Koulu-univormut, identiteetti katoaa?

Keskustelua aiheen vierestä

Valvoja: Offtopic-aktiivit

Ameno Sagiri

Re: Koulu-univormut, identiteetti katoaa?

Viesti Kirjoittaja Ameno Sagiri » Ke Kesä 26, 2013 17:21

Voin sanoa suoraan, että koulupuvut eivät ole siitä parhaimmasta päästä. Hyi saakeli niitä hiostavia päiviä kun piti koko pukua pitää päällä. Onneksi kouluni on varmaan niin rennoimpia koko maassa, sillä säännöissä ei sanota mitään koulupuvusta, periaatteessa sitä ei tarvi edes pitää, mutta sinun pitää kuitenkin omistaa se. Miettiikääs, mä ostin 20000 jenillä koulupuvun (joka on tooosi halpa verrattuna muihin) ja minun ei edes pidä käyttää sitä, enkä oikeastaan halua käyttää sitä sillä olisin koulun ainoa joka käyttäisi sitä puvun takkia. Housujahan nyt kaikki pitää mutta niillä nyt niin väliä ole.

Koulun sääntö on se, että kunhan on housut jalassa ja paita jossa on kaulus niin okei.

Mikichan

Viesti Kirjoittaja Mikichan » To Kesä 27, 2013 09:15

Tähän voisin heittää yhden yläasteaikaisen opettajani tokaisu, kun keskusteltiin koulupuvuista, että tavallaanhan Suomessa on jo koulupuvut. Miltei kaikilla on farkut jalassa ja huppari päällä. Kyllähän sitä kun katsoo koulussa ihmisten pukeutumista, niin aika samanlaista se on. Tytöillä on tietyt vaatteet miltei kaikilla, eri värisiä vaatekappaleita vain ja pojat pukeutuvat aikalailla kaikki saman muotin mukaan. Muutama erilailla pukeutuva tapaus löytyy.

Itse en koulupukua olisi halunnut käyttää peruskoulussa enkä lukiossa. En ole mitenkään persoonallinen pukeutuja ollut, mutta en pidä siitä, että joku määräisi, mitä minun pitää kouluun pukea. Kiusaamista koulupuku ei varmasti lopettaisi. Minua kiusattiin kaksi vuotta yläasteella ja syynä ei ollut pukeutumiseni, vaan se, mistä asioista pidin. Koska en pitänyt Antti Tuiskusta ja Salkkareista, vaan kuuntelin j-rockia ja katsoin animea, niin olin automaattisesti outo ja minulle ei kannattanut puhua. Meidän koulussa ei muutenkaan kiusattu ketään sen takia, mitä hän pukee päälleen. Usein kiusaamisen syynä oli "vääränlaiset" kiinnostuksen kohteet, vakava allergia tai naama ei muuten vain miellyttänyt.

Ja kyllähän sitä kiusaamista voisi koulupuvusta tulla, jos perheiden pitäisi itse puvut lapsilleen kustantaan. Jotain voitaisiin kiusata siitä, että hänen perheellään ei ole varaa ostaa uutta pukua, vaan yksi ja sama puku kiertää koko perheen lapset tai puku ostetaan käytettynä jostain. Uskon, että Suomen valtio ei koulupukuja kustantaisi, kun koulujen rahoitusta muutenkin leikataan koko ajan. Tässä on myös mielestäni aika hyvä syy siihen, miksei Suomessa koulupukuja edes oteta käyttöön. Miksi ottaa koulupuvut käyttöön, kun niistä tulisi iso lasku, kun muutenkin opettajat joutuvat kirjaamaan ylös kaikki paperit, jotka ovat kopioineet, ettei vain tule kopioitua liikaa.

Convallaria

Viesti Kirjoittaja Convallaria » To Kesä 27, 2013 14:38

Itse en ole niin hirveästi vastaan mutta en kyllä puolestakaan.

Myönnettäköön että olen aikamoinen vastarannan kiiski ja auktoriteettia sekä yhteiskunnan stereotypioita vastaan kapinoiva luonne. Vanhojen tansseissa mies tanssi mekossa ja nainen puvussa, koska minä olin tätä heille ehdottanut (Sukupuolirooleja vastaan) Jos siis Suomeen tulisivat koulupuvut olisin luultavasti se vastarannan kiiski joka ei sitä pitäisi ja istuisi siitä hyvästä jälki-istuntoa tai vastaavaa.

Olen asunut Tansaniassa ja siellä muutamia kuukausia aina satunnaisesti koulua käyden. Kouluni koulupuku oli yököttävän kirkkaan limenvihreä vaaleanpunaisilla kanttauksilla, kauluspaita, tytöille vekkihameet siihen kymmenisen senttiä polven yläpuolella ja pojille polvien alle housut (Tämä tosin ala-asteella, ylemmillä vuosiluokilla pukeutuminen muuttuu siellä peittävämmäksi) Puku oli hiostava, inhottava ja eoäkäytännöllinen, eikä todellakaan vähentänyt kiusaamista. (Tässä tapauksessa käytin koulupukua koska olin jo valmiiksi koulun ainoa valkoihoinen ja hieman silmällä pidetty)

Nyt Suomessa voin todeta ettei koulupuku tuo mitään hyvää, mutta jos sen ulkonäkö minua miellyttäisi saattaisin jopa päälläni pitääkkin. (Tosin luultavasti keksisin tähänkin jotain erikoista. Laittaisin helmaan pitsit ja kaulaan kaulapannan, meikit, korut, pienet muutokset vaatteissa jne.)
Vaatteiden takia kiusaaminenkin riippuu hyvin paljon koulusta. Itseäni ei kiusata, vaikka sellaisiin ns. "viktoriaaninen gootti" asusteisiin pukeudunkin (En pidä itseni luokittelusta mihinkään tiettyyn tyyliin, käytän vähän kaikkea, kunhan väri on musta)

Ja yhteen Rimpun aikaisempaan kommenttiin ACDC paitaisesta heviletistä, Voi minä kyllä omistan pepun alle yltävät mustat hiukset ja hevibändien fanpaitoja ja muuta ja nautin silti suuresti Katri Helenan musiikista

Koulupuvuille kuitenkin sanon ei, ihan vaan periaatteesta. Tulisi vaan turhaa rahanmenoa ja vaivaa, eikä mitään järkevää. Se on vain pukeutumisvapauden rajoittamista ja nykyäänkin jo "paremman ja huonomman koulun" erottelemisen lisääntymistä. (Tai no, kyllä meilläkin erottaa, että kuka käy Haagan yläastetta (<-- Yleinen koulu) ja kuka Pohjois-Haagan yhteiskoulua (<--Yksityinen koulu) Siinä on ero, jo pelkässä pukeutumisessa ja käyttäytymisessä, koska yksityisethän karsivat joukkoonsa ne matikassa tai liikunnassa parhaat pääsykokeilla)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kakkubuffetti”