FFXII:ssä voi valita, tappeleeko, vai ei, kyllä. Siinähän viholliset eivät tule edes erilliseen taistelukenttään, vaan ne ovat ihan normaalissa etenemiskentässä. Karkuun voi juosta, jolloin viholliset kasaantuvat isoksi laumaksi päähahmon taakse. Yleensä muut, kuin ohjattava hahmo, kuolevat, jos karkuun mielii juosta. Vuoropohjaista systeemiä ei kuitenkaan ole varsinaisesti, vaan taistelu on reaaliaikainen - jokaisella kyvyllä on tietty latautumisaika muistaakseni. Taistelussa ohjataan yhtä hahmoa ja muille laitetaan gambitit eli prioriteettiohjeet. Esimerkiksi: "Jos jollain hahmolla alle puolet hp:stä, paranna, muuten tee taikoja, jos mp:t lopussa, tappele" tai muuta vastaavaa.rama kirjoitti:
Suokaa anteeksi, wanhalla muisti pettää. Olet aivan oikeassa Shadow Heartsin suhteen, niissä olikin random encourtersit, mutta eikö FFXII:ssa voinut valita? Xenosaga-sviitti on vuoropohjainen ja ilman randomeja (tästä olen vuorenvarma koska pelaan sitä juuri kolmatta kertaa), ja siinä on (varsinkin kakkosessa ja kolmosessa) mielestäni erinomainen battle-systeemi. Myös ainakin Cronon DS-versiossa voi valita vuoropohjaisen.
P.S. Anteeksi off topic, mutta suurena Shadow Hearts-fanina pikainen kysymys: onko kolmonen pelaamisen arvoinen? Käsittääkseni edellisten osien päähahmot ovat ymmärrettävistä syistä poissa?
Shadow Hearts 3 ei ole yhtä hyvä, kuin 1 ja 2, sillä hahmot ovat huonommat. Etenkin päähahmo on ärsyttävän Tidusmainen (jos olet FFX:ää pelannut, tiedät), mutta kuitenkin parempi tapaus, kuin Tidus. Vähän ärsyttävä kakara vain. Fuusioita ei ole niin paljoa, kolme tai neljä muistaakseni. Tarina ei myöskään ole aivan yhtä hyvä, mutta pelattava, huumori ei yllä läheskään aiempien osien tasolle - pahikset tosin ovat minusta aika hyviäkin. Peli on kyllä minusta pelaamisen arvoinen, mutta jos on mahdollista, niin lainaa se. Kovin paljoa minä en siitä maksaisi - vaikka maksoinkin siitä ihan hyvin. Ihan läpi en ole peliä vetänyt, lopputaistelu olisi vielä edessä. Tuli parempaa pelattavaa. Yurin poisjäänti on kyllä pelin huonoin puoli, sillä ykkös- ja kakkososan perusteella olen oppinut yhdistämään Shadow Hearts = Yuri.