Japanin opiskelu

Japanin kieli, sen opiskelu, ja keskustelua japaniksi.

Valvoja: MrBrown

Kioko_

Japanin opiskelu

Viesti Kirjoittaja Kioko_ » Pe Helmi 08, 2008 13:48

Kysynpä nyt, että oletteko opiskelleet japania ja jos niin kuinka kauan, itsenäisesti vai kurssilla? Ja mitä on tuntemuksia sen jälkeen? Entä osaatteko kanjeja, katakanoja ja hiraganoja?
Itse opiskelin yhden kurssin koulussa, kun ei ollut enempää (kesti vähän yli kuukauden). Sen jälkeen on tullut harjoitettua sitä itsenäisesti ja nyt olen osannut sitä jo 2 vuotta edes jonkin verran. Aluksi se tuntui hankalalta, mutta kun siihen pääsi oikein kiinni niin sen tajuaminen oli aika yksinkertaista. Tosin kanjeja en vieläkään osaa kuin yhden :P Hiraganat osaan kaikki ja hyvin, katakanoista melkein kaikki ja olen juuri opettelemassa muistamaan niitä kun luen lauseita.

ichigokisu

Viesti Kirjoittaja ichigokisu » Pe Helmi 08, 2008 14:36

Olen kotona itsenäisesti yrittänyt opiskella ja kerran käynyt maksuttomalla kerran olleella kurssilla ja tulosta on hieman jo nähtävissä. Osaan muutaman kanjin ja joitain hiraganoja. puhuminen on tietysti hieman helpompaa ja puhuttuna osaankin joitain pikkulauseita. Harjoitusta vaatisi paljon vielä kylläkin.
Viimeksi muokannut ichigokisu, Pe Huhti 04, 2008 15:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Everybody Do The D-motion, hade ni yurashite, karada yurashite..

MrBrown

Viesti Kirjoittaja MrBrown » Pe Helmi 08, 2008 21:09

Tosiaan, japanin puheen oppiminen on meille suomalaisille aika helppoa, kun japanin äänteistä suurin osa on suomen kielessäkin. Tätä kauttaa japanin kieleen onkin suomalaisen tosi helppo päästä sisään... Kanatkin on suhtkoht helppoja, mutta kanjeista tuleekin sitten se isoin este. Olen jo useamman vuoden koittanut löytää sitä aidan matalinta kohtaa, mutta ei tunnu löytyvän. :?

Jos testeihin on luottaminen, osaan jotain 1000-kunta kanjia, sanoja jotain 10,000. Täysin itseoppinut

chinor
Viesti:

Viesti Kirjoittaja chinor » Pe Helmi 08, 2008 21:57

Yhteensä 5 kurssia olen käynyt, hiraganat ja katakanat hallussa sekä epämääräinen joukko kanjeja. Itseopiskelua yritän harrastaa, mutta se on jäänyt aika vähälle jostain syystä... Oikeasti olen vain laiska. Kyllähän tuota jotenkin taitaa puhua ja kirjoittaa, mutten osaisi keskustelua käydä näillä taidoilla :/ Onneksi pysyy koko ajan kuitenkin pieni kosketus itse kieleen musiikin ja animen kautta niin ei pääse kaikki unohtumaan :3

Ja niin, ajassa mitattuna olen opiskellut kieltä sellaiset ~3 vuotta.
Viimeksi muokannut chinor, Pe Helmi 08, 2008 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
誰にも優しく愛に生きる人~ あにき~!! | ミカンせいじん | 「森の安藤」

zany

Viesti Kirjoittaja zany » Pe Helmi 08, 2008 21:58

osaan hieman katakanoja ja hiraganoja.. esimerkiksi kirjoittaa nimeni, osaan puhua joitakin lauseita esim. Kertoa nimeni. Osaan myös yksittäisiä sanoja. olen ajatellut että vois alottaa opettelemaan, mutta ei ole paikkaa missä voisi,joten joutuisin opettelemaan itse. Eihän se niin vaikeaa olisi jos jaksais keskittyä :3
Forever love, Forever dream
afureru omoi dake ga
hageshiku setsunaku jikan wo umetsukusu
Oh! Tell me why
All I see is blue in my heart

DA || Animewatcher

Yuffie

Viesti Kirjoittaja Yuffie » Pe Helmi 08, 2008 22:31

Hee, olet vielä kiinnostunut japanin opiskelusta Kioko ^^

Itse opiskelen netin kautta käyttäen japanesepod101.comia, missä on ihan mukavat oppitunnit. Enemmän saa irti jos suostuu maksamaan ja lataa kaikki PDF tiedostot.
Sitten on se kurssikirja jonka avulla voin viisastuttaa itseäni :) Pitäisi kai hankkiutua jatkokurssille, mutta mieluummin teen sen vasta kun olen peruskurssin kirjan opiskellut kokonaan.

Kaikenkaikkiaan pari vuotta on tullut opiskeltua (ainakin yritetty...) ja osaan muodostaa muutamia helppoja lauseita, ymmärrän muutamia sanoja puheesta, ja hiraganat osaan x) Pitäisi ne katakanat vielä painaa pääkoppaan...!
Tätä minäkin kannatan.

Ava-from-wonderlad

Viesti Kirjoittaja Ava-from-wonderlad » La Helmi 09, 2008 20:27

Mie opiskelen kansalaiopiston kakkoskurssilla nyt. Ihan kivaahan se on vaikka aaika hankalaa. ^^

Patezki

Viesti Kirjoittaja Patezki » Su Helmi 10, 2008 18:59

Koulullani on mahdollisuus lukea japania, kiitos videoneuvottelulaitteiden. Opetus tulee Oulusta. Kirjana toimii Takako Karppisen tekemä "Japanin kielen alkeet". Alkeiskurssi alkoi syksyllä, se kesti puoli vuotta. Nyt on menossa toinen kurssi. Ensimmäinen koekin oli jo, 9+ sain siitä.

Tuntemukset 1.kurssin jälkeen ovat mahtavat. Vei hetken aikaa tottua japaninkieleen, mutta ensivaiheen jälkeen kaikki on ollut kohtuu helppoa. Käyttämämme kirja on osoittautunut monipuoliseksi, suosittelen sitä myös itsenäisesti opiskeleville.

Hiraganat käytiin läpi 1.kurssin aikana, katakanojen opettelu on työn alla. Kanjeja osaan pari kappaletta.

Kioko_

Viesti Kirjoittaja Kioko_ » Ma Helmi 11, 2008 12:19

Minullakin oli tuo Takako Karppisen kirja. Tosiaan, en maininnut aikaisemmassa viestissäni että osaanhan minä japania puhuakin, tosin aika alkeellisella tasolla.. vaikeinta mitä osaan on kysyä vaikkapa "kuinka paljon maksaa" tai kysyä jonkin asian sijainnista. Osaan myös neuvoa jne. Ainiin ja pientä smalltalkia osaan harrastaa x] ja vielä kerrottakoon, että alkeiskurssin koenumeroni oli silloin 9½ (pari virhettä oli tullut kokeeseen mukaan o.O )

Sanun

Viesti Kirjoittaja Sanun » Ma Helmi 11, 2008 16:42

N. vuosi sitten sain tahmaisiin käpäliini kanakirjoitus opiskelukirjan, sitten sen avulla opettelen hiraganat erittäin hyvin, (nykyään osaan lukea ne jo melko nopeaakin jos vaikka animessa vilahtaa n_n) kirjassa opetettoon katakanatkin, mutta jotenkin niiden kanssa iski laiskuus enkä ole tähän päivään mennesäkään opetellut kuin murto-osan...>__> Osaan muutamia kanjeja, sanakirjasta opetellut, esim. etsinyt kohdan "minä", katsonut miten se kirjoitetaan ja kirjoittanut sen tussilla kämmeneen. (Minusta on suht helppoa opetella merkki kirjoittamalla se tussilla kämmeneen, ja sitten se on kokoajan silmissä esim koulussa ja sen alkaa muistaa alitajuisesti, sittenhän minä harjoittelen tunnit pitkät sen kirjoittamista alias töhrin oppikirjat...:oops: )
Tässä vähän aikaa sitten Raaheopistolla oli japanin alkeiskurssi (5 kertaa) mutta pääsin vain 3 kertaa koska olin sairas >_< Siellä opittiin paljon lauserakenteita ja käytännöllisiä lauseita, esim. ostamistilanne, taksilla kuljettaessa, ensimmäinen tapaaminen, ravintolassa yms. :D Jos Japaniin menisin niin näillä taidoilla selviäisin ainakin hengissä. n_n (Mutta heti jos joku tulee jotain muuta puhumaan niin jo iskee maanpako o_o')
Everyone stays quiet and slowly goes mad

zsb

Viesti Kirjoittaja zsb » La Helmi 16, 2008 14:14

Jyväskylän yliopistolla kävin viisi kurssia joilla perusasiat tulevat mukavasti selviksi ja kanjeja opiskeltiin useampi sata. Kanjien oppimiseen selkeästi paras tapa on niiden piirtäminen toistuvasti. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin niin niiden lukeminenkin on silloin helpompaa. Ja erityisesti niiden etsiminen kanjikirjasta on helppoa, kun osaa laskea vetojen määrän! Olettaen, että käytössä on kirja jossa voi hakea kanjia myös vetojen perusteella ;)
Yami no chikara o himeshi kagi yo
Shin no sugata o ware no mae ni shimese
Keiyaku no moto Sakura ga meijiru
RELEASE!

street

Viesti Kirjoittaja street » Ma Helmi 25, 2008 16:15

5 vuotta animen katsomista, jonka aikana myös puolitoista vuotta kielikursseja ja sitten 10 kuukauden yliopistovaihto Tokiossa.

Tokio teki siinä mielessä ihmeitä, että pystyn nyt keskustelemaan keskimäärin mistä tahansa japanilaisen henkilön kanssa (ehkä), ja saan pointtini perille pienellä säädöllä ja rajatulla sanastolla.
Tokioon mennessäni osasin erittäin vähän kanjeja, ehkä 10-20, mutta siinä ympäristössä näet niitä joka päivä niin äkkiähän ne päähän syöpyvät.

Keväällä Nipponlandissä opettelin rauhalliseen tahtiin ensimmäisiä sataa kanjia, mutta sitten kesän aikana meni hermo heikkoon sanastooni ja myös opintopisteiden toivossa hyppäsin kurssille joka opetti kanjeja osaltaan 500-800. Tämä siis tarkoittaa että skippasin erittäin ison läjän perusteita ja lähdin paahtamaan vaikeita, mikä ei ollut kovin fiksua. 6-10 tunnin "istun alas ja nyt luen kaiken" opiskelusessioilla sain ahdettua päähäni ehkä 50% kurssin oppimateriaalista, mutta paljon helpompaa se olisi ollut jos muodot, josta myöhemmät kanjit koostuvat, olisivat olleet pään sisällä jo valmiina. Ja näinhän ne oppimateriaalit koostuvat.

Sanasto on rajusti heikko puoleni, vaikkakin tämä paahtaminen sitä auttoi. Japanin kielessä rajua on kyllä se, että jos haluat opiskellen ylipäänsä oppia kehittynyttä sanastoa ja ymmärtää sanojen rakenteen, se on sitten kanjien pänttäämistä. Ja se on tylsää. Mutta siinä vaiheessa kun alkaa hahmottua, että 電車 densha (juna) on sähköauto, 電話 denwa (puhelin) on sähkökeskustelu ja 集合 shuugou (kokoontuminen) on kerätä-tavata niin pääsee käsiksi siihen logiikkaan miten tämä kielenpirulainen toimii. Jenkkikämppikseni sanoi "I only need the Big Book O'Kanji to study them myself, I never take classes", mutta kyllä minä ainakin tarvitsen opettajan potkimassa takapuoleen ja pitämässä kokeita -_- 

Välillä postiluukusta tipahteli sellaisia oikein tärkeän näköisiä papereita, josta itse ymmärtää että jotain tässä pitäisi maksaa, mutta kun otsikko on 10 KANJIN COMBO YHTÄ SANAA niin alkoi siinä vaiheessa usko mennä. Sama kuin suomessa lukisi paperinylälaidassa jotain "opintotuentakaisinmaksulomakkeenpyyntihakemuksenpalautusilmoitus".
Thousand years of pain!
Close the world . txen eht nepO

Lmmz
Otaking
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lmmz » Ti Helmi 26, 2008 18:28

Tänne alueelle varmaan kannattaisi kerätä sellainen FAQ-tyyppinen topicci hyödyllisistä webbisivuista (perushiraganat, katakanat, "opi kanjit helposti", wwwjdict ja n+1 muuta tutoriaalia)?

Oletan, että alueen keskustelijoilla noita löytyy jo omista bookmarkeista, joten pienen selostuksen kanssa varmaan palvelisivat uusia selaajia.

Edit: ja topicin aiheeseen liittyen, itseopiskelua koitin joskus muinoin Akateemisesta löytyneen japaniopuksen avulla ja fuksivuonna Tampereen yliopiston alkeiskurssilla kävin muutamalla kerralla istumassa, muttei aika riittänyt tuohon tuolloin. Jonkinlainen sanavarasto kuitenkin vuosien animenkatselulla on kertynyt ja hiraganat/katanatkin muistuisi varmaan mieleen pienellä kertauksella.
Viimeksi muokannut Lmmz, Ke Helmi 27, 2008 16:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kosmos on laaja. | Tutturuu!

starscream
Viesti:

Viesti Kirjoittaja starscream » Ti Helmi 26, 2008 23:28

Aloitin japanin opiskelun ammattikorkeakoulun alkeiskurssilla joskus... viime vuosituhannen puolella? Voisi siis kuvitella että tähän mennessä sitä osaisikin jo jotain, mutta vaikka välillä olen ehtinyt käymään varmaan kaikki mahdolliset kansalaisopiston japanin kurssit (olisiko kolme tähän mennessä) ja välillä pänttäämään itseopiskeluna JLPT-kokeisiin (tasot 4 & 3), niin silti väliin on mahtunut vähän liian monta vuotta jolloin en ole saanut juuri mitään aikaiseksi.

Tällä hetkellä on taas menossa hiljaisempi kausi, ja tekosyitä opiskelemattomuuteen löytyy; ei ole sopivia kursseja, JLPT:n kakkostasoon on epämotivoivan pitkä loikkaus kolmosesta (etenkin kun kolmosen kanjit ja sanasto ovat ehtineet unohtua jo hyvällä prosentilla), ei ole kiinnostavaa ja sopivan tasoista oppikirjaa, ei ole aikaa opiskeluun eivätkä kirjat edes mahdu millekään pöydälle jne. jne., näitä toinen toistaan uskottavampia syitä kyllä riittää. :D

Passiivinen kielitaitoni on ihan hyvä ja toistaiseksi omiin tarpeisiin riittävä, mutta toiveissa olisi että inspiraatio itseopiskeluun iskisi taas pian, tai että vielä joskus olisi mahdollisuus opiskella kieltä vakavammin kuin tähän mennessä. Harmi ettei pankkitililtä löydy vielä kielikoulun lukuvuosimaksua!

Sonsyrea

Viesti Kirjoittaja Sonsyrea » Ke Helmi 27, 2008 01:32

Japanin opiskelun aloitin vuosituhannen vaihteessa, ja ihan mukavasti osaan kieltä. Jossain vaiheessa pidin oppinnoista reilun vuoden tauon, joten tuli vähän takapakkia. Pääasiassa olen opiskellut itsenäisesti, mutta apua olen saanut niin Japanissa vaihto-oppilaana olleelta isosiskoltani kuin japanilaiselta ystävältäni/opettajaltani.

Tavallista puhetta ymmärrän suht hyvin, jos nyt en ihan kaikkea, niin ainakin sen verran että pystyn seuraamaan keskustelua. Kuten yleensä kielten opiskelun kanssa, kuunteleminen on helpompaa kuin itse puhuminen.. Mutta kyllä sekin sujuu. Puhetaitoja pääsin testaamaan kahden viikon Japanin matkalla, ja ihan hyvin meni.

Hiraganat ja katakanat osaan, kanjeja vajaa satakunta. Tällä hetkellä onkin kanjien opiskelu meneillään, sekä japanin että kiinan opintojen parissa. Luen mielelläni japaninkielistä mangaa, sillä siitä oppii hyvin uusia sanoja (yleensä kera sanakirjojen, mutta joskus päättelemällä). Myös ennestään tuttujen sanojen kanjit tulevat mangasta helposti tutuksi. Ilman furiganoja (kanjien viereen kirjoitetut hiraganat, eli ääntämisohjeet) ei lukemisesta tulisi kuitenkaan vielä mitään...

Japani on loistava kieli, suosittelen kaikille! Ei se niin vaikeaa ole :wink:
お前の目的は何ですか?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Japanin kieli”