Mitä teit ennen kuin tietokoneet pilasivat elämäsi?

Keskustelua aiheen vierestä

Valvoja: Offtopic-aktiivit

madu
Viesti:

Mitä teit ennen kuin tietokoneet pilasivat elämäsi?

Viesti Kirjoittaja madu » Ke Loka 01, 2008 21:28

Selailin joskus jotain satunnaista foorumia missä oli ketju mikä herätti heti mielenkiintoni. Sen nimi oli kai "mitä teit ennen kuin tulit nettiin" ja kuvittelin sen sisältävän nostalgista läpänheittoa siitä, miten kivaa oli ennen kuin kaikki vapaa-aika tuli istuttua ruudun ääressä, mutta jouduin kokemaan pettymyksen kun tuon ketjun tarkoitus olikin jotain aivan muuta ja vastaukset oli tyyliin "katoin salkkarit ja söin näkkileipää ennen kun tulin koneelle".

Mutta onneksi on tämä ihana offtopic-alue mihin voin nyt itse tehdä tämän unelmieni ketjun! Eli siis, nyt palataan takaisin siihen aikaan kun oli vielä muutakin tekemistä kuin tietokoneella istuminen~

Itse joudun suorittamaan valitettavan pitkän aikahypyn, koska ainakin koko yläaste tuli vietettyä päätteen ääressä ja varmaan aika iso osa ala-astettakin. Ihan kehdosta lähtien en kuitenkaan ole datannut, joten tässä hieman herkkiä muisteloita!

Leegot oli tosi tärkeitä nassikkana. Niitä oli parin kuutiometrin verran ja edelleenkin muistan miten kiva oli välillä herätä aamuviideltä rakentelemaan leegoilla ja pitämään hirveää meteliä kun piti sukeltaa sinne laatikon pohjalle etsimään just se yksi pala mitä tarvitsee mutta mitä ei meinaa löytää millään. Jotenkin nykyään kun kattoo kauppojen leegohyllyjä (kyllä, käyn aika usein lelukaupoissa) ne ei kyllä ole mitään hirveän hienosti mielikuvitusta ruokkivia, kun joku "Star Wars" tai "Harry Potter" on paljon rajoittavampi kuin "merirosvot", "ninjat" tai "poliisilaitos". Oma suosikkisettini oli varmaan sellanen iso keskiaikainen linna. (sivuhuomiona, löysin joskus jostain kaapinnurkasta leegoukkelin millä oli toisessa kädessä revolveri ja toisessa puukko. Olen ilmeisesti ollut kamalan väkivaltainen lapsi.)

Tykkäsin myös lukea, ja kirjasto olikin melko lähellä lapsuudenkotia. Mitään erityisiä suosikkeja ei kuitenkaan ole jäänyt mitä muistaisin vieläkin.

Ja tietenkin ulkona tuli vietettyä tosi paljon aikaa. Kasvoin urbaanissa kerrostaloympäristössä Tuusulan ghetossa, mutta kivenheiton päästä löytyi kuitenkin metsää missä pystyi leikkimään sotaa (taas kerran, kamalan väkivaltainen lapsi) ja rakentamaan majoja, kesällä vedettiin fillarilla ympäri korttelia ja talvella Stigoilla.

Noista jutuista siis minulle itselleni on jäänyt lämpimimmät muistot ennen kuin tietokoneet tulivat ja pilasivat kaiken. Entä sinulla? Onko "vanhoista hyvistä ajoista" pitkäkin aika, ovatko tietokoneet ja internet olleet iso osa harrastuksista koko elämän ajan, vai onko asiat peräti niin hyvin/huonosti että edelleen tulee tehtyä muutakin kuin istuttua ruudun ääressä?

LadyNancy

Re: Mitä teit ennen kuin tietokoneet pilasivat elämäsi?

Viesti Kirjoittaja LadyNancy » To Loka 09, 2008 11:04

Itse löysin netin vasta 2000luvulla. Silloin hyvään vanhaan aikaan paljon pyöräilin ympäriinsä, kävin tanssimassa tanssitunneilla, pelasin konsoleilla (pelaan edelleen) 8bit nintendosta lähtien.
Silloin kävin myös uimassa ja tuli vietettyä kesälomasta kuukausi mökillä Ristiinassa.
Sarjakuvia luin tietenkin mutta ne eivät olleet mangaa :D tykkäsin Disneyn eläinaiheisista piirretyistä, ja joistakin aasialaisista kuten taotao, peukaloisen retket. Myyrä oli myös kova sana :D
Silloin mulla ei ollut kavereita, eikä oikeen vieläkään mutta netti on helpottanut yhteydenpitoa.

Oi niitä aikoja :roll:
Vampyyrit <3

Nia

Viesti Kirjoittaja Nia » To Loka 09, 2008 11:40

Itselläni oli elämä ennen kuin tietokone tuli ja vei kaiken mukanaan.

Isoin osa elämääni oli harrastus. Sieltä olivat läheisimmät ystävät ja sen parissa tuli vietettyä oikeasti puolet elämästä. Treenit 3-5krt viikossa, viikonloppuna peli tai turnaus ja jossei mitään niin heti aamusta jengikavereiden kanssa joko pelaamaan tai pitämään hauskaa ja sitten myöhään illalla/yöllä kotiin, jos sillonkaan. Voisi luulla, että nykyään edellisen korvaa jääkaappi tietokone välinen maratoni, mutta myönnän etten ole vielä ihan niin alas vajonnut ja sekin on tuon rakin ansiota. Ei ole omaa pihaakaan niin neidin kanssa pitää raahautua ulos oli tilanne mikä tahansa mm kerran olin reilu 40 asteen kuumeessa ja pyörtyilin sekä oksentelin kotona niin eihän tuo mitään, kun se piski pitää aamulla lenkittää. Itselläni on myös useasti aikoja, etten poistuisi talosta kuukausiin, jossei olisi tuota koiraa.
Minulla oli myös paljon ystäviä ja kavereita aikanaan, mutta nykyään jos pitäisi valita pelastanko tulipalosta entisen kaverin vai kannettavan niin voitte vaan arvata kumman ottaisin.. Onhan sitä netistä tullut hankittua läheisempiä ystäviä kuin olisin voinut koskaan edes kuvitella, mutta nekin asuvat kaikki ympäri Suomea ja välit on muutenkiin viileentyneet.
Vielä yksi tärkeä asia minkä omasin ennen tietokonetta oli erilainen minä. Ehkä minun kasvaminen ja muuttuminen ihmisenä vain ajoittui samaan aikaan, kun tietokone jyräsi elämääni en tiedä siitä sitten, mutta on hyvin kyseenalaista mihin suuntaan olen muuttunut tietokoneen myötä.

Unita

Viesti Kirjoittaja Unita » To Loka 09, 2008 13:14

Uh... hetkonen on siis ollut aika ennen koneita?

Erm... jos ihan tarkkoja ollaan niin aloin näpertelemään Amigalla (olihan se se?) jo ihan taapertajana. Pelaamiseen ja piirrustusohjelmien käyttöön se tietty jäi, mutta kyllä minä aika paljon konetta jo silloin käyttelin. No ei, kunhan pääsin esikouluikään (aka kun opin lukemaan) vietin huomattavasti aikaa kirjaston sarjakuvaosastolla lukemassa kaikki Aku Ankat, Asterixit, Tintit yms läpi. Pelailin myös paljon Segaa. Mitään kunnon harrastusta, ystäviä yms. minulla ei koskaan silloin ollut. Kylläh, olen koko elämäni ollut melkoinen nolife. ^^

Gortef
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gortef » To Loka 09, 2008 13:23

Hmm ilmeisesti kysymykseni oli tarpeeksi tymä tai vastaavaa.

No okei. Tietokone tuli elämääni Jouluna kun olin täyttänyt kokonaiset kuusi vuotta. Kyseinen masiina oli Commodore 64, ja voi sitä riemun määrää.

Tätä ennen aktiviteetteihin tais kuulua päällisinpuolin normaalit ulkonariehumiset ja mummolan kissojen kantaminen patjoista tehtyyn majaan.
Tästähän nämä otukset olivat aina niin riemuissaan josta minulla onkin poskessa arpi muistona.
Kirjoja en siihen aikaan tainnut hirveesti tulla luettua, Aku Ankkaa sitäkin enemmän. Tietysti televisio oli hyvä tapa kuluttaa aikaa, ne kaikki kokonaiset kolme kanavaa mitä sieltä näkyi.
Onneksi sedälläni joka asui, ja asuu edellenkin Vantaalla oli silloin enemmän kanavia josta hän nauhoitti minulle piirrettyjä, Tom&Jerryä, He-Mania ja yksi jakso Jayce and Wheeled Warriorsia jne. jne. Voi ne VHS-kasetit on melkein puhkikatottu.

Taisimpa olla ahkera piirtämään myös. Ritari Ässä ja He-Man taisivat olla suosituimmat aiheet.

NIIN ja ne Legot, paras keksintö sitten irtokarkkien.
Habeeb it!

Ofoli~

Viesti Kirjoittaja Ofoli~ » To Loka 09, 2008 14:31

Tässä olikin aika hyvä kysmys, mahdankohan muistaa? :D
No koko ikääni en ole netissä 'päivittäin' pyörinyt, viitisen vuotta sitten netti meille tuli ja sinnekään alussa en päässyt. Silloin taisin tosiaankin omistaa elämän, eli kävin ulkona, piirsin, näin kavereita ja muuta järkevää. Kumma kyllä silloin en lukenut niin paljon kun nykyään eli netin tultua taloon. Ei minulla siihen aikaan mitään harrastuksia ollut eli elämä ilman nettiä oli aika yksinkertaista ja helppoa.
Sitten kaiki viihde-elektroniikka tuli samalla kertaa, kuten DVD:t ja digiboxit, samoihin aikoihin tutustuin myös Playstationin ihmeelliseen maailmaan.
ò__ó

zany

Viesti Kirjoittaja zany » To Loka 09, 2008 15:28

Öööh... hmmm... Pitää hetken muistella, vaikka oman tietokoneen sainkin vasta parisen vuotta sitten. Sitä ennen tosin istuin veljen koneella aina välillä, mutta juuh. Kesäisin kävin kavereiden kas uimassa. Luin paljon kirjoja ja piirsin (no piirrän ja luen edelleen, mutta vähemmän). Talvisin istuin sisällä ja tein kaikkea mukavaa. Sitten sain tietokoneen ja aloin viettämään aikani koneella. Köh köh... :D
Forever love, Forever dream
afureru omoi dake ga
hageshiku setsunaku jikan wo umetsukusu
Oh! Tell me why
All I see is blue in my heart

DA || Animewatcher

bulbie

Viesti Kirjoittaja bulbie » To Loka 09, 2008 17:19

Kavereitten kanssa tuli pyörittyä päivät pääksytysten.
Osa ajasta leikittiin pihalla roolileikkejä, jotka yleensä liittyivät tavalla tai toisella videopeleihin, joita taas pelattiin suunnilleen se loppuaika, jota ei ulkona tuhottu. Yleensä minä kylläin katsoin kun muut pelasivat. Harmittaa nykyään niin kamalasti kun tiedän jo lähes kaikkien pelejeni loppuratkaisut vaikken itse ole niitä läpi pelannutkaan... OoT:n olisin tahtonut yrittää mennä läpi tietämättä jokaista pikkuasiaa, T.T'
Ja, kuten monet täällä jo sanoivat, Legot ovat nerokkaita.

Seira

Viesti Kirjoittaja Seira » To Loka 09, 2008 20:40

Voi että... Kyllä ne olivat niitä "vanhoja hyviä aikoja" ^^'

Olen jo ihan pennusta lukenut paljon, mutta ennen mangaa lähinnä pelkkiä paksuja fantasia-kirjoja(Sormusten herrat, Potterit jne.)
Sen lisäksi olen aina tykännyt piirtää.
Muuten aika kului lähinnä ystävien luona tai ulkona riehumassa; mainetta on 'villinä luonnonlapsena' ja poikatyttönä, joka pelasi jätkien kanssa korista sun muuta illat pitkät :D Ja tietenkin pleikkarin tullessa taloon löytyi uusi ajanviete.
Kesät kuluivat mökillä(ja kuluvat vieläkin), ja ne olivatkin sitten elämäni parhaita päiviä. Ei silloin osannut kaivata kaupunkiin saati tietokoneen ääreen!
Tämä kaikki oli sitten sitä kultaista ala-aste-aikaa, kun olin vielä hyvin pieni, onnellinen ja tietämätön xD

Ylä-asteella sitten astuin animen ja mangan maailmaan, elikkä näkemiin edellisille!
...Ja tässä sitä ollaan. Lukiossa ja koukussa koneeseen.

J

Viesti Kirjoittaja J » To Loka 09, 2008 21:15

Jaa-a, että mitäkö tein..

Olin ulkona. Vietin aikaa niiden muutamien ystävien parissa joiden kanssa pystyin käymään sosiaalista kanssakäyntiä ulkona, siellä missä liikkuu niitä hassuja nelirenkaisia laitteita ja muita hassun näköisiä ihmisiä.
Niin, eipä siinä ollut hirveästi muuta. Pelailin ehkä enemmän konsoleilla ja tapoin rakkaita aivosoluja televisiota tuijottelemalla.

Jossain vaiheessa sitä tuli myös skeitattua. Oli semmoinen hieno perunan muotoinen valkomustalauta jossa oli n. metrin leveät renkaan ja sen kanssa menin sitten viileästi kadulla. Ou jea. Mutta tuo harrastus jäi sitten siinä jossain vaiheessa.

Salibandyäkin pelasin nuorempana joka oli itseasiassa ihan mukavaa, mutta polvi perhana ei kestänyt. Alkoi ihmeellisesti lukkiutumaan jos jäi liian pitkäksi aikaa samaan asentoon harjoitusten jälkeen ja niiden aikana, joten sekin harrastus sai jäädä.

Tosiaan nuo taitaapi olla yläaste aikoja.
Vielä nuoremmaksi kun mennään niin ajat ovat tainneet mennä niissä peruspoikien leikeissä, sotilailla, autoilla ja sotaa leikkiessä. Tulihan sitä jalkapalloa pelattua myös kerrostalo-alueen pihan nurmikolla ja samalla haistateltua pitkää Peetä vanhalle venäläiselle ukolla joka kovasti varjeli ikkunoitaan.

Omalta osalta on aika hämärässä muu nuoruus. Kovasti olen yrittänyt pyyhkiä kyseisiä muistoja.
Pitkäaikainen stalkkeri

Mary Leathert

Viesti Kirjoittaja Mary Leathert » Pe Loka 10, 2008 23:47

Lähinnä luin. Tai siitä alkaen kun kouluun menin. Ja sitten luin vähän lisää. Niin tietokirjoja kuin sarjakuvia kuin romaanejakin. Runoja en tainnut lukea, kun niitä ei lapsille oikein ollut. Kerrankin ala-asteikäisenä äiti soitti lähikirjastollemme, kun olin taas jäänyt koulun jälkeen sinne, koska tiesi minun olevan siellä. En siis ollut sanonut asiasta mitään.
Tietysti oli kaikki lasten leikit, mielikuvitusjutut ja muut. Yhdessä vaiheessa pidin erityisen paljon värityskirjoista. Legoilla leikin välillä, mutta enemmän se oli pikkuveljen juttu.
"I saw so many things/but like a dream/always losing me/in a cloud" "Heaven's Not Enough", Yoko Kanno

leathert.tumblr.com Random reblogging.

Mlaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mlaa » La Loka 11, 2008 00:07

Synnyin. Harhailin elämässäni päämäärättömästi kunnes löysin tietokoneen.

No ei sentään. :D
Vietin koulun ulkopuolisen ajan poikien kanssa pihalla (kuusi poikaa ja tämä yksi tyttö pihapiirissä), kiipeilin, pelasin, pyöräilin, leikin Action-Maneilla ja legoilla. Keräsin heinäsirkkoja purkkiin ja päästin ne kerrostalon kellariin. Kävin kirjastossa ja liikuin paljon.
Nyt töistä päästyäni istun koneelle, sitten raahaudun nukkumaan. :D *huono ihminen*

Pome

Viesti Kirjoittaja Pome » La Loka 11, 2008 19:17

En mitään. Oikeasti. Ehkä opin käymään potalla tai jotain muuta ihkua.
Joo, eli tosissaan seisoin tuolilla päätteen edessä jo ennen viidettä syntymäpäivääni (meillä oli joku tosi über-ihku Pentium mikä-lie jo vuodesta nolla), joten ennen kuin myin sieluni bittimassalle ei elämässäni ehtinyt tapahtua mitään kauhean ihmeellistä. Kiitos iskä<3.
<ReggyJin> Onkstää kellariilukitseminen joku keskieurooppalainen tapa ku sielt kerran löytyy tyttöi harva se päivä

wiid

Viesti Kirjoittaja wiid » La Loka 11, 2008 21:25

Tämähän on lähes mahdoton kysymys.
Muistelisin, että meidän talouteen tuli tietokone joskus 1997, olin silloin ensimmäisellä luokalla. Sen jälkeen olenkin varmaan aina ollut tietokoneen kanssa tekemisissä - opin englannin kielen tietokoneen opetuspelin kautta, samoin matikkaa. En muista vuotta, jolloin internetyhteys meille tuli, mutta saimme sen äidin työpaikan kautta. Se oli sellainen, joka yhdisti itseään puoli tuntia kovaäänisen rätinän saattelemana. Koska se oli aivan liian hidas mielestäni, raahauduin aina kirjastoon tsättäilemään kaikenlaisille chattipalstoille. Vuodelta 2001 olen löytänyt ensimmäisiä foorumiviestejäni (jippii.fi:n foorumit, anyone?), ja silloin olin jo täysin menetetty tapaus, vietin koneella enemmän aikaa kuin koko muu perheeni yhteensä.

Mutta asiaan. Koen kuitenkin, että elin siinä sivussa aivan normaalia elämää, sellaista mitä silloin 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa elettiin. Pelasin NES:illä, Nintendo 64:lla ja Playstationilla. Luin kirjoja mielettömän paljon - etenkin yläasteella kirjoja kului todella paljon, opiskelukin kärsi siinä samalla. Harrastin (ja harrastan edelleen) partiota aktiivisesti, kuljin myös monenlaisilla seurakunnan järjestämissä kerhoissa. Seurasin Lumijoen synkissä metsissä karhupelkoisena niitä omanikäisiäni pikkupoikia, joihin olin korviani myöten ihastunut ja niin edelleen. Leikin naapurin pojan, pikkuveljen ja kavereiden kanssa todella usein Pokémon- ja Hopeanuoli-aiheisia leikkejä. Minulla oli mielikuvitusystävä, jonka kanssa touhusin aina kun ei muuta seuraa ollut. Myös My Little Ponyjen ja pehmolelujen kanssa tuli vietettyä monet antoisat hetket, lauta- ja korttipelejä unohtamatta. Kun näin maalla asustelen, kuljin myös usein naapurin navettaan rapsuttelemaan lehmiä ja hevosia - ainaisena eläinrakkaana sain omat ensimmäiset lemmikkini 2000-luvun alussa. Elin siis sellaista normaalia lapsen elämää, jonka varmasti moni minun ikätoverini allekirjoittaa.

En kyllä sano, että tietokone olisi pilannut eläämäni. Olen aina vain onnellisempi tämän kanssa. :D Vaikka joskus ikävöi sitä faktaa, että ennen tuli tehtyä paljon enemmän kuin nykyään.

Ze Shoopuf

Viesti Kirjoittaja Ze Shoopuf » Su Loka 12, 2008 12:10

Ennen tietokonetta olin sellainen pieni poikamainen nassikka, joka tykkäsi juoskennella metsissä ja leikkiä tiikereitä, susia ja kurkia sekä kiipeillä puissa ja ryömiä tunneleiden läpi. Olin oikea luonnonlapsi, vietin suurimman osan ajastani siskon kavereiden seurassa ulkona peuhaten. Telkkaria en katsonut juuri, eikä meillä tietokonetta ollutkaan.

Vuonna 1998 sitten muutettiin Suomeen ja ostettiin ensimmäinen pöytäkone, mutten minä sitä aluksi kovin paljoa käyttänyt. Lähinnä häröilin uusien kavereideni kanssa ulkosalla. Pikkuhiljaa, toisen muuton jälkeen, aloin käyttää tietokonetta hieman ahkerammin - sain muutamia pelejä lahjaksi, joten pelailin niitä (legendaarisin oli varmaan Catanin tietokoneversio - vitsit sitä tuli hakattua!). Yläasteen alettua roikuin yhä enemmän koneella, katselin erinäisiä musiikki- ja pelisivustoja. Sitten, kun 2003 hankittiin siskon kanssa PS2, tietokoneen käyttöni räjähti käsiin. Liityin yksille FF-aiheisille kesksutelufoorumeille ja tutkailin pelioppaita netistä. Tutustuttuani joihinkin henkilöihin netissä hankin ensin MSN Messengerin ja sitten mIRCin. Tämän jälkeen olenkin roikkunut suurimman osan vapaa-ajastani koneen ääressä.

Nyt, kun olen muuttanut omilleni, tietokone on aina päällä, kun olen kotosalla. Myöskin koulussa roikun kiitettävän paljon koneella, sillä meidän kotiluokka on täynnä koneita. Siinä luennon ohessa tulee helposti tarkastettua sähköpostit, luettua tarinoita, selailtua foorumeita, katsottua lolcatteja tai 4chania... Niin. Vielä kun opiskelen multimediaa, niin tietokone on minulle se kaikista tärkein väline tekemiseen. Ei se tosin elämääni ole pilannut, päinvastoin: olen löytänyt netin kautta lähes kaikki nykyisistä kavereistani.
Me be Mighty Tyger! Me eat all!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kakkubuffetti”