Mitä teette työksenne tai opiskelette?

Keskustelua aiheen vierestä

Valvoja: Offtopic-aktiivit

tweety

Re: Mitä teette työksenne tai opiskelette?

Viesti Kirjoittaja tweety » La Helmi 20, 2010 13:41

Vahingossa ajauduin joskus pukuompelija linjalle, jota kävin kaksi vuotta. Lopetettuani sen menin datanomi linjalle, jossa en kauaa viihtynyt (oli toisessa kaupungissa ja välimatka oli puuduttava). Sitten hain ja pääsin vaatetusartesaanikouluun, josta sitten valmistuin. Kadun sitä, että kävin sen koulun. Ihan vaan sen takia kun oman alan hommia ei sitten ole ollut tarjolla. Työttömänä sitä sitten keksii kaiken näköistä 8) "mahti-ideoita". Olen työskennellyt kultaseppänä, vaikkei minulla ole koulutusta siihen. Mutta se sitten lopahti siihen, kun minulla on kipsipöly allergia :( Olen enimmäkseen ollut myyjänä määräaikaistehtävissä. Nyt on alkanut kova halu alkaa opiskeleen. Aineet joihin ajattelin kokeilla pääseväni: kosmetologi, datanomi, taiteen artesaaniksi, myyjäksi tai myymäläpäälliköksi. Tällä hetkellä olen työtön. "etsin itseäni", en tiedä mikä on mun juttu. Olen antanu virran viedä, joten saas nähdä minne se lie vie.

rii

Viesti Kirjoittaja rii » Pe Helmi 26, 2010 18:12

Peruskoulun viimeinen vuosi ollut menossa ja nyt pitäisi jaksaa vielä kevät. -.- Lukioon jatkan matkaani, sillä sitä kautta saan kuitenkin kolme lisävuotta aikaa miettiä, mitä tulevaisuudellani teen..

Ruu

Viesti Kirjoittaja Ruu » Pe Helmi 26, 2010 19:24

Elikkäs olen käynyt pintakäsittely alan, joka kesti sen 3 vuotta (vaikka sen suorittaisi 2 vuodessa kun viimeinen vuosi kului ootraukseen joka taas ei oikein kuulu rakennusmaalarin hommiin) ja viime kevään valmistuin, josta suoraan töihin. Työttömiäkin jaksoja on ollut, kun nyt on aika hiljaista rakennusalalla ollut, joten ollut hieman tuuriakin mukana matkassa. Etenkin kun muutin kesällä toisesta kaupungista niin piti työt jättää siellä ja onneksi sain pian hommia täältä.
Ihan mukavaahan tämä maalarin homma on vaikkakin melko pölyistä ja aikaiset herätykset eivät oikein ole mieleen. Työmatkat ovat myös inhottavia jos työmaa on pidemmän matkan päässä. Enköhän tällä alalla pysy vielä jonkin aikaa, jos ei ala sitten fyysinen puoli pettää jossain vaiheessa kuten mahdolliset tulevat allergiat, selkävaivat yms.
"And since I am dead, I can take off my head to recite Shakespearean quotations."

Tolkkiz

Viesti Kirjoittaja Tolkkiz » Pe Maalis 19, 2010 03:36

Työttömänä on taas useampi kuukausi oltu, viime vuoden lokakuussa päättyi 7 kuukauden logistiikka-alan työvoimakoulutus ja yllätys yllätys, sieltä takaisin työttömäksi, ei kelvannu työpanos työharjottelupaikassa, vaikka kehuja tuli... sitä ennen oli sellanen 10kk työttömyys jakso, että kotona makaaminen on aika tuttua puuhaa. Löytyy datanomi paperitkin, jotka sain 2006, mutta ei näillä töihin pääse. Kouluun en enää suostu menemään, koska tulot tippuu reippaasti alle sen mitä työttömänä saa, eikä toisaalta himota tuhlata 3 vuotta jossain ja valmistua työttömäksi taas, työvoimakoulutuksesta sentään saa työmarkkinatuen ja päivärahan.

Eiköhän tässä jotain eteen tuu...

escape_rope

Viesti Kirjoittaja escape_rope » Pe Maalis 19, 2010 18:07

Viime vuoden syyskuussa sain tiedon, etten voinut enää jatkaa hoitotyötä, koska olen kouluttamaton. Siitä sitten työkkäriin työttömäksi ilmoittautumaan ja osallistumaan työvoimakoulutukseen (= kontaktijakso 1kk + työharjoittelu 3kk), joka alkoi marraskuun lopulla ja päättyi viime perjantaina. Kirjaston musiikkiosastolla tuli tuo 3 kuukautta työharjoittelussa oltua ihan hyvällä menestyksellä. Jatkankin nyt työharjoittelua samassa paikassa varmaankin vielä 3kk eteenpäin, ja hyvällä lykyllä jopa pidempään. Tämän kevään yhteishaussa on tarkoitus hakea pariinkin ammattikorkeaan, opiskelu ois aika jees.

Jagdpanther

Viesti Kirjoittaja Jagdpanther » La Maalis 20, 2010 01:04

Melko kauan oltu jo työttömänä, joten työnhakuvalmennukseen jouduttiin, ja sieltä on muutamia työharjoitteluehdotuksia lähetetty, vastauksia ei vielä ole tullut. Katsoo nyt, josko saisi edes jonkun kesätyöpaikan.
Nähdyt sarjat

フィンランド人 悪魔

Kara

Viesti Kirjoittaja Kara » La Maalis 20, 2010 03:20

Olen kyllä opiskellut mitä sattuu ja nyt olen Oulun yliopistossa. Opiskelen muka tekniikkaa, prosessitekniikka on pääaine, mutta pääasiallisesti olen suorittanut humanistisen opintoja ja vähän fysiikkaa.. Nyt olisi taas aika vaihtaa tiedekuntaa, joten haen varmaan Arkkitehtipuolelle ja amikseen opiskelemaan artesaaniksi rakennuspuolelle. Näin vältän Opintotukikuukausien kuluttamisen korkeakoulussa.
Töitäkin teen, josko niitä tarjoaa. Melkein mitä vaan. Tällä hetkellä olen freelancer kuvittajana, maalaan näyteikkuinoihin kuvia. Jaja. Sitten haeskelen taas talonmaalaajaksi kesällä.

Pege
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pege » To Maalis 25, 2010 15:39

Tolkkiz kirjoitti:Työttömänä on taas useampi kuukausi oltu, viime vuoden lokakuussa päättyi 7 kuukauden logistiikka-alan työvoimakoulutus ja yllätys yllätys, sieltä takaisin työttömäksi, ei kelvannu työpanos työharjottelupaikassa, vaikka kehuja tuli... sitä ennen oli sellanen 10kk työttömyys jakso, että kotona makaaminen on aika tuttua puuhaa. Löytyy datanomi paperitkin, jotka sain 2006, mutta ei näillä töihin pääse. Kouluun en enää suostu menemään, koska tulot tippuu reippaasti alle sen mitä työttömänä saa, eikä toisaalta himota tuhlata 3 vuotta jossain ja valmistua työttömäksi taas, työvoimakoulutuksesta sentään saa työmarkkinatuen ja päivärahan.

Eiköhän tässä jotain eteen tuu...
Datanomin paperit on vähän turhat, koska koulutus antaa niin pintapuolisen raapaisun it-alasta. Itse pystyn sanomaan noin, koska datanomin paperit löytyy. Eli olen nähnyt mitä pelleilyä koko koulutus on. Tällä hetkellä toimin IT-tukihenkilönä, ja työ on kaiken lisäksi liikkuvaa.

Shieva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shieva » To Maalis 25, 2010 21:50

Pege kirjoitti:Datanomin paperit on vähän turhat, koska koulutus antaa niin pintapuolisen raapaisun it-alasta. Itse pystyn sanomaan noin, koska datanomin paperit löytyy. Eli olen nähnyt mitä pelleilyä koko koulutus on.
Minä olen kuullut tuollaista myös ja uskon ihan todeksi. Silti lähdin tälle linjalle, ensimmäistä vuotta opiskelen Heinolassa Koulutuskeskus Salpauksessa. Saa nähä mihin tämän jälkeen, jos en töitä saa (joka on ilmeisesti hyvinkin todennäköistä) niin jatkan sitten kouluttautumista.

Pege
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pege » Ma Maalis 29, 2010 20:27

Shieva kirjoitti:
Pege kirjoitti:Datanomin paperit on vähän turhat, koska koulutus antaa niin pintapuolisen raapaisun it-alasta. Itse pystyn sanomaan noin, koska datanomin paperit löytyy. Eli olen nähnyt mitä pelleilyä koko koulutus on.
Minä olen kuullut tuollaista myös ja uskon ihan todeksi. Silti lähdin tälle linjalle, ensimmäistä vuotta opiskelen Heinolassa Koulutuskeskus Salpauksessa. Saa nähä mihin tämän jälkeen, jos en töitä saa (joka on ilmeisesti hyvinkin todennäköistä) niin jatkan sitten kouluttautumista.
Oot ihan oikein kuullut. Onhan tuosta tietty mahdollista lähteä jatkamaan ammattikorkeaan tai muualle. Heinolan kokoisesta kaupungista voi olla vaikea saada töitä, eli melkeinpä opiskelun/töiden perässä joutuu muuttamaan tänne pääkaupunkiseudulle. Tietty datanomin papereillakin on mahdollista saada duunia, jos osaa enemmän, kuin koulussa on opetettu ja omaa työkokemusta.

Tolkkiz

Viesti Kirjoittaja Tolkkiz » Su Huhti 11, 2010 00:30

On se perseestä, kun yläasteen jälkeen ei kukaan tule kertomaan, että mitä kannattaa tehdä ja voi päätyä opiskelemaan täysin turhan ammatin, kuten datanomi, jonka jälkeen siirtyy työkkärin asiakkaaksi... Tai vastaavasti voi päätyä lukioon vain siksi, ettei tiedä mitään muuta vaihtoehtoa ja 3v päästä vituttaa, kun ei jatko-opiskelu yhtään kiinnostais, eikä pääsekkään töihin ilman ammattia.

Itellä kävi nyt sellanen munkki, että pomo maksaa kurssit ja siirryn sen jälkeen ajamaan taksia kyseisen äijän palvelukseen, ajaminen kun kiinnostaa, niin mikäs tässä.

Pege
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pege » Ke Huhti 14, 2010 12:45

Tolkkiz kirjoitti:On se perseestä, kun yläasteen jälkeen ei kukaan tule kertomaan, että mitä kannattaa tehdä ja voi päätyä opiskelemaan täysin turhan ammatin, kuten datanomi, jonka jälkeen siirtyy työkkärin asiakkaaksi... Tai vastaavasti voi päätyä lukioon vain siksi, ettei tiedä mitään muuta vaihtoehtoa ja 3v päästä vituttaa, kun ei jatko-opiskelu yhtään kiinnostais, eikä pääsekkään töihin ilman ammattia.

Itellä kävi nyt sellanen munkki, että pomo maksaa kurssit ja siirryn sen jälkeen ajamaan taksia kyseisen äijän palvelukseen, ajaminen kun kiinnostaa, niin mikäs tässä.
Ei sitä itekkään tienny yläaste ikäsenä, että mihin lähtee jatkaan, ainakaan heti. Lukio oli heti pois laskuista, ei kiinnostanut pätkääkään. Itelle selvis kuitenkin suht nopeesti, et atk-alalle haluan ja sillä tiellä ollaan. Datanomi on koulutuksena nykyään täysin huuhaata, aiemmin ei ilmeisesti ole ollut näin. Koulutusta muutettiin, ja lopputulos oli silkkaa sitä itseään. Työnantajat eivät niinkään tuijota sitä koulutusta, kunhan vain koulutukselle asetetut kriteerit täyttyvät. Avainsana on enemmänkin se työkokemus ja mitä osaa. Tosin tässäkin tullaan outoon yhtälöön. Miten saada sitä työkokemusta, jos ei saa töitä?
Sulle kävi hyvä tuuri, et tarjouduttiin maksamaan taksikurssi, ja valmistumisen jälkeen on vielä duunipaikkakin tiedossa. Hienoa.

Skwrl

Viesti Kirjoittaja Skwrl » La Syys 25, 2010 17:36

emmeny kirjoitti:Lueskelen (ainakin näennäisesti, plööh, olen laiska) biologiaa Oulun yliopistossa (sieltä väkeä Anikissa? :D).
Kyllä vain on! Minäkin luen biologiaa Oulun yliopistossa, aloitin tänä vuonna :3
♪ Omituinen orava
♪ Oulun manga- ja animekerho Omake ry:n puheenjohtaja 2015

Tolkkiz

Viesti Kirjoittaja Tolkkiz » Ma Marras 15, 2010 21:40

Nyt on kohta puol vuotta takana taksin ajoa ja vielä porskutetaan, homma maistuu paljon paremmalta, kun alkuaikoina, jolloin tiedot ja taidot oli aika surkuhupaisia... paikallistuntemus on ihan eri tasolla, mutta onhan tässä parannettavaa vielä reilusti.

misner

Viesti Kirjoittaja misner » Ma Marras 22, 2010 23:16

Tällä hetkellä kassamyyjä. Minulla on ollut tuon ammatinhaun suhteen oikein kunnon reissausta. Ylä-asteen jälkeen opiskelin 3 vuotta taidekoulussa ja valmistuin animaattoriksi (joo, ihan oikeesti). Päivääkään en ole animaatiohommia tehnyt enkä tee. :D Sen verran on tylsää puuhaa että huh-huh. Sen jälkeen sujahdin jossain mielenhäiriössä tarjoilijakoulutukseen, mutta lopetin vuoden jälkeen koska sairastuin henkisesti.

Sittenpä singahdin opiskelemaan asiakaspalvelua ja markkinointia kahdeksi vuodeksi aikuisopistoon ja valmistuin merkonomiksi tänä keväänä. Pääsin työkkärin kautta harjoitteluun kauppaan, sitten minulle tehtiin sinne työsopimus ja nyt olen muuttamassa toiselle paikkakunnalle sisäisellä siirrolla toiseen kauppaan töihin.

Tosin en ole ollenkaan varma haluanko tehdä tätä työtä koko loppuelämän ajan. Ehkä muutaman vuoden kuluttua kouluttaudun taas uudelleen johonkin toiseen ammattiin. Se jää nähtäväksi.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kakkubuffetti”