Panssarointi

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Scarface

Re: Panssarointi

Viesti Kirjoittaja Scarface » Ke Tammi 20, 2010 22:53

AG kirjoitti: Kuinka isoissa arkeissa tarkalleen? Nettisivuilta löytyy 30x46 kokoisia arkkeja, mutta onko itse liikkeessä sitten isompia?
Tuo 30x46 on suurin arkkikoko, jota HobbyPointin liikkeestä löytyy.

Whitemage

Viesti Kirjoittaja Whitemage » La Helmi 20, 2010 15:56

Kaverini kysyi, että miten kannattaa aloitta tekemään käsipanssarit?
Tässä kuvia kyseisistä panssarikäsineistä:
http://www.cosplayfu.com/images/charact ... 6431fc.jpg
http://fc04.deviantart.net/fs32/f/2008/ ... _Knaix.jpg

Onko mahdollista käyttää solumuovia? Panssarin pitäisi toimia niin että olisi liikkumamahdollisuutta (yllätys yllätys).
Hän pyysi että saisi mahdollisimman hyvät ohjeet. Siis mitä materiaalia, mitä pitää ottaa huomioon, etc...
Olisi kiva jos joku osaisi auttaa. :)
Kiitos.
nothing to say... yet...

rigor

Viesti Kirjoittaja rigor » Ke Touko 05, 2010 11:12

Olen vääntänyt ihan metallisia panssareita sekä oikeiden historiallisten mallien että fantasiateeman mukaan. Teen tilauksesta haarniskoita ja niiden osia mittojen ja toivomusten mukaan. Tekeleitäni on kotisivuillani http://www.timop.com sekä Deviantartissa http://tpenttil.deviantart.com/gallery/ Ottakaa vain yhteyttä mikäli metallihaarniskointi kiinnostaa.

Atlas101

Viesti Kirjoittaja Atlas101 » La Touko 08, 2010 17:33

Itse olen panssareita tehnyt pahvista, joka on koottu kuumaliimalla. Tämän päälle tarvittaessa levitetty lasikuituhartsia, jonka päälle lasikuitua jos on ollut tarvis. kaiken päälle sen jälkeen pakkelia paksu kerros ja hiontaa(tämän ansiosta näin voi tehdä pyöreänmallisiakin panssareita). Lasikuitu ei ole mitenkään pakollista, mutta se tekee panssaristakestävämmän ja vahvemman. pahvin päälle voi levittää suoraan pakkelinkin, mutta se tod. näk. halkeilee ja lohkeaa pois.

Olen itsekin nähnyt näitä paperista tehtyjä haarniskoita ja olen perehtynyt tekniikkaan. Oikeastaan siinä käytetään hitusen paksumpaa paperia, joka pysyy paremmin muodossa. Pepakurapanssareiksikin näitä kutsutaan (Pepakura on japaninkielen sana joka tarkoittaa apperista tehtyä pienoismallia, kyseisellä nimellä löytyy ohjelma netistä, (Joka ainakin joskus oli ilmainen) jolla pystyi avaamaan .pdo tiedostoja, jotka pystyi ohjelman avulla tulostamaan paperille osat, joista pystyi kokoamaan kyseisen mallin).

_Atlas
Animeconi eli Mangahevonen (xD)

KristalliKuolema

Mietintämyssy päähän.. -.-'

Viesti Kirjoittaja KristalliKuolema » To Heinä 08, 2010 13:35

Kun tuota.. Olisi eräs ongelma. :P
Ihmiset jotka tietää elokuvan Appleseed, ja joilla on kokemusta erilaisten armoreiden tekemisestä..

Kun sain hullun päähänpiston ruveta cossaamaan Briareosia http://www.animeresimleri.com/data/medi ... iareos.jpg , niin nyt tarvitsisin kilttejä ehdotuksia siitä, kuinka saisin aikaan sen kypärän ja aseet, muu minulla on suunnilleen kondiksessa. Kiitos jo etukäteen kaikille ihanille ihmisille avusta <3
Viimeksi muokannut Hoothoot, To Heinä 08, 2010 13:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Yhdistetty sopivaan ketjuun.

Thaki

Viesti Kirjoittaja Thaki » Ke Elo 18, 2010 17:24

Hmmh.. en ole täysin varma, että onko tämä nyt oikeassta topicissa muttaah..

Olen siis tekemässä ensi vuodelle Gajeel Redfoxia Fairy Tailista. Hänellä on hihoissaan ja kauluksessaan metallia ja mietin millä materiaalilla minun kannattaisi nämä toteuttaa.. Olen testannut ihan normi pahvia, mutta sen ompeleminen kankaaseen on hankalampaa.. Mitä ehdotuksia teillä olisi?(:

Ja jos tämä on nyt väärässä topicissa niin kertokaa. Ajattelin laittaa tänne, kun vaihtoehtoa metallille, joita löytyy myös panssareista löytyy tästäkin : DHmmh.. en ole täysin varma, että onko tämä nyt oikeassta topicissa muttaah..

Asagi

Viesti Kirjoittaja Asagi » Ke Elo 18, 2010 17:59

Ekana tulee mieleen softis, sitä voi ommella myös koneella (toki myös käsin jos ompelukone ei sitä suostu vetämään). Testattu on. Kunhan vaan muistaa pohjustaa ja maalata sen ennen ompelua ettei sitten mahdollisesti koko puku sotkeennu :P Softis myös on hyvin taipuisaa joten pelaa kankaan kanssa hyvin yhteen tuontyylisissä tapauksissa.

EgoLogical

Viesti Kirjoittaja EgoLogical » Pe Elo 27, 2010 23:10

Thaki kirjoitti:Hmmh.. en ole täysin varma, että onko tämä nyt oikeassta topicissa muttaah..

Olen siis tekemässä ensi vuodelle Gajeel Redfoxia Fairy Tailista. Hänellä on hihoissaan ja kauluksessaan metallia ja mietin millä materiaalilla minun kannattaisi nämä toteuttaa.. Olen testannut ihan normi pahvia, mutta sen ompeleminen kankaaseen on hankalampaa.. Mitä ehdotuksia teillä olisi?(:

Ja jos tämä on nyt väärässä topicissa niin kertokaa. Ajattelin laittaa tänne, kun vaihtoehtoa metallille, joita löytyy myös panssareista löytyy tästäkin : DHmmh.. en ole täysin varma, että onko tämä nyt oikeassta topicissa muttaah..
miltäs metallin värinen kangas ja hopeat napit kuulostaa ^^?
PINEAPPLE SURPRISE!

Thaki

Viesti Kirjoittaja Thaki » Pe Syys 03, 2010 16:59

Neuvoistanne hopeakangas kuulostaisi jotenkin paremmalta, koska onko softis kovin kovaa materiaalia? Tämä sen takia, koska kun pahvia tuossa testasin niin kovuutensa vuoksi jouduin pitämään kättäni hivenen epämukavassa asennossa, jonka vuoksi käsi väsyi todella nopeasti. Ihan kankaalla tämän voisi välttää, koska sen kanssa saan käteni normaalimpaan asentoon.. ^^

Kukaan tajunnut selitystäni but anyway!:D Eli testaan tuota kangasta nyt näin aluksi.
Thänks kummallekkin! :3

Lirlys

Viesti Kirjoittaja Lirlys » La Syys 04, 2010 12:28

Thaki kirjoitti:Neuvoistanne hopeakangas kuulostaisi jotenkin paremmalta, koska onko softis kovin kovaa materiaalia?
Softis ei ole kovaa, se on hyvin pehmeää ja periksi antavaa, joten sitä on helppo muotoilla eri osasiin ja tarvittaessa kovettaa. Yksi syy miksi siitä tehdäänkin niin paljon proppeja yms. Käy jossain askartelukaupassa hypistelemässä yhtä arkkia niin saat todellisen kuvan softiksesta. Ja ei, se ei ole niin jämäkkää kuin pahvi, joten saisit ihan hyvin tehtyä nuo rannekkeet siitä. Itse ainakin suosittelen softista ja sen maalaamista/päällystämistä kankaalla, sillä jos käytät pelkkää kangasta, joudut tukemaan sitä todella paljon, joten mahdollisesti pääsisit helpommalla softista käyttäessä.
Thank you and have a terrible nice day.

http://lirlys.deviantart.com/

AanZku

Viesti Kirjoittaja AanZku » Ma Joulu 27, 2010 23:22

Heips. Tarvitsisin apua Lenneth Valkyrien haarniskan tekoon. Kyseessä on erittäin kurvikkaalle naisvartalolle tehty haarniska, joten tavanomaiset menetelmät ei tahdo onnistua... kuinka haarniskasta saisi kovan ja kestävän, mutta samalla muodokkaan ja jotenkin päälle laitettavan? :I

ohessa kuva: http://www.cosplayisland.co.uk/files/co ... 945589.jpg

EgoLogical

Viesti Kirjoittaja EgoLogical » Ti Joulu 28, 2010 02:37

AanZku kirjoitti:Heips. Tarvitsisin apua Lenneth Valkyrien haarniskan tekoon. Kyseessä on erittäin kurvikkaalle naisvartalolle tehty haarniska, joten tavanomaiset menetelmät ei tahdo onnistua... kuinka haarniskasta saisi kovan ja kestävän, mutta samalla muodokkaan ja jotenkin päälle laitettavan? :I

Tjaa, kuules tossa ois sul suht iso pala purtavaks... Jos tommosen aiot tehä, suosittelen kyllä askartelumetallia? Tai kanaverkkokin saattanee olla sopiva, mut ei anna tommosta kunnon sileyttä sitten.
PINEAPPLE SURPRISE!

Hoothoot
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hoothoot » Ti Joulu 28, 2010 11:29

AanZku kirjoitti:Heips. Tarvitsisin apua Lenneth Valkyrien haarniskan tekoon. Kyseessä on erittäin kurvikkaalle naisvartalolle tehty haarniska, joten tavanomaiset menetelmät ei tahdo onnistua... kuinka haarniskasta saisi kovan ja kestävän, mutta samalla muodokkaan ja jotenkin päälle laitettavan? :I

Leikin hieman Googlen kanssa ja kaivelin potentiaalisia vaihtoehtoja. Esimerkiksi tämä Lenneth on tehnyt panssarinsa kankaasta. Olet todennäköisesti miettinyt tätäkin vaihtoehtoa.

Seuraava tulos oli joku blogi, jonka tekijä on aloittanut Lennethiä, mutta ei ilmeisesti ole (ainakaan tuossa merkinnässä) saanut sitä valmiiksi. Kirjoittaja on käyttänyt ainakin softislevyä ja paperimassaa.

Tätä pukua pidän aika nättinä esimerkkinä hyvintehdystä Lennethistä. En tiedä, mitä pukuilja tarkoittaa tällä ilmaisulla "for the base of the armor i used mannequin", mutta tulee mieleen kaksi asiaa 1) henkilö on leikannut mallinuken kahtia ja tehnyt siitä rintapanssarin (epätodennäköistä) 2) Henkilö on hankkinut mallinuken, jonka päälle on esim. Wonderflexin avulla
muotoillut panssarin rakenteen, gessonnut pinnan ainakin viitisen kertaa, hionut pintakerrosten välissä armoria ja pinnoittanut lopuksi koko höskän Friendly Plasticilla ja maalannut spraymaalein/ruiskumaalilla. Samalla löytyi näppärä ohje Wonderflex-haarniskaan, jos päädyt tilaamaan materiaaleja ulkomailta. Kannattaa myös laittaa tuolle Lennethille viestiä cos.comissa ja kysyä, josko hän haluaisi jakaa vinkkejä.

EDIT:// Tuo Lenneth tosiaan oli tuhonnut mallinuken ja tehnyt siitä armorinsa.
I used mannequin cut in right pieces + some wonderflex for the neck and upper-breast pieces. Neck piece and body piece arent glued together Back is corset closing + some foam with zipper to hide the twine. Hope it helps!
Tässä tapauksessa suosittelisin Wondeflexin tilaamista, koska sillä saa todennäköisimmin aikaan parhaan mahdollisen tuloksen.

Kovasti onnea puvun tekemiseen, ei ole helppo hahmo.
Cosplay on tapa elää, koska ilman sitä ei ole elämää.

Orange and fuzzy is FOE!

AanZku

Viesti Kirjoittaja AanZku » Ti Joulu 28, 2010 11:49

Kiitos näistä vinkeistä. :D Tiesin kyllä pukua aloittaessani, mihin olin ryhtymässä. Puku on tosiaan haastava, ja sen tekeminen maksaa... :P Voisin kokeilla tuota mallinukkejuttua, ja katsoa mitä syntyy... n_n

Knightsuo

Viesti Kirjoittaja Knightsuo » Su Tammi 16, 2011 12:36

(pahoittelut näin alkusanoista, mutta) Ihanaa! Panssari ketju!

Jos ei solumuovia/softista löydy, tee niinkuin se pitää tehdä! Pellistä. 1mm pellistä on hyvä, helppo ja nopea tekaista erillaista haarniskaa. Itse olen tehnyt tässä pari vuotta mukavaa tahtia panssaria, ja pian on koko setti valmis (chainissa meni vuosi... Suht hidasta, mutta loppu panssari tulee hurjaa vauhtia!)

Olkapanssareissa meni itselläni pari päivää, ja ihan tyytyväinen olen. Paino (verrattuna esm: 12kg:n chainiin) on kevyt. Jos vinkkejä kaipaa, niin laita vaikka tänne postaus, voin antaa linkit erillaisten panssari osien kaavoihin, kertoa miten tietyt jutut itse olen tehnyt.

XD, minut saattoi chibiconissa nähdä pikku panssareissa, noh, nytpä on sitä enemmän! Ensi chibiconissa 20kg+ peltii >8D (ja kyllä, minulla on outo juttu panssariin, en tajua mikä...)
Tosimiehet pelaa Pokémon kortti peliä full plate päällä >8D (Chibiconissa tämäkin nähdään ;3)

DA:ni suokiller.deviantart.com

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”