BattleTech-pelit ja -universumi

Keskustelua japanilaisista peleistä, kattaen esimerkiksi konsoli-, tietokone-, kortti- ja lautapelit.

Valvoja: Pelit-aktiivit

Avatar
Matti
Viestit: 602
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 20:42

BattleTech-pelit ja -universumi

Viesti Kirjoittaja Matti » To Marras 01, 2012 19:33

Keskustellaan kaikesta BattleTech-peleihin ja -universumiin liittyvästä. Siis että mikä?

Vuonna 1984 FASA kehitti ja julkaisi sotapelin BattleDroids. Itse George Lucas lähetti FASAlle kirjeen, jossa vaadittiin pelin nimen muutosta. Tähän alistuttiin ja peli uudelleennimettiin BattleTechiksi. BattleTechissa yhdistyy monenmoista (sota)peliä, eeppistä avaruusoopperaa, ja pieniä ihmiskohtaloita. Pelejä on todella moneen lähtöön: on miniatyyrisotapeliä (useita erilaisia), korttipeli, roolipelejä, monenmoista videopeliä monilla eri pelilaitteilla (tietokoneillakin) ja simulaattori. Pelkästään analogisten pelien sääntökirjat ja oheismateriaali haukkaisivat hyllytilaa useamman metrin. Universumista kertovaa lähdekirjallisuutta, romaaneja, sarjakuvia yms. on vieläkin enemmän.

Meille animen ja mangan ystäville BattleTechista tekee mielenkiintoisen mechat, jotka pelissä ja universumissa tunnetaan yleisesti nimellä 'Mech (heittomerkin kanssa). Pelin kantava teema on sota, ja sodan kantava teema on BattleMech. BattleMech on ydinfuusion voimalla toimiva mecha, taistelukentän kuningas, jota vastaan tarvitaan toinen BattleMech, mielellään suurempi ja tuhovoimaisempi. BattleMechia ohjaa MechWarrior, 3000-luvun ritari. BattleMechien rinnalla - ja usein niitä vastaan - toimii kattava valikoima jalkaväkeä, taisteluajoneuvoja, hävittäjiä, ja monenmoista muuta sotakonetta. Myös teollisuuskäyttöön tarkoitetut IndustrialMechit saatetaan aseistaa ja lähettää sotaan. 3000-luvulle tultaessa aseteollisuus ei kykene tuottamaan riittävästi BattleMecheja, joten MechWarriorille viholliselta kerättävä sotasaalis (lue: tuhotut 'Mechit) voi olla yhtätärkeää kuin oman 'Mechin selviytyminen taistelusta kunnialla ja toimintakunnossa. Harva MechWarrior saa romutetun 'Mechinsa tilalle toisen ohjattavaksi.

BattleMechien alkuperäinen mallisto (kuvataide, pienoismallit/pelinappulat) lisensoitiin leluvalmistajalta, ja niiden ulkonäkö muistutti enemmän kuin vähän anime-esikuviaan. Sitten noin 1990-luvun puolivälissä Harmony Gold sai kaikki oikeudet Robotech-animeen ja sen myötä pelivalmistaja menetti lisenssin ja oikeuden käyttää ko. animesta alkuperäisin olevaa kuvastoa. Vuoden 2009 puolivälissä alkuperäinen kuvataide tuotiin takaisin kirjassa BattleTech: 25 years of art & fiction. Harmony Gold vaati jälleen "omistamansa" kuvataiteen poistamista, ja viis siitä että Japanin oikeus oli jo aiemmin päättänyt HG:n RoboTech-omistusoikeutta vastaan. BattleTechin nykyinen omistaja taipui kuitenkin uhkavaatimuksen edessä, jälleen.

Aion kirjoittaa koko joukon lisää tämänkaltaisia artikkeleita. Muutkin saa kirjoitella. Kiinnostaako ketään?

Kuva

Avatar
Matti
Viestit: 602
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 20:42

Re: BattleTech-pelit ja -universumi

Viesti Kirjoittaja Matti » Pe Marras 02, 2012 21:59

Yeah, We've Got A Rule For That
Heck, most laptops weigh less than TacOps
Keskityn nyt kertomaan maataisteluun keskittyvästä sotapelistä ja sen pelaamisesta. Tyypillinen pelialusta on heksakartta. Karttoja voidaan laittaa useita vierekkäin, jolloin saadaan suurempi pelialue. Tyypillinen mittakaava on 30 metriä heksaa kohden. Pelaaminen ilman heksoja Warhammer-sotapelien tapaan on myös mahdollista. Pelisääntöjen puitteissa sotakalustoa kuvaavia pienoismalleja siirretään pelikartalla ja laukausten vaihto ratkaistaan noppia heittämällä. Sotayksikköä kuvaa pienoismallin (tai kolikon, paperinpalan, pullonkorkin tms.) ohella muistiinpanolehtiö. Muistiinpanolehtiö kuvaa sotayksikön ominaisuudet: nopeus, panssarointi, aseistus, muu varustus, ammusten määrä, kärsitty vahinko jne. Ilmaisia BattleMech-muistiinpanolehtiöitä (PDF).

Liikkumisen ja ampumisen ohella on mahdollista tehdä paljon muutakin. 'Mechit voivat käydä fyysiseen taisteluun käsin, jaloin, ja lyömäasein (metsästä revitty puu kelpaa hyvin), ajoneuvot voivat ajaa pahki (engl. ram), jalkaväki lähikontaktissa voi rampauttaa järeää sotakalustoa räjähteillä (kasapanos renkaaseen tai jalkaniveleen jne.)... Rakennukset voivat olla paljon muutakin kuin näköesteitä: (aseistettuja) bunkkereita, linnakkeita, voimalaitoksia, ammusvarastoja (PUM!), komentokeskuksia, jne. Rakennuksilla voi olla merkittävä vaikutus pelattavaan skenaarioon: 60 tonninen ohjuspattereilla aseistettu LRM Carrier (LRM = Long-Range Missile) on heikosti panssaroitu, mutta raskaasti suojatun bunkkerin sisällä se voi olla yllättävän kova pala josta se voi vetäytyä bunkkerin sortuessa. Voimalaitoksen tai komentokeskuksen tuhoamalla voidaan pimentää aseistetut rakennukset (mm. tykkitornit). Jalkaväki on paras yksikkö rakennusten valtaamiseen, ja miehistönkuljetusvaunulla voi rysäyttää seinästä läpi. Sääntöjä lötyy runsaasti ("Yeah, We've Got A Rule For That"), mutta pelaajat voivat keksiä omia ratkaisuja.

BattleTech-universumissa on planeettoja noin parituhatta + liuta asutettuja kuita, planetoideja, avaruusasemia (voivat olla yhteen hitsattuja avaruusaluksia)... Sotiminen onnistuu kaikenlaisissa ympäristöissä, ja ne voivat olla hyvinkin erilaisia. On myrkyllistä ilmakehää, tyhjiötä (ilmakehättömät kuut yms.), aavikkoa, viidakkoa, rämettä, kaupunkeja, maanalaisia linnoituksia, vedenalaista ympäristöä... Sotakaluston ja rakennusten ohella pelikartoilla voi olla rekkoja, rautateitä ja junia, ilma-aluksia, henkilöautoja, kalastuslaivoja, satelliitteja... Sotimisen rinnalla voi tehdä pienimuotoista sotakaluston huoltoa, mm. 'Mechin/ajoneuvon asevaraston täydennystä ja jäähdytysnesteen lisäämistä. Inspiraatiota voi etsiä universumia kuvaavan kirjallisuuden ohella muusta scifistä, tosimaailmasta, ja sääntöjä on runsaasti ideoiden toteuttamiseen itse pelissä ("Yeah, We've Got A Rule For That").

BattleTech Introductory Box Set -pelilaatikon mukana tulee kaksi pelikarttaa (kaksipuoleisia), 26 muovista pienoismallia, kaksi sääntökirjaa, muistiinpanolehtiöitä, ja liuta muuta materiaalia. Pelilaatikon mukana tulee kaksi erilaista sääntösettiä. BattleTech Quick-Start Rules on yksinkertaistettu versio perussäännöistä, jolla peliin tutustuminen on helppoa ja nopeaa. Kokemuksesta voin kertoa, että täysimittaisten sääntöjen selittämiseen voi mennä tunti, mutta pikasäännöstön selittämiseen vain muutamia minuutteja. Erillinen 12-sivuinen Quick-Start säännöstö kuvaa BattleMechien pikasäännöt, ja sen vastine taisteluajoneuvoille ja jalkaväelle kuvataan paksummassa Introductory Rulebook -kirjassa. Muuten paksumpi sääntökirja keskittyy BattleMechien väliseen taisteluun vuonna 3025. Pelilaatikon mukana tulevilla muistiinpanolehtiöillä pääsee hyvin alkuun ja kirjassa on säännöt omien BattleMech-muistiinpanolehtiöiden laatimiseen.

Aloituslaatikon kaveriksi sopii hyvin Technical Readout: 3039 (TRO3039). Se kuvaa sanallisesti vuonna 3039 yleisessä käytössä olevaa sotakalustoa, mm. milloin kyseinen sotakone pääsi tuotantoon ja ketkä sitä käyttää. Muuten on tarvittavat tiedot tyhjien muistiinpanolehtiöiden täyttämiseen. Record Sheets: 3039 (RS3039) on kirja, jossa on muutamia valmiiksi täytettyjä muistiinpanolehtiöitä TRO:ssa kuvatusta kalustosta. Muuta sisältöä ovat skenaariot sekä Quick-Start -pikasääntöjä kattavammat pelisäännöt taisteluajoneuvoille ja jalkaväelle. Record Sheets: 3039 Unabridged on pelkästään PDF-tiedostona imuroitava kokoelma muistiinpanolehtiöitä, eikä muuta. Mutta niitä on todella runsaasti: yhtä sotakonetta voi olla varustettuna monin eri tavoin, ja Unabridgedissa on omat muistiinpanolehtiönsä kaikille eri malleille. TRO tyytyy kuvaamaan massatuotantomallista poikkeavat versiot vain sanallisesti ja varsin ylimalkaisesti. Muistiinpanolehtiöiden PDF-versioita puoltaa myös tietokoneiden ja tulostimien suhteellinen yleisyys valokopiokoneisiin verrattuna.

Kuvaamani tuotteet sopivat hyvin peliin vasta tutustuvalle. Erikseen ostettavat, kovakantiset sääntökirjat ovat monisataasivuisia, eikä väittämä kannettavien keveydestä verrattuna yli 400-sivuiseen Tactical Operations -sääntökirjaan ole liioiteltua. Raskaan linjan kokeneelle pelaajalle PDF-tiedostoilla täytetty kannettava tietokone tai iPhone voi olla varteenotettava vaihtoehto massiivisten sääntökirjojen ja muun pelimateriaalin (Technical Readout, Record Sheets, jne.) tilalle/rinnalle.

Kotisivu
BattleTech Primer: How the core rulebooks work
Introductory Box Set Record Sheets
BattleTech Quick-Start Rules
Army Reports 3025

Avatar
Matti
Viestit: 602
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 20:42

Re: BattleTech-pelit ja -universumi

Viesti Kirjoittaja Matti » Ma Marras 05, 2012 19:45


Avatar
Matti
Viestit: 602
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 20:42

Re: BattleTech-pelit ja -universumi

Viesti Kirjoittaja Matti » La Marras 10, 2012 21:37

Inward was so-called civilized space, the Inner Sphere, where the Commonwealth of House Steiner and four other warring heirs to a sundered Star League jockeyed and scuffled for fleeting advantage of arms or diplomatic position.
At their backs lay a wilderness of unknown or long forgotten worlds, the darkness of the void, the rabble of petty tyrants and Bandit Kings scratching ragtag empires from the ruin of a war-shattered glory-that-was.
Siinä BattleTech-universumi vuonna 3025 lyhyesti ja ytimekkäästi. Star League oli koko ihmiskunnan kattava hallinto. Sen loppu alkoi vallankaappauksesta, joka johti sisällissotaan. Sisällissodan jälkeen jäsenvaltiot eivät pystyneet - tai edes yrittäneet - ylläpitää Star Leaguen hallintoa. 2700-luvun lopussa viisi voimakkainta jäsenvaltiota ajautuivat rajoittamattomaan sotaa, jossa sotimisen säännöt paloivat ydinaseiden räjähdyksissä. Kaikilla näillä valtioilla ja niiden päämiehillä ja -naisilla oli sama päämäärä: muiden valtioiden kukistaminen ja Star Leaguen palauttaminen oman tulkinnan mukaisesti. 2900-luvulle tultaessa tulos oli se, että monet planeetat oli ydinpommitettu asuinkelvottomiksi ja teollisuus oli vakavasti rampautettu kaikkialla. Kaikki raskaasti aseistetut sota-alukset (engl. WarShip) ja niiden tuotantolaitokset oli menetetty, teknologia oli ottanut askeleita taaksepäin, ja avaruusalusten ja BattleMechien tuotanto ei riittänyt korvaamaan menetyksiä.

3000-luvulle tultaessa kaikille oli tullut selväksi, että sotateollisuuden murskaaminen oli onnistunut liiankin hyvin. Tämä johti sotimisen uudistamiseen, joiden mukaan hyökkäykset aseettomia tähtienvälisiä avaruusaluksia vastaan lopetettiin ja tehtaita ei enää tuhottaisi korjauskelvottomiksi. Lisäksi suoritettiin vankien vaihtoa, joskus jopa sotakaluston kanssa. Taistelut saatettiin keskeyttää ja tappionsa myöntänyt osapuoli saattoi vetäytyä ilman takaa-ajoa. Inner Spheren kaikki viisi valtiota sotivat pääsääntöisesti näiden sääntöjen mukaan, muutamia yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta. Tämä johti pikkuhiljaa teollisuuden ja armeijoiden uudelleenrakentamiseen. Pelissä tämä tarkoittaa että skenaarion hävinnyt pelaaja voi pitää skenaariosta selvinneen sotakalustonsa ja korjauttaa ne seuraavassa skenaariossa käytettäväksi. Voittanut pelaaja voi saada kentälle jääneen liikuntakyvyttömän sotakaluston korjattavaksi tai varaosiksi sekä mahdollisen asevaraston.

Merkittävä määrä BattleMecheista on niitä käyttävien MechWarriorien omistuksessa. BattleMech saatettiin myöntää yksityisomistukseen palkkiona uskollisesta palveluksesta. Lisäksi BattleMech voi vaihtaa omistusta kaupan, uhkapelin, tai sotasaaliin myötä. Saipa MechWarrior 'Mechin miten tahansa, laillinen omistusoikeus auttaa suuresti ritaria tai samuraita vastaavan statuksen saamisessa, mahdollisesti jopa aatelisarvon. Lisäksi MechWarrior voi erota valtion asevoimista ja tehdä uraa palkkasotilaana omistamansa 'Mechin kanssa. Vastaavaa käytäntöä esiintyy muidenkin aselajien joukossa. Silti kevyen BattleMechin omistavalla MechWarriorilla on usein korkeampi statusarvo kuin raskaamman ja tulivoimaisemman tankin omistavalla miehistöllä. Mutta jos Panther-'Mech (35 tonnia) ja Manticore-tankki (60 tonnia) tappelisivat keskenään, minä lyön vetoa tankin puolesta.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pelit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa