Mitä teit ennen kuin tietokoneet pilasivat elämäsi?

Keskustelua aiheen vierestä

Valvoja: Offtopic-aktiivit

Urumi
Urumi
Viesti:

Re: Mitä teit ennen kuin tietokoneet pilasivat elämäsi?

Viesti Kirjoittaja Urumi » To Tammi 07, 2010 18:14

Tietokoneen orjaksi opin itse joskus ala-asteikäisenä, joten mitähän tuolloin tuli tehtyä... Muistan ainakin, että luin älyttömän paljon. Ala-asteen viitos-kuutosluokalla tulin käyneeksi läpi melkein koko Vihreä Varis -sarjan sekä vinon pinon muitakin kirjoja. Vietin myös paljon aikaa vanhempien koirakennelissä, koiria hoitamassa. Siellä menivät tavallisesti kesät melkein kokonaan, kun sosiaalisuuteni on aika olematonta, jos sille päälle satun.
Tarpeeton on tarpeellisinta.
Urumi.fi - Chibicon.fi

Naka

Viesti Kirjoittaja Naka » Ti Tammi 26, 2010 15:06

Tietokoneisiin tutustuin kunnolla vasta 2000-luvulla, kun kaverin kotiin tuli tietokone (sekin oli lähinnä sitä mallia, että voit pelata paria minipeliä ja kirjoittaa asiakirjoja), mutta en kyllä varsinaisesti vielä silloin jäänyt koukkuun.
Vietin aikaani ulkona kavereiden kanssa, ja leikimme roolileikkejä (olimme lähinnä videopelien hahmoja, minä esimerkiksi olin usein Ocarina of Timen Salia tai Super Mario 64:n Princess Peach :D ). Musiikin kuuntelu oli myös iso osa lapsuutta, ja on edelleenkin. Myös kirjastossa tykkäsin käydä lainaamassa kirjoja, sillä olen aina ollut lukuintoinen (tosin se on vähentynyt nykyään jonkin verran, kiitos tietokoneiden...)
Tykkäsin myös katsoa kun siskoni pelasi serkkuni luona nintendo 64:sta, mikä edelleenkin on yksi parhaista konsoleista mielestäni. Pelaan sitä edelleen, nyt kun meilläkin on se.
Loppujen lopuksi tietokoneiden äärellä olemista ei voi vältellä, kun koulussa opiskelen alaa jossa ollaan vahvasti tietokone-painotteisia ja kotona odottaa oma kone (jossa ei kyllä toistaiseksi ole nettiä, mutta koska meillä on kannettava tietokone pöytäkoneen lisäksi mikä nappaa verkkoa muualta, netin tietokulku on tässäkin talossa väistämätöntä.)
Näen kavereita edelleen päivittäin ja luen myös paljon, mutta lapsena aikaa riitti myös pitkien sarjakuvasarjojen piirtämisiinkin, mitä en enää millään jaksaisi. Lisäksi silloin viitsin viettää aikaani ulkona myös talvella, kovallakin pakkasella.

Lopputuloksena arvelen siis veltostuneeni aikamoisesti, vaikka en vielä olekaan täysin menetetty tapaus.
Viimeksi muokannut Naka, To Loka 21, 2010 22:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jagdpanther

Viesti Kirjoittaja Jagdpanther » Pe Heinä 02, 2010 10:38

Ai, onko minun aikaisempi viesti noin olematon. Jospa sitä vähän sisältörikkaamman tekisi.

Ne vanhat ajat, jolloin kaikki oli helppoa ja yksinkertaista. Elämäni oli siihen aikaan samanlaista kuin varmasti monella muullakin. Temmelsin ulkona lapsuudenkavereideni tai sisarusteni kanssa, katselin piirrettyjä telkasta tai selailin Aku Ankkaa ja kuvittelin siinä hahmojen sanovan omiani. Oli minulla jo kyllä siihen aikaan Nintendo, mutta sepä ei ollut vielä sitä ns. n0lifettamista. Lopulta se peruskoulukin alkoi ja elämäni oli silloinkin vielä normaalia, sain uusia kavereita, joiden kanssa leikkiä ja temmeltää. Tulihan minulla peräti koulun ulkopuolellakin vietettyä aikaa näiden kanssa, vaikka oli pitkät välimatkat.

Lopulta, kun sain Playstationin ja ensimmäisen tietokoneen, rajoittuihan se yhteydenpito täydellisesti senaikaistenn kavereiden kanssa. Elämäni meni kokonaan noihini kahteen asiaan, ja vaikka tietokoneessa ei ollutkaan nettiyhteyksiä, tuli sitäkin hyvin paljon käytettyä pelaamiseen, ja vanhempani olivat siitä vihaisia minulle. Kyllä minulla kuitenkin tuli koulussa pidettyä yhtä senaikaisten kavereiden kanssa.

Ylä-asteaikana sain käyttöön laajakaistan, ja menetinhän minä suurimmaksi osaksi ne täydelliset yhteydenpidot silloisiinkin kavereihin. IRC-galleriassa pyörin päivät pitkät, mutta sen kautta tuli jonkinmoista yhteyttä kuitenkin pidettyä.

Ja ihan nykyinen tilanne? No arvatkaapa..... Viikonloputkin, jotka monet käyttävät viikonloppunsa ryyppäämiseen ja rellestämiseen, minä käytän nekin mielummin kotona koneella istumiseen, animen katsomiseen, Touhou -juttuihin, mangan lukemiseen tai PS3:lla pelaamiseen. Elämäni on mennyt näin, mutta enpä oikein myöskään jaksa välittää siitä.
Nähdyt sarjat

フィンランド人 悪魔

Futoi yatsu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Futoi yatsu » Pe Heinä 02, 2010 14:09

Kylläpä tietokoneeseen tuppaa edelleenkin suhtautumaan viestintävälineenä ja työvälineenä. Ei sillä elämän kanssa paljoakaan ole tekemistä. (Sitä paitsi ei koneelle koskaan pääse, kun lapset aina istuvat siinä :) )

Mutta ennen kuin tietokoneita käytin, lapsena siis, aika meni maalla lähinnä metsissä möyriessä, veljesten kanssa kirmatessa, onkiessa jne. Sitten kymmenvuotisesta ylöspäin lapset tietenkin maalla tekivät pelto- ja metsätöitä siinä missä aikuisetkin. Yläaste- ja lukioikäisenä siinä sivussa piirsin, harrastelin tähtitiedettä, luin tolkuttomasti ja kirjoittelin kirjoja (yhtään ei onneksi koskaan julkaistu :D ).

Ensimmäisen tietokoneeni hankin vasta ollessani melkein aikuinen vuonna 1986 (olin silloin 26 v). Alusta asti olen sitä käyttänyt pääasiassa kirjoittamiseen, mitä nyt joskus koodasin alkeellisia ohjelmanpätkiä (Mandelbrot-kuvioiden laskenta oli silloin pop). Ja 1990-luvulla tulivat sitten www ja sähköpostit. Mutta tietokoneella pelaamiseen en ole koskaan päässyt sisään.

ururu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ururu » Ma Joulu 13, 2010 15:17

Muistan tietokoneiden kuuluneen jo varhain lapsuuteeni.

Tarhaiässä leikin aktiivisesti tarhakavereideni kanssa. Minulla olikin kaksi läheisintä kaveria tarhasta, joista toinen asui asumani tien toisessa päässä. Vietimme kolmisin paljon aikaa, meilläkin, vaikkei minulla kotona oikeastaan mitään leluja ollutkaan. (Edesmennyt)Mummuni asui silloin vielä kanssamme saman katon alla, ja tuo paistoikin aina räiskäleitä meille pikkutyttösille. Kesähelteellä imeskeltiin myös omatekoisia mehujäitä kotipihassa.

Muksuna olin vielä hulluna talveen. Hiihtää oli tapana talomme viereisellä pelolla, ja kotipihaamme oli tehty jääpintaa luistelua varten. Pihassa oli myös jokin pikkuruinen vanha autonkämänen ns. leikkimökkinä. Pulkkailu oli kivaa, ja pihassammekin oli pulkkamäki, josta toisinaan laskin myös suksilla. Tästä on kuviakin ! `u´

Äitini asui tuolloin avomiehensä(nyk.naimisissa) kanssa isolla liiketontilla, joten tilaa pihalla peuhaamiseen oli paljon iltaisin, kun liikkeet olivat menneet kiinni. Rengashallin edessä oli pieni pätkä asfalttia, jossa pystyi potkulaudan kanssa menemään, muuten piha olikin soraisaa. Lapsena rakastin hyppynarulla hyppimistä, ja monella videolla hypinkin narua. Kesällä pihaan myös laitettiin kumisia uima-altaita, jossa serkkujen kesken sitten polskittiin. Ja voi kuinka paljon tekemistä talvellakin tuonne pystyi kehittämään ! Pihasta kertyi iiiiiiiisolumikasa aidan viereen, johen pystyi rakentamaan pulkkamäen, ja lumiluolia. Muistan myös ne kaikki lumiukot sekä lumi- ja jäälyhdyt. Äitinikin pihassa oli jääkenttä luistelua varten.

Joulun vietin aina äitini luona, ja olin ihan innoissani, kun sain sen prinsessalinnan, jota olin pitkään toivonut. Uudet vuodet olivat mieleistäni herkkua, vaikkemme melkein koskaan itse raketteja ostaneetkaan. Tähtisädetikuilla oli kuitenkin huippua näperrellä - löysin niitä läjäpäin jostain laatikon pohjalta muuttaessani pois kotoa.

Tuohon aikaan isäpuolellani oli vielä kotibaari, jossa piti aikuisten ryyppubileitä, mutta myös discoja meille pienemmille. Lähinnä minulle ja kahdelle serkulleni. Näistä kerpaloista onkin sitten kaikennäköisiä hauskoja muistoja, varsinkin eräästä vappudiscosta.
Varpaat tahtoo tanssimaan tanssimaan tanssimaan, varpaat tahtoo tanssimaan pitkin lattiaa
Hämärässäkin on värit, silmä vain on sokea niille.

EpikFeil

Viesti Kirjoittaja EpikFeil » Ma Joulu 13, 2010 17:21

Kaipa mie luin kirjoja ja mangaa ja pelasin pleikkarikakkosella. Eipä minulla silloinkaan juuri elämää (tai siis sosiaalista verkostoa) ollut, joten en voi sanoa, että tietokoneet pilasivat mitään. Tai siis nyt on ainakin nettikavereita.

Joskus pienenä kävin aina nettikahviloissa about kerran kolmessa kuukaudessa + sukulaisilla aina valtasin tietokoneen. Ja aina olin tosi iloinen, pelasin Aapelissa ja sillei.

Chiharu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Chiharu » Ti Joulu 14, 2010 23:37

No, täällä on harrastettu tuota lukemispuolta ennen tietokonetta. Ahmin kirjoja hitosti enemmän kuin nykyään, varmaan yhden vuoden aikana enemmän kuin nyt viimeiseen viiteen vuoteen. Tai ehkä kolmeen, jos ei liioitella.
Muuten sitten... No enpä tiedä. Tietokoneen käyttöön taisin tutustua kymmenenvuotiaana, enkä mitään erikoista muista tehneeni ennen. Tottahan sitä tuli leikittyä, kasailtua lumiukkoja ja -linnoja (lumiukkoja toki teen vieläkin, se on hauskaa), piirtämistä tuli harrastettua paljon ja kyllä minä alakoululaisenakin jo kirjoittamisesta pidin.

Tuli tuosta ururun viestistä mieleen, että meilläkin on hirveästi tähtisadetikkuja ja uuteen vuoteen kuuluu se, että valot sammutetaan kaikkialta ja ilta vietetään kynttilöiden valossa tuijotellen ikkunoista muiden ilotulituksia. Se oli varsinkin pienenä tosi jännää.

Matti

Viesti Kirjoittaja Matti » Pe Joulu 24, 2010 10:20

Siitä on jo reilusti yli 20 vuotta kun sain oman Commodore 64:n. Silloin oli joulu ja olin jotain 6-vuotias, esikouluiässä. Ennen tuota ikiomaa "Kuuslankkua" vierailin kavereilla pelaamassa heidän koneillaan, suurinosa "Kuuslankkuja", mutta parilla oli Pong-konsoli ja aika monella elektroniikkapelejä, myös itsellä.

Toki perhepäivähoitokodeissa ja esikoulussa tuli tehtyä vähän muutakin kun aikuset pakotti tekemään. Myös oman ikäisten kanssa tuli leikittyä piilosta, vaikka se "Kuuslankku" ja Wizard of Wor -peli olivat olohuoneessa, ja eräs vanhempi kaveri keksi vähän muutakin tekemistä. Legoillakin tuli leikittyä ja mummolassa oli se legolinna. En vaan koskaan oppinut tekeen sitä oikein. Junaradat (ei-sähköiset) olivat myös todella kivoja kun niihin pääsi käsiksi (Oulun Yliopistollisessa Keskussairaalassa kun olin silmäleikkauksessa ja milloin mistäkin syystä...). Niin... piirrettyjäkin tuli kateltua VHS-kaseteilta. Minun tuolloiset suosikit: Mask ja Space Adventure Cobra.

Kissansilmä

Viesti Kirjoittaja Kissansilmä » Pe Helmi 11, 2011 23:52

Meillä on ollut tietokone jo ennen kuin olin syntynytkään, sillä isäni työskentelee atk-alalla. Olen kuitenkin itse ehkä semmoisena 3-4 -vuotiaana aloittanut käyttämään tietokonetta, mutta pelasin silloin vain pelejä sillä, mm. Hugosta tykkäsin paljon (tosin pelkäsin joskus ihan pienenä Hugoa ja Skylla-noitaa :D) Omistin myös Super Nintendon, jolla pelailin siihen asti, kun se myytiin pois ja sain Playstationin tilalle. Snesillä tuli pelattua ainakin Donkey Kongeja ja Super Mario World 2:sta. Pleikkarilla tuli pelailtua kaikkea Spyrosta Crash Bandicooteihin ja Raymanista Disneyn lisenssipeleihin. Silloisella naapurillamme oli myös 8-bittinen Nintendo, jolla tuli aina siellä naapurilla kyläillessä pelattua (mm. Super Marioita, Mega Man 3:sta ja Turtlesia).

Kavereiden kanssa tuli oltua milloin toistemme luona pelaamassa ja leikkimässä tai ulkona hyppimässä ja seikkailemassa, muistan miten hauskaa oli eräänkin kaverin kanssa mennä hiiviskelemään talvella illalla ulos jonnekin metsikköön tai läheiseen puistoon. Ja sitten entisen parhaan kaverin kanssa tuli ala-asteella vaikka mitä hauskaa tehtyä, mm. kesäisin oltiin vesisotaa heidän takapihallaan, pelattiin jalkapalloa tai sulkapalloa ja leikittiin intiaaneja. Talvisin mentiin myös pulkkailemaan läheiselle kukkulalle ja viivyttiin siellä tuntikausia, kun meillä oli niin hauskaa! Yläasteellakin vielä laskettiin mäkeä :D Sitten kun meille hankittiin digikamera, niin sitä tuli raahattua kavereille mukaan: tehtiin jotain ihme dokumentteja, tutkimusmatkavideopäiväkirjoja tai uutisia, omaksi iloksi tosin :lol:
Sitten säännöllisesti yökyläiltiin erään lapsuudenkaverini kanssa vuorotellen toistemme luona.
Tulihan myös luettua paljon erilaisia lastenkirjoja. Kirjastossa on varmaan tullut viimeksi käytyä juuri ala-asteella, silloin tuli lainailtua joitain kirjoja, Tintti- ja Lucky Luke-sarjiksia sekä piirrettyjä vhs-kasetilla.
Internetistä sen verran, että joskus vuonna 2001 tai 2002 aloin sitä käyttämään isäni koneella ja silloin pelailin joitain nettipelejä jollain Looney Tunesin sivuilla muun muassa. Omaan koneeseeni netti tuli varmaan 2004.

Lapsuus oli niin ihanaa ja huoletonta aikaa ja tunnen itseni vieläkin lapsenmieliseksi ihmiseksi. Se on kamalaa ajatella kun jotkut alkavat jo 13-vuotiaana ryyppäämään tai polttamaan tupakkaa ja yrittävät niin esittää aikuista.
Viimeksi muokannut Kissansilmä, Ti Marras 24, 2015 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
He takes on the world all in a stride, and your wounds will be his scars
So won't you remember when the night comes
He will need your open arms
For to be invincible, he needs your love

jansan

Viesti Kirjoittaja jansan » La Heinä 02, 2011 23:44

Ekan tietokoneen sain joskus ala-asteel ja silloin vain pelasin sillä, mut käyttö oli suht vähäistä. Sit joskus ala-asteen lopussa kun sain kunnon koneen ja netin, nii sit alko HC dataus. Lapsena ennen tietokonetta pelasin pesäpalloa (en joukkueessa) ja rakentelin kaikkea techleegoista. Vai mitä ne oli ne vähän vanhemmille lapsille suunnatut leegot? Sillon tein vapaa-ajalla kaikkee mut nykyään aika kuluu rattosasti koneel.
す..す..すき大すき

Yugata Kyoshi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yugata Kyoshi » To Elo 11, 2011 17:35

Meillä tuli tietokone internettineen kun olin 8- vuotias. Vuosi oli tuolloin 1999. Siitä eteenpäin jokapäivä koneella netissä surffaten.

Sitä ennen... En taida ees muistaa... Noh... Leikin. Lapsen käytökselle tyypillisesti leikin, minkä koulun (ja sitä ennen päiväkodin) ohella ehdin. Lankapuhelimella soitin kaverin meille tai pyysin itse saada mennä johonkin. Äiti kuskas, kavereiden äidit kuskas. Kavereiden kans vietettiin aikaa ja leikittiin. Isä on aina ollut kaikenlaisia pelokonsoleita vastaan, ja eka pelokonsolini oli GameBoy Color (+Pokemon Red <3), ostin senkin omilla rahoillani joskus 12- vuotiaana... Joten pikkumuksuna en koskaan ees pelannut nintendoa. Leikin vain leluilla.
~Yugata Kyoshi~

KasumiU

Viesti Kirjoittaja KasumiU » Su Syys 11, 2011 20:21

Vastausta joutui tässä kyllä miettimään aika pitkään :)
Tietokoneella olen aina viettänyt aikaa, mutta silloin kun olin vähemmän koneella niin luin tosi paljon kirjoja. Mitään muuta en oikeestaan tehny ku luin ja olin koneella, mitä nyt joskus harvoin kavereitten kanssa ulkona. Nykyään vapaaehtoinein ulos meno tuntuu rasittavalta.. :|

pontsi

Viesti Kirjoittaja pontsi » Su Syys 25, 2011 13:08

Meille tuli netti kotia olin viidennellä luokalla. Ja sota repes kun veljen kanssa tuli tapeltua kumman vuoro siinä olla. Ihka oman koneen sitten hommasin kun menin amikseen.

Ihan pienenä olin kaiket päivät siin kerrostaloalueen kakaroitten kanssa ulkona ja leikittiin milloin mitäkin, rakenneltiin majoja, hippailtii ym.
Sitten kun olin vanhempi hieman... Olin todella vilkas tapaus ja juoksin ''kaupungilla'' kavereitten kanssa iltaan asti ja minua ei yleensä pahemmin kotona näkynyt kun kävin koulun jälkeen vain heittämässä rojut ja syömässä. Sellaista oli jossakin vaiheissa.

Jos en ollut kavereitten kanssa niin sitten yleensä piirsin. Rakastin kaikkee taiteilu hömppää ja paperia kului aivan tajuttomasti.

Aikarohmuja oli pleikkari ja nindendo kanssa! Niitä tuli tahkottua milloin yksin, veljen ja kavereitten kanssa ihan pienestä asti. En edes muista aikaa kun meillä ei olisi ollut mitään pelivempainta. Siinä meni päivä aamusta iltaan ihan keposasti kun mätti jotaa crocoo, tomb raiderii, marjoja, crashii jne.

Kyllä sitä nykyjäänkin tulee kavereita nähtyä paljonkin vaikka se kone onkin, mutta kaikki aika mitä kotona vietän tulee istuttua koneen ääressä, mitään muuta ei ehdi tekemään. Moi vaan elämä.
I laughed at myself.

Marras

Viesti Kirjoittaja Marras » Ti Maalis 13, 2012 12:27

Täytyy vastailla näinkin vanhaan keskusteluun, topic oli niin loistava.

Itse olin ala-asteella, kun kotiin tuli ikivanha modeeminetti (voi niitä aikoja!). En silloin ollut järin kiinnostunut koneesta, etsin vain jotain anime/manga -henkisiä kuvia Sailor Moonin ja Magic Knight Rayearthin innoittamina, joskus chattailin paikoissa joita äiti arvostanut. :D En viihtynyt hirveästi tosin koneella.

Ennen oman koneen saamista (olen ollut niinkin vanha kuin 18!), luin paljon: saldo oli lähemmäs kymmenen kirjaa viikossa, ja tyhjensin paikkakuntamme kirjastoa ahkerasti. Suurin vitsimme oli, kun kirjasto julkaisi vuoden lainaussaldot, että minä olen saanut luvut niin korkeiksi ja muut ihmiset pitävät yllä ehkä paria kymmentä kirjaa.
Ikävästi lukeminen vähentyi koneen tultua, videoiden editoiminen vei innon lukemisesta.

Lisäksi olen leikkinyt lapsena ulkona; siskojen kanssa ja välillä kaikkien meidän kaverit kokoontuivat pihallemme ja pelasimme perusulkopelejä kuten kirkonrottaa ja kymmenen tikkua laudalla. Olin paljon ahkerampi liikkuja ja ulkona kävijä.
Kaverin kanssa ollaan pelattu pleikkarilla Taru Sormusten Herrasta -aiheista peliä aika ahkerastikin ja sitten katsottu elokuvia.
“The Internet is the first thing that humanity has built that humanity doesn't understand, the largest experiment in anarchy that we have ever had.”
Eric Schmidt

Inazuma

Viesti Kirjoittaja Inazuma » La Touko 12, 2012 13:51

Itseni ei tarvitse mennä kauaskaan. Netti on tullut isommaksi osaksi, vasta tänä vuonna.

Kotona on aina ollut netti, mutta se oli hidas ja kallis, joten sillä maksettiin vain laskut. Olen maalta ja siellä voi tehdä mitä vain. Lapsena leikittiin päivät pitkät inkkareita, sotaa yms. poikien leikkejä. Meitä ei oikeastaan pystytty pitämään veljen kanssa sisällä. Ulos oli päästävä vaikka satoi rakeita, vettä, lunta, pieniä ukkoja... Jos jostain syystä olimme sisällä se oli legoilla rakentamista tai pokemoneilla ja autoradalla leikkimistä.
Meillä on ollut kotona paljon eläimiä ja niidenkin kanssa on tullut oltua.

Kun menin yläasteelle, olisin saattanut "joutua" netin ansoihin. Olin kuitenkin kinunnut pitkään omaa koiraa, jonka sainkin. Koira oli meille tullessa n.1-vuotias, joten ei tarvinut ihan kaikkea opettaa. Koira vei sitten muun vapaa-aikani, eikä koneet.

Isoimman siivun vapaa-ajastani kuitenkin vie lentopallo. Olen koko lapsuuteni pelannut sitä ja yläasteella reenattiin 4-7 krt viikossa. Silloin aika meni kouluun, lentopalloon ja omaan koiraan. Nyt kun asun muualla netin käyttö on lisääntynyt. Se on kuitenkin pysynyt kohtuullisissa rajoissa n.2h päivässä. Nykyisin luen enemmän ja urheilen. Haluaisin kyllä kämpilleni jonkin eläimen, vaikka kanin. Kun sellaisestakin on kokemusta.
Jääkiekon MM kulta 1995, 2011

Hyvin usein voittajia on häviäjät, jotka päättivät yrittää vielä kerran

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kakkubuffetti”