Mitä teit ennen kuin tietokoneet pilasivat elämäsi?

Keskustelua aiheen vierestä

Valvoja: Offtopic-aktiivit

Tolkkiz

Re: Mitä teit ennen kuin tietokoneet pilasivat elämäsi?

Viesti Kirjoittaja Tolkkiz » Ma Loka 13, 2008 00:45

Mun tarina on toivoton, ennen nettiä käytin konetta ilman sitä, ennen konetta pelasin pelikonsolilla, ennen sitä olin tarha-ikäinen joka haikaili Nintendon perään.

Noh, 7v lahjaks sain Commodore 64:sen vuonna 1994, aika jälkijunassa tosin mutta kuitenki. 1997 Super Nintendo, 1999 Nintendo 64 ja 2000 PC, 2002 siihen netti. Kaikilla laitteilla on tullu nolifetettyä niin paljon kun mahdollisuutta. Se että koneen käyttö on lisääntyny viime vuosina, ei suinkaan johdu siitä että mulla oli ennen elämä, vaan siitä että nyt ei koulu/mutsi oo rajottamassa käyttöä. No oltiinhan sitä skidinä välillä ulkona kavereidenkin kanssa toki, mutta monesti oli 5-10hengen porukka meillä pelaamassa. Pienenä elämän pilkotuksena nykypäivänä vois nähdä joka viikkoset ryyppyreissut, ja ehkä mangan lukemisen.

Topickin kysymykseen voisi siis vastata, että haikailin omasta pelikoneesta päiväkodissa.

-mangafan-

Viesti Kirjoittaja -mangafan- » Ti Loka 14, 2008 09:33

6-11 vuotiaana, katsoin pokemonia ym lasten sarjoja, leikin ulkona vanhempien pakottamana.
11--> ostin pokemon yellow'n ja Game Boy Colorin pelasin sitä yksin kotona, kavereiden kanssa, ulkoilin ja harrastin eri juttuja...
16 vuotiaana ostin oman tietokoneen, omilla rahoillani ja tässä sitä ollaan. Omassa kämpässä tietokoneen ääressä harrastaen toki jotain elämää välillä sen ulkopuolellakin.
Ostaisin lehdet: W.I.T.C.H. osa 89 ja Villivarsa 9/ 2000. Kunto oltava hyvä! Laitathan yv:llä! Ilmoitus edelleen voimassa!

RevyFan

Viesti Kirjoittaja RevyFan » Ti Loka 14, 2008 21:25

Öhh, aika peruslapsuutta kai... Hmm, aika paljon tuli Leegojen kaa leikittyä, mahtavia, vieläkin joskus saattaa yllättää vimma. xD Autot kiinnostaneet myös aina ja jotain simppeleitä pienoismalleja tuli väsättyä. Sitte tietty ulkosalla pelailtua jotain tai muuten vaan pyörittyä. Telkkua tuli katsottua paljon nykyistä enemmän, liekö laatu laskenut vai mun kriteerit nousseet. Jossain vaiheessa sitte sain kasibittisen ja pleikan sen jälkeen ja silleen... Sitten kohta ollaankin nykytilassa. :D
Kill ´em all, baby!
LastFM || dA || myanimelist.net

Maveric

Viesti Kirjoittaja Maveric » Ti Loka 14, 2008 21:52

Aika ennen tietokonetta? Onko sellaista aikaa edes ollut olemassa?
Noh, legot ovat tietenkin olleet yksi ajanviettotapa. Varsinkin technic legot ja Bioniclet, joilla vieläkin tulee silloin tällöin näperrettyä. Myös kavereiden kanssa tuli oltua enemmän (silloin niitä olikin enemmän kuin nykyiset kahden käden sormin laskettavissa olevat). Pyssysotaa tuli aikapaljon leikittyä, pokémon-korteilla pelattua, sekä pleikkarilla jotain James Bond pelejä. Partiotakin harrastin yhteen väliin. Tässä kun ajattelee, niin tuntuu siltä että minulla on joskus elämäkin O_o Noh, eipä siinä mitään. "How can you kill something that doesn't have a life in the first place" :P
I'm so friggin' lonely...
Tryin' to do a comeback!!
*hates winter sunlight*

Kaneli

Viesti Kirjoittaja Kaneli » Ti Loka 14, 2008 22:25

Jo ensimmäiset pelikoneet oli meillä kotona, kun vanhemmat reissasi paljon ympäri maailmaa ja myös Aasiassa, mistä sai alle puolella hinnalla samat kamat mitä sai Suomesta neljä vuotta myöhemmin (tai ei koskaan). Tutustuin myös pelityyliin, jossa tarina on huomattavan paljon vähemmällä sijalla, kun kaikki teksti on jonkinlaista mongerrusta, jota lapsuudessa huomautti aina kiinaksi muille.

"Harrastuksia" oli niin lukuisia että hyvä kun sormet riittää, mutta ei yksikään jäänyt, vaikka joissain olisi voinut parempaankin edetä. Ei niitä jaksanu enää, kun murrosikä tuli. Oli parempaakin tekemistä.

Vois sitä sanoa, että ennen koneita sitä leikki hiekkalaatikossa ja poimi maasta tupakantumppeja ja imeskeli niitä.

Edit: Aina ite kummastelen Amerikkalaisia pelishowjen NES-vitsejä, kun laitteet on ihan vieraan näkösiä ja kontrolleria en oo koskaan nähnyt. Itellä kun oli se originaali versio konsolista, Famicom.
En ole minkään sanomani takana, mielipiteeni vaihtelee noin viikottain.

silverynova

Viesti Kirjoittaja silverynova » Ke Loka 15, 2008 16:20

Ennen kuin meille tuli tietokone (olin jotain 13 vuotta kun se päätettiin hankkia) vietin aika suuren osan ajastani just konsolipelejä hakaten. Nyt kun mietin niin ehkä siksi minulla ei ollut kauheasti kavereita koska ketään muuta ei kiinnostanut pelit ja minua taas ei kiinnostanut mikään muu :roll: No tein minä sentään jotain muutakin. Piirsin tosi paljon, ehkä vielä enemmän kuin nykyään. Tykkäsin myös ajella polkupyörällä kaikenmaailman ihme reittejä ja pysähtyä aina johonkin lähimetsään "tutkimusretkelle" :D Sillon en vielä pelännyt hämähäkkejä sun muita öttiäisiä, mutta nykyään minua on tosi vaikea saada just johonkin metsään missä niitä on kuhisemalla. Ehkä oon viettäny liikaa aikaa sisällä? Joskus toivon että jollain sukulaisella olisi lapsia että voisin mennä niiden kanssa leikkimään ja samoilemaan johonkin *huokaus*

Rimppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rimppu » To Loka 16, 2008 02:17

Olen pelannut legendaarista Tiilipeliä isäni lintupönttö-Macilla jo noin vuonna 1992 (kypsässä viiden vuoden iässä). Vuonna 1994 kirjoitin samaisella lintopönttö-Macilla eeppisiä eläinsatuja ja jotakuinkin vuoden 1996 tienoilla kohtasin Internetin.

Kyllä sitä silti tuli kaikenlaista muutakin puuhattua (mainitun pöntön uumenista kun löytyi tekstinkäsittelyn ja Tiilipelin lisäksi pajatso ja alkukantainen piirustusohjelma, jolla ei voinut tallentaa töitään, sillä koneen muisti ei riittänyt), tästä todisteena ovat lukuisat kasimilliset videokasetit, joille on tullut pikkuveljen ja valitun kaverikatraan kanssa kuvattua jos jonkinlaista spektaakkelia. Esikoiselokuvohjaukseni tein toki vuonna 1997, hitusta vaille kymmenvuotiaana. Se oli eeppinen kauhuelokuva, jossa itse esitin neljää roolia, ja jonka olin käsikirjoittanut kokonaisuudessan itse. Myöhemmin tuli tehtyä enemmänkin käsikirjoituksia ja ohjattua jos jonkinlaista teatteripläjäystä.

Luin myös aivan järjettömästi. Viikon lomamatkoille piti aina ottaa mukaan 10+ kirjaa, jottei olisi tekeminen loppunut kesken. Kirjaston tätöset hymyilivät varsin ymmärtäväisesti, kun kävin kolmen päivän välein lainaamassa/palauttamassa metrin korkuisen pinon kirjallisuutta.

Sitten jossain välissä taloon tulivat Playstation, Tomb Raider ja Crash Bandicoot. Ja PC (Windows 95 ja se kammottava käynnistysdemo, joka ei vain mennyt pois!) ja Lost Eden, Theme Hospital, Little Big Adventure 2 ja myöhemmin Red Alert 2 ja Sims. Sen jälkeen saimmekin veljeni kanssa tapella tietokonevuoroista kynsin, hampain (kummallekin tunti päivässä!).

Lopullisesti elämäni lakkasi olemasta armon vuonna 2001, kun sain ensimmäiset viitteet animefandomin ihmemaasta. Ja loppu on historiaa.

(Alussa mainittu lintupönttö-Mac muuten elää yhä ja voi hyvin. Mitä se nyt vain on vuosituhannenvaihteen jälkeen ollut sitkeästi sitä mieltä, että maailmassa on ikuinen marraskuu vuonna 1951.)

-Dist

Viesti Kirjoittaja -Dist » To Loka 16, 2008 10:50

Oli elämä, kavereita, ja semmosta mitä nyt jäi kaipaamaan. Sitten tutustuin erääseen Nettipeliin joka sattumoisin toimi minun Win98:lla ( No ei sentään semmosta enää ole ), ja sinne se elämä meni >=(. Aijai, nyt kaduttaa. Mutta toisaalta, jos näin ei olisi käynyt, tuskin olisin ikinä tutustunut animeenkaan...Ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin.

@ Maveric. Ja juu, Legoilla täälläkin tuli rakenneltua, eikä siitäkään nyt niin kauan aikaa ole, pari vuotta.. Ja olen kuitenkin nyt melkein 18 .. Hee :x.. Ei niillä nyt sentään enää kehtaa '' leikkiä '' :D
The joys of a universe made and unmade, friends across time, shall be your ray of light.

Fantasmic|

Viesti Kirjoittaja Fantasmic| » Ti Loka 21, 2008 09:06

No, ennen vuotta 2004 (jolloinka saimme ihan kunnon koneen ja netin, jolloinka minusta tuli suuri nolife vähäksi aikaa) pelasin paljon konsoleilla, varsinkin PS2;sella, Final Fantasyt ynnä muut roolipelit olivat kaiken a ja o.
Mutta, myös ulkonakin olin varmaankin enemmän, kun silloin jopa jalkapalloa harrastin (loppu kait jo ennen vuotta 2003). Mutta, jos mennään vielä kauemmaksi nuoruuteen, Legot olivat suuri intohimoni, myös Pokémonkortit ja vielä kauemmaksi nuoruuteeni, niin pihaleikit olivat pop. :)
Pieni animehöperö vain (:
pieni foorumiroolipeli
Pieni foorumiroolipeli, joka tarvistee aktiivisia ropettajia, käyttäjiä ja myös uusia ideoita..

Shieva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shieva » Ti Loka 21, 2008 17:15

Jaa. Siitä ei edes ole hirveän kauan, oman koneen sain kaksi vuotta sitten, ja sitä ennen kävin vain satunnaisesti minun ja siskoni yhteisellä pelikoneella netissä. Aikaisemmin kyllä The Sims-peli oli jo pilannut elämäni, ja saatoin pelata sitä 5 tuntia putkeen. Mutta ennen tuota leikin siskoni kanssa Belvilleillä (sellaisia tyttöjen Legoja) ja barbeilla ja ihan omia improvisoituja leikkejä (kuten Pikku naisia, koulua, Harry Potteria tai Viisikkoa). Olin myös mummoilla aika paljon. Ulkoiltuakin tuli jonkin verran, ja kävinkin kerran viikossa ratsastamassa (tosin niin käyn vieläkin, kun on omia hevosia, joka päivä pitää siivota karsinat, mutta siihen ei kuitenkaan riitä läheskään yhtä paljoa intoa kuin tähän netissä olemiseen). Taisin myös lukea enemmän, tosin luen vieläkin. Kaveritkin kävi useammin meillä, joskus ala-asteella yksi heistä kävi joka viikko, nykyään kerran vuodessa. Kavereista olenkin kaikista eniten varmaankin erkaantunut, kun he eivät mangasta ja animesta yhtään välitä, minä taas en muista asioista...

Sleepy Dancer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sleepy Dancer » Ke Loka 22, 2008 17:16

Olin kiltti pikkutyttönen. Olin hyvä koulussa ja minulla oli kavereita, joiden luona kyläilin. Piirtelin paljon iloisia ja värikkäitä piirustuksia. Uin tosi paljon kesäisin ja vietin muutenkin tosi paljon aikaa luonnossa (osasin oikeasti nauttia siitä). Hartain toiveeni oli saada jokin lemmikkieläin...

Kaikki on muuttunut. Tietokoneet tosiaan pilasivat elämäni! :D
"Jättäkää minun Slaine rauhaan!
t: ruma läski akka"

Flarona

Viesti Kirjoittaja Flarona » To Loka 23, 2008 00:53

Mikään ei ole muuttunut, koska silloinkin olin no-life. En koskaan käynyt missään (paitsi äitini kanssa lähetyspiireissä ja syntymäpäivillä), kukaan ei käynyt meillä ja vietin kaikki lomat kotona, mitä nyt joka vuosi käytiin jossain huvipuistossa ja joskus harvoin kävin serkkujen luona. Luin kirjoja, tein läksyt hyvin ja hiippailin ulkona eli metsissä ja pelloilla. Enimmäkseen vain luin nuorten dekkareita / fantasia- ja scifi-kirjallisuutta tai katsoin jotain, mitä kanavilta 1 - 3 sattui tulemaan. Lisäksi lauloin paljon ja soitin pianoa, kunnes hävitin nuottivihkoni enkä uskaltanut kertoa sitä kenellekään. Mitä ihmettä tein loput ajasta? Ai niin, olin hitaampi syömään ja heräsin aiemmin odottamaan, että herätyskello soi ja kannattaa nousta ylös (= menin aiemmin nukkumaan).

Siirtymävaihe oli se, kun kirjoittelin sähköpostiviestejä englanniksi, luin ficcejä ja käänsin englanninkielistä Harry Potter -ficciä suomeksi. Se vaihe kesti varmaan vuoden tai pari, ja silloinkin lauloin paljon ja luin ahkerasti myös kirjoja. Loput ajasta vietin muistaakseni musiikkia kuunnellen ja Pretty Good Solitaire 98:a pelaillen. Tämän jälkeen alkoi "ajanjakso, jonka tietokoneet pilasivat", ja toinen näyttää tulevan nyt läppärin myötä. Välissä oli aika, jolloin siirsin "läksyjen" tekemistä siivoamalla, tekemällä ruokaa ja syömällä.

Nykyisinkin luen (tosi vähän menneisiin aikoihin verrattuna) ja laulan varmaan ihan yhtä paljon (kieli tosin vaihtelee). Kukaan ei vieläkään käy luonani enkä minä käy kenenkään luona. Koneella olemisen lisäksi käyn vain luennoilla, syömässä, kaupoilla ja aikido- ja iaido-treeneissä (aloitin molemmat tänä syksynä).
Mitään en siis ole menettänyt, mutta nukkumiseen tuntuu jäävän aina valitettavan vähän aikaa. Nytkin herätys on kuuden tunnin päästä ja toissayönä nukuin noin kaksi tuntia. (^_^;)
A, nandemo nai.

starscream
Viesti:

Viesti Kirjoittaja starscream » Su Loka 26, 2008 16:49

Luin enemmän, myös kirjoja joissa ei ollut kuvia.

Kirjoitin kirjeitä. Tämä ei loppunut vielä sähköpostin myötä, mutta pikaviestimet ovat selvästi tuhonneet keskittymiskykyni kirjeenvaihdon vaatimaan pitkäjänteisyyteen. Joitakin vanhoja kirjekavereita olisi vielä jäljellä, mutta heistä on jo kasvanut aikuisia ja tullut äitejä, ja yhteydenpito tahtoo tökkiä mm. yhteisten kiinnostustenkohteiden puuttumisen vuoksi.

Katsoin telkkaria. 90-luvun puolivälistä ja X-filesista lähtien tuli katsottua melkeinpä kaikkia vähänkään scifiin tai fantasiaan viittaavia sarjoja ja elokuvia, ja niiden lisäksi paljon muutakin. Tietokone tuli taloon samoihin aikoihin, ja jonkin verran seurailin jo internetin TV fandomia, mutta suuri osa muista faneista asui rapakon toisella puolella ja seurasi alkuperäistä esitysaikataulua josta itse oli auttamattomasti jäljessä, joten jokseenkin epämotivoivaahan se oli. Moni sarja jäikin kesken, koska kiinnostus ehti lopahtaa sillä välin kun kotimainen kanava panttasi seuraavaa kautta vuoden tai pari. Nykyisin mikään uusi sarja ei tunnu tempaavan samalla tavalla mukaansa, enkä ole tullut hankkineeksi edes digiboksia. Vanhoja suosikkeja tulee hankittua satunnaisesti DVD:llä.

Tarkemmin ajatellen tietokoneet eivät pilanneet elämääni, mutta tietokoneiden ja anime-/mangafandomin yhdistäminen lopulta teki sen?

nukkelapsi

Viesti Kirjoittaja nukkelapsi » Su Marras 16, 2008 16:35

Isäni työn takia minulla ei ole ikinä mitään elämää ollutkaan ennen tietokoneita, tai ainakaan en muista mitään sellaista. Koska niin kauan kuin jaksan muistaa, on meillä ollut jonkin sortin tietokoneeksi tunnistettava pömpeli. Sillä sitten on tullut pelattua ties mitä Command & Conquerin, Medal of Honorin ja Noxin esi-isiä, kyllästymiseen asti. Tällä hetkellä se kuitenkin on se netti joka pikkuhiljaa on alkanut aiheuttamaan pahan sortin riipuvuutta.
Cosplay-ryhmä Rintamasuunnan Youtube-kanava.

Pege
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pege » Ma Marras 17, 2008 13:53

Itellä on kerenny olemaan useita tietokoneita vuosien mittaan. Eli jonkinlainen kosketus niihin on ollut jatkuvasti. Rankemmin niistä tuli kiinnostuttua vasta opintojen ja työn myötä. Samanhenkiset kaverit oli tietty kans siinä sivussa auttamassa. :mrgreen: Eka varsinainen tietokone oli Commodore 64, tosin pelikoneena se itellä oli. En osannut koodata mitään tai tehdä musiikkia. C64:sen jälkeen olikin sit Nintendo 8-bittisen vuoro, no sitä ei voi oikein tietokoneeks laskea. Ennenkuin koneisiin tuli uppouduttua enemmälti, niin mopot oli kova juttu eka mopo oli Honda Monkey, tonkin jälkeen kerkes oleen pari muutakin. Töissä saa nykyisin ihan tarpeeks olla koneiden kans tekemisissä, että himassa ei paljoo jaksa/viitti. Eipä ainakaan tarvii lähteä silmät ristissä töihin. :roll:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kakkubuffetti”