Panssarointi

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Logan

Re: Panssarointi

Viesti Kirjoittaja Logan » To Elo 30, 2012 15:43

Solumuovi muokkautuu lämmöllä erittäin hyvin, pitää vain melko kauan sulatella kappaletta hellan/kuumailmapuhaltimen yläpuolella jos se on yhtään paksumpi ja vastaavasti pitää sitä halutussa muodossa kunnes se ehtii jäähtyä.
When in doubt, hold on to your altitude. No-one has ever collided with the sky.

Shiro Samurai
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shiro Samurai » To Elo 30, 2012 16:36

Alright, kiitos vastauksista! Pitääpä lähteä testailemaan panssarintekoa solumuovilla!
★|| Facebook ||★
★|| Cosplay blog ||★
★|| World Cosplay||★

tiia351

Viesti Kirjoittaja tiia351 » Ti Syys 18, 2012 16:42

itselläni on tässä työn alla FMA:n al ja tuo vartalopanssari tuottaa hiukan ongelmia kypärä ja sun muut ovat itselleni todella helppoja tekemisiä.
joten jos joku osaisi vähän tätä projektia varten antaa neuvoja niin olisi todella kiva :)

JohGaga
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JohGaga » Ti Syys 18, 2012 22:15

tiia351 kirjoitti:itselläni on tässä työn alla FMA:n al ja tuo vartalopanssari tuottaa hiukan ongelmia kypärä ja sun muut ovat itselleni todella helppoja tekemisiä.
joten jos joku osaisi vähän tätä projektia varten antaa neuvoja niin olisi todella kiva :)

Keskustelun alus oli tosi hyvä linkki, jossa oli mm. Ohje alin haarniskan tekoon. Sori ku en voi linkata ku kirjoitan tätä puhelimella :(

Fuy

Viesti Kirjoittaja Fuy » La Syys 22, 2012 21:14

Kaipailisin tietoja softiksesta.

Onko mistään (mieluiten Suomesta, vaikka ulkomaailmakaan ei ole ongelma) mahdollista ostaa/tilata isompaa softislevyä kuin kokoa A4? Tarvitsisin isomman yhtenäisen viipaleen, vähintään A3 -kokoluokan palasen.
Asiaa hankaloittaa vielä se, että tarvitsisin 2mm paksuista ja olen onnistunut löytämään vain yli 3mm levyä.
Eli jos joku sattuu törmäämään isompaan kuin A3 ja 2mm paksuiseen softislevyyn, niin vinkatkaa.

Vaihtoehtoisena materiaalina harkitsen solumuovia, mutta ihmiset ovat valittaneet sen olevan paljon hiostavampaa softikseen verrattuna. Ja onko sitä mahdollista saada 2mm:senä?

Kiitos.
Whoever said the pen is mightier than the sword obviously had a Death Note and not a lightsaber.

Shine

Viesti Kirjoittaja Shine » La Syys 22, 2012 21:33

Fuy kirjoitti: Eli jos joku sattuu törmäämään isompaan kuin A3 ja 2mm paksuiseen softislevyyn, niin vinkatkaa..
Tiedän, että ainakin Helsingin Hobby Pointista (Kampin takana), myydään 2mm 30x46cm softislevyjä. Myös heidän sivuilla lukee, että myydään myös 47x95cm 2mm levyjä. Netistä ulkomailta saisi kyllä halvemmalla suurempiakin levyjä, kuin Hobby Pointin hinnoissa yksi levy.

Logan

Viesti Kirjoittaja Logan » La Syys 22, 2012 23:19

Fuy kirjoitti:Vaihtoehtoisena materiaalina harkitsen solumuovia, mutta ihmiset ovat valittaneet sen olevan paljon hiostavampaa softikseen verrattuna. Ja onko sitä mahdollista saada 2mm:senä?
Hiostavuudessa ei luulisi olevan mitään eroa - muoveja molemmat, joten kumpikaan ei hengitä yhtään. 2mm solumuovia on olemassa, mutta softiksen vaihtoehdoksi se kelpaa noin ohuena aika huonosti. Solumuovi on huomattavasti vähemmän jäykkää ja muodossaan pysyvää kuin softis ja parimillinen lerppuu ympäriinsä siinä määrin, että on armorihommissa se on muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta ollut itselleni ainakin varsin turhaa. Jostain Etolasta tai vastaavasta hyvän muovivalikoiman omaavasta kaupasta saattaisi löytyä jotain vähän tukevampaa ohutta tavaraa, jota voisi hyödyntää, mutta en ole moiseen perehtynyt.
When in doubt, hold on to your altitude. No-one has ever collided with the sky.

Shewon

Viesti Kirjoittaja Shewon » To Joulu 13, 2012 14:59

Hei!
Olen jo viime kesästä asti paininut yhden suurehkon cosplay projektin kanssa, ja aina minulle syntyy sama ongelma suunnittelu vaiheessa. Eli, olen tekemässä Sanada Yukimuraa ensi kesäksi. Suurin ongelma siis on kyseisen hahmon jalkapanssarit. Tiedän, että säären "etupuolen" panssari on helppo tehdä, mutta pohkeen panssari on se, joka minua kaikista eniten ärsyttää. Panssarinhan idea on, että se muokkaantuu pohkeen muotoiseksi.
Eli tässä kohdassa päästään itse asiaan: Mikä on paras materiaali kyseiseen panssariin ja miten minun kannattaa lähteä työstämään kyseistä materiaalia pohkeen muotoiseksi?

Sestra

Viesti Kirjoittaja Sestra » To Joulu 13, 2012 19:28

Shewon:

En tiedä miten paljon tästä on sinulle apua, mutta cossasin Traconissa Trinity Bloodin Seth Nightroadia, jolla on rintapanssari. Kaarevaa muotoa tarvittiin rinnan kohdalle, kuten tarvitset myös pohkeissakin. Itse käytin tätä tutoriaalia ja sain mielestäni aikaan ihan hyvää jälkeä.

Olen tehnyt panssareita myös jalkoihin softiksesta, mutta uskoisin että paremmin onnistuu paperimassalla, koska pohje on muodoltaan on aika haastava. Toivottavasti tästä on jotain apua sinulle.

Seraphi

Viesti Kirjoittaja Seraphi » Ma Joulu 31, 2012 12:54

Itse lähdin nyt ihan kokeilemaan miten solumuovista kasattu armori toimii.
Kohteena on Warmachine miniatyyripelin Cygnar armeijan Stormblade knight. Sopivaa kuvaa en löytäny muuta ku tietenki miniatyyreistä, mutta noh, laitetaa kuva vaikka mööhemmin.
Eka hartiasuoja on melekee kasattu. oliha se omaa säätöä kuumaliiman kanssa, mutta ihan hyvin sen sain muotoon ilman lämpöpuhallinta ja sen sellaasta. Ei mee kauaa ku onki koko armori sitte leikattu muotooltu ja liimattu jne.

Selaan kyllä tämän topicin kunnolla läpi, ku tahtoo tietää miten tän solumuovin pinnan saisi sileäksi ilman hartsia ja lasikuitua, sillä ei ole työskentely tiloja missä voisi käsitellä myrkyllisiä huuruja ja pölyä.

Same

Viesti Kirjoittaja Same » To Kesä 20, 2013 22:46

Olen ensimmäistä kertaa tekemässä mitään suurempaa härpäkettä vaahtomuovista tai vastaavasta, joten kaipaisinkin nyt vinkkejä kokeneemmilta tekijöiltä?

Tosiaan hahmona olisi Phantom Assassin, Mortred, pelistä DotA 2.

Eniten päänvaivaa aiheuttavat kypärä ja tuo ase.
Mikähän olisi paras materiaali näihin?
Ja pystyisikö torsopanssarinkin tekemään jostain tuollaisesta?

Oswald Cobblebot

Viesti Kirjoittaja Oswald Cobblebot » Ke Tammi 15, 2014 10:40

En ole mikään asiantuntijoista parhain, mutta tämä on mielestäni pätevä kypärän-tutoriaali. Samasta lafkasta löytyy myös asetutoriaali, jota voisi hyvin soveltaa tuohonkin lahtauspuukkoon. Foamista leikkelyä kerroksittain ja niinpoispäin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”