Propit (aseet, korut, korvat jne.) vol.2

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Miss_Excel

Re: Propit (aseet, korut, korvat jne.) vol.2

Viesti Kirjoittaja Miss_Excel » To Huhti 08, 2010 20:51

En löytänyt apua aiemmista vastauksista, joten kysympä nyt itse...

Siis, ensimmäinen cosplay tekeillä ja sormi suussa propin teossa. Kyseessä on siis Higurashi-sarjan Renan lihakirves. Mistä materiaalista tuollainen olisi kannattavinta tehdä? Itse olen miettinyt esmes vaahtomuovia, mutta haluaisin myös että proppi pysyisi suht ehjänä jos satun sitä kolauttelemaan johonkin. Puu tai jokin vastaava materiaali olisi silloin ehkä hyvä, mutta onko se turvallinen (varsinkin tuon päässä olevan piikin kannalta)?

Toinen asia on maalaaminen. Mitä materiaalia nyt ehdotattekaan, miten se olisi helpointa ja pysyvintä maalata? Spraymaalilla vai jollain esim akryylillä? Gomen, jos ehdottelen ihan älyttömiä tekniikoita ja mielessänne kaikuu vain facepalm kun luette tätä, mutta viimeksi olen tainnut väsäillä linnunpöntön puutöissä yläasteella... Mutta, minulla on kyllä apuja toteuttamiseen joten saa olla vähän vaativampikin ehdotus.

Kiitos jos viitsitte auttaa! :3
Ikinä ei voi tulla aivan vapaaksi, jos ihailee toista liikaa. ~Nuuskamuikkunen

Wemppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wemppa » La Huhti 10, 2010 04:50

kameli kirjoitti:Noooh, ehkä tämä proppeihin luetaan.

Miten toteuttaisitte Taokakan silmät? Tarkoituksena olisi viritellä jonkinlaiset lamput, jotta asusta tulisi mahdollisimman mielekäs. Mistä siis tällaisia paristokäyttöisiä(?) lamppuja saa, ja miten ne saisi kiinnitettyä järkevästi ja käytännöllisesti tyyliin kommandopipoon?
Kokeile LEDejä. Jos et itse osaa leikkiä johtojen ja kolvin kanssa, mekanismin voi pölliä esmerkiksi jostain lelusta. Ei pitäisi painaa paljoa, joten sen voi ommella suoraan kiinni (tai sitten mekanismille voi askarrella tueksi esimerkiksi pienen pussin, jonka puolestaan opelisi vaatekappaleeseen).
| writing | to | reach | you |

Mourumaru
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mourumaru » La Huhti 10, 2010 10:45

En tienny tälle parempaa paikkaa niin kysyn sitten täältä.

Eli onko järkevää/turvallista/tms hengityksensuojainta värjätä mitenkään? Siis esim akryyleillä taikka spray maalilla. Kun tarvisin yhtene cossiini kyseisen, mutta vaan värillisenä, ei valkosena. Vai pitäiskö vaan kiltisti muuntaa sitä cossia niin että pidän sen vaan valkosena? Siis tällästä tarkotan: Linkki

Hoothoot
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hoothoot » La Huhti 10, 2010 11:18

Mourumaru kirjoitti:En tienny tälle parempaa paikkaa niin kysyn sitten täältä.

Eli onko järkevää/turvallista/tms hengityksensuojainta värjätä mitenkään? Siis esim akryyleillä taikka spray maalilla. Kun tarvisin yhtene cossiini kyseisen, mutta vaan värillisenä, ei valkosena. Vai pitäiskö vaan kiltisti muuntaa sitä cossia niin että pidän sen vaan valkosena? Siis tällästä tarkotan: Linkki
Spraymaaleilla ei ainakaan kannata maalata, koska niistä saattaa lähteä tiettyjä kemikaaleja, joita et todennäköisesti halua ihollesi tai hengitysteihisi - varsinkin jos maalia joutuu naamarin sisäpuolelle. Kannattaa siis suojata sisäpuoli hyvin huolellisesti, jos automaalit valitset. Akryylimaaleissa on se huono puoli, että ilman maaliruiskua et pinnasta tasaista saa, joten lopputulos ei ole yhtä siisti kuin spraymaaleilla. Eli todennäköisesti voit maalata naamion, jos valitset sellaisen maalin, joka ei vahingoita sinua tai sulata naamaria.

Sivuhuomiona suosittelen, että naamari ei olisi päällä koko conipäivää, koska erilaiset turvavälineetkin saattavat olla haitallisia. Plus tuollainen naamari on todella kuuma ja hengittämisen oppiminen vaatii yleensä hetken aikaa.
Cosplay on tapa elää, koska ilman sitä ei ole elämää.

Orange and fuzzy is FOE!

Neakatsu

Viesti Kirjoittaja Neakatsu » To Huhti 15, 2010 17:31

Mullon nyt kamun kaa semmonen ongelma kun pitäis saada kaverille Legend of Zelda: Twilight Princessistä sille Midnan se Fused Shadow hattu eikä me oikeen keksitä miten sen vois sitten tehä ja sitte siit samasta kun itse cosplayasisin Linkkiä, nii sama kiva materiaaliapu ois kiva kun aion tehdä sen miekan ja kilven, joten tieto olisi kohdallaan ^^
(ja sori jos aihe ei ollut proppeihin kuuluva, kun sopi ehk parhaiten tänne ne molemmat)
mut joo kiitos jo etukäteen, odotan vastausta~ ^^

EgoLogical

Viesti Kirjoittaja EgoLogical » Su Huhti 18, 2010 22:16

Neakatsu kirjoitti:Mullon nyt kamun kaa semmonen ongelma kun pitäis saada kaverille Legend of Zelda: Twilight Princessistä sille Midnan se Fused Shadow hattu eikä me oikeen keksitä miten sen vois sitten tehä ja sitte siit samasta kun itse cosplayasisin Linkkiä, nii sama kiva materiaaliapu ois kiva kun aion tehdä sen miekan ja kilven, joten tieto olisi kohdallaan ^^
(ja sori jos aihe ei ollut proppeihin kuuluva, kun sopi ehk parhaiten tänne ne molemmat)
mut joo kiitos jo etukäteen, odotan vastausta~ ^^
Kanaverkkoa, liisterii ja sanomalehtee ja ihan helkutisti sitä sanomalehteä xD
PINEAPPLE SURPRISE!

Utane
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Utane » Ti Huhti 27, 2010 11:37

hei asiani koskisi itse asiassa armoria mutta kun en sitä varten nähnyt ainakaan tässä nopeasti katsottuna omaa ketjua niin laitanpahan tänne asiani ^^ eli olisin mahdollisesti tekemässä armoria joka näyttäisi tältä :

Kuva
ja ajattelin tehdä sen loppujenlopuksi liimaamalla kiinni kaikki osat johonkin trikoo alus pukuun.

mutta kävi vain mielessä että mikä olisi järkevin tapa tehdä armor? olisiko joku muovailumassa hyvä? koska en savea ajatellut käyttää kun sen verran haurasta on. vai pitäisikö tehdä kananverkko-liisteri-sanomalehti hökötys jonka pinnat olisivat epätasaiset lopuksi? kittiä en edes rupea miettimään kun olen liian laiska tehdäkseni muotteja kaikille pikkuosille. vaneeristakin voisi tehdä muutamaan palaan pohjan mutta siihenkin pitäisi saada kulmikkaita ja pyöreitä muotoja.

mitä te ehdottaisitte? ja olisiko mitään ideaa mitä laittaisin helmettiin että näkisin sen läpikin 8D (muuten jos ei tule mitään hyvää ideaa jätän sen pois kun aqua kuitenkin pitää sitä vain vähän aikaa)

kiitos etukäteen jos pystyy auttamaan @___@ (itse kun olen tällä hetkellä liian sairas ajattelemaan sitä kunnolla)
(◡‿◡✿)

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Ti Huhti 27, 2010 12:03

Eiks se sellanen mystinen "foam-levy" (?) saattaisi olla ihan hyvä vaihtoehto? En tiedä kauppanimeä tai mistä sitä saa mutta olen joskus hypistellyt käsissäni ja se on ainakin kevyttä ja siihen saa nätin pinnan ihan vaan maalaamalla. Lämmön kanssa ilmeisesti saa taivutettua ja pysyy muodossa ihan hyvin. Toi kyllä on sen verran monimutkainen puku että vaikka vaan noi yksityiskohdat vääntäisi foamista (rintapanssari, olkajutut, käsi- ja jalkasysteemit) niin materiaalien loppusumma taitaa kyllä käydä aika kalliiksi.

Utane
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Utane » Ti Huhti 27, 2010 12:08

madu kirjoitti:materiaalien loppusumma taitaa kyllä käydä aika kalliiksi.
uskon että taitaa käydä mutta luulempa ettei tule maksamaan sentään yhtä paljon kuin bakani kyuubi @__@
mutta se foam levy kuulostaa kivalta :D ajattelin muutenkin tehdä joitain osia vaahtomuovista mutta sitten se pinta taas jää sellaiseksi epätasaiseksi ja kuplaiseksi kun maalaa siitä päältä akrlyylleillä...
(◡‿◡✿)

Hoothoot
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hoothoot » Ti Huhti 27, 2010 15:25

Umi-Chan666 kirjoitti:hei asiani koskisi itse asiassa armoria mutta kun en sitä varten nähnyt ainakaan tässä nopeasti katsottuna omaa ketjua niin laitanpahan tänne asiani ^^ eli olisin mahdollisesti tekemässä armoria joka näyttäisi tältä :
Ihan suoraan ehdotan suuremman luokan investointia eli Wonderflexin tilaamista Cosplay Suppliesilta Yksi rulla maksaa Suomeen tuotuna sellaiset 60 euroa (tilaamiseen tarvitaan toki luottokorttia tai Paypalia), mutta halvemmaksi tulee tuon tilaaminen kuin yksittäisten softislevyjen (aka foam) hankkiminen. Kannattaa katsoa miten Kamui teki oman Aion-armorinsa Wondeflexistä ja soveltaa sitä tietoa tuohon.

Softislevy on toinen vaihtoehto, mutta se ei ole kovin kiinteää ellet käsittele pintaa gessolla tai vastaavasti jollain ohuella muovikalvolla. Softista myydään varsin pienissä levykoissa (ohuin levy on kai A3:n kokoinen, paksummat A4:n) ja tuohonkin armoriin menee todennäköisesti hyvin runsaasti softista eli siinäkin mielessä netistä tilaaminen voi tulla halvemmaksi. Haarniskaosan maalaus kannattaa myös toteuttaa mieluummin spraymaalein, koska ne tuovat tasaisemman tuloksen (oletan, että kovin moni ei omista maaliruiskua).

Jos haluat halvalla päästä, niin sitten se perinteinen pahvi/paperiliisteri varmaan on avuksi, mutta suosittelen lämpimästi Wonderflexiä ja tuon blogin lukaisemista.
Cosplay on tapa elää, koska ilman sitä ei ole elämää.

Orange and fuzzy is FOE!

Kioko_

Viesti Kirjoittaja Kioko_ » Ke Huhti 28, 2010 00:23

sellaista vain kysyisin, että mikä olisi paras tapa tehdä tällainen hattusysteemi? Siis toimiiko esimerkiksi sellainen jos päällystää pahvin kankaalla ja kiinnittää hatun pantaan niin että se pysyy päässä?

saino

Viesti Kirjoittaja saino » Ke Huhti 28, 2010 09:45

Minä olen tehnyt oman minihattuni viilipurkin päälle, ja liereksi paksua pahvia. Toimii :) Jos käyttää liimaa, Pinnikiinnitys ei toimi varmaan kovin hyvin, jos hattu on noin 'vinossa', pantaan kiinnittäminen olisi varmaan jees.
"Kai sä tiedät, että teitä pidetään friikkeinä?"

Atlas101

Viesti Kirjoittaja Atlas101 » Ke Huhti 28, 2010 16:19

Umi-Chan666 kirjoitti:hei asiani koskisi itse asiassa armoria mutta kun en sitä varten nähnyt ainakaan tässä nopeasti katsottuna omaa ketjua niin laitanpahan tänne asiani ^^ eli olisin mahdollisesti tekemässä armoria joka näyttäisi tältä :

Toinen vaihtoehto, joka olisi myös PALJON halvempi, olisi koota moinen kuumaliimalla ja pahvilla, ja sitten joko vain pakkeloida&hioa pinta tasaiseksi tai vielä vahvemmaksi vetämällä lasikuituhartsilla pahvin SISÄ pinta(siis se joka tulee omaa ruumsita vasten) ja pakkeloida ja hioa ulkopinta. Hintaa on pakkelituubilla(joita tarvittaisiin muutama, 2-3) n. kymppi, pahvia saa aprhaillaan ilmaiseksi tuhottomia määriä, lasikuituhartsi maksaa pöntöltä n. kympin, ja arviolta kaksi tai kolme tarvittaisiin niitäkin. Plussaa:helpompi saatavuus ja halvempi. Miinuksia: Helvetin sotkuista ja pitkäkestoista, lisäksi lasikuituhartsi aiheuttaa syöpää joten pidä sitä kaasunaamaria, mielummin sellaista joka peittää koko kasvot(varusteleka á 3.00€). Ja lasikuidun kanssa työskennellessä kannattaap itää suojavaatteita ja/tai sellaisia kuteita joita ei ala suremaan vaikka sotkeentuisikin. Hioessa myös väh. kasvosuojain päälle.
Itse olen näillä tekniikoilla tehnyt viakkamitä(kuvia on valitettavasti hyvin rajatusti tai ei ollenkaan) Ja hyväksi olen todennut.

_Atlas
Animeconi eli Mangahevonen (xD)

Utane
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Utane » Ke Huhti 28, 2010 16:47

Atlas101 kirjoitti: Toinen vaihtoehto, joka olisi myös PALJON halvempi, olisi koota moinen kuumaliimalla ja pahvilla, ja sitten joko vain pakkeloida&hioa pinta tasaiseksi tai vielä vahvemmaksi vetämällä lasikuituhartsilla pahvin SISÄ pinta(siis se joka tulee omaa ruumsita vasten) ja pakkeloida ja hioa ulkopinta. Hintaa on pakkelituubilla(joita tarvittaisiin muutama, 2-3) n. kymppi, pahvia saa aprhaillaan ilmaiseksi tuhottomia määriä, lasikuituhartsi maksaa pöntöltä n. kympin, ja arviolta kaksi tai kolme tarvittaisiin niitäkin. Plussaa:helpompi saatavuus ja halvempi. Miinuksia: Helvetin sotkuista ja pitkäkestoista, lisäksi lasikuituhartsi aiheuttaa syöpää joten pidä sitä kaasunaamaria, mielummin sellaista joka peittää koko kasvot(varusteleka á 3.00€). Ja lasikuidun kanssa työskennellessä kannattaap itää suojavaatteita ja/tai sellaisia kuteita joita ei ala suremaan vaikka sotkeentuisikin. Hioessa myös väh. kasvosuojain päälle.
Itse olen näillä tekniikoilla tehnyt viakkamitä(kuvia on valitettavasti hyvin rajatusti tai ei ollenkaan) Ja hyväksi olen todennut.

_Atlas
.... oookoooo.... sori mutta en ymmärtänyt puoliakaan tästä 8"D
mutta niin kuitenkin miulla ei taida löytyä tiloja sellaisten sotkuhommien tekemiseen @__@ varsinkin kun tilat on rajoitettu etu- ja takapihaan :PP ja tietysti terassiin (jota ei saa sotkea D: ) ja omaan huoneeseen jota en saisi kamalasti sotkea kun ei tule muuten siivottua ollenkaan :DD mutta joo kiitos vinkistä voisin kokeilla jotain tuon tyylistä....

keksisikö kukaan muuten mitä kannattaisi laittaa tuohon kypärään että siitä näkisi läpi @__@ koska omat ideat on vähissä :P
(◡‿◡✿)

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Ke Huhti 28, 2010 16:57

Umi-Chan666 kirjoitti:keksisikö kukaan muuten mitä kannattaisi laittaa tuohon kypärään että siitä näkisi läpi @__@ koska omat ideat on vähissä :P
Keksit jostain jonkun läpinäkyvän muovin minkä taivutat kuumailmapuhaltimella muotoon ja siihen sitten päälle auton ikkunoihin tarkoitettua tummennuskalvoa? Motonetissä tollanen 50x300cm rulla maksaa kympin, prosenttilukema meinaa että paljon siitä tulee valoa läpi, toi 20% tai 35% saattas olla sellasta että siitä näkis uloskin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”