NaNoWriMo 1.11-30.11

Keskustelua aiheen vierestä

Valvoja: Offtopic-aktiivit

Compiler

NaNoWriMo 1.11-30.11

Viesti Kirjoittaja Compiler » To Loka 15, 2009 20:07

Elikkä, ajattelin tällaisen aiheen pystyttää, kun nähtävästi täällä voisi olla jotain yhtä hulluja kirjoittajia.

National Novel Writing Month, suoraan suomennettuna ”kansallinen romaaninkirjoituskuukausi”, on maailmanlaajuinen, vuonna 1999 ensimmäisen kerran järjestetty tapahtuma. Tarkoituksena on kirjoittaa marraskuun aikana, 30 päivässä, 50 000 sanan (n. 175-sivun) pituinen romaani. Laadusta saa ja on suositeltavaa tinkiä.

Marraskuun ensimmäisestä päivästä lähtien voi päivittää sanamääriään ja kuukauden lopuksi 50 000 sanan mittapuun saavuttaneet teokset voi lähettää viralliseen sanamäärän varmistukseen. Ennen lähettämistä on suositeltavaa käyttää jonkin sorttista sanojen sekoittajaa, kuten Microsoft Office Wordin ”Korvaa”-ominaisuutta. Toisaalta jokainen lähetetty teksti poistetaan tarkistuksen ja varmennuksen jälkeen. Kilpailussa ei ole mitään varsinaista palkintoa, paitsi tietenkin saavutus itsessään. Tapahtumaan osallistuminen ei sido sen aikana kirjoitettua teosta missään määrin, eikä lopullisen tuotannon julkaisuun ole luonnollisesti mitään pakotteita.

Itsehän olen mukana ihan ensimmäistä kertaa ja vaikka silloin tällöin tulee pikkuriikkisen kirjoitettua, edelliset puolen sivun tarinan palaset kalpenee tämän kolossaalisen haasteen edessä. Ajattelin että päihittäisin tämän synkän joutilaisuuden historiani, kunnollisella ylisuorittamisella, ehkä sivutuotteena saisin karistettua osan luovuuttani peittävistä hämähäkin seiteistä. Sen verran päätin kuitenkin helpottaa omaa kirjoittamistani, että otin aiheeksi hieman abstraktimman kertomuksen. Notta, jos joku muukin on ottamassa osaa kilpaan, niin liittäkää toki minut kirjoituskamuksi. :)

edit: jooh, voisin vielä loppuun todeta että nickini on sama nanossa kuin täälläkin. Elikkä Compiler.
Viimeksi muokannut Compiler, Pe Loka 16, 2009 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Clementine

Re: NaNoWriMo 1.11-30.11

Viesti Kirjoittaja Clementine » To Loka 15, 2009 22:44

Olen varmaan ihan hullu, mutta viikko sitten päässäni naksahti ja päätin osallistua - ensimmäistä kertaa elämässäni. Fiktiivisiä tarinoita kirjoitin viimeksi ala-asteella, mutta kirjoitusinto palasi vihdoin tuossa kesällä, vaikken olekaan tähän mennessä saanut mitään tarinaa alkua pidemmälle. Nanosta saan siis hyvän syyn aloittaa ihan kunnolla : )

Minua kyllä hieman huolestuttaa oma jaksamiseni - 50 000 sanaa kuukaudessa hei - mutta lupaan etten ole liian ankara itselleni, jos päätän jättää kesken tai sanamäärä jää huomattavasti pienemmäksi. Olenhan sentään ensikertalainen! : D Muita foorumeita lukiessa tuntee jonkinasteista hämmentymistä, sillä niillä käyttäjät kertovat että 'joo, kirjoitan yötä myöten ja sosiaalinen elämä jää vajaaksi'. En haluaisi omistautua Nanolle niin paljon, vaikka tiedän urakan vaativan aikaa ja vaivaa.

Päässäni naksahti toistamiseen, kun päätin pitkän pohdinnan jälkeen tarinani kertovan vampyyreista. Taustatietona kerrottakoon, että olen kurkkuani myöten suosittua Twilight-sarjaa (josta saa kyllä huumoria irti, se on myönnettävä) ja nyt pinnalla olevaa vampyyri-teemaa. Toisalta ehkä senkin takia on kivaa päästä leikkimään vampyyreilla: pääsen näkemään, mitä saan itse aiheesta irti. Olen suunnitellut tähän mennessä viisi hahmoa ja tarinan alkua, vaikka moni kohta on vielä auki. Huumoria tähän tulee suht runsaasti, vähän kauhuakin. Ihmissusia en sotke tähän ollenkaan mukaan, kyllästyttää kun ne pitää aina asettaa vampyyreita vastaan. Romantiikasta en osaa sanoa, periaatteessa sitä saisi tähän helposti, mutta pelkään etten osaa kirjoittaa sitä uskottavasti : D

Mieluummin suunnittelen nyt kuin lähden improvisoimaan Nanon aikana. Ajatuskin kauhistuttaa : D

Olen Nanon virallisella sivulla nickillä Raitasukka, saa lisätä kirjoituskaveriksi : ) Toivottavasti Anikista löytyy lisää muita hulluja kirjoitusoperaatioon!

Clementine

Viesti Kirjoittaja Clementine » Pe Joulu 04, 2009 22:44

Tuplapostausta sitten vain kehiin, kun tekee mieli raportoida ekasta Nanostani. Sääli, ettei useampaa nanoilijaa ilmoittautunut tähän keskusteluun.

Itse pääsin marraskuun aikana vain reiluun 11 000 sanaan, muttei tuo ainakaan minusta ole näin ensimmäiseltä kerralta hullummin. Lisäksi tuo on melko varmasti pisin pätkä yhtenäistä tarinaa, jota olen koskaan kirjoittanut! Voin olla ylpeä itsestäni ^^

Oli sinänsä jännää huomata, että kun pääsin ihan virallisesti kirjoittamaan, tekstiä ei millään tahtonut syntyä. Ihanteellisintä olisi ollut aloittaa jo silloin lokakuun puolessa välissä, kun sain ensimmäiset ideani nanooni. Tarina kyllä on muotoutunut mielessäni miltei joka päivä - ja kyllä, aion vielä kirjoittaa nanoni loppuun, siinä on kuitenkin sen verran kiva ja kehityskelpoinen idea.

Yllättäen en edes kirjoittanut joka päivä, ja jäin jo alussa jälkeen päivittäisestä sanamäärästä, mutta mitäpä sillä on väliä. Enhän edes missään vaiheessa tähdännyt ensisijaisesti 50 000 sanaan. Parasta on se, että tajusin muutaman tärkeän asian tarinoiden kirjoittamisesta :) Jatkossa tulee olemaan huomattavasti helpompaa, kun Nanossa sitä lätkäisee vaikka tahallaan mitä tahansa shittiä tekstiinsä jotta sanamäärä kasvaisi :D Tunnustan antaneeni potkut eräälle hahmolleni kesken tarinan sekä ladelleeni hillittömät listat kirosanoja ja synonyymejä peräjälkeen kaikessa turhautumisessani :D Voin ihan suoraan myöntää, että tuo noin 11 000 sanan tekele on kohtuullisen luokatonta tavaraa, pelkää laahaamista joka ei tahdo millään edetä. Hyvä opetus minulle jatkoa ajatellen - kannattaa aloittaa vauhdikkaasti ja kiinnostavasti. Lisäksi minun ei todellakaan tarvitse vaivautua kuvailemaan joka ikistä liikettä ja elettä jonka hahmoni tekevät, mikä helpotus!

Kaiken kaikkiaan tämä oli harvinaisen opettavainen kuukausi :) Ensi vuonna taas uudestaan yrittämään, ehkä silloin olen jo totuttautunut siihen että joskus kannattaa kirjoittaa intensiivisesti täysin kamalaa tekstiä ja että siitä saa olla niin ylpeä kuin vain haluaa!

VampireNaomi

Viesti Kirjoittaja VampireNaomi » Pe Joulu 11, 2009 14:39

Itse pääsin marraskuun tavoitteeseen, mutta tarina ei ole vielä valmis. Tämä oli kolmas kerta, kun yritin NaNoa. Vuonna 2007 onnistuin kirjoittamalla Muskettikoirat-ficin, vuoden 2008 Kim Possible -ficci epäonnistui ja tänä vuonna onnistuin sitten taas Jackie Chan seikkailee -ficillä. En ole enää kahdeksaan vuoteen kirjoittanut mitään muuta kuin ficcejä, joten en edes yritä NaNoilla omilla ideoillani.

Vaikka NaNo nyt onkin ohi, minua kiinnostaisi yhä keskustella siitä, varsinkin jos joku muukin osallistui fanficilla. Kirjoitan ficcini englanniksi, joten en ole missään tekemisissä muiden suomalaisten harrastajien kanssa. Missä porukka ylipäätään pyörii? Tuohon anime-puolen fanfiction-ketjuun olen kirjoittanut, mutta en sielläkään oikein päässyt kunnolla käsiksi suomalaiseen fandomiin. Onko olemassa mitään yleistä foorumia suomalaisille ficcaajille?
Avatarini liittyy aina siihen animeen, jota tällä hetkellä katson. [Record of Lodoss War OVA 0/13]
Anime- ja mangablogini

Rora

Viesti Kirjoittaja Rora » Pe Joulu 25, 2009 15:33

Ainakin muutama yleinen löytyy ja sitten useampia vain tietyille fandomeille omistettuja. Yleisiä ficcifoorumeita ovat ainakin Fanficpata ja Fiksu ja filmatiivinen fiktiofoorumi

Compiler

Viesti Kirjoittaja Compiler » Ti Helmi 02, 2010 21:03

Jaaaa minun myöhäiset afternano-kommentit.

Homma meni paljolti odotettua paremmin, siinä mielessä että maaginen 50,000 meni rikki. Siitäkin huolimatta että tokan viikon jälkeen tasainen, n. 1666 sanan päivätahti rysähti alle tonniin ja puolet päivistä jäi kokonaan sanattomiksi oman laiskuuden takia. Viimeisenä viikonloppuna sitten tulikin kiskaistua 9000. Aluksi tuntui että ei millään meinaa löytyä sanoja, mutta sitten kun pääsin viimeiseen näytökseen, niin tekstiä alkoi tulemaan kuin konekiväärin suusta. :D

Nyt pitäisi sitten osata päättää että alanko hiomaan tuosta romaanin romusta jotain muidenkin ihmisten silmien arvoista vai rupeanko kokonaan kirjoittamaan uusia tarinoita. Ideoita kyllä piisaisi, mutta motivaatiota on vaihteeksi tasoa: koulua->lusmuilua->unta. :(

...Ja 2010 nanoon aion ottaa osaa tottakai!

Shieva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shieva » Su Loka 31, 2010 13:03

Huomenna se sitten taas alkaa, tarkemmin noin 12 tunnin päästä. Itse meinasin nyt osallistua ensimmäistä kertaa, ja vähän jännittää. Tarinaa on päässä jo tullut aika paljon mietittyä, ja hahmojakin on muutama. Lähinnä laiskuus saattaa iskeä, se kun on tähän asti ollut ongelmana kaiken kirjoittamisen suhteen. Ehkäpä tästä nyt saisi pientä motivaatiota. En usko että ihan 50 000 sanaan kuukaudessa pääsen, mutta yrittänyttä ei laiteta.

Chiharu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Chiharu » Su Loka 31, 2010 19:40

Minäkin voisin tänä vuonna osallistua, tosin enemmänkin läpällä kuin tositarkoituksessa. Joskus olen kuussa kirjoittanut 120 sivua, ja silloinkin tuntui että olin koko ajan kynä kädessä... 175 sivua kuulostaa mukavan haastavalta. :D
Edelliseen viestiin viitaten että minullakin saattaa laiskuus iskeä kesken projektin. Voi olla että iskee taas luovuttamisfiilis ja tämä jää tekemättä, mutta yrittänyttä ei laiteta. ^^

VampireNaomi

Viesti Kirjoittaja VampireNaomi » Su Loka 31, 2010 21:01

Minäkin olen taas mukana. Tänä vuonna kirjoitan fanficin Kaiketsu Zorro -animeen perustuen. Päätin kokeilla jotain itselleni vierasta ja kirjoittaa kerrankin hahmosta, joka ei ole täysi pahis. En oikein tiedä, onnistunko tänä vuonna, kun on jotenkin vetämätön olo ja opiskelut syövät aikaa, mutta yritetään. Tsemppiä kaikille!
Avatarini liittyy aina siihen animeen, jota tällä hetkellä katson. [Record of Lodoss War OVA 0/13]
Anime- ja mangablogini

Logan

Viesti Kirjoittaja Logan » Su Loka 31, 2010 23:27

Tulin tuossa viimeisen parin tunnin aikana puolivahingossa värkänneeksi tarinan kahdelle hahmolle, jotka niin ikään puolivahingossa viime viikolla loin, joten tuumin että mikäs siinä, osallistutaanpa sitten Nanowrimoon ja kirjoitetaan kyseinen tarina. Päähenkilöinä kaksi shamaania, leikkikenttänä eräs jo kauan käyttämäni maailma ja genrenä jotain epäperinteistä [ihan kuin pystyisin tai haluaisin mitään perinteisesti tehdä] huumoripitoista fantasiaa, jossa matkustetaan paljon. Mitään suurempia sanatavoitteita en itselleni aseta, kirjoittelen vain inspiraation mukaan ja katson mitä tapahtuu. Kyllä tuosta 50 000-sanaisen sepustuksen ihan kepeästi saa ja tässä vaiheessa olen aikarajankin suhteen varsin optimistinen. Pitäisi enää kirjoituskieli päättää ja sitten puolentoista tunnin päästä matkaan.
When in doubt, hold on to your altitude. No-one has ever collided with the sky.

mijummi

Viesti Kirjoittaja mijummi » To Marras 25, 2010 17:44

Itselläni homma kusi. 90 sivua kirjoitin todella ahkeraan, mutta nyt sain tarinan päätökseen. en ole hyvä tekemään liian pitkiä tarinoita... Enkä osaa pitkittäkään tätä enempää... Muutenkin pisin kirjoitukseni aikoihin...

Onnea silti kaikille jotka ovat vielä pelissä mukana! Toivon että edes yksi otaku tähän pystyisi!
Jotkut leikkaavat kinkkua, jotkut päitä

Shieva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shieva » Ti Loka 11, 2011 11:01

No niin, nyt on saatu taas tämänkin vuoden NaNoWriMon uusi sivusto pystyyn, joten on aika herätellä keskustelua täälläkin. Vielä on 20 päivää aikaa pohtia, osallistuako ja millä osallistua.
Itselläni on ainakin jonkin verran loistavia hahmoja valmiina, ja maailmakin vaikuttaa mielenkiintoiselta. En vaan millään keksi, mitä siinä voisi tapahtua! Loppukuu meneekin varmaan sitä pohtiessa. Toivotaan, että on edes jonkinlainen haisu siitä marraskuun alussa, vaikka mitenkään kovin tarkkoja suunnitelmia en yleensä tee.

Tosiaan, viime vuonna oli ensimmäinen NaNoni, ja hups, taisin vähän innostua. Sen jälkeen olen osallistunut myös huhtikuun Script Frenzyyn (suosittelen, helpompi haaste kuin NaNo, ja mikset vaikkapa käsikirjoittaisi animea?) sekä Camp NaNoWriMoon molempina kuukausina viime kesänä. Camp on tismalleen samanlainen haaste kun "oikea" NaNoWriMokin, mutta se järjestettiin heinä- sekä elokuussa (ensimmäistä kertaa). Täytyy sanoa, että oli aika rankkaa kirjoittaa kaksi NaNoa putkeen, mutta onnistuin siinä silti. Tähän mennessä en siis ole vielä kertaakaan hävinnyt yhtäkään haastetta.

Suosittelen kyllä kokeilemaan. Sitä ei osaa edes sanoin kuvata, miten hieno ilmapiiri NaNoWriMossa on, ja miten hauskaa se ihan oikeasti on! Vaikka se on toki rankkaakin, niin päällimmäinen muisto on se riemu, kun viimein pääsee kirjoittamaan. Voittaminen ei ole pääasia, vaan se, että yrittää. Itse alunperin osallistuin sillä ajatuksella, että voisihan sitä vähän kokeilla, jos vaikka vihdoinkin joku saisi innostettua kirjoittamaan. Ja kuinkas sitten kävikään...

Tosiaan, Shievana olen NaNoWriMonkin puolella, saa lisätä kaveriksi!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kakkubuffetti”