Disgaea

Keskustelua japanilaisista peleistä, kattaen esimerkiksi konsoli-, tietokone-, kortti- ja lautapelit.

Valvoja: Pelit-aktiivit

jtn

Disgaea

Viesti Kirjoittaja jtn » To Helmi 07, 2008 10:38

Täten käynnistetään keskustelu nysväys- ja grindauspelien ehdottomasta kuninkaasta, Disgaea-sarjasta. Sarjan kolmas osa on juuri ilmestynyt Japanin maalla (PS3:lle tosin), joten aihe on jopa ajankohtainen.

Tietämättömille ensin pieni sivistyspaketti: Disgaeat ovat taktisia ropelluksia, eli hahmot saavat normaaliin tapaan tasoja ja lisäkykyjä ökkömönkiäisiä kurittamalla, mutta taistelu on huomattavasti monipuolisempa kuin jossain perusropessa. Tiukan vuoropohjaisessa taistelussa hahmot liikkuvat ja toimivat yksi kerrallaan maastossa, joka on jaettu shakkilautamaisiin ruutuihin. Erilaisia hahmoluokkia on sen seitsemänsataa erilaista, ja jokaisella on jotain erikoisominaisuuksia, vahvuuksia ja heikkouksia. Itse pelaaminen koostuu lähinnä tiukan lineaarisen juonen seuraamisesta, jossa jokaista juonipätkää seuraa yksi tappelu, jonka jälkeen palataan takaisin tukikohtaan parantamaan haavoja ja ostamaan parempaa rojua. Tätä toistetaan kunnes peli on läpi.

Disgaea-sarjan pelien suurin houkutus, kieli poskessa tehtyjen, erittäin hupaisten juonien ja mukavan kevyttaktisen tappelun lisäksi, on lähes loputtomat vaihtoehdot, joiden avulla parannella ja muunnella hahmoja. Lisäksi siinä, missä useimmat japskiroolipelit ovat panneet kokemustasokaton tasolle 99, ja monesta myös HP:lla ja manalla (SP:llä, mikälie) on katto, voi Disgaeassa nysvätä hahmot aina tasolle 9999 asti, ja niin kesto- kuin magiapisteitäkin voi olla miljoonia. Ja kaiken huippuna pelistä löytyy oikeasti vaikeaa vastusta vielä supernysvätyille ja huippuunsa asti grindatuille hahmoillekin. Pääjuonen loppuvastus toisaalta yleensä kaatuu joillain tason 70 hahmoilla, joten todellinen grindaus ja nysväys on varattu bonuspomojen ja sivutasojen läpikäymistä varten.

Eikä nysvääminen lopu vain hahmoihin, vaan tavaroitakin voi parannella, ja huippuunsa buustattu tavara tyypillisesti toimii monta kertaa paremmin kuin kaupasta ostettu perustauhka. Tavaroiden parantaminen toimii sekin tappelemalla; tässä tapauksessa sekä käytettävät kentät että niistä löytyvä vastus arvotaan, joten lisähaasteita kyllä riittää oikeastaan loputtomiin.

Sitten omiin taistelukertomuksiin. Sekä Disgaea 1 että 2 ovat takana. Ykkösessä jaksoin vääntää pääjuonen lisäksi läpi melkein kaikki sivujuonteetkin, vain Beauty Castle ja Baal Castle jäivät suorittamatta. Kyllästyin nimittäin grindaamiseen saatuani piestyäni Prierelle päin Alternate Netherworldissä. Siinä vaiheessa omat hahmot olivat noin tason 1000 paikkeilla, enkä jaksanut ruveta grindaamaan varmaan 500 tasoa lisää, jotta Beauty Castlen olisi saanut vedettyä läpi.

Oma hahmokaarti koostui tässä vaiheessa lähinnä Celestial Hostista, joksi olin oikeastaan kaikki ei-tarinanhahmot transmigroinut. Niin tappelijat kuin maagitkin kun vaan tulivat sen verran paljon kovemmiksi, kun ne muutti paladiineiksi. Ne muutamat ekstrapisteet stateissa alkavat oikeasti tuntua, kun hahmo on tasolla 1000. Yksi syy kyllästymiseen oli myös se, että tarinahahmot Laharl, Etna ja Flonne alkoivat oikeasti jäädä Celestial Hostista pahasti jälkeen. Varsinkin Etna, jolle olin tyhmyyksissäni antanut aseeksi kirveen. Kirveellä kun ei ole aluehyökkäyksiä, jolloin hahmon grindaaminen on paljon, paljon hitaampaa kuin muilla aseilla. Ja Celestial Hostin paljon paremmat alkustatit oikeasti saavat aikaan sen, että tason 1000 paladiini pyyhkii lattiat tason 1000 Laharlilla.

Tai sitten olisi pitänyt ruveta säätämään, mutta ubermonsujen vangitseminen oli omasta mielestä ehkä hiukan turhan juustoista puuhaa.
Ja sitäpaitsi kun olin tänne asti päässyt, niin Disgaea 2 ilmestyi...

Disgaea 2:ssa olin vääntämässä Dark Worldiä läpi kun muutimme. Ja muistikortti katosi muutossa, mikä oli muutenkin niinsanotusti v-mäinen juttu. Hahmot olivat vielä tuossa vaiheessa aina naurettavan nössöjä, ehkä jossain tason 120 paikkeilla.

Lopuksi vielä ne tärkeimmät tiedot:

Laharl vai Adell? - Laharl. Mutta vain koska kapteeni Gordon, MAAPALLON PUOLUSTAJA, ei ole vaihtoehto.
Flonne vai Etna vai Jennifer? - Etna. Tai ehkä sittenkin Flonne. Ei kuitenkaan Jennifer.
Rozalin vai Yukimaru? - Rozalin.

Mutta kuitenkin, olenko fanipoikana yksin, vai löytyykö muitakin grindauksen ammattilaisia?
- Jussi Nikander

Tuc-keksi

Viesti Kirjoittaja Tuc-keksi » To Helmi 07, 2008 12:49

Itse olen nyt pelaillut varmaan viimeiset 170+ tuntia Disgaea: Afternoon of Darknesia PSP:llä. Täydellinen peli minulle *hullun kiilto silmissä*. Olen tässä koko ajan grindaillu, että saisin kaikki 11 hahmoani kovemmille tasoille. Tuossa Cave of Ordealissa maksimi kovennetuilla vihuilla saa aika mukavasti tuonne 2500 tason paikkeille, mutta sitten alkaa yskimään. Pitäisi seuraavaksi mennä tuo Alternate Netherworld ounaamaan ja sitten kehittää pelin parhaat aseet kaikille 8)

Hahmokaartini on laaja enkä käytä vain parhaita hahmoja, koska ne tekevät 1) pelin liian helpoksi ja 2) porukasta tylsän yksinaamaisen massan. Elikkä poppoota on: Laharl - miekanheiluttaja, joukon johtaja, Etna - annoin hänelle kirveen käteen ja se sopii luonteeseen kuin nakutettu, Flonne - magius supreme, Sebastian - supahninja, Neightard - supahvaras, Michelle - Enkeli keihäällä varustettuna, Sabrina - toinen enkelini, joka pudottaa taikoja, Isolde - Shogun miekkoineen, Vediva - pyssysankari varkaani ohella, Roarke - Great Wyrm. Polttelee vastustajia astraalisilla kikoillaan sekä viimeisenä: Joker - pelin parhaaseen Majin-hahmoluokkaan perustuva jokapaikan höylä ja tuhokone. On varmaan parempi melkein kaikessa kuin kaikki muut yhteensä. No ei nyt sentään, mutta helevetin kova kaveri kuitenkin.

Ai miksi listasin kaikki hahmoni? No kun tuntui siltä ja toisekseen siksi, että niihin on jo rakastunut jollain tasolla. Onhan niihin käytetty jo nyt liikaa aikaa. Olen pelannut vain Pokemoneja ja Oblivionia pidempään kuin Disgaeaa :lol:
"Rose... wand... floating... superior... crystal... eternal... beautiful... flower... genocide!"
Katsotut animeyt

Kunimura

Viesti Kirjoittaja Kunimura » Su Maalis 02, 2008 21:58

Disgaea on aivan loistava peli jossa on vain yksi ongelma: sen pelaaminen vie aikaa ja todella paljon. Kaikki bossit ja lisätehtävät läpäisee suht lyhyessä ajassa (jos 100-200 tuntia oletetaan lyhyeksi ajaksi...), mutta sen jälkeen kun hahmoja ja aseita pitäisi kehittää ihan vain kehittämisen takia, mielenkiinto alkaa hiipua. Tämä johtuu lähinnä siitä että peli ei tässä vaiheessa enää palkitsee pelaajaa tämän vaivannäöstä vaan komentaa jatkamaan grindausta aina vaan ja ikuisesti maailman loppuun asti.

Silti, jos Disgaeaa jaksaa pelata sen 100-200 tuntia, on kyllä varmasti saanut rahoilleen vastineen.

Disgaea 2 oli pienoinen pettymys. Tarina ei ollut läheskään ensimmäisen osan tasoa ja suurin osa pelistä oli lopulta vain toistoa ensimmäisestä osasta. Se mikä Disgaea 2:ssa oli hyvää, oli se että kaikkea, tarinaa lukuunottamatta, oli huomattavasti enemmän sekä paremmin ja siksi sitäkin jaksoi vääntää lähes yhtä pitkään kuin edellistä peliä.

Disgaea 3 kyllä kiinnostaa, mutta PS3 ei, joten saa nähdä tutustunko siihen koskaan kovin läheisesti.

Trehek
Viesti:

Re: Disgaea

Viesti Kirjoittaja Trehek » Ma Tammi 12, 2009 20:37

Harmitti kyllä Disgaea 2:ssa kaiken tappaneena, ettei korkean tason (1000+) sisältöä ollut tarpeeksi, ja se mikä oli ei ollut tarpeeksi palkitsevaa. Jos semmoista 9000+ tason juttua olisi tarpeeksi ja siitä saisi cutsceneja, uusia loppuja, uusia hahmoja yms, grindaus olisi maistunut paljon paremmin. Hyvä pelihän se siltikin on. Tuli sitä kokeeksi tehtyä maksimiin reinkarnoitu maksimitason hahmo rank 40 level 100 varusteilla ihan vaan isojen numeroiden ihailuun, mutta eipä sillä sitten enää mitään tehnyt...
"Beat it, berk! There's a bunch of hardheads coming this way and any bubbers bobbing for jink'll be scragged!"
-A wise blood to a clueless in Sigil

Demmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Demmi » Su Touko 17, 2009 13:26

Disgaea- sarjasta omistuksestani löytyy vain sarjan kakkososa, mutta ykkönen lähtee pikapuolin tilaukseen (synttärilahjani, nääs) Puolenkuun Peleistä. Disgaeassa on loistavaa huumoria, esimerkiksi ne uutislähetykset, joita tulee chapujen välissä. Hahmot ovat aika persoonallisia tapauksia - vastustajista sitten puhumattakaan. Pelissä on aika paljon kaikkea tekemistä, esimerkiksi ne Item Worldit plus muut tasot joita voi käytännössä kuluttaa loputtomiin. Item World tietysti siitä parempi, että se aina muuttuu eikä siihen sinänsä voi kyllästyä.
Ongelmani tuon kanssa on se, että olen menettänyt mielenkiintoani jo uhkaavanlaisesti, kun olen loppusuoralla (viimeinen chapu alkaa olla paremmalla puoliskollaan), mutta hahmojen kehittäminen ei jaksa oikein kiinnostaa. Paras tyyppi taitaa tällä hetkellä olla jotain 89-levelinen ja olen paiskonut ohjainta vähän reilu 80 tunnin ajan. Pelaamista siis riittää, saa tosin nähdä, koska pelin loppuun saan. Ykkösosaa odottelen innolla~
DeviantArt -- MyFigureCollection -- Twitter
Wasurenagusa - manga-, peli- ja figuuriharrastajan ihmettelyjä

Jagdpanther

Viesti Kirjoittaja Jagdpanther » To Joulu 24, 2009 12:15

Vaikka itse en ole roolipelien ystävä, tämän pelisarjan kolmas osa on vienyt minut mennessään, etenkin alkuvideo. Huono puoli omalla kohdalla on, ettei millään jaksaisi ruveta hahmojen tasoja nostamaan, vaikkakin on huomannut kuinka pakollista se on. Hattua nostan niille, jotka ovat korkeille tasoille hahmonsa saaneet.
Peliaikaa kertynyt päälle 20 tuntia, ja korkein hahmo on level 36. Eiköhän sitä tuosta vielä mennä eteenpäin.
Nähdyt sarjat

フィンランド人 悪魔

Demmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Demmi » Ti Huhti 06, 2010 12:15

Mitähän ihmettä: meikätyttö pääsi Disgaea 2:n läpi! Normaalisti läpäisen vain jotain Spyroja ja Pokémoneja, joten tämä oli kyllä ihme. Hahmot tosin olivat jo pääosin päälle 80-levelisiä ja päätin tylsyyksissäni pelata Disgaeaa ja kokeilla pääsisikö sitä seuraavan tason läpi. Yllätyksekseni se olikin viimeinen taso ja läpäisin sen oikeastaan tosi helposti.
Spoiler:
Loppu oli aika ihana, kuten kuuluikin olla. Kiva se juonenkäänne siinä lopussa - periaatteessa se ensimmäinen summonointi siinä ihan alussa meni siis ihan oikein. Hämmentävää... Lopputeksteissä oli kivoja kuvia, Tink oli ihmisenä aika ihana ^^ Ja osasin jotenkin arvata sen Hanakon kohtalon, tyttöparka mihin joutui x'D En osannut tosin odottaa, että peli lähtee uudelle kierrokselle - luulin sen vain jatkuvan ilman tarinaa. Olin kuitenkin pohtinut aloittavani uuden pelin, joten ihan hyvinhän tuo passasi.
Aion nyt kehitellä hahmoluokkia etiäppäin ja kehittää muita hahmojani, sillä haluaisin joskus voittaa sen 1000lv Etnan siinä pelin alussa. Olisi kiva nähdä miten se tarina muuttuu jos sen voittaa, ainakin käsittääkseni niin tapahtuisi. Grindaus on vain aika älyttömän tylsää, mutta noita alempien levelien tarinatasoja on ihan kiva pelata sellaisilla kehittyvillä hahmonreppanoilla. Haluan miesninjan!
Disgaea ykkösen sain tuossa viime keväänä ja olen ehkä 4. chapterissa. Se on jotenkin tylsempi ja surkeagrafiikkaisempi eikä oikein innosta. Lisäksi sekoava pleikkarini ei soita välitarinapätkien ääniä, joten pelaaminen on tosi ärsyttävää koska äänet eivät kuulu kuin niissä Etnan lähetyksissä chapujen lopussa. Saa nähdä, meneekö tuo peli ikinä läpi. Ehkä jos saan joskus uuden pleikkarin. Kakkonen on mielestäni jotenkin parempi, joten sitä ehkä vielä jaksaa pelata.
DeviantArt -- MyFigureCollection -- Twitter
Wasurenagusa - manga-, peli- ja figuuriharrastajan ihmettelyjä

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pelit”