Propit (aseet, korut, korvat jne.) vol.2

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Wakerman

Re: Propit (aseet, korut, korvat jne.) vol.2

Viesti Kirjoittaja Wakerman » Su Huhti 05, 2009 14:42

Miten kannattaisi tehdä Fierce Deity Linkin miekka (kuva)? Ajattelin kaksinkertaista solumuovia + tukea, mutta mitään vinkkejä?

Yokokko

Viesti Kirjoittaja Yokokko » La Huhti 11, 2009 15:02

Cossaus intoni on palannut Rozen Maidenin Souseisekin myötä.

Kuva: http://i297.photobucket.com/albums/mm23 ... 1239453256

Ja kyllä, kysymys kuuluu, mistä ne ison sakset voisi valmistaa? Haluaisin, että saksilla voisi oikeastikin saksia, tai siis, että ne avautuisivat ja sulkeutuisivat.
Tässä linkki erääseen kuvaan, jossa sakset ovat todella komeat:
http://www.cosplay.com/photo/1817863/

Mikä materiaali olisi hyvä? Olisiko vaneri hyvä ? Minulla on täällä kotona apujoukkoja vanerin kanssa nikkaroinnissa. Millä maalilla ne sakset tulisi maalata jos ne tekisi vanerista? Olen aika tietämätön maaleista muutenkin. ?__? Ja tuleeko saksista kovin painavat jos ne tekee vanerista?

Mutta mitäpäs te kokeneemmat ehdottaisitte?
カリスマ?池様?リスペクト?そんなのそんなの関係ねぇー
大事なのは核心です 24年で尚確信
嫌なことも今度こそ波に流して踊ろうよ
行けGO!!行けGO!!(う~~)N・Y・A・P・P・Y

Aqvaario

Haltia- ja keijukorvia

Viesti Kirjoittaja Aqvaario » To Huhti 16, 2009 14:30

Olen tässä etsiskellyt lähinnä eBayn kautta erikokoisia ja näköisiä haltiakorvia cospleitani ( Hiruma Yoichi; Eyeshield 21 ) varten mutta kun kuva ei kerro tässä tapauksessa ihan kaikkea joten ajattelin kysyä teiltä, jotka olette joskus tarvinneet haltiakorvia; Mistä olette ostaneet, paljonko on maksanut ja ovatko korvat olleet hyvälaatuisia? Hinta tietenkin riippuu siitä minkä kokoiset korvat ovat ja itse tarvitsisin sellaiset puolipitkiät/pitkät (kuten linkin kuvasta näkyy) jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Hinnan pitäisi kuitenkin olla kohtuu sopusuhtainen jotta se ei ihan kukkarolle kävisi.

Useimmissa korvavalinnoissa on myös mainittu korvien kiinnittämisestä ja se kuulostaa tosi hyvältä mutta vastaan on tullut vasta yhdet korvat joissa on ollut mukana omat kiinnitysliimat ja liimanpoistoaine. Siitäkin muodostuu pulma ja tahtoisin kysyä myös mistä te olette iholiimanne tarvittaessa hankkineet? Olisiko suositteluja jostain iholiimasta (mikä hyvää mikä huonoa, helppo poisto..).

Ottaisin mieluusti vastaan vinkkejä ja kokemuksia erityisesti eBaystä löytyvien korvien osalta mutta jos olet löytänyt muualtakin hyviä korvia niin linkki ja kokemukset/vinkit otetaan myös vastaan.

Toisena kysymyksenä kysyisin leluaseista joita saa ostettua lelukaupoista sun muista tilpehööriliikkeistä. Edellämainittu henkilö on nimittäin asehullu ja kantaa miltein jokaisessa vaihessa jonkinnäköistä asetta käsiasiesta rynnäkkökivääreihin. Sen verran sain tutulta selvillä että Traconissa ei saa olla esillä minkäänlaisia asejäljitelmiä mutta mikä on laita Animeconissa kaupastaostettujen ääntäpitävien leluaseiden osalta? Ja entä jos tällaisen hankkisi, pitäisi sisätiloissa piilossa laukussa ja kuvissa ja ulkotiloissa ottaisi esiin? Onko tällainen järkeistely mahdollista? Nyt siis kaikki ne jotka hiukkasen enemmän näistä järjestyssäänöistä tietää voisi minua infota olisin erityisen kiitollinen.
Viimeksi muokannut Aqvaario, Ma Huhti 20, 2009 11:45. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Vivilan

Viesti Kirjoittaja Vivilan » To Huhti 16, 2009 20:21

Punanaamiosta löytyy ihan hyvät haltiakorvat, jotka tosin ovat tuohon aivan liian lyhyet.
Mutta sieltä saa liimaa. Töpötellään vaan irtokorviin ja tökätään päähän. Mutta hiuksia kannattaa varoa, koska korvien pois otto ei ole silloin ihan kivutonta. (siksi ne kannattaakin ottaa pois lämpimässä suihkussa) Hinta ei ainakaan oman purkkini ostohetkellä ollut mikään taivaita hipova. Kokoa purkilla on kynsilakkapurkin verran, riittoisaa tököttiä. Jos ostaa ihan Punanaamion kaupasta, niin 'korvaliima'-kuvauksen pitäisi riittää.

Rimppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rimppu » Ke Huhti 22, 2009 08:56

Lupailin sata vuotta sitten siipivinkkejä ja nyt kun tuossa ne eräälle käyttäjälle kirjoitin, voisin vallan hyvin postata ne (hämmentävät ja sekavat ohjeet) tähänkin töpöön. Ja sori Kraut, lainailen satunnaisin väliajoin siipitutoriaaliasi, koska turha sitä samoja asioita on moneen kertaan selitellä. :D

"Olen tehnyt kaikki siipeni niin, että olen ensin leikannut joustamattomasta lakanakankaasta siiven muotoisen kappaleen (kokemus on opettanut, että kappaleita kannattaa olla kutakin siipeä kohden kaksi, jotka sitten ompelee päällekäin tai se yksi kappale tulee tukea melkoisen vahvalla tukikankaalla). Tämän lakanasiiven reunoihin olen ommellut kanttinauhasta kujan (vrt. kuminauhakuja housuihin tmv.) ja pujottanut siitä läpi kohtuullisen jäykän rautalangan. Ylä- ja alareunaan tarvitsee luultavasti molempiin oman langan, ellei sitten halua epätoivon vimmalla yrittää taiteilla jämäkkää rautalankaa kulkemaan siiven kapean kärjen mutkan mukaisesti.

Tässä vaiheessa kannattaa huomauttaa, ettei tällä tavoin tehtävistä siivistä kannata kaavailla ihan valtavia, ellei käytä äärimmäisen vahvaa rautalankaa ja rakenna siiville jännittäviä tukirakenteita. (Nimim. Olen ommellut siipiä kannattelevia tukisiimoja kiinni pukuihini)

Havaintokuva:
Spoiler:
Kuva
Punaisella viivalla on tuossa merkitty kanttinauhattava ja rautalangoitettava alue.

Sulat ja höyhenet tilasin aikanani http://www.piiku.fistä; sieltä vaan sähköpostia sivun alareunassa olevaan osoitteeseen. En enää muista, minkälaisissa säkeissä ja millä hinnoilla sulkia/höyheniä myyvät, mutta sitä kannattaa kysyä.

Kun rautalangat on asennettu paikoilleen ja siivenraakileet väännetty sievän näköisiksi, voi ryhtyä liimailemaan sulkia. Krautin tutoriaalissa tämä on havainnollistettu niin hyvin, etten sitä ryhdy sen kummemmin toistaamaan. Pointti on lyhykäisyydessään se, että isommat sulat siipien alareunaan ja pehmeämpi untuva yläreunaan.

Sulat kiinnitettyään saakin sitten ihmetellä siipien kiinnitystä. Tuo Krautin käyttämä "neliö"-juttunen on epäilemättä kaikkein paras, mutta vaatii hieman soveltamista kolmen siiven kanssa. Itse olen tehnyt niin, että tein kaksinkertaisesta pakkauspahvista neliskanttisen tukijutun (samaan tyyliin kuin Kraut näkyy tehneen).
(Nämä "-juttu" -päätteiset termit ovat aitoa ja ammattimaista insinöörisanastoa.)

Tähän malliin:
Spoiler:
Kuva
Eli jos "|---|" on pahvia:
siipi |---|siipi|---|siipi
Ja keskimmäistä siipeä varten tarvittavan aukon päälle tukipahvia. Ja vaikka jeesusteippiä. Pääpointti on siinä, että nuo siipien "kannat" (havaintokuvassa se suorakaidemainen asia ennen siiven kääntymistä "kyynärpääksi") ovat pahvien välissä äärimmäisen tukevasti.
(HUOM! Tämä on ohje siihen, miten kolme siipeä saadaan selkään. Kahdelle siivelle riittää "siipi|---|siipi" -ratkaisu)

Kun tämä insinööritaidon riemuvoitto on saatu valmiiksi, voi kiinnitykseen kehitellä jännittäviä mekanismeja. Itse tein säädettävät valjaat, joissa on olkaimet ja yksi rintakehän yli kiertävä remmi. Tämä oli tosin sellainen aamuneljän "argh, con on huomenna" -ratkaisu (eikä lopulta kannatellut erityisen hyvin kolmea siipiparia samanaikaisesti), joten sitä saa ja kannattaa vapaasti soveltaa.

Ja lopuksi vielä rohkaiseva kuva siitä, miltä siipien askarteleminen tulee näyttämään:
Spoiler:
Kuva
Tulet löytämään sulkia ja höyheniä hyvin jännittävistä paikoista vielä pitkään. Minä olen viimeisimmän siipiprojektini jälkeen muuttanut kertaalleen, ja löydän yhä höyheniä vaatekaapistani."

Näin. Nauttikaa.

Valkoinenhai

Viesti Kirjoittaja Valkoinenhai » To Huhti 23, 2009 18:39

Uudelleen kysyn kysymystäni;
Eli ihan vain näistä proppi-säännöistä;
eli olisin väsäämässä johonkin coniin (todennäköisesti vuodelle 2010 Traconiin tai Animeconiin) pistoolia ja kivääriä, jotka molemmat ovat aidon näköisiä aseita. Lisäksi cossiin kuuluu miekka. Eli onko järkevää tehdä aseita, jos niiden esitteleminen kielletään conissa kokonaan? En haluaisi heittää hukkaan koko projektia vain noiden aseitten takia, mutta kyllähän nyt kivääri, pistooli ja miekka ovat olennainen osa taistelija-asua?
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. -Murphyn laki

Rimppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rimppu » To Huhti 23, 2009 18:50

^ Minä en lähtisi viemään coniin aidon näköisiä ampuma-asejäljitelmiä. Niitä voi sitten heilutella photoshooteissa, mutta julkisilla paikoilla olisivat kyllä vähän ei-näin.

Sinu

Viesti Kirjoittaja Sinu » La Huhti 25, 2009 15:28

Ei ainakaan heti pistänyt silmään, että joku olisi kysynyt tätä...

Eli millaisia kokemuksia/suosituksia ihmisillä on hahmoista, joiden nenä on pidempi ja erikoisemman muotoinen kuin oma? Esimerkki
Miten sen saa pysymään päässä ilman, että naaman poikki kulkisi mitään kuminauhoja tai vast. kiinnitys härveleitä?
Entä mistä se kannattaisi tehdä että se ei olisi kovin painava?
Hides my true shape, like Dorian Gray.

AG

Viesti Kirjoittaja AG » Ma Touko 04, 2009 04:00

Olen tekemässä Geishan muistelmat-elokuvan snow dance-kohtauksen kimonoa YO-juhliini, mutta kohtauksessa esiintyvä varjo aineuttaa nyt päänvaivaa.
Aiemmin täällä kyseltiin paperisen päivänvarjon uudelleen maalaamisesta ja ehdotettiin, että puiseen voisi vaihtaa paperit. Sama idea voisi kai toimia periaatteessa tässäkin, jos löytäisi sopivan rungon ja vaihtaisi varjossa olevan paperin/kankaan johonkin läpinäkyvään materiaaliin, mutta mitä materiaali se sitten voisi olla? Tai tulisiko mieleen jotain parempia konsteja lähteä tällaista varjoa tekemään.
Tohtorit ne vaan on sitä jotain.

adreena

Viesti Kirjoittaja adreena » Ma Touko 04, 2009 10:26

AG kirjoitti:Sama idea voisi kai toimia periaatteessa tässäkin, jos löytäisi sopivan rungon ja vaihtaisi varjossa olevan paperin/kankaan johonkin läpinäkyvään materiaaliin, mutta mitä materiaali se sitten voisi olla?
Organza tai ohut sifonki voisivat toimia. Organza kestää melko hyvin, mutta on melko kiiltävää (joka on kyllä myös makukysymys).
Todellisuuspakoa ompeluhuoneessa (cosplay-blogi)
World Cosplay Summit 2009 Team Finland blog

Om bhûr bhuvah svah tat savitur varçnyam bhargô dçvasya dhîmahi dhiyô yô nah pracôdayât

Lirlys

Viesti Kirjoittaja Lirlys » Ke Touko 13, 2009 16:07

En tiennyt nyt mihin tämän tunkaisisin, mutta kai tämän tänne proppipuolelle voin laittaa.

Elikkäs:
Minkälaisilla väreillä kannattaisi sulkia lähteä maalaamaan?
Itselläni olisi tarkoitus maalata ruskeita sulkia mustiksi, joten minkälainen maali tähän kävisi ilman, että sulat vahingoittuisivat maalausoperation aikana? Maalattavia sulkia on siis vain kaksi kappaletta (tulevat koristeeksi silinteriin), joten mistään suuresta sulkamäärästä ei tosiaankaan ole kyse.
Thank you and have a terrible nice day.

http://lirlys.deviantart.com/

Elyse

Viesti Kirjoittaja Elyse » To Touko 14, 2009 18:42

Lirlys kirjoitti:Minkälaisilla väreillä kannattaisi sulkia lähteä maalaamaan?
Aaa! En muista oliko jopa tässä viestiketjussa, vai missä, mutta joku neuvoi käyttämään silkkivärejä!

Minorea
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minorea » Pe Touko 15, 2009 10:05

En nyt tiedä yhtään mihin tämä kuuluisi, joten heitän tänne.
Eli Steer Fighter Cammy olisi nyt kyseessä.
http://www.alayna.net/fanart/cammy.jpg
Nuo käsissä olevat käsisuojat, kuin robotilla!

En tiedä yhtään, mistä alkaisin noita tekemään!
Kaverini ehdotti vaahtomuovia, mutta miten siitä voi muotoilla tuollaiset?
Olen täysin pihalla eikä minulla ole ollenkaan ideaa, miten tekisin tuollaiset.
Haluaisin, että ne ovat tukevat eikä sellaiset ''lerpattavat''.

Onko kellään ideoita tai mahdollisia kokemuksia, kuinka tuollaiset saisi tehtyä?
Olen aivan neuvoton, olen aiemmin tehnyt paljon helpompia hahmoja (:
KasakuxKosupure - Kun cosplay vie voiton

rela

Viesti Kirjoittaja rela » Su Touko 17, 2009 18:22

ovatko ihmiset täällä hirveästi omien pinssien tekemistä harrastaneet ? itse tarvitsisin cosplay-pukuuni monta, ja suurin osa on sellaisia ettei niitä valmiina saa. ban dain badge it -räpellyksiin pystyn ilman neuvojakin, mutta jos jollakulla olisi ohjeistaa jotain parempaa, mua saa opettaa ja ohjata ja olisin enemmän kuin kiitollinen !
We have so many sins. What about one more ?

Tatl

Viesti Kirjoittaja Tatl » Su Touko 17, 2009 20:11

Minorea: olen tehnyt vähän samantapaiset käsineet toiselle hahmolle (dark link), joskaan en noin...öö...kulmikkaita. Yksi mitä tuossakin tapauksessa voisi kokeilla, olisi ihan vaan normaalien ihonmyötäisten hanskojen tekeminen tekonahasta, joiden pintaan ompelee/liimaa nuo kohokuviot samasta materiaalista. Renkaat saisi vaikka siten, että päällystää pitkän vaahtomuovisuorakulmion tekonahalla, ja kiinnittää viritelmän hanskan ympärille. Tekonahka kannattaa kuitenkin ommella muotoon jo valmiiksi, tai se menee helposti ryttyyn.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”