehkä enintään eri eläinten anatomiaa hyväksi käyttäen) Siksi tämmöinen idea on ihan kiva, itse muistan ainakin nuorempana tuskailleeni ekojen lohikäärmeideni kanssa. Nyttemmin se luonnistuu, mutta jos olisin silloin tiennyt tollaisen kirjan olemassaolosta, olisin varmaan sen ostanut. :3
There is no spoon.

Fazi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fazi » Pe Maalis 23, 2012 14:05

Horaaneko kirjoitti:Jokainen itseään kunnioittava mangaka on opetellut ensin ihmisen anatomian jokaista lihasta ja luuta myöten ennen kuin on soveltanut sitä omaan tyyliinsä.
Näkis vaan :d

Haters make me famous~

Horaaneko

Viesti Kirjoittaja Horaaneko » Pe Maalis 23, 2012 15:28

Fazi kirjoitti:
Horaaneko kirjoitti:Jokainen itseään kunnioittava mangaka on opetellut ensin ihmisen anatomian jokaista lihasta ja luuta myöten ennen kuin on soveltanut sitä omaan tyyliinsä.
Näkis vaan :d
... Ja ne loput on sit itseään kunnioittamattomia. : D Mutta kyllä, kaikki nämä tunnetuimmat Kishimotosta Kuboon on kyllä tän työn tehnyt.
There is no spoon.

Fazi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fazi » Pe Maalis 23, 2012 18:18

No tuohon uskallan heittää että ainakaan One Piecen armas piirtäjä Eiichiro Oda ei paljoa tiedä että kuinka paljon naisen vyötäröä voi kaventaa ennenkuin kylkiluut yhdistyvät mahankin puolelta ja sisäelimet sulautuvat yhdeksi mössöksi, eikä hän myöskään tiedä sitä kuinka isot tissit naiselle voi laittaa ennenkö tämä alkaa valittaa hartiakivuista. Lisäksi hänen miespuolisilla hahmoillaan tuppaa olemaan hermeettiset lapiokädet.

Että ei ne kaikki tunnetutkaan anatomiaa täysin tunne. Enemmänkin tällaisia varmasti on, mutta Oda nyt tuli ensimmäisenä mieleen.

Haters make me famous~

Horaaneko

Viesti Kirjoittaja Horaaneko » Pe Maalis 23, 2012 18:49

Fazi kirjoitti:No tuohon uskallan heittää että ainakaan One Piecen armas piirtäjä Eiichiro Oda ei paljoa tiedä että kuinka paljon naisen vyötäröä voi kaventaa ennenkuin kylkiluut yhdistyvät mahankin puolelta ja sisäelimet sulautuvat yhdeksi mössöksi, eikä hän myöskään tiedä sitä kuinka isot tissit naiselle voi laittaa ennenkö tämä alkaa valittaa hartiakivuista. Lisäksi hänen miespuolisilla hahmoillaan tuppaa olemaan hermeettiset lapiokädet.

Että ei ne kaikki tunnetutkaan anatomiaa täysin tunne. Enemmänkin tällaisia varmasti on, mutta Oda nyt tuli ensimmäisenä mieleen.
... xD No eihän se anatomiaoppaan läpikäyminen tarkoita että sitten sarjakuvassa hahmojen kuuluisi olla "aivan kuin anatomiaoppaan mallihenkilö!!" Jos näin olisi niin eihän nuo anatomiaoppaat olis mangaoppaita parempia. :DD Siis, jos haluaa piirtää hyvän näköistä mangaa, anatomian opetteleminen on välttämätöntä. Varmasti Oda on näin tehnyt. Silti saahan herran jestas ihmisillä olla oma tyylinsä, ja Oda on valinnut hyvin karikatyyrisen tyylin. Jos hän ei kuitenkaan olisi mangakaksi "opiskellessaan" opetellut ihmiskehon anatomiaa, voisin luvata ettei sarjakuva näyttäisi siltä miltä nyt. Anatomian opettelu johtaa siihen että piirtäjä tajuaa kaiken ihmiskehossa ja sen suhteen ympäristöön, eikä näin tapahdu mitään lapsenomaisia feilejä, sekä piirtäjä voi soveltaa hahmoa ihan minkälaiseksi/mihin asentoihin vain. Jos mulla ois nyt tässä vertailtavana kaks ihmistä joista toinen ois käyny läpi anatomiaoppia ja toinen ei, ero olisi valtavan suuri - piirtotaidoista riippumatta.
Usein sarjakuvissa unohdetaan kaiken maailman mittasuhteet täysin, mutta ei se tarkoita ettei piirtäjällä olisi homma hallussa. :) Milloin olet viimeksi törmännyt mangaan/animeen, jonka hahmot noudattaisi täydellisesti ihmisen anatomiaa? Vastaus: et milloinkaan. :)
There is no spoon.

Fazi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fazi » Pe Maalis 23, 2012 19:15

AHAA, no jos pointtisi oli siis se, että anatomiatuntemusta on about kaikilla vähänkään hyvillä piirtäjillä, niin sehän nyt on itsestäänselvyys. Oma pointtini oli se, että kaikki piirtäjät eivät piirrä mitenkään täysin realismia myötäillen ja että osa vaikuttaa siltä, että nämä anatomiaoppaat olisi jätetty kokonaan välistä piirtämistä harjoitellessa.

Jokseenkin mua vaan häiritsee tuo pikkuvanha puheesi. Sanon, että ei tarvitse omistaa mitään helkkarin oppaita ja silti pystyy piirtämään ihmisiä tosi hyvin. Mallia voi ottaa esimerkiksi netistä löytämistään kuvista, löytyivät ne sitten Sheezystä, Deviantista tai Googlesta.

Haters make me famous~

Horaaneko

Viesti Kirjoittaja Horaaneko » Pe Maalis 23, 2012 19:27

No niinhän se vaikuttaa, ja miusta se on tosi mukavaa koska en todellakaan jaksaisi katsoa sataa mangaa jotka olisi kaikki piirretty niiiiin täydellisen realistisesti. Vaikea sitä olisi enää sarjakuvaksi sanoa.
En ole pikkuvanha, esitän vaan oman mielipiteeni. :) Jokainen voi itse miettiä tarvitseeko anatomian tuntemusta, mutta ei siitä koskaan ole haittaa. :) Itse ainakin olen saanut tuosta opuksesta todella paljon ja olisin paljon kokemattomampi ilman sitä.

Ja tosiaankin voi ottaa mallia valokuvista, sanoin jo ekassa viestissäni että tein niin pienenpänä. Kannatan! (Lisäksi onhan tuo anatomia-opas kallis, eikä sitä voi ymmärrettävästi kaikki hankkia. Itekin sain siskolta. ^^;)
There is no spoon.

Fazi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fazi » Pe Maalis 23, 2012 21:50

Itsellä ei ole anatomiaoppaita muuta kö eläimille, kissa, koira, hevonen ja pikaisesti sika ja nautaeläimet. H.F. Ullmannin julkaisema opus. Tuskin on sitten samaa sarjaa, tuo ei nimittäin ollut kallis. Ei mulla muuta.

Haters make me famous~

Horaaneko

Viesti Kirjoittaja Horaaneko » La Maalis 24, 2012 00:14

Mulla ei oo mitään eläinoppaita mikä harmittaa koska oon oikeasti huono eläimissä. (tosin omat koirat ja kissat auttaa silloin harvoin kun ne pysyy paikoillaan...)
Mun anatomia-opas on tuo peruspaketti, teksi György Fehér ja kuvat Andras Szunyohty, hinta oli kai 20-30€. xP
Pakko vielä palata aiheeseen, mutta siteeraan kirjaa suoraan:
"Ihmisen anatomian opiskelu on taiteilijalle välttämätöntä, jotta hän pystyy luomaan vaikuttavan teoksen. Tämä kirja avartaa taiteilijan havaintokykyä, terästä hänen katsettaan ja kehittää hänen muototajuaan."
Eli ei pakollista mutta äärimmäisen suositeltavaa. ^^

Anteeksi offaaminen. D:
There is no spoon.

Fazi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fazi » La Maalis 24, 2012 13:30

György Fehér ja Andras Szunyohty tuonkin oppaan tekijöitä, eli on sittenkin samaa sarjaa.. Noh, kai ihmisillä on vaan eri käsitykset että mikä on kallista ja mikä ei :D Itsehän löydettiin tuo mun opas alelaarista, taisi olla about 11€.

Ja sehän nyt edelleenkin on itsestäänselvyys että edes jonkinlainen anatomiatuntemus on oltava, ei siihen tarvitse enää palata.

Haters make me famous~

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Välineet ja oppaat”