Japanin opiskelu

Japanin kieli, sen opiskelu, ja keskustelua japaniksi.

Valvoja: MrBrown

Raisuki

Re: Japanin opiskelu

Viesti Kirjoittaja Raisuki » To Maalis 19, 2009 21:12

Opiskellut kohta noin parisen vuotta omatakeisesti täällä kotioloissa. Enimmäkseen puhumiseen olen keskittynyt, sillä sanat jäävät meikäläisellä paremmin päähän kuin hiraganat, katkanat tai kanjit. Opiskelu minulla tapahtuu siten, että kirjoitan juurikin netistä löytämiäni ties mitä japanilaisia sanontoja, sanoja etc. muistiin paperille. Tällä hetkellä papereita on noin...kymmenen. Täytettynä molemmin puolin. (No juu, Japanin kielen opiskelu on minulla vielä vähän sellainen "kun huvittaa / kun jotain löydän"-juttunen. Sillä täällä päin ei ketään kielitaitoista tunnu olevan. Ainakaan meikäläisen paikkakunnalla.)

Tyydyn siis itseopetukseen, sujuihan se espanjan ja ranskankin kohdalta. Miksei siis myös japanin? =3
私は本当に爪をしたいのですが
I'd really like to nail you~

Roleplay

Viesti Kirjoittaja Roleplay » Pe Maalis 20, 2009 00:03

Raisuki kirjoitti:Opiskellut kohta noin parisen vuotta omatakeisesti täällä kotioloissa. Enimmäkseen puhumiseen olen keskittynyt, sillä sanat jäävät meikäläisellä paremmin päähän kuin hiraganat, katkanat tai kanjit. Opiskelu minulla tapahtuu siten, että kirjoitan juurikin netistä löytämiäni ties mitä japanilaisia sanontoja, sanoja etc. muistiin paperille. Tällä hetkellä papereita on noin...kymmenen. Täytettynä molemmin puolin. (No juu, Japanin kielen opiskelu on minulla vielä vähän sellainen "kun huvittaa / kun jotain löydän"-juttunen. Sillä täällä päin ei ketään kielitaitoista tunnu olevan. Ainakaan meikäläisen paikkakunnalla.)

Tyydyn siis itseopetukseen, sujuihan se espanjan ja ranskankin kohdalta. Miksei siis myös japanin? =3
Minä myös aloitin Japanin opiskelun täysin itseopiskeluna, mutta myöhemmin(n.2 vuotta itseopiskelun alkamisen jälkeen) olen oikeilla opetuskursseilla käynyt, ja ne ovat niitä itseopiskelussa tulleita virheita korjanneet, ja kirjoitusta parantanut. Tosin kykenin jo jotenkuten pelkän itseopiskelun eväin kommunikoimaan Japaniksi, mutta lukeminen/kirjoittaminen oli vaikeaa.

Suosittelen lämpimästi itseopiskelua, mutta suosittelen myös että pyrit oikean opettajan ohjastuksessa opiskelemaan, auttaa joidenkin vaikeiden lauseenrakenteiden jne. kanssa joiden kanssa itseopiskelussa syntyy helposti virheitä. Tietenkin se myös todennäköisesti nopeuttaa opiskeluasi :) Vaikka Japanin opetusta on vaikea Suomessa saada, ota rohkeasti aikuiskoulutuksiin yhteyttä, heiltä yleensä kursseja löytyy. Mielellään ottavat yleensä ala-ikäisiäkin mukaan.

-Roleplay

Zirdante

Viesti Kirjoittaja Zirdante » Pe Maalis 20, 2009 18:59

Roleplay kirjoitti:
Raisuki kirjoitti:Opiskellut kohta noin parisen vuotta omatakeisesti täällä kotioloissa. Enimmäkseen puhumiseen olen keskittynyt, sillä sanat jäävät meikäläisellä paremmin päähän kuin hiraganat, katkanat tai kanjit. Opiskelu minulla tapahtuu siten, että kirjoitan juurikin netistä löytämiäni ties mitä japanilaisia sanontoja, sanoja etc. muistiin paperille. Tällä hetkellä papereita on noin...kymmenen. Täytettynä molemmin puolin. (No juu, Japanin kielen opiskelu on minulla vielä vähän sellainen "kun huvittaa / kun jotain löydän"-juttunen. Sillä täällä päin ei ketään kielitaitoista tunnu olevan. Ainakaan meikäläisen paikkakunnalla.)

Minä myös aloitin Japanin opiskelun täysin itseopiskeluna, mutta myöhemmin(n.2 vuotta itseopiskelun alkamisen jälkeen) olen oikeilla opetuskursseilla käynyt, ja ne ovat niitä itseopiskelussa tulleita virheita korjanneet, ja kirjoitusta parantanut. Tosin kykenin jo jotenkuten pelkän itseopiskelun eväin kommunikoimaan Japaniksi, mutta lukeminen/kirjoittaminen oli vaikeaa.

Suosittelen lämpimästi itseopiskelua, mutta suosittelen myös että pyrit oikean opettajan ohjastuksessa opiskelemaan, auttaa joidenkin vaikeiden lauseenrakenteiden jne. kanssa joiden kanssa itseopiskelussa syntyy helposti virheitä. Tietenkin se myös todennäköisesti nopeuttaa opiskeluasi :) Vaikka Japanin opetusta on vaikea Suomessa saada, ota rohkeasti aikuiskoulutuksiin yhteyttä, heiltä yleensä kursseja löytyy. Mielellään ottavat yleensä ala-ikäisiäkin mukaan.

-Roleplay
Juu, itseopiskelussa pitää olla tarkkana, tai muuten kyntää huonon japanin siemenet, ja niitä on sitten vaikea myöhemmin repiä pois ja oppia uudestaan.

Raisuki

Viesti Kirjoittaja Raisuki » Pe Maalis 20, 2009 22:27

Yritänkin tuon itseopiskelun osalta olla mahdollisimman huolellinen. Viimeistään lukiossa minun pitäisi päästä kursseille, sillä täällä suunnalla taidelukiolla on Japanin kielen kursseja. En osaa vielä mitään kovin monimutkaisia lauserakenteita, mutta asiat, joihin saan useammasta kuin kahdesta paikasta varmistuksen; opettelen huolella.
Minulla toisaalta on se ongelma, ettei täällä juuri ole noita edes aikuisille suunnattuja japanin kielen kursseja, se selittää varmaankin melko hyvin tämän itseopiskeluni.

En mielelläni kuitenkaan oppisi vääriä lausemalleja, joten voisin pikku hiljaa ryhtyä etsimään itselleni opettajaa vähän ahkerammin. Kuitenkin, hiljaa - hyvä tulee. (:
私は本当に爪をしたいのですが
I'd really like to nail you~

Roleplay

Viesti Kirjoittaja Roleplay » La Maalis 21, 2009 01:58

Raisuki kirjoitti:Yritänkin tuon itseopiskelun osalta olla mahdollisimman huolellinen. Viimeistään lukiossa minun pitäisi päästä kursseille, sillä täällä suunnalla taidelukiolla on Japanin kielen kursseja. En osaa vielä mitään kovin monimutkaisia lauserakenteita, mutta asiat, joihin saan useammasta kuin kahdesta paikasta varmistuksen; opettelen huolella.
Minulla toisaalta on se ongelma, ettei täällä juuri ole noita edes aikuisille suunnattuja japanin kielen kursseja, se selittää varmaankin melko hyvin tämän itseopiskeluni.

En mielelläni kuitenkaan oppisi vääriä lausemalleja, joten voisin pikku hiljaa ryhtyä etsimään itselleni opettajaa vähän ahkerammin. Kuitenkin, hiljaa - hyvä tulee. (:
Kuitenkin se, että itse omatoimisesti aloittaa opiskelun vaikuttaa todella suuresti siihen miten nopeasti sitten asioita voi oppia, eli varmasti tulee auttamaan sinua suuresti tulevaisuuden opiskelun kannalta.

Tosiaan toisen asteen opinnot avaavat monia portteja opiskeluun, olen kuullut että Tampereelta löytyy suhteellisen hyvin Japanin kursseja, ainakin taisi joku tuolla Tampereen Klassillisessa Lukiossa pyöriä, kannattaa opinto-ohjaajilta kysellä, yleensä he osaavat neuvoa.

-Roleplay

Vex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vex » Ma Joulu 14, 2009 10:01

Itse aloitin opiskelun puoli vuotta sitten Oulu Opistossa noin 20 oppilaan ryhmässä japanilaisen naisopettajan johdolla, jonka suosituksesta suurin osa ryhmässä on ostanut itselleen japanin kielen alkeet-kirjasen jota tunneilla saa plärätä varsin tiuhaan kanoja ja hiraganoja käännellessä.

Kioko_

Viesti Kirjoittaja Kioko_ » To Huhti 29, 2010 17:30

Itsellä menee nyt taas itseopiskeluksi. Ekan kerran menin japanin kurssille lukiossa ekalla..eli joskus viisi vuotta sitten, siitä asti olen yrittänyt opiskella japania kunnolla. Viime syksynä kävin kertauksen vuoksi japanin intensiivikurssin japanilaisen opettajan johdolla ja täytyy sanoa, että hyvää teki...kun oli taas perusteet ruvenneet unohtumaan. Tällä hetkellä ymmärrän paljon enemmän japania kuin itse puhun sitä ^^" pystyn katselemaan ns. lapsille/varhaisteineille suunnattuja anime sarjoja ilman subeja, koska niissä kieli on vielä aika helppoa. Olen myös yrittänyt päntätä kanjeja, itse osaan kirjoittaa 23 ja tunnistan 26. Tuo siksi koska tunnistan sanat "watashi", "ai" ja "koi", mutten osaa itse niitä kirjoittaa :P noh, oppimishalu on kova ja japanin kielen parissa jatketaan edelleen ja yritetään ainakin parasta, eli tulla siihen pisteeseen että osaisi kunnolla keskustella japaniksi.

saino

Viesti Kirjoittaja saino » Ma Touko 17, 2010 18:13

Minun taitoni ja jaksamiseni eivät tule riittämään siihen, että oppisin kunnolla koskaan japania, joten tyydyn kanjien opiskeluun :) (päinvastainen tekniikka kuin monella?) Minusta kirjoitusjärjestelmä on hienointa japanin kielessä, sen kuvallisuus ja jännittävä logiikka kiehtovat. Viime kesänä opettelin ensimmäiset 151 kanjia, mutta osaan niistä enää ehkä puolet ja pari random-monimutkaista kirjoitusmerkkiä. Eikä sen oppiminen ole mahdottoman vaikeaa! Kun logiikka alkaa aueta, niin siitä se lähtee. Ja kerrata pitää jaksaa, minä en ole jaksanut. ('tiedän ton merkin! en kyl muista mitä se tarkottaa. se ehkä ääntyy hon? tai sit ri?')

Tavallaan tapani opiskella japania on ihana jees, koska jos joku kaverini osaa kanamerkit ja toinen vaikka jopa kielioppia ja sanoja, minä osaan kanjit niin yhdessähän ymmärrämmekin ehkä aika hyvin :lol:

('opiskeluni' tähänastinen tähtihetki lienee ollut makaronin keitto-ohjeen ymmärtäminen)
"Kai sä tiedät, että teitä pidetään friikkeinä?"

Keiko-chan

Viesti Kirjoittaja Keiko-chan » Ti Kesä 01, 2010 13:09

Olen japania itse opiskellut mm. Takako Karppisen "Japanin kielen alkeet"- kirjan ja aika vanhan "Japanin kieli"- kirjan avulla. Osaan hiraganat ja katakanat, satunnaisesti peruskanjeja, ja vähän enemmän, karkea arvio olisi n. 150- 200 kanjia. Tarkoitus olisi nyt päästä kesällä jollekin kurssille, jos sellaista täältä löytyy.
Ehkä tärkein asia, jonka olen kirjoista ja animesta oppinut, on oman puhetyylini muovaaminen eriarvoisten ihmisten seurassa. Osaan puhua sekä tavalliseen että hyvinkin kunnioittavaan sävyyn, ja osaan (tietenkin) sanoa asiani erittäin selvästi(ja hieman epäkohteliaastikin...). Ymmärrän kielen perusrakenteen, joten nyt keskitynkin vain sanojen ja kanjien opiskeluun, kielioppiasioita en varmaan enää jaksa opiskella, vaikka siinä on vielä puutteita...

Oyashiro-sama

Viesti Kirjoittaja Oyashiro-sama » Ke Kesä 02, 2010 19:12

Noh, itsenisesti olen opiskellut muutaman vuoden epäaktiivisesti. Näin aluksi olen vähän aikaa sitten päättänyt, että opiskelen kieltä enemmän ja sitten kun se alkaa sujumaan, niin alan päntätä Hiraganoja, katakanoja ja kanjeja. Hiraganoja muistan muun (A, E, I, KU, YU, NO) ja katakanoista muistan vain yhden, eli A. Motivaatiota löytyy, mutta valitetavasti peruskoulu on kesken vielä ja lukioonkin suuntaan vielä, joten jaksan opiskella aika harvoin vuoden aikana. Tietenkin animua katteleessa oppii aina jotain.

Kirjoina toimii Takako Karppisen "Japainin alkeet", "Japanin matkasanakirja", "Hiraganat ja Katakanat"-kirja ja Suomi-Japani-Suomi sanakirja. Tuommoisella kokoonpanolla ajattelin jonkin aikaa selvitä. Osaamis taso on heikko ja kursseille en kehtaa mennä.

Flower
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Flower » Pe Huhti 13, 2012 21:51

Suurin osa täällä sanoo osaavansa hiraganat ja vähän katakanoja. Oletteko opiskellut niitä erikseen?
Enpä tiedä, mutta itse ainakin opiskelen niitä molempia samaan aikaan. Tiedä häntä, kuinka väärin/oikein kyseinen asia on...
Kawaii pitäisi kuulua jokaisen perus sanastoon ;)

Thymegirl

Viesti Kirjoittaja Thymegirl » La Huhti 14, 2012 00:48

Periaatteessa se on oppimisen kannalta aika sama, missä järjestyksessä niitä opiskelee. Tietysti, jos on mahdollisuus opetella niitä samaan aikaan, niin ihan hyvä. Siinä tulee aika hyvin huomattua joidenkin tavujen samankaltaisuudet helpommin ja siten ne ehkä myös muistaa paremmin ^_^
Itse opettelin ne sekaisin yksi äänne kerrallaan sekä hiraganan että katakanan. Molemmat systeemit on lukukunnossa, kirjoittaakin pystyn.
Jos ei kuitenkaan jaksa kuin yhden kerrallaan, hiraganat on hyvä opetella ensin. Niitä kun kuitenkin käytetään koko ajan. Katakanat ovat korostuksia, lainasanoja, länsimaisia nimiä ja muita "pikkujuttuja" varten.
Frolic In Abandon - Thoughts And Doings Of A Wannabe Otaku Geek
Kaksi marjaa ja hedelmä - kolmen cosplayerin yhteinen blogi
MyAnimeList

Shoe

Viesti Kirjoittaja Shoe » La Huhti 14, 2012 09:43

Opiskelen vähän itsenäisesti, ainakin yritän juurruttaa hiraganat ja katakanat selkäytimeeni täysin. Tarkoitan, että jokatoisen merkin kohdalla ei tarvitsisi pysähtyä miettimään niiden merkitystä. Osaan molemmat mielestäni jo tosi hyvin, mitä nyt olen hidas lukemaan. Pari merkkiä on aina välillä hieman hakusassa, mutta kyllä ne aika nopeasti muistuu mieleen. Kanjeja osaan muutamia, nimiä osaan jonkin verran kirjoittaa ja plus muita yksittäisiä, merkitykset ovat välillä sitten toinen asia.

Kielioppia en ole vielä opiskellut, en ole saanut aikaiseksi ostettua kirjaa, mutta aikomuksessa olisi jossain vaiheessa ostaa, ehkä kirjoitusten jälkeen viimeistään (kirjoitan siis ensi vuonna, jos joku ei hoksannut). Joitain fraaseja ja sanoja osaan suhteellisen hyvin, hieman kielioppiakin, mutta enpä sen enempää.

Flower
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Flower » La Huhti 14, 2012 13:26

Thymegirl kirjoitti: Jos ei kuitenkaan jaksa kuin yhden kerrallaan, hiraganat on hyvä opetella ensin. Niitä kun kuitenkin käytetään koko ajan. Katakanat ovat korostuksia, lainasanoja, länsimaisia nimiä ja muita "pikkujuttuja" varten.
Eli hiraganat ovat siis yleisempiä? Miten/millä merkeillä japanissa muuten kirjoitetaan nuo "tavalliset" nimet? Tai siis yhdessä Naruto-julisteessa on ainakin osa nimista hiraganalla, osa katakanalla.
Kawaii pitäisi kuulua jokaisen perus sanastoon ;)

Fazi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fazi » La Huhti 14, 2012 17:20

Flower kirjoitti:Miten/millä merkeillä japanissa muuten kirjoitetaan nuo "tavalliset" nimet?
Hiraganoilla ja kanjeilla kirjoitetaan muuten nimet. "Lainanimet" tulee katakanoilla.
Tracon 8: Team Fortress 2 - Pyro // Ruttotohtori

Vannoutunut Gurren Lagann -elitisti.
Haters make me famous~

~ MyAnimeList deviantART Tumblr Blogi

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Japanin kieli”